v ja « M »Slovensko društvo« v Ljubljani je bilo dne 16. prosinca 1939 razpuščeno s sledečim odlokom: Kraljevska banska uprava dravske banovine. J1/2 štev. 85-17/1 Društvenemu vodstvu društva Slovensko društvo v Ljubi j ni. »Na osnovi S 11. zakona o društvih, shodili in posvetih z dne 18. IX. 1931 razpuščam društvo »Slovensko društvo«, čigar pravila je odobrila kraljeva banska uprava dravske banovine v Ljubljani, z odločbo z dne 12. VI. 1937, II. št. 16.632/1, zaradi prekoračenja statutarnega delokroga in ravnanja zoper državni red. Razlogi: V smislu S 3. oblastveno odobrenih društvenih pravil je namen društva zbirati slovensko razumništvo na narodni, vsako strankarsko politiko izključujoči osnovi k sporazumnemu delu za kulturni in go^pothii-biki napredek narodu ter podpirati tej nalogi ustrezajoča duhovna, moralna in materialna prizadevanja svojih členov. Namen društva je torej predvsem skrb za kulturni in gospodarski napredek naroda. V skladu s tem je torej društvo nepolitično in se kot tako tudi ne sme pečati s političnimi vprašanji. Da »Slovensko društvo« po svojem namenu ni politično, dokazuje tudi dejstvo, da celo sami ustanovitelji niso imeli tega v programu, ko so sestavljali društvena pravila. Z vlogo z dne 26. V. 193? so ustanovitelji predložili kraljevski banski upravi pravila s predlogom, da jih kraljeva banska uprava odobri v smislu S 2. zakona o društvih, shodih in posvetih. Dosledno temu je kraljevska banska uprava odobrila predložena pravila na osnovi S 4. cit. zakona. Pri tem se inora poudariti, da se S S 2. do 1. zakona o društvih, shodih in posvetih, nanašajo na nepolitična društva in da §8 12. ter sledeči obravnavajo politična društva in politične stranke. Za ustanovitev političnega društva, t. j. društva, ki je po svojem namenu politično, je v smislu S 12. cit. zakona potrebna odobritev ministra notranjih poslov, ki odloča tudi o tem, ali naj se dotično društvo ima za politično. Ker take odobritve ministra notranjih poslov »Slovensko društvo« nima, se zato ne sme politično udejstvovati. Društvo je imelo dne 6. XI. 1938 v Ljubljani svoj občni zbor, na katerem je bila kot posebna točka dnevnega reda tudi razprava in sklepanje o resoluciji društva. Že potek občnega zbora samega ni bil docela v skladu z odobrenimi pravili društva, ozirom« z namenom društva, ker so se na občnem zboru obravnavala med drugimi tudi politična vprašanja. To dokazujejo nekateri odstavki resolucije, ki je bila sprejeta na tem občnem zboru in ki obravnava nekatera čisto politična vprašanja. Kot dokaz temu se navajajo naslednji sklepi iz te resolucije, ki so izrazito političnega značaja: 1. Narodna samobitnost Slovencev nam je kot naravna in zgodovinska resnica nedotakljiva podlaga za vse naše delo, pa najsi bi bili domači in zunanji politični dogodki kakršni koli. Načelo narodne samopomoči nam je vrhovno politično vodilo. 2. Slovenci, Hrvati in Srbi smo se po načelu narodne samoodločbe združili v državno celoto; to celoto priznavamo kot svojo narodno državo, ker sino prepričani, da bi mogli v njej vsi trije narodi nemoteno razvijati svojo narodno samobitnost. Zategadelj naj tisti, ki imajo moč, kar najhitreje urede notranje razmere v državi tako, da bodo zadovoljile zahteve Slovencev, Hrvatov in Srbov po samostojnem narodnem življenju. Tak odkritosrčen sporazum bi odprl pot do državne združitve vseh jugoslovanskih narodov. 3. Nikoli ne smerno pozabiti, da živi polovica Slovencev zunaj naše države: del slovenskega naroda so, zato moramo zmeraj delati zanje. Porabiti moramo vsako priložnost, da jim pomagamo in jih ohranimo kot živ ud našega narodnega telesa. V dnevih, ko se spreminjajo meje srednje Evrope in toliko poudarja narodno načelo, bi morali o tem spregovoriti jasno besedo tudi naši državniki.« Sprejeti sklepi na tem občnem zboru, zlasti zgoraj omenjeni, objavljeni in razširjeni v obliki letaka, dokazujejo, da se »Slovensko društvo« udejstvuje tudi na političnem polju in da so se na tem občnem zboru razmotrivala notranje- in zunanjepolitična vprašanja, in da je občni zbor o teh vprašan jih spreiel {udi že omenjeno resolucijo, ki je eminentno političnega značaja, s čimer pa je, kakor že zgora j emeniesio, prekoračilo svoj statutarni del^kroflc. Iz obrazloženega izhaja, da se društvo poslužuje v svoiem delovanju sredstev, ki niso v skladu z odobrenimi pravili in da se udejstvuje na način, ki je nasproten pravilom ter pozitivnim zakonom. Ker pa je s takim delovanjem društvo prekoračilo svoj statutarni delokrog in krš. Ni nobenega vidnega razloga, da se ne bi takoj ustvaril za Slovenijo isti provizori j. kakor se je za Hrvaško. Finančna stran zadeve ne more delati ovir. Gre za začasno rešitev, ki ne potrebuje posebnih priprav. Vsi pomisleki, ki se navajajo glede finančne samouprave, veljajo za končno in celotno ureditev, veljajo seveda tudi v enaki meri za Hrvaško. Kar sprejemamo in odobravamo za Hrvaško, mora veljali tudi za nas. Vse drugo je dvolična igra. ad 4. Neenakopravnost na gospodarskem in na finančnem področju, oziroma zapostavljanje in izkoriščanje prečanskih krajev je rodilo največ nezadovoljnosti z državno upravo in največ mrž-nje do državnega sestava, ki je dostikrat prehajala na državo samo. Težki in nepopravljivi so nasledki za prečanske kraje in posebej še za Slovenijo. Na reparacije ne moremo misliti. Slabi politiki in še slabši psihologi so zato tisti, ki mislijo, da bi polovičarski ukrepi zadostovali, da se vrne zaupanje v državno upravo. Najti moramo prepričevalno rešitev, ki bo enkrat za vselej napravila konec enostranskemu protekcionizmu v državnem gospodarstvu, ustvariti moramo ustavna poroštva, da se stare razmere nikdar več ne vrnejo. Zato moramo najti poguma za daljnosežne ulkrepe, dokler je še čas. Politiki majhnega formata, ki bi radi z levo roko jemali, kar z desno dajejo, so nesreča za ta čas. Politično herostrat-stvo uganjajo vsi slovenski politiki, ki pristopajo k reševanju velikega vprašnja s svojimi malota-mi in prikritimi računi in se postavljajo na stran tistih, ki hočejo stare privilegije rešiti v eni ali drugi obliki. ad 5. Tu edino so potrebna nekoliko obširnejša pojasnila. Predlagali smo kot edino sprejemljivo rešitev vprašanja samoupravnih financ sestav medbano-vinske izravnave, to je sporazumno določitev deleža, ki ga vsaka banovina prispeva v državno blagajno in sicer tako, da se štejejo banovini v dobro vsi na njenem področju v kateri koli obliki pobrani davki, tudi državni, potemtakem tudi dohodki državnih užitnin, carin, monopolov, taks, dohodki železnice in pošte. Taka rešitev sicer ne bi pomenila polne finančne samouprave, vendar bi dala zadovoljivo poroštvo, da se bremena državnih izdatkov pravično razdelijo na vse dele države in se neha mogočost enostranskega fiskalnega izkoriščanja Slovenije. Le pri taki rešitvi bi z ozirom na današnji položaj pristali na to, da si država pridrži nekatere na jizdatnejših davčnih virov. Zavarovani bi bili proti nevarnosti, da bi se v našo škodo pobirali pri nas državni davki po strožjih metodah kakor drugod. Glavna prednost te rešitve pa bi bila ta, da bi nam dala gotovost, da gospodarimo za naprej v svojo, ne v tujo korist, da prihranki ostanejo doma, da ima torej varčevanje in umno gospodarjenje svoj pomen. Težko bi nadcenjevali moralni in vzgojni pomen to zavesti. Povrh bi imeli še en dobiček: Vsi Slovenci bi se znašli v tako važnem vprašanju, kakor je finančno, na eni črti. Pri medbanovinski izravnavi in določanju finančne kvote slovenske banovine bi morali prav tisti, ki danes dvomijo v koristnost finančne samouprave za Slovenijo, najbolj vneto zagovarjati koristi Slovenije. vprašanje zvedel, da je njegov oče oziroma stari oče prišel s Tirolskega za Auerspergovega logarja. Za Bahmajerja pa tudi vsi vedo, da je še tisti, ki ga je Steska1 poznal, prišel itz Velikih Lašč in še do svoje smrti ni nikoli molil drugače kot slovensko, čeprav mu je vsa družina nemško odgovarjala. Iz tega vidimo, da moramo na Kočevskem vedno postaviti vprašanje, odkod izvira ta ali oni priimek in posebno še, kdaj je prišel na kočevsko ozemlje. . Z narodnostnega stališča bi bilo zelo koristno, pregledati vse selitve, ki so se v teku šeststoletne zgodovine vršile na kočevskem narodno mešanem ozemlju. V glavnih potezah se pač zdi, da je šel, kot se iz gornjih podatkov vidi, tok od juga proti severu. Zdi," se celo, da se tok proti severu ni ustavil na kočevskem ozemlju, ampak da je šel še dalje v slovensko Suho krajino. Tako je n. pr. obkolpski priimek^ Papež znan tudi v Suhi krajini. Okolica Žužemberka je izkazovala tudi nekatere kočevarske priimke. Gotovo je, da je mnogo pripomogla k temu izrazitemu toku proti severu turška nevarnost. Vendar ne samo ta. Kot sem že omenil, imamo danes na kočevskem polju Tomce (Tomitz), ki jih urbar navaja samo ob Kolpi, enako Štimce i. dr. Tok od juga, se torej zdi, je šel tudi v kasnejših dobah po turških vpadih. Morda je bil čas po tridesetletni vojni tisti, ki je prinesel spet več novih, tudi nemških, naseljencev na Kočevsko, 'ker je znano isto za Suho krajino, ki ima nekaj nemških priimkov, pri katerih je hišni priimek »Soldat«. (Dalje.) Kajpak bodo našli nasprotniki resnične slovenske samouprave proti taki rešitvi razne ugovore. Ugovarjati bi utegnili, da se sestav finančne kvote sploh ne da izvesti, dokler še obstajajo v kateri koli obliki državni davki. Navajati utegnejo, da se nekatere davščine ne dado pobirati ločeno po banovinah in še posebno ne po banovinskih uradnikih. Zlasti utegnejo trditi, da je nemogoče v tak sestav vključiti tista področja državne uprave, ki se iz dohodkov svojih podjetij sama vzdržujejo in imajo svoje samostojno gospodarstvo. Taki ugovori in pomisleki seveda niso prepričevalni. Ne gre tu morda za kako bogvedi zamotano finančno in finančnotehnično vprašanje. Vzemimo rešitev, ki bi našim zahtevam najbolj ustregla, das.i ni edino mogoča: Vsi dohodki državnih davščin se stekajo v skupno banovinsko blagajno in se pobirajo v glavnem po banovinskih uradnikih. Prvenstveno razpolaga s temi dohodki d/žava, to se pravi: odvesti se morajo v državo blagajno do tiste meje, da je krita finančna obveznost banovine nasproti državi. Če dohod k i državnih davščin ne bi zadostovali, bi morala razliko prispevali banovina iz svojih sredstev, narobe seveda, če bi bil dohodek iz državnih davščin večji od linančne kvote, bi pripadal presežek banovinski blagajni. Finančno in davčno tehnična stran tega vprašanja nas In niti preveč ne zanimata. Stvar finančnih strokovnjakov je, tla izdelajo sestav, ki bi bil čim cenejši in čim manj birokrati čen. Če se na primer pobirajo nekatere državne trošarine že pri proizvajalcu, vendar ne bo težko najti način, da se dožene, koliko potrošnje odpade na posamezno banovino. Sicer pa je to čisto nemogoče stališče, če kdo jemlje današnji državni davčni sestav kot nekaj absolutno danega in nespremenljivega. Odločno odklanjamo take malotne vidike, ko gre za to, da ustvarimo nove. trdnejše osnove državni stavbi. Zato se čudimo skrbi neke gospode, da bi se neki državni davki prepustili banovinam. Po njiji mnenju bi bila v nevarnosti enotnost državnega gospodarskega ozemlja in enotnost življenjskih pogojev, če bi se država odpovedala v prid banovinam današnjim užitninam na nekatere važne proizvode industrije in kmetijstva, če bi se odpovedala pridobnini in poslovnemu davku. (Glej »Jutrov« uvodnik od 14. novembra tega leia.) Menimo, da je strah, da bi zaradi lega izgubili enotnost gospodarskega ozemlja, močno pretiran in da izvira v glavnem iz političnih razlogov. Ta enotnost, kakor enotnost življenjskih pogojev, se da z drugimi ukrepi bolje zavarovati ko z državnimi davki. Nihče si ne želi mitnic nn banovinskih mejah po ljubljanskem zgledu. Naloga državne gospodarske, trgovinske in finančne politike, pa tudi smotrne socialne politike bo, da skrbi za izravnavo življenjskih pogojev v državi brez državnih fiskalnih sredstev. Država si je pridržala po hrvaškem sporazumu vse tiste pristojnosti, ki so odločilne za enotno usmeritev gospodarskega razvoja. Skrb nekih gospodarstvenikov je tem manj upravičena, ker nam mora ^prav^ resnična samouprava banovin prinesti odločilnejšo 'besedo pri skupnih državnih poslih. Provizorična rešitev po zgledu hrvaške banovine nam pri končni ureditvi in preureditvi vse države ne more delati težkoč, ampak more samo naše stališče in naše zahteve podkrepiti. Sicer pa kažejo neki naši gospodarstveniki silno nezaupanje do gospodarske in finančne politike prihodnje slovenske banovine. Njena naloga bo vendar, da ustvari ugodne konkurenčne pogoje naši industriji in obrti. Ali je mar dosedanja »enotnost« življenjskih pogojev \ državi mogla preprečiti selitev naših industrijskih podjetij na jug? Prav od tega si obetamo za naše gospodarstvo največ, da bo v prihodnje naš glas v gospodarski politiki države več zalegel kot doslej, da bomo imeli svobodnejše roke pri urejevanju svojega gospodarstva, da ga bomo lahko urejali po načrtu in bomo razpolagali z večjimi finančnimi sredstvi v ta namen. Samouprava nam ne sme prinesti novih fiskalnih bremen. Ne bo nam jih prinesla, če ne ostanemo pri svojih zahtevah na pol poti. . , ■ , Kot realni politiki sprejemamo hrvaški sporazum kot osno va za ureditev vse države. Po tem spo-razumu ostanejo državi Še vedno področja, katerih preračun znaša, dve tretjini dosedanjega držav-nega preračuna. Računati moramo torej s tem, f a si bo hotela država pridržati prav izdatne,^ če ne najvažnejše davčne vire. Od popolne finančne samouprave smo še zelo daleč, dokler bo državni preračun še enkrat večji od skupne vsote vseh banovinskih preračunov. Povejte, kaj hočete! Ko postavljamo nove, trdnejše osnove tej državi, nas majhni vidiki ne smejo ovirati pri delu. Gospodarstveniki brez političnega koncepta lahko samo povečajo zmedo s .svojimi drobnimi p0™.1" sleki, s svojim mešanjem bistvenih in nebistvenm zahtev. Kdor hoče danes soodločati, mora imeti svoje trdno načelno stališče, v okviru katerega je podrobna obravnava šele smiselna. Kdor predloge drugih zametava, mora povedati kaj sam hoče, mora imeti svoj koncept za celotno rešitev našega velikega državnega vpra- šanja. Kdor z nami vred odločno odklanja, kakor gospodje okrog »jutra«, vsako ureditev države, pri kateri bi imele posamezne banovine različne pristojnosti, torej tudi različno mero finančne samouprave, mora pristati na to, da dobijo vse 'banovine isti obseg samoupravnih pristojnosti, kakor ga ima Hrvaška. ;iko si naj di cor ga Če torej stojijo stvari tako, kako si naj dru-gače, kot smo predlagali, predstavljamo finančno samoupravo urejeno, da ne bo večen povod nove nezadovoljnosti in novih sporov? Če imajo banovine iste pristojnosti, morajo dobiti tudi iste davčne vire. Katere? Isti davki dajo v različnih banovinah različen donos. Ali naj pristanemo na subvencioniranja pasivni h sestav si banovin po dr- žavi? To bi pomenilo zlo protekcionizma v državi stopnjevati do vrhunca. Recimo, da bi s kombiniranjem raznih vidikov z muko prišli do nekega sestava, ki bi imel vsaj videz pravične delitve bremen in dohodkov. Koga bi zadovoljil? Vedno bi puščal kaka vratca odprta za nadaljevanje dosedanjih finančnih metod in prav tega ne bi dosegel, kar je glavni namen vseh prizadevanj: pomnjenje med narodi, zaupanje v državno upravo, začetek novega, plodnejšega državnega življenja. Čas je, da preneha vsako slepomišenje v teli stvareh. Od vsakega slovenskega politika pričakujemo, da ima svoje jasno stališče do celotnega vprašanja in ga tudi ne skriva. Prav je, da se v teli odločilnih časih poznamo. m. Izidor Koštrun: Pred novim koledarjem Sreda. 10. XI. 1937. — »jutro« prinaša uvodnik »Tehtna beseda«, ki se bavi s sestavkom dr. Gri-sogona o soglasju med »hrvaškim vprašanjem in jugoslovanskim unitarizmom« (kar je seveda res »tehtna« beseda), in objavlja še nekatere posnetke iz jubilejne številke »Domoljuba«, z ozirom na katere opozori na brošuro »Dejanja govore«. — »Delavska politika« objavlja »skupna načela JNS in JR/ za borbo nacionalistov in unitaristov zoper združeno opozicijo« po načrtu dr. Šečcrova, ki so: 1. država, ki temelji na ustavi iz leta 1951.. 2. en kralj, eno narodno zastopstvo, ena vlada’ ena vojska, ena financa, 3. banovinske samouprave v mejah ustave, 4. novi politični zakoni v duhu ustave. »Delavska politika« trdi, da je »Slovenca« sicer še nekoliko sram, da se je znašel z JNS pri istem programu, da pa bo premagal to zadrego, kakor jo je takrat, ko se je odločil za JR/. — JR/ je v resnici začela ustanavljati kulturna društva »Narodna edinost«, kakršno se pripravlja tudi za dravsko banovino na iniciativo dr. Kulovca ob sodelovanju dr. Adle-šiča. pravila pa sestavlja poseben odbor pod vod-sivom dr. Ahčina. Navedeni gospodje so se mudili ;radu v važnem narodno-poli- Ih stvom pred kratkim v tiičn.6‘111 opravku kot zastopniki katoliškega aka-domskega starešinstva. — Ker izidejo letaki z navedbo imen dr. Breclja, dr. Mohoriča, dr. Stanovnika in Gostinčarja (peto ime je nekam zdrknilo), se razhudi »Slovenec« in pravi, da ti gospodje nikakor ne bodo ustvarili nove stranke ali obnovili kake prejšn je, temveč so se samo poslu-iili nezaslišane avobobo, ki vlada poil režimom JR/, v kateri se je velikanska večina slovenskega naroda politično organizirala, kar jih jezi. Gospodje omenjajo tudi »slovensko deklaracijo«, ali nobeden od njih je ni podpisal, ker je bilo to prenevarno sredi JNS-arske batinaške diktature. (Nadaljevanje.) Radovedni simo, čegav podpis se nahaja na »Slovenski deklaraciji«, tembolj, ker je zaradi hranitve izvodov »slovenske deklaracije« teklo nekoč med junijem 1935 in decembrom 1938 nekoliko kazenskih preiskav (in sicer na zahtevo upravnih oblasti). 11 koncu pristavlja »Slovenec«, ne sluteč prihodnosti svojega tiska, da se z zadevo ne misli več bavi ti, temveč jo odstopa »Jutru« v »obdelovanje«. Pri tem se domisli »dvojne igre JNS v Sloveniji« in se razjezi nad »Jutrom«, ki ima sedaj to predrznost, da je pričelo »Slovencu« očitati centralizem in unitarizem*. Spričo tolikšne »nef sramnosti od Kramerjevega glasila« pozove »Slovenec« nasprotnika, da ponatisne vse tiste članke, ki jih je priobčil »Slovenec« kot svoje mnenje in iz katerih bi se moglo sklepati, da se je začel .ogrevati za centralizem in unitarizem. (Temu pozivu ustreči, ne bo mogoče ne samo »Jutru«, temveč iz »tehničnih in izvenredakcijskih« razlogov tudi vsakemu drugemu.) S tem v zvezi trdi »Slovenec«, da ima Kramer dvojne hlačnice, slovenske in jugoslovenske. — lz »Samouprave« priobčuje »Slovenec« obširen sestavek z naslovom »Iz naše politike se mora izključiti vsaka laž«. Ta naslov izvira iz besedi, ‘ki jih je pred dvomi leti izrekel, kakor zatrjuje »Samouprava«, »edini najiskrenejši, najrealnejši in najbolj priznani naš državnik. minister dr. Anton Korošec« in pri katerih je »imel dvakrat prav«, kajti kadar dr. Korošec govori, kar je redko, tedaj »govori pametno, jasno in odkrito«. V skladu s tem sestavkom se izreče »Slovenec« »za poštenost — tudi v politiki«. Z ozirom na Lo prinese isti »Slovenec«; še obširen članek »Tavajoči Slovenci«, ki razračunava z resnicoljubnostjo urednika pravil napovedanega društva »Narodna edinost« z onimi štirimi »gospodi«, ki so izdali letak proti JRZ, najsi so členi izvršilnega odbora bivše SLS. In spet »glasbeni kritiki" V »Slovencu« z 21. novembra tega leta je polemiziral z mojima sestavkoma »O ti glasbeni kritiki« in »Še o slovenski glasbeni kritiki«, ki sem ju priobčil v »Sloveniji« dne JO. novembra in 17. novembra tega leta, skladatelj g. prof. M. Tomc. Njemu se je pridružil z nekaj stavki še »Slovenčev« glasbeni poročevalec dr. W. G. prof. M. Tomc priznava, da so bile moje trditve podprte z opusi (ne opisi!) in številkami, kar mi popolnoma zadostuje, in je za to čisto nepotrebno, da mi očita, da se nisem podpisal s celim imenom. Stvarnega gospod profesor ni mogel meni ničesar izpodbiti. Se to mi očita, da sem mogoče edini jaz imel priložnost, da sem pri pianistu Friedmanu ali pa pri prirediteljih h riedmanovega ljubljanskega koncerta od 6. t. m. dobil podatke o resničnem sporedu in celo o dodatkih ter da sem potreboval cel teden, da sem se »znanstveno oborožil«. Gospod profesor pravi tudi, da se bi Friedman kot človek gotovo čudil, kako more .kdo svoje sodelavec pred javnostjo dokaj neupravičeno sramotiti in poniževati, svojo javnosti sicer nepoznano osebo E a tako poviševati, kot sem to storil jaz in da i ta tipično slovenski problem Friedmana brez dvoma veliko bolj zanimal kot pa dejstvo, da so glasbeni »kritiki« vseh štirih ljubljanskih dnevnikov poročali, da je Friedman igral na koncertu čisto druge skladbe, kot jih je pa v resnici. G. prof. M. Tomcu moram resnici na ljubo pojasniti, da glasbeni »kritiki« ljubljanskih dnevnikov niso moji sodelavci, čeprav me je g. profesor počastil z opombo, da. je takih kritikov, ki ne bi nobenemu tiskanemu sporedu nasedli, na svetu hudo malo in da sem tak kritik med Slovenci samo jaz. Sem navaden ljubitelj glasbe, ki poznam vsaj v glavnem klavirsko glasbeno knji-štvo in moti se gospod profesor, če misli, da zato »svojo nepoznano osebo povišujem«. Da je slednje resnica, je dokaz že to, da ne silim s svojim imenom na dan. Nisem niti pri pianistu Friedmanu, ne pri prirediteljih koncerta, iskal informacij in sem že pri prvih taktih spoznal, za katere skladbe v resnici gre. Toliko mora pač vsak povprečen diletant poznati glasbeno knjištvo, da spozna takoj vsaj Chopinove skladbe, zlasti pa njegovo svetovno slavno Fantazijo, ki jo je eden izmed varovancev g. prof. Tomca slišal pri koncertu, ki je pa Friedman sploh ni igral in ni bila tudi ne na sporedu. Meni je šlo saino za to, da pribijem nesmiselnost kritike, ki hoče z nekaj pohvalnimi frazami opraviti svoje delo, in pa zato, da se zaradi ugleda slovenske kulturne dejavnosti zboljša tudi raven slovenske glasbene kritike. Ker brez resne kritike tudi ni resnega umetnostnega ustvarjanja! Da sem takoj spoznal, kaj je v resnici igral Friedman, so na razpolago priče, /ato tudi nisem rabil celega tedna, da sem se »znanstveno oborožil«. Sestavek v »Sloveniji« z dne 10. tega meseca je bil namreč že v tiskarni postavljen, ko sta izšli »kritiki« o Friedmanovem koncertu v »Jutru« in »Slovencu«, Napisal sem zaradi tega še drugi sestavek »Še o slovenski glasbeni kritiki«. G. prof. M. Tomc veliko prenizko ceni ljubljansko koncertno občinstvo. Veliko poslušalcev Friedmanovega koncerta je takoj spoznalo, da je bil koncertni spored zamenjan. Vprašam pa gospoda prof. M. Toma, če je v resnici mnenja, da glasbenim poročevalcem ni potrebna korenita glasbena izobrazba in da jim ni treba poznati del, o katerih poročajo? Vprašam gospoda profesorja tudi, kaj bi dejal, če bi na primer pri kakšni prireditvi peli na primer Verdijev »Recjuiem«, pa bi potem bral v časopisih, da so peli Lebarjevo glasbeno komedijo »Giuditto«, ali pa če bi peli »Glad«, skladbo g. profesorja samega, pa bi potem bral, da so peli »Na Gorenjskem je fletno«? Mislim, da morajo taki »slovenski problemi« že enkrat v resnici izginiti, da se jim ne bodo smejali samo tujci, ampak tudi razumni slovenski ljudje. S prireditelji Friedmanovega koncerta pa nisem imel in nimam nobene zveze, /ato je bilo vsaj nepotrebno, da je prijel g. prof. M. Tomc zaradi napačno tiskanega sporeda prireditelje koncerta pod naslovom »,Slovenja* in glasbeni kritiki«. Glede tiskanega sporeda ima g. profesor popolnoma prav, mešati pa ne bi nikakor smel mojih sestavkov v »Sloveniji« s tiskanim sporedom in s prireditelji koncerta, ker sicer je videti na zunaj, kakor da 'bi »Slovenijo« ali pa mene zadela kakšna krivd* -Za napako, ki so jo naredili prireditelji koncerta. »Slovenčevemu« glasbenemu poročevalcu dr. W. pa povem na uho, da v mojem sestavku ni bila mišljena Chopinova etuda opus 25 št. 21, ampak da je št. 21 le zaporedna številka Chopinovih etud, kot je navedena v Chopinovi izdaji »Uni-versal-Edition« ter je moral vsak, ki Chopinove izdaje pozna, takoj spoznati, da gre le za zaporedno številko in ničesar drugega. Vsak diletant mora namreč vedeti, da ima Chopinov opus 10 dvanajst skladb, ravno toliko pa tudi Chopinov opus 25 in naj bo D. \V. prepričan, da je to tudi meni prav dobro znano. X. Y. Opazovalec Našim prijateljem! Naš tednik »Slovenijo« je treba razširiti kar . mner/vno 1»____- *_• J.. i„ - 1 jatelje, da naj nam pridobivajo novih naročnikov, To zato, da list tvarno podpro in pa da se slovenska misel čimbolj razširi. Našemu tedniku je Treba ze zaradi kritja stroškov, ki so veliki, novih placujocik naročnikov, da ne omagamo. Uprava tednika »Slovenija« Ljubljanska filharmonija Če naj se razvije pri nas orkestralna glasba, nam je treba rednih simfoničnih koncertov. V Belgradu, ki nima še približno takega glasbenega izročila kot Ljubljana, jih imajo. Vzroki, da jih Slovenci nimamo je to, da ne razpolagamo sami s svojim denarjem. Slovenija plačuje v centralne državne blagajne nekaj stotin milijonov več kot pa jih dobivamo nazaj v Slovenijo. Filharmonični orkester v Belgradu dobiva iz državne blagajne na leto 150.000 dinarjev podpore, tako da tudi slovenski denar vzdržuje ta belgrajski orkester. Ljubljanska filharmonija pa ne dobiva od države niti beliča. Kot povsod smo Slovenci zapostavljeni tudi na tem področju v znamenju unitarizma jn jugoslovenarstva. In vendar je za glasbeno-kulturni razvitek potreben vsakemu narodu prvenstven simfonični orkester. Kopcert, ki je bil pretečeni petek,. 17. t. m. v ljubljanski Unionski dvorani, je dokazal, kako hudo Slovenci želimo prave koncertne simfonične glasbe, saj je bila velika dvorana do zadnjega kotička napolnjena in so bili poslušalci nadvse zadovoljni, da se je koncert vršil. Kajti med potrebe kulturnega človeka spada tudi glasba, ki je takorekoč sodobna filozofija, čeprav niso vsi poslušalci glasbeno izobraženi. Da je pa mogoče glasbene umetnine dovršeno podati, je potreben denar. Slabši zven ljubljanskega filharmoničnega orkestra je treba pripisati predvsem slabši kakovosti godal. Da postane ta orkester enak velikim orkestrom drugih kulturnih narodov, je treba, da dobi prvovrstne instrumente in da bo imel zadosti vaj. Zastonj tudi godec ne more zapravljati časa. Tudi najboljši dirigent ne more brez dobrih godal in zadostnega števila vaj podati skladbe tako, kot si jo predstavljajo in kot bi želeli poslušalci. Ugotoviti moramo, da si je dirigent Šijanec, ki je dirigiral koncert Ljubljanske filharmonije 17. t. m., z vso močjo prizadeval, da bi podal koncertni spored kar najbolj mogoče popolno. Dokaz Šijančeve muzikalnosti je to, da je dirigiral Lajovčev Capriccio in Čajkovskega Patetično simfonijo na pamet. Pri najboljši volji dirigenta iu vseh sodelujočih, pa ni mogel orkester podati poslušalcem tistega, kar je podal letos spomladi radijski orkester iz Turina v Verdijevem »Requiemu« Ljubljančanom. In vendar bi Slovenci imeli lahko vsaj tak orkester kakor je turinski, če bi imel ljubljanski filharmonični orkester zadosti denarnih sredstev. Politiki, ki zastopajo Slovenijo v Belgradu naj ppskrbe, dai dobi ljubljanska filharmonija vsaj približno tisti znesek iz belgrajske državne blagajne kot ga dobiva belgrajski orkester še pred novim preračunom in predno bodo prenešene kompetence, ki so jih že dobili Hrvatje, Sloveniji, Gre za poravnavo starega dolga. Če je belgrajski filharmonični orkester dobival že leta stalno podporo, naj jo dobi slovenski filharmonični orkester vsaj enkrat. Ljubljanski filharmonični orkester naj bi prirejal redne simfonične koncerte in si preskrbel prvovrstne instrumente in naj bi se uril kar najbolj mogoče. Saj celo Toscanini ne odneha, predno ni vsaka posameznost izdelana. Kot dirigent je pa pokazal Šijanec velike sposobnosti. Le denarja mu dajte, pa bo znameniti Andante iz 1. stavka Patetične simfonije tudi res tako zvenel kot je zapisano: »Teneramente, molto cantabile, con espansione« in na drugem kraju: »dolcissimo«. Trombe v Allegro vivo bodo imele bolj čist in prediren glas in jokajoča melodija iz Adagia lamentoso v 4. stavku bo zvenela bol j prepričevalno. Zven celega orkestra je treba povečati. Politiki, ki pravijo, da zastopajo slovenske gospodarske in kulturne koristi, naj preskrbe denarji!, da bomo imeli tudi v simfonični glasbi Slovenci tisto, kar imajo drugi kulturni narodi in kar ima tudi Belgrad pa s pomočjo slovenskega denarja! -a-o. Pravosodni oddelek banske uprave za Slovenijo Z razglasom Narodne vlade za Slovenijo z, dne 31. oktobra 1918, Ur. 1. št. I., je bil ustanovljen kot sestavni del Narodne vlade »Oddelek za pravosodje«, ki je posloval kol »Poverjeništvo za pravosodje«. Poverjeništvo za pravosodje je bilo najvišje pravosodno upravno oblastvo, ki je odloče-čevalo v upravnih pravosodnih stvareh dokončno in je opravljalo na svojem področju vse posle bivšega, avstrijskega justičnega ministrstva. Tako je ostalo pravno stanje do I. decembra leta 1918. Poverjeništva Narodne vlade so ostala tudi po tem dnevu. Dejansko se vpliv centralnih ministrstev prve mesece po zedinjenju še ni občutil, pač pa pozneje. Docela se pa je izpremenil hierarhični položaj poverjeništva za pravosodje z vidovdansko ustavo. Nastopilo je vprašanje, ali se naj poverjeništvo za pravosodje odpravi ali pa naj se izpremeni v oddelek ministrstva za pravosodje. Z naredbo ministrskega sveta z dne I. septembra 1921 (Ur. 1. 294/21) se je poverjeništvo za pravosodje izpremenilo v oddelek ministrstva za pravosodje v Ljubljani. Oddelek ministrstva za pravosodje v L j u bij ®° Hrvatje že dobili svojo samoupravo, i» k(> jo bomo gotovo dobili tudi Slovenci kljub »premišljevanju« naših voditeljev, je to že več kot anahronizem. Urednik in izdajatelj: Vitko K. Musek, Ljubljana*