¿010 1.01 Izvirni znanstveni članek UDK 930(450.36)"14/15" Prejeto: 6. 10. 2009 Neva Makuc univ. dipl. italijanistka in zgodovinarka, mlada raziskovalka, asistentka, Zgodovinski inštitut Milka Kosa — Raziskovalna postaja v Novi Gorici, Delpinova 12, 5000 Nova Gorica e-pošta: neva.makuc@zrc-sazu.si Furlanska historiografija v obdobju humanizma in renesanse IZVLEČEK V prispevku so predstavljeni najvidnejši furlanski historiografi iz obdobja humanizma in renesanse. 0b tem so podane tudi glavne smernice učene "pristne" historiografije v omenjenem obdobju in različne historiografske zvrsti, ki so bile tedaj uveljavljene (deželne zgodovine, mestne kronike, biografije itd.). Prispevek vključuje tudi čim bolj izčrpen pregled del obravnavanih historiografov in objave le-teh. KLJUČNE BESEDE historiografija, historiografi, Furlanija, humanizem, renesansa, deželne zgodovine, mestne kronike, biografije ABSTRACT FRIULIAN HISTORIOGRAPHY DURING THE PERIOD OF HUMANISM AND RENAISSANCE The article presents the most visible Friulian historiographers from the period of humanism and renaissance. It also highlights the main guidelines of the scholarly, "genuine" historiography in the period concerned and various established historiographical genres (land histories, town chronicles, biographies, etc.). The contribution, furthermore, includes a concise overview of the works written by historiographers concerned and publications thereof. KEY WORDS historiography, historiographers, Friuli, humanism, renaissance, land histories, town chronicles, biographies NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 ¿010 Furlanija v obdobju humanizma in renesanse Za furlansko zgodovino je bilo leto 1420 prelomno. Benetke so se namreč v skladu z novo usmeritvijo, ki je v nasprotju z nekdanjo izključno zagledanostjo v morje težila k obvladovanju kopnega ozemlja (terraferma), polastile kneževine oglejskega patriarha. S tem se je zaključilo obdobje ostrih sporov, v katere so že od prejšnjega stoletja bili vpleteni ne le furlanski fevdalci, mesta in sam oglejski patriarh, ampak tudi Benetke in ogrsko kraljestvo. Sledilo je obdobje utrjevanja beneške oblasti. Na furlanskem območju konservativno usmerjena beneška republika ni ukinila fevdalnega ustroja, pa čeprav je bil v nasprotju z njeno tradicionalno trgovini in podjetnosti zapriseženo naravo. Za razborite furlanske kastelane pa so se razmere povsem spremenile. Politično odločanje je bilo namreč skon-centrirano izključno v rokah beneške oligarhije, ki je oblast izvajala preko namestnika v Vidmu. V tem gre iskati tudi enega izmed glavnih vzrokov, da se je plemstvo beneške Furlanije nenehno spogledovalo s habsburškim dvorom. Habsburški vladarji plemičem niso le omogočili dostopa do najvišjih upravnih in vojaških funkcij, ampak so sami s svojim načinom življenja in vladanja utelešali tudi njihove ideale. Furlanski deželni zbor, t. i. furlanski parlament (parlamento), ki je združeval predstavnike cerkvenih dostojanstvenikov, klera in mest, v obdobju beneške vladavine ni bil ukinjen, vendar je ostal povsem odrezan od političnega odločanja. V gradovih in mestnih palačah starih kastelanskih rodbin pa se je ohranjal melanholičen spomin na nekdanji pomen tega zbora, ki je, kot je poudaril že Sergij Vilfan, imel večji pomen kot deželne veče na slovenskem ozemlju, in bolj poudarjene elemente "razvitejše stanovske države".1 Politični zemljevid se je ponovno spremenil po izumrtju dinastije goriških grofov leta 1500. Njihovo dediščino so si prisvojili Habsburžani ob velikem razočaranju svojih tekmecev, Benečanov, ki pa so od konca 15. stoletja dalje obvladovali položaj oglejskega patriarha. Presenečenj pa ni bilo konec. V 15. stoletju so prebivalci Furlanije poleg omenjenih političnih sprememb doživeli še eno novo, zelo bridko izkušnjo, bližnje srečanje z Otomani. Po večdesetletnem obdobju relativnega miru, ki je sledil beneški osvojitvi, so namreč v letih 1472, 1477, 1478 ter 1499 na lastni koži doživeli silovitost njihovih vpadov in opustošenje, ki so ga le-ti pustili za seboj. Turbulentno dogajanje na območju, kjer je prebivalstvu življenje oteževal tudi zelo skromen življenjski standard, se je nadaljevalo še v naslednjem stoletju, ki sta ga prav tako zaznamovala nasilje in prelivanje krvi. Leta 1508 je namreč izbruhnila prva habs-burško-beneška vojna. Istega leta so sledile beneške Vilfan, Pravna zgodovina, str. 207. osvojitve območja vse do Postojne in večine habsburške Istre, premirje ter sklenitev cambraijske lige, ki je povezovala cesarja Maksimiljana, Ferdinanda Aragonskega, francoskega kralja Ludvika XII. in kasneje še papeža Julija II. V bojih, ki so sledili so Habsburžani pridobili nazaj svoja in še nekatera beneška posestva. Leta 1516 je bilo podpisano premirje in mirovni sporazum v Noyonu med Španijo, Francijo ter Benetkami, leta 1521 pa še mirovni sporazum v Wormsu med Habsburžani in Benečani. V skladu s slednjim so Habsburžani pridobili bovško in tolminsko območje, Oglej, Marano, Gra-diško, Krmin, Brda in vasi ob desnem bregu Soče, Benečani pa Pordenone, Belgrado, Codroipo in Ca-stelnuovo, dotedanje habsburške enklave na beneškem ozemlju.2 Med omenjeno vojno, leta 1511, je Furlanijo pretresel tudi silovit upor. Revni meščani in kmetje so v Vidmu in raznih drugih krajih napadli plemiške rodbine ter njihove gradove in palače. V ozadju teh nemirov je bilo sovraštvo med pripadniki dveh frakcij. Zamberlani so pod vodstvom zelo vplivnega plemiča Antonija Savorgnana zagovarjali interese videmskega meščanstva in kmečkega prebivalstva ter podpirali beneško vlado, medtem ko so se strumieri, med katere je sodil velik del kastelanov, spogledovali s Habsburžani. Humanisticna historiografija Glede humanistične historiografije se pogosto v prvi vrsti podčrtuje zgledovanje po antičnih modelih, zlasti pri Livijevi retorični historiografiji, Sve-tonijevih življenjepisih cesarjev, pa tudi pri delih Salustija in propagandno obarvanih spisih Julija Cezarja. Historiografi iz obdobja humanizma in renesanse niso le ostali zvesti veri v antične avtoritete kakor poprej srednjeveški avtorji, posnemanje izbranih antičnih avtorjev je dobilo veljavo prave his-toriografske norme. V skladu s kultom antike in njene civilizacije, ki je s humanizmom obvladal miselni svet evropskih učenjakov, so humanistični zgodovinopisci kot neizpodbitno verodostojna sprejemali poročila antičnih piscev. Le-te so postavili na piedestal, s katerega so jih šele stoletja kasneje dokončno odstavili razsvetljenci s svojim zavračanjem tradicije. Opustili pa so se, vsaj v velikem delu italijanskega zgodovinopisja, tisti srednjeveški histo-riografski vzorci, ki so preko krščanskega okvira šestih obdobij svetovne zgodovine in štirih svetovnih kraljestvih podajali izrazito teološko obarvano sliko preteklosti. Snov, urejena v obliki analov, se je po zgledu rimske in grške historiografije, natančneje Tukididovega dela, omejevala na vojaške in politične dogodke. Dogajanje pa so obvladovali pomemb- 2 Trebbi, IlFriuli, str. 90—96, 104—106; Simoniti, Fanfare na- silja, str. 136; Stih, Simoniti, Slovenska zgodovina, str. 168— 169. ¿010 NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 ni posamezniki. Pogosto so v pripoved bili vključeni tudi izmišljeni in retorično zelo izdelani govori eminentnih posameznikov. Opaziti je tudi določen odmik od poročil o čudežih in od legendarnih vsebin. Tovrsten odmik pa je neredko izgubil koherenco v primerih, ko so legende in čudeži služili avtorjevim argumentom in namenom. V nekaterih primerih je želja po utemeljevanju lastnih argumentov privedla celo do falsificiranja virov, kot si ga je na primer v 15. stoletju omislil zloglasni Giovanni Nanni oziroma Annio da Viterbo.3 Humanistična historiografija na območju Furlanije in Marco Antonio Sabellico Glede novoveških furlanskih historiografskih del velja poudariti, da s svojo številčnostjo razkrivajo dovzetnost pripadnikov furlanskega višjega sloja za preučevanje preteklosti in zlasti za erudicijo. Fur-lanijo je humanistično gibanje doseglo v 15. stoletju, s polstoletno zamudo. Omogočilo je občuten napredek na historiografskem področju, saj so v 16. stoletju bili postavljeni temelji furlanske historio-grafije.4 Eden izmed glavnih centrov, od koder se je Marco Antonio Sabellico (Sabellicove Istorie Veneziane, Venezia, 1747, antiporta (Biblioteca Statale Isontina, Gorizia)). 3 Fueter, Storia della storiografia, str. 11—153, 248, 251. 4 Mor, Uno sguardo, str. 17. širilo humanistično gibanje, so bile Benetke. Kot začetnik humanističnega zgodovinopisja na območju beneške republike slovi humanist Marco Antonio Coccio, imenovan Sabellico (1436-1506)5 iz Vico-vara v bližini Rima. Kot učitelj retorike je deloval tudi v Vidmu, najverjetneje med letoma 1473 in 1484. Kasneje je postal profesor v Benetkah in uradni historiograf beneške republike. Kot je poudaril Giuseppe Trebbi, so njegova dela predstavljala napredek na področju historiografije, pa čeprav jih je označevala želja po ugajanju beneškim oblastem, nekatere nedoslednosti, na primer kronološke narave, ter široko sprejemanje mitskega izročila.6 Nekaj del je posvetil tudi zgodovini Furlanije. Leta 1482 oziroma 1483 je bilo v Vidmu objavljeno njegovo delo De vetvstate Aqvileiensis patrie, ki je bilo že v naslednjem stoletju deležno tudi italijanskega prevoda z naslovom DelFantichita d'Aquileia (objavljen v La seconda parte de le historie del Biondo, ridotte in compendio per Lucio Fauno. Commentarii di Rafael Volaterrano delle cose d'Italia. MarcAntonio Sabellico dell'antichita d'Aquileia, & del sito di Vinegia (Venetia 1544)). V delu, ki je bilo deležno finančne podpore Vidma, je poveličeval mesto Videm in njegovo zgodovino ter trdil, da je antični Forum Iulii ležal na območju Zuglija, ne Čedada.7 Sabellico je utemeljil izročilo, da so Videm ustanovili sami Huni med obleganjem antične Akvileje. Posledično je mesto imenoval Hunnium.8 Delo je mogoče vključiti v vrsto podobnih del, ki so v 15. in 16. stoletju v humanističnem slogu slavila zgodovino posameznih italijanskih mest ali knežjih rodbin. Delo je bilo večkrat natisnjeno, in sicer v Sabellicovih Opera (Venetiis 1502) in Opera omnia (Basileae 1560), v zbirki Thesaurus antiquitatum et historiarum Italiae Johanna Georga Graevija (Lugduni Batavorum 1722) ter kot samostojna publikacija leta 1514 v Benetkah in leta 1600 v Frankfurtu.9 5 O Sabellicu in njegovemu delu je na voljo precej literature, na primer: Trebbi, Iacopo di Porcia, str. 134-135; Tateo, Coccio, str. 510-515; Fueter, Storia della storiografia, str. 39-45; Marchetti, Il Friuli, str. 1012; Valentinelli, Bibliografia del Friuli, str. 12-13; Bianchi, Del preteso soggiorno di Dante, str. 3-5, 187-192; Jacoviello, Storia e storiografia, str. 127; Zancan, Venezia e il Veneto, str. 661-662; Scalon, Introduzione, str. 20-21; Dizionario biografico friulano, str. 713. 6 Trebbi, Iacopo di Porcia, str. 134. 7 Sabellico, De vetvstate Aqvileiensis patrie, lib. I, IV. 8 Že v 18. stoletju je Paolo Fistulario domneval, da je Sa-bellico omejene trditve izpeljal iz romana, ki naj bi ga v provansalskem jeziku leta 1368 spesnil Niccolo di Giovanni da Casola. Roman je bil kasneje preveden v italijanski jezik, v t. i. volgare, in objavljen v Ferrari leta 1568 pod imenom Tommaso d'Aquileia, ki naj bi bil tajnik patriarha Nicete. Sabellico naj bi se oprl na trditev, da je Atila prisilil deset tisoč kristjanov v gradnjo gradu, ki naj bi se imenoval Castello de Cattivi in naj bi še vedno obstajal ter se imenoval po Hunih (Fistulario, Discorso sopra la storia, str. XLVH-XLIX). 9 V zbirki Italia illustrata (Taurini 1527) pa je bila objavljena le prva in del druge knjige. KRONIKA_58 NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 ¿010 Omeniti je potrebno še štiri Sabellicove pesnitve, ki navdih črpajo iz furlanske preteklosti, in sicer Carmen in caedem Sontiacam, Carmen in Carnicum incendium glede otomanskih vpadov, Carmen in munitionem sontiacam glede beneškega utrjevanja meje ob Soči in Carmen in Hunni originem glede ustanovitve Vidma.10 Več del je posvetil zgodovini Benetk, na primer Rerum Venetarum Decades (Ve-netiis 1487), De Venetis magistratibus liber unicus (Venetiis 1488), De situ urbis Venetae (Lugduni Batavorum 1722) ter Historia rerum Venetarum ab urbe condita libri XXXIII (Venetiis 1487, Basileae 1556, Basileae 1670).11 V njih je poveličeval Benetke in njeno zgodovino. Napisal pa je tudi svetovno zgodovino, ki nosi naslov Rapsodiae historiarum en-neadum (Lugduni 1535) in seže od antike do leta 1504. Poudariti velja, da slednje delo predstavlja izjemo v okviru italijanske humanistične historio-grafije, saj je le-ta zavračala zvrst svetovnih zgodovin, ki so se tesno navezovale na srednjeveško, teološko koncepcijo zgodovine.12 Delo je bilo objavljeno v Benetkah med letoma 1498 in 1504 ter ponovno v Parizu v letih 1527 in 1529. Zbirka Sa-bellicovih zgodovinskih anekdot Exempla pa je bila objavljena v Benetkah leta 1507. Sabellicovo najpomembnejše delo, posvečeno furlanski zgodovini, De vetvstate Aqvileiensis patrie, izstopa zaradi zvrsti, kateri pripada. Sabellico je namreč sestavil prvo sklenjeno predstavitev furlanske zgodovine od najstarejših časov do sočasnega obdobja, ki se osredo-toča na konvencionalno historiografski temi vojaške in politične zgodovine. Sabellico je za opisom Fur-lanije podal kronološko urejeno pripoved o zgodovini območja, ki seže od antičnega obdobja preko dogajanja v času forojulskega vojvodstva in kasnejše kneževine oglejskih patriarhov ter prehoda pod beneško oblast do otomanskih vpadov v Furlanijo na koncu 15. stoletja. Omenjene zgodovinske etape so ostale stalnica tudi pri kasnejših deželnih zgodovinah. Slednje pa se razlikujejo od Sabellicovega dela v gledišču, iz katerega izhajajo. Večina kasnejših historiografov je namreč pripadala furlanskemu plemiškemu sloju in je posledično zlato dobo furlanske zgodovine iskala v obdobju kneževine oglejskega patriarha, ko je plemstvo za razliko od kasnejšega beneškega obdobja imelo moč in vpliv. Posledično je marsikateri historiograf svoje delo zaključil s koncem posvetne oblasti oglejskih patriarhov, torej z obdobjem okrog leta 1420. Drugačno gledišče pa označuje Sabellicovo delo, ki seže vse do otoman-skih vpadov, torej tudi v obdobje beneške oblasti. Frontispic italijanskega prevoda Sabellicove beneške zgodovine, Istorie Veneziane, Venezia, 1747 (Biblioteca Statale Isontina, Gorizia). Dolgo časa pozabljeni Andrea Franceschinis Sabellicovemu delu kronološko pripada primat pri sestavi prve sklenjene predstavitve furlanske zgodovine. Njegovo delo De vetvstate Aqvileiensis patrie je bilo namreč objavljeno že v osemdesetih letih 15. stoletja, kljub temu pa je Giuseppe Vale kot avtorja prvega poznanega priročnika furlanske zgodovine označil guminskega notarja Andrea Franceschinisa (tudi Antonio Gemonese; um. pred 1521).13 Delo, ki ga je Jacopo di Porcia imenoval De Illustratione Patriae, je v 18. stoletju veljalo za izgubljeno, saj sta ga zaman iskala učenjaka Giovanni Giuseppe Liruti in Giuseppe Bini. Kasneje pa je prišlo na dan več kopij, shranjenih v videmskem kapiteljskem arhivu, v nadškofijski knjižnici v Vidmu, v beneški nacionalni knjižnici Marciani ter naposled tudi v videmski mestni knjižnici. Kratko delo, ki nosi naslov De Carnica Regione Illustratio, je bilo sestavljeno okrog leta 10 Glede objav in prevodov omenjenih poezij: Makuc, De restitutione patriae, str. 3—4. 11 Slednje delo je izšlo tudi v italijanskem jeziku pod naslovom Le historie vinitiane ([Venezia] 1594, Vinegia 1558 in v Degli istorici delle cose veneziane i quali hanno scritto per pubblico decreto (vol. I, Venezia 1718)). 12 Fueter, Storia della storiografia, str. 36—37. 13 Nekaj osnovnih podatkov o Franceschinisu: Monticoli, Cronaca, str. 74; Liruti, Notizie delle vite, vol. I, str. 444— 447; Manzano, Cenni, str. 98; Manzano, Annali, vol. VI, str. 464; Vale, Il piu antico manuale, str. 7—21; Marchetti, Il Friuli, str. 226—227, 968—969; Dizionario biografico friulano, str. 361. ¿010 NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 1508 na osnovi gradiva, ki ga je kot dolgoletni kancler furlanskega parlamenta (cancelliere della Patria del Friuli) imel na razpolago. Pomen dela je ponovno razkril šele članek IlQiu antico manuale di storia del Friuli, ki ga je Giuseppe Vale objavil v letih 1934 in 1935 v Atti dell'Accademia di Udine. Spomin na Fran-ceschinisov prispevek je do tedaj ostal zastrt zaradi usode, katero je le-ta doživel. Guminski notar je namreč svoje delo predložil v oceno mecenu Jacopu di Porciji, ki je delo pohvalil, a avtorju, kot je razvidno iz več njegovih pisem, ni oprostil sklicevanja na splošno od sodobnikov cenjeno, a za furlanske kastelane nesprejemljivo Sabellicovo delo De vetvs-tate AqvileiensisQatrie. Izstopa pismo, ki ga je Jacopo di Porcija poslal Giovanniju Battisti Uraniju, ki je prijateljeval tudi s Franceschinisom. Uranija je prosil, naj mu priskrbi še en rokopis Franceschinisovega dela, ker mu je svojega vzel brat. Ob tem ga je tudi prosil, da naj o njegovi želji ne obvesti Frances-chinisa. Očitno mu je ponos preprečeval odkrito priznanje, da si kljub kritiki, katero je izrekel na račun dela, le-tega želi ponovno imeti na razpolago. Ob tem je ponovno izrazil globoko nezadovoljstvo nad dejstvom, da je Franceschinis sledil Sabelli-covemu delu ter dodal, "ampak ti dobro veš, ali je to res, in veš tudi, komu na ljubo je [Sabellico] napisal tisto knjigo".14 Pripomba izstopa, ker odraža ne le že tedaj razširjeno mnenje, da je delo Sabellica, ki je postal celo uradni beneški historiograf, zelo pristransko ali celo apologetično, temveč tudi dejstvo, da si tega mogočen in bogat kastelan ni drznil odkrito napisati. Franceschinisovo delo ni bilo objavljeno, Porcia pa je kasneje podprl delo Giovannija Candida, ki je med drugim domnevno črpal tudi iz Franceschinisovega dela. Za izgubljenega pa velja Franceschinisov spis o otomanskih vpadih v Fur-lanijo konec 15. stoletja in spis Annales Rerum me-morabilium quae nostra temQestate occurrerunt. Deželno zgodovinopisje in Giovanni Candido Deželne zgodovine so bile odraz razmer, ko je postopoma na račun kampanilizma na pomenu pridobivala zavest o pripadnosti obsežnejšemu območju, pri kateri se je pogled razprostiral preko mestnega zvonika. Delo jurista Giovannija Candida (ok. 1450-1528)15 sodi med prave deželne zgodovine, 14 Vale, II piü antico manuale, str. 14—15 (ma tu ben sai se cio sia vero, e sai ancora per far piacere a chi egli abbia scritto quel libro). 15 O Candidovem življenju in delu: Capodagli, Vdine illvs-trata, str. 337; Cieco, Crónica, str. [35]; Ciconi, Udine e la sua provincia, str. 329; Liruti, Notizie delle vite, vol. I, str. 405, vol. II, str. 218—225; Bianchi, Del preteso soggiorno di Dante, str. 12; Vale, La dimora di Dante, str. 106; Formentini, La Contea, str. 12; Ceruti, Prolegomeni, str. LII— LV; Manzano, Cenni, str. 47—48; Manzano, Annali, vol. VI, str. 459; Marchetti, Il Friuli, str. 207—210; Ricciardi, Candido, str. 783—784; Someda, Notariatofriulano, str. 63— C O M M EN T A R I I ¿I GIOVAN CANDIDO CIvKBCONfvLTO DE I F A T TI D*A Q_ V 1 LE I A. Fontispic Candidovih Commentarii de i fatti d'Aqvi-leia, Venetia, 1544 (Biblioteca Statale Isontina, Gori-zia). saj je v njem deželna zavest že prevladala nad lokalnimi interesi in čustvi. Candido je bil član premožne videmske plemiške rodbine in eden izmed vodilnih članov stranke strumierov, ki je za las ubežal smrti v uporu leta 1511. Sestavil je Com-mentariorum Aquileiensivm libri octo, v katerem po tipično humanističnemu naslovu sledi sklenjena predstavitev furlanske zgodovine od najstarejših časov do leta 1518. Delo je nastalo na podlagi gradiva, ki ga je zbral sam, ter podatkov, ki so mu jih posredovali drugi učenjaki kot Antonio Belloni, Jacopo di Porcia, Gregorio Amaseo, Pietro Passerino in verjetno še drugi. Candido je črpal iz raznih srednjeveških del, na primer iz Julijanove kronike, pa- 64; Dizionario biográfico friulano, str. 144—145; Makuc, L'opera storiografica Commentariorum, str. 43—64; Makuc, Historiografsko delo Commentariorum, str. 5—27. KRONIKA_58 NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 ¿OIO triarhalnih kronik in poročila o potovanju sv. Odo-rika Pordenonskega v vzhodno Azijo, in tudi humanističnih del, na primer Platinove biografije papežev. Delo je bilo objavljeno v Benetkah leta 1521 pod pokroviteljstvom Jacopa di Porcije. O pomenu dela priča tudi dejstvo, da je bilo že dve desetletji kasneje deležno italijanskega prevoda, ki je izšel v Benetkah leta 1544 pod naslovom Commen-tarii dei fatti d'Aquileia libri otto. Prevod je prispeval k temu, da so iz Candidovega dela podatke črpali številni kasnejši historiografi.16 Biografska zvrst (življenjepisi) in Antonio Belloni Že Candidova želja, da bi presegel rivalstvo med Vidmom in Čedadom, je odraz tega, da se je vedno bolj uveljavljala deželna identiteta. Prebivalstvo območja, na katerem se je pred začetkom 15. stoletja razprostirala kneževina oglejskega patriarha, je dojemal kot zaključeno skupino, katero imenuje natio foroiuliensis oziroma Foroiulienses. Obravnavana zvrst kaže precej analogij z življenjepisi, ki se skoraj izključno omejujejo na poglavarje oglejske cerkve. Obe zvrsti sta izhajali iz serije posameznih patriarhov s tem, da deželne zgodovine sledijo tudi vladi posameznih forojulskih vojvod. Življenjepisi se omejujejo zgolj na geste patriarhov, ki pa jih predstavljajo v zelo zaokroženi obliki in se podobno kot srednjeveške geste osredotočajo na čas, ko so le-ti bili na čelu oglejske cerkve. Obzorje, ki ga omenjeni zvrsti pokrivajo pa je eno in isto, Furlanija oziroma območje, na katerem se je razprostirala posvetna oblast patriarhov. Glede gest velja podčrtati, da je razvoj sledil italijanski humanistični historiografiji, ki je biografijo uvrščala med zvrsti, ki so bile deležne posebne pozornosti. Biografije so pogosto združevali v zbirke podobno, kot so to počeli že v antiki in v srednjem veku. Spomniti se velja na primer na zbirko biografij slavnih mož, katero je v 14. stoletju napisal Francesco Petrarca. Humanistična biografija se je navdihovala pri Svetonijevih biografijah rimskih cesarjev. Zbirke biografij pa so se lahko ubadale zgolj z eno dinastijo, s čimer je že govora o dinastični historiografiji, ki je bila posebno priljubljena v tem obdobju. Tipičen tovrsten prispevek je sestavil Giorgio de' Merlani, imenovan Merula, ki je po naročilu mecena Ludovica Mora napisal zgodovino njegovih domnevnih prednikov, Viscontijev. Omenjeno delo je izšlo prvič v Milanu leta 1500 pod naslovom Antiquitates Vicecomitum libri X. Pred tem pa je nastalo že delo Bartoloma Sacchija, imenovanega Platina, ki je v delu Vitae Frontispic Platinovega dela Delle vite de pontefici dal Salvator nostro fino a Paolo II, Venetia, 1666 (Biblioteca Statale Isontina, Gorizia). Ponficium (Venetiis 1479) strnil zgodovino papeštva od Kristusa do Pavla II. Ni sledil seriji članom neke dinastije, temveč seriji posameznikov, ki so se zvrstili na apostolskem sedežu.17 Platinovo delo, na katerega so se mnogi fUrlanski historiografi tudi vsebinsko opirali, je ponujalo odličen vzor pri pisanju biografij oglejskih patriarhov. V zvezi z biografsko zvrstjo ni mogoče spregledati humanista in videmskega meščana Antonija Bellonija (Antonius Bellonus, Bellone; 1480-1554),18 ki je slovel kot najboljši furlanski latinski prozni pisec. Opustil je očetov priimek Stringario in 16 Candidovo delo je bilo ponovno objavljeno v Greviusovi zbirki virov Thesaurus antiquitatum et historiarum Italiae (Leiden 1722) ter leta 1740 v Rimu. Prevod je ponovno izšel še v Pradamanu leta 1926 in v Bologni 1969, posamezni odlomki pa v Vidmu leta 1884. 17 Fueter, Storia della storiografia, str. 57—58, 61—63, 120—122. 18 O življenju in delu Antonija Bellonija: Capodagli, Vdine illvstrata, str. 94; Liruti, Notizie delle vite, vol. II, str. 225— 237; Liruti, Ad historiolam, str. 7; Ciconi, Udine e la sua provincia, str. 325; Gradivo za zgodovino, knj. 3, str. LXXVI; Marchetti, Il Friuli, str. 254—259; Tremoli, Let- teratura in lingua latina, str. 1140—1144; Cerroni Cadoresi, Letteratura italiana in Friuli, str. 49—50; Manzano, Cenni, str. 34; Manzano, Annali, vol. VI, str. 457; Potthast, 3e- pertorium, II, Fontes A—B, str. 477; Paschini, Un codice, str. 183—184; Dizionario biografico friulano, str. 70—71; Mani-assi, Antonio Bellone, str. 143—170; Petrucci, Belloni Antonio, str. 768—769; Tassini, La rivolta del Friuli, str. 147— 148; Someda, Notariato friulano, str. 59—63. 58_KRONIKA ¿010 NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 sprejel priimek matere, pripadnice plemiške rodbine Belloni ali Bellone.19 V mladosti je bil pomočnik kardinala Domenica Grimanija, kateremu je za kratek čas sledil tudi v Rim, kasneje pa javni notar in pisar videmskega kapitlja. Leta 1533 je dobil nalogo, da v zvezi s srečanjem v Tridentu, kjer so kasneje reševali, a ne rešili, problem habsburško-beneš-ke meje pripravi gradivo za potrebe beneške republike. Omenjena naloga je zahtevala raziskovanje gradiva, shranjenega v videmskem arhivu. Odlikoval pa se je tudi kot zbiratelj antičnih epigrafskih napisov v Rimu, Trstu in Čedadu. Muratori je na osnovi rokopisa, ki ga je imel na razpolago Apostolo Zeno in je kasneje prešel v hrambo beneške knjižnice Marciana, objavil Bellonijevo delo De vitis et gestis patriarcharum Aquilejensium v zbirki Rerum Italicarum Scriptores (Mediolani 1730, vol. 16), katero prinaša biografije poglavarjev oglejske cerkve od evangelista Marka do patriarhov Grimani. Preko vit oziroma gest patriarhov je dejansko predstavljena zgodovina Furlanije od antičnega obdobja vse do 16. stoletja. Delo nadaljuje srednjeveško tradicijo gest, a se navdihuje pri italijanski humanistični his-toriografiji, zlasti biografiki. Kot je bilo že omenjeno, so se biografi pogosto navdihovali pri delih Merule in predvsem Platine. Velja pa poudariti, da so bili humanisti skeptični do čudežev in podobnih izročil zgolj do določene mere, saj so pogosto ohranjali izročila, ki so prispevala k ugledu posameznikov ali dinastij, o katerih so pisali. Platina je na primer v svoje delo vključil pripoved o čudežih, povezanih z življenjem svetega Petra, Merula pa mite o izvoru Viscontijev, pa čeprav je zavrgel celo legendarno izročilo o ustanovitvi Milana.20 Podoben odnos do izročila srečamo tudi v Bellonijevem spisu, ki vključuje izročilo o pridiganju evangelista Marka v Akvileji.21 Izročilo, v skladu s katerim naj bi Marko pridigal tudi v samem Ogleju, je bilo namreč tedaj trdno zakoreninjeno. Se v 18. stoletju so ga zagovarjali ugledni eruditi kot Bernardo Maria De Rubeis in Giovanni Giuseppe Liruti.22 Splošno sprejeto prepričanje pa je na primer zavračal Giro-lamo Tartarotti iz Rovereta v razpravah De origine Ecclesiae Tridentinae, et primis ejus Episcopis (Vene-tiis 1743) in Dell'origine della chiesa di Aquileja (Milano 1759).23 Zagovorniki izročila so se pojavljali še v prvi polovici 19. stoletja (na primer čedajski kanonik in arheolog Michele della Torre e Valsas-sina).24 Izročilo je prisotno v več zgodnjesrednje-veških spisih, v Liber de episcopis Mettensibus Pavla 19 20 21 22 23 24 Diakona, v Passio sv. Mohorja in Fortunata, v pesnitvi v čast evangelistu Marku, katere domnevni avtor naj bi bil že omenjeni patriarh Pavlin, v diplomi Karla Velikega iz leta 792 v prid oglejski cerkvi ter tudi v dokumentih sinode v Mantovi iz leta 827. Dejansko pa izvira iz obdobja shizme treh poglavij.25 Mnogo cerkvenih ustanov si je kot zavetnika ali ustanovitelja omislila čim bolj imenitnega svetnika, da bi tako povečale lasten ugled. Sklicevanje na ustanovitev oglejske cerkve s strani evangelista Marka je nosilo v sebi tudi težnjo po uveljavljanju prednosti v odnosu do drugih cerkva. Muratori je v prvi knjigi Antiquitates Italicae Medii Aevi (Mediolani 1738, Arretii 1773) kot anonimen objavil Bellonijev spis De feudis olim per Patriarcham Aquileiensem concessis, ki na osnovi do- DE VITIS ET GESTIS PATRIARCHARUM AQUI LE JEN SI LJ M. Afjrtui . Hcritufiorji, CHriJl'Ji Srrvaror noller A mwAti full i Q.U3d«grfimcí Primo mtui, TV berii DikKk-vigrfimo jaLitis, cjuuin in emium ad Patrem afcmdilTit , Apofldi in divftfi". ProviiscuiOr-f>¡», utquifquc fofricus iucrac« adpnedicandom abienmt . Petrus Romann cjjkcJTh, uM Eccle-ill ¿{ fundan Sc fcbititt eft , Mi/tut cj*n in. fcup; Híñate filiui Aquifcfaei , ne ad alio* quiin ad Pa.fri.irch» tr.iiiir.irn , ubi Chfiftum ¡timonel ívlr, Miriam Virginem, <¡i quaDrus ipfc ottuí tJl Auilor Mjrij? „ cui Ecelrfia Acjuite-jcnfi-. portea ded¡c3(4 ell. Scripfit Evanpclium, quod in en quondam, nunc in Fanct Marci Vene [i it honorHicrntLUS ac dilieeiitiui adfervattir. SiiTHil arque vero Aquikjenfes ex iplb Chrifli doftrinam didiciJCot. virtque rciufcc-uiii tava-crura Ju/ccpilltrut, adfdto Hernu^ant comite-flomam contend« , m ipfum im'ilrfet Apujjo-JrjrumPrineipem. A quo Hermagerai iplo prs-feme Marco, Epifeopattu Aquikjenfts inligui-Emh mitra Sr baeuto printu.i redimityt tit . It Aquilcjam rcpctern , firlfcí grinds fuccclHi ataque riogu'iri prudemia Ecekfam irxir . Narr Seniotes & Levita« inflituit , nee predication fotum, fed iKeroplo fecit» ut Iiuroii«»CbriJ!ia-Ite pictati i'e Je conjungt-rcnt . Interim Marcu: At;*Jrtdri*, quo nnlliis, rem Clvillianam pro-j pagaverat, iiViüUir Artní» Nettwii Oítavo, u¡id: eorpui ejus, Ducc Juftiniaito Pirritin, delatum timdcm Vfiwtiat fliit, imagoque in Vexülis rehta. Hermagoras veto Anno Vigstfmo, quitm rege« currar . fí FortUnaiuí Arcbiducc-íius , rec non cximix iiinihtaiií Yiígmei EupóronJ, Dorothea, Tlicclique nurtyria conctdere, Ne-rent pro innata íatvitíi tunc inChriJ.ii.Lnujft aomen acnbms <3c£»acthaiiic > ffrfcritt. Gtyjbginur, T'^'aJeror » EXijn¿lo Hermaj^ofjc fuflicitur Hckn», vie pístate & religicne iníignis i qui Populo Aquilejtftfi ínFHlecottárjnatij.düm rebus ^unie-ranus praeeC&t, annoEpi(40p4tui IXcimo, cum Trtünn Archidiícojvo, DiouvíTo, Lirgo, Í; Fo I'rce, Martyr proCltrilto aitiitucnaUcriter exla-hv;t . Poll HcJfruin Gryfogwmas ad Patriir-chainm eveíluí , txcfelíam ornivit 8t au*ic -Annoi veró quum decem ícdilli:!» periar. Huie TJ»eadorm fucwt'ifir, qui Ctuifli viam docerc— non ddsit , doníc ad iturtjrmm raptui eft , tjuod illi ¡>ro i'\u grej;i? Dime Aflno Undecia*' ab Epifcopitu uiiiQ lejiciicr cor»t'£it. Qtyfognitf-ir, A^ifiSnt. F'Fcit £c miffi, dt GryfbffOiwaj alter nonnifi anno dumtixat PatnarcKitum jíeíTírit , -d q^irra rrliiti* fuerat. Et A¿yp:tui ipil' de rcSi-gícix hent mcfendi lludíuni prateq^Utuí * aauto Tiw. X/ 7. EpifiDjntnj Tertio declmo m IvjimuJ» rflc dcfii; , Pcf hsK «cnipou, fi r.o.t fjJlor « mpo-ruru urdiiw, 1'iipiTn» jufpkivi Mninnnu» f:nu Aquilrjim 4 milmbus, dum in lini' Uborarcn» t etim ril» obtninc.tur, Tcmplurp-qvc a Senatu CiIt* Veneri drdiritur in M,-rronifum honorem , qu* cJpillo* funicuili^ id iagitui in ipll» hoAei Emuiecdaicoi iiiuiitiJiifs quoquc ciaradu t: ..:cr jjujcl jatn j'iui_ ii poli aunii vuliKriltut confc^ui iq-teruf» loipcmtoiet arabo , fed j, imlitibut illcT 1 Seajtu hic detluatu!. ParriaiehMti 1:1 autetu. quonim vel itomiria vix addud pofliii» , ob. Scriptorum, ut fufpicor, inopiaaiu vcL lempu-rum iivjuriani, in onin n"iBm patutbaii^iMii, lnevis «liimeraiio fuiScbt. Njmfi, quj jpud Hjcruu^amiii Vemultum exdabacii vrtutliinna dociuutiita, non dciidcrarcJiiur , hxc & ali«—, plifanitv cvmpcriiink m? fcfibi atqittf c^piofiu» potmltnt. Eiti^Liur enihi in.iniitio dcdnutum, ^efta dumtJJMi tn Patri-t fub Patriifihi» , qu* (ot clidei 5f mina: nebii oon abllulcrint, Uri?-viflifflO CoiDtneivarro % fide lainen funiM cmji-rlečli, Cru palTim pablicis cxtnftnunefu«! dxiTpra IihIotut vkem pera^int, eKierru dati opc 1 i pritermitterc, uipatcijm i probnillim>» Autfloribus decanrata , r,ifi me) vrl naei (jtn esptmgciitem t vet pirum fotiiii attenttim ali-cubi traniverftttn abripuerint. Fan^eMimni ■ f^irrisnvt. NOta hirefcot feci» . nt Fortuoafunjnii* oderiot* iutioou Afrutn , quet» piitUo-ttirimum oli. Ricciardi, Roberto: Candido, Giovanni. Dizionario biografco degli italiani. Vol. 17. Roma : Istituto della Enciclopedia italiana fondata da Giovanni Treccani, 1974, str. 783-784. Ruzza, Vincenzo: Letterati illustri di Casa Porcia. I Porcia. Avogari del vescovo di Ceneda condottieri della Serenissima principi dellImpero. Atti del con-vegno 9 aprile 1994 Castello Vescovile di Vittorio Veneto. Vittorio Veneto : Centro Vittoriese di Ricerche Storiche, 1994, str. 65-66. Scalon, Cesare: Due codici cividalesi della meta del XII secolo (Cividale, codd. XXI e LXVII). Me-morie storiche Forogiuliesi, 1985, vol. LXV, str. 37-62. Scalon, Cesare: Introduzione. Canussio, Niccolo: De restitutione patriae. Udine: Casamassima editore, 1990, str. 19-33. Simoniti, Vasko: Fanfare nasilja. Ljubljana : Slovenska matica, 2003. Someda de Marco, Pietro: Notariatofriulano. Udine : Arti grafiche friulane, 1958. Stih, Peter; Simoniti, Vasko: Slovenska zgodovina do razsvetljenstva. Celovec : Mohorjeva družba, Ljubljana: Korotan, [1995]. Tartarotti, Girolamo: Dell'origine della chiesa di Aquileja. Dissertazione epistolare. Milano : Giuseppe Galleazzi, 1759. Tassini, Dionisio: Fattori di cultura e di patiot-tismo. Notai, Avvocati e Clero. Partenopeo, Giovanni: La guerra del Friuli contro i Tedeschi (1508—1513). Cronaca. Udine : Tipografía D. del Bianco, 1916, str. XVII-XXX. Tassini, Dionisio: La rivolta del Friuli nel 1511 durante la sua guerra contro i tedeschi. Nuovo archivio veneto, 22, 1920, n. s., vol. 39, str. 142154. Tateo, Francesco: Coccio, Marcantonio. Dizionario biografco degli Italiani. Vol. 26. Roma : Istituto della Enciclopedia italiana fondata da Giovanni Treccani, 1982, str. 510-515. Torre e Valsassina, Michele. Delle vicissitudini del-la chiesa aquilejese e del patriarcato. Illustra-zione. Monografe friulane offerte a monsignore Zaccaria Bricito. Vendrame, Udine, 1847, pogl. IX. (samostojna paginacija poglavja: str. 3-24). Torso, Enrico del: Cenno storico sui Conti e Principi di Porcia e Brugnera. Udine : Arti grafiche friulane, 1933. Trebbi, Giuseppe: Iacopo di Porcia, feudatario e umanista. Studi in onore di Giovanni Miccoli (ur. Liliana Ferrari). Trieste : Edizioni Universita di Trieste, 2004, str. 115-141. Trebbi, Giuseppe: Il Friuli dal 1420 al 1797. La storia politica e sociale. Udine - Tricesimo: Casa-massima Libri, 1998. Tremoli, Paolo: Letteratura in lingua latina. L'Epo-ca umanistica e rinascimentale. Enciclopedia monografca del Friuli Venezia Giulia. Vol. III, parte II. Udine : Istituto per l'Enciclopedia del Friuli-Venezia Giulia, 1979, str. 1115-1146. Turello, Mario: La cultura in Friuli ai tempi di Ciro. Ciro di Pers 1599—1999. Atti del Convegno nazionale "4 secoli di Ciro di Pers". [S.l.]: [s.n.], 2000, str. 143-156. Vale, Giuseppe: Il piu antico manuale di storia del Friuli. Atti dell'Accademia di Udine, 1934-1935, serie VI, vol. I, str. 7-21. Vale, Giuseppe: La dimora di Dante in Friuli. Dante e il Friuli 1321—1921. Udine : Tipografía G. B. Doretti, 1922, str. 103-126. Valentinelli, Giuseppe: Bibliografa del Friuli. Bologna : Forni editore, 1968. Vilfan, Sergij: Pravna zgodovina Slovencev od naselitve do zloma stare Jugoslavije. Ljubljana : Slovenska matica, 1961. Z[ampa], P[ietro]: Marcantonio Nicoletti. Cenni biografici. Nicoletti, Marcantonio: Leggi e cos- NEVA MAKUC: FURLANSKA HISTORIOGRAFIJA V OBDOBJU HUMANIZMA IN RENESANSE, 331-346 ¿OIO tumi dei Furlani sotto diciotto Patriarchi dAqui-leia. Pradamano (Udine) : Editore Pietro Zampa, 1927, str. VU-VIU. Zancan, Maria: Venezia e il Veneto. Letteratura italiana. Storia e geografía. Volume secondo. L'eta moderna. I. Torino : G. Einaudi editore, 1988, str. 619-741. Zanutto, Luigi: Proemio. Valvasone di Maniago, Iacopo: Il Patriarca Antonio Pancera. Nozze del nobile Enrico del Torso con la contessina Cecilia Beretta di Colugna (ur. Luigi Zanutto). Udine : Tipografía Domenico Del Bianco, 1903, str. 811. RIASSUNTO La storiografia friulana nell'età dell'Uma-nesimo e del Rinascimento Dopo una breve rassegna dei travagli politici e sociali che colpirono il Friuli nell'età dell'Uma-nesimo e del Rinascimento il contributo presenta i più noti storiografi friulani di quell'epoca. In Friuli diede l'avvio alla storiografia umanistica l'opera De vetvstate Aqvileiensis patrie di Marco Antonio Coc-cio, detto Sabellico (1436-1506), nato a Vicovaro nelle vicinanze di Roma. Quest'opera fu pubblicata per la prima volta all'inizio degli anni Ottanta del Quattrocento. Più tardi scrisse un manuale di storia friulana, intitolato De Carnica Regione Illustratio, Andrea Franceschinis (p prima del 1521). L'impor-tanza di quest'opera, rimasta manoscritta fino al Novecento, è stata scoperta soltanto negli anni Trenta del Novecento. Oltre a questi autori ven-gono presentati anche Giovanni Candido (c. 14501528), autore dei Commentariorum Aquileiensivm libri octo, Antonio Belloni o Bellone (1480-1554), Jacopo di Porcia (1462-1538), Jacopo Valvasone di Maniago, il Vecchio (1499-1570 (?)) e Marc'An-tonio Nicoletti (c. 1537-1596), autori di varie opere storiografiche. Nicolo Canussio (p 1500/1501) e Gerolamo Sini (1529-1602) si distinsero invece come autori di cronache cittadine. Canussio scrisse infatti la cronaca di Cividale del Friuli, Sini invece la cronaca di San Daniele del Friuli. L'intento di questo contributo è anche quello di offrire un resoconto quanto più completo dello opere, anche minori, dei menzionati storiografi, ma con un interesse maggiore per le opere pubblicate. SUMMARY Friulian historiography during the period of humanism and renaissance After a short presentation of political and social changes that affected Friuli during the period of humanism and renaissance, the author focuses on the most famous Friulian historiographers of that time. An introduction to humanist historiography in Friuli is provided by the work De vetvstate Aqvileiensis patrie of Marco Antonio Coccio Sabellico (1436-1506), who was born in Vicovaro near Rome. The volume first appeared in the early 1480s. Later followed the publication of the textbook of Friulian history De Carnica Regione Illustratio of Andrea Franceschinis (died before 1521). The importance of the aforementioned work, which was preserved in manuscript until the 20th century, became evident only in the 1930s. In the continuation, the article presents Giovanni Candido (about 1450-1528), the author of Commentariorum Aquileiensivm libri octo, Antonio Belloni (14801554), Jacopo di Porcia (1462-1538), Jacopo Valvasone di Maniago Sr. (1499-1570 (?)) and MarcAntonio Nicoletti (about 1537-1596), who composed a number of historiographical works. Nicolo Canussio (died 1500/1501) and Gerolamo Sini (1529-1602) distinguished themselves as town chroniclers. The former compiled the chronicle of Cividale del Friuli and the latter authored the chronicle San Daniele del Friuli. Finally, the article also provides an exhaustive overview of less important publications of the aforementioned authors.