TIPI SCENARIJEV IN NJIHOVA UPORABA V PROSTORSKEM NAČRTOVANJU TYPES OF SCENARIOS AND THEIR APPLICATION IN SPATIAL PLANNING Damjana Gantar UDK: IZVLEČEK Scenariji kot orodje v prostorskem načrtovanju imajo večplastno vlogo. So koristen pripomoček za prikaz načrtovanih posegov v prostoru ali sprememb, kijih bo po pričakovanjih prinesel razvoj, hkrati so pomembni za spodbujanje sodelovanja deležnikov v načrtovalskem postopku ter izmenjavo informacij in znanj o prostoru in procesih. Njihova uporabnost za posamezen namen je odvisna od tipa scenarija. Obstaja več tipologij scenarijev, v prispevku sta podrobneje predstavljeni dve najpogosteje uporabljeni, opisane so tudi tipologije nekaterih vidnejših predstavnikov futurologije. Sledijo primeri uporabe scenarijev v aplikativnih in raziskovalnih projektih, tujih in domačih, s področja načrtovanja prostora in varstva okolja, v katerih so orisani različni pristopi k izdelavi in uporabi scenarijev. Razprava se dotika primernosti posameznega tipa scenarija za različne namene uporabe v postopku prostorskega načrtovanja in prinaša opozorila na nekatere pomanjkljivosti oziroma slabe strani uporabe scenarijev. KLJUČNE BESEDE scenarij, tip scenarijev, prostorsko načrtovanje, orodja, v prostorskem načrtovanju, sodelovanje javnosti Klasifikacija prispevka po COBISS-u: 1.02 ABSTRACT Scenarios are frequently used as a tool in spatial and landscape planning as they enable clear and convincing representations of planned or possible future development. Scenarios are useful because they enhance public participation and the exchange of information on space and processes. Their use for a particular purpose in the planning procedure depends on the type of scenario, of which there are several. This paper presents the two most commonly used typologies in detail and also presents those of some prominent representatives of futurology. The paper concludes with examples of scenario use in applicative and research studies, both foreign and local, in the fields of spatial planning and environmental protection, outlining the various methodological approaches to the design and use of scenarios. The discussion is focused on the use of appropriate types of scenarios for different tasks and draws attention to certain shortcomings and pitfalls of scenario use. KEY WORDS scenario, scenario types, spatial planning, spatial planning tools, public participation 1 UVOD Na področju prostorskega načrtovanja so scenariji poznani kot orodje oziroma pripomoček za predstavitev nekaterih sprememb v prostoru, ki so posledica planerskih odločitev, spontanih procesov ali njihove kombinacije. Koristni so predvsem zato, ker si z njimi laže predstavljamo spremembe v prostoru, kar je pomembno pri zagotavljanju transparentnosti in razumljivosti načrtovalskega postopka širšemu krogu uporabnikov prostora. Pri izdelavi scenarijev v okviru načrtovalskega postopka je koristno vključevanje deležnikov, ki s svojimi pogledi in informacijami fN vo S •v Jk o 3 o prostoru in težavah, ki jih v prostoru občutijo, prispevajo k vsebini in dopolnijo strokovno znanje. Tako se scenariji uporabljajo kot sredstvo za vključevanje javnosti v postopke prostorskega načrtovanja in varstva okolja, večina objavljenih primerov (na primer Wollenberg et al., 2000b; Kasemir et al., 2003; Bruns, 2000) govori o koristnosti, široki uporabnosti in zanimanju, s katerim javnost sprejema scenarije, redko omenjajo težave in pomanjkljivosti, ki jih prinaša uporaba scenarijev. Velika razširjenost uporabe scenarijev na različnih področjih je prispevala k njihovi popularizaciji. V zadnjem času se beseda scenarij pogosto, skoraj vsak dan, uporablja v različnih kontekstih, na primer v medijih in politiki. Pogosto nekritična raba tega izraza žal ne prispeva k razvoju scenarijev kot znanstvene metode. Več avtorjev (Veeneklaas in van den Berg, 1995; Barbieri Masini in Medina Vasquez, 2000) kritično meni, da se raziskovalci in načrtovalci scenarijev lotevajo »na pamet«, brez poznavanja njihovih tipov in namena. Scenariji so postali nekakšno instantno orodje, ki omogoča, da si sodelujoči z različnih področij ter z različnim znanjem in poznavanjem problematike lažje predstavljajo prihodnji razvoj ali spremembe, pa naj gre za razvoj podjetja ali prostorske enote. Pojem scenarij je za poimenovanje dolgoročnih vizij prihodnosti prvi uporabil Herman Kahn leta 1950; pojem v širšem pomenu združuje različne tehnike oziroma študije, usmerjene v preučevanje prihodnosti, kot so analize trendov, napovedi, variantne analize in strategije (Kahn in Wiener,1969). Temeljne opredelitve scenarijev, njihovega razvoja in uporabe so med drugimi podali Schwartz (1991), Schoemaker (1995), Lindgren in Bandhold (2003). Tako obstaja veliko različnih opredelitev, ki so prilagojene posameznim oblikam in uporabi scenarijev. Ožjo opredelitev sta postavila Veeneklass in van den Berg (1995: 11): »Scenarij je opis ali podoba sedanjega stanja, verjetnega ali želenega prihodnjega stanja in tudi serije dogodkov, ki vodijo od sedanjega do tega želenega ali verjetnega prihodnjega stanja.« Na področju prostorskega in krajinskega načrtovanja se pojem scenarij nanaša na različne verjetne zgodbe ali alternativne predpostavke, ki prikazujejo prihodnje spremembe krajine, te se zaradi spremembe rabe tal odražajo kot spremenjen vzorec površinskega pokrova (Steinitz et al., 2003). 2 TIPI SCENARIJEV Scenariji so se sprva razvili kot eno od orodij za preučevanje prihodnosti v okviru futurologije, š vede, za katero se v znanstvenih krogih uporablja izraz študije prihodnosti. Veda je izrazito I interdisciplinarna in usmerjena v raziskovanje srednjeročne in dolgoročne prihodnosti. Med I najbolj medijsko znanimi futurologi velja omeniti Arturja C. Clarka, Stephena Hawkinga ^ in Hermana Kahna. Preučevanje prihodnosti združuje različne tehnike, od ekstrapolacije I * tehnoloških, ekonomskih ali družbenih trendov do poskusov napovedovanja prihodnosti z I I različnimi metodami, med katerimi so tudi scenariji. Z razvojem in uporabo scenarijev za nJS ^ S različne namene so se oblikovale tudi različne tipologije, ki scenarije na podlagi njihove vsebine, •o % riš I namena, načina izdelave, uporabe ali kombinacije njihovih značilnosti uvrščajo v določen tip. ^ ^ Uveljavljene tipologije so podlaga za najrazličnejšo izdelavo in uporabo scenarijev na teoretični • ^ ¡s 4 ravni, vendar pri večini objavljenih primerov uporabe scenarijev v prostorskem načrtovanju avtorji ■ 1 ne navajajo eksplicitno, kateri tip scenarija so uporabili oziroma zakaj so scenarije oblikovali na ^ | določen način. Na to opozarjata Barbieri Masini in Medina Vasquez (2000), ki kritično ocenjujeta pogostost uporabe scenarijev za najrazličnejše namene, ne da bi se poglobili v terminologijo in razumevanje delovanja in namena posameznih tipov scenarijev. Praktične izkušnje iz sodelovanja v različnih projektih, ki so vključevali izdelavo scenarijev, potrjujejo, da postopek mnogokrat ne temelji na jasno določeni tipologiji in metodi izvedbe, temveč je delo bolj intuitivno, prepuščeno strokovnjakom za posamezna področja ali delovnim skupinam. V nadaljevanju podrobneje predstavljamo dve tipologiji scenarijev. V prvi, ki je najbolj splošna, so razdeljeni glede na stališče do prihodnosti, v drugi, ki je uveljavljena v postopkih, v katerih sodeluje javnost, pa so opredeljeni glede na namen uporabe. Sledijo krajši povzetki tipologij, ki so jih opredelili nekateri vidnejši predstavniki oziroma organizacije s področja študij prihodnosti. Predstavljene tipologije so osnovne in široko uporabne. V praksi prostorskega načrtovanja, kakor je razvidno tudi iz predstavljenih primerov v nadaljevanju, se najpogosteje uporabljajo različice deskriptivnih scenarijev, ki so oblikovane kot projekcije ali vizije. Iz poimenovanj scenarijev največkrat ni razviden njihov tip, temveč so bolj vsebinska, saj so tako lažje razumljiva uporabnikom. Tako na primer pogosto naletimo na poimenovanja, kot so scenarij trenda, scenarij razvoja ali scenarij stagnacije. 2.1 Delitev scenarijev na normativne in deskriptivne Najbolj splošna je delitev scenarijev na normativne ali proaktivne (angl. proactive scenario) in deskriptivne, ki jih imenujemo tudi napovedovalni ali perspektivni (angl. prospective scenario). Delitev temelji na različnih dojemanjih prihodnosti, kot jih je opredelil Ackoff (1981). Podlaga za normativne scenarije je tako imenovano proaktivno stališče: prihodnost je odvisna od dejanj v sedanjosti, do razvoja smo pozitivno naravnani in želimo dejavno sodelovati pri spremembah. Deskriptivni scenariji temeljijo na stališču, da posamezniki in organizacije ne morejo dejavno spreminjati prihodnosti, saj je ta odvisna od različnih zunanjih dejavnikov, na katere nimamo bistvenega vpliva. Odnos do prihodnosti je torej prvi korak k razumevanju scenarijev. Oba tipa scenarijev, normativni in deskriptivni, se uporabljata kot pomoč pri odločanju, vendar vsak drugače. Normativni scenariji so usmerjeni v iskanje želenih prihodnosti, deskriptivni pa v ugotavljanje verjetnih prihodnosti ne glede na preference (glej sliko št. 1, na kateri je shematsko predstavljena razlika med deskriptivnim in normativnim tipom scenarija). Normativni scenariji | so očitno usmerjeni k določenemu cilju in opredeljeni z različnimi vrednotami; uporabljajo se kot | okvirni načrti za prihodnost, pri čemer se odločitev izvede na podlagi več možnosti, ki temeljijo | N na različnih predpostavkah. Tudi pri deskriptivnih scenarijih je mogoče z različicami preverjati | s verjetni razvoj glede na zaznane trende, namenjeni so predstavitvi različnih možnosti razvoja ^ in opozarjanju na morebitne nevarnosti. Deskriptivni scenariji naj bi bili nevtralni, vendar kljub | ^ temu implicitno vključujejo različne vrednote avtorjev (Shearer, 2005). Deskriptivni scenariji | ^ SO veljajo za bolj znanstvene od normativnih, ki so izrazito aplikativni. | ^ is ^ §1 S Podobno delitev navaja Schooneboom (1995), ki normativne scenarije imenuje perspektivni | g (angl. prospective)1, deskriptivne pa projekcijski (angl. projective). Oboji vključujejo alternativne 1 Izraz prospective je v delitvi po Shearerju uporabljen za deskriptivne scenarije, Schooeneboom pa izraz prospective uporablja za tip scenarijev, ki so glede na opis normativni; gre torej za ravno nasprotno poimenovanje. Zaradi te dvoumnosti in podobnih izrazov (projekcijski, perspektivni) je v slovenščini primernejša uporaba terminov normativni in deskriptivni, ki se tudi že uporabljata za ta osnovni pomen (na primer Rajgelj, 2005). •V o 3 smeri razvoja, vendar v projekcijskih miselni tok teče od sedanjosti do prihodnosti, pri perspektivnih pa od zamišljene ali želene prihodnosti nazaj do sedanjega stanja. Pri prvih si predstavljamo, kakšna bo prihodnost, pri drugih pa, s katerimi ukrepi (v sedanjosti) bi prišli do želene prihodnosti; ta metoda se imenuje backcasting (slovenski izraz, ki se uporablja v statistiki, je »preračun za nazaj«) in je nasprotje napovedovanja (angl. forecasting). SEDANJOST pot? DOLOČEN CILJ normativni ali proaktivni scenarij SEDANJOST/ ODLOČITEV/ TREND deskriptivni ali perspektivni scenarij Slika 1: Shematski prikaz vsebine normativnega in deskriptivnega scenarija (po Shearerju, 2005) vo •v ■SU o 2.2 Delitev scenarijev na vizije, projekcije, poti in alternative E. Wollenberg in sodelavci (2000a) v priročniku za uporabo scenarijev predstavljajo štiri tipe scenarijev oziroma pristope k njihovi izdelavi. Vsak vključuje različne tehnike izdelave, ki so najbolj primerne za reševanje posamezne težave ter prilagojene izkušnjam in znanju deležnikov ali uporabnikov scenarija. Tipologija je razumljiva tudi za manj izkušene načrtovalce, ki izberejo najprimernejši tip scenarija glede na namen in problematiko. Če se navežemo na delitev scenarijev na deskriptivne in normativne (Shearer, 2005), ki je predstavljena na začetku poglavja, so projekcije deskriptivni scenariji, vizije so vmesne, scenariji poti pa so normativni scenariji. • Vizije (angl. vision) so najbolj enostaven tip scenarijev, njihovo bistvo je izražanje želja glede prihodnosti. Metoda predvideva oblikovanje samo enega scenarija, ki je izsek določenega trenutka v prihodnosti. Vizije so najbolj verodostojne, kadar je udeležencem omogočeno kreativno razmišljanje in izražanje želja, neomejeno z obstoječim znanjem in pričakovanji drugih oseb, vključenih v postopek izdelave scenarija. • Projekcije (angl. projection) so zelo podobne vizijam, vendar namesto želja odražajo pričakovanja o prihodnosti. Namen projekcij je pomagati ljudem, da si laže predstavljajo, kakšna bo prihodnost, če se bodo obstoječi trendi nadaljevali. Poleg nadaljevanja obstoječih trendov se projekcije oblikujejo tudi na podlagi drugačnih trendov, na primer zmanjšanja porabe energije za polovico, nedostopnosti določenih surovin. Projekcije so koristne, ker nas opozarjajo na pomanjkanje znanja in informacij o nekaterih težavah in razvojnih trendih, uporabljajo se za načrtovanje ukrepov ob nepredvidljivih dogodkih. Kadar so projekcije preveč negotove in neopredeljene, je ustreznejše oblikovanje več alternativ. • Scenariji poti (angl. pathway scenarios) so namenjeni iskanju strategij za doseganje želenega stanja v prihodnosti in prikazujejo, kako priti od sedanjega do želenega prihodnjega stanja. Scenariji poti usmerjajo našo pozornost v reševanje določene težave in doseganje želenega cilja oziroma prihodnosti, medtem ko se drugi scenariji uporabljajo bolj za spoznavanje želenega ali verjetnega prihodnjega stanja. • Namen alternativ ali alternativnih scenarijev je razširiti okvir razmišljanja o prihodnosti z različnimi verjetnimi prihodnjimi stanji, ki se razvijejo iz sedanjega stanja. Alternative vključujejo elemente vizij, projekcij in poti. Od njih se razlikujejo v tem, da pri alternativah prihodnost ni povsem enoznačno opredeljena, tako se izognemo občutku, ki ga prinaša uporaba samo enega scenarija - da se bo določen scenarij dejansko zgodil ali da se mora zgoditi. S prikazom različnih možnosti alternative opozarjajo na tveganja in odgovornosti pri sprejemanju sedanjih odločitev, saj je od tega odvisno, kakšna bo prihodnost. Izdelava alternativnih scenarijev je časovno zahtevnejša, delo z njimi zahteva več znanja ter sposobnost za spodbujanje in vodenje deležnikov. 2.3 Druge tipologije V okviru študij prihodnosti so se razvile različne tipologije scenarijev, avtorja Barbieri Masini in Medina Vasquez (2000) navajata primere, ki so jih razvili in jih uporabljajo vidnejši raziskovalci ali družbe in so primerni kot podlaga za raziskovanje in oblikovanje različnih scenarijev. Prvi dve sta dejansko podobni delitvi na normativne in deskriptivne (Shearer, 2005), sledita dve bolj specifični delitvi: Shellova je namenjena raziskovanju in pomoči pri odločanju, tipologija, ki jo je razvil H. Kahn, pa temelji na različni vsebini scenarijev. Ekstrapolacijski in normativni scenariji - E. Jantsch Pri ekstrapolacijskih (angl. extrapolative) scenarijih se podatki, ki se navezujejo na preteklost in sedanjost, ekstrapolirajo na prihodnost, pri čemer se upoštevajo okviri mogočega oziroma verjetnega. Normativni (angl. normative) scenariji so projekcije (želenega stanja) iz prihodnosti na sedanjost in zatem nazaj na prihodnost (dopolnjeni z vsebino, ki opisuje spremembe od sedanjega do prihodnjega želenega stanja). Verjetni in zaželeni scenariji - French school Verjetni (angl.probable) scenariji prikazujejo, kaj se bo zgodilo v prihodnosti glede na poznavanje dejavnosti deležnikov oziroma akterjev (angl. actors). Zaželeni (angl. desirable) nakazujejo cilj, | h kateremu moramo usmeriti svoje delovanje, če želimo spremembe. Med postopkom iščemo | rešitve za težave, ki se nakazujejo na poti od sedanjega do želenega prihodnjega stanja. I ¡s Scenariji prve in druge generacije (angl. first- and second-generation scenarios) - Shell-SRI school | Scenariji prve generacije so navadno raziskovalni, prispevajo k boljšemu razumevanju realnosti 1 r^ 55 ^—' in boljši opredelitvi raziskovalnih vprašanj, ne pa k samemu delovanju, ter niso neposredna s pomoč za nadaljnje odločanje (angl. decision-making). Scenariji druge generacije temeljijo na | analizah realnosti oziroma sedanjosti in spreminjajo predpostavke ali domneve, kako sistem | S deluje. Uporabnike (deležnike, odločevalce) silijo v reorganizacijo njihovih miselnih modelov | ^ (notranjih mehanizmov in prepričanj) o realnosti in se zaradi tega pogosto uporabljajo kot učni pripomoček. k o 3 Trendni, optimistični, pesimistični, normativni in nasprotujoči si scenariji (angl. trend, optimistic, pesimistic and contrasting scenarios) - H. Kahn in Social Futures Studies Trendni scenariji, ki se imenujejo tudi tendenčni-inertni scenariji, opisujejo prihodnost kot podaljšanje sedanjosti; ne predvidevajo nobene spremembe, vse ostaja konstantno, povsem enako. Navadno so izdelani do podrobnosti, znanstveno eksaktno, celo rigorozno, zaradi česar lahko povzročijo etične in psihološke krize, saj vzbujajo občutek, da stvari ne potekajo v redu oziroma vodijo v stagnacijo. Čeprav ne prikazujejo sprememb, so podlaga za oblikovanje odločitev. Takšni scenariji so za odločevalce zelo pomembni, so tako imenovani »hard core« scenariji, saj prikazujejo, kaj se bo zgodilo v prihodnosti, če se nič ne spremeni. Optimistični scenariji prikazujejo najboljšo mogočo različico, »idealen svet«. Čeprav so navadno neuresničljivi, so pomembni, ker kažejo, kaj ni dosegljivo, oziroma nas opominjajo na realnost pričakovanj. Pesimistični ali katastrofični scenariji prikazujejo najslabšo možnost, so tudi poslabšani trendni scenariji. Normativni scenariji opisujejo želeno in dosegljivo situacijo in so nekakšni izboljšani trendni scenariji. Normativni scenariji imajo strukturirane cilje za prihodnost, ki so dosegljivi, razumni, in določene faze, ki vodijo do želene situacije. Nasprotujoči si scenariji opisujejo različne situacije, ki se razvijejo, če spremenimo posamezne ključne predpostavke. Močno se razlikujejo od trendnih scenarijev, saj predstavljajo določeno ekstremno situacijo. Narejeni so na podlagi predpostavk, da se zgodijo določene stvari, za katere v trendnih scenarijih domnevamo, da niso verjetne (tako imenovani dogodki wild card, zelo malo verjetni dogodki z velikimi posledicami). Predpostavke temeljijo na racionalni analizi in povezavah različnih dejstev, ki na prvi pogled niso očitna. 3 UPORABA SCENARIJEV V PROSTORSKEM NAČRTOVANJU Zaradi izjemne uporabnosti scenarijev za različne težave, povezane s prihodnostjo, se je njihova uporaba razširila na skoraj vsa področja, ki zajemajo načrtovanje prihodnjega razvoja ter prilagajanje posledicam načrtovanih in nenačrtovanih dogodkov, med njimi tudi na široko področje načrtovanja prostora. V prostorskem načrtovanju, kadar se predpostavlja razvoj, katerega posledice se odražajo v prostoru, se običajno uporabljajo scenariji, ki prikazujejo spremembe ^ rabe prostora. V slovenski znanstveni in strokovni literaturi s tega področja najdemo različna S poimenovanja scenarijev, najbolj pogosto se uporablja pojem scenarij razvoja, tako poimenovani h I scenariji so navadno del analiz v prostorskem načrtovanju (na primer Urbanistična zasnova ..., ^ 2006). Vsebinsko bolj natančna sta pojma scenarij prostorskega razvoja (Strokovne podlage ..., I -n ž 2010) in scenarij razvoja kulturne krajine (Golobič et al., 2003). V nadaljevanju predstavljamo cs | različne primere uporabe scenarijev, tako raziskovalne kot aplikativne; razlikujejo se glede na ^ | namen uporabe scenarijev in njihovo vsebino, postopek oblikovanja scenarijev ter vključenost ¡^ | deležnikov. V predstavljenih primerihje bil največkrat uporabljen deskriptivni tip scenarija, ^g | namenjen predstavljanju verjetnega ali želenega prihodnjega razvoja. Scenariji so bili največkrat sg | izdelani v različicah, ki temeljijo na različnih predpostavkah (na primer določeni usmeritvi ^ politike ali izbiri prevladujoče rabe prostora), v enem primeru je bil izdelan tudi normativni in kasneje v načrtovalskem postopku širi njihovo znanje. Podobno je bila zasnovana študija t fN uporabe scenarijev o spremembah gorskih krajin v Evropi (Soliva et al., 2008). Projekt je vključeval testne regije iz Škotske, Francije, Norveške, Švice, Slovaške I • v vsaki testni regiji so bili predstavljeni štirje različni scenariji, ki so predstavljali spremembe ^ kulturne krajine do leta 2030. Namen je bil spodbuditi sodelovanje deležnikov, dodaten prispevek | pa je bil spoznati morebitne razlike med odzivom deležnikov v različnih državah, iz česar se t Od fN vo j5 ss ■SU o da sklepati o regionalnih posebnostih glede pričakovanega oziroma želenega razvoja prostora. Rezultati so bili v nasprotju s pričakovanji raziskovalcev, deležniki v vseh državah so se odzivali podobno, najbolj so nasprotovali scenariju liberalizacije kmetijstva ter bili najbolj naklonjeni sicer produktivno naravnanemu, vendar večnamenskemu in okolju prijaznemu razvoju kmetijstva. V predstavljenih primerih so scenarije in njihove vizualizacije uporabili za spodbudo in lažje vključevanje deležnikov v postopek prostorskega načrtovanja. Slikovna predstavitev ali vizualizacija scenarijev je ustaljena predvsem v postopkih, v katerih poleg strokovnjakov sodelujejo drugi deležniki in javnost. Vizualizacije v obliki zemljevidov in fotomontaž se uporabljajo za prikaz sprememb v rabi tal, na primer širjenja pozidave ali zaraščanja (primer prikazuje slika št. 2). Slikovne predstavitve so posebej problematičen vidik uporabe scenarijev, saj naredijo močan vtis, predvsem na laično javnost, na kar opozarjajo avtorji raziskav Tress in Tress (2003), Bruns (2000) in Golobič s sodelavci (2003). Pri pripravi slikovnega gradiva je nujna objektivnost predstavitve scenarija in razumljivost za sodelujoče. Predstavitve, ki zbudijo zelo veliko zanimanja ali celo nasprotovanje, morda kažejo, da so avtorji pri izdelavi vizualizacij preveč poudarili določen vidik, so bili pristranski ali se celo nagibajo k izbiri določene različice. Deležniki takšne scenarije vrednotijo čustveno in manj objektivno. Slika 2: Primer vizualizacije scenarija, ki jo sestavljata fotografija obstoječega stanja in fotomontaža scenarija (Gantar, 2009). Uporaba scenarijev za okrepitev udeležbe javnosti pri reševanju okoljskih vprašanj je nekoliko drugačen vidik od zgoraj naštetih primerov. Kasemir in sodelavci (2003) so izdelali štiri scenarije, katerih podlaga je bila različna poraba energije, in jih predstavili ciljnim skupinam v štirih raziskovalnih regijah. Sodelujočim so predstavili računalniške modele in jih tako najprej seznanili z najnovejšimi znanstvenimi dognanji o podnebnih spremembah, nato so jih vprašali, kako bo videti njihova regija čez trideset let glede na dve predpostavki: če bi se sedanji trendi rabe energije nadaljevali (angl. business-as-usual) ali če bi se poraba energije v naslednjih tridesetih letih zmanjšala za polovico. Sodelujoči so morali izdelati kolaže o alternativnih prihodnostih in pisno povzeti svoja stališča. Raziskovalci so kolaže razvrstili v različne kategorije glede na prevladujoče pozitivne ali negativne asociacije. Zanimivo je, da so bili povsem negativni kolaži samo v skupini scenarijev business-as-usual, povsem pozitivni pa le v skupini zmanjšane porabe energije. Prav v zvezi s podnebnimi spremembami je bilo narejenih več raziskav (Anastasi, 2003; Kasemir et al., 2003), kako z različnimi načini predstavitve njihovih posledic v prostoru spodbuditi posameznike in organizacije k drugačnemu, za okolje bolj sprejemljivemu načinu življenja. Klasičen primer uporabe scenarijev za dvig okoljske ozaveščenosti so scenariji, predstavljeni v knjigi Meje rasti (angl. The Limits to Growth) avtorice D. Meadows in sodelavcev (1974). Knjiga predstavlja zgodbe (scenarije), ki so povezane s svetovno ekologijo in izzivajo domišljijo s svojo skrajnostjo, a so kljub temu notranje dosledne in verodostojne. Temeljijo na tem, da različne glavne parametre raztegnejo do zgornje mogoče meje oziroma verjetnosti. Knjiga je bila zelo vplivna predvsem zaradi učinka na bralce, ki so si poskušali razložiti, zakaj se scenariji v njej tako razlikujejo od njihovih predstav o prihodnosti, ki so veliko manj skrajne in sledijo načelu »kot doslej«. Odmevnost knjige je spodbudila veliko analiz in raziskav, ki so prispevale k boljšemu razumevanju okoljske problematike in torej njenemu reševanju. Glavni avtorji so po tridesetih letih izdali dopolnitev, imenovano Limits to growth; The 30 year Update (Meadows et al., 2004), v kateri se potrjuje večina napovedi iz prvega dela. 3.2 Pristopi k izdelavi scenarijev v prostorskem načrtovanju - slovenski primeri V prostorskem načrtovanju se scenariji uporabljajo predvsem na strateški ravni načrtovanja, ko gre za načelno usmeritev razvoja nekega območja ali odločitev o določenem ključnem projektu, na primer izbiro med razvojem avtocestne ali železniške mreže. Pri podrobnejših načrtih prostorskih ureditev ne govorimo o različnih scenarijih, saj so različice manjša odstopanja istega posega, na primer umestitve avtocestne trase v prostor (Študija variant..., 1995), pri čemer tudi vplivi posameznih različic ostajajo v določenih okvirih. Primerjava alternativ oziroma različic prostorskih ureditev je namenjena utemeljitvi najbolj ustrezne alternative z vidika varnosti, funkcionalnosti, gospodarnosti, vplivov na prostor in sprejemljivosti za lokalno okolje, postopki in vsebina so zakonsko določeni (Zakon o umeščanju., 2010). Uporabo alternativ za doseganje transparentnega in odgovornega javnega odločanja pa bi bilo mogoče še optimizirati, o čemer pišeta Radej in Peterlin (2011). V nadaljevanju predstavljamo primere izdelave scenarijev in njihove uporabe. Njihova raznolikost kaže na široko uporabnost in razširjenost scenarijev tudi med slovenskimi prostorskimi načrtovalci ter raziskovalci s področja prostorskega načrtovanja in varstva okolja. Primer uporabe scenarijev v prostorskem načrtovanju so scenariji razvoja Mestne občine Ljubljana (Šašek Divjak et al., 2008), ki so bili strokovna podlaga za izdelavo strateškega | s dela občinskega prostorskega načrta Mestne občine Ljubljana. Zasnovani so bili na podlagi | ^^ strokovnega znanja ter poznavanja strokovnih podlag in razvojnih dokumentov, deležniki v 1 postopek njihove izdelave niso bili neposredno vključeni. Pripravljeni scenariji so deskriptivni, | oblikovani v treh različicah končnega razvoja, ki se imenujejo: scenarij »trend«, kompetitivni | scenarij in kohezijski scenarij. Vsak obravnava naslednja vsebinska področja: urbani razvoj, 1 demografijo, ekonomijo, energetiko, transport in kmetijstvo. Predstavljeni so bili z besedilom in s zemljevidi razmestitve pretežno stanovanjskih površin. Oblikovanje in poimenovanje različic je | podobno kot pri projektu ESPON 3.2. (Spatial scenarios, 2006). Scenarij »trend« opisuje razvoj | S ob nadaljevanju obstoječih trendov, kompetitivni predvideva aktivnejšo politiko in udejstvovanje | ^ na vseh področjih, kohezijski scenarij je bolj trajnostno naravnan, usklajen v okviru regije ter enakovredno obravnava ekonomski, socialni in okoljski vidik razvoja. Primerjava vplivov uresničitve scenarijev na obravnavana vsebinska področja je pokazala, da bi kohezijski scenarij •v ts te o prinesel največ pretežno pozitivnih in pozitivnih vplivov (na primer na urbani razvoj, energijo in prevoz) ter je tudi veliko bolj uravnotežen ali »trajnosten« od kompetitivnega, ki bi sicer prinesel hitrejšo rast in razvoj, vendar tudi nekatere socialne in okoljske konflikte, in trendnega scenarija, ki pomeni nadaljevanje sedanjega razvoja. Za nekoliko širše območje, Ljubljansko urbano regijo, so bili pripravljeni scenariji prostorskega razvoja do leta 2030 (Strokovne podlage..., 2010). Scenariji v tem dokumentu so predvsem sredstvo za mobilizacijo in niso toliko namenjeni konkretnemu napovedovanju prihodnosti. Kljub temu predstavljajo verjetno prihodnje stanje ob predvidenih ekstrapolacijah pozitivnih in/ ali negativnih razvojnih trendov. Izdelani so bili trije scenariji: A - izhodiščni scenarij oziroma scenarij trenda, B - scenarij doseganja visoke kakovosti življenja in C - scenarij odzivanja na globalne spremembe. Poleg opisa v obliki tabel so bili predstavljeni na shematskih kartah. Njihova izdelava po posameznih področjih je bila prepuščena ekspertnim skupinam, potekale so vsebinske delavnice. Vključevali so naslednje vsebine: demografijo, družbeno infrastrukturo, poselitev in promet, energetiko, komunalno in vodno gospodarstvo ter krajino. Postopek izdelave je predvideval, da bodo scenarije dopolnjevali in vrednotili župani vključenih občin in njihovi strokovni sodelavci, vendar ni bilo odziva, zato je delo potekalo v projektni skupini. Rezultati vrednotenja predlaganih scenarijev so pokazali, da je najbolj razvojno primerno in izvedljivo povezovanje usmeritev iz scenarijev B in C s poudarkom na scenariju C. V ta namen je bil za večino tematskih področij oblikovan integralni razvojni scenarij, ki se je uporabljal kot podlaga za pripravo zasnov prostorskih ureditev. Na željo naročnika je bil oblikovan še scenarij D, poimenovan ciljni scenarij, ki predstavlja nekakšno dolgoročno zaželeno razvojno smer oziroma vodilo za prepoznavanje sprememb. V postopku izdelave scenarijev pogosto sodeluje javnost, ki se vključi, ko ekspertna skupina že oblikuje scenarije. Ti se nato predstavijo zainteresirani javnosti ter nadgradijo na podlagi njenih mnenj in znanja. Takšen je bil postopek v raziskovalni nalogi Regionalni razvoj in spremembe kulturne krajine: krajina kot razvojni dejavnik (Golobič et al., 2003). S scenariji skušajo ugotoviti, kakšna bo krajina do leta 2020 ter katere silnice in procesi jo bodo oblikovali. Opredeljena sta bila dva scenarija, poimenovana »s tokom« (angl. inertial) in »k trajnosti« (angl. torwards ^ sustainability). Zasnovana sta bila kot dve verjetni smeri razvoja, ki se ločita po ciljih in aktivni | ali pasivni vlogi politik v razvoju. Glede na tipologiji, ki so ju predstavili Shearer (2005) in | Wollenberg s sodelavci (2000a), je scenarij »s tokom« oblikovan kot deskriptivni scenarij oziroma I projekcija na podlagi ekstrapolacije trendov. Drugi scenarij sledi normativnemu pristopu oziroma ^ | je scenarij poti, njegovi izidi se gibljejo v smeri želene prihodnosti in je podlaga za oblikovanje 5 | priporočil. Vsebinska razlika med njima ni povsem črno-bela, scenarij »s tokom« ni negativen, o P | temveč bolj realističen, scenarij »k trajnosti« je nekoliko bolj optimističen, vanj so bile vključene iR | tudi želje sodelujočih na delavnicah. Scenariji so bili predstavljeni v obliki tabel, v katerih so bile ^g | za posamezna območja (stanovanjsko, odmaknjeno, turistično) navedene spremembe, nekatere | | najbolj očitne spremembe so bile ponazorjene s fotomontažami. Na delavnicah, na katerih so se deležniki seznanili s scenariji in jih dopolnjevali, so opazen odziv sprožile fotomontaže, ki so i! e-pošta: damjana.gantar@uirs.si