Matejev evangelij je vse do koncila veljal za prvi evangelij Cerkve in je bil tako v liturgi- ji kot v teologiji najpogosteje razlagan. Velja za doktrinarni evangelij, ki dopolni in teološko izgradi narativno teološko pri- poved o Jezusu in njegovih uèencih v Markovem evangeli- ju. Za vsakega razlagalca je Ma- tejev evangelij nelahek izziv, tako zaradi obsega kot zaradi naèina podajanja vsebine, ki je moèno judovsko obarvan. Ita- lijanski biblicist Mario Galizzi je svojo nalogo izvrstno opravil, saj predstavlja tako kritièno ek- segetsko analizo besedil kot po- globljeno duhovno biblièno raz- lago. Njegov pristop je sve` in ustvarjalen, kljub temu pa ohra- nja tradicionalni katoliški po- gled na “evangelista Cerkve”. Izhodišèe Galizzijeve pred- stavitve evangelista Mateja je izjava v 13,52: “Zato je vsak pismouk, ki je postal uèenec ne- beškega kraljestva, podoben hi- šnemu gospodarju, ki prinaša iz svojega zaklada novo in staro.” Avtorja prvega evangelija opiše kot judovskega kristjana — pismouka, dobro pouèenega v Mojzesovi postavi in prerokih, ki je znal bolje od kogarkoli drugega primerjati “novo in sta- ro”. Galizzi `eli, da tudi bralec njegovega komentarja stopi na pot Jezusovega uèenca, ki ga bo vodila od branja do poslušanja Jezusovih beseda, od poznava- nja njegovega nauka do `ivlje- nja po njem, od pismouka — iz- vedenca v postavi — do uèenca Kraljestva — izvedenca v `ivlje- nju po blagrih. Uèenec je po- klican `iveti drugaènost Kra- ljestva, ki ga oznanja Jezus (prim. 20,24-28), kar pa ni brez napora. Od vsakega uèenca — in bralca evangelija — se prièa- kuje, da sprejme ta izziv. “Èe vaša praviènost ne bo veèja ka- kor praviènost pismoukov in fa- rizejev, nikakor ne pridete v ne- beško kraljestvo” (5,20), opozar- ja Jezus. Èe uèenec ni priprav- ljen preseèi samega sebe, ne more razumeti sporoèila bla- grov. Uèenec bo stalno sooèan s pritiski okolice, da prevzame njihov naèin `ivljenja in miš- ljenja. “Vi ste sol zemlje … ste luè sveta” (5,13.14), klièe Jezus svo- jim uèencem. Èe uèenci in bralci evangelija ne bi bili veè sol, ki pre`ema in obvaruje pred gnilobo, sol, ki zaèini, vzame omlednost in daje okus, èe ne bi bili veè luè, ki odga- nja temo, luè, ki najde izgublje- no, ki daje pogled in lepoto, bi izgubili najlepšo vsebino in naj- višje poslanstvo svojega `ivlje- nja: prièevati za dobroto “Oèe- ta, ki je v nebesih” (5,16). Galizzi ubere nekoliko svoj- sko pot pri razdelitvi evangelija. Glede na kriterije delitve bese- dila je namreè mo`no zagovar- jati veè vzporednih struktur v Mateju. Najbolj splošno spre- jeta je delitev glede na tematske sklope in literarne kriterije na sedem enot. Matej naj bi se pri oblikovanju gradiva navezoval na Peteroknji`je in s tem tudi na literarni naèin prièeval za to, da je Jezusovo oznanilo dopol- nitev postave. V jedru evangelija je pet enot, ki so sestavljene iz pripovedi in tematskih zbirk Je- zusovih besed (lógoi) z nekim daljšim govorom. Izreki se osre- dinjajo na temo nebeškega kra- ljestva in se konèuje s skoraj is- timi besedami: “Ko je Jezus konèal te govore ...” (7,28; 11,1; 13,53; 19,1; 26,1). Matej je dogod- ke in govore uredil in enako- merno razporedil, ne da bi pazil, kdaj in ob kakšni prilo`nosti je Jezus izrekel te ali one besede. Govora na gori Jezus gotovo ni povedal vsega hkrati. Tudi po- roèila o desetih èude`ih, zbra- na v poglavjih 8–9, dajejo vtis umetne zbirke. Vzporedno z rastjo dogajanja in napetosti z okoljem pri Mt napreduje tudi razvoj nauka o nebeškem kra- ljestvu. Gre za dobro premišlje- no arhitekturo veselega oznani- la o Kraljestvu, od prvega oz- nanila (4,23) do velièastne po- dobe o dopolnitvi in sodbi (25,31-46). Seveda tudi pripo- ved o Jezusovem rojstvu in otroštvu, posebno z velièast- nim uvodom v obliki rodovni- ka (1,1-17), in pripoved o trp- ljenju in vstajenju spadata v ce- loto sporoèila: na zaèetku je poroèilo o rojstvu “kralja” (Me- sije), na koncu pa se prihod kra- ljestva izvrši po Jezusovem trp- ljenju, smrti in vstajenju. B  ! , 3    B   3  "    ","#7 "(89  8" 9      # Prva pozornost komenta- torja Matejevega evangelija je ves èas usmerjena v Jezusa kot osrednjega akterja vsakega evangeljskega odlomka. Matej `eli predstaviti “celotnega Kri- stusa” - kot obljubljenega Me- sijo in Bo`jega Sina, v katerem se je uresnièilo najgloblje hre- penenje Izvoljenega ljudstva, da bi namreè bili Bo`je ljuds- tvo. To pa je hkrati hrepene- nje vsega èloveštva in vsakega posameznika — da bi bili èim resniènejši, èim pristnejši — èim bolj Bo`ji. Vse teme evangelija izhajajo iz Kristusa. Ekleziolo- gija, ki je v Mateju tako zelo te- meljna, se rojeva iz kristologije in samo iz nje dobiva svoj po- men. Galizzi tako na podlagi dveh podobnih izrekov (4,17: “Od tedaj je Jezus zaèel…”; prim. 16,21) razdeli evangelij na dva odseka, ki zaokro`ata postopno razodevanje Jezusove osebe in njegovega poslanstva. Prvi del (4,17–16,20) predstavlja Jezusa, ki oznanja nebeško kraljestvo. To oznanilo izziva: prebuja nasprotovanje Izraela, ki je za- krknil, z ene in rojeva novo iz- voljeno ljudstvo, ki veruje, z druge strani. Drugi del (16,21– 28,20) pa je osredotoèen za tr- peèega Mesija. Nebeškega kra- ljestva ne vzpostavlja veè ozna- nilo preko spreobrnjenja, am- pak Mesijevo trpljenje, smrt in vstajenje. Galizzi predstavi Matejev evangelij kot evangelij Kraljes- tva. @e na zaèetku evangelija Matej povzeto napove Jezuso- vo poslanstvo: “Uèil je po nji- hovih shodnicah in oznanjal evangelij kraljestva” (4,23). Je- zusovo oznanilo je evangelij Kraljestva. Njegov nastop je najprej vesela novica, da se je izpolnilo prahrepenenje èlove- ka po spravi (Mal 3,24). Zgo- dovina èloveštva je zgodovina hrepenenja po pristnosti, po odnosu, po bli`ini, po sobiva- nju — po Bogu. Èlovek nima `ivljenja iz sebe in ne svojega cilja v sebi. Evangelist Matej opisuje Jezusov nastop z oèmi ljudstva, ki se je stoletja bori- lo za bli`ino z Edinim in Vse- mogoènim. Razpenjalo mu je šotor, gradilo skrinjo, postav- ljalo tempelj, da je nekako pri- klenilo `ivljenje na doseg svojih rok. Temeljno sporoèilo njego- vega evangelija zato predstavlja vrhunec in dopolnitev tega hre- penenja in je povzeto v ozna- nilu: v Jezusu je Bog v vsem in dokonèno z nami (1,23), s kon- kretnim èlovekom, ki je pokli- can, da na konkreten naèin gra- di njegovo kraljestvo na zem- lji. Bog sam v Sinu vstopa k èloveku in se mu ponudi kot moè, ki bo na nov naèin gra- dila odnose, ki so bili prevarani `e v edenskem vrtu. Odpre mu pogled k Oèetu ter mu s tem vrne dostojanstvo in sprejetost, da lahko vzklika: “Glejte, to so moja mati in moji bratje” (12,49), in da se lahko odzove vabilu: “Hodi za menoj!” Nje- govo oznanilo ni beseda o pri- hodnosti, o nebeškem, temveè o sedanjosti, o konkretnem, o zemeljskem, kjer mora zavlada- ti nebeško. Kraljestvo za Ma- teja pomeni dru`beno vpetost evangeljskega oznanila, pomeni konkretno realnost, v kateri èlovek uresnièuje vse svoje du- hovne, materialne in dru`bene potrebe. To je oznanilo upanja, da je mogoèa alternativa obsto- jeèi dru`bi. Alternativa, ki se ravna po logiki gorèiènega se- mena, šèepca kvasa — po logi- ki kri`a, to je po logiki ljubezni! To novo logiko ljubezni zaène Jezus predstavljati `e v svojem znamenitem govoru na gori (5,1-7,29). Matej ga predstavi kot povzetek in krono celotne- ga evangelija, kjer se razkriva, kdo je Oèe, kdo je Sin, kdo je èlovek ter kaj je njegova moè in njegova prihodnost. V Jezu- su se dopolni vsa postava, v njem dobi Bo`ja beseda èlove- ku svoja usta, svoj obraz in srce. Njegove besede niso gole zapovedi postave, ampak evan- gelij, niso visoke zahteve, am- pak veselo oznanilo, da je On èlovekov brat, da je Bog Oèe in da so si uèenci Kraljestva med seboj bratje in sestre. Spre- jetje tega oznanila, ki je dar Duha, odpira bralca za Besedo, ki spreminja `ivljenje, za Bese- do, ki oèišèuje in osvobaja od greha, strahu in bolezni, daje vero, upanje in moè za `ivlje- nje blagrov — za oznanjanje Kraljestva. Preprièan sem, da se bo lahko bralec Matejevega evangelija s pomoèjo Galizzi- jevega komentarja la`je doko- pal do tega spoznanja.    (