X^ist 38. Tečaj 11. « List izhaja vsak petek in velja s poštnino vred in v Gorici domu poslan: za celo leto M golil., za pol leta 1 gold. 50 s., za četrt leta HO sold.— Kdor sam po-n j pošilja, plača 2 g. 50 s. Za ude nar. - pol. društva »Gorica* je cena določena, kakor za druge naročnike. Posamezni listi se prodajajo po (> sold. pri knjigarju Sobarju na Travniku. V GORICI, v petek, 10. septembra 1873. : n li* -iiiii •" ---->— GLAS -U. Naročnina in dopisi naj se blagovoljno jm^iljajo opravniku in sov redniku Antonu Lakner-jn. v m a gis tratni ulici {Contrada del Municipio), h. št. 58. Vse pošiljatve naj se fra n kujejo. Rokopisi se ne vračajo. Oznanila se sprejemajo. Plača se za navadno vrstico, če se naznanilo samo enkrat natisne, * sold., če dvakrat, 1*2 s. če trikrat, 15 za kolek vsakrat 30 ». Slovenci na Goriškem! Volitve so napovedane, tonij je vseh nas sveta dolžnost na to delati, da pravega moža izvolimo in na Dunaj pošljemo. Dobro bo, če se daues o volilnih zadevah prav po prijateljsko z vami pogovorimo. Volitve so odvisne od volil nifi mo L to veste. v (Je vem, kdo je volilni mož, vem ob enem tudi, za koga bo glasoval. Tudi na Goriškem ne manjka ljudi, ki vam bodo posebno zdaj prigovarjali : Tega' voli, unega pusti, ta dela za narod, uni le za svoj žep, ta je znajden, uni je uboga reva. Na tako govorjenje ne gre veliko gledati. Ce je kedo komu nasprotnik, ti ga gotovo ne bo priporočal, če bi bil tudi najsposobnejši ; če je pa komu vdan, ti ga bo v zvezde koval, ce tudi ni pičice dobrega na njem. Da vas pa ne bo nihče begal, vam pojasnimo, ho k s ne (ja ijcsla se imajo držati volilni možje in pa njih kandidat, da bode slednji za mogel vsestranske, materijalne in duševne koristi zatiranega in po kleti neslogi zdaj zbeganega naroda zastopati. Ker smo vsi, svetni in duhovni rodoljubi, matere Slovenije sinovi, moramo tudi vsi eno *in isto podlago imeti, na kteri hočemo svoje narodne pravice zahtevati in tako polagoma temelj zjedinjeni Sloveniji postaviti. Zarad tega ne dajte se od naših nasprotnikov prekaniti češ, da mi smo stari program in prvo njegovo točko: zjedinjeno Slovenijo popustili; t > nij res, kakor je že naš list jasno dokazal. S tem hočejo vas od nas in nas od vas ločiti, da bi lože j v kalni vodi ribili. A mi bodemo in hočemo vedno stati tudi na podlagi tistih edino zdravih načel, ktem so najpred um in srce oblažile in omikale, in ktere še dandanašnji divjake k pravi omiki pripeljujejo: Hočem reči od versko-naròdne podlage je odvisna prava omika in stanovitno dušno in telesno blagostanje slov. naroda. Duh, liberalni duh časa, je žalibog v na jnovejši dobi nektere slov. domoljube tako oblizal, da z blatom ometajo stranko, ki svojo starodavno in slavno zastavo: „vse za vero in domovino* visoko drži. Tako smo žalibog ločeni v 2 tabra, eden hoče svojo pravice in Slovenijo na, versko — narodni podlagi, in to smo mi, drugi pa z odstranjenjem vere, z geslom, ki nekoliko po novošegnem poganstvu diši : vse za narod, omiko in svobodo t. j. za vero pa ligo ali nič. Ako smo pa še verni potomci vernih prededov, kteri so že pred 200 leti za vero'in narod krv prelivali, in za ktero dragocenost se še dandanašnji sivi črnogorski junaki proti ljutim Turkom borijo, se menda ne bomo tudi mi sramovali ter niti dvomili ali se hočemo te častite, zastave „za vero in domw poprijeti ali ne. Te stranke, ki hoče tedaj, vsestranske, ne kot ona nam nasprotna, ki hoče le enostranske koristi, zastopati se morajo volilci in njih kandidat trdno poprijeti, ne pa v naj novejšem času spečene, ktera bi narodu polagoma le bolj k verski in nravski spridenosti pomagala. Kam pride narod kteri vero iz družbenega življenja odpravi, vidimo v naj novejšem času na Francoskem. Zato so pa zda j vsi pametni Francozi vi šega in nižega stanu spoznali, da se je treba zopet k Bogu in katoliški veri povrniti, ako hočejo preteči pogubi in rudečkarjem vbežati. In ali se zamore narod iu njegov poslanec ogniti verskih zadev, ko vtegnejo verske zadeve že v prih. drž. zboru na dnevni red priti ? Jaz menim da ne, ako hočemo še našemu vernemu slov. kat narodu čast delati ter neomadežvan si ohraniti tisti najdraži biser vero, ^tor^oV/ani naši pradedje zapustili. Dan danari j l^so za vero nevarni časi, pri nas sicer še ne tolikanj, ako pa pogledamo čez meje naše. slov. in občne avstrijske domovine, vidimo kako si tam državna oblast n. pr. v Italiji, Srajci in pruski Nemčiji po krivem prilastuje pravice in nadzorstvo čez kat. vero in njene naprave. Kar se tedaj v o sosednjih deželah godi. mar se ne vtegne kdaj tudi pri nas v Avstriji goditi, ako postanemo verski in-differentisti ? In kdo, prašam, daje take cerkvi sovražne postave l Mar ne navadno detieni, poslanci z večino glasov, ktere potem po ustavni šegi vladar potrjuje (sankcionira) čeravno se včasih njemu samemu ne dopadajo ? In kdo pošilja te poslance v drž. zbor take mnogokrat škodljive postave kovat? Kaj ne ravno izmed naroda volilni možje ? Kak ii sai so voltici, taki so ludi njih jo sl a nei. In kako hoče tudi dostojno zastopati poslanec vero, ako je sam nima, ali ako jo je celo slovesno od sebe stresel? Tako se tedaj lahko zgodi, da mora narod zarad lastne krivde škodo trpeti, 'dokler si zopet boljših poslancev ne zvoli, kteri za morejo po postavni poti te škodljive postave odpraviti ter jih z boljšimi zameniti. Takih škodljivih postav, ktere so nemški centralisti v škodo vere in narodov skovali, je več. N. pr. u, Ako nismo z mojimi tadašnjimi slovenskimi sostavki tudi nič pridobili, zgu-WJi tildi nič nismo. Po dokončani „ filo sojih" m ,,lisikiK, kakor smo takrat sedmo m osmo šolo inenovali, stopim v tukajšne bogoslovske šole; in kakor vselej poprej, tako tudi zdaj sem ves gorel za naš slovenski jezik. Eno samo željo sem v tem oziru imel, ktere nisem mogel spolniti, da bi vendar priliko imel, v slovenščini dobro se izuriti pod kakim dobrim učiteljem: pa to je bilo v tistih časih le piani desiderimi. Bil sem, in ni moglo drugače biti, popolnoma samouk. Saj še celo slovenskih knjig nismo lahko tu v Gorici dobili. Kakošna je bila slovenščina, ki seni jo v takih razmerah pisal, lahko si po tem vsakdo sam misli, in so more videti v prvi slovenski knjigi, ki sem jo na svetlo dal : spisal sem je bil še kot bogoslovec, in natisnil jo je bil 1. 1845 v Celovcu Janez Leon, pod naslovom: Vodnih poboznitjn kristjana Leta 18GG je ravno tam drugi popravljeni natis te knjižice na svetlo prišel. Kako sem takrat slovenščino pisal, lahko vsakdo spozna iz druziga še bolj znanega dela, ki ima za naslov: „Poducnr povesti, spisal v laškim jeziku Franc. Saave“ itd. ki je v Gorici pri Palernolli-ju 1. 1852 beli dan zagledalo. *) Naj se ta knjiga primerja z mojim delom, ki je zdaj družba sv. Mohora izdaja, in se zove: „Kristusovo življenje in smeri*, ali pa s sostavki, ktere večkrat -Glas* donaša, in spoznalo se bo lahko, ali sem s slovenščino zastal, ali ne, in koliko sem v njej napredoval. To moram reči, da sem bil vselej vnet za naš mili jezik, in da sem si prizadeval, si ga popolnoma prilastiti; da sem pa v tem svojem prizadevanji take težave imel, kakoršnih si naši mladi pisatelji komaj misliti morejo, da, reči morem po vsi pravica, erranda didici. Mogoče, da *) G. Paternolli j»' to mojo knjigo vdrugič, sali-oot. izdal. Tako bi človek sodil po tem, kar je po časnikih razglasil. Toda ta tobožui drugi natis ni nič dru-zega. kakor kar bi Nemec rekel ..2te Titelantiage**. Naslov knjige je in se slabo ponatisnjen, in nič druzega, sestero poilob je pridjal. pa hajdii Knjiga mora kot drugi natis po svetu, .laz za vse to nisem nič vedel, in ne morem biti za ta ne popolnoma pošteni modus ae-qnirendi odgovoren. Pisatelj. tako da dolžnika prej ali slej na beraško palico pripravi. Tej odrtijski svobodi se imamo zahvaliti, da je letos na tisuče ljudi po bankinih in borznih sleparijah, pri kte- rili so krščeni iu nekrščeni judje miljone! Jireštrojiti ii* teko mir mol vsemi mtfodi in miljone v svoje nikdar zadosti polne ,» <• r X.*.»«. .vi* M« «uiv«..**r TMivgvvv, w iuavhe ntaknili, ob vse svoje prišlo, tako. t*>,kar jim gre. Zarod tega je dolžen »le- jsunaj zbora bili proti kandidaturi dr. Ton- t'irli i aKvia. bovili AH ni\iik«k/wnh /In rii-v énh 1-11 io Voi» iti r; 1*ai» ir Lieon n/k m iliiii no • BI h % ^ ff iAjoij * K)IjiO!; V se sicer imenuje verslo - narodna stranka, ktera se je le pridružila, — ne zlila — oni veliki avstrijski fe4. pravni stranki, kte-ra hoče Avstrijo na p>dlari pravice iu ven? mrediti. ki bode dala veri m narodonHvse «.-c iv..j * Dopisi. iV/i- go- lz Brd, 11. sept. — (Odgovor rod." dopisniku. — Letino. —-) Oni spodič, kteremu sem v 34. št. »Glasa" odgovarjal na dopis v »Slov. Narodu" od 12. avg. si ni dal miru, dokler ni zopet dne 2(1. avg. nekaj poslal med mladoslovenski svet po „81. Nar." Pravi mi, da se varam če trdim, da tukaj v Brdih ni inteligenei-je (?), ki bi čutila radost nad dr. Lavričevo da so nekteri teh revežev od žalosti obno- perni volile© pomagati, da se bode tak reli, drugi zopet si clo življenje končali posimi ec z vol H, ki bolo ne samo-narodpjak itd., kar se z eno besedo „rèsk" ali „krach“ ampak tuaf veren katoličan, da se bode dunajske borse imenuje. Najhujše pa je to, mogel poleg narodnih pravic tudi za ver-da jim nobena postava ne more in ne sme ske koristi potežaft. ‘ vsled odrtijske svobode v okoui priti, h.) Druga veri kot narodom in državi sami škodljiva postava je tihe n n vojaška dolžnost, ki brani mladenčem v duh. stan, pa je tudi mladim učiteljem na škodo. Zopet druga je c.) neomejena svoboda ris ka, vslei kte re smejo, kakor dan za dnevon^^^lisimo iu vidimo, krščeni in nekrščeni judje kršan-stvo posebno katoličanstvo po tisku oskrun-jevati. ki dela tedaj za občno spridenost v pogubo države in crkve... K pridobitvam nove „ere" sliši d.) tudi svoboda vesti ki da ja rovarjem in sovražnikom vere to lepo svobodo, da smejo razodeto vero napadati in zasramovati, daje tedaj svobodo, med verni narod ljuliko in nemir sejati. Zopet taka od drž. zbora skovana postava je c.) riviini zakon, kteri je od crkve kot grešen in pogubonosen zavržen, f ) Brezverska (k unfe sio o sluz n a) Šola kakoršne imajo že v nekterih krajih Nemčije. Ta izreja no-vošegne nevernike, ki so cerkvi in državi nevarni. To so v kratkem nektere le površno načrtane žalostne pridobitve nemških liberalnih poslancev, ktere tirajo človeštvo v časno in večno pogubo. In take krive pojme o svobodi imajo več ali manj vsi liberalci, kterini vtegnejo biti v marsičem tudi slovenski v žlahti. Ktere stranke se moramo tedaj mi in naš poslanec poprijeti, ali tiste ki povdarja samo narodu ost, ali pa one, ki ravno tako pogumno povdarja revo in na vod nosil Kaj ne da tiste, ki hoče dati Bogu, kar je božjega, cesarji kar je cesarjevega in narodu, kar je narodovega? Ta stranka f j viti, ker so ni nobeden zoper to oglasil, niti pri prvem niti pri drugem negativnem glasovanji. Co pa trdite, da niso nekteri (koliko?) za n ohe negli glasovali, se debelo lažete po izgledu vaših liberalnih tovarišev. Mogočo, da so vaši prijatelji v srcu ali kje tli-ja, kar jaz, ker v srce ne vidim, ne morem vediti. In res sem slišal že po zboru, da ni bilo glasovanje dvema vašima iz M. po volji; prašam ju, zakaj se nista o-glasila? Saj vendar se jima ni bilo treba bati, da se jima kaj enacega pripeti, kar možje vase barve radi nasprotno mislečim Aliga jo. Ge sta pa gospoda iz M., najbrže vsled vaših naukov, toliko za Lavriča vneta, le naj ga volita, pa ne v Goriškem mestu, ampak v Kaminu. Nadalje še vedno trdite, (la večina (dozdeva se mi da ste mi dali v svojem drugem dopisu nekaj koncesije) tukajšnje duhovščine ni narodna ter mo poživljate, da naj vam s fakti nasprotno dokažem. Kako abotno! Kdo mora dokazovati? laz mislim da tisti, ki kaj trdi. Toraj je vaša dolžnost dokazati, ne pa moja. Prav po liberalnem kopitu pa sodite KMI LM"» kandidaturo. Gospodič ! akoravno ste, kakor sem vam že rekel, še mišje dlake, moram f g. kaplana v B. s sledečim stavkom, kteri vendar one naočnike, koje meni svetujete, I lulj i>0de ne prav v veliko čast vsem vam 1~1:" ’ lA 'enako mislečim ponatisnen: »Ker pa do- biva cerkovnik od g. kaplana od 100 gld. nagrade 25 gl., da podučuje manjši oddelek, bi bilo sklepati, da se je zavezal g. kaplan tudi popoldne podučevati, drugače bi. ne privoščil cerkovniku ume n jen ega zneska" Kaj ne, izvrsten sklep, kteremu ni treba komentava? Če ste vi sebičnež, ne mislite, da so tudi vsi drugi. Lep poklon gosp. kaplanu koji za revnih 100 gld. ktere prejema za poldnevno podučevanje, otrokom celodnevni nauk ponuja! Konečno še vedno trdim, da so vam Biljanci bližnji sosedje, ter da bi za vas i za celo sosesko v kterej bivate res velika sreča bila, ako bi vas kdo zamogel ozdraviti kužnih načel. To odgovoriti se mi je potrebno zdelo ne toliko zastran vas, temveč zavoljo občinstva, tem ktero tako slabo po-dučujete sò svojim nič vrednim peresom. vam priporočati, da boste bolje ridili i lo žej razumevali pisane resnice ! Kje sem jaz v svojem dopisu trdil, da ni tukaj inteli-gencije (?) vaših kužnih načel ? ! Ravno nasprotno sem trdil ter pripoznaval, da so tudi tukaj liberalci (pa hvala Bogu prav prav malo jih je), koji pa vsled večkratne skušuje nimajo imeti nobenega upanja, da jih doleti čast volilnih mož — Jani pro-batum est. Vi pravite, da so še celò med »Goričarji" (v društvu) dr. Lavriča privrženci, in da niso dne 25. avg. pri občnem zboru glasovali niti za dr. Tonklija niti za dr Lavriča. Na to vam moram odgovoriti, da kandidatura o zadnjem ni bila niti na glasovanje dana, kajti brezpotrebno bi bilo to potem, ko so dr. T. vsi enoglasno. toraj tudi vaši Brici — če so bili takrat pričujoči — za kandidata proglasili. Te resnice vas moram toliko bolj zzato- mi po takem večletnem prizadevanji še tu pa tam kaj uide. kar bi se dalo bolje napisati ali povedati; saj vem, da sem prvič popolnoma samouk, in v drugič, zmotljiv človek, kakor vsakdo; pa tudi ne mislim, da posedam vse slovenske učenosti : vendar pa mi ni po volji, da. zali me, ako mi kdo mlajših moje spise popravlja, češ, da niso v vsem pravilni. Menda jim preveč po slavcih pišem. Se vé da se iiovotarn hitro no udain; marsičesa se še zdaj ogibam, kar je naša slovenska mladina z obema rokama uže poprijela, n. pr. tistega hrvaš-keba nego, itr da on sani sedaj v „Soči “ po meni udriha. Tudi jaz hranim marsikako pismo obče priznanih in spoštovanih rodoljubov, in gotovo bi s priobčenjem teh pisem marsikaj pojasnil; toda znam bolje spoštovati tajnost privatnih pisem in zatoraj naj za sedaj priobčenje teh pisem še opustim. V Gorici, IG. septembra 1873. Dr. Tonkli. Listnica uredništva: G. P. za danes nemogoče " G......1 v T. prihodnjič.