o veljavnosti drušcvenega m aboravainega zakona. 71 Ali sta še v veljavi zakona o društvenem in shodnem pravu od 15. novembra 1867 štev. 134 in 135 d. z. Dr. Bračič. Sklicatelj javnega shoda po § 2 zakona z dne 15. nov. 1867 štev. 135 d. z. je bil obsojen. V piritožbi zoper sodbo je uveljavljal: Navedeni § 2 je razveljavljen po čl. 14 ustave. Ta daje državljanom pravico združevanja, zborovanja in dogovarjanja. Toda kakor pravi avstrijski zakon od 5. novembra 1867 v § 1: »Shodi so dovoljeni po meri določb tega zakona«, tako določa člen 14 ustave natančneje: »Na zborovanja ne sme nihče pri- 72 O veljavnosti društvenega iin zborovalnega tzakona. hajati oborožen. Zborovanja pod milim nebom se morajo prijaviti pristojnemu oblastvu najmanj 24 ur poprej.« V teh dveh stavkih so izražene vse izjeme od shodnega prava. Zoper besedilo in smisel ustavne določbe je, ako se poleg teh izjem ustanavljajo še druge izjeme ali ako se člen 14 ustave kratkomalo nadomešča s starim, avstrijskim zakonom. Člen 14. sicer res pravi, da predpiše natančnejše določbe »o tem« (o pravici združevanja, zborovanja in dogovarjanja) zakon. Toda tega zakona še ni, niti ni domnevati, da bo ikršil ustavo, in celo ne, da jo bo kršil baš na ta način, da bo v moč PfoStavil staro avstrijsko shoduo pravo. Kakšne določbe bo obsegal obljubljeni zakou, ni težko uganiti, ako se pregleda srbski »zakon o javnim zborovima i udruženjima od 31. marca 1891«. Postanek gorenje določbe kaže, da je edino to tolmačenje pravilno. Tej določbi ustreza določba člena 25. stare srbske ustave od 5. junija 1909. Ta člen pravi: »Srbski gradjani ¦ imaju pravo skupljati se mirno in bez oružja v zborove, uprav-Ijajuči se pri tome po zakonu. Za državanje zbora u zatvor-jenom prostoru nije potrebna prijava vlasti. Za zborove pod vedrim nebom, koji podleže naročitim zakonima i uredbama, mora se prethodno vlast izvestiti«. S tem členom se povsem strinja že citirani zakon o javnim zboroVima i udruženjima v členu 6, ki pravi: »Za državanje javnoga zbora u zatvorenom prostoru nije potreba prijave vlasti (čl. 24 ustava). Pod zatvo-renim prostorom razume se zgrada sa svih strana zatvoirena, odakle predsedništvo ili sazivači zbora mogu svaHdoga da iz-ključe.« Spričo tega gradiva je izključen sleherni dvom, da po čl. 14 ustave za shode, ki niso pod milim nebom, ni treba nobene prijave. Ustava velja za vso kraljevino enako. Vse za ustavo urejene razmere so urejene za vso kraljevino enako. To načelo, ki ga sicer spoštuje tudi kasacijsko sodišče ob tolmačenju dolločb iz IX. in X. poglavja s. k. z., pa bi bilo kršeno, ko bi se v našem področju kaznovala opustitev prijave, ki v področju prejšnje Srbije slovom zakona od 31. marca 1891 ni kazniva. Upoštevati pa je še nastopno. Zakon o shodnem pravu od 15. nov. 1867 drž. zak. štev. 135 je bil še i^red ustavo raz- o veljavnosti društvenega »n zborwalneiga izaUcona. 73 ' § 4 v besedilu naredbe poverjerirštva za notranje stvarij od 16. deceimbra 1918 Ur. list štev. 193/191«. ^ Zbirka odločb »»Slov. iPrav.« štev. 41. veljavljen z naredbo poverjeništva za notranje zadeve od 25. novembra 1918 (Ur. list štev. 135-1918). Namesto imenovanega zakona so stopile v veljavo določbe te naredbe, toda po § 4 Me naredbe je kaznovanje prestopkov zoper te določbe prešlo od sodišča na pblitično oblastvo. Z naredbo ministrskega sveta od 20. maja 1919 (Ur. 1. XCVIII-1919) je bila spričo vojnega stanja ta naredba začasno razveljavljena, toda ta naredba ni zopet v moč postavila avstrijskega zakona o shodnem pravu, nego je shodno pravo izčrpno urejeno v naredbi sami pod točko 3, kazni pia pod točko 4. Pri kaznih ni določeno, da jih izrekajo sodišča, torej po členu I. uvodnega zakona h kazen-Sikopravnemu redu ne spada kaznovanje za kršitev teh določb pred sodnika. Virhtega je bila ta naredba izdana le z ozirom na vojno stanje, iki je prestalo s splošno demobihzacijo 31. marca 1920 (Ur. list štev. 161-1920). Ako torej čl. 14 ustave res ne bi bil naredil križa črez § 2 zakona o shodih, je bila ta zakonska določba vsekako izpremenjena že sptičo navedenih navedb tako, da spada kaznovanje prestopkov zoper predpise o shodnem pravu pred politično oblastvo. Tem izvajanjem je le deloma pritrditi. Predvsem se mora reči, da srbski zakon o zborovanju v Sloveniji ne more služiti za tolmačenje ustave z ozirom na dejstvo, da veljajo za posamezne dele kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev, ker izenačenje v tem oziru še ni izvršeno, različni zakoni iz dobe pred ujedinjenjem, kolikor še niso izrecno razveljavljeni oziroma kolikor posamezni zakoni enega dela še niso razširjeni na vso državo, kakor n. pr. IX. in X. poglavje kriminalnega zakonika za kraljevino Srbijo z ukazom od 25. febr. 1919. Če ustava p^ravi v členu 14, da predpiše natančnejše določbe o zborovanju za;kon, ima v mislih aU že obstoječi zakon (kakor je to izrekla sodba kasacijskega sodišča KI 162-23 od 6. junija 1923)^ ali pa šele v bodoče izdani zakon. Le toliko je v ustavi izrečeno, da bodoči zakon ne bode smel nasprotovati določbi ustave glede zborovanja pod milim nebom oziroma, da je ob- 74 O veljavnosti drii'štvenega in 'zborovalnega zakona. stoječi zal