U č i 1 a. (Spisal J. Lapajne.) (Dalje.) Učila za rastlinstvo. Najcenejša in najboljša učila za ta predmet so sveže rastlinice, zlasti cvetice, katere naj otroci soboj v šolo prinašajo, kakor hitro pokukajo izpod snežne odeje. Drugo prav ceno učilo je narava sama, kamor naj učitelj večkrat otroke pelje, in kjer naj jim kaže in iraenuje rastoče drevje, grmovje, strupene rastline, žita, trave, gobe itd. Neobhodno potrebno učilo za rastlinstvo je dobro urejen šolski vrt. Dubro služi sevšda tudi herbarij. Kako se herbarij (zbirka posušenik rastlin) opravi in uredi, o tera je dobil sleherni dijak v šolah navod. Podučiti se more o tem tudi iz knjige: Egger: Der Naturaliensamraler. Odobrene slike rastlinstva so razen uže navedenih te-le: 1. Ahles-Unsere vvicbtigeren Giftgcwachse. 2 dcla po 5'/a raark. 2. Hartinger-Die essbaren und giftigen Schwarame. 12 tabel, 12 gld. 3. Hartinger-Osterreichs undDeutschlands \vild\vachsende oder in Garten gezogene Giftpflanzen. 14 tabel, 12 gld. 4. Lorinser-Die wichtigsten essbaren, verda chtigen und giftigen Schwamme. Cena 5 gld. 5. Patek-4 Giftpflanzen-Tafeln. Cena 4 gld. 80 kr. 6. Schubert-Naturgeschichte des Pflanzenreichs. 53 tabel, 8 gld. 70 kr. Pri pouku v rastlinstvu celo koristi zbirka raznega lesovja, ki si jo učitelj sam lehko priredi; ravno tako ga malo truda stane zbirka raznega semenja: žit, sočivja, zelenjave, drevja, cvetic itd. Nekateri učitelji so prijatelji cvetic; naj pokažejo otrokom v šoli tudi te, kar jih imajo. Učila za rudninstvo. Za ta predmet zaradi tega ni treba dosta učil, ker se tega predmeta ne more veliko učiti. Le ondi, kjer je rudarstvo, kaže učitelju, da se bolje bavi z mineralogijo. Najvažnejše kamene in zemlje najde učitelj itak v svoji okolici; ako jih le pozna, more tudi otroke ž njimi seznaniti. Sicer pa tudi šolski prijatelji rudnine radi dajo brezplačno. Kjer so v bližini rudarski uradniki, ondi .bodo učitelja kaj radi preskrbeli z rudami, vsaj z rudami dotičnega rudnika. Na Tirolskem v Klausenu je celo takov šolski prijatelj, ki šolam veliko zbirk rud kar brezplačno pošilja. Temu možu je irne M. Junger, rudarski uradnik. Na prodaj se dobe zbirke rudnin na mnogih krajih, n. pr. Frič v Pragi ima zbirko rud (100 kosov v 4 škatljah menda za 15 gld.). Tehnologiška zbirka pa, ki ima poleg izdelkov obrtnije in umetnije, veliko rudnin (vseh komadov je nad 600) stane pri istem trgovcu 30 gld. (Poprek pride 1 kos na 5 kr.)*) Priden in marljiv učitelj pride lehko sam do take zbirke; nabira naj razne kosce tkanin, sukna, platna, pavolnatega blaga, usnija, kož, svile, steklenine, lončenine; nabira naj lesovje, semenje itd. Za anatomije, ki je sicer važen del prirodopisa, ni treba dosta učil, kajti s tetn predmetom se ljudska šola ne more veliko ukvarjati; ako učitelj otrokom glede zdravja pove poglavitne nauke, zadovoljeu naj bode. Sicer se pa dobe odobrena učila za anatomijo n. pr. Hartinger-Kundrat-Anatoraiške stenske table, za katere je izišel razlagajoči tekst tudi v slovenskem jeziku (cena 5 tablam 7 gld. 50 kr.). 0 previdni rabi teh tabel smo uže govorili. Dobe se tudi lepi anatomiški kalupi, n. pr. oko, uho, glava itd. iz papirne mase (papirmache), recimo pri dobri firmi za učila pri Alojziju Kreidlu v Pragi, a za navadne ljudske šole so to predraga učila; učitelj niti nima prostora, kjer bi vse to shranil. Cisto po ceni pa pride učitelj do anatomiških učil na ta način: Mesarju domačemu naj se priporoči zdaj za volovsko ali telečje oko, zdaj za srce, za razne rogove itd.**) Za kmetijstvo, ki je del prirodopisa, naj ima učitelj tudi kolikor se da potrebna učila. Pri živinoreji lehko omenja kje v bližiui bivajočega umnega živinorejca, ki ima to pa to lepo pasem konj, goved, ovac, prašičev, kokoši, golobov, kuncev itd. če je učitelj čebelorejec, priučil bode morebiti tudi otroke, kako ž njimi ravna in jim pokazal dobre panje in drugo čebelarsko orodje. S svilorejo se lehko učitelj v gorkih krajih toliko peča, da vzredi v svojem stanovanji, ali na kakšni omari v šoli kacih 100—500 črvičev. *) Kristalnih kalupov malo potrebuje učitelj v ljudski šoli, še v meščanski ne veliko; naredi se jih lehko sam. Kupijo se itak posebne mreže, katere mu je treba samo razrezati in sestaviti. Pis. **) Lepo učilo so tudi akvariji (posode z vodo), kjer redi učitelj nekatere povodne živali, žabice, ribice; to je njemu v znanstveno zabavo, more pa tudi pri priložnosti otrokom v šoli pokazati te prebivalce mokrega elementa. Pis, Za sadjerejo in vinorejo mora biti šolski vrt*), kjer se pokaže tudi nekaj o zelenjavi, za katero se morajo poleg učiteljeve soproge zlasti učenke brigati. Za sadjarstvo mora imeti učitelj dobro sadjarsko orodje. Kalupe (6), ki kažeje 6 načinov cepljenja, so prav praktično učilo za sadjerejo. Dobe se s tekstom in škatljico vred za 1 gld. Nekatere šole so dobile to učilo rnenda brezplačno. Mej odobrenimi učili za kmetijstvo so dobro znane — razen navedenih — še: Kmetijske table Hartinger-jeve, katere so izišle v 2 serijah ali na 30 tablah po 1 gld. Nekaj teh tabel je izišlo tudi v Slovenskem jeziku. Glede dobrih učil za kmetijstvo bode se učitelj najbolje pomagal s tem, da se seznani z raznimi dobrimi kmetovalci, velikimi posestniki, kjer bode videl to pa ono dobro orodje, pripravo, stroj in drugo. Malo reči lehko dobi na posodo, da v šoli pokaže. Večje učence zlasti iz ponavljalne šole pa lehko pelje na polje, v vinograd, sadovnjak in hlev uzornega kmetovalca. Sicer pa je vprašanje, če ima ljudska šola dosta časa ia če ima mladina dosta sposobnosti, da bi se prva mogla pečati s tem težkim predmetom, iu če druga more uraevati resne nauke kmetijske. Toliko je pa gotovo, da je dobro, ako je učitelj v zvezi z vsemi šolskimi prijatelji, ki so tudi prijatelji narave, kajti preskrbeli ga bodo z raznimi prirodninami, zlasti lovci z živalimi, botanikarji (ti so sicer redki) z rastlinami, ribiči z ribami, šolski otroci z žuželki itd. Priden učitelj naredi za kmetijstvo modele raznega kmetijskega orodja: plug, brane, trlice, žito čistilnice, razne panjove, vinske stiskalnice. Nekateri narede tudi modele hiše, cerkve, gradii, ladije, mlina, stop, fužin, mostu itd. *) Graška razstava ima model šolskega vrta, telovadišča, sušilnice sadja, vodnjaka. Pis.