Kmetijſke in rokodèlſke novize Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. N 21. V ſrédo 22. liſtopada. 1843. Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. (Konez.) V. Debeloglavka. Goſenza, ki ſe debeloglavka imenuje, ſe she po ſvoji velikoſti ſposná. Isvali ſe v sazhet- ku meſza vélikiga travna is jajzhka in ima ſilno debélo rumeno glavo s zhernimi pikami. Na herbtu sadaj ima ſheſt parov rudezhih pik, na ſtraneh shivota ſivo-rumene ſhopke koſmatín in po herbtu po ſamim ſtojezhe koſmatíne. V roshnim zvetu ſe goſenza israſte in sdaj ſi na vertnih ograjah ali pa sa ſkorjo kakiga ſtariga derveſa kraj poiſhe, kjer bi ſe v méh sapredla, kar ſe v nekih dnovih sgodí. V 4 ali 5 tjednih je metulj godán. Babiza je vezhji kakor ſamez ali mandeljz. Samez je rjav, babiza pa gerdo-bela s zherni- mi shilami v krilih. Kjer ſe babiza is mehú is- godí, tam tudi vézhdel oſtane. Kadar ſe je s ſamzam ali mandeljzam ſpárila, naredí ſvojo sa- lego na ograjah vertov, slaſti pa pod ſkorjami ſtarih dervéſ. Salega, v kteri je 400 do 500 jajzhiz, je rumenkaſto-bela in s gerdo-belo, ru- menkaſto-rjavo ovno jo pokrije. Ker ſe salega lahko vidi, ni teſhko, jo od ograje ali pa dervéſa odſtergati, v kako poſodo pobrati in potem ſoshgati. Posne- je, ko ſe she isvaljene goſenze po drevju raskro- pé, in she ſhkodo delajo, ſe to ne da tako hitro- in lahko ſtoriti. Prijatli! Popiſal ſim vam doſlej pet ſort go- ſenz, ki ſo ſadnimu drevju ſilno ſhkodljive in povedal ſim vam, kako ſe nar bolj gotovo kon- zhati dajo. Drusiga nizh ne sheljim, kakor de vſak prijatel moje ſvéte ſpolnuje in tako rodo- vitnoſt ſvojiga ſadja mnoshi. Pred ſklepam mo- ram pa ſhe opomniti, de ptizhev, ki ſo na- ſhim vertam tako koriſtni, ne preganjati, in proſim vaſ, ſeníz, táſhiz, ſhog in ſhkorzov, vla- ſtovk in ſhe ſrak ne moriti. Ne odganjajte jih is ſvojih vertov, ker vam vaſhe drevje goſenz trebijo. Saj jih je modri ſtvarnik sa to vſtvaril, de ſe goſenze prevezh ne mnoshijo. Puſtite jim tadaj shivljenje — ſaj ſo vaſhi dobrotniki! F. Schmidt. K temu nauku perſtavimo ſhe to, kar goſpod Pirz v „krajnſkim vertnarju“ *) ſvetuje- jo, de bi ſe goſenze konzhale ali ſaj smajnſhale. *) Krajnſki vertnar, alí poduzhenje, v kratkim veli- ko ſadnih dreveſ sarediti, jih s zeplenjem po- shlahtniti in lepe verte kvelikimu pridu saſaditi. Dva dela; ſpiſal Franz Pirz, poprej ſajmoſhter na krajn- ſkim, ſadaj miſijonar v Ameriki. — Te bukvize ſo slatiga dnarja vredne. V njih bodete poduk dobili: od srejenja ſadnih dreveſiz; od poshlahtnenja s zeplenjem; od preſajenja, od oſkerblenja rodovitnih dreveſ; od bolesni ſadniga drevja; od shival, ki ſo drevju ſhkodljive; od pertlikovzov; od poſodovzov; od um- niga ravnanja, perdelano ſadje k pridu obrazhati. Kjé ſo te bukvize na prodaj, ſmo she v pervim liſtu osnanili. Sadno drevje ſhkodljivih goſénz obvarovati. KMETIJSKÁ SHOLA. 1. Vſako leto drevje zhiſto otrebiti, in ſtaro ſkorjo oſtergati, de ne bodo metulji tako lahko salege va-njo naredili, in drevje bo sdravo. 2. Pobeli vſe odraſhene dreveſa s apnam, ktero bo vſo goſenzhno salego po deblu na en- krat konzhalo, in metulje odvernilo, de v ap- neno drevo nikoli ne bodo salege delali. 3. Je dobro, zhe v jeſeni okoli dreveſ sem- ljo okopaſh; tako bo tiſtih goſenz salega vezh del konzhana, ktere ſe v semlji godé. 4, Boſh veliko ſhkodljivih metuljev konzhal, zhe tiſte dreveſa, ktere ſo po letu goſenze zhiſto objedle, v jeſeni od ſ. Lukesha do ſ. Andreja s popirjem prevesheſh, in tiſti popir s ptizhjim limam vezhkrat namasheſh. Pa gole koshe dre- veſa nikoli ne pomashi, to bi drevju ſhkodvalo. Tudi s predivam, dokler je ſuho vreme, je do- bro deblo rahlo oviti, de ſe metulji noter sa- pletejo in na drevo nemorejo. 5. Tudi bo goſenz menj, zhe metulje lo- viſh in konzhaſh, kakor moreſh. Svezher jih naj- deſh po vertnih roshah, in jih lahko pomoriſh. Ponozhnih metuljev pa lahko poloviſh, zhe po nozhi v laterni luzh poſtaviſh, in okoli luzhi limanze ali kake maſtne mreshe naſtaviſh, de ſe s krili primejo. 6. V jeſeni in pomladi drevje vſelej dobro preglej, de boſh goſenzhno salégo saterl, kte- rokoli po savitim ſuhim perji, po mladikah ali po deblu sagledaſh, odreshi, in na ognji ſoshgi salego, preden ſe goſenze po drevji slésejo. 7. Zhe ſo ſe pa she goſenze po drevji slésle, vſak vezhér posno in sjutrej sgodej veje potreſi, de bodo odpadle; pa ſpodej kaj pogerni, de jih vjameſh in pomoriſh. 8. Nobena rezh pa goſenz bolj ne smanj- ſha in ne pokonzha, kakor nektere ptize, ktere ſo she od Boga sa to namenjene. Ti pridni varhi ſadnih vertov ſo: Velika in mala ſeníza, mniſh- zhek, plesovez, berkles, detol, pogorelzhek, taſhi- za, péniza in vezh tazih ptizhkov, kteri od zher- vov shivé in dreveſa od goſenz trebijo. Sato v tiſtih vertih, kteri ſo bliso hoſte, kjer je doſti takih plizhev, goſenze nikoli drevju veliko ne ſhkodvajo. Tam pa, kamor taki ptizhi ne doide- jo, goſenze zele verte konzhajo. Ni tedaj prav take plizhke, kteri ſo naſhi veliki dobrotniki, loviti, in jih moriti. She le pervaditi jih moramo v verte, de nam bodo bolj drevje od goſenz ozhiſtili.. Hvaliti moramo Bo- ga, ker je nam take pridne shivalize vſtvaril, bres kterih bi ſe goſenze tako sarédile, de bi mi pazh malo ſadja okuſili, kar bi goſenzam oſtalo. (Na dalje.) Dvanajſto nedeljo. Kako gnoj k nar boljimu pridu obérniti? Skuſhnja pové, de je gnoj ſizer bolj, zhe kaj zhaſa leshi, per tem ſe pa kup na gnojniſhu ſtiſne, de ga je menj viditi; satorej, kako s gnojenjem nar viſhji prid sadobiti? Ako bi bilo mogozhe gnoj bersh isſpod shi- vine na njivo ſpeljati, in ga k pervi ſetvi, ali ſadilu podorati, bi ſe ga tako nar menj sgubilo in sveſhilo; ker pak tega vſelej ſtoriti ne morete, ker le ob zhaſih ſejate in ſadite, morate tadaj do zhaſa gnoj tako perhraniti, de per njem sgube ne bo, in de ſe vam ſhkoda ne godí. Bres sgube pak bote v ſtanu, le v gnojniſhih gnoj do zhaſa perhraniti, in ſe ſvoje velike ſhkode ob- varovati. Shkode, ktera ſe vam per gnoju ſprizho neurnoſti in negudnoſti godi, is pervajene ne- marnoſti morebiti zeló ne ſposnate. Ko bi bilo mogozhe, vam ſhkodo tako pokasati, de bi jo s rokami prijeli, morebiti de bi ſe ji marſikdo vganil, in bi ſi drugazh pomagal. Shkoda vam je, zhe gnoj dolgo pred ſetvo na njivo ſpeljete, ali zhe ga tam dolgo zhaſa v majhnih kupih leshati puſtite, ga ne podorjete, de ſe veſ sveſhi. Doma ga na napzhne vosé na- kladate, pol ga po potu rastreſete; zeſto ravnate s njim od doma do njive, zeló preſuſhen ali pa ſpran gnoj perpeljete na njivo, in ga ſhe le podorjete, kadar ravno kaj drusiga opraviti nimate. Ni zhudo, de toshite, zhe malo perdelate, zhe imate ſlabo letino! Lejte, to je ſhkoda, de ſe s rokami prime. Sbudite ſe ſaj vi tershani in meſtniki! sazh- nite vi, ki ſte per mozhi, dvoriſha in gnojniſha popravljati in pravniſke vosove sa voshnjo gnoja in gnojnize napravljati! dajte kmetam lep isgled. kar bote ſtorili; prid bo le vaſh. Ne vosite gnoja na njivo drugikrat, ko kratko pred ſetvijo, in podorite ga hitrej ko je mogo- zhe; sakaj nepodorán gnoj bo od ure do ure vehljavſhi ali ſlabſhi. Tudi v jeſeni, kakor nekteri vedeshi hozhejo. ni dobro gnoja vositi, ako bi ne miſlili osiminji gnojili. Veliko sgubite gnoja, zhe ga v jeſeni morebiti sa pervo pomladanjſko ſetev vosite, ali zhe zeló nepodorániga na njivi puſtite. Nikarite! vaſ proſimo, veliko bote savergli, ako tako ſtorite; perhranite gnoj v jami doma, in vosite ga k pomladanſki ſetvi le ſpomlad. V jeſeni ſe semlja k pozhitku napravlja, po simi pa pozhiva ali ſpi, ſe tadaj s gnojem ne bo pezhala, to je, de ſe ne bo s njim meſhala; nizh ne bo od njega povshila. Gnoj bo tadaj sa perhodno pomladanſko ſetev toliko vehljavſhi ali ſlabſhi, kolikor ſe mu bo po simi mozhi ſkadilo. 83 Kakó ſe ima zhéſhplovo drévje ob- delovati, de bo vſako léto rodovitno? Od tega opravíla ſim she v marſiktérih bukvah prebiral, tóde nobeno popiſovanje mi ni bilo tako vſhezh, ko tiſto, ki ſim ga pred nekimi létmi v vertnih novízah is Bavarſkiga bral. Zhéſhplovo ſadje mi je she od njega dni od vſiga nar ljubſhi; ravno sató me je tudi mi- kalo od tega drévja na tanko svediti, kakó naj ſe obdeluje, de bo verlo raſtlo in obilno ſadú prineſlo. Popiſovanja in osnanila, ki ſo ſe mi nar boljſhi sdele, ſim vedno sbiral, in ſvojim prijatlam in snanzam perpovedoval. Rékel ſim jim, de naj poſkuſhajo osnanilo, ki ſim ga v vertnih novizah is Bavarſkiga bral; rad bi sve- dil , ali je réſ, kar tam piſhejo od obdelovanja zhéſhploviga ſadja, ali ne; poſebno pa tudi sa- tó, ker niſim ſkorej nikjér, kodar ſim ſhe popo- toval, prav lepiga in sdraviga zhéſhploviga drévja narajmal. — Sam kaj taziga poſkuſiti mi ni bilo mogozhe, ako bi bil ravno rad; sakaj nimam je ſhe gredize sa zvetlize, ktére po simi in po leti is okna na okno prenaſham, ko mazhka ma- zheta, ter jim ſolnza lovim, de bi mi vſeſkôsi in prav salo zvéle — ſhe manj pa vertiza, kjer bi mogel marſiktero ſadno drevó poshlahtniti in poboljſhati. Ali vſe moje narozhevanje in perpovedova- nje ſe jih ne prime. Prav dolgo ſim jim trobil saſtonj. — Skorej bi rekel: tudi per meſtih ſe narajma vezh nevérnih Tomashov, kteri ſo ene vére in eniga djanja s unim neúmneshem, kteri pravi: Moj ozhe ſo tako delali, in prav verlo ſe jim je vêdlo vſe; sakaj bi ſe le jeſt drusiga uril; ni jim ga kruha manjkalo nikoli! — Dobro ſi jo sarobil! Tudi oſel pravi: Naj raſte potlej Berite to priliko ali pergliho: Kaj ne, zhlo- trava, ali ne, kadar mene ne bo. — veku, kadar ſe k pozhitku vleshe, jed ne diſhi. Kar neki dan v miſlih samaknen memo Gnoj je semlji in ſadu jéd ali ſhpisha. V jeſeni verta I... viga gredé, me Anton, moj ſtari sna- pomladanſki ſetvi gnojiti, bi bilo ravno to, ka- nez, va-nj poklizhe, rekózh: Idite v moj vert, kor saſpanimu zhloveku po nozhi jed sa prihodni pokasal vam bom nekaj prav saliga. dan ponujati. Sahajal ſim rad na verte ſvojih snanzov, Zhe tadaj ne miſlite osiminji gnojiti, ne poſebno pa tjè nar raji, kjér ſim miſlil, kakſhno vosite gnoja v jeſeni na njivo, ampak perhra- novo ſorto zvetliz ali pa prav shlahtniga ſadja nite ga ſkerbno doma v jami; kadar ſpomlad sapasiti. Ravno tukaj vidim vezhji dél prav ſlabo pride, in de semlja oshiví, ga ispeljite in urno zhéſhplovo drévje ſim ter tje ſabenkati. To viditi podorite; kar bote na tó ſejali, bote bogato sheli. ſe savsamem, in pravim: Kakó je tó, dragi moj Tudi ne podoravajte gnoja, kadar ga desh Anton, de na vaſhim vertu takó ſlabo zhéſhplo- smozhi, ampak pojenjajte s delam, de ſe poſuſhi. Ne obrazhajte tudi semlje ne, dokler je mokra. vo drévje raſte? — Mi odgovori: Ne bo dolgo raſtlo ne, ſhe tó jeſén ga bo smanjkalo, in pra- Gnoj mora po njivi enakomerno rastroſen biti. vi: Niſte ſliſhali, vſako drevó, ktéro ne ſtori do- Breshnim njivam gnojite per verhu mozh- briga ſadú, ſe poſeka in v ogenj vershe? — Sim neji, ſpodej plitveji. ſliſhal, mu pravim. Morebiti tudi vi niſte ſliſhali, Kdor bi bil morebiti permoran, gnoj na kakó ſe mora s zhéſhplovim drévjem v zaker iti, njivo ſpeljati, naj ga dolgo pred ſetvijo, ali pa; de bo zhverſto raſtlo in ſadú prineſlo dovolj? — zhe bi ne imel zhaſa ga bersh podorati, naj ga v velike kupe na njivi sloshi, in s perſtjo sager- Niſim je kar beſedize ſliſhal ſhe, mi odgovorí. Takó vam bom vſe ob kratkim povédal; ne, de ſe mu ne sveſhí. (Dalje ſledi.) lé poſluſhajte me: Kdor hozhe sdravo zhéſhplovo drevje imeti, de mu bo vſako léto ſadovito, naj poſébno okoli ſtarih drevéſ in drusih, ktere rev- no raſtejo in malokadaj rodé, meſiza li- ſtopada dva dobra zhevlja semljo do ko- renin odkoplje, potém pa k vſazimu dre- véſu ſhajtergo zhlovéſhkiga gnoja per- pelje, ter naj ga pokrije s s'emljo in vá- sho.— Drugo leto bo vidil, kaj drévju to opra- vilo pomaga, vidil bo s kakoſhnim veſeljem bo raſtlo, in koliko ſadú mu bo rodilo. — Vſako zheſhúljo ſkorej bo mogel podpréti, de bi ſe mu ne odzheſnila. — Pa ne ſamo ſtarim dreveſam ſe perleshe to sdravilo; ampak tudi mladim bo ta lek prav vſhézh. Deni ga, h ktérimu hozheſh, kmalo boſh vidil, kaj ta perporôzhba samóre per obéh! — Ta podúk je mojimu dragimu I. takó do- padel, de je she pervo jeſén, to je, pred zhve- terimi letmi, poſkuſil, kar ſim ravno kár popíſal. In od takrat ima vſako léto prav lepe in polne zhéſhple. Vſelej, kadar ſkupej prideva, in od tazih rezhí govoriva, mi hvalo daje, de ſim mu ſvetoval tó. — Predvlanſkim ſim g. K. ravno tó povédal. Tudi njemu raſt in rodovitnoſt zhéſhplova na glaſ osnanujete, od kod ſte ſvôjo mozh in okre- vanje dobíli. — Tudi on poterdi s veſeljem ſe, kar ſim mu ſvetoval. Stori tudi ti, dragi kmet, ravno tako, ka- kor ſta una dva ſtorila! Takó mi boſh tudi ti hvaleshen, in sadovoljen prihodnizh krajnſke kmetijſke in rokodélſke novize prebiral, is kte- rih ſe boſh vedno kaj verliga isuril. V Rakovniku 9. dan kosaperſka 1843. Danecki. 34 Urno, kaj je noviga? (Velik pelikan na Krajnſkim.) V tvork 7. liſto- pada ſo v vaſi Radna v Bresovſki fari, 2 uri od Ljubljane na tershaſhki zéſti ſilno velikiga ptizha od ljubljanſkiga mahú ali moroſta proti gojsdu „na brini" letéti vidili, ki ſe je omagan na viſoko ſmereko nad Kopazhevo hiſho vſédel. Ko ſo ljudje to perkasen prezèj viſoko letéti vidili, ſe niſo mogli urno sbrihtati, kaj de tó poméni. Miſlili ſo, velik jaſtrob je kako ovzo ali sajza, ali kaj taziga perneſel. Rozhno ſe podá kmet Tonej ˛Sever ali Lukelj imeno- van v gojsd, tega ptizha s puſhko salése in va -nj ſtrelí. Ptizh oſterlen ſ ſmereke sletí in kakih dvé ſto ſtopínj daljezh v dolini bliso kosolza na tlà pade. Urno ſo nekteri ljudjé perhitéli in ſe zhes to veliko shival zhudili. Poſebno je neka kmetiza ſe zhudila in vpila: „To ni ptizh! To je hu- doba!“ Tudi pravlize od turſhke ptize ſo ſe nekteri per tej perloshnoſti ſpomnili. — Jes miſlim, de ſe Bresovzhani ne motijo, zhe pravijo, de je tega ptizha ſapa od morja na Krajnſko saneſla. J. Klander. Ta ptizh ſe med plavutne ptizhe ſhtêje. Od rajnziga barona Sig. Zoisa je bil veliki neſít, velakin, vodni bik ali pelikan imenovan. Shiví pa v jushnih krajih Ev- rope, Asie in v Afriki. Vidi ſe tadaj v Evropi v Dalmazii, na Ogerſkim, v Banatu. Proti simi grévſako leto v bolj tople kraje in na Laſhkim jih vzhaſi paſamesne trume vidijo. Na Krajnſkim ſe nar ſtarejſhi ljudje ne védo ſpom- niti, de bi bili taziga ptizha kadaj vidili ali v téj desheli od njega ſliſhali. Gotovo je tadaj, de je tega ptizha hudo vreme ali kaka druga ſila od njegove trume lozhila in v naſh kraj prignala. Ker ſe taki ptizh tako ſilno redko dobi, ſo ga sa Ljubljanſko museum sa 1o goldinarjev kupili in varh mu- seuma, goſpod Frajer ga je umétno nagatil. S rasteg- njenimi perotami o zhevljev in 6 zol miri; viſok je pa 3 zhevlje in 3 zóle! Reſ ſe ni zhuditi, de ſo ſe ljudje grosno savséli, ki ſo ga pervizh sagledali. Shivot ima ſivkaſt, perote pa ſive, kakor ſhkerjanez. Noge ſo vmasano — selenkaſte, plavute selenkaſto — rjave. Ta barva ſizer ni navadna per pelikanih. Pod klunam ima velik mehur. Klun je na konzu sakrivljen in rudezhkaſto - rjav. Pelikan je ſilno poshreſhen ptizh (neſit); savolj tega ga v Indii ribe loviti navadijo. De pa vjetih rib ne poshre in de mu v mehurju oſtanejo, mu shelesin króg ali rinko okrog vratu denejo. — Indiani delajo is téh mehurjev moſhnje sa denarje. — She ene pravlize od tega ptizha moramo opomniti, ktere ſo v ſtarih zhaſih ſhe modri verjeli, de nam- rezh pelikan ſvoje perſi rani, in s ſvojo kervjo mladizhke shiví. To je pa tako: Kadar pelikan ſvoje mladizhke pitati hozhe, ſi mehur pod klunam s ribami in s vodó napolni in ga potem proti perſam pertiſne. Potlej klun odpre, in mladizhki lahko is napolnjeniga mehurja ribe jemljejo. Ker pa mladizhki s ſvojimi kluni ribe v mehurju kavſajo in tako do kervi ranijo, ſo ljudje miſlili, de kri is perſ matere pijejo. She bolj je pa ta miſel ſkosi tó poterjena bila, ker je klun navadnih pelikanov na konzu veſ rudezh kakor kri. — Ker pelikan kakor oſel giga, ſo ga v Latinſkim pe- licanus onocrotalus imenovali. Savoljo velikiga me- hurja pod klunam, ga Nemzi tudi „Kropfgans" imenu- jejo; navadno ime je pa „Pelikan". ſpoſhtovanjem in popolnama ponishnoſtjo poſvezhen in na ſvetlóbo dan od Henrika Frajerja, magistra apotekarije in varha musêuma v Lubljani. — Deſiravno imamo od krajnſke deshele she vezh dobrih obrasov ali kart, pa vunder na to visho isdelane ſhe no- bene ni. V tém obrasu ſo vſe laſtnoſti dobre karte, reſnizhnoſt, raslozhnoſt, pravo piſánje imén krajev, popólnama sdru- shene, kakor majhna pokuſhnja te karte v Ljubljánſkih bukvar- nizah sadoſti káshe. Ta karta krajnſke deshele, — perva te ſorte — kashe vpervizh pred vſim drugim vſe vaſi bres pománka, in imena vſih krajev po domazhim in po nemſhkim jesiku, popólnama reſnizhno piſane; pa tudi kashe s zhernim ras- lozhenim snaminjem na tanko meje ali pokrajne kraſij, komiſij, okrajev ali dehantij in fará. Raslozhi lepo niske in viſóke goré s rjavo barvo; tudi kashe v ſhtevilkah smerjene viſozhine. Vodé ſe lozhijo s viſhnjevo; s ru- dézho barvo pa vaſi in zerkvé, gradovi, podérte graſhine, poſhte, ſamotne hiſhe, planinſke ko- zhe, mirzhovi mejniki ali turni viſokih gorá, top- lize, malini, brêsdni, rudne jame, poſebno snami- nja rude, in drugih ne navádnih kamnov in njih ſtaniſha: fushine, velike kladva in koſne kovàzhnize; ve- like in male zeſté, kolovose in ſtesé. Po poſebnih snaminjih ſe raslozhijo meſta, tergi, vaſi, pa tudi kje je veliki komun, mali komún (shupanija), tehantija, velika fara, mala fara (Pfarrvikariat), kaplanija, podfara, poddrůshniz a (Filialkirche). Ena zola te karte ima v ſebi 1500 ſeshenov ali klafter semlji- ſha; zela ſhirjava karte pa je ſhtir zhevlje ſheſt zol, in viſozhina tri zhevlje 8 1/2 zol. — Zéna je majhna memo drusih kart, zhe ſe premiſli, de ſe sa vſako barvo poſében kamen potrebuje in de mora vſak kamen poſébno na tanko riſan biti; na to visho pride ſhtirkrat ſheſtnajſt ſkerbno riſanih kamnitih ploſh, to je 64, sa eno popólnama ſkon- zháno natiſnjeno karto krajnſkiga semljiſha. Shtirje liſti gorénſke deſne ſtrani sa pervi zhetertin bodo poſlani ſhe pred novim letam od natiſa (is Dunaja) na deléshni- ke, (kterih je doſadaj 273), s popiſam krajnſkih zerkva, kteri tudi kashe, kako daljezh zerkve od fare ſtoje. Druge kvatre pride gorénſka leva ſtran konzhána, in tako dalje vſake kvatre 4 liſti, kterih vſih je 16. Sa áro podpiſa je v Ljubljanſkih in tudi drugih bukvar- nizah 2 goldinarja naprej plazhati, in per prejétji per- viga, drúsiga in trétjiga poſlánja te karte ſta vſak pot dva goldinarja doplázhati, ali sa zelo ſkupaj 8 goldinarjev. Snajdba vganjke Nr. 3. v poprejſhnim liſtu je: S nizhémur; (zhe ne bi ſe ne vidile). U Ljubljani U Krajnu Shitni kup. 15. liſtopada. 11. liſtapada. fl. kr. fl. kr. Osnanilo. Special-Karte des Herzogthums Krain — ali obras krajn- ſke deshele, zeſarſkimu kraljevimu Velizhaſtvu Ferdinandu Pervimu, naſhimu preſvetlimu zeſárju, kra- lju vógerſke in zheſhke deshéle i. t. d i. t. d. i. t d. s vſim 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke Turſhize 1 „ Sorſhize. 1 „ Ershi . . . 1 „ Jezhmena . . . 1 „ Proſa . . . . 1 „ Ajde . . . „ Ovſa 1 1 1 1 1 1 26 28 3 56 1 9 37 1 1 1 1 1 1 27 26 6 6 58 3 18 38 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil J pshef Blasnik.