Vili- tečaj. V Gorici, 1888. !. zvezek. Častimo božje serce Jezusovo ! Veliko bratovščin, pobožnosti in češčenj je razširjenih po haših lepili slovenskih krajih. Eden ali drugi izmej udov tretjega ^da je gotovo vpisan v kako bratovščino, ali pa opravlja kako dr»go pobožnost. Lepo je in hvalevredno, ako opravljaš te pobožnosti in zraven vedno bolj natanko izpolnjuješ božje in cerkveni6 zapovedi. Opomnim te pa, bogoljubni tretjerednik, ako nisi ral pervega letnika „Cvetja“, ali, ako si morebiti vže pozabil, so posvetili raniki sv. oče Pij IX. celo katoliško cerkev bo-Sjeniu sercu Jezusovemu. Ravno tako so eno leto poznej, namreč tudi naš generaljni minister, prečastiti pater Bernardin iz ortogruara, posvetili božjemu sercu Jezusovemu pervi in tretji red. Posvečen si tedaj tudi ti, tretjerednik, tretjerednica, temu Presvetemu sercu; častiš pa to božje serce? Dober sin in poštena lci sv. Frančiška ne bodeta zaostala za drugimi kristjani. To 'esčenje lahko opravljaš, ako iz tega namena obiskuješ presveto rešnje Telo, ali ako daješ vbogajme, ali se pa zatajuješ v kaki re(d. Gotovo bo Jezusu všeč, ako mu daruješ svoje serce in svojo v°ljo. Jezus, naš nar veci dobrotnik, ne bo pozabil poplačati tega Učenja. Zveličani Marjeti Mariji Alacoque (izgovori Alakók) je obljubil, da hoče deliti obilne milosti in dobrote vsem, ki častijo njegovo božje serce. Obljubil je te milosti : 1. Dajal jim bora vse njih stanu potrebne milosti ; 2. Dajal bom mir njih rodovinam; 3. Tolažil jih bom v vseh njih stiskah; 4. Bom njih gotovo pribežališče v življenji, posebno pa v smertni uri ; 5. Njih delo bom bogato blagoslovil ; 6. Grešniki bodo našli v mojem sercu vir in neskončno m°' rje vsmiljenja ; 7. Mlačne duše bodo goreče ; 8. Goreče duše bodo hitro dospele do visoke stopinje p°' polnosti ; 9. Blagoslovil bom hiše, v keterih je podoba mojega presvetega serca in jo častijo; 10. Duhovnikom bom dal dar, da bodo ganili nar bolj terda serca ; 11. Imena tistih, ki bodo širili to češčenje, bodo zapisana v mojem sercu in ne bodo uigdar izbrisana iz njega. Glej ! take milosti ti ponuja Jezus. Kako lahko se jih vde-ležuješ. Podobico presvetega serca Jezusovega moreš kupiti P° ceni; doma lahko opravljaš kako pobožnost, posebno s kratkimi zdihljeji in molitvicami. Reci pogosto : Stori, o Jezus, kar nar bolj želim, naj v ljubezni do tebe vedno bolj gorim! Ako še nisi opravljal te pobožnosti, posnemaj tudi v tej reči sv. Frančiškrn posebno pa ta mesec junij ali rožnik, ki je posvečen božjem« sercu Jezusovemu. Kadar začneš, pa bodi stanoviten in ne opusti do smerti. , 0 f. A _ A — Življenje sv. Janeza Kapi strana. (P. F. H.) Vvod. V zadnjem tečaju „Cvetja“ sem Vam. dragi bravci, obširno opisal življenje in delavnost sv. Frančiška Solana. Nj6* gove čednosti so raz s vitij evale dežele, ki so nam večinoma le P° — 3 — imenu znane; njegovo delovanje je osrečevalo nam neznane naro- da se bode zanaprej vojskoval in bojeval le za nebeškega lalja Jezusa. Prosi torej stražnike, naj mu preskerbe iglo in ’°nce ter drugo potrebno orodje. S tem si prenaredi svojo obleko — 8 — po šegi, kaker jo nosijo menihi. Stražniki, videti Janeza Kapi-strana po meniški napravljenega in ostriženega, se mu posmehujejo, češ, da je prišel ob pamet. Zopet drugi imajo to vedenje za zvijačo, da bi jih preslepil in bi ga kot norca izpustili iz ječe. Ker je pa Janez ostal stanoviten v molitvi in premišljevanji božjih reči, pričeli so drugače soditi o njem ; spoznali so, da ima resnično voljo zapustiti svet ter se po vsem posvetiti le božji službi in izveličanju svojega bližnjega. Po posredovanji nekega veljavnega redovnika iz reda sv. Frančiška zadobi privoljenje od svojih sovražnikov, da se more odkupiti za 400 zlatov ali okoli 3200 gl. naše veljave. Tako je tudi storil. Ko zadobi zaželen0 prostost, gre v svoje rojstno mesto Kapistrano, razproda svoj® obširno posestvo in imetje ter vse razdeli mej vboge. Razume se, da pri tem svojih sorodnikov ni pozabil. — Blizu tako je sam pri' povedoval o vzroku svojega spreobernenja in o nagibu, da j® stopil v red sv. Frančiška. Neki pisavec njegovega življenja navaja drugi vzrok, ki Pa ni verjeten. Kralj Ladislav je dal zapreti zaradi veleizdaje nekega mejnega grofa in njegovega sinu. Sodišču je predsedoval Ja' nez Kapistran. Pri natančni preiskavi je spoznal, da je oče kriv veleizdaje, sin pa je popolnoma nedolžen. Takoisto je o tej zadevi tudi sporočil kralju. Ta pa je bil nevsmiljen in svojegl8' ven. Podpisal je sicer izjavo, da je sin nedolžen in prost zatož-be ; ob jednem je pa zavkazal, naj očeta in sina peljejo na m°' rišče, da bo tudi ta menil, da je obsojen na smert, kaker njeg°v oče. Ko bodo očeta deli vže ob glavo, naj sinu naznanijo, da je prost. Sin je moral na morišči gledati smert svojega očeta, meneč, da jednaka osoda čaka tudi njega samega. Kako mu je bilo pri sreči, mislimo si lahko. Mladenič je vmerl na morišči ^ strahu in groze. — Zaradi tega žalostnega dogodka in kraljev® nevsmiljenosti je hotel Janez Kapistran stopiti iz službe kralj8 Ladislava. S tem pa si je nakopal sovraštvo in maščevanje kr®' ljevo. To naj bi ga bilo tudi pripravilo na misel, da stopi v kat red. Seveda pravičnemu sodniku Janezu Kapistranu tiranstvo ni bilo po volji. Pa kaj je hotel ? Saj je bil še služabnik, ki j® prav svetoval svojemu gospodu. Ni imel vzroka, da bi bil žaram’ tega odpovedal kralju svojo službo. Trinoga pa je doletela tudi zaslužena kazen. Kralju Ladislavu je bilo 1. 1414 v Napolju z®V' dano in vmerl je. — Recimo, da bi bil to pravi vzrok, da je — 9 — Rapistran stopil v red ; kaj sledi iz tega ? Kapistran je bil pripravljen kot vesten sodnik, odreči se vsira zložnostim življenja, Ja le tudi sè senco krivice ne žali Boga. 3. Preden je Janez Kapistran izveršil svoj namen, treba mu Je bilo razdreti vez, ki ga je morebiti še najbolj vezala na svet, Rakor smo vže omenili, je bil zaročen z bogato in krasno nevero *) Ravno ob času, ko se je hotel ž njo poročiti, zadela ga ]e žalostna pa tudi srečna osoda, da so ga sovražniki zgrabili 111 v ječo vergli. Ko pride iz ječe, naznani svoji nevesti, kaj se mu je prisodilo V živi besedi jej opisuje lepoto deviškega stanu, ketere-Sa si je v ječi izvolil po božji volji. To tako gine mlado in lepo devico, da tudi ona obljubi le nebeškemu ženinu zvesta ostati. Janez Kapistran pa jej pri tej obljubi, rekel bi, s preroškim duhom zagrozi, da jo bode zadela kazen božja, če ne bode svoji °hljubi ostala zvesta ; zakaj, „Bog sovraži nespametno obljubo11, je, tako, ketere človek ne spolni. Tudi omenjena nevesta ni deržala svoje obljube. Dala se je Preslepiti ter stopila nekaj let pozneje v zakon. Zadela jo je pa napovedana kazen božja. Dobila je gobe, ostudno bolezen, ter je na tej bolezni tudi vmerla. Ko je Janez Kapistran poravnal vse svoje zadeve v svojem r°jstnem mestu, veruil se je zopet v Perudžo, da prosi tukaj, naj sprejmó v samostan. Imeli so namreč na hribu poleg mesta erudže redovniki sv. Frančiška samostan, kjer so prav ostro po v°dilu živeli. V tem samostanu se Janez Kapistran oglasi in Pr°ši, naj ga sprejmejo v red. Pervikrat mu predstojnik prošnjo °dreče, češ, da je morebiti le v pervi navdušenosti imenitni go-sP°d storil ta sklep. Zdaj hoče Janez pokazati vsemu svetu, da 11111 je vsa svetna slava in čast le deveta skerb, in da je pri-P1 a vij en za Jezusa tudi zaničevanje in sramoto terpeti Napravi si iz papirja visoko kapo ter na njo napiše razne Plegrehe in hudobije. Natakne si kapo na glavo ter v slabi obleki Jezdari na oslu po mestu Perudži. Ko ljudje vidijo Janeza Ka-P strana v taki opravi, menijo da se je učenemu gospodu in kra- ^ *) ^Re novejše slovenske in nemške legende poročajo napačno. V vseh r1 verni gospodarji, ki so zares vredni tega imena. Ali zdaj govorimo o tretjem redu. Ako pravimo, da je delavec posebno poklican k pobožnosti, moramo tudi reči, da je p°' sebno poklican v tretji red pristopiti samo zato, da bi laglje pobož' no živel. Sv. Frančiška Falehante, japonskega čevljarja, sv. M1' haela Kozakvi, puškarja, blaženega Petra, glavnikarja, častitljivega Nuncija Sulpicija, kovača, in več druzih imamo v njihovem številu. Želeli so napredovati v kerščanski popolnosti; da jih ne bi pa odvernila in overla pri tem posvetna opravila, s keterimi so se morali pečati, oklenili so se tretjega reda; v njem so spoznali i’e' šivno desko pobožnosti sred morja skerbi in raztresenosti. In nis° se motili. Kaker terdna veriga jih je priklepalo sveto vodilo tretjega reda na drevo svetosti, in nič ni moglo zoper njih vse divjanje morja sè svojimi strašnimi valovi ; ni jih moglo zaderže-vati na potu h kerščanski popolnosti, še pomagalo jim je, da so se ji čedalje bolj bližali. Po njihovi misli je pobožnost podobna svetlici, za ketero je naj vgodnejša zemlja mej samostanskim — 15 — °zidjem, kjer se naj hitrejše razcveta in naj lepše razširja svojo Prijetno vonjavo. Ker pa njim okoliščine niso pripustile, da bi v zapertem vertu samostanske tihote za svoje duše zavetja iskali, Poprijeli so se tretjega reda, in po njem so tudi mej svetom ži-▼eli, kaker pravi redovniki. Obleka ne stori človeka, pravi pregovor, in res je tako. Ne samo tisti, ki redovno haljo nosijo, so redovniki, in ne samo tisti, ki po samostanih živijo, so pobožni, Marveč pobožen biti je mogoče tudi v drugi obleki, tudi v domači hiši, pri svojih opravilih. To so dobro vedeli svetniki, zato So se tako radi tretjemu redu pridruževali. Sveti Frančišek sam Pi imel druzega namena, ko je vstanovil red spokornikov, kaker *ega, da bi pobožno življenje razširjal po posameznih hišah in «fužinah. Saj ravno v tem obstoji bistvo tretjega reda, v stanovitni vaji pobožnosti. Kaker je tedaj pobožnost za delavca, tako Je tudi tretji red za njega. S tim pa nikaker ne terdimo, da ne more biti pobožen, de-^°r ni v tretjem redu. Če bi tako mislili, bi stvar pretirali. Samo i° fečemo, in to ni malo, tretji red gladi delavcu pot h kerščan-ski pobožnosti, v ketero je poklican. To rečemo v spodbudo dedcem, da postanejo pravi redovniki, ako se v tretji red vpišejo. se jim treba ločiti od svoje družine, ne se odtergati od svojih °pravil ; doma morejo živeti redovno življenje, doma morejo dobiti *°> po čemer se hrepeni v samostanih, namreč izpopolnjevanje krščanske pobožnosti. Da, da, se vgovarja, je že vse prav tako, ali tretji red Vendar le ni za delavnega človeka ; njemu njegov stan nikaker Pe Pripušča, da bi izpolnjeval vodilo tretjega reda. Toda ta vgovor Je Popolnoma kriv in prazen. Za koga je vstanovil sveti Franck svoj tretji red, za samostanske ali za svetovne ljudi ? gotovo za svetovne, ker za samostanske je bil že preskerbel pervi drugi red. Ali pa niso svetovni ljudje večinoma delavci? Ako pa sveti Frančišek tretji red vstanovil za delavce, jim je moral priložiti take dolžnosti, ki so njihovemu stanu primerne. Gerda ,a^ je torej terditi, da delavni ljudje po svojem stanu ne morejo spolnjevati vodila tretjega reda. Verli tega pa tudi vsagdanja skušnja uči, kako ničeven da ■}e ta vgovor ; vsaki dan se namreč množi število tretjerednikov lz delavnih stanov. Ti novinci pričajo sè svojim lastnim življe-nJeri, da se da tudi njim, in sicer brez posebne težave, izpolnjeni vodilo tretjega reda, zlasti pa še zdaj, ko je po svojem obnov- — 16 — Ijenji toliko polajšano. Treba je samo malo resnične volje, človeka serce boli videti, kako se hudobni brezverci nevtrudljivo prizadevajo nabirati delavce v svoja framasonska društva, pri tem pa svoje peklenske namene pokrivajo z lepimi in vabljivimi imeni bratovstva in človekoljubja. Kolikokrat milo vzdihujejo pri takem pogledu svetega Frančiška zvesti otroci ! Na noge tedaj tudi mi ! Trudimo se sè vsemi močmi, da pridobimo delavcev, mladeničev v tretji red ! Kaker delajo sovražniki naši, da se množijo čete hudičeve, tako nevmorno delajmo mi, da se bo množilo število hrabrih vojakov Kristusovih. P. E. T. —■>~(S)/v(žj)Hi »«fr-— Življenje zveličanega Egidija Marije od svetega Jožefa, iz reda sv. Frančiška. Obilno tolažbo čuti veren katoličan, kader bere ali sliši; ali celo sam vidi, kako je Bog še dan današnji „čuden v svojih svetnikih1*. Čim bliže našim časom je zgodovina takega svetnika, tolikanj veča je tudi ta tolažba. Eden takih, katerega čudodelno življenje mislimo popisati, je tudi brat Egidij Marija od sv. Jožefa, ki so ga sveti oče Leon XIII. letos o priliki slovesnosti svoje zlate maše v nedelj0 5. februarija svečano prišteli mej zveličane božje. Brat Egidij je bil sicer redovnik, toda mož izmej prostega naroda, mej ke-terim in za keterega je tudi živel do svoje blažene smerth Življenje njegovo je nepretergana versta preraznih čudežev, ki nam zbujajo stermenje nad preprostim čudodelnikom. To se ve, ^ jim gre, koliker niso cerkveno preiskani in poterjeni, le navadn» zgodovinska verjetnost, pa tej se gotovo ne bo nihče vpiral. ke-dor pomisli, da je blaženi Egidij bil več ko petdeset let znan P° Napolju, kjer je živel, kjer ga je vse spoštovalo, visoko in nizko, in kjer je, tako rekoč pred očmi celega mesta, delal naj bob posebne čudeže. V življenji zveličanega Egidija se skoraj ponavlja življenj® sv. Frančiška Asiškega in njegovih tovarišev. Tiste ljubeznjiv® podobe, ki jih vidimo pri serafmskem svetniku in njegovih ll' — 17 — Sencih pred šestimi stoletji, nam stopajo kaker prenovljene spet tu pred oči. Kar nam iz Frančiškovega življenja kaker daljni glasovi iz davnih časov naproti doni, kaže se nam v Egi-dijevem življenji kaker živa resničnost v naši bližini. Življenje njegovo bo, upamo, mikalo prav posebno ude tretjega reda in vse častivce sv. Frančiška ; zato se nam zdi primerno da ta ponižni cvet z verta sv. Frančiška obširniše popišemo ne samo v občudovanje, temuč tudi, koliker je po okoličnostih mogoče, v posnemanje in nasledovanje. Pervo poglavje. Rojstvo in p er va leta blaženega Egidija. Brat Egidij je bil rojen 16. novembra 1729 v Tarentu, mestu Napolitanskega kraljestva na Laškem. Starisi njegovi so bili vbogi. Toda Bog, ki si zbere rad le slabo orodje, da pokonča ž njim, kar se povzdiguje mogočno in močno, je odbral tudi Egidija, sinu vbogili rokodelcev, da brani vero celega kraljestva Proti napadom sè vso goljufivo učenostjo oborožene brezbožnosti. Očetu je bilo ime Kataldo Pontillo, materi pa Gracija Pro-kacijo. Oče je bil vervar, (vervi je pletel), pa s tim malim rokodelstvom se je takrat pri naj veči pridnosti komaj zaslužilo naj bolj potrebnega za družino. Večkrat je bilo treba, kaker pticam pod nebom, hrane prihodnjega dne pričakovati iz rok previdnosti Božje. Pomanjkanje je bilo tedaj pri vervarjevih dobro znano ; aIi česer pri tej krepostni družini ni nigdar zmanjkalo, to je bilo — terdno zaupanje v pomoč Božjo. Brezbožnost, ki se je takrat posebno šopirila, ni omajala žive vere te družine in ni ohladila djanjske verske gorečnosti. Otrok, ki je bil na svoj rojstni dan tudi kerščen, je dobil Pri sv. kerstu imena Frančišek Anton Paskàlj. Videli bomo še, da je previdnost Božja imela posebne namene, ko je otroka postavila v posebno varstvo teh svetnikov, ki so vsi tr.je frančiškanskega reda. Kaker njegovi sveti patroni, tako je imelo tudi to dete postati krasno lepotičje reda serafinskega. Zmirom je vse tpi posebno častil, pa je tudi vse svoje življenje njih prav posebno varstvo in pomoč skušal. Stariše malega Francka je priganjala posebna milost Božja, da so varovali svoje dete kaker drag zaklad, izročen jim iz ne- — 18 — bes. Trudili so se na vso moč, da se razvije seme kreposti, ki ga je Bog obilno vsejal v to mlado serce. Mati je otroku ljubezen do Boga tako rekoč že z materinim dobrikanjem v serce vlila in svojo pobožnost prenesla tudi na otroka z njegovo pervo hrano. Skerbni oče pa mu je dajal vedno lepe zglede in je prav posebno pazil, da ni deček zašel v slaba tovarištva, ker je le predobro vedel, kako živo se v teli nežnih letih vtisne hudo v serce in kako težko je take vtiske odpraviti. Perva kerščanska izreja je dosegla, s pomočjo mnogih milosti, prečudne vspehe. Že otroku so se čudili vsi, ki so imeli priložnost, opazovati ga. V letih, ko je še komaj razločeval dobro od slabega, je že kazal neko priserčno, za svoja leta nenavadno pobožnost. Drugih otrok te starosti so največe veselje igrače, igre in enako razveseljevanje ; Frančišek pa je kazal ne-popisljivo dostojno resnobo. Mirno, vedro ličce je razodevalo, da stanuje tu Božji mir. Le duhovne reči so mu mogle zvedriti duha in razveseliti serce. Pač ni treba praviti, da je tak deček resnice sv. vere hitro spoznaval. Saj je seme besede Božje padlo v njegovem sercu na dobro obdelano zemljo, da je moglo lahko kaliti in obilen sad pognati. Resnice verske, ki jih je um sprejel, so se precej vsadile v serce, tako da je, čim bolj se mu je razvijal um, tim bolj rastel v čednosti in modrosti pri Bogu in pri ljudeh. Zato so ga pa tudi že v zgodnjih letih pustili k svetim zakramentom. Birman je bil v desetem letu v stolni cerkvi v Tarentu in o tem času je tudi že prejel pervo sveto obhajilo. Odkar je Frančišek začel hoditi k svetemu obhajilu, je jenjal biti otrok in je tako napredoval v popolnosti, da se je njegovemu pobožnemu življenju vsakedo čudil. Nekaj posebnega je bilo že to, da je bil precej pripravljen, druge vbogati, kaker da bi nepokorščine še po imenu ne bil poznal. Spolnjevanje vkazov svojih starišev se mu je tako naravno zdelo, da mu je bilo naj veče veselje, kadar je mogel vstreči njihovim željam. Naj raje se je vadil v pobožnosti in v tem je našel svoj najslajši mir. Že takrat se je jela tista otročja vera v njem razvijati, po keteri je postal eden naj večih čudodelnikov, kar jih je zapisanih v letnikih sv. cerkve. Ko deček pride v leta, da se je treba poprijeti kakega dela, ako si hoče zaslužiti kruh, sklenejo njegovi starisi, da ga bodo dali tkalcem v nauk. Po skerbnem pozvedovanji se jim posreči, — 19 — da najdejo pobožnega, poštenega mojstra. Ti dobri starisi se niso upali zročiti svojega sinu mojstru, o katerem niso bili do dobrega prepričani, da je pošten kristijau. In prav so imeli; saj je mojster učencu drugi oče in njegova hiša mu je drugi dom, kjer naj se začeta izreja nadaljuje. Bolj kaker kjerkoli velja tukaj beseda : „Kedor ne zid^, podira.“ V mladem sercu razvita cvetlica kerščanske pobožnosti potrebuje posebno v letih, keder se mladina pripravlja na svoj prihodnji poklic, naj večega oskerbovanja in varnosti, da ne vsahne za zmirom. Ali, kaker smo že rekli, mojster našega Frančiška je bil dober, zvest katoličan. Kmalu je spoznal, da so mu zročiii v skerb drag kreposten zaklad. Z naj večini začudenjem je opazoval, kako nenavadno dela milost Božja v tem dečku in večkrat je pravil svojim znancem, kako srečen je, ker ima takega učenca. Drugim učencem pa je mladega Frančiška postavljal za zgled. Priporočal jim je. naj ga posnemajo in jim ostro prepovedal, v čemerkoli ga žaliti. To prizadevanje mojstrovo je imelo zelo srečen vspeh ; zakaj vsi tovariši so ga, čeravno je bil najmlajši učenec, kmalu prav posebno spoštovali. Nenavadno vdani so mu bili. Imeli so ga kot starišega, serčno ljubljenega brata ; že misli njegove in dobre svete so vsi radi poslušali in hvaležno sprejemali; pravi apostelj jim je bil. Mladi tkalčič je začel to svoje apostoljstvo z lastnim zgledom. Ker je bil pri urah, odločenih za delo, do pike natančen, pokoren naredbam mojstrovim in mu je vselej in povsod skazoval globoko spoštovanje ; ker se je priljudno vedel do svojih tovarišev, in vedno bil pripravljen, da bi jim vstregel : vse te lastnosti so bile tihi opomini in nauki, ki niso zgrešili svojih namenov. Delavnost njegova pa se je imela v kratkem še bolj razširiti. Mej tenu mladeniči se je sklenilo polagoma tako tesno prijateljstvo, da so si mej seboj vse zaupali, vse razodeli, ko da bi bili vsi sinovi ene in tiste družine. Frančišek, čiger serce je poznalo le krepost, se je jel zdaj ž njimi razgovarjati o Bogu, in sicer tako, kaker človek, ki je z Bogom po molitvi in premišljevanji že v' tesni zvezi. Tako razodevanje jim je bilo nekaj novega, nenavadnega, in niso se naveličali, ga poslušati. Radi so Sc ž njim pogovarjali ; mej delom in počitkom so ž njim skupaj molili. Tako se je sčasoma ta tkalska delavnica vsa predrugačila, čeravno je bila tudi prej že na dobrem glasu. Večkratni, pobožni razgovori, poštene zabave in zgled mladega Frančiška, vse to je — 20 — pripomoglo, da so ti mladi ljudje, vsi brez razločka, jeli njegov lepi zgled posnemati Nigdar je ni bilo slišati mej njimi nespodobne besede ; neznan jim je bil prepir ; kedor je med-nje prišel, je mislil, da je v družbi postavnih mož, ki so dorastli in dozorel1 v vednih krepostnih vajah. Frančišek je svojim tovarišem prav posebno vtisnil v spomin pričujočnost Božjo in sam ta spomin pričujočnosti Božje je zadostoval mladeničem, da so se vedno ker-ščansko spodobno vedli. Mojster se ve da se ni mogel dosti načuditi sijajnemu vspehu, ki ga je dosegel mladi Frančišek in povsod je pravil, da je ver-varja Politila sin njegovo delavnico spremenil v molivnico in njegove ljudi v redovnike. Ponosen je bil na to, da je precej spoznal nenavadne darove svojega učenca in rad mu je prerokoval srečno prihodnost. Ko je na stare dni zvedel, da je nekedanji učenec stopil v ostri red sv. Petra Aljkantarskega, da ga imajo tam ko svetnika in da že celo Napolitansko kraljestvo govori o njegovih čudežih, se je ta starček tresel od veselja in rekel : „Saj sem vam zmirom pravil, da je v tem dečku nekaj, kar ga je moralo napraviti svetnika." Ko je Frančišek tako svoja dečja leta preživel v pobožni nedolžnosti, v spolnjevanji junaških kreposti in blagonosnega apo-stoljstva, začno se mu mladeniška leta sè vsemi svojimi nevihtami in boji. Ob enem pa je že tudi potekel čas njegovega uka in s tem je izstopil iz oskerbništva, pod keterim je bil do sedaj, ter postane sam svoj, da lahko po svoji volji seboj gospodari. Tak prestop ima že po svoji naravi pri mladih ljudeh velike nevarnosti. Radovedno hrepeni v takih trenutkih mladeničevo serce po razveseljevanji. Pol skušan, pol prisiljen ne opazuje zdaj ljudi in stvari s ptujimi očmi, zdaj jih že sam preskuša in presoja. Nevarno spoznavanje dobrega in slabega, k čemer je treba že dozorele modrosti, se mora ravno zdaj začeti, ko se še le njegova modnost razvijati začenja. Ni čuda tedaj, da se jih na morji življenja največ v mladeniških letih potopi in da mladeniča, ki se je znal srečno izogniti neštevilnim vertincem in skalam, svet po pravici občuduje. Ravno prestroga, da ne rečem prenapeta pazljivost sicer poštenega, pravičnega mojstra je žalibog le prevečkrat kriva, da mladenič, učenec, pridobivši prostost, tolikanj bolj hrepeni po prepovedanem sadu. Kedor bi hotel strasti le sè strogostjo zatreti, mesto da jih zdravi, bi storil, da kasneje še tolikanj huje zdivjajo. — 21 — Ali kje čemo najti pomočkov, ki bi bili dosti močni, da sežejo v najskrivnejše globočine duha in serca in da pogase tam tisto pekočo žerjavico, ki se v cvetji življenja sama od sebe už-ge? Le zgolj unanja izreja je tu preslaba, ne more seči v notranjost človeka, kjer ima svoj sedež vse zlo. Unanje varstvo bi ■sicer za nekaj časa moglo zatirati ali saj ovirati strasti ; toda vzrokov zatreti, vir zapreti, zlo s korenino izervati, tega ne more nigdar. Edino le vera ima neprecenljivo moč, da človeško serce tako prevstroji in prevstvari, da krepost zmaga nad vabljivimi strastmi. Ona edina ima predpravico, z delujočo milostjo Božjo grešna nagnenja zatreti, in na njih mesto vsaditi žlahtno, krepostno nagnenje. Resnico teh besed nam prav razločno poterjujejo kreposti, ki so lepšale mladeniško dobo našega Frančiška. Tudi on nika-ker ni bil neobčutljiv za veselje, ko vidi na enkrat, da je zdaj °n sam gospodar svojih dejanj in da sè svojim časom more tudi Po svoji volji sam gospodariti; toda vesel je bil le zato, ker je °dzdaj mogel po lastni volji več ur oberniti v molitev in premišljevanje. Tudi njegovo^erce se je veselilo prostejšega življenja, ki se mu je zdaj odpiralo, kaker se odpira cvetlica, ki jo začne ogrevati gorkeja, spomladanska sapa; ali veselilo se je le zavoljo tega, da more bolj slobodno, kaker do zdaj, sladkost ljubezni Božje okušati in se več časa pečati z nebeškimi tolažili, ki so v zvezi z vajami v pobožnosti in premišljevanji. „Kjer je tvoj zaklad, tam je tudi tvoje serce11; vsakedo hiti Ija, kamer ga vleče serce. Kedor ni nigdar po drugem hrepenel kaker po tem, da vstreže svojim strastim, hiti tje, kjer upa hrane najti za svoj nenasitljivi pohlep. Kedor je pa okusil le slasti Pobožnosti in v primeri ž njeno sladkostjo vse drugo razveseljevanje pusto in prazno najde, tak hiti tja k Bogu in ga poišče v samoti in tihoti svojega serca. Naš mladi svetnik je bil srečnega nagnenja druge, dobre Verste. Nečimerna razveseljevanja sveta, ki nespametne mladeniče mamijo in mikajo, da se jim ne morejo vstaviti, niso čisto nič ogrele njegovega serca. V letih, v keterih je človek toliko občutljiv za počutile in pozemeljske stvari, se je njegovo serce tako visoko nad nje povzdignilo, da ga to pozemeljsko ni doseglo, za kar tudi prostora ni bilo več v njem, ki je «ljubil Gospoda svojega Boga iz celega svojega serca". Njegovo naj vece dobro — 22 — je prebivalo visoko nad zvezdami ; kar je bilo na zemlji, se mu je zdelo popolnoma ptuje. Njegova navada mnogo moliti in v verske resnice se vto-piti. mn je pripomogla, da je postal mojster tudi v premišljevanji, in ko mu je bilo telo še na zemlji, se je že njegova duša visoko k Bogu v nebesih povzdignila in se veselila nepopisljivega veselja blaženih. Da se bo živo prizadeval za krepost in popolnost, to je naj prej sklenil sleherni dan. in tega se je tudi zvesto deržal. Preden je zutraj začel delati, je šel vselej k sv. maši, in ko je šel iz cerkve, se je vsakikrat čutil tako okrepčanega in poživljenega, da ga težavno delo ne le ni vtrudilo, temile lahko in prijetno niu je bilo. Dan je preživel v tihem veselji, ker je delo belil z molitvijo, in pot, ki ga je spotil pri tem, v duhu pokore Gospodi Bogu daroval. Z veseljem se je lotil vsake priložnosti, kjer mu je bilo mogoče storiti kako dobro delo, in zmirom je na to mislil, da ne bi za radi skerbi za telo zanemaril blagra svoje duše. Med vsemi urami dneva pa so mu bile večerne ure naj dražje ; podobe večnega miru v nebesih so niu bile. Ko so drugi mladeniči ta čas hodili po hrumečem mestu, da se po težavah in trudili dneva razvedre z veselicami in zabavami, mej tem je bežal Frančišek v svojo vbožno izbico, da se popolnoma vtopi v pO' božne vaje. V tihi samoti je začel pobožno premišljevanje ; pogovarjal se je sè svojim Bogom ; poniževal se je v njegovi pri-čujočnosti in preiskoval z Božjo pomočjo sè vso ostrostjo dela tistega dne, ter se za najmanje pogreške pokoril sè živim, globokim kesanjem. In ko si je tako serce očistil napak, brez ke-terih še celo naj pravičniši ni, se je potem, znebivši se zaderž-kov, vzdignil k Bogu, svojemu Gospodu, ki mu je, poln vsmiljenja, nasproti prišel. V tem skrivnostnem občevanji z Bogom pozabil je Frančišek na zemljo in duša njegova se je povzdignila na perutih premišljevanja in ljubezni gori k nebesam. Nič ga ni moglo premotiti v takih urah, razun ako je slišal glas zvonca, kadar je nesel duhovnik bolniku svete zakramente. Kaker hitro je zaslišal zvonček, precej je tekel ven ; naj si je bil že v delavnici pri delu, ali se pri svoji družini razve-droval, ali celo terdno spal, nič ga ni moglo odverniti, da ne bi bil spremljal svojega Boga. Ne oče in ne mojster ga nista ovi- l’ala, v spolnjevanji te lepe dolžnosti; pustila sta ga, koliker je Mio le mogoče, da se je v vsem ravnal po svojem pobožnem nagnenji. — E — Sveto obhajilo. (—A. ) Bogoljubni tretjerednik, ako si prebral vse zvezke lanskega *e ker v nji trupla kmalu strohne; peščena vže ni tako dobra, ilovnata je pa še slabša. Ko se je določil pripraven prostor za pokopališče, naj se ogradi sè zidom, ki mora biti precej visok in pokrit z opeko ali s čim drugim, da se prekmalu ne poruši. Tudi naj pokopališču ne manjka vrat, ki naj bodo močna; po dnevi naj se zapirajo, p° noči pa zaklepajo. Dasiravno se dandanes le redko kedaj dobi zlobnež, ki bi hodil na pokopališče, da bi strašil mimo gredoče, vender bi se vtegnili najti praznoverneži, ki iščejo tam po noči pomoči svojim nakanam. Dobro moi’ajo torej Cerkveniki skerbeti, da se ne zgodi blagoslovljenemu kifaju kaka nečast. In če bi videli, da kedo, vzlasti kak otrok, cvetice nasajene na grobu terga naj ga ostro posvare, ker je to greh, ki ga je Bog večkrat primerno kaznoval. Naj tukaj povem prigodbo, ki se poroča iz nekega majhinega mesta na Nemškem. Dve sestre ste šle v nedelj0 popoludne na pokopališče. Jedna si oterga nekoliko cvetic z groba-Druga jo posvari, naj pusti cvetice na grobu. Pa perva ji odg°' — 29 — vori : „Vsaj jih ne bo merlič nazaj zahteval." Vzela je cvetice seboj na dom. in jih postavila v kozarcu na mizo v svoji spalnici. Na to je legla k počitku, pa ni mogla zaspati. Proti pollinoci po-terka nekedo na vrata. Hitro vpraša, kedo je, pa namestu odgovora vidi v mesečini, kako se je kozarec s cveticami dvignil in terdo na mizo nazaj padel. Cvetice so se na vse strani raztresle, in dno kozarca je počilo v podobi zvezde. Takih zgledov bi se moglo še več navesti; vsi nam kažejo, da Boga žali, kedor ne spoštuje pokopališča. (Konec prih.) Zahvala za vslišano molitev. Od Sv. Benedikta v Slov. gor. 20. apr. 18 88. Že večkrat sem iskala pri sv. Antonu Padovanskem pomoči, in vselej sem jo našla. — Tudi letos na veliko sredo nam je Velika nesreča pretila: naša krava se nam je na enkrat na stezi zgrudila, da smo jo le z veliko težavo v hlev zanesli. — V tej Veliki zadregi se zatečem k velikemu čudodelniku sv. Antonu Padovanskemu, in obljubim njemu in sv. Lenartu na čast eno sv. ®ašo oskerbeti in pa v Cvetju razglasiti, ako bom uslišana. — Cast in hvala bodi Bogu, sv. Antonu Padovanskemu in sv. Le-nartu! — moja prošnja je bila uslišana, krava je zopet ozdravela. T. Z. Iz Gr a d c a, 2 2. apr. 1 8 8 8. Pri moji teti je bil en deček bolan. Vže ni več mogel go-yoriti, in dali so mu poslednje olje. Prišel sem k teti in sem J*® naročal, naj opravljajo devetdnevnico na čast sv. Antonu Pad. Ker iz posebnih zaderžkov niso mogli, sem jaz opravljal namestu »jih. Ko sem začel, je deček spregovoril, in od dne do dne mu Je bolje prihajalo, in deveti dan je deček zdrav in vesel vstal. Zatorej naročam vsem, ki so v kaki nadlogi, naj se obernejo k sv- Antonu. J. H. tretjerednik. Iz Šent Jerneja, 2 4. apr. 188 8. Mnogokrat sem bila že vslišana na priprošnjo sv. Antona *n sv. Frančiška. Očitno naznanim pa le to, kar je vsem tukaj stanujočim znano. — 30 — Moja mati so bili sila dolgo bolni. Obljubila sem, da hočem očitno naznaniti, ako jim Bog zopet podeli ljubo zdravje. Opravljala sem devetdnevnico na čast preblaženi Devici Mariji, sv. Jožefu, sv. Frančišku in Antonu in ko jo končam, je materi precej odleglo. Hvaležnega serca spolnjujem svojo obljubo. K. K. tretjerednica. Iz Žalca, 2 9. apr. 1 8 8 8. Za neko bolno žensko, ki je že 8 let [na bolniški postelji ležala, se je devetdnevnica na čast sv. Frančišku in Materi Božji opravila in Bog je čudovito vslišal molitev, da je omenjena bolnica zdaj popolnoma zdrava. Za moža nevarno zbolelega se je devetdnevnica opravila na čast sv. Frančišku in Materi božji in sedaj je popolnoma zdrav. ■ To v zalivalo Materi božji in sv. Frančišku. Marija Lednišek. Iz Braslovč, 14. maja 188 8. Deset tjednov je trajala bolezen pri eni naši živini ; vse zdravila poskusimo, kar se nam svetuje, pa vse zastonj Zmirom tudi prosim, če bi bilo Bogu volja, vbogi živini preložiti v našo korist; pa neka boječnost mi je bila obljubiti, dav „Cvetju“ razglasim ; pa ko to vse hvale vredno „Cvetje“ prebiram, se oser-čim, da obljubim, in začnem z usem zaupanjem klicati k Lurski Materi Božji ; komaj pa to obljubim, že živinče začne hoditi, in je vedno boljši. Bodi zato in za vse mi dane dušne in telesne dobrote Bogu in D. Mariji tisočkrat čast in hvala na vse veke. M. B. tr. S P o 1 z e 1 e, 17. maja 1 888. Neka žena je bila več let na pameti bolna, in desetega sušca se je je pa še huda užiglica lotila. Nobenih zdravil ni hotela jemati, že so jej mertvaško svečo užigali ; potem se je nekoliko zboljšalo. (Ibernili smo se s prošnjo do Marije, in h sv. Antonu, in smo opravljali 9dnevnico in hvala Bogu, devici Mariji, in sv. Antonu, zdaj je pa popolnoma zdrava tudi na pameti. A. K. tr. Iz Št. Petra v Savinski dolini. Meni je bila krava zbolela. Zato se zatečem k sv. Antonu in molim mu v čast 9dnevnico s prošnjo, naj mi pomaga iz te nesreče, ter obljubim, ako zadobim pomoč, to v „Cvetju“ naznaniti. — 31 — Hvala Bogu, in zahvala sv. Antonu za pomoč ! deveti dan ^dnevnice je bilo živinče zdravo. T. P. Tudi jaz se vsaki nadlogi in bridkosti k sv. Antonu zatečem, da se že včasi bojim, da sem že preveč nadležna, pa vselej sem v s 1 i š a n a. Ravno zdaj mi je tudi izprosil zdravje enemu ži-vinčetu, ker sem obljubila dati za eno sv. Mašo v čast Jezusu, Mariji in sv. Antonu in pa da bodem tudi v „Cvetjeu naznanila. Hvala Bogu, vslišana sem bila ; pa tudi zanaprej upam, da mi bode pomagal, koliker mi je potrebno k zveličanju. Saj se komaj vgibljejo britkosti ena drugi — pa ljubi dobri Bog vedno polaga skozi prošnjo sv. Antona, da se vse srečno razide in serce Potem dobi novo moč, delati za blager duše in telesa. Zatorej, dragi bratje in sestre tretjega reda, kaker vse blage duše, le sereno zaupljivo se zatekajmo k dobrodelnemu pomočniku našemu in skusili bote, kako izdatna, močna je njegova priprošnja v nebesih za nas. To s hvaležnim sercem izreka za toliko od njega vslišanih prošenj in prejetih dobrot tretjerednica K. K. Od Nove cerkve pri C e 1 j i, 19. maja 1888. V velikih težavah, hudih stiskah in bolečinah sem se polna hupanja obernila k Mariji Devici Lurški in v najhujših bolečinah mi je naenkrat odleglo. Zato se nebeški kraljici prav lepo zahvaljujem in jo hočem do smerti častiti. Vedno češčeno bodi čisto, brezmadežno spočetje Device Marije ! L. D. S è Štajerskega, 24. maja 1888. Letošnjo zimo sem se silno premrazil in lotila se me je buda bolezen. Mislil sem že, da me bo zmagala. Rabil sem zdravila in priporočal se Mariji, sv. Jožefu in sv. Antonu. Opravljal sam devetdnevico, pa pomagati ni liotlo. Zdaj opravljamo šmar-nice v ta namen in beremo lurški majnik. Šmarnice se h koncu Nagibljejo, pa tudi meni se je zboljšalo. Hvala večnemu Bogu! Hurška Mati Božja naj bi sprosila, da bi popolnoma ozdravel ! Hratje in sestre v Kristusu Gospodu, molite za me ! J. M., duhovnik. Neka oseba se zahvaljuje Mariji Devici in sv. Frančišku in sv.1 Antonu Padovanskemu, ker je po njih priprošnji zadobila zdravje. Neka oseba šentiljske fare pri Velenjem se zahvaljuje za vslišano prošnjo Materi Božji, sv. Jožefu, sv. Antonu in sv. Frančišku. — 32 — Priporočilo. V pobožno molitev se priporočajo: rajne tretjerednice in tretjeredniki skupščine g o r i š k e : Helena Arčon, Magdalena Gorjanec Katarina Prinčič, Hijacinta Oberdank, Jera Kobal, Uršula Mozetič; fojanske: Ana Sosolič, Marija Kristančič : novomeške: Franc (Jožef) Perpar, Meta (Antonija) Rogelj, Janez (Frančišek) Bašič, Janez (Ant. Pad.) Smole, Marija (Neža) Štraus, Meta (Serafina) Grum, Neža (Jožefa) Mervar, Marija (Klara) Kren, Katarina (Elizabeta) Kašič; nazarske: Marjeta (M. Kortonska) Tanšek, Mica (Ludovika) Papež, Mica (Elizabeta) Sabotin, Antonija (Jožefa) Belec, Marjeta (Angela) Raz-bornik, Uršula Kotnik, Marija (Hijacinta) Pintar, Marjeta (Neža Asiška) Pusovnik, Elizabeta (Marija; Rak ; sveto trojiške: Katarina Mlasko od sv. Trojice (v tergu), Janez Šifter iz Tišine na Ogerskem, Frančiška Tomažič od Sv. Benedikta, Elizabeta Kokolj od Sv. Jurija v Slov. gor, Johana Kamler od Sv. Lenarta, Urban Štebih od Sv. Urbana, Elizabeta Baumanu od Sv. Petra pri Radgoni, Jera Gucvan, Jožef Fekonja, Katarina Vogrin od Sv. Antona v Slov. gor. Nadalje se priporočajo v pobožno molitev : Neki duhovnik v svojih telesnih in dušnih stiskah ; Neka oseba 3. reda mnogo skušana in stiskana ; Neka naročnica v neki posebni sili in potrebi dušni in telesni za milost poterpežljivosti in vdanosti v presveto voljo božjo; Neka deklica, da bi mogla stan po božji volji izvoliti; Neki mladenič, ki je ves čas svojega življenja bolehen, zadnjih šest mesecev pa hudo bolan, se milo priporoča tretjeredni-kom, da bi mu izprosili dušno in telesno zdravje; Neki tretjerednik se priporoča v molitev, da bi mu Bog po priprošnji Matere Božje, svetega Jožefa in sv. Frančiška vslišal neko ponižno prošnjo ; priporoča tudi neko zakonsko osebo za spreobernitev ; Neka tretjerednica iz Vipave priporoča v pobožno molitev sebe, svoje stariše, brate in sestre in tudi vso žlahto, da bi jim Bog dodelil, kar je njih dušam v zveličanje. Naposled naj bodo priporočeni vsi, ki so za to prosili, pa so se njih prošnje morebiti pozabile, prezerle ali založile.