
M I R O U U B RADOJKOVIČ* 

Deregulacija RTV omrežja v Evropi 

Izraz »deregulacija« se je polno uveljavil v devetem desetletju tega stoletja kot 
oznaka za pomembne družbene spremembe v tem obdobju. Omenjati pa so ga 
začeli v času prvega mandata predsednika Reagana v ZDA. Po svobodni interpre-
taciji je s tem terminom moč razumeti reafirmacijo nekaterih klasičnih liberalno-
meščanskih vrednot, kakršne so: zmanjševanje vpliva države, razcvet vpliva trga in 
svobodne iniciative, razgrajevanje monopolnih in nacionaliziranih gospodarskih 
dejavnosti, privatizacija družbenih dejavnosti itd. Po zmagah izrazito meščanskih 
političnih strank v deželah Zahodne Evrope so se ta izraz, kakor tudi praktične 
manifestacije te usmeritve, ukoreninile tudi v evropskih tleh. Thatcherjeva, Chi-
rac, Kohl - če omenimo le najbolj znane zmagovalce na valu politike neoliberaliz-
ma v politiki evropskih dežel, prav tako vse bolj govore in delajo pod parolo 
deregulacije. 

Ker se ta trend v praksi izraža kot denacionalizacija bank, industrije, transpor-
ta, kot zagotavljanje razcveta privatnih dejavnosti na vseh področjih življenja, kot 
umikanje državne intervencije v korist tržnih zakonitosti, se je moral nujno uvelja-
viti tudi na področju javnega obveščanja in komuniciranja. Glede na to, da je za 
Zahodno Evropo tipičen privatni tisk, ga nova pravila igre, kij ih prinaša deregula-
cija, niso prizadela. Vendar pa je bilo nujno, da so postale prave žrtve te usmeritve 
RTV organizacije in omrežja iz tega dela naše celine. Praviloma so imela status 
javnih ali državnih korporacij, ki jim je zagotovljen monopol v nacionalnih infor-
macijskih prostorih. RTV omrežja so bila v Evropi med najstarejšimi vrstami 
nacionalizirane »industrije«, ki so jih nadzirale država in politične stranke, v zame-
no pa so imela večinoma zagotovljen ekonomski položaj, ki je temeljil na posebni 
vrsti obdavčenja državljanov - na naročnini. Monopolni položaj RTV korporacij 
ni nastal po tržnih mehanizmih, marveč z odločitvijo države in političnih oblasti. 
Vse dežele Zahodne Evrope so se za to odločile že v tridesetih letih tega stoletja, 
najprej za radio in nato, povsem razumljivo, tudi za televizijo. Za takšno potezo je 
bilo dovolj družbenih razlogov. Ker so bila ta omrežja nacionalizirana, niso mogla 
priti pod oblast katerekoli ožje politične sile ali družbenega sloja, kajti država je po 
definiciji predstavnik interesov vseh državljanov. Nove tehnologije so bile predra-
ge za investiranje na nacionalni ravni, edino država pa se trudi, da so jih enako-
merno deležni državljani. Ker je zelo draga tudi njihova uporaba, je potreben velik 
trg in mnogo denarnih virov, da bi lahko zagotovili vsakodnevno kakovostno delo. 
S tem, da je država prevzela nase breme investicij v infrastrukturo in ustvarila 
možnost, da je s proračunskim dodatkom zagotovila kakovost programa, je bila 
videti najbolj primeren porok ter nadzornik delovanja radia in televizije. Vendar 
pa se zdaj položaj spreminja v vseh pogledih. 

Ekonomsko blagostanje držav Zahodne Evrope je omogočilo večji manevrski 
prostor lastnikom kapitala. Področje javnega in množičnega komuniciranja ostaja 
zanje slej ko prej možnost dobrega zaslužka. Po drugi strani pa je razvoj tehnologi-
je prinesel na trg tudi cenejšo opremo za elektronsko difuzijo informacij in pristop 

* Dr. Miroljub Radojkovič. profesor na Fakulteti za politične vede v Beogradu 



k tem medijem je postal lažji. Z ekonomskim napredkom se je dvignila tudi 
življenjska raven državljanov in ni se jim treba več naslanjati na državo niti na 
področje lastnega informiranja, zabave, izobraževanja . . . Relativno dolgo obdob-
je urejenih demokratskih sprememb oblasti je ustvarilo prepričanje, da se med 
političnimi akterji ne bodo več našli zagovorniki totalitarnih verzij političnih siste-
mov. Ti razlogi, vsak posebej in v celoti, ustvarjajo ugodno ozračje tudi za postav-
ljanje vprašanja, ali je ohranjanje RTV omrežij v monopolnem in podržavljenem 
položaju najboljša rešitev. 

Seveda ne bi bilo potrebno postavljati takšnih vprašanj niti ne bi bilo pritiskov 
ne pristašev deregulacije, če ne bi obstajal tudi splet interesov in nosilcev intere-
sov, ki težijo k razbijanju klasičnega položaja RTV omrežij. Ti so stali za hrbti 
konservativnih, meščanskih strank, ki so sedaj na oblasti v Zahodni Evropi. Ti 
tudi sedaj stoje za odrom, na katerem se je razvila in razmahnila deregulacija. Kar 
zadeva njeno uporabo na področju radia in televizije, je več vrst interesentov. 
Glede na sistemizirane izkušnje z dogajanji v Evropi jih je moč indentificirati 
takole:1 prvič so to skupine podjetnikov z vseh področij industrije, ki zahtevajo 
popolno komercializacijo radia in televizije, kajti v njiju vidijo najboljše pogoje za 
dosego ožjega cilja - čimvečjega obsega ekonomske propagande. Tem so napoti 
vse omejitve, ki jih je v tem okviru postavila država s svojimi monopolnimi RTV 
omrežji. Drugič so to skupine lastnikov kapitala, ki so zainteresirani za to, da bi 
svoj denar vložili v radijske in televizijske postaje, v kabelska omrežja, satelitsko 
komuniciranje, v banke podatkov, daljinski prenos, računalniško povezovanje itd. 
Glavna ovira v javnem in množičnem informiranju jim je bil monopolni položaj 
RTV omrežij oziroma PTT omrežij za druge omenjene oblike prenosa informacij. 
Tretjič, ne glede na ekonomsko stanje, se v prid deregulacije opredeljujejo tudi vse 
tiste skupine, ki menijo, da so v podržavljenih RTV družbah diskriminirane in se 
ne morejo izraziti kot subjekti v političnem komuniciranju. Načeloma nosilci teh 
interesov pravilno razmišljajo: če se poveča število RTV ustanov, se poveča tudi 
njihova priložnost za uvrstitev v niz komukatorjev, ki se pojavljajo v javnosti in 
pred množicami. Četrta spodbuda prihaja z druge strani v procesu komuniciranja, 
Velike skupine poslušalcev in gledalcev utegnejo podpreti procese deregulacije, 
ker prav tako lahko pričakujejo, da bodo s pomočjo več virov bolje zadostili svojim 
interesom, gledali več priljubljenih tem in bili bliže medijem. Čeprav ta mnogošte-
vilna skupina nima v rokah denarja kot vira oblasti in prisile, nikakor ne smemo 
podcenjevati njene moči. Kajti tu gre za velik del občinstva, ki se hkrati izražajo 
kot državljani - volilci. Če se iz kateregakoli razloga strinjajo s politiko deregulaci-
je, je njihovo stališče pomembno v boju za oblast, oziroma s prizadevanjem za 
deregulacijo si je moč pridobiti njihove glasove. 

To so dejstva, zaradi katerih je politika deregulacije dobila priložnost in zaradi 
katerih se podržavljena in monopolizirana RTV omrežja v Zahodni Evropi vse 
bolj decentralizirajo in komercializirajo. Primeri, na katerih bomo ilustrirali ta 
trend, bodo pokazali, da v vseh državah niso angažirani vsi potencialni nosilci 
interesov. Ponekod je bilo dovolj, da se je aktiviral le njihov manjši del ali samo 
ena med močnejšimi skupinami, pa se je že sprožil plaz, ki se doslej še ni ustavil. 

1 Ob določanju nosilcev interesov v dobro deregulacije sprejemamo sistemizacijo, ki sta jo predlagala Asle Rolland in 
Helge 0stbye, »Breaking the Broadcasting Monopoly« v knjigi: Denis McQuail and Karen Siune, »New Media Politics«, 
Sage, London, 1986, str. 127. 



a) Velika Britanija 

V primeru Velike Britanije bi lahko rekli, da izraža precejšnjo skladnost med 
ideologijo thatcherizma in poslovnimi interesi. Ideološki okvir je nudila Konserva-
tivna stranka, interesi lastnikov kapitala pa so narasli z rastočim dobičkom na 
področju javnega in množičnega komuniciranja. Iste sile, ki so 1951. leta razbile 
monopolni položaj BBC, so naravnale nadaljnje smeri modernizacije in razvoja 
RTV sistemov v svojo korist. V začetku osemdesetih let, ko so začeli ustanavljati 
še en nacionalni RTV program, je dobil lobby najbogatejših oglaševalcev, reklam-
nih agencij in potencialnih investitorjev v TV medij političnega zaveznika. Konser-
vativna stranka na oblasti se ni upirala temu, da se novi TV kanal ustanovi na 
komercialni osnovi, da se financira z reklamami in začne konkurirati dvema obsto-
ječima kanaloma BBC-ja in enemu v sistemu ITV. Tako je bil ustanovljen »Kanal 
4«2 kot programska družba za celo deželo, vendar pod okriljem IBA. Temu kanalu 
je tudi dovoljeno zbirati oglase in nuditi druge usluge na celotnem nacionalnem 
ozemlju - za razliko od programskih družb ITV, ki delujejo na regionalnem princi-
pu. Razumljivo je bilo pričakovanje, da bo imel novi kanal večji prihodek, ker 
zagotavlja oglaševalcem nacionalno občinstvo. Iz tega izhaja, da mora ta kanal 
prevzeti breme kakovostnih (dražjih) tipov programov, okrepiti ponudbo serijskih 
filmov in dram ter reinvestirati del zaslužka (14 odstotkov) v nacionalno filmsko 
proizvodnjo.3 Tako so hkrati zadovoljeni interesi vseh skupin, o katerih smo 
poprej načelno razpravljali. Svobodni kapital je našel prostor za vlaganje, oglaše-
valci so povečali obseg ekonomske propagande, »Kanal 4« je odprt rasnim in 
drugim skupinam, da se izražajo, celotnemu občinstvu pa je ponujen bolj pester 
program. Vse to hkrati je bilo moč oceniti kot pozitivno točko za politično garnitu-
ro, ki je to legalizirala. 

Po teh izkušnjah se je začel nov krog politične razprave o tem, če je potrebno 
in kako, nadaljevati z deregulacijo RTV sistemov. V ta namen je bila ustanovljena 
posebna parlamentarna komisija, ki je predlagala nadaljnje razvojne poteze 
(Peacockov komite). BBC je, zavedajoč se resnosti položaja, uspela postaviti 
vprašanje svoje udeležbe pri vse bolj bogatem prihodku od reklam, oziroma, 
predlagala je ukinitev prepovedi oglašanja v njenih kanalih. Ta poteza je razumlji-
va. Kajti, če je monopolni položaj že izgubljen, potem je treba zavreči tudi nekate-
re omejitve, ki so bile v preteklosti vezane nanj. Če bodo ostali konservativci na 
oblasti še v naslednjem volilnem obdobju, se bo RTV sistem Velike Britanije 
približal ameriškemu modelu. 

Že leta 1985 je skupni prihodek v dveh komercializiranih RTV omrežjih prese-
gel vsoto, zbrano z naročnino za BBC.4 Hkrati to pomeni, da se je povečal tudi 
dobiček delničarjev vseh medijev. Ker gre dežela skozi fazo relativnega razcveta, 
ekonomske rasti in izboljšanja življenjskega standarda, se še naprej prijavljajo 
potencialni vlagalci v nadaljnjo komercializacijo RTV sistemov. Konservativna 
stranka jim je že šla na roko. V njenih dokumentih piše, da bo vlada do 1990. leta 

2 Več o tem je moč najti v priporočilih, ki so objavljena kot poročilo Parlamentarne komisije, ki ga je predložila 
(Agnanov komite) v: »Report of the Committee on the Future of Broadcastnig«, Her Majesty's Stationary Office, London, 
1977, predvsem priporočila od 99-103. Način financiranja je takšen, kot je povedano v priporočilu št. 98 - reklamni bloki, 
različne oblike sponzoriranja programa, dotacije izobraževalnih virov in drugi viri. 

3 »The Financing of Film Production by Television Companies«, Media Bulletin, Manchester, št. 4, 1987, str. 2. 
4 Gl. v: Džej Blamber, Malkolm Brajnin, T.J.Nositer, »Financiranje televizije i kvalitet programa«, RTV teorija 

i praksa, Beograd 1988, št. 50, str. 91. 



vzpodbudila odpiranje več sto lokalnih radijskih postaj v privatni in javni lasti.5 Še 
pred tem pa bo pripravila zelo liberalna pravila in telo, ki bo izdajalo dovoljenja za 
delo, kakor to dela Federalna komisija za komunikacije (FCC) v ZDA. Predvide-
va pa se omejitev, da nihče ne bo mogel imeti v last več kot eno radijsko postajo 
z nacionalnim dosegom. Dovoljenja bodo veljavna osem let. Za preprečitev 
ustvarjanja medijskih monopolov je predvideno, da investicije v nove RTV postaje 
ne smejo biti večje od 2 0 % , če prihajajo iz tiska, in obratno. V novem valu 
komercializacije se bodo lahko prijavili tudi delničarji, vendar samo državljani 
držav, združenih v EGS. Na ta način se spreminja cel niz zakonskih predpisov, da 
bi, tako pravijo, novi mediji bolj spoštovali zahteve trga in konkurence kot pa 
voljo države. Postaja že paradoksalno, vendar zagovorniki te politike ponavljajo, 
da bo tako tudi BBC prisiljena »bolje streči interesom občinstva«. Videti je, gleda-
no v celoti, da se pripravlja prostor tudi za korenite spremembe v najstarejši javni 
korporaciji RTV v Evropi (BBC). 

b) Italija 

Medtem koje bil prvi prodor komercializacije v Veliki Britaniji v sredini šest-
desetih let le delen zaradi prevlade BBC, je bila Italija prva dežela v Zahodni 
Evropi, ki je izvršila popolno deregulacijo. Z odločbo ustavnega sodišča te države 
je bil monopol RAI porušen že 1976. leta. Ustavno sodišče je izhajalo iz zagotov-
ljenih pravic državljanov, da imajo svobodo sprejemanja pa tudi razpečavanja 
informacij, zato ni moglo podati drugačne razlage, kot te, d a j e načeloma mogoče, 
da državljani ustanavljajo radijske in televizijske postaje.6 Po takšni razlagi so te 
začele rasti po Apeninskem polotoku kot gobe po dežju. Zainteresirani poslovneži 
so se prvi lotili dela, hitro pa so se jim pridružile tudi banke, zavarovalna združe-
nja, politične stranke, cerkev itd. Iz časa rasti teh medijev bo ostalo v spominu, da 
je leta 1982 na ozemlju Italije delovalo 1972 televizijskih postaj! Imele so res le 
kratek doseg v svojih lokalnih okoljih, vendar so izzvale velike medijske spremem-
be. Med vsemi možnimi zainteresiranimi skupinami pa so deregulacijo izsilili pred-
vsem lastniki kapitala, ki so ga imeli na voljo za vlaganje v RTV sistem. To 
potrjuje tudi znana situacija o vlogi RTV Kopra pred in po odločbi o deregulaciji. 
Dokler je obstjal monopol RAI, očitno časa za EPP na njegovih treh kanalih ni 
bilo dovolj za narasle apetite italijanske industrije. Tedaj so veliko reklam prenesli 
na RTV Koper, industrijalci pa so bili celo pripravljeni vložiti denar v nove oddaj-
nike, da bi njihov program segel globlje v ozemlje Italije. Ko pa so se odprle 
italijanske komercialne TV postaje, so se oglaševalci in njihov denar vrnili v domo-
vino. RTV Koper je tedaj doživela nesluten padec te vrste prihodka. 

Primer naših sosedov je hkrati pokazal tudi slabe strani deregulacije. Prvič, 
rušenju monopola RAI ni sledila priprava zakona ah drugih pravil obnašanja 
v sektorju RTV družb. Sami italijanski raziskovalci pravijo, da je v njihovi deželi 
RAI ena izmed najbolj reguliranih RTV omrežij v Evropi, medtem ko so komerci-
alne postaje povsem »divje«, oziroma imajo popolnoma proste roke v svojem 

5 »Green Paper on the Future of Radio«, ki je bolj poljudno razložen v časopisu »The Times« 20. januarja 1988, iz 
katerega so tudi povzeti zgornji podatki. 

6 Podatki se nahajajo v »IOJ NewsLetter«, Praga, št. 16,1982, str. 4, sklicujejo se na poročilo italijanskega ministrstva 
za pošto in telekomunikacije. RAI je leta 1980 sporočila, da obstaja 450 privatnih TV postaj: v »Servizio Opinioni 
Nevvsletter«, št. 1, 1980 (november). 



delovanju.7 Odgovornost za informiranje in za kakovost programa jim je popolna 
neznanka. Drugič, sprevideli so, da dežela, kakršna je Italija, tolikšnega števila 
RTV postaj s programskega načela ne more vzdržati. Komercialne postaje so se 
največ oskrbovale iz uvoza, kupovale in prikazovale so cenene, po kakovosti pa 
tudi sumljive serije in filme, zanemarile so vsakršno zbiranje in oddajanje informa-
cij zunaj kroga svojega lokalnega trga. Ko so začele povrh vsega še med seboj 
menjavati že prikazane filme in kasete, jim je začelo občinstvo obračati hrbet. 
V tem trenutku so našli zdravilo v izkušnjah staroste komercialnega radia in televi-
zije - V izkušnjah ZDA. Komercialne RTV ustanove so se začele povezovati 
v skupna omrežja (bodisi z odkupom ali s podpisovanjem pogodb o sodelovanju) 
ter skupno kupovati, pripravljati in oddajati program. Kot resni konkurenti so 
ostale na trgu združene grupacije: »Italija 1«, »Kanal 5«, Rete 4« itd. Le manjše 
število jih je zadržalo svoj neodvisno-lokalni profil. Eden med ustanovitelji takšnih 
omrežij, Berlusconi, je pred kratkim vključil tudi RTV Koper v svoj aranžma (TV 
omrežja) pod okriljem skupnega vlaganja. Kot pravijo očividci, pa je videti, da je 
v zameno RTV Koper prevzel vlogo glavnega distributerja športnih prenosov in 
oddaj za vse udeležence v TV omrežju, ki mu vlada Berlusconi iz Milana. Očitno 
deluje pravilo: če jih ne moreš premagati, se jim pridruži! 

Iz vsega tega je razvidno, da je primer Italije jasno pokazal pozitivne in nega-
tivne plati deregulacije RTV sistemov v deželi, kjer je ta, glede na stopnjo družbe-
nega bogastva, možna. Ta primer priča tudi o tem, da se po tej poti ne velja 
podati, če RTV sistem nima dovolj močne spremljajoče industrije, ki bi bila spo-
sobna zadovoljiti neskončno rast programskega povpraševanja. Če pa je, in 
v kolikšni meri, s svojimi izboljšavami in napakami pomagal pri političnih odloči-
tvah v drugih državah v tem delu Evrope, da se pripravijo na deregulacijo - to 
ostaja za nadaljnje raziskovanje. 

c) Francija 

Kratka zgodovina deregulacije v Franciji je zelo burna in zanimiva. Medtem ko 
je bila v Italiji glavna gonilna sila ekonomska, je bila v Franciji politična. Z odloči-
tvami strank in koalicij, ki so se menjale na oblasti, je bil RTV sistem pogosto 
reformiran. Od leta 1959 do 1986 je bilo šest takšnih sprememb,8 kar bi pomenilo, 
sa so se menjale povprečno vsakih pet let. Ni pa treba ponavljati, da si politiki ne 
bi upali napraviti takšnih preobratov, če ne bi bilo hkrati tudi interesov, ki so bili 
nasprotni statusu ORTF. 

Zlasti pa je zanimivo dejstvo, da je prve korake za odpravo monopola svoje 
RTV družbe napravila levica. Načelna možnost privatizacije je bila odprta 1982. 
leta. V tem času je bila na oblasti koalicija socialistične in komunistične stranke 
Francije! Vendar pa njihovi cilji niso bili v prvi vrsti pripravljanje prostora za večji 
dobiček, marveč težnja, da se radio in televizija približata ljudstvu. Levičarska 
vlada je vse težave občutila na lastni koži v času, ko je bila še v opoziciji in je hotela 
prodreti v podržavljeni in monopolni RTV sistem. Zaradi tega so zavzeli politično 
stališče, d a j e treba takšen model odpraviti in ko so prišli na oblast, je bilo realizi-

7 Takšna ocena je podana v raziskavi Džej Blamber, Malkolm Brajnin, T. J.Nositer, op.cit. (RTV teorija.. .)str. 94. 
8 Gl. vir: Jeremy Tunstall and Michael Paimer, »Deregulation - British MuddJes - French Plans«, Inter Media. 

London, 1987, št. 4 -5 , str. 35. 



rano. Težnja političnih strank, ki so inavgurirale zakon v letu 1982', je bila, da se 
RTV sistem decentralizira in da se njegovi manjši deli podvržejo kontroli in finan-
ciranju lokalnih skupnosti. Ideološko je to veljalo za približevanje RTV ustanov 
ljudstvu, kot podružbljanje uporabe RTV sistema. Ustvarjalci tega zakona so 
trdno vztrajali pri pravilu, da ima lahko ena oseba lastninske pravice samo v eni od 
RTV ustanov, da bi preprečili ustvatjanje manjših monopolov ali omrežij podobno 
kot v Italiji. To naj bi zagotovilo pluralizem komunikacijskih subjektov in odvzelo 
pogum privatnim vlagateljem, katerih edini motiv je - dobiček. 

Ko so oblast prevzele meščanske stranke, so ideološki privrženci neoliberaliz-
ma in deregulacije nasledili ugodno situacijo, ki jim jo je omogočil politični 
nasprotnik! Desnica je samo podaljšala proces demokratizacije RTV sistema, pra-
vila igre pa je spremenila v korist privatnikov, lastnikov kapitala, zainteresiranih, 
da se vržejo na medijski trg. Leta 1986 je bil sprejet nov zakon, v katerega so 
vgrajena pravila, znana iz povsem komercialnih tipov RTV sistemov. Tako kot so 
bili deli nacionalizirane industrije ponujeni v nakup novim delničarjem, se je zgo-
dilo tudi z RTV sistemom. 

Po zadnji reformi ima ta sistem takšno podobo: obdržale so se štiri javne 
korporacije, ki skrbijo za proizvodnjo in oddajanje programa (Radio France, 
TF-1, Antenne 2 in R-3). Za njihovo infrastrukturo skrbi PTT, k i j e , mimogrede, 
tudi v fazi deregulacije. Vendar pa imajo privatniki možnost, da tudi v javnih 
združenjih odkupijo del lastništva. Drugo skupino proizvajalcev in emitentov pro-
grama tvorijo Kanal plus, Kanal 5 in Kanal 6 (drugi je Berlusconijev, tretji pa 
različica glasbene TV) ter okrog 1000 lokalnih radijskih postaj. Sredstva za njihovo 
delovanje izhajajo v glavnem iz privatnih virov. Televizijske ustanove, ki smo jih 
omenili, so rezultat interesov lastnikov kapitala. Zaradi tega so precej zaprte, 
oziroma zahtevajo posebno nadomestitev za njihovo uporabo, kajti prihodki od 
reklam niso zadostni. Zaradi tega tudi ne pridejo do celotnega francoskega občin-
stva, od katerega je že slišati tudi pripombe na kakovost vsebine, ki mu je ponuje-
na. Lokalne radijske postaje, ki so se po svojem številu zares »približale ljudstvu«, 
so financirane na tri načine: a) s subvencijami iz javnih skladov in na neprofitni 
osnovi; b) od reklam v celoti in c) od mešanih financerjev, ki kombinirajo subven-
cije in prihodke od ekonomske propagande.10 Po zakonu iz 1986. leta je za RTV 
ustanove v privatni lasti odgovorna posebna komisija, kopija ameriške FCC. 
V Franciji je to CNCL (Commission Nationale de la Communications et des 
Libertes). Njen predsednik je opisal njeno funkcijo takole: »Čeprav francoska 
komisija nima moči ameriške FCC, ima podobne funkcije glede na delitev frek-
venc, izdajanje licenc in dovolilnic ter odrejanje norm obnašanja (in standarda 
tehnike)«.11 

Mimogrede naj povemo, da je med lastniki privatnih koncesij za TV kanal 
(Kanal 5) italijanski magnat, kar pomeni, da se tudi tuji državljani vključujejo 
v nacionalni RTV sistem Francije. Vendar pa v tem primeru (kakor tudi v drugih) 
tako prakso ni povzročil omenjeni zakon, marveč uporaba norm o svobodi gibanja 
kapitala in delovne sile znotraj članic EGS, v katero sodi tudi Francija. 

9 Več o določilih Zakona o avdio-vizualnih komunikacijah gl.: Elaine Couprie and Henry Olsson, »Freedom of 
Communication under the Law; Čase studeis in nine countries«, The European Institute for Media, Manchester, 1987, str. 
95-97. 

10 Eliane Couprie and Henry Olsson, »Fredom of Communication under the Law«, European Institute for the Media, 
Manchester, 1987, str. 157. 

11 Jeremy Tunstall and Michael Palmer, »Deregulation - British Muddles, French Plans«, časopis Inter Media, 
London 1987, št. 4-5, str. 35. 



d) ZR Nemčija 

Znani podatki o moči gospodarstva ZR Nemčije, o kupni moči prebivalstva, 
o investicijskih sposobnostih podjetnikov, nam že vnaprej povedo, d a j e ekonom-
ska sposobnost te države za vzdrževanje komercialnega RTV sistema že zdavnaj 
zagotovljena. Vendar pa se dolgo vrsto let zasebniki niso mogli prebiti v RTV 
sistem, ki ga sestavljata A R D in ZDF, omrežji, ki se obe financirata z naročnino, 
v manjšem (omejenem) obsegu od reklam ter sta pod nadzorstvom pokrajin in 
političnih strank. Množica poslovnih mož in lastnikov privatnega tiska je dolga leta 
zahtevala dostop do RTV sistemov, vendar brez uspeha. Sele uporaba novih 
- prenosnih tehnologij - satelitske TV v kombinaciji s kabelsko distribucijo - je 
odškrnila vrata, skozi katera je pritisnil privatni kapital. Zaradi tega lahko v veliki 
meri v primeru ZR Nemčije trdimo, da je bil začetni faktor preobrata k deregulaci-
ji omogočen s tehnologijo. To je hkrati tudi nov vidik v primerih iz Zahodne 
Evrope, ki jih navajamo v tem prispevku. 

Ustavno sodišče ZR Nemčije je vse zahteve po privatizaciji in komercializaciji 
RTV sistemov odbijalo do 1986. leta12, in sicer na podlagi nekaj tehtnih argumen-
tov. Sodišče je izhajalo iz dejstva, da ima država omejen radijski spekter, ki je že 
izkoriščen, zato je zatijevalo, da vsem zainteresiranim novim komunikatoijem ni 
moč zagotoviti priložnosti. Razen tega je sodišče, da bi preprečilo privatizacijo, 
zagovarjalo mnenje, naj se nikomur ne ponudi priložnost, da bi s privatnega in 
parcialnega stališča vplival na javno mnenje; zato bi bilo najbolje zadržati omejeno 
konkurenco dveh javnih združenj - A R D in ZDF. Teh argumentov ni bilo mogoče 
ovreči vse do trenutka, ko je tehnologija zničila kronski dokaz sodišča - do odloči-
tve, da se A R D in Z D F preselita na distribucijsko omrežje komunikacijskega 
satelita. Ko je bil ta satelit ob koncu leta 1987 lansiran, so vsi zainteresirani za 
privatno vlaganje zahtevali dostop do kanalov, ki bi tako ostali na voljo na zemlji. 
Ustavno sodišče ni bilo več sposobno tega prepovedati z utemeljitvijo, da ni razpo-
ložljivih resursov. Odobrilo je možnost odpiranja komercializiranih RTV postaj 
s skoraj resignirano pripombo, da »pričakuje od njih zdravo publicistično konku-
renco«. Tehnologija, oziroma TV-AT-1, je torej popolnoma preusmerila in razre-
šila konflikt interesov »za« in »proti« deregulaciji v ZR Nemčiji ob blagoslovu 
politične oblasti. 

Prava deregulacija pa se v ZR Nemčiji še ni razmahnila. Sledila bo tempu, 
s katerim se bodo zemeljski oddajniki in frekvence razbremenjevali s preseljeva-
njem A R D IN Z D F na komunikacijski satelit. Zdaj tudi najširša populacija nem-
ških državljanov prihaja do besede glede na to, da bo razširjenost opreme za 
sprejemanje direktne satelitske TV prav tako določala hitrost spreminjanja. Skupi-
ne poslovnežev in lastnikov svobodnega kapitala bodo to spreminjanje vsekakor 
pospeševali, politično ozračje pa je za zdaj ugodno. Kakor je znano, ima v Z R 
Nemčiji devet pokrajin zakonodajno moč na področju tiska in radiodifuzije, in vse 
so sprejele ustrezne zakone. Po načelni odločitvi Ustavnega sodišča bodo morale 
zakone o radiodifuziji spremeniti v prid ustvarjanja možnosti in odločitev za odpi-
ranje privatnih radijskih in TV postaj. V pokrajinah, v katerih so na oblasti social-
demokrati, to poteka počasneje. Tam, kjer vladajo CDU in liberalci, pa gredo bolj 
na roko potrebam svojih podpornikov in zaveznikov. Oceno, d a j e politično ozrač-
je ugodno, temeljimo na dejstvu, d a j e centralna vlada v rokah te koalicije in da so 
desne, meščanske stranke že pred razlago Ustavnega sodišča sprejemale zakone, 

12 Gl. v: Hermann Meyn, »Massenmedien in der Bundesrepublik Deutsehland«, Co!!oquim Verlag, Berlin, 1974. 



ki legalizirajo privatne lastnike v RTV sistemu. Prvi takšen primer je zabeležen 
v Spodnji Saški že leta 1984.13 V njem se predvideva, da lahko vsak, razen politič-
nih strank, na temelju odobrenega dovoljenja sklene pogodbo o emitiranju radij-
skega in TV programa. Kot je videti, zakonodajalci ne bodo ponovili italijanske 
napake in pustili brez regulative komercialne RTV ustanove. Vendar pa bo šele 
praksa pokazala, v kolikšni meri bodo sprejeti zakonski ukrepi zagotovili komuni-
kacijski pluralizem in hkrati onemogočali nastajanje koncernov na področju tiska, 
RTV ustanov itd. Povsem očitno pa je, da tudi ZR Nemčija zapušča koncept 
podržavljenega in monopolnega RTV omrežja v svojem nacionalnem prostoru. 

Zaključek 

Proces deregulacije RTV omrežij v Evropi nima tako dolge zgodovine, kot bi 
lahko sklepali iz njegovih očitnih rezultatov. To je vsekakor povsem sodoben 
pojav v komunikacijskih politikah držav, ki so del Zahodne Evrope. V naslednjih 
letih se bo še poglobil in širil. V določenem smislu je tudi v tem prispevku strnjena 
informacija v rahli zamudi za to prakso. 

To, kar je zdaj manj opazno, pa se bomo tega kmalu zavedli, je dejstvo, da se 
počasi oblikuje tudi nadnacionalni RTV sistem in nadnacionalni program v tem 
delu našega kontinenta. V deželah, ki pripadajo EGS, vse bolj govorijo o »evrop-
ski« televiziji in »evropskih« TV programih. Z odpravo nacionalnih monopolov 
RTV družb in s svobodnim preseljevanjem kapitala, se v okviru te grupacije 
v resnici oblikuje jedro evropske televizije. V novih, multinacionalnih in privatnih 
prenosnih omrežjih bo najbrž povsem irelevantno ugotavljati nacionalno poreklo 
lastnikov in programov. V končni posledici to povsem ustreza državam, ki so se 
odločile, da bodo do 1992. leta uresničile unijo na kar se da veliko področjih. Ta 
usmeritev pa bo nujno pripeljala do tega, da se tudi v drugih državah v Evropi 
premotri nacionalne komunikacijske politike, položaj in vlogo domačih RTV 
omrežij - ne glede na to, na kakšnem principu so zasnovane. 

Ta splošni zaključek je možno takoj razširiti na SFRJ in na naš RTV sistem, ki 
je uokvirjen v samoupravnem združenju JRT. Ob tej priložnosti se ne bom temelji-
teje ukvarjal s prognozami, kaj JRT z evropeizacijo radia in televizije na Zahodu 
pridobiva ali izgublja. Vendar vsi, ki pozdravljajo in uresničujejo deregulacijo, ob 
tem poudarjajo samo njene pozitivne posledice. Kot dobro stran poudarjajo dej-
stvo, je demonopolizirana in decentralizirana RTV omrežja bolje strežejo obča-
nom. Pravijo, da nastajajo možnosti za proizvodnjo programa v več jezikih, v jezi-
kih in o kulturnih vrednotah manjšin ali do nedavnega zapostavljenih družbenih 
skupin. Za JRT to ni novost. Dalje tudi poudarjajo, da se je RTV sistem z mnogi-
mi dejavniki približal občinstvu in njegovim potrebam ter da se prek tega medija 
laže uveljavijo lokalni talenti in ustvarjalne sile. Tudi za JRT to ni neznana izkuš-
nja. Trdijo, da majhne postaje prehajajo v roke občanov, ki s tem prevzemajo 
iniciativo in kontrolo. Tudi s tega vidika JRT ne zaostaja. Ideološki in pragmatični 
zagovorniki deregulacije pa poudarjajo še neko dobro plat, nad katero se mora naš 
sistem zamisliti. To je njihov prvi argument »za« deregulacijo. Ne samo da o tem 
pripovedujejo, tudi rezultati dokazujejo, da se z razbijanjem monopola države 
razbijajo tudi birokratizirani nosilci tega monopola; tako kot vsak drug dejavnik 

13 Georg Hellack. »Press und Rundfunk in der Bundesrepublik Deutschland«, Inter Nationes. Bonn. 1987, str. 4. 



postajajo tudi RTV omrežja brez konkurence okoreli mehanizmi, ki ne omogočajo 
visoke produktivnosti v svoji dejavnosti, zavirajo ustvarjalnost ter povečujejo stro-
ške vzdrževanja. V primerih, ki smo jih opisali, so državljani (volilci) sprejeli 
spremembe ter dobili bolj pestre in cenejše, bolj produktivne proizvajalce RTV 
uslug. Kakšen pa je v našem sistemu odgovor na ta izziv? 


