Političen list za slovenski narod. Po pošti prejeman velja: Za celo lato pradplačan 16 (Id., za pol leta S gld., za detrt lota 4 (Id., xa jtdta mesec 1 fld.40 kr. V administraciji prejeman velja: Za salo leto 12 (Id., sa pol leta 6 «Id., za četrt leta 3 ¿ld., la jeden mesec 1 ffld. V Ljubljani na dom pošiljan volja l ;ld. 20 kr. v«č na leto. Posamne Številke po 7 kr. Naročnino in oznanila (iaaerate) «sprejema upravniStvo in ekspedlelja v „Katol. TIskarni", Vodnikove ulice It. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma ne vsprejemajo. Vredništvo j« v Semesilklh ulicah It. 2, I., 17. Izhaja vsak dan, izviemli nedelje in praznike, ob pol 6 uri pepoldne. Štev. 220. V Ljubljani, v petek 25. septembra 1896. Letnik XXIV. Delavsko gibanje. (Govoril na kat. shodu Oton D i s, predsednik kat. delavskega društva v Solnogradu.) • (Konec.) Drugi vzrok, zakaj da so se mnogi delavci in mej njimi celo možje plemenitega mišljenja, oklenili socijalne demokracije, je pomanjkljivo znanje krščanskih načel in njih vpliva ; katoliške cerkve več ne poznajo, ali pa jo poznajo le v popačeni podobi, ki pa jih od sebe odganja. Predočuje se jim le strašilo klerikalizma, in tako se jim ne zdi vredno pomisliti in se prepričati, če je to, kar kak neveren časnik ali knjiga kot katoliško cerkev ali kot katoliškega duhovnika opisuje, tudi resnično. Zato z veseljem pozdravljam, da kaže katoliška duhovščina skrb za delavca, da se tako delavci sami lahko uverijo, kdo da so njihovi prijatelji in kje njihovi protivniki. — To pa z mirnim srcem lahko rečem, da duhovniki niso nasprotniki delavcev. Poleg premajhnega znanja katoliške cerkve, opozarjam še na nekatere druge vzroke, vsled katerih je socijalistično mišljenje tako naraslo, ker s tem, da navedem razloge, sem povedal že tudi zdravila ; in ako smo vzrok bolezni spoznali, storili smo prvi korak k zdravljenju. Tak vzrok je: Druž'nska vez se je zrahljala. Delavec, pomočnik, vajenec, posel ni več član družine svojega delodajalca, temveč izpostavljen je na cesto raznim nevarnostim, v roke je dan viharju strastij in mrežam podpibovalcev in posledica tega je: nenravnost in ta ga zapelje do sovraštva zoper cerkev in duhovnike. Vse naprave pa, tfi prevzamejo skrb za mladoletnega delavca, kakor n. pr. društva za mladeniče, pomočnike, delavce in delavke na katoliški podlagi, ki imajo nalog, vsaj v nekoliko nadomestovati dru- žino, so nam dobro došla in zaslužijo podporo vseh katolikov. Drugi vzrok: Pogostno nedeljsko delo, ki delavca zadržuje, skrbeti za svojo duševno izobrazbo, za blaženje srca ; nedeljsko delo odtuji mladega in starega delavca verskemu življenju in ker hoče človek imeti neko zadostilo za to, menijo nekaterniki, omika lahko nadomešča vero; toda kakšna je ta omika ? V Berolinu so socijalni demokratje ustanovili delavske šole, in izmej teh obiskujejo delavci ponajveč šolo za ples. — Mi imamo sedaj zakon za varstvo nedeljskega počitka, toda, gospoda, ne vprašajte me, kako se ta zakon izpolnuje; v mnogih delavnicah in tovarnah se ob nedeljah dela, kakor preje, in rokodelski vajenec ima skoro celo dopo-ludne pri mojstru opraviti in torej ne more pri službi Božji biti in ali je potem čudno, če je na ta način ves podivjan in zgodaj zrel za socijalne demokrate ? Kje naj išče opore, ako ga mojster ne brani proti starejšemu delavcu - socijalistu, in če mu mojster sam, dasi morda katolik, ne d>i priložnosti, da bi se udeleževal verskih vaj. Grozdje vender na trnju ne raste ! To bodi migljaj za katoliške mojstre, da vspod-bujajo ob nedeljah in praznikih svoje učence k službi Božji in k udeležbi verskega pouka v rokodelskih šolab. Člani katoliških mojsterskih društev naj smatrajo za jedno prvih dolžnostij v svojih delavnicah, da uvedejo posvečevanje nedelje, in tako pripomorejo, da se ohrani krščansko mišljenje in življenje pri delavcih. Nadaljni vzrok je slab vzgled starejših delavcev, kateri so večinoma v socialističnem taboru in kateri skušajo s zasmehom, zabavljanjem in časih tudi s silo, izruvati mlademu delavcu vero in nravnost. Zlasti pa vplivajo tukaj tudi materijalne koristi, katere imajo socijalisti od svoje organizacije; so ne- katere vrste dela, kjer ni mogoče shajati, ako ni dotični socijalist. In zopet je tukaj dolžnost kat. mojsterskih društev, vplivati na svoje člane, da ne vsprejemajo so-eijalno-demokratičnih delavcev; nalog kat. delavskih društev pa je ustanavljati posredovalnice za oddajanje služb. Ne smemo se čuditi, ako z ozirom na slaboten značaj mnogih krščansko mislečih delavcev socialistični agitatorji v delavskih krogih tako bogato žanjejo, ker se od katoliške strani do pred kratki« časom skoraj nič ni storilo. Jedna najhvaležnejših nalog katoliškega shoda je torej, kar najkrepkeje pospeševati katoliško delavsko gibanje. Nemogoče pa je to breme naložiti samo nekaterim delavcem in duhovnikom, vsem katoliškim možem in ženam mora biti na tem, da se delavsko gibanje povrne na pot prava in reda in da se delavci ne izroče neveri in nenravnosti, pospeševati pa se mora tudi telesni blagor delavcev. Da bodo pa delavska društva mogla vspešno delovati, treba je, da jih moralično in lizično podpirajo vsi v to poklicani faktorji; zato kličem tudi onim krogom, kateri so dosedaj brez sodelovanja opazovali naša stremljenja, in jih pozivljemo: krščanski možje na delo! Duhovniki in lajiki, inteligenca, meščanstvo, podpirajte nas, pomagajte nam, in če ne drugače, z denarjem, kajti vsaka organizacija, vsaka agitacija potrebuje velikih denarnih žrtev. Kaj pospešuje socijal-demokratično gibanje bolj, nego požrtvovalnost sodrugov; mi katoliki ne smemo in ne moremo teh žrtev zahtevati od ubogih delavcev; mi smo upravičeni apelovali na požrtvovalnost premožnejših stanov, ker tudi tem je mnogo do tega, da se krščanski temelji družbe: Bog, avtoriteta, čast, lastnina in svoboda ne izpodkopujejo. LISTEK.. „Albert". Spisal S. G. I. Na svežem, svetlem pomladanskem dnevu je sijalo solnce nenavadno jasno in toplo. Se prejšnjega dne je škropil droban, s snegom pomešan dež, proti večeru pa se je hipoma zvedrilo. A ulice po mestu bo grezne I Ostanki snega so se spojili s cestnim blatom v rujavo, umazano zmes, ki škropi pod kolesi mimo hitečih voz in nerodnih pešcev na vse strani. In kakšna gnječa je po trgih danes, na veliko sredo! Na veselem, nemirnem kretanju, na obrazih, na govorjenju in smehu živahne, prerivajoče in suvajoče se množice se pozna jasni, veliki teden. Tu hitó goloroke, životne, rudeče krščence s košaricami s trga, tam stopa zamišljen star penzijonist z obnošenim frakom in bliščečimi nacčniki; mimo ogla jo je zavil visok, širokopleč gorenjsk kmet s pipo v ustih in z rokami v hlačnih žepih; za njim pa hiti z drobnimi koraki njegova okrogla ženica, vsa na-tovorjena z najrazličnejšim mestnim blagom; suh Dolenjec v irhastih hlačah in s sivim, šilastim obra- zom hodi po trgu sera ter tja, ne zmeni se za množino okroglih in koščenih komolcev, ki ga su-jejo in zbadaje od vseh stranij. Hodil sem kolikor mogoče oprezno, ker me že dolgo časa ni bilo v mestu in sem se skoro popolnoma odvadil tega trušča in prerivanja; zato sem se vsak trenotek bal, da se zaletim v kogarkoli. Ali ravno sem se bil mimogrede ozrl v neko izložbo, kjer se je ^oikjalo „pristno brnsko sukno", ko se zadenem z desnico neke škatlje. „Pardon!" In ne da bi obrnil glavo hočem iti dalje. „O, — prosim ! . . . A glej ga, postoj vendar, zdi se mi, da si — ti I" „Za Boga, Peter, kaj pa tebe tod nosi? . . . Niti opazil bi te ne bil . . . Čakaj, jaz nimam posebnega opravka in tako te lahko spremim, da mi natanko razložiš, kaj počneš, kako se imaš — s kratka, vse ! Kako dolgo časa se že nisva videla . . Zadnje dve leti. odkar nisem čul ničesar od njega, ni se Peter Slibar, moj prijatelj, niti za las izpremeuil. Obraz njegov popolnoma tak, kakor svoje dni: okrogel, miren; lasje gosti, ščetinasti; čelo nizko ; obrvi visoko gori, kar je dajalo majhnim, motnim očem nekak presenečen izraz; nos okrogel, bel, skoro podoben koščeku testa ; ustna polna, debela, vedno nekoliko odprta, da se vidita obe vrsti f- /r belib, bleščečih zob . . . In tudi oblečen je moj prijatelj prav, kakor nekdaj : vse nekako visi od njega, kakor bi ne bilo urezano zanj; hlače predolge, suknja prekratka, a povsod vse polno gub ; kravata mu uhaja neprestano nad nizki ovratnik, manšete mu silijo izpod rokavov; premajhen klobuček na veliki glavi Petrovi izgleda, kakor bi prišel na nepravo mesto ... Ta obraz, ta obleka, počasno, nerodno, malone boječe kretanje, — vse izdaja človeka nesamostojnega, — bojazljivo, otroško dušo. „A kako si natovorjen; — dobro skrbiš za praznike". „To je kupila dopoldne moja žena; ker pa seveda sama ne more nositi —" Jaz obstanem. „Tvoja žena? .... Kaj ti si se oženil, Pe-terček? Ha, ha, ha !u „Cemu se smeješ? To vendar ni nič čudnega. Jaz bi ti bil takrat pisal, pa nisem vedel tvojega naslova". „A povej mi vendar, Peter, kako se je to zgodilo . . . Ne, to je naposled preveč; da si se dal tako na lepem omrežiti od teh ljudij . . „Prosim te, prijatelj moj, jaz sem ljubil Stanko že od nekdaj; in to ti je prav dobro znano —" (Dalje sledi.) ker je o teh že itak dovolj pouieu, ■ vendar pa na željo rad izraža prijateljskemu nekdanjemu zaveznika svoje nazore. Dalje našteva Gfiadstone neštevilne boje v Turčiji, kateri se ponavljajo že celo vrsto let. Nekdanji angleški premier našteva vse korake, katere je storil v tem oziru, da bi ogrel za svoje nazore evropske veleviasti, izjavlja naravnost, da turška vlada sama vodi take boje v svrbo, da bi zatrla kristijane v svoji deželi, in izjavlja, da ga navdaja najboljša nada, ob kratkem imeti na svoji strani večino državnikov in ž njimi izvesti važno nalogo. Iz prostovoljnih doneskov premožnejših naj se sestavi agitacijski fond za katol. delavska društva itd. Katoliška društva mojstrov, pomočnikov, vajencev in delavcev naj skupno postopajo, da se krščanska načela obranijo in utrdijo, da se telesni blagor delavcev pospešuje in tako socijalistom tla izpod-maknejo. Po vseh večjih krajih, kjer je večje število nesamostojnih delavcev, naj se snujejo katol. delavska društva. Ta društva naj se družijo v zaveze po posameznih škofijah, da tako s skupnimi močmi svoj smoter dosežejo. Katoliški shod se bo o tem posvetoval, kako bi se ustanovilo za delavska društva centralno vodstvo, odkod da naj izide prvi nagib itd. Da katoliško delavsko gibanje pred vsem svojih časnikov potrebuje, mi ni treba posebej dokazovati. Treba je skupnega osrednjega glasila ; v posameznih pokrajinah naj se lokalni listi širijo mej delavskim ljudstvom in tako socijalno demokratiški časopisi vedno bolj izpodrivajo. Ce se katoliškemu shodu posreči po označeni poti kaj koristnega pospešiti, izvršiti in delavskemu gibanju novo življenje udahniti, potem se ne bojim za prihodnost. V srcih delavskih trpinov je še mnogo več krščanske zavesti, mnogo več smisla za pametne preosnove, kakor si domišljajo socijalni demokratje. Ako le uvidijo, da imamo resno voljo jim moralno in fizično pomagati, tedaj prestopi gotovo veliko število zapeljanih in preslepljenih v naš tabor. Deželni in državni poslanci, zlasti katol., imajo sveto dolžnost, zboljšati postave za varstvo delavcev in jih izpolniti; sploh naj posvete svoje moči socijalni reformi, pa naj opuste narodnostne prepire; delavci hočejo boljši kruh in ne fraz. S tem končam. Ce se mi je posrečilo s priprostimi besedami pridobiti si pazljivost in zanimanje častitih vdele-žencev katol. sboda, vzbuditi v njih naklonjenost do delavskega vprašanja, tedaj sem srečen in se zahvaljujem Vam v imenu svojih tovarišev. Katoliški možje Avstrije ! Tisoč in tisoč delavcev gledajo v teh dneh s zaupanjem na naš krasni Solnograd in pričakujejo, da se bode o njih koristih vspešno posvetovalo. Ne pričakujejo sicer, da bode katoliški shod kako splošno sredstvo za rešitev socijalnega vprašanja iznašel, — ker to je nemogoče — to prepuščamo onim, ki si proti lahkovernemu občinstvu vse dovolijo. Toda jedno upajo delavci od katol. shoda, da ne bode samo z lepimi besedami, ampak tudi z dejanji pokazal, da mu je resno na tem, delavsko vprašanje na krščanski podlagi privesti do ugodne rešitve, da pokaže s tem, da imajo krščanska načela v sebi moč, pripraviti delavcem in njih družinam človeško eksistenco, in jih tako napraviti kot zadovoljne in mirne člane človeške družbe. Politični pregled. V Ljubljani, 25. septembra. Štajerska nemška ljudska stranka in zadnje deželnozborske volitve. Pristaši nemške ljudske stranke niso povsem zadovoljni z doseženim vspehom in se v svojih listih zadovoljujejo s tem, da na kratko povedo vspeh in nič druzega. Najjasneje pa dokazuje njihovo poparjenost radi ne-povoljnega vspeha pomenljiva izjava kandidata dr. Hofmann-Wellenhofa, ki je pogorel s svojo kandidaturo v mestni skupini. Ta mož je namreč izjavil, da odloži vsled tega državnozborski mandat. Iz tega je toraj razvidno, da je moža zelo užalil popolen poraz, vendar pa njegovim volilcem ne bode mnogo škodilo, ali jih v tem kratkem času zaBtopa kdo na Dunaju ali ne. Deželnozborske volitve na Gorenje Avstrijskem so izpadle včeraj v kmečkih občinah za katoliško stranko nad vse sijajno. Prodrla je namreč na vsi črti, z vsemi 19 kandidati. Strankini vodje se nadejajo ugodnega vspeha tudi pri volitvah v mestni skupini, akoravno si nasprotniki prizadevajo na vse knplje, da bi ogreli ljudstvo za svoje kandidate. — Vkljub vsem nakanam in prigovarjanju se je sklenil minulo sredo kompromis mej konservativnimi in liberalnimi veleposestniki nižjeavstriI j J1II JI. 447 15 Sfc5* Vsakdanja razpošiljatev s pošto. 1 iS it. 7 v Kolodvorskih ulicah z gospodarskimi poslopji vred prodaja se iz proste roke. Neposredne ponudbe sprejema posestnica A. Cerne. Posredovalci in agenti so izključeni. 650 3-3 Proč. duhovščini ▼ljudno priporočam svojo delavnico ca slikarijo na steklu, zlasti za izdolovanjo cerkvenih oken z umetno slikarijo Ed. Stuhl v Gradcu. Annenstrasse 36. Najboljša spri-čala in pohvale za izvršena dela razpošiljam na zahtevo. I IN Razpis službe. 649 5-4 KonNunino društvo v Cirknici išče za svojo trgovino z mešanim blagom komi j a - poslov odj o. Plača in kavcija po dogovoru. — Oglasi na Kon-sumno društvo v Cirknici pri Rakeku, Notranjsko. Koverte s firmo vizitnice in trgovske račune priporoča Eatol. tiskarna v Ljubljani. Obdarjena, jako umetna 622 15 lesorezbina dela okvire za fotografije ln slike, zelo okusno izdelane po naročilu s poljubnim listevjem, z grbom ali znaki, ploščeke z napisi itd. — vse iz lastne delavnice priporoča Fr. Staiiiplcl v Ljubljani, Kongresni trg, Tonhalle. Št. 9865. Razpis. 658 3-1 V Idriji je izpraznjena služba provizoričnega deželnega živinozdravnika. S to službo združeni so dohodki letnih 700 gld., in sicer je v pokritje te svote zagotovljen iz deželnega zaklada znesek 300 gld., iz občinske bla-' gajne v Idriji znesek 200 gld. in za pet let iz državnih sredstev tudi znesek 200 gld. Dotični živinozdravnik je dolžan brezplačno ogledati živino in meso v Idriji, ter ondi brezplačno nadzorovati živinske semnje, v ostalem sodnijskem okraji pa proti primerni odškodnini po dogovoru z dotičnimi občinami. Prosilci za to službo pošljejo naj svoje prošnje z dokazili o starosti, znanji slovenskega in nemškega jezika in o živinozdravniški vsposobljenosti do dn& 20. oktobra 1896. 1. podpisanemu deželnemu odboru. X>eželiii odtoor kranjski. Ljubljana, dn£ 15. septembra 1896. Dnč 25. septembra. Sknpni državni dolg v notah.....101 Sknpni državni dolg v srebru ... . 101 Avstrijska zlata renta 4%......123 Avstrijska kronska renta 4%, 200 kron . 101 Ogerska zlata renta i%.......122 Ogerska kronska renta 4*, 200 kron . . 99 Avstro-ogerske bančne delnice, 600 gld. . 951 Kreditne delnice, 160 gld......368 London vista...........119 NemSki dri. bankovci za 100 m. nem. drž. velj. 58 20 mark............11 20 frankov (napoleondor)............9 Italijanski bankovci ........44 C. kr. cekini......................6 gld. h n aj s k a borz; a. 45 kr. 55 . 30 . 15 . 05 . 05 „ 95 . 58 . 74 , 54 V,, 30 „ 68 „ Dni 24. septembra. 4* državne srečke 1. 1854, 250 gld. . . b% državne srečke 1. 1860, 100 gld. . . Državne srečke 1. 1864, 100 gld..... 4 % zadolžnice Rudolfove želez, po 200 kron Tišine srečke 4%, 100 gld....... Dunavske vravnavne srečke 6% . . . Dunavsko vranavno posojilo 1. 1878 . . Posojilo goriškega mesta....... 4% kranjsko deželno posojilo..... Zastavna pisma a v. osr zem.-kred.banke4$ Prijoritetne obveznice državne železnice . . „ „ južne železnice 3 % . . „ južne železnice b% . „ , dolenjskih ieleznic 4 % 144 gld. 50 156 — 190 — 99 20 139 — 128 — 108 25 112 — 98 76 99 45 223 25 171 75 128 35 99 n 50 Kreditne srečke, 100 gld........196 gld, 75 kr. 4% srečke dunav. parobr. družbe, 100 gld. 142 „ — „ Avstrijskega rudečega križa srečke, 10 gld. 18 „ - „ Rudolfove srečke, 10 gld.......23 „ — „ Salmove srečke, 40 gld................70 „ — „ St. Gen6is srečke, 40 gld.......VI „ — , Waldsteinove srečke, 20 gld......60 „ — „ Ljubljanske srečke.........22 „ 75 „ Akcije anglo-avstrijske banke, 200 gld. 155 „ — „ Akcije Ferdinandove sev.železn., 1000 gl.st.v. 3410 . — „ Akcije tržaškega Lloyda, 500 gld. . . . 426 „ — „ Akcije južne železnice. 200 gld. sr. . . . 101 , 75 „ Dunajskih lokal, železnic delniška družba - „ — , Montanska družba avstr. plan..........85 , 70 » Trboveljska preraogarska družba, 70 gld. . 157 „ — „ Papirnih rubljev 100........U7 , 75 . Nakup ln prodaja „ vsakovrstnih državnih papirjev, srečk, denarjev itd. > S a varovanje za zgube pri žrebanjih, pri «žrebanju ¡3 najhianišega dobitka. g - - Kslantna izvršitev naročil na borzi. Menjarnična delniška družba „i» E18CU Wolizsili it. 10 Dunaj, lariahilferitrassi 74 B. éé ■MT Pojasnila T&Xt v vseh gospodarskih in finančnih stvareh, potem o kursnih vrednostih vseh špekulaoljskih vrednostni!) papirjev in vestni sviti za dosego kolikor je mogoče visocega obrestovanja pri popolni varnosti b« naloženih elavnie. *T|SC3