Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija Poštnina plačana pri pošti 5270 Ajdovščina tel: (05) 37 34 750 fax: (05) 37 34 754 OBVESTILA JANUAR 2023 E-račun je v spletno banko zavezanca poslan praviloma najkasneje tri dni pred iztekom roka za plačilo obveznosti. Za izvršitev plačila je v spletni banki potrebno še potrditi plačilni nalog. Če so obveznosti navedene na e-računu pred prejemom e-računa že poravnane, se e-račun zavrne v spletni banki. AKONTACIJA DAVKA - NOVO Plačilo akontacije davka prestavljen na 20. v mesecu – razlog več, da svoje obveznosti plačate samo z enim plačilnim nalogom. Sprememba Zakona davčnem postopku ( Ur.l. , št. 163/2022 z dne 27. 12. 2022) določa tudi spremembe pri roku za plačevanje predhodne akontacije dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti. S spremembo je izenačen rok za plačilo predhodne akontacije dohodnine in obveznosti iz naslova prispevkov za socialno varnost ter posledično možnost plačila predhodnih akontacij in prispevkov za socialno varnost z enim plačilnim nalogom. Rok za plačilo predhodne akontacije dohodnine se prestavi na najpozneje 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Podobno velja tudi za plačilo akontacije davka od dohodkov pravnih oseb, ki se prestavi na najpozneje 20. dne v mesecu za pretekli mesec. S spremembo roka plačila akontacij davka, lahko vse obveznosti (akontacija davka, prispevke samozaposlenih in prispevke vaših zaposlenih) plačate samo z enim nalogom, kar pomeni veliko poenostavitev in nižje stroške provizije banki. Prijava na prejem e-računa Prijavo na prejem e-računa se odda v vaši spletni banki. FURS je v registru izdajateljev e-računov vpisan z naslednjimi podatki: Ministrstvo za finance Finančna uprava Republike Slovenije, davčna številka 77695771. Prijavo na prejem e-računa se lahko odda kadarkoli. Če je prijava oddana do konca meseca, bo prvi eračun izdan že za plačilo obveznosti, ki zapadejo v naslednjem mesecu. Rok plačila akontacije davka Za akontacije davka iz dejavnosti, ki zapadejo v plačilo v letu 2023 ( tudi akontacija za december 2022), je rok plačila najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. REDNO USPOSABLJANJE VOZNIKOV Koda 95 – redno usposabljanje voznikov Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija organizira redno 7-urno usposabljanje za voznike z vpisano kodo 95 v vozniških dovoljenjih po programu za leto 2023 v soboto, 4. februarja 2022 ob 7. uri v Gimnaziji Jurija Vege Idrija Prijava: Prijavnico, objavljeno na spletni strani OOZ Idrija pošljite na OOZ Idrija, Lapajnetova 19, 5280 Idrija ali podpisano in skenirano (v PDF formatu) po e-pošti ivica.podgornik@ozs.si) Kotizacija: člani zbornice lahko kotizacijo plačajo šele po izvedbi usposabljanja. ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV Zimsko srečanje obrtnikov in podjetnikov z družinami 2023 bo v soboto, 21. januarja na Kopah. Pri izračunu akontacije dohodnine od mesečnega dohodka iz delovnega razmerja se upošteva: Če znaša mesečni bruto dohodek iz delovnega razmerja v € nad do 1.333,33 1.333,33 Znaša splošna mesečna olajšava v € 416,67 + (1.563,45 - 1,17259 x skupni dohodek) 416,67 Če delojemalec ne želi, da se mu pri izračunu akontacije dohodnine upošteva splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 416,67€. Davčne olajšave 2023: olajšava Letna olajšava € 1. Splošna olajšava 1.1. dodatna splošna olajšava za zavezance s skupnimi dohodki do 16.000,00€ 5.000,00 + (18.761,40 1,17259 x skupni dohodek) 2. Osebne olajšave: invalidu s 100% telesno okvaro posebna osebna olajšava za rezidenta, ki se izobražuje in ima status dijaka ali študenta 18.188,61 1.515,72 3.500,00 291,67 4. posebna olajšava za prvega vzdrževanega otroka 2.698,00 224,83 DOHODNINSKA LESTVICA IN OLAJŠAVE 2023 5. posebna olajšava za vzdrževanega otroka, ki potrebuje posebno nego 9.777,00 814,75 FURS je objavil lestvico za odmero dohodnine in olajšave, ki se uporablja za izplačila od 1.januarja 2023. Lestvica za odmero dohodnine 2023 6. za vsakega nadaljnjega vzdrževanega otroka se olajšava za prvega vzdrževanega otroka oziroma olajšava za otroka, ki potrebuje posebno nego in varstvo poveča za: drugega otroka + 235,00€ 2.933,00 244,42 tretjega otroka + 2.194,00€ 4.892,00 407,67 četrtega otroka + 4.153,00€ 6.851,00 570,92 petega otroka + 6.112,00€ 8.810,00 734,17 Program srečanja: − celodnevno smučanje − veleslalomska tekma (v kategorijah moški, ženke in otroci) − kosilo in zabava z DJ-jem Prijave na OOZ Idrija Če znaša neto letna davčna osnova v € nad do 8.755,00 8.755,00 25.750,00 25.750,00 51.500,00 51.500,00 74.160,00 74.160,00 Znaša dohodnina v € 1.400,80 5.819,50 14.317,00 23.154,40 16 % + 26 % nad 8.755,00 + 33 % nad 25.750,00 + 39 % nad 51.500,00 + 50 % nad 74.160,00 Pri izračunu akontacije dohodnine od dohodka iz zaposlitve, ki ga izplača glavni delodajalec, se za davčno leto 2023 uporabijo stopnje dohodnine in lestvica preračunana na 1/12 leta: Neto davčna mesečna osnova v € nad do 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 Znaša dohodnina v € 116,73 484,96 1.193,08 1.929,53 16 % + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % nad nad nad nad 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 Splošna olajšava v letu 2023: Višina skupne splošne letne olajšave je odvisna od višine skupnega dohodka v letu 2022 Če znaša dohodek v € nad skupni 16.000,00 Znaša splošna olajšava v € do 16.000,00 3. 5.000,00 + (18.761,40 - 1,17259 x skupni dohodek) 5.000,00 5.000,00 Mesečna olajšava € 416,67 416,67 + (1.563,45 1,17259 x skupni dohodek) - vse nadaljnje vzdrževane otroke se višina olajšave poveča višino olajšave za 1.959,00€ ( 163,25€ mesečno) glede na predhodnega vzdrževanega otrok 7. posebna olajšava za vsakega drugega vzdrževanega družinskega člana 2.698,00 224,83 8. Posebna olajšava za prejemnika dohodka iz delovnega razmerja do dopolnjenega 29. leta starosti, vključno z letom, v katerem dopolni 29 let 1.300,00 108,33 9. Olajšava zavezancu po dopolnjenem 70. letu 1.500,00 125,00 10. zavezancu, ki prostovoljni in nepoklicno opravlja operativne naloge zaščite, reševanja in pomoč nepretrgoma najmanj 10 let 1.500,00 125,00 11. Olajšava za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 2.903,66 DELOVNI DNEVI 2023 DELA PROSTI DNEVI V LETU 2023 Število delovnih dni za leto 2023 (40-urni delovni teden) Mesec januar februar marec april maj junij julij avgust september oktober november december Skupaj Delovniki dni (ur) 21 (168) 19 (152) 23 (184) 18 (144) 21 (168) 22 (176) 21 (168) 22 (176) 21 (168) 21 (168) 21 (168) 19 (152) 249 (1992) Prazniki dni (ur) 1 (8) 1 (8) 0 2 (16) 2 (16) 0 0 1 (8) 0 1 (8) 1 (8) 2 (16) 11 (88) Skupaj dni 22 20 23 20 23 22 21 23 21 22 22 21 260 Skupaj ur 176 160 184 160 184 176 168 184 168 176 176 168 2080 Praznik 1.januar 2. januar 8. februar 10. april 27. april 1. maj 2. maj 25. junij 15. avgust 31. oktober 1. november 25. december 26. december Dan nedelja ponedeljek sreda ponedeljek četrtek ponedeljek torek nedelja torek torek sreda ponedeljek torek ZAKONODAJA CENA ELEKTRIČNE ENERGIJE Vlada prisluhnila argumentom gospodarstva in določila cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja Uredba o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja (Ur.l.167/2022 z dne 30.12.2022) začasno in pod posebnimi pogoji določa najvišje drobnoprodajne cene zanje, ki so nižje od stroškovnih cen. Najvišja drobnoprodajna cena za količino električne energije te uredbe znaša: − za višjo dnevno tarifno postavko 0,21700 €/kWh, − za nižjo dnevno tarifno postavko 0,15550 €/kW − za enotno tarifno postavko 0,19500 €/kWh. Ob tem je določeno, da te cene veljajo le za omejeno količino električne energije (za 90 % porabe leta 2021), s čimer so odjemalci spodbujeni k varčevanju, saj je dobavitelj končnemu odjemalcu za električno energijo, ki presega to količino dolžan ponuditi po tržni ceni. Cena regulirane električne energije je še vedno izredno visoka, vendar bodo podjetja na osnovi uredbe lahko sedaj delovala pod podobnimi pogoji nabave elektrike, tako na domačem trgu kot v mednarodnem okolju. Regulacija cene bo pomenila tudi bistveno manj pritiska na likvidnostne težave, kot če bi podjetja plačevala po 400 € za MWh in nato preko administrativnega postopka čakala na subvencijo. Velika večina podjetij namreč tudi s subvencijo ne bi dosegla regulirane cene. Uredba začne veljati 1. januarja 2023 in velja do 30. junija 2023. ZAKON O POMOČI GOSPODARSTVU Gospodarstvo nezadovoljno z ukrepi po tem zakonu, vendar ga je vlada z Uredbo o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja, pomirila Zakon o pomoči gospodarstvu za omilitev posledic energetske krize ( Ur.l. št. 163/2022 z dne 27. 12. 2022) določa pogoje in način dodelitve pomoči gospodarstvu za energente v obdobju od 1.januarja do 31. decembra 2023. V gospodarstvu so z zakonskimi rešitvami nezadovoljni, saj zaradi visokih tržnih cen elektrike ne rešujejo problema visokih cen za zakup električne energije za leto 2023. Čeprav bo prinesel subvencije za cene energentov, bo subvencionirana cena še vedno tudi do petkrat višja, kot jo plačuje konkurenca v tujini. Gospodarstvo je predlagalo cenovno kapico, ki pa v zakonu ni bila določena. Subvencioniranje cen elektrike, plina in tehnološke pare Pogoj za uveljavljanje vseh oblik pomoči bo, da se bodo subjektu cene za elektriko, zemeljski plin ali tehnološko paro v letu 2023 zvišale za vsaj polovico glede na leto 2021. Subvencija bo glede na vrsto pomoči znašala od 40 do 80 % upravičenih stroškov. Ti bodo določeni kot znesek nad 1,5-kratnikom zvišanja cen glede na leto 2021, pri nekaterih vrstah pomoči se bo upoštevalo zmanjšanje porabe, saj bo subvencija veljala za 70 odstotkov lanske porabe. Pomoči po tem zakonu ne bodo mogli dobiti mali poslovni odjemalci, ki so zajeti v regulaciji cen skupaj z gospodinjstvi in zaščitenimi odjemalci, ter subjekti v finančni in zavarovalniški dejavnosti. Subvencioniranje skrajšanega delovnega časa in čakanja na delo Subvencije po tem zakonu bodo prejeli delodajalci s ciljem ohranjanja delovnih mest. Ukrep delnega povračila nadomestila plače zaradi skrajšanja polnega delovnega časa bo lahko od 1. januarja do 31. marca 2023 koristil delodajalec, ki bi bil upravičen do gospodarske pomoči po tem zakonu in ki najmanj 30 % delavcem ne bo mogel zagotoviti 90 % dela. Ukrep delnega povračila nadomestila plače delavcem na začasnem čakanju na delo pa bo lahko delodajalec uporabil za 30 dni v obdobju od 1. januarja do 30. junija 2023. Prav tako bo pogoj, da bi bil upravičen do gospodarske pomoči po tem zakonu, delavci bodo prejeli enako nadomestilo kot v primeru skrajšanega delovnega časa. Bo pa določen še dodaten pogoj, da bo moral polovico zneska prejete pomoči v 30 mesecih nameniti za investicije v zeleni prehod, kot jih opredeljuje davčna zakonodaja. V obdobju prejemanja povračila nadomestila plače in še šest mesecev zatem ne bo smel začeti postopka odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga delavcem, ki jim je odredil delo s skrajšanim delovnim časom, prav tako ne bo smel odpovedati pogodbe o zaposlitvi večjemu številu delavcev iz poslovnih razlogov. Ukrepi za zagotavljanje likvidnosti podjetij Zakon predvideva tudi ugodna posojila za izboljšanje likvidnosti podjetij, preko Slovenskega podjetniškega sklad in Slovenskega regionalnega razvojnega sklada. Poleg tega bo SID banka v sodelovanju z ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo ponujala ugodna posojila za investicije in za obratna sredstva, v sodelovanju z ministrstvom za infrastrukturo pa še sredstva za financiranje v dejavnosti cestnih prevozov. V gospodarstvu so z izplenom zakonskih rešitev, ki so jih z vladnimi predstavniki tesno usklajevali, nezadovoljni. Poudarjajo namreč, da zaradi vztrajanja visokih tržnih cen elektrike ne rešuje problema visokih ponudb za zakup električne energije za leto 2023. Čeprav bo prinesel subvencije za cene energentov, bo po njihovih opozorilih subvencionirana cena še vedno tudi do petkrat višja, kot jo plačujejo tekmeci v tujini. V gospodarstvu si želijo cenovne kapice. Upravičenci do pomoči Upravičenec je pravna ali fizična oseba, zadruga, zbornica, reprezentativni sindikat, društvo, zavod, registrirana za opravljanje gospodarske dejavnosti in: − je vpisana v register do vključno 30. 11. 2021 − na dan oddaje vloge zoper upravičenca ni uveden stečajni postopek ali postopek likvidacije − nima neporavnanih davčnih obveznosti v višini nad 50 € − ima predložene obrazce (REKe) za plače (v zadnjem letu od oddaje vloge) − se ne šteje za odjemalca po 1. členu Uredbe o določitvi cen električne energije ali Uredbe o določitvi cen zemeljskega plina − zanj ne veljajo sankcije EU zaradi ruske agresije nad Ukrajino Vrste pomoči − enostavna pomoč za gospodarstvo − osnovna posebna pomoč za podjetja − posebna pomoč zaradi zmanjšanje gospodarske uspešnosti − posebna pomoč za energetsko intenzivna podjetja − posebna pomoč za energetsko internzivna podjetja v posebnih sektorjih Upravičen strošek: Upravičen strošek za posamezni mesec v upravičenem obdobju se izračuna po naslednji formuli US = (p(t) – p(ref) x 1,5) x q(t) US = upravičen strošek v danem mesecu v upravičenem obdobju (v eurih) porabljena količina, to je število enot energenta, ki jih je q= upravičenec nabavil pri zunanjih dobaviteljih in porabil kot končni odjemalec (v MWh) cena na enoto energenta, ki jo je plačal upravičenec (v p= eurih/MWh) in ne vključuje vračil davkov in dajatev in ne more presegati 510 eur/MWh za električno energijo in 160 eur/MWH za zemeljski plin t= ref = dani mesec v upravičenem obdobju referenčno obdobje od 1. januarja 2021 do 31. decembra 2021 cena na enoto energenta, pri čemer se upošteva: - pri enostavni pomoči povprečna cena na enoto energenta v RS za leto 2021, vendar največ 62,26 eur/MWh za električno energijo oziroma največ p(ref) = 26,40 eur/MWh za zemeljski plin in ne vključuje vračil davkov in dajatev - pri posebnih pomočeh cena na enoto energenta, ki jo je upravičenec plača v povprečju v referenčnem obdobju in ne vključuje vračil davkov in dajatev Za vse vrste pomoči, razen enostavno pomoč velja, da se za izračun upravičenih stroškov lahko upošteva največ 70% upravičenčeve porabe v istem obdobju v letu 2021. Višina pomoči: Upravičencu je odobrena pomoč, če skupna višina pomoči presega 600 €. Višina pomoči se izračuna po formuli: VMP = DUS * US VMP = višina mesečne pomoči upravičencu US = upravičen strošek v danem mesecu v upravičenem obdobju (v eur) DUS = delež upravičenih stroškov, določen za posamezno vrsto pomoči (v %) Delež upravičenih stroškov: − enostavna pomoč (50%, max 2 mio €) − osnovna posebna pomoč (50%, max 4 mio €) − posebna pomoč zaradi zmanjšanje gospodarske uspešnosti (40%, max. 100 mio €) − posebna pomoč za energetsko intenzivna podjetja (65%, max 50 mio €) − posebna pomoč za energetsko intenzivna podjetja v posebnih sektorjih (80%, max 150 mio €) Načelo sorazmernosti: Upravičencu, ki mu je bilo v letu 2021 z odlokom vlade prepovedano ponujanje blaga in storitev zaradi epidemije ali omejeno opravljanje dejavnost, se lahko kot referenčno obdobje šteje enako obdobje v letu 2019, v katerem je posloval brez omejitev. Dodatni pogoji za dodelitev pomoči: − enostavna pomoč za gospodarstvo (cena energentov se je upravičencu v letu 2023 povečala za najmanj 1,5x referenčne cene 2021) − osnovna posebna pomoč za podjetja (cena energentov se je upravičencu v letu 2023 povečala za najmanj 1,5x upravičenčeve povprečne cene za leto 2021) − posebna pomoč zaradi zmanjšanje gospodarske uspešnosti (cena energentov se je upravičencu v letu 2023 povečala za najmanj 1,5x upravičenčeve povprečne cene za leto 2021 + EBITDA je nižji za vsaj 10% v primerjavi z 2021 + če je pomoč višja od 50 mio EUR predložiti načrt za zmanjšanje ogljičnega odtisa) − posebna pomoč za energetsko intenzivna podjetja (energetsko intenzivno podjetje + cena energentov se je upravičencu v letu 2023 povečala za najmanj 1,5x upravičenčeve povprečne cene za leto 2021 + EBITDA je nižji za vsaj 40% v primerjavi z 2021 + če je pomoč višja od 50 mio EUR predložiti načrt za zmanjšanje ogljičnega odtisa ) − posebna pomoč za energetsko intenzivna podjetja v posebnih sektorjih (energetsko intenzivno podjetje + deluje v zakonsko navedenih sektorjih (NACE)+ cena energentov se je upravičencu v letu 2023 povečala za najmanj 1,5x upravičenčeve povprečne cene za leto 2021 + EBITDA je nižji za vsaj 40% v primerjavi z 2021 + če je pomoč višja od 50 mio EUR predložiti načrt za zmanjšanje ogljičnega odtisa) ZAKON O DOHODNINI Oddaja vloge: elektronska oddaja vloge na SPIRIT za celotno obdobje najkasneje do 28. 2. 2023 do 12.00 ure Izplačilo pomoči: 80% višine pomoči za posamezno izplačilo. Prvo izplačilo 31. 3. 2023 za obdobje januar - marec, nato mesečno do 30. v mesecu za tekoči mesec. Preostanek (20% oz. razlika) do 28. 2. 2024. Vračilo pomoči: − če je pomoč previsoko izplačana ali niso bili izpolnjeni pogoji za prejem pomoči, se pristojni organ obvesti do 30. 4. 2024. Pomoč se vrne v 30 dneh od vročitve odločbe. − če je od uveljavitve zakona dalje (28. 12. 2022) v letu 2023 ali za leto 2023 prišlo do izplačila dobička, nakupa lastnih delnic ali deležev, izplačil nagrade ali del plače za poslovno uspešnost poslovodstvu. Obvestiti pristojni organ najkasneje v 2 mesecih po izplačilu. Pomoč se vrne v 30 dneh od vročitve odločbe, zamudne obresti tečejo od dneva prejema do dneva vračila. Gospodarstvo nezadovoljno s spremembami Sprejet zakon odpravlja načrtovano postopno zviševanje splošne olajšave do leta 2025 ter odpravlja nekatere razbremenitve. Poleg tega se zvišuje skupni dohodek, od katerega se poleg splošne olajšave prizna tudi dodatna splošna olajšava, uvaja nova olajšava za mlade ter zaostruje davčna obravnava samostojnih podjetnikov. Sprememba zakona zvišuje obdavčitev samostojnih podjetnikov ( normirancev) in visoko izobraženih kadrov. Ukinitev usklajevanja olajšav z visoko inflacijo pomeni dejansko nižje neto plače. Zakon uvaja tudi pretiran poseg v jamstvo lastnine, s čimer je kršena ustavno zagotovljena pravica do zasebne lastnine. Gospodarska združenja ( med temi je bila tudi Obrtnopodjetniška zbornica Slovenije) so pozvala k vložitvi zahteve za presojo ustavnosti novele zakona, saj spremembe v časih negotovih gospodarskih razmer in rastoče inflacije prinaša nerazumno ostro davčno politiko do delovno aktivnih. Sprememba Zakona o dohodnini (Ur.l. 158/2022), določajo spremembe oziroma novosti so na naslednjih področjih: 1. Olajšave 2. Davčna stopnja 3. Oprostitev plačila dohodnine od drugih dohodkov, pridobljenih v zvezi z osnovno kmetijsko in osnovno gozdarsko dejavnostjo 4. Dohodki iz zaposlitve 5. Ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov 6. Dohodki iz oddajanja premoženja v najem 7. Dividende 8. Dobiček iz kapitala 9. Cedularni dohodki (dohodki iz oddajanja premoženja v najem in dohodki iz kapitala) Podrobnosti sprememb Zakona o dohodnini, ki se uporabljajo za davčna leta, ki se začnejo od vključno 1. januarja 2023, je bila objavljena v decembrskem mesečnem glasilu Obvestila. POVRAČILO STROŠKOV IZ DELOVNEGA RAZMERJA Spremenjeni zneski v Uredbi o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja obsega Uredbe objavljena v uradnem listu od št. 140/06 z dne 29. 12. 2006 do št. 162/22 z dne 23.12.2022. Uredba ureja davčno obravnavo pravice, sicer pa so pravice, pogoji in višina povračil stroškov in drugih prejemkov iz delovnega razmerja, urejene s kolektivno pogodbo, internem aktu ali pogodbi o zaposlitvi. Na osnovi sodbe Vrhovnega sodišča, se Uredba uporabi kot relevantna pravna podlaga za določitev višine povračil stroškov, če delodajalca ne zavezuje kolektivna pogodba dejavnosti, niti ne obstaja morebitna primerljiva in zanj uporabljiva druga kolektivna pogodba. Uredba določa višino neobdavčenih zneskov naslednjih povračil in dohodkov: − prehrana med delom − prevoz na delo in z dela − dnevnice − prevoz na službenem potovanju − prenočevanje na službenem potovanju − terenski dodatek − nadomestilo za ločeno življenje − jubilejna nagrada − odpravnina ob upokojitvi − solidarnostna pomoč − plačila vajencem, dijakom in študentom Z zadnjo spremembo (Ur.l.162/2022) se zvišujejo neobdavčeni zneski dnevnice, terenskega dodatka, nadomestila za ločeno življenje, jubilejne nagrade, odpravnina ob upokojitvi ter plačila vajencem, dijakom in študentom neobdavčeni. Spremembe prinašajo tudi višji neobdavčeni znesek solidarnostne pomoči v primeru smrti zaposlenega ali družinskega člana, težje invalidnosti ali daljše bolezni. Višji neobdavčeni zneski dnevnic na službeni poti v Sloveniji, terenskega dodatka, nadomestila za ločeno življenje in zvišanje za obvezno prakso dijakov in študentov se začnejo uporabljati za januar 2023. Spremembe v davčni obravnavi jubilejne nagrade, odpravnine ob upokojitvi in solidarnostne pomoči se uporabljajo za izplačila od 1. 1. 2023 dalje. Celotna Uredba (neuradni čistopis) je objavljen na spletni strani OOZ Idrija 2. 3. 4. 5. ZAKON O DAVČNEM POSTOPKU Plačilo akontacije davka prestavljen na 20. mesecu Sprememba Zakona davčnem postopku ( Ur.l. , št. 163/2022 z dne 27. 12. 2022) določa naslednje spremembe: 1.Obračun davčnega odtegljaja: določa se obvezna elektronska oddaja obračunov davčnega odtegljaja tudi za delodajalce – fizične osebe. Za izplačila dohodkov iz delovnega razmerja obdobje od januarja 2023 dalje morajo tudi delodajalci – fizične osebe, kot plačniki davka, predlagati novi REK-O obrazec (dosedanji REK-1f obrazec se ukinja in ga ti plačniki davka zadnjič predložijo za 6. izplačilo dohodkov iz delovnega razmerja za december 2022). Elektronsko vročanje prek portala eDavki: nova ureditev omogoča, da lahko naslovnik podpiše elektronsko vročilnico pri elektronskem vročanju ne samo z uporabo kvalificiranega digitalnega potrdila, kot je bilo določeno doslej, ampak tudi z drugimi elektronskimi načini, kot npr. z uporabo uporabniškega imena in gesla. S tem se omogoči, da lahko zavezanci, ki za vstop v zaprti del eDavkov uporabljajo druge načine elektronske identifikacije, na isti način tudi prevzemajo dokumente v eVročanju. Vrstni red plačila davka in pripadajočih dajatev: uvaja se novo pravilo glede upoštevanja plačil za tri vrste davka, in sicer za davek na promet nepremičnin, davek na dediščine in darila ter davek na motorna vozila na način, da se poravna davek, ki je bil odmerjen z odločbo, v kolikor je plačilo izvedeno na način, kot izhaja iz odločbe – na račun in z referenco, navedeno v odločbi. S tem se bodo skrajšali postopki, ki so vezani na plačilo davka v primerih, ko je s plačilom davka pogojen prenos lastninske pravice oziroma registracija vozila. Novo pravilo glede upoštevanja plačil davka na promet nepremičnin, davka na dediščine in darila ter davka na motorna vozila se začne uporabljati 1. 7. 2023. Poroštvo: Institut poroštva je urejen na način, da davčni organ v postopku ugotavljanja izpolnjenosti pogojev za poroštvo poroku izda odločbo, s katero odloči o njegovi odgovornosti za plačilo davka dolžnika. S tem je poroku zagotovljena pravica do izjave in do pravnega sredstva že v postopku ugotavljanja pogojev za poroštvo in torej še pred izdajo sklepa o izvršbi. Zoper odločbo ima porok pravico do pritožbe, ki pa ne zadrži njenega učinkovanja. Odločba o odgovornosti poroka za plačilo davka je v povezavi z izvršilnim naslovom, ki se glasi na dolžnika, podlaga za začetek davčne izvršbe zoper poroka. Denarni prejemki, ki so izvzeti iz davčne izvršbe: med denarne prejemke, ki so iz davčne izvršbe izvzeti, dodana tudi denarna sredstva, ki so prejeta iz naslova vključenosti osebe v poskusno izvajanje socialnovarstvene dejavnosti po zakonu, ki ureja socialno varstvo. Način in rok vložitve napovedi: za redne dohodke iz delovnega razmerja in pokojnine se črta obveznost vlaganja napovedi za odmero akontacije dohodnine vsako davčno leto. Davčni zavezanec bo tako dolžan za te dohodke vložiti napoved za odmero akontacije dohodnine, ki ne bo več omejena na davčno leto. Odločba izdana na podlagi te napovedi bo tako podlaga za plačevanje akontacij dohodnine v več davčnih letih, pod pogojem, da ne bo prišlo do sprememb, ki znatno vplivajo na višino akontacije dohodnine za posamezen mesec oz. če te spremembe znašajo več kot 10 %. V tem primeru je zavezanec dolžan vložiti novo napoved za odmero akontacije dohodnine. Po novi ureditvi se akontacija dohodnine za posamezni mesec ne bo plačevala na podlagi dejanskega dohodka, temveč na podlagi ocenjenega dohodka. Zavezanec v tem primeru v ugovoru zoper informativni izračun dohodnine napove dejansko dohodek iz delovnega razmerja ali pokojnine. Glede na prehodno določbo ZDavP-2N (39. člen) bodo morali v letu 2023 vsi davčni zavezanci, kot doslej, napovedati prvi redni prejeti dohodek v davčnem letu. FURS pa bo izdal odločbo, ki ne bo več omejena le na davčno leto, temveč bo predstavljala podlago za plačevanje akontacij dohodnine v obdobju, ki je daljše od davčnega leta, pod pogojem, da ne bo prišlo do sprememb, ki znatno vplivajo na višino akontacije za posamezni mesec. 7. Rok za izdajo odločbe: Na podlagi napovedi rednega dohodka iz delovnega razmerja in pokojnine bo davčni organ izdal odločbo o odmeri akontacije dohodnine, ki ne bo več omejena na eno davčno leto, temveč bo podlaga za plačevanje akontacij dohodnine v več davčnih letih, pod pogojem, da ne bo prišlo do sprememb, ki znatno vplivajo na višino akontacije dohodnine za posamezni mesec, če sprememba znaša več kot 10 %. 8. Plačevanje predhodne akontacije dohodnine od dohodka, doseženega z opravljanjem dejavnosti: poenotenje roka za plačilo predhodne akontacije dohodnine in obveznosti iz naslova prispevkov za socialno varnost ter posledično možnost plačila predhodnih akontacij in prispevkov za socialno varnost z enim plačilnim nalogom. Rok za plačilo predhodne akontacije dohodnine se prestavi na najpozneje 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Podobno velja tudi za plačilo akontacije davka od dohodkov pravnih oseb, ki se prestavi na najpozneje 20. dne v mesecu za pretekli mesec. 9. Oddajanje premoženja v najem: na podlagi dosedanje ureditve je moral zavezanec, ki uveljavlja dejanske stroške od dohodkov iz oddajanja premoženja v najem, pisni zahtevek vložiti do 15. januarja tekočega leta za preteklo leto. Na podlagi nove ureditve se tovrstni pisni zahtevek vloži do 28. februarja tekočega leta za preteklo leto, kar predstavlja poenotenje roka z napovedjo dohodkov iz oddajanja premoženja v najem. 10. Prispevki za socialno varnost: s spremembo četrtega odstavka 352. člena ZDavP-2 se določa, da tudi delodajalec, ki ni plačnik davka v skladu z 58. členom ZDavP-2, kot zavezanec za prispevke, opravi izračun prispevkov sam v obračunu davčnega odtegljaja. S Pravilnikom o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev je namreč določeno, da se od 1. 1. 2023 dalje tudi dosedanji Pnipd obrazec združi z REK-O obrazcem. 11. Odlog plačila davka pri izstopni obdavčitvi: zakon ureja odlog plačila pri izstopni obdavčitvi. Določi se, da zavezancu, ki ne izpolni svojih obveznosti v zvezi z odloženimi, v plačilo zapadlimi obroki in navedene neizpolnitve ne uredi oziroma ne plača zapadlega obroka ali njegovega dela v obdobju, ki ne presega 12 mesecev, v plačilo zapadejo vsi še neporavnani obroki. 12. Avtomatično dajanje podatkov organa, pristojnega za zaščito, reševanje in pomoč: glede na dopolnitev 112. člena Zakona o dohodnini (ZDoh-2Z), ki določa olajšavo za osebe, ki prostovoljno in nepoklicno opravljajo operativne naloge zaščite, reševanja in pomoči, se ureja pravna podlaga za avtomatično dajanje podatkov Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje, ki bo davčnemu organu za namene uveljavljanja olajšave, do 31. januarja tekočega leta za preteklo davčno leto, sporočala identifikacijske podatke. Tako zavezancem ne bo treba vlagati vloge za uveljavljanje osebne olajšave za rezidente, ki prostovoljno in nepoklicno opravljajo operativne naloge zaščite, reševanja in pomoči, pri informativnem izračunu dohodnine. Zakon določa tudi spremembe, ki se nanašajo na poročanje in izmenjavo podatkov FURS z drugimi državami članicami, ki se nanaša na finančne račune, vnaprejšnja davčna stališča s čezmejnim učinkom in vnaprejšnje cenovne sporazume, poročila po posameznih državah ter čezmejne aranžmaje, ter razkritja podatkov upravičeni osebi o davčnem zavezancu, ki se lahko razkrijejo upravičeni osebi, če ta potrebuje te podatke za izpolnitev obveznosti ( npr. delodajalcu zaradi obračuna nadomestila plače med začasno zadržanostjo delavca od dela zaradi zdravstvenih razlogov razkriti podatke o osnovi za to nadomestilo in številu ur, na katere se ta osnova nanaša). Pristojni organi držav članic EU si z avtomatično izmenjavo podatkov izmenjujejo podatke o dohodkih iz zaposlitve, produktih življenjskih zavarovanj ter lastništvu nepremičnin in iz njih izhajajočih dohodkih. Z namenom učinkovitejšega mednarodnega sodelovanja, zakon na novo uvaja skupni davčni nadzor, ki ga skupaj izvajajo pristojni organi dveh ali več držav članic. Določba podrobneje opredeljuje postopek ter pooblastila uradnih oseb, ki sodelujejo v skupnem davčnem nadzoru. S spremembo zakona se v slovenski pravni red prenašajo določila, ki opredeljuje obveznost poročanja za operaterje digitalnih platform. Operaterji digitalnih platform sporočajo pristojnemu davčnemu organu (FURS) informacije o poslovni dejavnosti prodajalcev, ki poslujejo preko digitalnih platform. Poslovne dejavnosti, za katere je obvezno poročanje vključujejo: najem nepremičnin, osebne storitve, prodajo blaga in najem katerega koli načina prevoza. ZAKON O ČEZMEJNEM IZVAJANJU STORITEV Spremembe Zakona o čezmejnem izvajanju storitev Vlada je konec decembra sprejela predlog Zakona o čezmejnem izvajanju storitev (ZčmIS-1), ki celovito obravnava položaj napotenih delavcev pri opravljanju čezmejnih storitev, ki jih za svoje naročnike v drugih državah članicah EU zagotavljajo slovenska podjetja in samostojne osebe, nosilci gospodarske dejavnosti. Predlog zakona zagotavlja enako obravnavo napotenega delavca glede na samo naravo izvajanja dela (začasno ali občasno oziroma stalno, zaporedoma), določa varovalke za učinkovito preprečevanje kršitev in zlorab delovnopravne zakonodaje ter vzpostavlja orodja za učinkovito izvajanje nadzora nad spoštovanjem pravil čezmejnega izvajanja storitev tako z vidika delovnopravne zakonodaje kot tudi zagotavljanje ustrezne socialne varnosti napotenih delavcev. Zakon prenaša v slovenski pravni red novo Direktivo 2020/1057/EU o napotenih voznikih v mednarodnem prometu, ki je del svežnja EU o mobilnosti. S prenosom Direktive 2020/1057/EU se z zakonom ZČmIS-1 v slovenskem zakonodajnem okviru zagotavlja: − izjema od splošnih pravil o napotitvi, ki veljajo za kabotažo in mednarodne prevoze, z izjemo tranzita, »dvostranskih prevozov« (tako v tovornem kot potniškem prometu) in dvostranskih prevozov z dvema dodatnima postankoma, povezanima s prevozom – ta izjema je omejena na primere, ko med delodajalcem, ki pošilja voznika, in pogodbeno stranjo, ki deluje v državi gostiteljici EU, obstaja pogodba o storitvi; − kazni v primeru kršitev obveznosti prevoznikov in napotenih voznikov. Z namenom zagotovitve enake obravnave delavcev, ki so v enakem delovnopravnem položaju tudi z vidika enake obravnave glede socialne varnosti, je v predlogu zakona predvideno predlaga črtanje določbe, da se za določene napotene delavce plačujejo prispevke za pokojninsko in invalidsko zavarovanje od nižje osnove. Določba, predvidena za črtanje, je delodajalcem, ki napotujejo delavce v tujino, v praksi omogočala, da zanje ne plačujejo prispevkov od dejanske plače, temveč od plače, kakršno bi prejemali, če bi enako delo opravljali v Sloveniji. To pomeni nižji priliv v pokojninsko blagajno, za delavce pa nižje pokojnine. Do takšnega sistema so bili v preteklosti kritični predstavniki delodajalcev v EU, predvsem pa v Nemčiji in Avstriji, češ da ustvarja nelojalno konkurenco. ZAKON O VARSTVU OSEBNIH PODATKOV Zakon o varstvu osebnih podatkov ( Ur.l. 163/2022 z dne 27.12.2022) prenaša evropsko splošno uredbo o varstvu podatkov v slovensko zakonodajo in ureja nacionalne posebnosti varstva osebnih podatkov. Zakon predstavlja enega najpomembnejših zakonov s področja varstva človekovih pravic, določenih v ustavi in varuje človekovo pravico do varstva osebnih podatkov ter poudarja zakonitost obdelav osebnih podatkov. Zakon določa prepoved uporabe osebnih podatkov v nasprotju z namenom njihovega zbiranja, določeno pa je tudi, da ima vsakdo možnost, da se seznani z zbranimi podatki, ki se nanašajo nanj, ter pravico do sodnega varstva ob njihovi uporabi. INFORMACIJE REK-O OBRAZEC IN POSTOPEK ODDAJE PREK eDavkov Obračun davčnega odtegljaja REK-O obrazca in postopek oddaje prek eDavkov Izplačevalec dohodka, ki je plačnik davka, izračuna davčni odtegljaj v obračunu davčnega odtegljaja (REK obrazec), v katerem opravi tudi izračun prispevkov za socialno varnost. Plačnik davka izračuna, odtegne in plača davčni odtegljaj in prispevke za socialno varnost po stopnjah, ki veljajo na dan nastanka davčne obveznosti. REK-O obrazec se uporablja za dohodke izplačane od vključno 1. 1. 2023 dalje, ki so jih plačniki davka do 31.12.2022 poročali na REK-1, REK-1a, REK-2 in PNIPD obrazcih. Prav tako se uporablja za dohodke iz delovnega razmerja, ki jih delodajalci fizične osebe trenutno poročajo na REK-1f obrazcu, pri čemer se v teh primerih REK-O uporablja za dohodke, ki se nanašajo na obdobje od vključno januar 2023 dalje. Oddaja REK-1b obrazca pa ni spremenjena. Podrobna pojasnila v zvezi s predlaganjem REK-O obrazcev so objavljena na spletnih straneh FURS REK obrazci. Vrsto, obliko in način predložitve podatkov v REK obrazcih, za dohodke izplačane od vključno 1. 1. 2023 dalje in popravljanje predloženih podatkov, podrobneje določa Pravilnik o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev. V prilogi Pravilnika REK-O sta objavljena obrazca REK-O in REK-1b. Navodila za izpolnjevanje obračuna davčnih odtegljajev so objavljena na spletni strani FURS. Na spletni strani FURS so objavljena Pojasnila Obračun davčnega odtegljaja REK-O obrazec in postopek oddaje prek eDavkov REK obrazci in Podatki za oblikovanje prijave podatkov o osnovah in spremembe teh podatkov na REK-1 in REK-O obrazcih POROČANJE O PLAČAH Prenovljen REK-O obrazec in vzporedno poročanje podatkov o plačah Pravne osebe mesečno predložijo AJPES zbirne podatke o izplačanih plačah in o številu zaposlenih oseb na podlagi plačanih ur, ki bremenijo delodajalca. Podatke poročajo ločeno za zaposlene, za katere veljajo določila kolektivnih pogodb in ločeno za zaposlene, za katere določila kolektivnih pogodb ne veljajo, in sicer za redna, zaostala in izredna izplačila. Podatke posredujejo vse pravne osebe zasebnega sektorja (gospodarske družbe, zadruge, pravne osebe zasebnega prava, društva), ki imajo vsaj eno zaposleno osebo z obrazcem ZAP/M. Ob uvedbi prenovljenega REK obrazca s 1. 1. 2023, se vzpostavlja prehodno obdobje, v katerem bo potekalo vzporedno poročanje podatkov o plačah v zasebnem sektorju, tako Finančni upravi RS na novem REK-O obrazcu kot AJPES na obrazcu ZAP/M. Poročanje podatkov AJPES bo prek spletne aplikacije Plače potekalo še vsaj za vsa mesečna izplačila plač za leto 2023. REFUNDACIJA PLAČ Od 1. januarja 2023 vlaganje zahtevkov za refundacije nadomestil plač samo še elektronsko Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja določajo, da morajo biti vsi zahtevki za refundacijo nadomestil plač, ki jih vlagajo poslovni subjekti, od 1. 1. 2023 naprej, vloženi elektronsko. ZZZS bo postopno opuščal tudi posredovanje pisnih obvestil delodajalcem v primeru, ko je bil priznan drugačen znesek refundacije kot ga je zahteval delodajalec, saj delodajalci lahko podrobnosti o vloženih zahtevkih in obračunih spremljajo prek sistema SPOT. Izjeme, v katerih ostajajo zahtevki za refundacije v papirni obliki tudi v bodoče, veljajo za delodajalce, ki so fizične osebe in vlagajo refundacije za delavce z zavarovalno podlago 016 (zaposleni pri kmetih, gospodinjske pomočnice, osebni tajniki in podobno) in za poslovni subjekt, ki je bil izbrisan iz PRS (na primer po prevzemu oziroma pripojitvi k drugemu poslovnemu subjektu). Vlaganje zahtevkov Urejanje zahtevkov za refundacij nadomestila plače v breme ZZZS lahko preko: − portala SPOT − programa za plače z implementiranim dostopom do Vmesnika eBOL in eNDM (Vmesnik za prenos ebolniških listov in oddaja zahtevkov za refundacijo nadomestila plače). Za manjše delodajalce, ki imajo tudi manjše število zahtevkov, se priporoča uporaba portala SPOT, kjer se po prijavi s kvalificiranim digitalnim potrdilom in Pooblastilom za dostop izbere Nadomestilo plače refundacija. Uporaba in urejanje zahtevkov prek Vmesnika za prenos e-bolniških listov in oddajo zahtevkov za refundacijo nadomestila plače - Vmesnik eBOL in eNDM, je priporočljiva za večje poslovne subjekte, računovodske servise, večje kadrovske/finančne službe oz. oddelke za obračun plač. Dodatne informacije o tem, kje in kako si lahko uredite dostope in začnete elektronsko oddajo zahtevkov za refundacijo so dostopne na portalu SPOT. Dopolnitve na portalu SPOT od 16. 12. 2022 a) Številka TRR ostane neprivzeta Po novem mora vlagatelj zahtevka ob pripravi vsakega zahtevka izbrati TRR, na katerega želi prejeti nakazilo, iz seznama TRR-jev, ki so v bazi eRTR. Pogosto so namreč vlagatelji spregledali, da je ostal privzet določen TRR za zahtevek za refundacijo, dejansko pa so želeli nakazilo na drug TRR. b) Prikaz vloženih zahtevkov v Pregledu zahtevkov za obdobje Ko uporabnik portala SPOT pri postopkih ZZZS izbere "Nadomestilo plače - refundacija" in ima izbrano določeno obdobje (največ interval enega leta), se mu na ekranu prikaže seznam oddanih zahtevkov v izbranem obdobju. Pri izbiri obdobja pomenita "datum od" in "datum do" datum oddaje zahtevka za refundacijo. Po novem so v tem pregledu dodani tudi zahtevki, ki so bili zavrnjeni s strani avtomatske kontrole na ZZZS (so avtomatsko dobili status 302) in zahtevki, ki so še v nabiralniku ZZZS in še niso bili prevzeti s strani referentov ZZZS (imajo status "100zahtevek čaka na obravnavo pri referentu"). Zahtevki s statusom 100 in 302 imajo le SPOT številko, nimajo pa ZZZS številke zahtevka, zato v seznamu tudi nimajo modrega linka, preko katerega bi bilo možno vpogledati v obračune (to bo urejeno v eni od prihodnjih nadgradenj). c) Izvoz seznama zahtevkov v datoteko - preglednico Portal SPOT omogoča delodajalcem pri pregledu vloženih zahtevkov za refundacije v določenem obdobju, priznane višine refundacije in zneskov nakazil ter pri spremljanju zapiranja terjatev do ZZZS. Zahtevke izbranega obdobja je po novem možno preko gumba "Prenos v preglednico (csv)" izvoziti v obliki tabele in datoteko shraniti na svoj računalnik. Nova funkcionalnost omogoča izvoz podatkov o zahtevkih, oddanih v določenem obdobju, v zelo pregledni obliki. Delodajalci lahko preverijo, kateri zahtevki so bili obdelani, zavrnjeni, plačani in kdaj je bil datum nakazila. Preverijo lahko tudi priznano višino refundacije in znesek nakazila. Uporabniška navodila za portal SPOT Na portalu SPOT so objavljena navodila glede priprave in oddaje elektronskih zahtevkov za refundacije, kjer so vključene tudi vse dopolnitve in spremembe na eZahtevku in eObračunu v zadnjem času. Ure osnove za nadomestilo v primeru fiksnega obračuna - uskladitev z REK Da bi poenotili tolmačenje, katere ure se v primeru fiksnega obračuna po povprečni mesečni obveznosti z uporabo normiranih ur štejejo kot ure osnove v obdobju osnove (praviloma so to ure za plače in nadomestila v letu pred nastopom zadržanosti), se morajo v skupni fond ur osnove, seštevati dejanske ure (ne normirane ure). V skupno število ur osnove se morajo obvezno prišteti tudi nadure. Na ta način je zagotovljena usklajenost s poročanjem na REK-obrazcih (tudi na novih REK-O). Količniki valorizacije Po objavi uradnega podatka o rasti cen življenjskih potrebščin v letu 2022, bo ZZZS na povezavi objavili nove količnike za leto 2023. Ker se uskladitev izvede šele s 1. marcem, so količniki za obračun nadomestil v breme ZZZS za januar in februar 2023 že znani in so objavljeni v preglednici v zgornji povezavi. AKONTACIJA ZA NORMIRANCE Akontacije davka ob ustanovitvi po starem, kljub spremembi Zakona o dohodnini Kljub spremembam 59. člena Zakona o dohodnini (ZDoh-2AA), se izračun predvidene davčne osnove pri zavezancih, ki so se odločili za način ugotavljanja z dejanskimi prihodki in normiranimi odhodki, za leto 2023 ne bo spreminjal. Zakona o dohodnini od 1.1.2023 spreminja obdavčitev samostojnih podjetnikov, ki izpolnjujejo pogoj za obdavčitev na osnovi dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov. − obdobje neprekinjene vključenosti v zavarovanje povišano iz 5 na 9 mesecev (samozaposlitev ali delovno razmerje za polni delovni čas) − sprememba višine normiranih odhodkov (80%, 40% ali 0%, vezano na višino prihodkov) za samozaposlene − znižanje višine normiranih odhodkov na 40% (doslej 80%) za letne prihodke od 12.500€ do 50.000 € in 0% za dohodke nad 50.000€ za popoldance Lestvica obdavčitve in znesek priznanih normiranih odhodkov samozaposlenih: Prihodki iz dejavnosti nad do 50.000 100.000 50.000 100.000 Normirani odhodki 80% 40% 0% nad 50.000 nad 100.000 Lestvica obdavčitve in znesek priznanih normiranih odhodkov popoldancev: Prihodki iz dejavnosti nad do 12.500 12.500 50.000 50.000 Normirani odhodki 80% 40% 0% nad 12.500 nad 50.000 Glede na način določanja akontacij pri začetnikih (ocena) in ob upoštevanju možnih bližnjih nadaljnjih davčnih sprememb zakonodaje, z vidika načela ekonomičnosti poseg v informacijsko podporo ni nujno potreben. Ker gre v prvi vrsti za oceno prihodnjega poslovanja ter ob upoštevanju dejstva, da v trenutku registracije ni znano, ali bo zavezanec izpolnjeval zakonsko določene pogoje (ali bo pri zavezancu v skladu z zakonom, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje, obvezno zavarovana na podlagi delovnega razmerja ali samozaposlitve vsaj ena oseba za polni delovni čas neprekinjeno najmanj devet mesecev), akontacije pa se v vsakem primeru poračunajo v davčnem obračunu, se bodo akontacije izračunale na podlagi 80 % normiranih odhodkov glede na predvidene ocenjene prihodke. V kolikor zavezanci želijo plačevati višje akontacije, lahko že na SPOT točki ustrezno prilagodijo višino ocenjenih prihodkov do željene izračunane višine obroka akontacije. Če kasneje ugotovijo, da jim višina obroka ne ustreza, lahko v skladu z 299. oziroma devetim odstavkom 371. člena Zakona o davčnem postopku kadarkoli tekom leta vložijo vlogo za medletno spremembo višine akontacije. ZAKON O DELOVNIH RAZMERJIH Napovedane spremembe Zakona o delovnih razmerjih Ministrstvo za delo načrtuje dva posega v zakon o delovnih razmerjih. Prvi osnutek novele, ki je v prvi vrsti potrebna zaradi uskladitve z dvema evropskima direktivama, je že predmet pogajanj na ESS in med drugim predvideva petdnevni oskrbovalni dopust za ostarele starše, možnost 30-urnega polnega delovnika in obvezno božičnico. Z drugim posegom pa naj bi se kasneje uredilo še plačni sistem. Tedaj naj bi bilo v ospredju vzpostavljanje plačnega modela, pri čemer naj bi bilo izhodišče, da je osnovna plača minimalna plača. Prvi sklop predlaganih sprememb je povezan z evropsko zakonodajo in predvideva, da lahko delavec, ki je zaposlen za določen čas, od delodajalca po šestih mesecih zahteva varnejšo, redno zaposlitev. Drugi sklop se nanaša na ureditev opravljanja dela na domu, da se delavcu omogoči lažje usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja, delodajalcu pa večjo fleksibilnost in lažjo organizacijo dela. S predlaganimi spremembami se delavcem omogoča, da lahko zahtevajo prožnejši delovni čas. Predvidena je tudi obvezna božičnica, plačilo poslovne uspešnosti najmanj v višini minimalne plače, ki je naletela na močan odpor gospodarstva. Napoveduje se tudi uzakonitev možnosti 30-urnega polnega delovnika in dodatek za sobotno delo. V okviru cilja zmanjšati prekarnost je v osnutku predvideno dodatno reguliranje agencijskega dela za velike delodajalce. Glede na osnutek bi tako lahko agencijski delavci predstavljali le še 15 % njihove delovne sile (zdaj 25 %). V predlogu je za agencijske delavce, ki so na čakanju, predvidena tudi sprememba v višini nadomestila za čakanje iz zdajšnjih 70 % na 80 % plač. NADOMESTILA SAZOR Pojasnilo Urada za intelektualno lastnino glede plačevanja nadomestil za fotokopiranje avtorskih del Urad za intelektualno lastnino (URSIL), ki izvaja nadzor nad kolektivnimi organizacijami in s tem tudi nad SAZOR, Slovensko avtorsko in založniško organizacija za pravice reproduciranja. Eno leto po uveljavitve Skupnega sporazuma o fotokopiranju avtorskih del prek obsega iz 50. člena Zakona o avtorski in sorodnih pravicah pri opravljanju gospodarske dejavnosti v Sloveniji, je Urada za intelektualno lastnino izdal pojasnilo, povezano z obveznostjo plačevanja nadomestila za vse poslovne subjekte, ki imajo fotokopirni stroj. Iz stališča URSIL je razvidno, da obveznost plačila honorarja, nadomestil iz Skupnega sporazuma nastane le in zgolj v primeru, ko podjetje dejansko uporablja avtorska dela, ki sodijo v varovani repertoar SAZOR, pri čemer dejansko posedovanje multifunkcijske naprave brez hkratne uporabe avtorskega dela podjetja ne zavezuje k plačilu. »Obveznost plačila nadomestila za fotokopiranje nastane z dejansko uporabo (fotokopiranjem) avtorskopravno varovanega dela. Če se avtorskopravno varovana dela ne fotokopirajo, obveznost plačila avtorskega honorarja ne nastane in določbe Skupnega sporazuma za te primere ne veljajo. Po mnenju Urada za intelektualno lastnino zato zgolj posedovanje fotokopirne naprave, kadar avtorskopravno varovano delo ni uporabljeno, ne zavezuje k plačevanju nadomestila.« Celotno besedilo pojasnila URSIL je dostopno na spletni strani: gov.si/novice/sazor Navedeno mnenje URSIL ni zavezujoče za sodišča v konkretnih sodnih postopkih, saj je URSIL organ izvršilne veje oblasti. Sodišča so prosta pri presoji veljavnosti pravnih aktov in bi se lahko v konkretnem sodnem postopku zgodilo, da bi sodišče vprašanje veljavnosti Skupnega sporazuma v primerih, ko podjetje ne uporablja avtorskih del iz varovanega repertoarja SAZOR, vendarle drugače ocenilo in presodilo, da je Skupni sporazum zavezujoč tudi v teh primerih. NAPOTKI IZVAJALCEM TURISTIČNE DEJAVNOSTI Napotki gostiteljem ob prehodu v novo koledarsko leto 2023 AJPES je za čimbolj učinkovito ravnanje ob prehodu v leto 2023 in upoštevanju zakonodaje glede vodenja knjige gostov in hrambe podatkov na strani gostitelja oz. izvajalca nastanitvene dejavnosti kot tudi glede poročanja podatkov v sistem eTurizem pripravil naslednje napotke. Izvajanje turistične dejavnosti Izvajanje turistične dejavnosti pomeni nudenje storitev za turiste. Obsega storitve, kot so prenočevanja, prehrana, zabava, rekreacija ter storitve za prosti čas. Ključne dejavnosti na področju turizma so gostinska in nastanitvena dejavnost, dejavnost turističnih agencij ter turističnega in gorskega vodenja. Prizadevamo si, da bi bile te storitve visoko kakovostne, trajnostno naravnane, inovativne, primerne za zahtevne goste ter da jih izvajajo motivirani in usposobljeni kadri. Kdo, kje in pod kakšnimi pogoji lahko izvaja te dejavnosti, je formalno določeno. Informacije v zvezi z aktualnimi vsebinami na področju izvajanja turistične dejavnosti lahko dobite na portalu državne uprave Izvajanje turistične dejavnosti Vodenje knjige gostov Knjigo gostov je dolžan v elektronski ali fizični (papirni) obliki voditi gostitelj, njena vsebina je opredeljena v sedmem odstavku 39. člena Zakona o prijavi prebivališča (ZPPreb-1). Poročanje v sistem eTurizem ne pomeni, da AJPES za potrebe gostitelja vodi knjigo gostov. Hramba podatkov Gostitelj vodi knjigo gostov v rokih kot jih določa deseti odstavek 39. člena ZPPreb-1. Ta določa, da podatke o gostu gostitelj vodi za koledarsko leto. Po preteku enega leta po zaključku koledarskega leta gostitelj podatke izbriše iz elektronske knjige gostov oziroma jih uniči, če vodi knjigo gostov v fizični (papirni) obliki. To pomeni, da mora gostitelj npr. knjigo gostov iz leta 2021 hraniti še do 31. 12. 2022 in knjigo gostov iz leta 2022 do 31. 12. 2023. Dodatna pojasnila glede vodenja knjige gostov, vključno s posledicami neupoštevanja zakonodaje, so vam na voljo v zloženki Policije. Izbris podatkov in hramba zapisnika Pravilnik o prijavi in odjavi gostov v 3. členu določa, da gostitelj o izbrisu podatkov iz elektronske knjige gostov oziroma o uničenju podatkov iz fizične (papirne) knjige gostov napiše zapisnik, ki ga hrani pet let. Poročanje podatkov v sistem eTURIZEM AJPES V kolikor podatke o gostih in prenočitvah poročate neposredno v aplikacijo eTurizem AJPES, vam aplikacija glede na vpisan datum prihoda samodejno dodeli parameter »Leto« in parameter »Zap. številka prijave gosta«. Praviloma se številčenje gostov v novem letu (prihod 1. 1. 2023 oziroma kasneje) začne s številko 1 oziroma s prvo številko glede na vaš interni sistem številčenja in se ob novih vpisih gostov ustrezno nadaljuje (+1). Dodatne informacije s področja poslovanja in izpolnjevanja predpisanih obveznosti so vam na voljo v Ključnih vsebinskih pojasnilih, objavljenih na spletnem portalu AJPES. ODDAJA POTREB PO KADROVSKIH ŠTIPENDIJAH Do 31. januarja 2023 je potrebno oddati potrebe po kadrovskih štipendijah za šolsko oz. študijsko leto 2023/2024 Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije je 26. oktobra 2022 objavil javni poziv delodajalcem za oddajo potreb po kadrovskih štipendistih za šolsko oziroma študijsko leto 2023/2024. Rok za oddajo potreb je do vključno 31. januarja 2023. Prijavo potreb po kadrovskih štipendistih za šolsko/študijsko leto 2023/2024 so v skladu s 112. členom ZŠtip-1 dolžni oddati vsi delodajalci, ki želijo dijakom oziroma študentom podeliti kadrovsko štipendijo s šolskim/študijskim letom 2023/2024. Namen javnega poziva je zbrati ponudbo kadrovskih štipendij v Republiki Sloveniji z namenom informiranja učencev, dijakov in študentov o vseh razpoložljivih kadrovskih štipendijah pred izbiro izobraževanja in s tem podporo njihovemu odločanju za izobraževanje glede na potrebe na trgu dela in ponuditi delodajalcem enotno oddajanje potreb po kadrovskih štipendistih in promocijo potreb med učenci, dijaki in študenti. Objava Potrebe po kadrovskih štipendistih delodajalci (oz. njihov pooblaščeni predstavnik) oddajo preko spletne strani sklada https://www.srips-rs.si tako, da se prijavijo v Izmenjevalnico. Navodila, kako oddati potrebo v Izmenjevalnici, so na voljo na spletni strani sklada. Če delodajalec v postopku oddaje potrebe preko spletne strani sklada izbere, da želi javno objavo kadrovskih štipendij, ki jih nudi, bo oddana potreba objavljena v zbiru kadrovskih štipendij za šolsko/študijsko leto 2023/2024 na spletni strani sklada pod zavihkom Izmenjevalnica. Delodajalec lahko v postopku oddaje potrebe izbere tudi, da ne želi javne objave. V tem primeru bo oddana potreba na voljo le v evidenci sklada in ne bo javno objavljena. Rok za oddajo Prijavo potreb je potrebno oddati do vključno 31. januarja 2023, saj bo sklad po tem datumu o prijavljenih potrebah po kadrovskih štipendistih obveščal ciljne skupine. Informacije: Dodatne informacije v zvezi z javnim pozivom ter novim zakonom o štipendiranju so na voljo pri skladu po e-pošti kadrovske@sklad-kadri.si oziroma na telefonski številki 01 43 45 882. Sklad bo o spremembah in novostih v zvezi z novo zakonodajo obveščal tudi preko spletne strani. PRISPEVKI IN DAVKI PLAČEVANJE PRISPEVKOV Pri plačilu davkov, prispevkov in drugih obveznih dajatvah zavezanci z referenco na plačilnem nalogu določijo vrsto dajatve ali pa izberejo način plačila s katerim poravnajo več vrst dajatev, in sicer tako da, združijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni oziroma istemu IBAN računu. Uporabljena referenca pri plačilu vpliva na način zapiranja terjatev s plačili v davčnem knjigovodstvu. 1. Primer: plačilo z referenco na izbrano dajatev ali izvršilni naslov (npr. SI19 DŠ-45004; pri čemer DŠ pomeni davčno številko zavezanca in šifra dajatve 45004 za prispevke za zdravstveno varstvo) zapre zapadle in nezapadle terjatve za izbrano vrsto dajatve. 2. Zapiranje s plačilom s splošno referenco (SI19 DŠ99996; oznaka 99996 določa, da se plačilo uporabi za vse dajatve na podračunu) pa se izvede šele, ko terjatve dospejo v plačilo in sicer znotraj prehodnega davčnega podračuna na katerega je prispelo. Pri uporabi splošne reference se prednostno zapirajo terjatve, ki so prej dospele v plačilo. 3. Z enim plačilom se lahko plača več vrst dajatev z združitvijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni, istemu IBAN računu: IBAN Referenca SI19 SI56 01100-8881000030 DŠ-99996 SI56 01100-8882000003 DŠ-99996 SI56 01100-8883000073 DŠ-99996 namen akontacija davka, prispevki (st. varstvo, zaposlovanje) Prispevki PIZ Prispevki ZZ Pravilno izpolnjen plačilni nalog je pogoj za pravilno evidentiranje prejetega plačila v knjigovodsko evidenco. V primeru pomote pri vpisovanju se lahko plačilo knjiži na napačnega zavezanca ali zapira napačno odprto postavko. V primeru odprte terjatve in obveznosti, lahko predlagate pobot, v primeru preveč ali napačno plačane dajatve lahko predlagate vračilo ali preknjižbo. Plačilo prispevkov z enim e-računom Družbeniki in samozaposlene osebe lahko prispevke plačujejo poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa FURS, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja eračuna« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. FURS bo zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravil t.i. zbirni plačilni nalog, ki bo vseboval podatke o javnofinančnih blagajnah, vrstah in višini dajatev. FURS bo zbirni plačilni nalog poslal zavezancu preko njegove banke v obliki e-računa. Zavezanec bo predizpolnjen plačilni nalog potrdil in s tem neposredno poravnal znesek obveznosti. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. Obračune je treba preko eDavkov predložiti do 15. v mesecu, zneske pa poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. E-račun bo izdan po predložitvi obračuna. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2021 je 1.969,59€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.181,75€ (60% x 1.969,59€), najvišja pa 6.893,57€ (3,5 kratnik PP 2021 = 3,5 x 1.969,59€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2022 dalje so v višini 451,41€, najvišji pa 2.633,34€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 1. Od 1.1.2021 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 40,00€ in sicer 10,00€ (povprečna plača oktober 2021 = 1.886,48€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 30,00€ (25% povprečne plače oktober 2021 = 25% X 1.886,48€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 2. Od 1.4.2022 do 31.3.2023 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 41,04€ (doslej 38,68€). Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.38/2022 z dne 18.3.2022) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki do 31.3.2022 so 81,04€ (40,00€ + 41,04€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila – 1. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 41,04€ do 31.3.2023 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 40,00€ od 1.1.2022 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Primer plačila – 2. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevki PIZ DPD 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 41,04€ do 31.3.2023 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevek ZZV DPD 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 40,00€ od 1.1.2022 Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2022 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.772,63€ (90% povprečne letne plače za leto 2021, ki je 1.969,59€), najvišja pa 6.893,57€ (3,5 kratnik PP 2021 = 3,5 x 1.969,57€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 677,13€ in največ v višini 2.633,34€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1. 1. 2022 do 28. 2. 2022 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 1.113,72 € (60 % povprečne bruto plače za leto 2020, ki je bila 1.856,20€). Za izplačila od 1.3.2022 do 28.2.2023 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.181,75 € (60% povprečne bruto plače za leto 2021, ki je 1.969,59 €. Minimalna plača 2022 za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2022, je 1.074,43 €. PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-2 (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2022 v višini 5,66€ (0,30% PP za oktober 2021 = 0,3% x 1.886,48€) in se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.6/2022 z dne 14.1.2022) določa od 15. januarja 2022 minimalno bruto urno postavko za študentsko delo v višini 6,17 € ( doslej 5,89€). Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV ZUTD določa, da začasno ali občasno delo lahko upokojenec opravlja v obsegu največ 60 ur v koledarskem mesecu, pri čemer neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Ne glede na navedeno lahko upokojenec opravlja začasno ali občasno delo tudi največ 90 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Zakon o interventnih ukrepih za podporo trgu dela (ZIUPTD1), Ur.l. 29/2022 z dne 4.3.2022 rešuje posledice obsežne bolniške odsotnosti zaposlenih ter odsotnosti zaradi odrejenih karanten. Zakon določa, da se pomanjkanje delovne sile začasno omili s povečanim obsegom občasnega in začasnega dela upokojencev. Z Zakonom o interventnih ukrepih za podporo trgu dela (ZIUPTD1) pa se upokojencem dovoli, da v koledarskem mesecu opravijo največ 90 ur začasnega ali občasnega dela oziroma tudi največ 120 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega ali občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 1080 ur. Ukrep velja do 31. decembra 2022. Sprememba Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-G), Ur.l.54/2022 z dne 20.4.2022 je določila, da bruto urna postavka upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako, da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Od 5. maja 2022 bruto dohodek za opravljeno začasno in občasno delo v seštevku v koledarskem letu ne sme presegati 9.237,96 € ( do 4.maja 2022 je ta znesek 8.639,07€). Višina bruto urne postavke in višina bruto dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajujeta z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo, ter ju enkrat letno določi minister, pristojen za delo, in objavi v Uradnem listu Republike Slovenije najpozneje do konca februarja v koledarskem letu. Višina bruto urne postavke bo na osnovi spremembe zakona veljala od marca tekočega koledarskega leta do vključno februarja naslednjega koledarskega leta. Do objave nove odredbe o višini urne postavke in višini dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev velja, da od 1.marca 2022 do 13. maja 2022 urna postavke upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od 5,77€, od 14.maja 2022 do 28.2.2023 pa ne nižja od 6,17 €. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za oktober 2022 je znašala 2.024,03€, neto plača pa 1.317,60€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar oktober 2022 je znašala 1.988,03€, neto 1.292,24€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje avgust oktober 2022 je znašala 2.006,28€, neto 1.308,23€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje boste predstavili svoje vprašanje ali problem, s katerim se ukvarjate. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05)37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ IZ URADNEGA LISTA 153 153 153 154 155 155 155 156 157 6.12. 6.12. 6.12. 6.12. 9.12. 9.12. 9.12. 14.12. 16.12. 157 16.12. 158 158 159 159 159 161 161 19.12. 19.12. 21.12. 21.12. 21.12. 23.12. 23.12. 161 23.12. 162 163 163 163 163 164 166 23.12. 27.12. 27.12. 27.12. 27.12. 28.12. 30.12. 166 30.12. 166 30.12. 166 166 166 30.12. 30.12. 30.12. 166 30.12. 166 166 167 30.12. 30.12. 30.12. Sprememba Zakona o voznikih (ZVoz-1E) Sprememba Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP-1F) Sprememba Zakona o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev ter o zapisovalni opremi v cestnih prevozih (ZDCOPMD-H) Sprememba Uredbe o določitvi mehanizma oblikovanja cene električne energije za poslovne odjemalce Spremembe h Kolektivni pogodbi dejavnosti trgovine Slovenije Naknadni pristop OZS h Kolektivni pogodbi za cestni potniški promet Slovenije IDRIJA - Sklep o začasnem financiranju Občine Idrija v obdobju januar–marec 2023 Aneks št. 6 h Kolektivni pogodbi za papirno in papirno-predelovalno dejavnost Sprememba Uredbe o načinu ugotavljanja pogojev in meril za dodelitev investicijskih spodbud za investicije v raziskave in razvoj ter inovacije CERKNO - Sklep o razpisu naknadnih volitev v Svet Krajevne skupnosti Orehek - Jesenica (volilne enote 1, 2 in 3) in Krajevne skupnosti Novaki (volilna enota 4, voli se 2 člana) v Občini Cerkno Sprememba Zakona o dohodnini (ZDoh-2AA) Pravilnik o valorizaciji zneskov za odmero davkov po zakonu o davkih občanov za leto 2023 Aneks št. 6 h Kolektivni pogodbi grafične dejavnosti Spremembe Kolektivne pogodbe gradbenih dejavnosti CERKNO - Sklep o začasnem financiranju Občine Cerkno v obdobju januar–marec 2023 Sprememba Zakona o trgovini (ZT-1C) Aneks h Kolektivni pogodbi dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije CERKNO - Sklep o razpisu naknadnih volitev v svet Krajevne skupnosti Orehek – Jesenica (volilne enote 1, 2 in 3) in Krajevne skupnosti Novaki (volilna enota 4, voli se 2 člana) v Občini Cerkno Sprememba Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Zakon o pomoči gospodarstvu za omilitev posledic energetske krize (ZPGOPEK) Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2) Sprememba Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2N) Sprememba Odredbe o določitvi poklicev, v katerih zaposlitev tujca ni vezana na trg dela Poročilo o gibanju plač za oktober 2022 Pravilnik o spremembah Pravilnika o davčnem obračunu akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti Pravilnik o spremembi Pravilnika o dostavi podatkov za odmero dohodnine od dobička iz kapitala od odsvojitve vrednostnih papirjev in drugih deležev ter investicijskih kuponov, in podatkov o naknadnih vplačilih ter kapitalskih deležih družbenikov v osebnih družbah Pravilnik o spremembah Pravilnika o obrazcu zahtevka za zmanjšanje davčne osnove od dohodka iz oddajanja premoženja v najem zaradi uveljavljanja dejanskih stroškov vzdrževanja premoženja, ki ohranja uporabno vrednost premoženja Pravilnik o spremembah Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev Pravilnik o spremembah Pravilnika o obrazcu informativnega izračuna dohodnine in obrazcu napovedi za odmero dohodnine Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o dostavi podatkov za odmero dohodnine Pravilnik o spremembah Pravilnika o obrazcih za napovedi za odmero akontacije dohodnine ter obrazcih za napovedi za odmero dohodnine od dohodka iz kapitala in dohodka iz oddajanja premoženja v najem Pravilnik o spremembi Pravilnika o elektronskem vročanju v davčnih zadevah Pravilnik o spremembi Pravilnika o izvajanju Zakona o davčnem postopku Uredba o določitvi cene električne energije za mikro, mala in srednja podjetja PRISPEVKI - OBVEZNOSTI DECEMBER 2022 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 2000 003 0888 3000 073 0888 1000 030 0888 1000 030 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% referenca SI19 SI19 SI19 SI19 DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji ZASEBNIK najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.181,75€ 1.772,63€ 6.893,57€ (60% PP 2021=60% X 1.969,59 €) (90% PP 2021=90% X 1.969,59€) (3,5 kratnik PP 2021) 431,64 238,41 3,54 3,54 677,13 1.678,58 927,19 13,78 13,79 2.633,34 287,75 158,94 1,19 2,36 2,36 451,41 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke je 60% PP za leto 2021 (PP je 1.969,59€), prispevki skupaj 451,41€ 1.181,75 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2021 (60% x 1.969,59€= 1.181,75€) 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2021 (PP za 2021 je 1.969,59), prispevki skupaj: 677,13€ 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2021 (3,5 x 1.969,59 €), prispevki skupaj: 2.633,34€ OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 16.000,00 € (mesečni do 1.333,33 €) - letni dohodek nad 16.000,00 € (mesečni nad 1.333,33€) 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.330,33€ - mesečni bruto dohodek nad 1.333,33€ - za osebe do dopolnjenega 29. leta starosti 6. za zavezanca po dopolnjenem 70. letu starosti PODATKI O PLAČAH Povprečna plača OKTOBER 2022 Povprečna plača JANUAR - OKTOBER 2022 Povprečna plača AVGUST - OKTOBER 2022 Povprečna bruto plača (PP) 2021 Povprečna bruto plača (PP) 2020 Minimalna plača od 1.1.2022 Minimalna plača od 1.1.2021 416,47 224,83 244,42 407,67 291,67 241,97 5.000,00 2.698,17 2.933,00 4.892,00 3.500,00 2.903,66 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 416,67€ 1.300,00 1.500,00 416,67 108,33 125,00 STOPNJE PRISPEVKOV neto € 1.317,60 1.292,24 1.308,23 1.270,30 1.208,65 PRISPEVEK sklic akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ KONTO 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje, starševsko varstvo SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% Dohodnina Znesek € DELODAJALEC 15,50% LESTVICA SI19 DŠ-40002 DEJANSKI PRAZNIKI 21 168 1 8 DELOVNI DNEVI DECEMBER 2022 OBRAČUN UR 41,04 40,00 SKUPAJ 22 176 81,04 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja Neobdavčeni znesek za prehrano (na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela), prisotnost na delu nad 10 ur - za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (od 1.9.2022 dalje, Ur.l.87/2022) Terenski dodatek Prevoz na delo neobdavčeno po Uredbi o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja od 1.7.2022 ( Ur.l.87/2022) po Uredbi o višini povračil stroškov v zvezi z delom Ur.l.114/2021 od 1.9.2021 Kilometrina za službeno potovanje - od 1.7.2022 neobdavčeno po Uredbi Ur.l.87/2022 Regres za letni dopust Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec Dnevnice za službeno pot v Sloveniji 6-8 ur po Uredbi o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja od 8-12 ur 1.1.2023 ( Ur. l. 162/2022) nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € € 8.755,00 25.750,00 50.000,00 74.160,00 DELAVEC Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zdravstveno zavarovanje DELOVNI DNEVI prehodni račun 6.893,57 € letna olajšava € 5.000,00 + (18.761,40 -1,17259 x skupni dohodek) OBRTNIKI - POPOLDANCI namen 1.772,63€ mesečna olajšava € 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) bruto € 2.024,03 1.988,03 2.006,28 1.969,59 1.856,20 1.074,43 1.024,24 individualno 8.755,00 25.750,00 51.500,00 74.160,00 1.400,80 5.819,50 14.317,00 23.154,40 SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.755,00 + 33 % nad 25.750,00 + 39 % nad 51.500,00 + 50 % nad 74.160,00 7,96 € + 0,99 € 4,49 € 0,21 € 140 € mesečno 0,43 € 2.024,03€ 7,45 € od 1.1.2023 – 9,69 € 10,68 € od 1.1.2023 – 13,89 € 21,39 € od 1.1.2023 - 27,81 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 116,73 484,96 1.193,08 1.929,53 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 729,58 nad 2.145,83 nad 4.291,67 nad 6.180,00 VSEBINA AKONTACIJA DAVKA - NOVO........................................................................................................................................... 1 REDNO USPOSABLJANJE VOZNIKOV ................................................................................................................................ 1 ZIMSKO SREČANJE OBRTNIKOV IN PODJETNIKOV ........................................................................................................... 2 DOHODNINSKA LESTVICA IN OLAJŠAVE 2023.................................................................................................................. 2 DELOVNI DNEVI 2023..................................................................................................................................................... 3 DELA PROSTI DNEVI V LETU 2023 .................................................................................................................................. 3 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 3 CENA ELEKTRIČNE ENERGIJE.......................................................................................................................................... 3 ZAKON O POMOČI GOSPODARSTVU ................................................................................................................................ 3 ZAKON O DOHODNINI .................................................................................................................................................... 5 POVRAČILO STROŠKOV IZ DELOVNEGA RAZMERJA .......................................................................................................... 5 ZAKON O DAVČNEM POSTOPKU ...................................................................................................................................... 6 ZAKON O ČEZMEJNEM IZVAJANJU STORITEV .................................................................................................................. 8 ZAKON O VARSTVU OSEBNIH PODATKOV ........................................................................................................................ 8 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 8 REK-O OBRAZEC IN POSTOPEK ODDAJE PREK eDavkov ................................................................................................... 8 POROČANJE O PLAČAH ................................................................................................................................................... 9 REFUNDACIJA PLAČ........................................................................................................................................................ 9 AKONTACIJA ZA NORMIRANCE ..................................................................................................................................... 10 ZAKON O DELOVNIH RAZMERJIH .................................................................................................................................. 10 NADOMESTILA SAZOR .................................................................................................................................................. 11 NAPOTKI IZVAJALCEM TURISTIČNE DEJAVNOSTI .......................................................................................................... 11 ODDAJA POTREB PO KADROVSKIH ŠTIPENDIJAH .......................................................................................................... 12 PRISPEVKI IN DAVKI .......................................................................................................................................................... 12 PLAČEVANJE PRISPEVKOV ............................................................................................................................................ 12 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ..................................................................................................................... 13 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI .............................................................................................. 13 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ........................................................................................................... 14 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 14 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 14 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 15 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 15 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 15 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA .................................................................................................................................. 15 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE ................................................................................................................... 15 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 16 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 16 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 16 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 16 PRISPEVKI - OBVEZNOSTI DECEMBER 2022 ..................................................................................................................... 17