) Izliaia zvečer vsak prvi in tretji četrtek meseca. Ako je ta Jan praznik, izide dan poprej. Cena mu ie 80 kr. na leto. Inserati se sprejemajo in plačujejo po dogovoru. r1 "1------ Slovenskemu ljudstvu v poduk in zabavo. Spisi in dopisi se pošiljajo: Uredništvu ..Domoljuba", Ljubljana, Semeniške ulice št. 2. Naročnina in inserati pa: Upravništvu .Domoljuba", Ljubljana, Kopitarjeve tilice št. 2. Št. 6. V Ljubljani, dnč 15. marca 1900. Magister Liberalis. (Povest, tiskana z nedovoljenjem ljudskih sovražnikov.) K Bogu OJetu je prišel nekdaj zelo študiran in v vseh spletkarijah izučen in izkušen človek, ki je mislil, da bo on s svojo modrostjo vse ugnal, tudi Boga Očeta in vso poštene ljudi. Ta je bil magister Liberalis, velik politik in jezičen dohtar, ki jc v svoji stranki združil vse sovražnike božjega kraljestva tedanjega časa. Strašno je sovražil vse, ki niso bili pri njegovi stranki, in se je zaklel, da jih bo pokončal. I. Bil je mož v deželi Hus z imenom Job, in ta mož je bil preprost in pravičen ter se je Boga bal in hudega zdrževal. In pravičnega Joba je magister Liberalis sovražil. Pravični Job je v potu svojega obraza delal; bil je kmet, ki si je z žulji svojih rok pridobil, kar je imel. Magister Liberalis je bil pa špe kulant in spletkar in bi bil rad svojim prijateljem in sebi pridobil Jobovo posest. Magister Liberalis je pregovoril s svojim sladkim jezikom in z lažnjivimi obljubami „izobražence", — trgovce, — pismouke in mogočneže v deželi Hus. Le pravični Job, ta pošteni, ta pridni delavec se ni dal preslepiti očetu laži, ampak je delal in se Boga bal. Pač so ga večkrat ogoljufali Sabejci, ki so mu za drag denar prodajali ničvredno robo, pa pravični Job se je znal ogibati njihove goljufije in si je sam brez njih začel kupovati pošteno robo za pošteno ceno. Pač so ga prevarili tudi krivonosi Kaldejci, ki so kupovali žito Leto XHI. od njega za nizko ceno in so je sami potem drago prodajali. Pa pravični je spoznal njih laži in spregledal njih goljufije. Zato je pa rekel: »Otresel se bom goljufivih Sabejcev in hinavskih Kaldejcev. Med imajo na jeziku, kačo pa v prsih. O svobodi in o dobičku mi govore, pregovarjajo me, naj popustim Boga in da naj bo magister Liberalis moj bog. Jaz pa bom častil Boga, magister Liberalis naj pa kraljuje nad svojimi Sabejci in Kaldejci!« II. Magister Liberalis se je grizel v ustnice in premišljeval maščevalne naklepe. „Streti moram trmo tega prevzetnega kmeta! Jaz sovražim Boga in njegovo cerkev, sovražiti ga mora tudi Job! Sabejci in Kaldejci moji, ti izvrstni liberalci in kupčevalci, tudi moji pismouki in biriči z vsemi zvitimi nauki, ki so se jih od mene naučili, niso ga ukrotili, kaj mi še ostane?" In magister Liberalis v svoji slepi strasti, pijan od sovraltva do pravičnega Joba, je mislil prekaniti tudi Boga Očeta. Šel je torej pred Gospoda, in si izprosil od njega dovoljenja, da sme udariti pravičnega Joba. Gospod je videl magistru v srce, slišal je njegovo sikanje in razumel njegove kletve. Dovolil mu je, da sme gospodovati v deželi Hus. Gospod pa je gledal z nebeških višav. Šel je torej magister Lberalis na delo. „Udaril bom pravičnega Joba," mislil si je, »spravil ga bom ob imetje, in v divji jezi se bo razsrdil nad Gospodom, ki ga ne brani, in prestopil bo v stranko sovražnikov božjih." Zaklical je torej z močnim glasom v deželi Hus, naj se združijo vsi sovražniki Gospodovi in Jobovi. In glej! Razumeli so njegov glas, ljubezen do laži jih je združila. Med seboj so se sovražili, izpodrivali so se, jedli kruh drug drugemu izpred ust, tožarili so se, zaničevali drug drugega, ker so se poznali med seboj — pa sovraštvo do Gospodove resnice jih je združilo v mogočno stranko, in magister Liberalis je bil njih poglavar. »Kaj? magister Liberalis bo naš poglavar?« hudoval se je ta in oni. »Ta, ki jc zvezan s sovražniki husovskega ljudstva?« Pa potolažili so sc — družilo jih je sovraštvo do Gospodove resnice in do njegovega kraljestva. III. Bila je močna stranka Kaldejcev in Sabejcev v deželi Hus. Pošteni Job pa, ta pridni, bogaboječi kmet in delavec, je hodil po poti pravice in se ni zmenil za to, kar je delal magister Liberalis. Magister |pa je dejal: »Udaril ga bom po njegovih otrokih, in videli bodete, da bo v obraz klel Gospoda!" Bila je v deželi Hus »družba husitskih pismoukov". Magister Liberalis je sklenil po teh pismoukih pridobiti Jobove otroke za stranko sovražnikov Gospodovih. Bil je med pismouki mož, z imenom Sofar, ki je bil vedno lačen in žejen. Hodil je v gostilne, v katerih so govorili magistrovi prijatelji o napredku in o svobodi in tam puščal svojo plačo. In ko se je ob mesečnem svitu vračal domov, godrnjal je zoper Gospoda, da mu ne izpolnjuje željft njegovega srca. Magister Liberalis pa mu je obljubil, da mu bo pre-skrbel mastno plačo. Sofar je rekel: »Stranka sem, stranka tje. Jaz pristopim k oni stranki, ki mi da mastnejšo plačo." .Pa ti jo moraš zaslužiti," rekel je magister Liberalis. »Glej hinavec Job je kriv tvoje nesreče. Če pa mu izneveriš deco, zaslužil si plačilo, ki ti ne bo izostalo, kakor gotovo živi magister Liberalis.« In pismouk Sofar je slušal izkušnjavca. »Družba Kaldejskih pismoukov« je zavrgla Gospoda in šla na delo, da izpridi Jobove otroke. Pravični Job pa je zaupal v Gospoda. Ni prišla žal beseda iz njegovih ust. »Gospod je dal, Gospod je vzel, njegovo ime bodi češčeno!a IV. In zopet je klel magister Liberalis. „Ti kmetje se~ne bodo pokorili, če jih z vsemi zvijačami ne zadrgnemo. Gospoda časte, magister Liberalis jim je pa cunja." In sklical je vse Kaldejce in jim je govoril in pravil: »Slavni in vse časti vredni Kaldejci! Ali vidite, da ta vražji kmet, ta Job, ta neumnež in klerikalni hlapec, še sedaj neče biti naš sluga? Ali nismo mi gospodje in poštenjaki?' „Seveda smo gospodje in poštenjaki!' zakričali ao oderuški Kaldejci. ,In ta Job zbira kmete okoli sebe in hoče go- spodariti brez častitljivih Kaldejcev! Ali ni to nesramnost, ki se mora zatreti?" kričal je magister Liberalis. „Da, to je nesramnost!" kričali so Kaldejci vsi vprek. In vstal je med njimi mož krčmar in se je oglasil k besedi. Elifaz mu je bilo častito ime. ,.Slavni Kaldejci!14 rekel je E1 faz in si vseknil rdeči nos. Slavni Kaldejci, poslušajte grozno do-godbo! Vsi poštenjaki iz Trga so hodili k meni žganje pit. Ali je to kaj napačnega?" ,,Čisto prav so imeli,upili so Kaldejci. ,,In ti so se pri meni zadolžili. Ali je to kaj napačnega?' ,.Nikakor ne, tako se godi povsod," kričali so razgreti Kaldejci. , In ko sem jaz dolgove izterjaval in tožil pijance, kaj menite, kaj se zgodi ? Ta naš sovražnik, ta Job, začne prigovarjati kmetom, naj si narode posojilnico, da se otresejo mojega oderuštva. Ali ni to grozno?" ,.Grozna krivica!" zagrme Kaldejci. „Kaj kmetom treba posojilnice ? Saj jim mi posojamo !'• „Pa čujte grozodejstvo !■' upije Elifaz. Glas mu od upitja zastane. „En požirek žganja, gospod magister, samo en požirek. da se mi grlo omeči,'' zaprosi z ginljivim mehkim glasom. Magister Liberalis mu postreže s steklenico rujnega vinca. „Kaj boš žganje pil tu v olikani družbi! Pri nas se pije šampanjec," de magister L-beralis. „Živijo magister Liberalis!" upili so Kaldejci, in vsak si je mislil: Ta satan zna postreči, temu bodimo zvesti! „Pa še hujše pride !■• upijc Elifaz, ko si malo odkašlja. „Tedaj pa gre Job in pravi kmetom, da jaz goljufivo robo prodajam. Ali ni to grozno?" „ To je zločinstvo," upili so Kaldejci. „Elifazje poštenjak. Poštenjaki smo mi vsi, in kmet, ta neumna klada, mora tako plačevati, kot mi Kaldejci hočemo. Tako je!" „Da, tako je," vskliknil je magister L;beralis, vesel, da ima tako zavedne liberalne Kaldejce krog sebe. Elifaz pa je upil dalje in vsi Kaldejci so razgrajali, da se ni slišala pametna beseda. In nastala je velika zmešnjava v zboru kaldejskih poštenjakov. Sedaj pa je magister Liberalis vstal in je odprl svoja usta in je govoril: „Slavni in pošteni Kaldejci, vi steber husovskega naroda! Vi imate pravico nad Jobom. On mora vam služiti, ker ste vi izvoljeni gospodujoči rod. Nikdar se kmet ne sme vzdigni čez izobražene Kaldejce." ,.Nikdar, mi smo gospodje, on je na8 sluga," zagrmel je ves zbor. ,,Slavni Kaldejci," nadaljeval jc magister. „Vi pa Jobu ne morete do živega, ako ne naredite mogočne kaldejske armade, katera bo združila ves denar v svoji roki in s silo kapitala zatrla Joba in njegove pristaše. Pred sodišča ž njim 1 Ali ni ogle-duhov in ovaduhov v deželi IIus? Pošljite jih nad Joba, in naj ga tirajo pred sodišča, da se zatre krivična golazen nepokornega rodu!" „Tako je, tako je, živijo magister Liberalis!'' upili so Kaldejci. In magister Liberalis je bil njih poglavar. Kakor kobilice na egiptovske planjave so se sedaj vsuli Kaldejci nad Joba in nad njegove prijatelje. Tirali bo jih pred sodišča, tožili, preganjali in obrekovali. Magister Liberalis Be je satansko veselil: ,.Sedaj bo Job uničen, in potem bo v obraz klel GoBpoda ter prestopil v stranko sovražnikov božjih. Ti neumni Kaldejci pa naj le delajo zame, dokler jih rabim." Živino za živino so gnali iz hleva poštenemu Jobu, njivo za njivo so mu prodajali. Pravični Job pa je v Gospoda zaupal in udano trpel. „Gospod je dal, GoBpod je vzel, njegovo ime bodi češčeno!" Gospod pa je gledal z nebeških višav. V. In zopet je klel magister Liberalis. „Ta človek zato še v Boga zaupa, ker je klerikakc. Zato je po gumen, ker ima oporo pri duhovščini. Nad duhovnike moram se spraviti in jih uničiti v očeh ljudstva." In sedel je magister Liberalis po noči ob mizi. Smodko za smodko je pokadil, kazarcc za kozarcem je praznil. Vinski duhovi so mu stopili v glavo, žile na čelu in ob sencah so se mu napele, vroča kri se mu je v razburkanih valovih drvila po strastnem telesu. Divje in pohotne podobe so se mu po-dde po glavi, on pa je netil strastni požar z globokimi požirki mamljive pijače. In vstale bo pred njegovim spominom, druga za drugo, podobe iz življenja, iz življenja, ki je je preživel sam, odkar ga je napuh pahnil iz zbora prijateljev Gospodovih. Družba bogokletnikov mu stopi pred oči. Pijana druhal. On, Liberalis, prvi med njimi, najrazbrzda-nejši, najglasnejši. ..Svoboda, svoboda, smrt Gospodu in njegovim postavam!" Čaše žvenketajo, pohotne dekline hrešče nesramne pesmi. Duša magistrova se koplje v pohotnih mislih. Roka se trese, črno se mu dela pred očmi, on pa poliva iz polne kupe novega ognja na žrjavico svoje duše. Ha! kako mu pleše življenje pred očmi! A ti spomini, kako ga žgo, kako ga pek6 ! Prelomljene prisege, goljufana srca — vse so vstale, vsa žare in sikajoče plamene bruhajo v njega. Pošasti vstajajo in terjajo, da jim yrne, za kar jih je prevari!. Obljuboval jim je, da bodo kakor bogovi, in hiteli so v svojo — pogubo. Obljuboval jim je, da jim bo dal zemljo v posest, če se mu udajo, in zemlja jih je pogoltnila. ,.Ha!1- kričal je magister Liberalis pol blazen. „Jaz se zvijam v bolečinah, Job pa spava mirno in sladko " Prime za kupo. stisne jo med pesti, izprazni jo na mah, in trdo udari ž njo po mizi. Oči mu žare v strastnem ognju, in iz odprtih ust mu s kletvijo privrč vsklik divje radosti: ,,Maščeval se bom nad njim, pokopal ga bom. Gospod ne bo zmagal, Liberalis bo mogočen na svetu ! S svojim peresom bom zmagal Gospodove duhovnike in ukrotil Joba, da stopi v stranko sovražnikov božjih.1' Zgrabil je pero in začel pisati povest o ,,hudobnem Jobu". Kar je kdaj njegova duša premišljevala nesramnega, kar je sam že tolikrat zagrešil, VBe to je naložil 'pravičnemu Jobu in duhovnikom Gospodovim. »Tako jih spravim ob dobro ime," kričal je. Vesel je planil po koncu, zvrnil kupo in pest dvignil proti nebu: „Sedaj boš zmagan, Gospod!•' Telo mu zadrhti, preobilna pijača se mu vzdigne in se kot reka razlije čez začeto povest. On se pa vsede in njegova duša bruha iz sebe črne m'sli na papir. Magister Liberalis popisuje sebe in svojo podlost podtikuje služabnikom Gospodovim. Veliko veselje je zavladalo med Kaldejskimi goljufi, ko so brali povest o „hudobnem Jobu". Pravični Job je pa dejal: , Bog je moj Gospod in druzega ne slušam. Magister Liberali« sramoti mene in duhovnike Gospodove, a sam je stokrat slabši od njih. NaSel sem Gospoda in se mu udal, in vsak dan molim, da ga z grehom ne izgubim." Gospod pa je gledal z nebeških višav. VI. In zopet je klel magister Liberalis. Bil je pa v sosednji deželi Amalekitov emir Baldad, mogočen in krut gospodoravec. Bil je Kaldejskega rodu, pa se je izneveril svojemu rodu in ga zatajil, ker je našel čast pri Amalekitih. Z Egiptom je trgoval in sužnje iz dežele Hus prodajal faraonom. Magister Liberalis je stopil k Baldadu. Devetkrat se mu je priklonil do tal in z nagnjeno glavo čakal, da mu emir Baldad dovoli govoriti. „Govori, pes I" je rekel emir Baldad in prekrižal noge' na blazini. Magister pa je položil roko na srce, poljubil rob Baldadove obleke in rekel: „Ker si dovolil, gospod, da govori tvoj hlapec, poslušaj glas moje prošnje! Pomagaj mi, da udarim z vojsko nad kmečkega Joba in si ga usužim." ,,Kaj, ti pes, ali nimaš Kaldejcev in Sabejcev?" „0, gospod, Kaldejci so goljufi in Sabejci so sleparji, ti, mogočni emir pa si nada moje duše. Ti mi pomagaj !'1 „Hm," reče emir. „Jaz ti pomagam, ti pes, a dežela bo moja in ti boš prvi mojih hlapcev." „Ukazal si slavni emir, zgodi naj se, kakor si rekel." In zgodilo se je tako. Prihrumele so čete brezbožnih Amalekitov in so udarile nad Joba in nad njegove prijatelje. Požgali so mu hišo, odgnali živino, umorili sinove. Njega so obdali z ranami in polmrtvega vrgli na gnoj. Njegovi tovariši so zbežali in se poskrili po duplinah. Emir Baldad je gospodaril v deželi, in Jobove hčere odvedel v harem, magister Liberalis pa je bil prvi med njegovimi hlapci. Gospod pa je gledal z nebeških višav. Job pa je ležal na gnoju in zdihoval. In prišli so Sofar, Elifaz in Baldad gledat nesreJnega moža »Ali vidiš sedaj,11 rekel je pismouk Sofar, „ali vidiš sedaj, kam si prišel, ker nisi slušal mojih naukov in se nisi udal slavnemu magistru ?" In Elifaz si je vseknil rdeči nos ter rekel: .,Glej, to je od tvoje trme. Zakaj nisi pri meni pil žganja in kupoval mojega sukna? Bil bi sedaj spoštovan in mogočen mož, kakor jaz, in magister Liberalis bi bil tvoj prijatelj." ,,Glej, pes," govoril mu je emir Baldad. „Kmet je zato na svetu, da je naš suženj, in mi smo njegovi gospodje. Kakor tebi, tako se zgodi vsem, ki ne poslušajo Baldada in mojega magistra, prvega med mojimi hlapci!'1 Magister Liberalis pa je stal ob strani in satansko veselje mu je igralo na obrazu. „Zmagal sem," vriskalo je njegovo srce. „Sedaj bo Job dvignil svojo roko proti nebu in bo v obraz klel Gospoda." Pravični Job pa je vzdignil proti nebu svoje oči in je rekel: „Gospod je dal, Gospod je vzel, njegovo ime bodi češčeno! Nad vami bedi oko večnega sodnika, ki bo razkril vaše laži in raztrgal vaše zanjke. Nikdar ne bode klela moja duša Gospoda in nikdar ne bo moje srce pri stranki sovražnikov božjih." Gospod pa je gledal z nebeških višav* VII. Tekli so dnevi in menjavali so se meseci. In nastal je grozen vihar v deželi Hus. Kaldejci in Sa-bejcl s sovražnimi Amalekiti so si delili Jobovo posest. Odmevale so gore cd bojnega krika in polje je pilo vročo človeško kri. Vsak je hotel imeti vse, kot volkovi za razmesarjenega jelena so se trgali za svoj plen. In Kaldejci so ubili Sabejce in emir Baldad je premagal Kaldejce in jih izgnal iz dežele. Sedaj so pa Jobovi prijatelji zapustili gorske dupline in se uredili v mogočno armado. Zacelile st se Jobove rane in Gospod je dal moč njegovi roki. In bila se je velika bitka, hud boj je besnel po planjavi, boj ga dom in za poštenje. In glej, bežal je emir Baldad iz dežele Hus, in njegove dragocenosti so zaplenili zmagovalci. Job pa je dobil vse nazaj kar je izgubil. In Gospod je Joba sedaj bolj oblagodaril, kakor v njegovem začetku. In je imel štiri tisoč ovac in sest tisoč konj in tisoč jarmov volov. Sredi sinov in hčera je živel pošteno in pobožno in je Boga hvalil, da mu je dal moč, premagati izkušnjavca. Magister Liberalis pa je zakril svoj obraz in pobegnil iz dežele Hus. In zdelo se mu je, da so spletli poslanci Gospodovi bič iz sikajočih kač in udrihali po njegovem hrbtu. On pa je bežal in bežal, groza mu je dušila grlo in obup je divjal v njegovi m srcu. Črna noč je zijala pred njim, in on je izginil v temi. Požrl ga je prepad in podzemski plameni so se strnili nad njim. Iz globin pa se je slina! kakor zbor mrličev votel glas, ki je bobnel: ,.Zmagal si, Galilejec!" Gospod pa je gledal z nebeških višav. Vojska med Angleži in Buri. Bojna sreča je zapustila junaške Bure. Povedali smo zadnjič, da je general Koberts z veliko armado prišel osvobodit Kiinberley in da sc Buri umika|o. Ta vest je bila resnična. Angležem se je posrečilo, potisniti generala Cronjeja nazaj in priti v Kim-ber!ey, kjer so angleški obleganci že od oktobra bili od Burov obkoljeni in se jim je zadnji čas že jako hudo godilo, ker jc zmanjkovalo živeža. Ker se je pa burski general Cronje ob reki Moder le prepočasi umikal, posrečilo se je Angležem ga od vs h strani zajeti. Cronje je imel iz začetka 10.1)00 mož; kakih 6000 od teh je moglo s kanoni vred prodreti skozi sovražnika, drugi so pod poveljstvom junaškega generala vztrajali skozi 10 dni ob najhujšem streljanju od strani Angležev, katerih je bilo nad 40.000 A naposled je burski general le sprevidel, da bi bilo nespametno, dalj časa se ustavljati in zastonj žrtvovati svoje vojake; in tako se je dne 26. februvarija udal z vsemi svojimi vojaki. Angleži so sicer tako ujeli okoli 3000 Burov, a v desetdnevnem boju so sami izgubili ekoro toliko mož. — Ta zguba na burski strani je provzročila, da so se Buri morali umakniti od Tugele in odnehati od obleganja mesta Ladiemita, ker je vse burske armade treba, da branijo domačo zemljo. Tako je general Buller po vročih bojih naposled vendar le prišel v Ladismit, kjer je našel silno zdelano in sestradano posadko. — Toda vkljub vsem tem neuspehom Buri še ne mislijo odnehati. Zbrali so se pod poveljstvom generala Jouberta pred Bloemfonteinom, glavnim mestom Oranje države. Tudi tukaj je bilo že nekaj prask; Buri se sicer umikajo angleški premoči, toda do kake večje bitke še ni priš1^ Angleži so sicer kar nori vsled svojih »sijajnih zmag«, tako da kar naravnost zahtevajo, da vojska ne sme prenehati prej, dokler Buri niso popolnoma uničeni. Buri pa pravijo, da bo pripravljeni do zadnje kaplje krvi se raje boriti, kakor izgubiti svojo neodvisnost. Venec in krona. Povest iz časov apostolskih. Spisal Anton d e W a a 1. — Poslovenil J. V. (Dalje.) Tako dobi Alitir cesarja neki dan, ko mu je naredil svoj navadni jutranji obisk, pri jako Blabi volji. »Ali ne delam zmiraj na to," je vpil cesar, »da bi sezidal Rim tak in tako, da bi prekašal vsa mesta vesoljnega sveta v lepoti in krasoti? Ali ne skrbim kakor oče za to nehvaležno ljudstvo? Taza-sramovanja in žaljenja cesarskega veličanstva morajo vendar že enkrat ponehati; moja potrpežljivost in prizanesljivost sta pri kraju!« -»Kdo pa je, moj visoki vladar,« vpraša ga Alitir, »kdo je, ki si upa brez kazni, tvoje večne in neminljive zasluge za Rim teptati v blato in jim podtikati slabe namene? Kdo draži in pohujšuje maso ljudstva? — Tvoji ogleduhi," je nadaljeval zasmehljivo, »pukajo le posamezne liste, da ti jih prinašajo; za steblo in njegove korenine pa se ne menijo, temveč puste, da raste čvrsto in močno." »In če si vedel,« razjezi se cesar, »kdo so oni predrzneži, zakaj prodajaš šele danes svojo modrost?« »Ko bi ti zadostovalo samo moje osebno prepričanje brez zadostnih dokazov, prodal bi ti bil svojo modrost že zdavnaj,« je odgovoril dvornik, ki je vedel, kdaj sme tudi predi zno govoriti nasproti cesarju. »Popolne dokaze imaš, za kaj?« vpraša Nero. »Zadostne in popolne dokaze imam« odgovori Alitir, zategujoč in povdarjajoč vsako be-sesedo, »da biva v R.mu sekta (verska ločina) revolucionarnih fanatikov, ki so mesto zažgali zato, da bi postavili na razvalinah tvojih tempeljnov oltar svojemu lastnemu maliku.« Nero je pogledal dvornika, kakor da ga hoče prebosti s pogledom. — On sam je dal Rim zažgati, a zdaj pride njegov dvornik in mu pravi, da ima popolne in sodnijsko trdne dokaze, da ga je zažgal nekdo drugi! — Cesarju samemu se je zdelo to nezaslišano in nezapopadljivo. — Ob enem je pa tudi spoznal v trenutku, kako neizmerno dobro bi bilo za njegovo laBtno osebo, ko bi se dal požar mesta zvrniti na koga drugega, četudi bi bilo vse skupaj le na pol verjetno. Alitir je uganil, kaj premišljuje cesar. Mirno in samozavestno, prav kakor človek, ki si je svest svoje stvari je nadaljeval: »Tvoje veličanstvo, vzvišeno nad golaznijo na tleh in v blatu, je do zdaj prez;ralo in zaničevalo to revolucijonarno sekto; v tem preziranju in zani čevanju pa je sčasoma zrastla in se okrepila. Uničiti oltar in prestol, tebe, bogove in vse cesarstvo, to je njen namen; njeno prvo delo je bilo, da je upepelila stare rimske svetinje in v ognju pokončala, kar je bilo častitljivega, kar je bilo svetega.« Cesarju se je zdelo vse to neverjetno. •Na stotine ogleduhov imam,« odgovoril je in odmajeval z glavo, «eden je bolj zvit in prekanjen kot drugi; nikar ne trdi, da so bili vsi slepi in da si videl samo ti.« »Naj bo torej,« pravi Alitir malomarno, »naj sem se torej motil, da — da — so kristjani zažgali Rim. Ko pridem domov, vržem dokaze za to v ogenj!« Pri imenu kristjani je skočd Nero pokoncu. Zdaj je razumel dobro svojega dvornika. Kot judovska sekta so bili kristjani od ljudstva sovraženi kot privrženci ustanovitelja njih vere, ki je bil po mnenju Rimljanov zaradi revolucijonarnih namer križan, so bili lako rekoč rojeni zarotniki zoper prestol in cesarstvo — zato vsakega zločina zmožni, — resnično, na te se je dal zvrniti sum, da so zažgali Rim ! »In dokazi?« vpraša cesar. Alitir odgovori: »Priče imam, imam pa celo pisma njih velikega duhovna, nekega Petra, ki v njih prav določno govori o požaru.« »Pri vseh bogovih!« zavpije Nero, »tako pismo bi pa rad bral!« • Tukaj ga imam, prejasni cesar,« odgovori dvornik in izvleče izpod obleke zvitek papirja. »Beri to-Iel« Bilo je drugo pismo sv. Petra, katero je bil pred kratkim pisal vernikom na vzhodu. Prepis tega pisma s podpisom apostolovim se je nahajal v palači Flavija Klementa; v občni zmešnjavi med požarom je prišel z drugimi dokumenti vred v roke cesarskim ogleduhom, ki so bili z'asti tedaj jako delavni in so stikali po vseh hišah, ki so bile količkaj na sumu. V tajni pisarni cesarjevi niso razumeli njega vsebine; zdelo pa se jim je, da je v njem nekaj judovskega, zato pa so ga izročili Alitiru, da se on prepriča, kaj in kako. Različna mesta pa, na katera je opozoril dvornik cesarja, so se glasila: « .Nebo pa in zemlja, katera sta zdaj, sta po ravno ti besedi ohranjena in v ognju prihranjena v dan sodbe in pogubljenja hudobnih ljudi. Prišel pa bo dan Gospodov kakor tat, ob katerem bo nebo „Hm," reče emir. „Jaz ti pomagam, ti pes, a dežela bo moja in ti boš prvi mojih hlapcev." „Ukazal si slavni emir, zgodi naj se, kakor si rekel." In zgodilo se je tako. Prihrumele so čete brezbožnih Amalekitov in so udarile nad Joba in nad njegove prijatelje. Požgali so mu hišo, odgnali živino, umorili sinove. Njega so obdali z ranami in polmrtvega vrgli na gnoj. Njegovi tovariši so zbežali in se poskrili po duplinah. Emir Baldad je gospodaril v deželi, in Jobove hčere odvedel v harem, magister Liberalis pa je bil prvi med njegovimi hlapci. Gospod pa je gledal z nebeških višav. Job pa je ležal na gnoju in zdihoval. In prišli so Sofar, Elifaz in Baldad gledat nesreJnegi moža „Ali vidiš sedaj," rekel je pismouk Sofar, ,,ali vidiš sedaj, kam si prišel, ker nisi slušal mojih naukov in se nisi udal slavnemu magistru ?" In Elifaz si je vseknil rdeči nes ter rekel: ,Glej, to je od tvoje trme. Zikaj nisi pri meni pil žganja in kupoval mojega sukna? Bil bi sedaj spoštovan in mogočen mož, kakor jaz, in magister Liberalis bi bil tvoj prijatelj." ,,Glej, pes," govoril mu je emir Baldad. „Kmet je zato na svetu, da je naš suženj, in mi smo njegovi gospodje. Kakor tebi, tako se zgodi vsem, ki ne poslušajo Baldada in mojega magistra, prvega med mojimi hlapci!" Magister Liberalis pa je stal ob strani in satansko veselje mu je igralo na obrazu. „Zmagal sem," vriskalo je njegovo srce. ,.Sedaj bo Job dvignil svojo roko proti nebu in bo v obraz klel Gospoda." Pravični Job pa je vzdignil proti nebu svoje oči in je rekel: „Gospod je dal, Gospod je vzel, njegovo ime bodi češčeno! Nad vami bedi oko večnega sodnika, ki bo razkril vaše laži in raztrgal vaše zanjke. Nikdar ne bode klela moja duSa Gospoda in nikdar ne bo moje srce pri stranki sovražnikov božjih." Gospod pa je gledal z nebeških višav* VIL Tekli so dnevi in menjavali so se meseci. In nastal je grozen vihar v deželi Hus. Kaldejci in Sa-bejcl b sovražnimi Amalekiti so si delili Jobovo po-seBt. Odmevale so gore od bojnega krika in polje je pilo vročo človeško kri. Vsak je hotel imeti vse, kot volkovi za razmesarjenega jelena so se trgali za svoj plen. In Kaldejci so ubili Sabejce in emir Baldad je premagal Kaldejce in jih izgnal iz dežele. Sedaj so pa Jobovi prijatelji zapustili gorske dupline in se uredili v mogočno armado. Zacelile so se Jobove rane in Gospod je dal moč njegovi roki. In bila se je velika bitka, hud boj je besnel po planjavi, boj dom in za poštenje. In glej, bežal je emir Baldad iz dežele Hus, in njegove dragocenosti so zaplenili zmagovalci. Job pa je dobil vse nazaj kar je izgubil. In Gospod je Joba sedaj bolj oblagodaril, kakor v njegovem začetku. In je imel Štiri tisoč ovac in šest tisoč konj in tisoč jarmov volov. Sredi sinov in hčera je živel pošteno in pobožno in je Boga hvalil, da mu je dal moč, premagati izkušnjavca. Magister Liberalis pa je zakril svoj obraz in pobegnil iz dežele Hus. In zdelo se mu je, da so spletli poslanci G( spodovi bič iz sikajočih kač in udrihali po njegovem hrbtu. On pa je bežal in bežal, groza mu je dušila grlo in obup je divjal v njegovem srcu. Črna noč je zijala pred njim, in on je izginil v temi. Požrl ga je prepad in podzemski plameni so se strnili nad njim. Iz globin pa se je slišal kakor zbor mrličev votel glas, ki je bobnel: ,.Zmagal si, Galilejec!" Gospod pa je gledal z nebeških višav. Vojska med Angleži in Buri, Bojna sreča je zapustila junaške Bure. Povedali smo zadnjič, da je general Roberts z veliko armado prišel osvobodit Kiinberley in da se Buri umikaio. Ta vest je bila resnična. Angležem se je posrečilo, potisniti generala Cronjeja nazaj in priti v Kim-berley, kjer so angleški obleganci že od oktobra bili od Burov obkoljeni in se jim je zadnji čas že jako hudo godilo, ker je zmanjkovalo živeža. Ker se je pa burski general Cronje ob reki Moder le prepočasi umikal, posrečilo se je Angležem ga od vs h strani zajeti. Cronje je imel iz začetka 10.1)00 mož; kakih 6000 od teh je moglo s kanoni vred prodreti skozi sovražnika, drugi so pod poveljstvom junaškega generala vztrajali skozi 10 dni ob najhujšem streljanju od sirani Angležev, katerih je bilo nad 40.000 A naposled je burski general le sprevidel, da bi bilo nespametno, dalj časa se ustavljati in zastonj žrtvovati svoje vojake; in tako se je dne 26. februvarija udal z vsemi svojimi vojaki. Angleži so sicer tako ujeli okoli 3000 Burov, a v desetdnevnem boju so sami izgubili skoro toliko mož. — Ta zguba na burski strani je provzročila, da so se Buri morali umakniti od Tugele in odnehati od obleganja mesla Ladismita, ker je vse burske armade treba, da branijo domačo zemljo. Tako je general Buller po vročih bojih naposled vendar le prišel v Ladismit, kjer je našel silno zdelano in sestradano posadko. — Toda vkljub vsem tem neuspehom Buri še ne mislijo odnehati. Zbrali so se pod poveljstvom generala Jouberta pred Bloemfonteinom, glavnim mestom Oranje države. Tudi tukaj je bilo že nekaj prask; Buri se sicer umikajo angleški premoči, toda do kake večje bitke še ni prišlo. Angleži so sicer kar nori vsled svojih »sijajnih zmag«, tako da kar naravnost zahtevajo, da vojska ne sme prenehati prej, dokler Buri niso popolnoma uničeni. Buri pa pravijo, da so pripravljeni do zadnje kaplje krvi se raje boriti, kakor izgubiti svojo neodvisnost. Venec in krona. Povest iz časov apostolskih. Spisal Anton d e W a a 1. — Poslovenil J. V. (Dalje.) Tako dobi Alitir cesarja neki dan, ko mu jo naredil svoj navadni jutranji obisk, pri jako slabi volji. „Ali ne delam zmiraj na to," je vpil cesar, »da bi sezidal Rim tak in tako, da bi prekašal vsa mesta vesoljnega sveta v lepoti in krasoti? Ali ne skrbim kakor oče za to nehvaležno ljudstvo? Taza-sramovanja in žaljenja cesarskega veličanstva morajo vendar že enkrat ponehati; moja potrpežljivost in prizanesljivost sta pri kraju!« -»Kdo pa je, moj visoki vladar,« vpraša ga Alitir, »kdo je, ki si upa brez kazni, tvoje večne in neminljive zasluge za Rim teptati v blato in jim podtikati slabe namene? Kdo draži in pohujšuje maso ljudstva? — Tvoji ogleduhi," je nadaljeval zasmehljivo, »pukajo le posamezne liste, da ti jih prinašajo; za steblo in njegove korenine pa se ne menijo, temveč puste, da raste čvrsto in močno." »In če si vedel,« razjezi se cesar, »kdo so oni predrzneži, zakaj prodajaš šele danes svojo modrost?« »Ko bi ti zadostovalo samo moje osebno prepričanje brez zadostnih dokazov, prodal bi ti bil svojo modrost že zdavnaj,« je odgovoril dvornik, ki je vedel, kdaj sme tudi predi zno govoriti nasproti cesarju. »Popolne dokaze imaš, za kaj?« vpraša Nero. »Zadostne in popolne dokaze imam« odgovori Alitir, zategujoč in povdarjajoč vsako be-sesedo, »da biva v R.mu sekta (verska ločina) revolucionarnih fanatikov, ki so mesto zažgali zato, da bi postavili na razvalinah tvojih tempeljnov oltar svojemu lastnemu maliku.« Nero je pogledal dvornika, kakor da ga hoče prebosti s pogledom. — On sam je dal Rim zažgati, a zdaj pride njegov dvornik in mu pravi, da ima popolne in sodnijsko trdne dokaze, da ga je zažgal nekdo drugi! — Cesarju samemu se je zdelo to nezaslišano in nezapopadljivo. — Ob enem je pa tudi spoznal v trenutku, kako neizmerno dobro bi bilo za njegovo lastno osebo, ko bi se dal požar mesta zvrniti na koga drugega, četudi bi bilo vse skupaj le na pol verjetno. Alitir je uganil, kaj premišljuje cesar. Mirno in samozavestno, prav kakor človek, ki si je svest svoje stvari je nadaljeval: »Tvoje veličanstvo, vzvišeno nad golaznijo na tleh in v blatu, je do zdaj prez;ralo in zaničevalo to revolucijonarno sekto; v tem preziranju in zani čevanju pa je sčasoma zrastla in se okrepila. Uničiti oltar in prestol, tebe, bogove in vse cesarstvo, to je njen namen; njeno prvo delo je bilo, da je upepelila stare rimske svetinje in v ognju pokončala, kar je bilo častitljivega, kar je bilo svetega.« Cesarju se je zdelo vse to neverjetno. •Na stotine ogleduhov imam,« odgovoril je in odmajeval z glavo, »eden je bolj zvit in prekanjen kot drugi; nikar ne trdi, da so bili vsi slepi in da si videl samo ti.« »Naj bo torej,« pravi Alitir malomarno, »naj sem se torej motil, da — da — so kristjani zažgali Rim. Ko pridem domov, vržem dokaze za to v ogenj!« Pri imenu kristjani je skočd Nero pokoncu. Zdaj je razumel dobro svojega dvornika. Kot judovska sekta so bili kristjani od ljudstva sovraženi kot privrženci ustanovitelja njih vere, ki je bil po mnenju Rimljanov zaradi revolucijonarnih namer križan, so bili tako rekoč rojeni zarotniki zoper prestol in cesarstvo — zato vsakega zločina zmožni, — resnično, na te se je dal zvrniti sum, da so zažgali Rim! »In dokazi?« vpraša ceBar. Alitir odgovori: »Priče imam, imam pa celo pisma njih velikega duhovna, nekega Petra, ki v njih prav določno govori o požaru.« »Pri vseh bogovih!« zavpije Nero, »tako pismo bi pa rad bral!« »Tukaj ga imam, prejasni cesar,« odgovori dvornik in izvleče izpod obleke zvitek papirja. »Beri to-le!« Bilo je drugo pismo sv. Petra, katero je bil pred kratkim pisal vernikom na vzhodu. Prepis tega pisma s podpisom apostolovim se je nahajal v palači Flavija Klementa; v občni zmešnjavi med požarom je prišel z drugimi dokumenti vred v roke cesarskim ogleduhom, ki so bili z'asti tedaj jako delavni in so stikali po vseh hišah, ki so bile količkaj na sumu. V tajni pisarni cesarjevi niso razumeli njega vsebine; zdelo pa se jim je, da je v njem nekaj judovskega, zato pa so ga izročili Alitiru, da se on prepriča, kaj in kako. Različna mesta pa, na katera je opozoril dvornik cesarja, so se glasila: .Nebo pa in zemlja, katera sta zdaj, sta po ravno ti besedi ohranjena in v ognju prihranjena v dan sodbe in pogubljenja hudobnih ljudi. Prišel pa bo dan Gospodov kakor tat, ob katerem bo nebo z velikim pokanjem prešlo; elementi se bodo od vročine raztopili, in zemlja in stvari, ki so na nji, bodo zgorele. — Pričakujte in nasproti hitite prihodu Gospodovega dneva, ob katerem se bo goreče nebo razsulo in elementi od vročine ognja raztopili.« Nero ni pričakoval kaj takega. Kako je bil iznenaden, veselo iznenaden, ko je zdaj to čital. Jasneje in določneje ne more nihče kazati na požar, ki ima nastati v bližnji bodočnosti. Nenavadni jezik v pismu je dajal njegovi vrednosti še prav poseben pomen. Resnično, ta mesta v Petrovem p smu so se dala zlorabiti in izrabiti kot jako ostro orožje proti kristjanom. »Preljubi moj Alitir,« pravi mu ctsar z zadovoljnim smehom, »jaz občudujem tvojo previdnost in delavnost. Pri vseh bogovih! sekta, ki hoče pokončati z ognjem nebo in zemljo, ni vredna drugega, kakor da jo iztrebimo in uničimo, naj bo s čimer že. Stvar prepuščam popolnoma tebi; jaz pa bom premišljeval, kateri način bi bil pripravnejši in katere muke grozovitejše, da pokončam to zalego. — Toda povej mi, kdo je ta Peter? Pri Apolonu pri-sezam, da bo on umrl izmed vseh najgroznejše smrti!« »Cisto navaden človek, ribič, ki Se mu zdi prijetnejše in mu donaša več dobička, če lovi tukaj po Rimu neumne trote v svoje mreže. Saj ravno to je najbolj žalostno pri veliki nesreči, ki je zadela mesto,« vzdihnil je prisiljeno Alitir, »da je moral priti iz orijenta prav navaden zabit človek, brez duha in olikane vzgoje, da razruši svetišča in najstarejše in najveličastnejše spomenike našega Rima.« »Žal, da se je najbrž le navadno ljudstvo dalo zajeti v njegove mreže. Škoda, da ni tudi nekaj bogatinov šlo na njegove limanice, da bi mogel zdaj njihovo premoženje zapleniti. Ker jaz rabim zdaj denarja, denarja več kot kdaj poprej.« »Upanje imam, prejasni cesar, da bo žetev obilna, tako da se boš čudil; celo vitezom in senatorjem sem na sledu.« »Kaj ?« pravi Nero iznenaden, »torej imajo ti sovražniki Rima, ti zaničevalci naših bogov celo pri plemstvu svoje privržence ?« •To naj se ti ne zdi tako čudno; saj imajo privržence celo v tvoji lastni palači.« »Pod mojo streho? — Pri Jupitru, tukaj je treba nastopiti z vsemi sredstvi — vendar previdno da jih uide kolikor najmanj mogoče. Pojdi torej k Tigelinu, posvetuj se ž njim in jutri mi naznaniš kak načrt sta izmislila.« v Zmage pijan se je vrnil Alitir v svojo palačo. Ce tudi se je malo brigal za Mojzesovo postavo, bil je vendar Jud in kot tak je bil ponosen, da je vzrastel v narodu, kateremu je Bog dal tako čudo- vite obljube, obljube o velikem, mogočnem kralju, Mesiju, ki bo stri in podvrgel vse druge narode pod judovski jarem. Ko je bil sv. Pavel v Rim pripeljan je bil, kakor nam pripoveduje dejanje apostolov, Alitir med tistimi Judi, ki so obiskali tega apostola in se razgovar|ali ž njim ves dan; pa ravno njega, ki je hotel vse Pavlove nauke osmešiti in osramotiti, je apostol najbolj trdo zavračal. Od tega dne je bil Al.tir odločen sovražnik kristjanov. Poln zavisti in jeze je moral gledati, kako naglo in čudovitoVspušno se razširja ta sekta mod Judi, še bolj pa med Rimljani in celo med najvišjim p'emstvom. Nauki, ki sta jih pridigalft_ sv. Peter in Pavel, so bili ravno nasprotni načelom, po katerih je on živel, zato je sovražil ta nauk in one, ki so ga oznanjevali. Ko pa se je sv. Peter lotil celo spreobrniti nekega Ali-tirovega sužnja, in sc mu je tudi posrečilo, od takrat ni bilo nikogar v R mu, ki bi krščanstvo bolj sovražil kot Alitir. Ob splošnem požaru so na čudovit način ostjli nepoškodovani ravno okraji, kjer so stanovali Judje, okraji onstran Tibere in Subura; čuli so so že glasovi, ki so dolžili Jude požara. Alitiru se je zdelo, da postane rešitelj svojega naroda, če zvrne vso krivdo na zaničevano sekto kristjanov. Kako je bil vesel, ko je dobil Petrovo pismo v roke! Toda samo to mu še ni bilo zadosti; kakor lisjak je nabiral gradivo zoper nedolžne kristjane in ko je imel zadosti smrtnih puščic /.oper nje, je stopil pred Nerona kakor oni, ki naprej ve, da bo zmaga njegova. Dobro je vedel Alitir, da njegovi dokazi zoper kristjane ne obveljajo, če bi jih presojal pravičen, nopristransk sodnik, če tudi je imel precejšno število prič, večinoma Judov, ki so pod pretvezo, da so stali nekdaj v ožji dotiki in zvezi s kristjani, bili pripravljeni svoje trditve tudi s prisego p;dkrepiti. Toda, prvič takega pravičnega, nepristranskega sodnika ni bilo, ker so vsi delali to in tako, kar in kakor je hotel Nero; drugič je pa imel poleg tega Alitir pripravljeno še vse drugače brušeno orožje, namreč tole obtožbo: kristjani z a m e t a j o rimske bogove, zraven t e g a n j i h b o g o č a s tj a rimska država ne priznava, in to je zločin, ki se kaznuje po rimskih postavah s smrtjo. Obtožba, da so kristjani zažgali mesto, naj bi se po načrtu Alitirovem opirala samo na to drugo točko. Judovsko bogočastje je bilo dovoljeno; kristjane so imeli Rimljani za Jude, za judovsko sekto in kristjani sami so k temu pravzaprav molčali in imeli so mir. Zdaj pa je sklenil Alitir prisiliti kristjane, da javno priznajo, da časte Kristusa, torej nekoga drugega, kakor je judovski Jehova. In zato zaslužijo smrt! Ker je Pudent začel zidati pogorelo palačo, »e jo zgodilo, da je moral jezditi skoraj vsak dan v mesto, da je nadzoroval delo in dajal svete tu in tam. Če je bil sam zadržan vsled obiskov ali kakega opravila, je poslal Evkarpa, na katerega se je mogel popolnoma zanesti. Zidanje je napredovalo, da je bilo mogoče že v začttku zime, vsaj na enem koncu palače stanovati. Ali je bilo samo sočuvstvo za Favsta, katerega je bil rešil iz ognja, in želja, da izve kaj natančnejšega o njegovem zdravju, kar je gnalo Evkarpa vsak dan mimo hiše, kjer je stanoval bolnik? — Mladenič sam ni vedel, kaj ga vleče tja; skoro nevede in nehote so mu krenile noge vsakikrat v ono stran. Evkarp se je bil prehladi!, — dasi tega sprva sam ni opazil in čutil, — ko je pomagal rediti Favsta i i goreče hiše; celo zdravnik ni mogel nič opraviti, dasi mu je obetai Pudent bogato plačilo. Evkarpu samemu se je zdela vsa bolezen malenkostna; saj njegova čvrsta mladeniška narava je morala zmagati tudi najhujšo bolezen! Zvedel je, da se je zboljšalo Favstu, ki je bil obnemogel pravzaprav bolj iz strahu vsled izgube svojega premoženja, kakor pa vsled bolezni; nekoč je bila sreča Evkarpu tako mila, da je videl Favstino, ko se je šla sprehajat v družbi tovarišic in prijateljic. Zdelo se mu je, da ga je opazila in tudi spoznala. Ko je Favst dodobra ozdravel, sklenil je, da se najprej popelje k senatorju; zanj in za njegovo hčer je bil ta obisk — moda. Hotel se je še enkrat zahvaliti senatorju za požrtvovalno delo njegovega sužnja. Na prošnjo Favstine je sklenil plemenitaš, da ponudi Pudentu odkupnino za sužnja. Oče in hči sta mislila, da tako v obilni meri povrneta, kar jima je storil Evkarp; da bi bil kak Rimljan res iz srca hvaležen sužnju za kako njegovo delo, to se ni skladalo s prirojenim ponosom, katerega je bil poln vsak Rimljan. Vrh tega so imelu sužnje za živali in ne za — ljudi. Pudent je sprejel gosto prav prijazno; ker pa so ga kmalu klicala nujna opravila drugam, dal jima je Evkarpa, da jima razkaže, kako je uredil in sezidal prostore v obližju za take, ki nimajo lastne strehe. Favst je zvedel od senatorja, da je Evkarp že zdavnaj prost; to proBtost mu je dal Pudent zaradi njegovih izvanrednih vrlin. Vse vedenje mladega moža zdaj na izprehodu in prisrčnost, s katero so ga pozdravljali delavci povsod, sta naredila najboljši utis na očeta in hčer. Njegova naravna lahkost, fi-nost in spretnost v občevanju je bila gotovo nekaj bolj prirojenega kakor priučenega. — Evkarpu nasprotno je nekam dobro delo, da ju je prva pot po ozdravljenju pripeljala k njemu, da mu izrečeta še enkrat svojo zahvalo. — Že narava našaje taka, da se posebno brigamo tudi Se pozneje za one, katerim smo storili kaj dobrega. Tako je Evkarp pazil na trenutek, kdaj se poslovita gosta od njegovega gospodarja. Nabral je namreč velik šopek iz najlepših rož na vrtu ; tega je podal Favstini, ko je sedla z očetom v voz, da se odpelje. (Dalje.) Moja mati. Spisal Rado Košar. Revež je, kogar ni nikdar zibala mati na svojem mehkem naročju, komur ni nikdar prepevala v dolgih zimskih nočeh sladkih pesmi, da bi zaspal; gorje pa onemu, ki je okusil sladki materni objem, se grel na njenem gorkem srcu, okušal njeno tolažbo, ko je ležal bolan in mu je bilo vzglavje trdo in čelo od bolečin potno: gorje torej onemu, ki je vse to okusil na srcu ljubeče matere — a jo izgubil. Tisočkrat in tisočkrat hujše občuti izgubo, ko vidi na mrtvaškem odru, kar mu je najslajšega na svetu. .. In hitel sem proti domu že ves truden in upehan od dolge poti.. . Luna je sijala tako prijazno, a v mojem srcu je bilo temnejše, kakor v viharni jesenski noči na morju. Saj mi je ležala doma v v smrtnih stiskah in bojih — mati. Kako sem hitel preko ravni ne zmeneč se ni za kamenje, ni za druge ovire. Topoli ob cesti, se je zdelo, da se upogibajo in vrše skrivnostno s svojimi vrhovi: »Prepozno, prepozno. . !« A jaz sem hitel dalje, dalje. .. In na srcu mi je počivalo pismo s petimi vrstami, zadnje pismo, ki ga je pisala pred par dnevi materina roka: »Ljubi sini Jaz čutim, da je zadnja ura blizu in vem, da se ne bova več videla. Moli zame, jaz bom zate! V duhu te pritiskam zadnjikrat na svoje bolno srce (mati so namreč imeli bolezen v srcu, srčno napako) in ti kličem* Adijo, adijo. . . z Bogom!" „ _ ( In to pismo sem nesel sedaj na svojem srcu in kakor da mi je dajalo novih moči na težavni poti. Hitel sem brez prestanka, upajoč, da morda vendar še ni prepozno. . .--— In brzil sem na oni konec vasi. Da, tukaj, tukaj je rojstna hiša! Tam na visoki češplji je zakrakal vran, splašen od mojih korakov. Skozi mala okna je prodirala slaba svetloba. Srce mi je hotelo počiti, tako je.silila kri vanj. Ali je prepozno? V veži so me vzprejeli oče, bratje in sestre. Nihče ni črhnil beBede, ko sem kakor v težkih sanjah zapraSal: »Ali Se žive?" Tudi zajokal ni nihče. Najbrž so se jim že solze posušile od preo-bilega joku in ihtenja. Molče so mi odprli sobna vrata in tu... oče so pokazali nemo z roko na mrtvaški oder in ko so rekli : »Jutri jo bomo poko pali!" bil je njih glas otel in grozen, da mi je zarezal v srce. In tedaj sem zaklical iz dna duše: „Mati!" in naslednji trenutek sem se zgrudil nezavesten ob mrtvaškem odru svoje matere. Toda, kaj je to, če rečem, da je ležala na odru mati moja? Kako so besede trde in mrtve in ne poved J tega, kar čuti srce! Da, na mrtvaškem odru je ležala mrtva — moja sreča, je ležalo najdražje, najslajše, najljubše, kar sem imel v svojem življenju, in ob odru jaz brez zavesti in moči, z grozno bolestjo in žalostjo v srcu. .. Ko sem se zavedel na postelji v sobi, kjer so ležali mati v svoji bolezni, zdelo se mi je, kakor da leže še vedno tam v onem kotu pod velikim razpelom, kakor so ležali leta in leta. Da, resnično, zdelo se mi je, da se nekaj giblje, da, da, saj to so mati, in nihče drugi. In skočil sem s postelje in pohitel tja z vzklikom : „Mati, preljuba moja mati!" in razprostrl sem roke v objem. Tedaj pa sem začutil okrog svoj' ga telesa kakor bi me bile objele mrzle suhe roke in me pritisnile k sebi, in bilo je, kakor da se je razlegal po Bobi šepet: »Da, zdaj bom jaz tvoja mati!" Zgrozil sem se, ker spoznal sem, da to niso moja mati. »Vprašal sem: »A kdo si ti, ki hočeš biti zanaprej moja mati ?" — Nekaj časa je bilo vse tiho, na to mi je udaril na uho spet prejšnji šepet: »Jaz sem Skrb!"... A dar.es, mati, Bladka mati, ležim na tvoji postelji jaz. Zunaj sije toplo solnce, in gorka pomlad diha po vrtu in travnikih. Vse cvete in dehti v novem življenju, krog mene pa hodijo zdravniki, prijatelji in znanci ter me tolažijo : »Mlada kri zmaga vse in tudi tvoja bo.. !" A "jaz čutim, da ne bo zmagala in vem, da bela smrt že včasih pogleduje pri oknu na mojo posteljo. Skozi okno pa se vidi tudi koSček jasnega, modrega neba, in zdi se mi, mati, da je ta košček plavega neba tvoje veliko, lepo oko, ki gleda name in mi govori: ,,Ne žaluj, sin, koliko milijonkrat l
> III. > > Telečje meso . » Prašičje » sveže » » < prek. » Koštrunovo meso » Maslo . ... » Surovu maslo . » Mast prašičja . » Slanina sveža . » » prekajena >
Salo......
Jajce, jedno . . . Mleko, liter . . . Smetana liter . . Med .... kg Krompir ...» Piščanec ....
Golob.....
Raca.....
Gos......
"pr[h K [h
l! 28 Pšeničaa m. 100 kg. 27 40
1 12 Koruzna • » » 17 _
— ! 96 Ajdova » » » 36 _
1 ;2o Fižol, liter • • • — 16
1 60 Grah, » . e • . — 20
1 40 Leča, » . . • • — 24
— 80 Kaša, » • • • — 22
2 — Ričet, » . . . . — 22
1 90 Pšetaica . 100 kg 18 —
1 40 Hi . . . » > 15 _
1 20 Ječmen » > 14 —
1 41 Oves . . » » 12 40
1 20 Ajda . . » > 18 40
_ 6 Proso, belo. » » 20 —
— 16 » navadno» » 15
— 80 Koruza . . » » 14 40
1 40 Krompir > » 6 —
— 6 Drva, trda, seženj 7 —
1 30 » mehka, » 6 —
40 Seno, 100 kg . . 4 20
1 40 Slama, » > — —
— - Stelja. » » • • 1 60
Nove
Nove
J»inPv"otisknnG
3
ZGIlEDflICE
e)
Velikonočni pozdrav! Sveta drujina JRojfnift poleg Zjubljane
S primernimi napisi in kiticami dobč se pri knjigarju
vc) a. turk-u
v LJubljani na Dunajski cesti- \£>
Nace Buh, posestnik v Zadobji h. S L 2. župnija Lučine. p. Gorenjavas ima naprodaj
100 lepo zraščenih mladih orehov
dobro po 2 metra dolgih — cena po dogovoru. 2-1
V svojo ključarsko delavnico
iščem učenca,
dečka poštenih starišev, kakih 14 let starega. 30 1-1
J Gišperin
v Škofji Lokt.
Pekarski učenec
se takoj sprejme po dogovoru v pekariji Anton Kummer v Kranji. 31 11
Koverte s firmo vizitnlce in
trgovik« račune
priporoča
EatoL tiskarna
▼ LJubljani.
Sožtia oilara ii corMla
je oddati o sv. Jurju na Trsteniku pri Kranju.
Plače v vsem skupaj 600 kron v denarju in prosto stanovanje. Prednost imajo izšolani cecilijanci, ki so oženjeni in znajo kako rokodelstvo. Oglasiti se je do konec marca.
^avna zahvala.
Dne G. novembra m. 1. po noči ilflidil je po&ar do cela mojo pri
©cfersho~francoski zavarovalnici (Fran eo - Hongroise) zavarovano hišo na Jesenicah št. 6.
Žalibog, da nisem plačal zavarovalnine pravočasno in tako tudi nisem imel nikakoršne pravice do kake odškodnine. Omenjeno društvo mi je pa vkljub temu velikodušno pripoznalo in izplačalo znatno odškodnino po njenem glavnem zastopniku gospodu Alfred-u Ledenik-u, trgovcu v Ljubljani.
Veže me toraj dolžnost, da za to izredno kulantno postopanje izrekam zavarovalnici
cfranco~ Sfongroisc'
javno zahvalo, ter isto najtopleje priporočam vsem, ki hočejo zavarovati svoje imetje pri povsem dobrem, solidnem in kulantncm zavodu. 28 1-1 Jesenice, dne 28. februvarja 1900.
Nikolaj Hrovat.
mi.....i Varstvena znamka : Sidro, iiiimiiiu
LINIMENT. CAPSIGICOMP. |
iz lekarne Riohter jeve v Pragi, |
pripozoano izvrstno bolečine olaj- i šujoče mazilo je dobiti steklenica po s 40 kr., 70 kr., in 1 gld. v vseh lekarnah, g Zahteva naj se le 609 15-9 |
sploh priljubljeno domače zdravilo j
vedno le t Izvirnih steklenicah z naSo S varstveno znamko „• I d r e" iz Riohter- S jeve lekarne ter sprejme iz previdnosti | le v steklenicah s to varstveno znamko § kot pristni Izdelek. Rlchteijera lekarna pri zlatem levu
v Pragi, Elisabethstrasse 5 ............n.......i......m.................................
HERBABNY -jev podfosfornaato-klsll 503 20-r'
Ta 30 let z največjim uspehom rabljeni prani sirup raztaplja slez, upokojuje kaielj, pomanjšajo pftt,