Poštnina plačana pri pošti 1102 LJUBLJANA DRUŠTVO GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV CELJE ■' Oblakova 30, 3000 Celja ^ 4 Glavni in odgovorni urednik: Navodila avtorjem za pripravo člankov in drugih prispevkov Prof.dr. Janez DUHOVNIK Lektorica: Alenka RAIČ - BLAŽIČ Tehnični urednik: Danijel TUDJINA Uredniški odbor: □ oc.dr. Ivan JECELJ Andrej KOMEL, u.d.i.g. Mag. Gojmir ČERNE Prof.dr. Franci STEINMAN Prof.dr. Miha TOMAŽEVIČ Janja PEROVIC-MAROLT, u.d.i.g Tisk: TISKARNA LJUBLJANA d d Količina: 3000 izvodov Revijo izdaja ZVEZA DRUŠTEV GRAD­ BENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE, Ljubljana, Karlovška 3, telefon/faks: 01 422-46-22, ob fi­ nančni pomoči Ministrstva RS za znanost in tehnologijo, Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani ter Zavoda za grad­ beništvo Slovenije. h t t p : / / w w w . z v e z a - d g i t s . s i Letno izide 12 številk. Letna naročnina za individualne naročnike znaša 5000 SIT; za študente in upokojence 2000 SIT; za gospo­ darske naročnike (podjetja, družbe, ustanove, obrtnike) 40500 SIT za 1 izvod revije; za naročnike v tujini 100 USD. V ceni je vštet DDV. Poslovni račun se nahaja pri NLB, d.d. Ljubljana,številka: 0 2 0 1 7 - 0 0 1 5 3 9 8 9 5 5 1. Uredništvo sprejema v objavo znanstvene in strokovne članke s področja gradbeništva in druge prispevke, pomembne in zanimive za gradbeno stroko. 2. Znanstvene in strokovne članke pred objavo pregleda najmanj en anonimen recenzent, ki ga določi glavni in odgovorni urednik. 3. Besedilo prispevkov mora biti napisano v Slovenščini. 4. Besedilo mora biti izpisano z dvojnim presledkom med vrsticami. 5. Prispevki morajo imeti naslov, imena in priimke avtorjev ter besedilo prispevka. 6. Besedilo člankov mora obvezno imeti: naslov članka (velike črke); imena in priimke avtorjev; naslov POVZETEK in povzetek v slovenš­ čini; naslov SUMMARY, naslov članka v angleščini (velike črke) in povzetek v angleščini; naslov UVOD in besedilo uvoda; naslov nasled­ njega poglavja (velike črke) in besedilo poglavja; naslov razdelka in besedilo razdelka (neobvezno); naslov SKLEP in besedilo sklepa; naslov ZAHVALA in besedilo zahvale (neobvezno); naslov LITERATURA in seznam literature; naslov DODATEK in besedilo dodatka (neobvezno). Če je dodatkov več, so dodatki označeni še z A, B, C, itn. 7. Poglavja in razdelki so lahko oštevilčeni. 8. Slike, preglednice in fotografije morajo biti oštevilčene in oprem­ ljene s podnapisi, ki pojasnjujejo njihovo vsebino. Slike in fotografije, ki niso v elektronski obliki, m o r a j o biti priložene prispevku v originalu in dveh kopijah. 9. Enačbe morajo biti na desnem robu označene z zaporedno številko v okroglem oklepaju. 10. Uporabljena in citirana dela morajo biti navedena med besedilom prispevka z oznako v obliki [priimek prvega avtorja, leto objave]. V istem letu objavljena dela istega avtorja morajo biti označena še z oznakami a, b, c, itn. 11. V poglavju LITERATURA so dela opisana z naslednjimi podatki: priimek, ime avtorja, priimki in imena drugih avtorjev, naslov dela, način objave, leto objave. 12. Način objave je opisan s podatki: knjige: založba; revije: ime revije, založba, letnik, številka, strani od do; zborniki: naziv sestanka, organi­ zator, kraj in datum sestanka, strani od do; raziskovalna poročila: vrsta poročila, naročnik, oznaka pogodbe; za druge vrste virov: kratek opis, npr. v zasebnem pogovoru. 13. Pod črto na prvi strani, pri prispevkih, krajših od ene strani pa na koncu prispevka, morajo biti navedeni obsežnejši podatki o avtorjih: znanstveni naziv, ime in priimek, strokovni naziv, podjetje ali zavod, naslov. 14. Prispevke je treba poslati glavnemu in odgovornemu uredniku prof. dr. Janezu Duhovniku na naslov: FGG, Jamova 2, 1000 LJUBLJANA. V spremnem dopisu mora avtor članka napisati, kakšna je po njegovem mnenju vsebina članka (pretežno znanstvena, pretežno strokovna) oziroma za katero rubriko je po njegovem mnenju prispevek pri­ meren. Prispevke je treba poslati v treh izvodih in v elektronski obliki (WORD, EXCEL, AVTOCAD, DESIGNER). Uredniški odbor GRADBENI VESTNIK GLASILO ZVEZE DRUŠTEV GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE UDK-UDC 05:625;ISSN 0017-2774 LJUBLJANA, DECEMBER 2001 LETNIK L STR. 273 - 300 VSEBINA - CONTENTS UVODNIK Stran 274 Janez Reflak, Janez Duhovnik, Gorazd Humar V SLOGI IN ZNANJU JE MOČ Articles, studies, proceedings Stran 275 Marko Brezigar, Bogdan Zgonc__________ ŽELEZNIŠKA POVEZAVA MED SLOVENIJO IN MADŽARSKO - PROJEKT DVEH DRŽAV RAILWAY LINK BETWEEN SLOVENIA AND HUNGARY - TWO COUNTRIES’ PROJECT Stran 291 Tinkara Kopar, Vilma Ducman____________ OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVOSTI PRI PRESKUŠANJU GRADBENIH MATERIALOV EVALUATION OF THE MEASUREMENT UNCERTAINTY IN TESTING OF BUIL­ DING MATERIALS REFLAK, DUHOVNIK, HUMAR: V slogi in znanju je moč UVODNIK V SLOGI IN ZNANJU JE M O Č Mineva drugo leto, odkar naročniki Gra­ dbenega vestnika dobivate vsak mesec eno številko te strokovne revije. V leto­ šnjem letniku je bilo objavljenih 17 stro­ kovnih in 11 znanstvenih člankov, v ru­ brikah Novice, Mnenja in odmevi, Uvod­ nik, Jubilej in In memoriam pa še 12 pri­ spevkov. Prispevke je napisalo skupaj 65 avtorjev. Med njimi je večina gradbe­ nikov, sodelovali pa so tudi arhitekti, strojniki, rudarji, fiziki, kemiki in seizmo­ logi. Avtorji so prispevke napisali zato, da bi svoje znanje in izkušnje posredovali drugim kolegom, predvsem tistim, ki neposredno sodelujejo pri graditvi (projektiranju, gradnji, nadzoru, in­ špekciji, vzdrževanju, odstranjevanju) objektov. Ta namen bi bil dosežen, če bi revijo prejemala in brala večina gradbe­ nih strokovnjakov, ki jih je v Sloveniji več tisoč. Pregled naročnikov pa kaže naslednjo sliko: med naročniki je 420 posamez­ nikov, 16 študentov, 98 podjetij, ki prejemajo 168 izvodov in 119 upokojen­ cev. Revijo prejema zastonj še 22 častnih članov, 14 izvodov pa se izmenjuje z izdajatelji drugih revij. Od 900 natis- dr. Janez Reflak, predsednik Zveze društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije njenih se v rokah gradbenikov neposred­ no znajde skupaj le 759 izvodov. Skupni stroški izdajanja revije bodo v letu 2001 predvidoma znašali okoli 13 milijo­ nov tolarjev. Pri tem je treba upoštevati, da avtorji svoje avtorske pravice odsto­ pajo reviji brezplačno. Od tega so fiksni stroški okoli 8 milijonov, 5 milijonov pa znašajo stroški tiska in pošiljanja revije. Lastna cena enega izvoda revije je torej okoli 1.200 tolarjev. Posamezni naročniki bodo predvidoma plačali 1,7 milijona naročnine, podjetja pa 4,8 milijona. Ministrstvo za znanost, šolstvo in šport bo prispevalo 1,7 milijo­ na, Fakulteta za gradbeništvo Univerze v Ljubljani in Zavod za gradbeništvo vsak po 0,6 milijona, prav toliko pa bodo pri­ spevali naročniki oglasov. Skupaj torej 10 milijonov tolarjev. Izguba pri izdajanju Gradbenega vestnika bo torej znašala okoli 3 milijone tolarjev. V danih razmerah je mogoče to izgubo zmanjšati predvsem s povečanjem števila naročnikov. Zato je bila na ZDGITS na­ rejena analiza, koliko naročnikov je sedaj dr. Janez Duhovnik, urednik Gradbenega vestnika med gradbeniki, ki so člani Inženirske zbornice Slovenije, med katerimi je veči­ na pooblaščenih inženirjev. Po stanju v maju 2001 jih je od pooblaščenih inženirjev prejemalo Gradbeni vestnik le 229. Od 457 inženirjev in tehnikov, ki so vpisani v posebni imenik odgovornih projektantov, pa jih Gradbeni vestnik prejema le 14. Od 2283 gradbenikov, čla­ nov IZS, jih Gradbenega vestnika ne prejema 2040. Zato je na pobudo ZDGITS Upravni odbor MSG pri IZS na svoji seji 26. 11.2001 sklenil, da za vse člane, ki še niso naroč­ niki, kupi decembrsko številko Gradbene­ ga vestnika, v decembru 2001 pa bo proučil možnost, da bi za vse člane revijo naročil v letu 2002. V upanju, da bodo vsi prejemniki decem­ brsko številko Gradbenega vestnika z za­ nimanjem prebrali in to dejanje MSG pri IZS z odobravanjem sprejeli kot prispe­ vek k njihovemu izobraževanju, želimo v imenu ZDGITS in IZS vsem slovenskim gradbenicam in gradbenikom v novem letu 2002 čimveč sreče, zdravja, osebne­ ga zadovoljstva in poslovnih uspehov. Gorazd Humar, predsednik Upravnega odbora matične sekcije gradbenih inženirjev pri Inženirski zbornici Slovenije M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav ŽELEZNIŠKA POVEZAVA MED SLOVENIJO IN MADŽARSKO - PROJEKT DVEH DRŽAV RAILWAY LINK BETWEEN SLOVENIA AND HUNGARY - TWO COUNTRIES1 PROJECT s t r o k o v n i Čl a n e k UDK 625.11 [497.12 + 439) MARKO BREZIGAR, BOGDAN ZGONC P O V Z E T E K Slovenija in Madžarska sta se v sredini devetdesetih let odločili za neposredno železniško povezavo, in sicer od Murske Sobote prek Hodoša do Zalalövöja. Odločitev je bila sprejeta na ravni vlad obeh držav na podlagi študije upravičenosti, ki jo je izdelala neodvisna britanska svetovalna agencija. Nova proga dopolnjuje sistem evropskih koridorjev in pomeni dograditev petega koridorja, ki je pomemben evropski prometni koridor skozi Slovenijo, teče pa iz Trsta, Kopra prek Ljubljane, Budimpešte in Bratislave do Lvova. Nova proga povezuje dve državi, Slovenijo in Madžarsko. Skupna dolžina proge je 43,5 km, od tega v Sloveniji 24,5 km in na Madžarskem 19 km. Proga je speljana v geografsko sklenjenem območju Goričkega te r prečka in povezuje štiri občine: Puconci, Gornji Petrovci, Šalovci in Hodoš. Nova proga je nasodobnejša proga v Sloveniji. Pri načrtovanju so bili upoštevani vsi najmodernejši tehnični parametri in gradbeni ukrepi. Proga je zgrajena za h itrosti 16Q km/h, kar pomeni, da je najmanjši radij na njej 1200 m. Največji vzpon proge je 10 promilov, kar omogoča vožnjo vlakov mase do 2000 t. Skupna mejna postaja Hodoš in izogibališče □ankovci imata postajne tire uporabne dolžine 75D m, kar omogoča križanje in srečevanje tudi najdaljših vlakov. Na progi so vsa križanja cest z železnico zavarovana z zapornicami (6 križanj] oziroma so zunajnivojska [16 križanj]. Proga je grajena za 225 kN osnega pritiska in z upoštevanjem svetlega profila UIC GC. V skladu s srednjeročnim družbenim planom Republike Slovenije je bil z lokacijskim načrtom upoštevan tudi koridor za drugi t ir in elektrifikacijo. Proga je prvič v Sloveniji opremljena z najsodobnejšimi elektronskimi signalnovarnostnimi napravami in sodobnimi telekomunikacijskimi napravami in od teh prvič z elektronskimi telefonskimi stebrički. Projektirana je tako, da čimmanj obremenjuje okolje, ob progi zgrajene protihrupne ograje, hkrati pa je progovno telo sprojektirano tako, da kar najbolj zmanjšuje tresljaje. Poleg tega je na postaji Hodoš zgrajena čistilna naprava za postajo in naselje Hodoš. Prvič v Sloveniji so kretnice vgrajene na betonske pragove. Avtorja: M a rko B re z ig a r, univ. dipl. inž. g ra d ., S lovenske že lezn ice d .d ., K o lodvorska 1 1 , L jub ljana prof. dr. Bogdan Z g o n c , univ. dipl. inž. g ra d ., S lovenske že lezn ice d .d ., Ko lodvorska 1 1 , L jub ljana M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav S U M M A R Y In the middle of the nineties, Slovenia and Hungary agreed on a direct railway connection to be built between Murska Sobota - through Hodoš - and Zalalövö. The decision was adopted on the level of the governments of both countries on the basis of a feasibility study made by an independent British consulting agency. The new line supplements the system of European transport corridors and means an extension of the Fifth European Transport Corridor, which is of great importance for European traffic flows crossing Slovenia and running from Trieste, Koper, through Ljubljana, Budapest, Bratislava to Lvov. The new railway line connects two states, Slovenia and Hungary. The to ta l length of the line is 43.5 km, whereof 24.5 km of the line run across the Slovenian te rrito ry and 19 km across the Hungarian land. On the Slovenian side the line runs along a geographically closed area of Goričko and crosses and connects four municipalities: Puconci, Gornji Petrovci, Šalovci and Hodoš. The new line is the most up-to-date line in Slovenia. In its planning, the most modern technical parameters and construction measures were considered. The line has been built for speeds up to 160 km/h, which means th a t its smallest radius is 1200 m. The maximum gradient of the line is 1 %, which enables train with mass up to 2000 t. The joint railway border station Hodoš and the passing point at Dankovci have the station tracks with a usable length of 750 m, which enables crossing and passing of the longest trains. All road-railway intersections along the line are protected with barriers (6 intersections] or are grade-separated (16 intersections]. The line with the UIC GC clearance gauge is envisaged for an axle load of 225 kN. In line with the medium-term social plan of the Republic of Slovenia the site plan envisaged also a corridor for the construction of the second track and electrification. It is the firs t Slovenian railway line equipped with the most modern electronic signalling, safety and telecommunication devices and with the electronic telephone (emergency call] posts erected all along its length. The line has been designed with an aim to exert as little adverse impacts on the environment as possible. On the Slovenian side noise barriers are built, and simultaneously, the track formation is designed for the most efficient damping of vibrations possible. In addition to this, the Hodoš station is equipped with a purifying plant to be used for the station and the settlem ent of Hodoš. Likewise, for the firs t time in Slovenia, the point switches are built onto concrete sleepers. 1.0 UVOD Slovenija in Madžarska sta se v sredini devetdesetih let odločili za neposredno železniško povezavo in sicer od Murske Sobote prek Hodoša do Zalalövöja. Odločitev je bila sprejeta na ravni vlad obeh držav na podlagi študije upraviče­ nosti, ki jo je izdelala neodvisna britan­ ska svetovalna agencija. Nova proga dopolnjuje sistem evropskih železniških koridorjev in pomeni dogra­ ditev petega koridorja, ki je pomemben evropski prometni koridor skozi Slove­ nijo, teče pa iz Trsta, Kopra prek Ljublja­ ne, Budimpešte in Bratislave do Lvova. Nova železniška povezava pomeni najkrajšo prometno pot med severnojad- ranskimi pristanišči in severno Italijo na eni strani in Madžarsko ter vzhodnoevrop­ skimi državami na drugi strani. Povezuje pa tudi slovensko gospodarstvo in Luko Koper s srednjo in vzhodno Evropo ter Prekmurje z drugimi deli Slovenije. Hkrati je bila nova proga edini manjkajoči del V. kretskega koridorja. Le-ta povezuje severnojadranske luke z Ukrajino prek Ljubljane, Budimpešte, Bratislave, Žiline, Košič, Lvova in se končuje v Kijevu. Pro­ ga je tudi sestavni del evropske železniške mreže. V tem kontekstu je vključena v Trans European Railway—TER proge. Ima tudi zelo pomembno vlogo v višegrajski skupini držav Poljske, Češke, Slovaške, Madžarske in Slovenije, saj je del centralne železniške povezave med Baltikom in Jadranom. Nova proga povezuje dve državi, Slove­ nijo in Madžarsko. Skupna dolžina proge M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav Slika 1: Evropski koridorji je 43,5 km, od tega v Sloveniji 24,5 km in na Madžarskem 19 km. Teče od Pucon­ cev, ki ležijo 5 km severno od Murske Sobote, prek izogibališča v Dankovcih do skupne mejne postaje Hodoš in naprej skozi Bajänsenye prek postaje Čriszen- tpeter do že obstoječe postaje Zalalövö. Na slovenski strani se navezuje na progo Pragersko-Ormož-Murska Sobota, 'na madžarski pa na progo Zalalövö-Zalae- gerszeg, ki se nadaljuje proti Budimpe­ šti. Proga je speljana v geografsko sk­ lenjenem območju Goričkega ter prečka in povezuje štiri občine: Puconci, Gornji Petrovci, Šalovci in Hodoš. Teče po dveh dolinah, po dolini Mačkovskega in Pesko- vskega potoka. Nova proga je nasodobnejša proga v Slo­ veniji. Pri načrtovanju so bili upoštevani vsi najmodernejši tehnični parametri in gradbeni ukrepi. Proga je zgrajena za hi­ trosti 160 km/h, kar pomeni, da je naj­ manjši radij na njej 1200 m. Največji vzpon proge je 10 promilov, kar omogoča vožnjo vlakov skupne mase do 2000 t. Skupna mejna postaja Hodoš in izogiba- lišče Dankovci imata postajne tire upo­ rabne dolžine 750 m, kar omogoča križanje in srečevanje tudi najdaljših vlakov. Na progi so vsa križanja cest z železnico zavarovana z zapornicami (6 križanj) oziroma so zunajnivojska (16 križanj). Proga je grajena za 225 kN osne­ ga pritiska in z upoštevanjem svetlega profila UIC GC. V skladu s srednjeročnim družbenim planom Republike Slovenije je bil z lokacijskim načrtom upoštevan tudi koridor za drugi tir in elektrifikacijo. Pro­ ga je prvič v Sloveniji opremljena z naj­ sodobnejšimi elektronskimi signalnovar­ nostnimi napravami in sodobnimi teleko­ munikacijskimi napravami in od teh prvič z elektronskimi telefonskimi stebrički. Projektirana je tako, da čim manj obre­ menjuje okolje. Ob progi so zgrajene pro­ tihrupne ograje, hkrati pa je progovno telo sprojektirano tako, da kar najbolj zmanj­ šuje tresljaje. Poleg tega je na postaji Hodoš zgrajena čistilna naprava za po­ stajo in naselje Hodoš. Prvič v Sloveniji so kretnice vgrajene na betonske prago­ ve. 2.0 OPIS PROJEKTA 2.1 LOKACIJA V slovenskem prostoru je nova železniška proga Puconci-Hodoš-državna meja del slovenskega železniškega omrežja. Pro­ ga je sestavni del magistralne železniške smeri Sežana/Koper-Ljubljana-Maribor- Šentilj/Pragersko-Ormož-Murska Sobo- ta-Hodoš in ima značaj glavne proge I. reda. Glede na mikrolokacijo leži nova želez­ niška proga v geografsko zaključenem območju Goričkega. Z vidika upravnih enot pa poteka trasa proge prek ozemlja štirih občin, in sicer občine Puconci (10,87 km), Gornji Petrovci (7,52 km), Šalovci (3,91 km) in Hodoš(2,28 km). M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav 2.2 GRADBENO- TEHNIČNI OPIS OBJEKTA Celoten objekt nove proge obsega: • progo v dolžini 24,579 m, • skupno mejno postajo v Hodošu s pe­ tim i glavnimi prevoznimi tiri uporabne dolžine 750 m, • izogibališče Dankovci ter postajališča Puconci, Mačkovci, Gornji Petrovci in Šalovci, • predor dolžine 320 m z galerijama pred in za predorom skupne do lž ine 305 m, • 94 mostov, in sicer: 4 nadvozi, 3 pod­ vozi, 6 železniških mostov, 7 cestnih mostov, 2 podhoda in 72 propustov, • ceste in deviacije cest v skupni dolžini 24 km, • najsodobnejše elektronske signa lno­ varnostne naprave na postajah in ob progi, • sodobne telekom unikacijske naprave na postajah in ob progi ter • okoljevarstveno ureditev proge: regu­ lacije potokov, protihrupne ograje, čis­ t iln o napravo, nova č rp a liš č a p itne vode, prehode za visoko divjad in dvo­ živke, ograje za dvoživke itd. POTEK TRASE IN TEH­ NIČNI PARAMETRI NOVE PROGE Začetek trase proge je v k.o. Puconci v km 4 4 + 5 9 5 . Trasa proge poteka od Pucon­ cev do Mačkovcev večji del na 1,0 do 2,0 Slika 2: Mikrolokacija proge M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav m visokem nasipu po dolin i Mačkovske­ ga potoka. Izogibališče Dankovci je zaradi velike uporabne dolžine tirov (750 m), za­ radi goste pose litve ob stari postaji v M ačkovcih in zaradi tehnolog ije prom e­ ta nove proge zgrajeno 2 km pred opušče­ no postajo M ačkovci. Izogibališče ima poleg glavnega prevoznega tira še en tir za prehitevanje ali križanje vlakov. Za na­ seljem M ačkovci trasa nove proge v nizkem nasipu prečka z gozdom porašče­ no dolino in se nadaljuje na nasprotnem bregu do line v p litvem ukopu. Usek se proti koncu doline poglobi, ker se dolina dviguje proti hribu M ajorec hitreje, kot to dopušča m aksim alni vzpon nove proge. Proga poteka v daljšem preduseku, ki se konča v začetku ga lerije v km 5 5 + 1 2 5 . Dolžina ga le rije znaša 180 m. Proga v dolgem ostrem loku z m inim alnim dopu­ stnim radijem 1200 m v predoru dolžine 320 m prebije hrib Majorec. Za predorom se lok izteče v galeriji dolžine 125 m, tako da je celoten pokriti del proge dolg 625 m. Od konca galerije poteka proga v do l­ gem preduseku, ki je na desni strani va­ rovan s sidrano p ilo tno steno. V km 5 6 + 3 0 0 trasa preide v nasip višine 4-5 m in preide na ravnico naselja Stanjevci. Od tod naprej proga prečka dolino Pesko- vskega potoka v 2-3 m visokih nasipih. Po prečkanju ceste proti Križevcem, ki je izvedeno z nadvozom, poteka proga sko­ zi gozd v blagem ukopu, kjer je zaradi plazovitosti terena izvedeno arm iranobe­ tonsko korito dolžine 147 m, ki se konča v km 5 8 + 1 3 3 . Naprej poteka proga v nižjih nasipih oziroma na dveh mestih v manjših ukopih do začetka mejne postaje v Hodošu, ki se začne v km 6 6 + 9 9 2 . Od tod naprej pa vse do državne meje se razteza 2118 m do lga postajna prema. Skupna mejna postaja Hodoš leži na 3-5 m visokih nasipih in je zgrajena s petim i glavnim i prevoznimi t ir i in vso potrebno sprem ljajočo infrastrukturo. Za postajnim obm očjem poteka proga v premi v v išjih nasipih vse do državne meja do km 6 9 + 1 7 8 . Pri p ro jektiranju tehn ičn ih parametrov nove proge so bile upoštevane naslednje zahteve: • proga je enotirna in nee lektrific irana proga za mešani promet, • m aksim alna pro jektirana h itros t v la ­ kov je 160 km /h, obratovalna hitrost v prvi fazi pa 120 km/h, • m aksim alna osna ob rem en itev 225 kN/os oziroma 80 kN/m in • upoštevan koridor za m orebitni drugi tir in e lektrifikacijo proge v bodočnos­ ti. Elementi horizontalnih krivin so tako prilagojeni projektni h itrosti v = 160 km / h in m aksim alnem u nekompenziranemu bočnemu pospešku b = 0.65 m /s2. M i­ nim alni radij krivine tako znaša R = 1200 m. Izračun m in im a ln ih dolžin prem in č is tih lokov je tako Dmin = 0 .5 * Vmax; izračun nadvišanj v krivinah in bočnih pospeškov je izveden po fo rm u li h = 7 .1 V /R . Vse prehodnice na novi progi imajo obliko popravljene kubične parabo­ le s prem očrtn im i prehodnim i k lančina­ mi in so izračunane po fo rm u li L = 1 0 *V *h /1 0 0 0 in pogojene z m in im a l­ nim norm aln im nagibom prehodnih klančin 1: n = 1 :1 0 * V . Trasa nove proge je dolga 24.579 m. Na celotni novi trasi je 20 krivin v skupni dolžini 15.116 m (61 %), medtem, ko skup­ na dolžina prem znaša 9.463 m (39 %). Maksimalni vzponi po predpisani tehno­ log iji proge so na medpostajnih odsekih 10 prom il, na postajah v premi znaša nagib nivelete 1 prom il, na izogibališču pa niveleta poteka v nagibu odprte pro­ ge. Ob upoštevanju najneugodnejših uporov v krivini in v predoru znaša mak­ sim alni dopustn i gradbeni vzpon 8,725 prom il, kar je b ilo upoštevano v predoru. Vertikalne zaokrožitve nivelete so bile izračunane po form uli R v = V 2 = 2 6 0 0 0 m pri upoštevanju maksimalne hitrosti 160 km/h. Na celotn i progi sta dva karakteristična prečna profila proge: v nasipu in v useku. Trup proge sestavljata zgornji in spodnji ustroj. Spodnji del nasipa je grajen iz m aterialov, p rid o b lje n ih iz ukopov pred predorom. Zgornji del trupa sestavlja tampon debeline 30 cm, ki se zaključuje s planumom proge v š irin i 6,5 m asim e­ trično, ki je v krivinah razširjen. Nagib planuma je enostranski z naklonom 5 % in zagotavlja odvodnjavanje po brežini v odvodne jarke, ki so vzporedni z nasipom in odvodnjavani pravokotno v bližnje po­ toke. Pod tampon je vgrajena 40 cm de­ bela plast zm rzlinsko odpornega materia­ la. Zaradi ugotovljenega efekta utapljanja zmrzlinsko odpornega materiala v nasip, ki je zgrajen iz m aterialov iz preduseka, M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav Slika 4a: K arakterističn i prečni profili proge = l2kcp m2 = l2kop fiumuso m2 - Izkop jarka m2 PflCflL 57ACKINAŽA NAD VIŠANJE Slika 4b: K arakteris tičn i prečni profili proge je med nasipom in poste ljico postavljena plast ločilnega slo ja iz politlaka. Nasipi so glede na slabe geološko-geo- mehanske razmere grajeni v naklonu 1:2. V išino nasipa pogojuje obstoječi relief ter bližina potokov, saj nasip zagotavlja var­ nost proge pred poplavami. Vkopi so večinom a p litv i, z naklonom brežin 1 :3, razen v preduseku tunela, kjer so visoki vkopi zavarovani s sidran im i p ilo tn im i stenami ali s kaštnim zidom , tem eljen im na je t grouting p ilo tih . Nad p ilo tn im i stenami in tam, kjer so vkopi v iš ji od 5 m, so ukopi oblikovani z vm e­ snim i bermami v š irin i 3 m zaradi varno­ sti pred splazitvami zem ljine. Zgornji ustroj proge sestavlja jo t ir i in kretnice sistem a UIC 60 in na postaji Hodoš na stranskih tir ih tirn ice S49 na betonskih pragih. Za p ritrd itev tirn ic in kretnic na prage je uporabljena elastična pritrd itev »Pandrol«. Debelina gramozne grede pod spodnjim robom betonskega praga je 30cm . Tiri in kretnice so zvarjeni. 2.3 OBJEKTI NA PROGI Vsi objekti na progi so dimenzionirani na obtežno shem o UIC - 71. Za obtežbo cestnih mostov je upoštevana shema po praviln iku za obtežbe mostov, obtežne sheme po DIN 1072. Na ce lo tn i trasi so zgrajeni naslednji ob jekti spodnjega ustroja: • 3 cestni podvozi, • 4 cestni nadvozi, • 2 podhoda, • 6 železniških mostov in 7 mostov na cestnih deviacijah in obstoječih ces­ tah, • 72 propustov, • 4 sidrane pilotne stene, • kaštni zid, tem eljen na jet grouting p i­ lo tih , • 6 n ivojskih cestnih prehodov. Obliko cestnih nadvozov, podvozov, po­ dhodov in mostov narekuje tehnična izve­ dba teh objektov. Vsi pa so zasnovani kot m onolitn i betonski okviri pravokotnih oblik. Cestni podvozi so betonski okviri svetle v iš ine 4,5m , širine 6,58m in dolžine 6,78m . Dva od njih sta zaradi visoke po­ dtalne vode zgrajena v kesonu in imata urejeno črpanje meteornih vod s poseb­ no zgradbo za potrebe črpališča. Cestni nadvozi so izvedeni kot viadukti na več stebrih s točkovnim i tem elji. Najdalj­ ši nadvoz N6 je nadvoz za regionalno cesto Murska Sobota-Hodoš. Ima osem po lj dolžine 30 ozirom a 26 m, skupne dolžine 236,2 m. Ta nadvoz prečka d o li­ no Mačkovskega potoka pred Mačkovci in je hkrati na jdaljši most na celotni trasi. Nadvoz N7 je izveden za cesto Gornji Petrovci-Križevci. Ima 4 po lja v skupni dolžini 99,40 m. Zelo podoben je nadvoz za cesto Š a lovci-D om anjševci, ki ima 4 polja skupne dolžine 75,80 m. Zunajni- vojsko povezavo naselja Krplivnik s Ho­ došem om ogoča nadvoz N11, ki je izve­ den že nad skupno mejno postajo Hodoš, prek 4 polj s skupno dolžino 99,40 m. Vi­ šina nadvozov zagotavlja poznejšo izve­ dbo e lektrifikac ije proge in morebitno izvedbo drugega tira, zato je najmanjša razlika med gorn jim robom tirn ice in spo­ dnjim robom prekladne konstrukcije na­ dvoza 6 m. Zgrajena sta dva podhoda za pešce in kolesarje, ki sta zasnovana kot arm irano­ betonski škatlasti konstrukciji svetlega razpona 3,0 m in svetle višine 2,5 m s stopniščem širine 2,4m ter gladko ram­ po širine 0,6 m. Na progi je šest železniških mostov: prek Mačkovskega potoka (svetla razpetina 16,89 m), prek Peskovskega potoka (trije mostovi svetle razpetine 36,80 m, 40,40 m in 46,40 m) in prek Velike Krke (svetla razpetina 26,00 m) in Dolenjskega poto­ ka (svetla razpetina 44,30 m). Mostovi M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav so zasnovani kot arm iranobetonske kon­ s trukc ije in so d im enzion iran i na 100- letne visoke vode z upoštevanjem varno­ stne višine najmanj 0,6 m. Poleg železniških m ostov je izvedenih 7 cestnih mostov na novozgrajenih cestah in cestnih deviacijah. M ostovi so svetle razpetine od 8,00 do 10,00 m. Na celotnem poteku trase bo presekano veliko število potočkov in jarkov, ki se pod nasipom stekajo v potoke. Za uredi­ tev njihovega pretoka je zgrajenih 72 pro- pustov, ki so zasnovani kot škatlasti AB okviri dim enzij od 1*1 do 2 *3 m. Izvedenih je šest n ivojskih prehodov pro­ ge z loka ln im i cestam i, kjer je število cestnega dnevnega prometa PLDP manj kot 100 vozil na dan. Vsi nivojski preho­ di so zavarovani z avtomatskim i polzapor- n icam i, ki preprečujejo prehod cestnega prometa v času vožnje vlakov. Širine ce­ stnih n ivo jskih prehodov so prilagojene obsto ječim cestam. Vsi nivojski prehodi im ajo vgrajeno trdo gumo za cestni prehod preko železniške proge. 2.4 PREDUSEKI PREDORA, GALERIJI IN PREDOR Oblika in osnovne dim enzije predora so privzete po švicarskih predpisih za dvo­ tirno progo in za h itros ti do 200 km/h. Predor je izveden za dva tira na medosni razdalji 4,20 m in za m in im a ln i svetli Slika 5a: Viadukt N6 - Vzdolžni in prečni prerez nadvoza 9,5 0 M. BREZIGAR, B, ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav Slika 5b: Viadukt N6 Slika 6: Najdaljši železniški m ost prek Peskovskega potoka Prerez predora ;gani beton i , S * ! č 1 £ ] ; j 2 a j — — t— — ' Prerez galerije Slika 7a: Predor - prečni prerez Slika 7b: Galerija - prečni prerez profil UICGC. M in im a ln i odm ik kon­ strukcije od roba praga je 2,20 m zaradi strojne regulacije tirov. Izvedba predora je vodotesna in zasnovana tako, da je možno naknadno izvesti e lektrifikacijo proge in vgraditev signalov v stene pre­ dora. Izvedene so um ikalne niše na razdalji 50m. Dolžina predora je 320 m. Največja višina nadkritja je 34 m. Ker tla na mestu predora sestavljajo zemljine, je bila gradnja zelo zahtevna. Največja svetla š irina predora je 9,9 m, največja svetla v išina 6,95 m, radij no­ tranje obloge pa 4,95 m. Celotna svetla površina prečnega preseka je 67,30 m2. Pred in za predorom sta izvedeni galeriji s skupno dolžino 305 m. Galerija na Mačkovski strani je dolga 180 m, na Stanjevski strani pa 125 m. Sestavljajo jo p ilo ti premera 125 cm in zgornja prekla- dna plošča. G alerija se je izvajala tako, da so se najprej izvedli p ilo ti, na kar se je na utrjen i podlagi izvedla prekladna plošča po kampadah dolžine 12 do 16,02 m. Nato se je izkopavalo pod ploščo do n ivoja talne razporne plošče po enakih kampadah, nazadnje pa se je zgradila še talna plošča. Svetle dimenzije galerije so: širina 10,80 m, višina 7,60 m pri ravni ter 9,00 m pri polkrožni p lošči. Predusek predora na mačkovski strani je zaščiten na levi strani s sidranima p ilo t­ nima stenama dolžine 675 m (350 in 325 m), na desni strani pa s kastnim zidom dolžine 292 m. Na stanjevski strani pre­ dora pa je sidrana pilo tna stena dolga 375 m. Celotna dolžina preduseka na mačkovski strani je 675 m, največja glo­ bina pa 15 m. Na stanjevski strani pa je predusek dolg 600 m in globok 26 m. 2.5 POSTAJA, IZOGIBALIŠČE IN PO­ STAJALIŠČA Na celotni trasi nove proge je projektira­ na ena postaja, in s icer skupna mejna postaja Hodoš, eno izogibališče Danko- vci in štiri postajališča: Puconci, Mačko- M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav vci, Gornji Petrovci in Šalovci. Skupna mejna postaja je namenjena opravljanju m ejn ih form alnosti državnih organov ter železniških služb obeh držav (skupaj devet različnih služb). Tako se bo pregled tovora opravil istočasno s s lo ­ venske in madžarske strani, kar bo pome­ nilo, da bo zadrževanje tovornih vlakov na mejni postaji v povprečju trajalo samo 1 uro. Taka teh n o lo g ija prehoda državne meje se na tej skupni mejni postaji poja­ vlja prvič v S loveniji in na Madžarskem. Postajo sestavlja 5 glavnih prevoznih t i ­ rov z m inim alno koristno dolžino 750 m in stranski tiri ter stranski peron širine 3m in dolžine 400m . Razdalja med tiri je 4.75 m do 9.50 m. Vsa postaja leži v vzdolžnem nagibu 1 prom il. Prek kretnic na prevoznih tir ih bo možna odklonska h itrost 50 km /h (kretn ice R = 300 m), oziroma 40 km /h (R = 200 m) na osta­ lih tirih. Na mejni postaji Hodoš je poleg postaj­ nega objekta zgrajenih še nekaj drugih: pregledni jašek dolžine 30 m; pokrita klančina dolžine 350 m za potrebe fito - logov in sanitarne službe; 20 m dolga pralnica, iz katere se bodo odpadne vode odvajale v dvoprekatno greznico; črpa­ lišče globine 108 m za potrebe pitne vode za m ejno postajo in naselje Hodoš; požarni bazen, ki ima dovo lj vode za dveurno gašenje požara na postaji, ter č is tilna naprava za 600 e n o t , ki je na­ menjena celotnem u postajnem u platoju Hodoš ter naselju Hodoš. Skupna postajna stavba v km 6 8 + 3 0 4 za potrebe s lovenskih in madžarskih železniških in državnih organov je zasno­ vana kot klasičen objekt s tremi etažami: klet, p ritlič je in mansarda. Funkcionalno predstavlja jo prostori za posamezne službe in pomožni oziroma tehnični pro­ stori zaokrožene enote, ki skupaj tvorijo homogeno celoto. Zasnova objekta om o­ goča nemoten tok potovanja dokumentov, ki so potrebni pri pregledu vagonov in tovora pri prehodu državne meje. Tehno­ logija izvajanja skupne mejne kontrole je Nova / železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko Slika 8a: Predusek s stanjevske s tra n i Slika 8b: Predusek-prečni prerez M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav Slika 10a: Izogibališče Oankovci nalne ceste. Izogibališče ima urejeno tudi zunanjo razsvetljavo. Postajališča so v Puconcih, Mačkovcih, Gornjih Petrovcih in Šalovcih. Na po­ staja liščih so peroni v dolžini 150 m. Na postajališčih so urejena tudi zavetišča, ki pa nim ajo sanitarnih prostorov. Na vseh postajališčih je urejena tudi zunanja raz­ svetljava. 2.6 SIGNALNOVARNOST­ NE IN TELEKOMUNIKA­ CIJSKE NAPRAVE Signalnovarnostne na­ prave Za delovanje železniške proge in za zago­ tavljan je varnosti so b ile na novi progi vk ljučno z obsto ječo postajo Murska Sobota zgrajene najmodernejše elektron­ ske signalnovarnostne naprave. Te napra­ ve se uporab lja jo prv ič tako v S loveniji kot na Madžarskem. Z novim i napravami so oprem ljena vsa službena mesta (po­ staji Hodoš in Murska Sobota, izogiba­ lišče in posta ja lišča) ter proga. S igna l­ novarnostne naprave so povezane med seboj s progovnim , op tičn im in ener­ getskim kablom, ki so položeni ob celotni progi. Od državne meje z Republiko Madžarsko do skupne mejne postaje Hodoš in na mejni postaji so vgrajene tudi s ignalno­ varnostne naprave za potrebe madžarskih železnic in madžarskih m ejn ih organov. Glede na to, da madžarski strani ni uspelo izvesti e lektronskih s ignalnovarnostn ih naprav istočasno kot slovenski strani, je bilo treba izvesti še poseben vmesnik, ki je povezoval stare madžarske naprave z na jm oderne jš im i e lektronskim i s loven­ skim i napravami. Ko bodo zgrajene še madžarske elektronske naprave, se bodo te naprave povezale med seboj. Bistvena prednost elektronskih signalnovarnostnih naprav je v tem, da se iz zgrajenega cen­ tra vodenja prometa v Hodošu, upravljajo tri postaje: Murska Sobota, Hodoš in Dankovci ter vsa ostala službena mesta. Tako lahko prom etnik v Hodošu postavlja Slika 10b: Postajališče Mačkovci bila usklajena med izvajalci iz obeh držav. Neto površina objekta znaša 2.551 m2. V postajnem objektu so službeni in tehnični prostori železniških služb in m ejnih orga­ nov - carina, p o lic ija , inšpekcijske službe obeh držav. Skupno število delo­ vnih mest in izvajalcev na skupni mejni postaji je 264. Od tega je 61 slovenskih in 73 madžarskih železniških usluž-ben- cev; 26 slovenskih in 36 madžarskih ca­ rinikov; 35 slovenskih in 21 madžarskih po lic is to v ter 2 slovenska in 10 madžarskih inšpektorjev. Izogibališče Dankovci ima poleg glavne­ ga prevoznega tira še en izogibaln i tir uporabne dolžine 750 m. Odklonska h i­ trost na kretnicah je 50 km/h. Ščitni tir na začetku postaje ni potreben. Celoten plato izogibališča je širok za dva tira. Izogiba­ lišče ima izveden pritličen tehnični objekt v do lž in i 15,20 m in š irin i 9,30 m. Ob objektu so urejene parkirne površine z ustrezno novo cestno povezavo do regio- M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav vozno pot na ce lo tn i progi in sprem lja vožnjo vlaka na ekranu po celotni progi. Ravno tako se na ekranu centralnega računalnika sprem lja jo tudi vsi zavarovani nivojski cestni prehodi. Izvedene so naslednje signalnovarnostne naprave: • postajne signalnovarnostne naprave z vsem i p rip a d a jo č im i zunanjim i e le ­ menti (g lavnim i in prem ikalnim i s ig ­ nali, števci osi, avtostop napravami itd) • naprave za e lektrično ogrevanje kret nie • kretnice se prestavljajo z elektrome­ hanskim i pogon i, ki so upravljan i iz centralnega mesta • progovne signalnovarnostne naprave (avtom atski p rogovni blok, m edpos- tajna odvisnost in telekomanda) • avtomatsko zavarovanje nivojskih cest­ nih prehodov • SCADA sis tem , ki avtom atsko glede na zunanje razmere vključuje in izklju­ čuje periferne naprave (razsvetljavo, gretje kretnic, napoved vlakov itd.) Telekomunikacijske naprave Za medsebojno povezavo vseh službenih mest so izvedene nove te lekom unika­ c ijske naprave in vk ljučene v železniški te lekom unikacijski križ. Na skupni mejni postaji Hodoš je vgrajena postajna d ig i­ talna d irigentska naprava, na katero so p rik lo p lje n i vsi vodi z LB in CB na­ pajanjem, ŽAT, Telekom zveze in UKV zve­ ze. Poleg tega je prip ravljen prostor za vklop RDZ naprav, ki se bodo izvedle ka­ sneje. Poleg d irigentskega pulta je na posta ji izvedena telefonska avtomatska centrala s 50 p rik ljučk i in 10 zunanjim i lin ijam i. Posebna novost te lekom unikacijskih na­ prav je izvedba elektronskega telefonske­ ga stebrička ob progi namesto starih te­ lefonskih om aric. Ta rešitev je na novi progi izvedena prvič v S loveniji. Za nemoteno delovanje železniškega pro­ meta in naprav ob progi ter na postajah so b ili ob gradnji položeni naslednji ka­ bli: • bakreni progovni kabel, na celotni do l­ žini od Murske Sobote do Hodoša, na katerega so priključene APB naprave, radio dispečer, telefonski stebrički ob progi in avtomatski cestni prehodi in TK naprave na Madžarskem; • op tičn i kabel s 24 vlakni na celotni dolžini od Murske Sobote do Hodoša za potrebe delovanja elektronskih SV naprav, za dirigentske naprave, raču­ nalniške povezave ter povezave z mad­ žarskim te lekom unikac ijskim omrež­ jem; • energetski kabel na celotni dolžin i od Murske Sobote do Hodoša za dova­ janje energije za vse vgrajene napra­ ve ob progi in na službenih mestih; • Kabel za vk lopne točke avtom atsk ih cestnih prehodov in • nizkofrekvenčni kabli na postajah. Za potrebe napajanja z električno energijo sta b ili zgrajeni dve novi transform ator­ ski posta ji, in s icer na posta ji Hodoš z m očjo 400 kW in na izogibališču Danko- vci z m očjo 80 kW. Vsi ostali p rik ljučk i za zunanjo razsvetljavo, napajanje črpa­ lišč m eteornih vod iz podvozov, izvede­ nih vodnjakov itd. so izvedeni iz na jb liž jih p rik ljučn ih točk nizkonapetostnega omrežja. 2.7 UKREPI ZA UBLAŽITEV NEGATIVNIH VPLIVOV OKOLJA Železniški prom et je za oko lje prijazen, saj so železniška vozila energetsko varč­ na in bolj tiha, železniška infrastruktura pa potrebuje manj prostora kot druge p ro­ metne poti. Nova proga je b ila zgrajena tako, da so njeni vp liv i na okolje kar se da majhni. Za ta namen je b ilo narejeno naslednje: • p ro tih rupne ogra je ob novi prog i, ki skupaj m erijo 1579 m in so zgrajene s sistem om Veloks; • čistilna naprava za potrebe mejne pos­ taje Hodoš in kraja Hodoš, ve likosti 600 enot; • konstrukcija telesa proge, ki je zasno­ vana tako, da m aksimalno ublaži tre­ sljaje pri prevozu vlaka (zmrzlinsko od­ porna p oste ljica , tam pon, gramozna greda, elastična pritrd itev tirn ic , t irn i­ ce UIC 60); • 2 m visoke in 100 m dolge ograje na M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav predusekih predora, ki p reprečuje jo dostop visoke divjadi na progo; šest 50 m širokih prehodov za na pros­ tem živeče sesalce, na katerih je na­ gib nasipa le 1:10; suhi prehodi pod m ostovi, široki 1 - 2m, za nekatere vrste živali, predvsem za vidro in dvoživke; revitalizirane deviacije potokov in no­ ve vodnogospodarske ureditve na Mač­ kovskem in Peskovskem potoku; nizke ograje, ki p repreču je jo prehod dvoživk, in prepusti posebnih oblik na krajih, kjer imajo dvoživke prehode; ohranitev ali prestavitev nadomestnih biotopov in m okrišč; celotna hortikulturna ureditev trase; zagotovljen naravovarstveni nadzor obstoječe flore in favne med gradnjo; zagotovljen m onitoring za visoko div­ jad, dvoživke, vidro; v fazi obratovanja je in m onitoring hrupa in tresljajev. 3.0 Prometna tehnologija Za prometno tehnologijo proge Puconci- Hodoš-državna meja je bil izdelan pose­ ben elaborat, v katerem so podrobno ob­ delani posamezni prom etno-tehnološki param etri, ki oprede lju je jo tehno log ijo nove proge. Poleg elaborata, ki je bil osnova za razgovore, je bil na meddržavni tehnološki podkom isiji v času od novem­ bra 1995 do decembra 1996 dogovorjen in usklajen natančen postopek železniških delavcev in državnih obm ejnih organov na skupni m ejni postaji Hodoš. Tehnološki proces je pogojen z vrsto pro­ meta, pričakovanim obsegom transport­ nega dela, to je ko lič ino prepeljanega tovora, številom vlakov, vrsto vleke, teh­ n ično oprem ljenostjo proge itd. Osnov­ ne karakteristike, ki so bile usklajene meddržavno in zapisame v sporazumu med obema državama so: proga bo eno­ tirna, nee le lektrific irana za mešani pro­ met, projektirana h itrost je 160 km/h in obratovalna hitrost v prvi fazi 120 km/h. Največja osna obremenitev znaša 225 kN/ os oziroma 80 kN/m, največji nagib n i- velete 10 prom il. Dolžine tirov za sprejem vlakov na postajah znašajo 750 m. Nova proga bo deklarirana kot glavna proga ka­ tegorije D4 z nakladalnim pro filom Ul- CGC. Na meddržavni ko m is iji je b ilo dogo­ vorjeno, da bodo v tovornem prometu vozili vlaki mase do 2000 ton in z mak­ sim alno dolžino 750 m, in to v medna­ rodnem in notranjem prometu. V medna­ rodnem prometu bodo po novi progi vo­ zili direktni tovorni vlaki (vlaki EUC, TEC, RO-LA, LIM ), za katere ne bo potrebno ranžiranje na m ejni postaji. Izjemoma bo to potrebno samo v prim eru izločanja M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav Slika 13a: Plato skupne mejne postaje Hodoš pokvarjenih vozil ali pri zavračanju do­ ločenega tovora. Lokalno bo tovorni pro­ met servisiran z nabira ln im i in m anipu­ lativnim i vlaki na postajah Murska Sobota in Hodoš. Iz dogovorjenih osnovnih karakteristik proge in na podlagi določenih in d im en­ zioniranih službenih mest na progi in po­ stajah je bila izračunana kapaciteta pro­ ge Murska Sobota-Hodoš-državna meja. Zm ogljivost proge z n a š a : Prepustna zm og ljivost proge: 44 vlakov / dan Prevozna zm og ljivost proge: 10,8 m io bruto ton /le to Na podlagi uskladitve na meddržavni ko­ m is iji je predvideno naslednje število: a) potniških vlakov: 2 para daljinsk ih vlakov oz. 4 vlaki / dan 5 parov lokalnih vlakov oz. 10 v lakov /dan Skupaj 14 v la k o v /d a n b) tovornih vlakov: redno 20 vlakov / dan po potrebi 6 vlakov / dan Poseben segment izvajanja železniške in obm ejne tehno log ije dela je bil dogo­ vorjen za m ejno postajo Hodoš, ki je opredeljena kot skupna m ejna postaja med državama S lovenijo in Madžarsko, oziroma je postaja prim opredaje vlakov / izmenjave prometa med SŽ in MAV. Po­ staja je odprta za sprejem , odpravo pot­ nikov in prtljage ter za prevoz blaga, tudi živih živali. C arin jenje in reekspedicija blaga se bo izvajalo le izjem om a in to tako, da ne bo vp liva lo na tehnološke čase zadrževanja vlakov in brez odstavi­ tve vagonov in po posebnem dogovoru. Shercs #$. 9.7.2: TTON/I- SHEMA SKUPNE MEJNE POSTAJE HODOŠ NAMEMBNOST TIROV: 101/001 002 IN 003 004 IN 005 031 034 036 061 055 070 090 091 092 193 501 601 093 SPREJEM IN ODPRAVA VLAKOV POTNIŠKEGA PROMETA, VOŽNJE LOKOMOTIV IN IZJEMOMA TUDI ZA VLAKE TOVORNEGA PROMETA SPREJEM IN ODPRAVA VIAKOV TOVORNEGA PROMETA - SMER PRAGERSKO-ZALALOVÖ IN VOŽNJE LOKOMOTIV SPREJEM IN ODPRAVA VLAKOV TOVORNEGA PROMETA - SMER ZALALÖVÖ-PRAGERSKO IN VOŽNJE LOKOMOTIV ODSTAVLJENI NALOŽENI TOVORNI VAGONI IZ KOMERCIALNIH, ŠPED1TERSK1H ALI INSPEKCIJSKIH RAZLOGOV ZVEZNI TIR, LAHKO TUDI KOT IZ VLEČNI TIR ODSTAVNI TIR ZA LOKOMOTIVE SŽ , STOJIŠČE A IN B ODSTAVNI TIR ZA GARNITURE MOTORNIH VLAKOV IN GRADBENE STROJE ODSTAVNI TIR ZA LOKOMOTIVE MAV, STOJIŠČE A IN B IZVLEČNI TIR IZVLEČNI UR PREGIEDNI KANAL IN NAPRAVE ZA OPREMO VLEČNIH VOZIL REZERVNI ODSTAVNI TIR ZA LOKOMOTIVE SŽ IN MAV ODSTAVLJENI VAGONI OD VLAKOV IZ OBEH SMERI IZ TEHNIČNIH IN OSTALIH RAZLOGOV OD UVOZNEGA SIGNALA A DO PRVE KRETNICE OD UVOZNEGA SIGNALA B DO PRVE KRETNICE POPRAVILO VAGONOV OZIROMA TOVORA UPORABNA DOLŽINA TIROV JE NAPISANA OB ŠTEVILKI TIRA Z RDEČO BARVO * . v primeru preseganja predvidenega Števila odstavljenih MAV vagonov, je možna dograditev tira 093 Slika 13b: Tirna shema skupne mejne postaje Hodoš M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav iz dogovorjene nam em bnosti skupne mejne postaje je tudi izhajalo, da bodo na postaji poleg Slovenskih in Madžarskih železnic, prisotni tudi drugi državni orga­ ni in sicer po lic ija , carina in inšpekcijske službe obeh držav. Tirne zm og ljivosti postaje Hodoš so opredeljene s 5 glavnim i tiri in stranski­ mi tiri, katerih namembnost je naslednja: Tir 1 - potniški prom et za obe sm eri in rezervni za tovorni promet Tir 2 - tovorni promet SŽ-MAV Tir 3 - tovorni promet SŽ-MAV Tir 4 - tovorni promet MAV-SŽ Tir 5 - tovorni promet MAV-SŽ Ob tako opredeljeni namembnosti tirov in opredeljeni te h n o lo g iji dela so b ili izračunani in dogovorjeni zadrževalni časi vlakov na skupni m ejn i postaji. Čas zadrževanja posameznih vrst tovornih vlakov je predviden od 30 do 95 minut. V povprečju 60 m inut na vlak. Čas zadrževanja potniških vlakov pa je predvi­ den 10 m inut/v lak za daljinski promet in 5 m inut/v lak za lokalni promet. Posebej je bila med vsemi organi, ki bodo delali na skupni mejni postaji usklajena tehnologija dela v postajni zgradbi ter na podlagi potrjene tehnologije dela določe­ no potrebno število zaposlenih v posa­ mezni službi ter določena potrebna kva­ dratura in razporeditev prostorov posa­ meznih služb v postajni zgradbi. 4.0 ORGANIZACIJA PROJEKTA Projekt vzpostavitve neposredne železniške povezave med Republiko S lo ­ venijo in Republiko Madžarsko je projekt dveh držav. Zgrajena je ena proga v skup­ ni dolžin i 43,5 km, po kateri bo potekal en tehnološki proces. Zaradi tega je bilo nujno usklajevanje projekta na nivoju obeh držav. Usklajevanje na nivoju obeh držav sta vo d ili m in istrstv i za prom et R Slovenije in m inistrstvo za promet, zve­ ze in vodno gospodarstvo Republike Madžarske. Poleg meddržavnih aktivnosti pa je b ilo nujno izvajati tudi aktivnosti v posamez­ nih državah izvajalkah gradnje nove pro­ ge, zato je b il za gradnjo proge projekt organiziran tudi na nacionalni ravni, kjer je b il projekt oprede ljen kot strateški projekt. Na meddržavni ravni je bila ustanovljena mešana kom is ija , ki jo je na slovenski strani vod il državni sekretar urada za železnice m in istrstva za promet, na madžarski strani pa državni podsekretar iz prom etnega m in istrstva. Na ravni meddržavne kom is ije so bila usklajena naslednja glavna vprašanja: 1. te h n ič n i p a ra m e tr i nove p roge in stična točka na m eji 2. tehnološki param etri, ve likost in de­ lovanje skupne mejne postaje v Ho­ došu 3. način financiranja proge 4. ustrezni pravni sporazumi za pričetek gradnje in obratovanje proge. V okviru zgoraj opredeljenih nalog so na meddržavni ravni delovale štiri podkom i­ sije meddržavne kom is ije , ki so bile M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav zadolžene za opredelitev skupnih elemen­ tov projekta ter za usklajevanje in reše­ vanje določenih vprašanj v okviru posa­ meznih delov projekta. Vsi dogovori na tehnično-tehnološki rav­ ni so b ili po trjen i s podpisom meddržavnega Sporazuma o vzpostavitvi neposredne železniške povezave, ki je bil ratific iran v parlamentih obeh držav avgu­ sta leta 1997. Rezultati meddržavnih dogovorov so b ili podlaga za delo na nacionalni ravni, kjer je b ilo vodenje projekta organizirano na projekten način. Delo je nadziral projek­ tni svet, ki ga je imenovala vlada Repub­ like Slovenije. Poleg tega je projektni svet sprejem al in potrjeval strokovne o d loč i­ tve. Projektni svet je imenoval vodjo projekta, ki je organiziral in usklajeval aktivnosti med posam eznic i deli projek­ ta. Sam pro jekt pa je b il zaradi boljše preglednosti in lažjega obvladovanja vseh aktivnosti, ki jih je b ilo potrebno izvesti pred pričetkom gradnje in v fazi izvajanja gradnje, razdeljen na: investic ijsko teh­ nični del, u rbanistično dokum entacijo , pridobivanje zem ljišč in operativni del. V sklopu operativnega dela je b il izveden razpis za gradnjo in razpis za nadzorne­ ga inženirja, ki je v skladu s pogoji FIDIC nadziral gradnjo objekta. 5.0 ZAKLJUČEK S POUDARKOM NA NOVOSTIH PRI GRADNJI PROGE Izgradnja nove proge je b il zelo ve lik projekt še posebej zato, ker je moral biti meddržavno usklajevan tako tehnično kot tehnološko in pravno. Poleg tega je bil to najdaljši lin ijsk i projekt v zadnjem času v S loveniji, ker se niti en odsek avtoce­ ste ni izvajal v taki do lž in i istočasno in noben odsek avtoceste se ni izvajal na­ enkrat skozi štiri občine. Zaradi teh razlo­ gov je bila gradnja nove proge zelo zahte­ vna, tako tehnično kot tehnološko. Za lokacijski načrt je b ilo poleg ide jne­ ga projekta in presoje vp livov na okolje izdelanih tudi devet ločenih š tud ij (tre ­ s lja ji, hrup, dvoživke, vidre itd ), ki so rabile kot podlaga za lokacijsko doku­ m entacijo. Lokacijske obravnave so po­ tekale na petih lokacijah. Skleniti je b ilo potrebno skoraj 800 pogodb o odkupu zem ljišč od več kot 1400 lastnikov zem ­ ljišč. Poleg tega je b ilo potrebno skleniti nekaj manj kot 150 služnostnih pogodb ali pogodb o začasni rabi zem ljišča. Po­ rušiti in odstraniti je b ilo potrebno 6 objektov, od tega dva proizvodna objekta Lovišča Kompas v Gornjih Petrovcih.. Več kot 3000 lastnikov zem ljišč ali prizade­ tih strank je dob ilo povabilo na javno obravnavo pred p rid o b itv ijo enotnega gradbenega dovo ljen ja . Nekaj sto se­ stankov z loka ln im i skupnostm i je b ilo potrebnih, preden se je izvedel projekt v celoti. Razgovori še vedno potekajo, ker se zem ljiško-pravne zadeve še urejujejo, hkrati pa se izvaja prvič v S loveniji koma­ sacija zem ljišč, ki jo je skladno z Zako­ nom o km etijsk ih zem ljišč ih dolžan plačati investitor posega v prostor. Ne glede na obsežnost projekta je bil g la- ■i LEGENDA: MOP = Ministrstvo za okolje in prostor R Slovenije SŽ = Slovenske železnice Copyright Prometni Institut, 1996 M. BREZIGAR, B. ZGONC: Železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko - projekt dveh držav vnemu izvajalcu del SCT d,d. in partne­ rjema Prim orje in GIZ Gradis ob uvedbi v posel predano Enotno gradbeno do­ voljen je za celotno traso z vsemi potreb­ nim i zem ljišč i. Pogodbeni rok za do­ končanje del je bil 24 mesecev, vendar je izvajalec usposobil progo za promet v 22 mesecih, tako da je b ila proga spo­ sobna za promet 25.12 .2000. Uradna d iplom atska nota R Madžarski je bila poslana 04.01.2000. Z njo je R Slovenija obvestila R Madžarsko, da je R Slovenija izpolnila svoje obveznosti po podpisanem sporazumu in de se promet po novi pro­ gi lahko začne. Za to gre zahvala predv­ sem glavnim izvajalcem del, nadzornemu inženirju in vodstvu projekta. Pri tako velikem projektu je potrebno, da se istočasno z gradnjo razvijejo tudi nekateri novi s is tem i. N ajpom em bnejši sistem, ki je bil razvit istočasno z gradnjo nove proge, je bila uvedba nove elektron­ ske signalnovarnostne naprave, ki om o­ goča vodenje prometa vlakov na posa­ meznih postajah iz enega centra in ne­ nehno sprem ljanje vlakov po progovnih odsekih. Elektronsko signalnovarnostno napravo v tu jin i poznajo že 15 let, v S lo­ ven iji pa je na novi progi prvič upora­ bljena, za kar pa je bilo potrebno izvesti tud i ves razvoj te naprave za slovensko železniško omrežje. Zelo velik tehnološki napredek predstavlja tudi uporaba d ig ita ln ih te lefonskih ste­ b ričkov namesto te lefonskih om aric ob progi. Tehnološko pa je največji napredek na­ rejen z izvedbo skupne mejne postaje, kjer se prvič v S loveniji izvajajo vsi ca­ rinski, p o lic ijs k i, inšpekc ijsk i in želez­ niški postopki na eni m ejni postaji in v eni mejni stavbi. Velik korak v razvoju zgornjega ustroja prog predstavlja prva vgradnja kretnic na betonskih pragovih v Sloveniji. Prvič v S loven iji je b ila tudi izvedena č is tilna naprava za potrebe postaje in okoliških prebivalcev. Poleg navedenih glavnih posegov so bili izvedeni še drugi manjši posegi, ki se ne izvajajo zelo pogosto, kot so ograje za dvoživke, ograje za visoko divjad, prehodi za divjad, nadom estni vodnjaki za oko­ liške prebivalce, črpališče pitne vode za mejno postajo itd. LITERATURA In ve s tic ijsk i p rogram gradnje proge P u co n c i- Hodoš-državna meja (oktober 1996, april 1998, ju li j 2 0 0 0 ), Prom et­ ni in s titu t L jub lja n a Lokacijski načrt za železniško progo P u co n c i- Hodoš-državna m eja, ZEU-družba za načrtovanje in inžen iring d.o.o. Projekt PGD S lovensko-m adžarska železniška povezava na odseku P uconci-H odoš-državna m eja (št. 3358 , januar 1998) S Ž-P ro jektivno pod je tje L jub lja n a d .d ., T iring d .o .o .; Poročilo o delu podkom is ije za te h n o lo g ijo R S loven ije in R Madžarske za izgradnjo slovensko-m adžarske železniške povezave (1 /9 7 ) Poročilo o delu p o d ko m is ije za tehn ična vprašanja R S love n ije in R Madžarske za izgradnjo slovensko-m adžarske železniške povezave (1 /9 7 ) Poročilo o de lu p o d ko m is ije za pravna vprašanja R S loven ije in R Madžarske za izgradn jo slovensko-m adžarske železniške povezave (3 /9 8 ) Sporazum o vzpostavitv i neposredne železniške povezave z R M adžarsko (1 0 /9 6 ) T. KOPAR, V. DUCMAN: Ovrednotenje merilne negotovosti pri preskušanju gradbenih materialov OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVOSTI PRI PRESKUŠANJU GRADBENIH MATERIALOV EVALUATION OF THE MEASUREMENT UNCERTAINTY IN TESTING OF BUILDING MATERIALS STROKOVNI ČLANEK UDK 69 : 6 2 0 .1 .0 8 8 : 006 (100) EN ISO / IEC 17025 TINKARA KOPAR, VILMA DUCMAN P O V Z E T E K Novi standard EN ISO/IEC 17025 : “General requirements for the competence of testing and calibration laboratories” zahteva, da imajo akreditirani laboratoriji postopke za oceno merilne negotovosti. Pri podajanju rezultatov je pomembno poznavanje merilne negotovosti, ker le - ta kvantitativno oceni območje vrednosti, znotraj katerih leži prava vrednost. S tem omogoča tudi lažjo primerjavo rezultatov različnih laboratorijev ali različnih metod. Določanje merilne negotovosti je kompleksen postopek, saj zahteva poleg poznavanja statističnih metod ovrednotenja negotovosti tudi poglobljeno strokovno poznavanje določenega področja. V prispevku so podani primeri izračunov merilne negotovosti pri preskušanju gradbene keramike, in sicer pri določitvi vpijanja vode, nosilnosti in tlačne trdnosti. O I I | \ /1 |\/l A D V The new s t a n d a r d EN ISO/IEC 1 7 0 2 5 : “General IVI M n T requirements for the competence of testing and calibration laboratories” requires that accredited testing laboratories shall have and shall apply procedures for estimating uncertainty of measurement. The measurement uncertainty of a result is a quantitative indication of its quality, and knowing the measurement uncertainty when reporting a result, allows the comparison of results from different laboratories or results obtained by different t e s t methods. The evaluation of the measurement uncertainty is a complex procedure, which requires a good statistical background as well as good understanding of the specific testing field. In the article, some examples of the evaluated measurement uncertainties for testing of ceramics building materials are presented such as: water absorption, load bearing strength, and compressive strength. A v to ric i: Tinkara Kopar, univ. dipl. inž. kem., Zavod za gradbeništvo Slovenije, Dimičeva 12, 1Q00 Ljubljana, Slovenija mag. Vilma Ducman, univ. dipl. inž. kem., Zavod za gradbeništvo Slovenije, Dimičeva 12, 100G Ljubljana, Slovenija T. KOPAR, V. DUCMAN: Ovrednotenje merilne negotovosti pri preskušanju gradbenih materialov 1. UVOD V letu 2000 je novi standard EN ISO/IEC 17025/2000: General requirem ents tor the competence of testing and calibration laboratories [EN, 2000] zamenjal doslej veljavni standard EN 45001: General c r i­ teria for the operation of testing labora­ tories [EN, 1992], Novi standard poleg še nekaterih drugih spremem b od akrediti­ ranih laboratorijev zahteva, da morajo imeti in uporabljati postopek za ocenitev m erilne negotovosti. Vpeljava postopkov za ovrednotenje m erilne negotovosti v preskuševalnem laboratoriju je zahteven proces predvsem zaradi uporabe velike­ ga števila različnih bolj ali manj izpopol­ njenih in defin iranih standardnih in ne­ standardnih preskusnih metod. Podrobno je postopek za ovrednotenje negotovosti rezultata predstavljen v navo­ d ilu : Guide to the expression of uncer­ tainty in measurement [EN, 1992], Me­ rilna negotovost rezultata je kvantitativna ocena obm očja vrednosti, znotraj katerih leži prava vrednost [ISO, 1995], [EA, 1996], [EA, 1999]. Določena je kot kom­ binacija negotovosti posameznih kom po­ nent, ki vplivajo na končni rezultat. Posto­ pek ovrednotenja negotovosti rezultata lahko v grobem razdelimo na faze [BAM, 1996], kot sledijo. 123 1. Podrobno, po korakih, analiziramo ves preskusni postopek. S tem ugotovimo čim več kom ponent, ki lahko prispe­ vajo k negotovosti rezultata. To je po­ membna stopnja določitve negotovos­ ti rezultata in zahteva dobro poznavan­ je m erilne opreme, principa preskus­ ne metode in vpliva okolja na izvedbo preskusa. 2. Z različnim i s ta tističn im i postopki ov­ rednotimo vp liv posameznih kom po­ nent, kot je navedeno v navodilu: Gui­ de to the expression of uncertainty in measurement. 3. Izračunamo kom binirano m erilno ne­ gotovost. Kombinirana m erilna nego­ tovost je sestavljena iz deleža m e ril­ nih negotovosti vseh komponent. Vpliv posameznih m eriln ih negotovosti na kom binirano negotovost podaja faktor obču tljivos ti. 4. Izračunamo razširjeno m erilno nego­ tovost. Razširjena merilna negotovost mora podajati ustrezno stopnjo zau­ panja. Stopnjo zaupanja določa faktor pokritja. Največkrat se uporablja fak­ to r pokritja 2, ki v prim eru normalne porazdelitve ustreza stopnji zaupanja prib ližno 95%. Razširjena m erilna ne­ gotovost se podaja kot negotovost rezul­ tata pri navedbi rezultata. Vsak usposobljen preskuševalni labora­ torij naj bi imel ovrednotene negotovosti rezultatov, saj s tem zagotavlja bo ljšo kvalite to pri preskušanju. Z ovredno­ tenjem komponent, ki vplivajo na rezul­ tat, kot so naključni vp liv izvajalca pre­ skusa, vp liv m etroloških lastnosti opre­ me ter vp liv okolja, lahko ugotovimo, ali preskusni postopek omogoča doseganje dovolj zanesljivih meritev oziroma rezul­ tatov. Poleg tega s podrobnim pregledom in ovrednotenjem komponent negotovo­ sti lahko ugotovim o, katere korake pre­ skusnega postopka je potrebno še izbo lj­ šati, d opo ln iti, sprem eniti, da lahko dosežemo bo lj zanesljive rezultate. Izražanje rezultata z negotovostjo hkrati om ogoča bo ljšo prim erjavo rezultatov m edlaboratorijskih testov, prim erjavo rezultatov znotraj istega laboratorija, p ri­ merjavo rezultatov, dobljenih po različnih metodah, kakor tudi prim erjavo s poda­ tki iz različnih specifikacij. V nadaljevanju prikazujem o konkretne prim ere ovrednotenja negotovosti rezul­ tata nekaterih metod preskušanja gradbe­ ne keramike. 2. REZULTATI Izračun m erilne negotovosti je podan v skladu z dokum entom a EAL-K23 (E A -3 / 02) in EA-4/02 [EA, 1996], [EA, 1999], Postopek do ločitve m erilne negotovosti je b il nasledn ji: najprej smo d o lo č ili funkcijsko povezavo med rezultatom in m erjen im i karakteristikam i (funkcijsko zvezo), nato smo navedli faktorje, ki v p li­ vajo na rezultat (v iri negotovosti), po posameznih sprem enljivkah do ločili ko­ eficiente obču tljivosti, ovrednotili nego­ tovosti posameznih prispevkov in izraču­ nali razširjeno negotovost, ki smo jo na­ vedli poleg rezultata preskušanja. 2.1 OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVO­ STI PRI VPIJANJU VODE D oločitev vp ijan ja vode smo izvedli na opečnih strešnikih, ki smo jih po predho­ dnem sušenju in tehtanju za 24 ur na­ m očili v hladno vodo ter ponovno stehta­ li. Po navedenem postopku smo določili vpijanje vode E = 6,3 %. Funkcijska zveza: - m . E = — 2------ x- x 100 m , (D m, - masa suhega vzorca (g) m2 - masa mokrega vzorca (g) Viri negotovosti: masa m,, m 2: - razširjena relativna negotovost tehtnice iz kalibracijskega certifikata; ± 0 ,2 5 g - loč ljivost tehtnice; ± 0 ,5 g Določitev koeficientov občutljivosti: c i = &E dml 1 0 0 m 2 (2) &E c i = - - - - - - 3 n 2 1 0 0 m 1 (3) Izračun merilne negotovosti: Preglednica 1 Podajanje rezultata: E = 6,3 ± 0,03 % 2.2 OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVO­ STI PRI NOSILNOSTI Nosilnost smo d o lo č ili na votlih glinenih T. KOPAR, V, DUCMAN: Ovrednotenje merilne negotovosti pri preskušanju gradbenih materialov ploščah po m etodi JUS B .D 8.0117. Pri preskusu nosilnosti smo do loč ili s ilo F = 1490 N. Funkcijska zveza: Viri negotovosti: sila F: - razširjena relativna negotovost stiskal­ nice Iz kaiibracijskega certifikata; ±0,3% - loč ljivost stiskaln ice; ± 0 ,5 N Koeficient občutljivosti: c 1 3 F 3 F = 1 (5) Izračun merilne negotovosti: Preglednica 2 - primer 1: ± 0 ,3 %, prim er 2: ± 1 ,5 % - loč ljivost stiskalnice; ± 0 ,5 N dolžina a: - razširjena relativna negotovost merila iz kaiibracijskega certifikata; ± 0 ,0 1 4 mm - loč ljivost d igitalnega pom ičnega m eri­ la; ± 0 ,0 0 5 mm - odčitek na d igita lnem pom ičnem m eri­ lu; ± 0 ,5 mm širina b: - razširjena relativna negotovost m erila iz kaiibracijskega certifikata; T O ,014 mm - loč ljivost digita lnega pom ičnega m eri­ la; ± 0 ,0 0 5 mm - odčitek na digita lnem pom ičnem m eri­ lu; ± 0 ,5 mm Koeficienti občutljivosti: Podajanje rezultata: F = 1490 ± 4,5 N 2 . 3 OVREDNOTENJE M E R I L N E NEGOTOVO­ S T I PRI DOLOČITVI T L A Č N E TRDNOSTI 3& 1 c i = ---- = ------ 3 F a h 3g c 2 = ---- 3 a F a 1 h (7) ( 8) Tlačno trdnost smo izvedli na opečnih b lokih po m etodi JUS B .D 8.0117, kjer smo površino blokov predhodno pripra­ v ili z m alto, nakar smo po določenem času staranja izvedli preskus tlačne trd­ nosti s h itrostjo obremenjevanja 0,05 N/ m m 2/s. Na m odularn ih b lokih smo do­ lo č ili vrednost 12,7 MPa. 3 a C~i - — 3b F b 2 ■ a (9) 2.3.1 Ovrednotenje meri­ lne negotovosti pri do­ ločitvi tlačne trdnosti - stiskalnica razreda I Funkcijska zveza: Izračun merilne negotovosti: Preglednica 3 F c = - - - - - - - - a X b (6) Podajanje rezultata: o = 12,7 ± 0,06 MPa F - s i l a (N) o - tlačna trdnost (MPa) a - dolžina bloka (m m ) b - širina bloka (m m) Viri negotovosti: sila F: - razširjena relativna negotovost stiskal­ nice iz kaiibracijskega certifikata; 2.3.2 OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVOSTI PRI DOLOČITVI TLAČNE TRDNOSTI - STISKALNI­ CA RAZREDA II Izračun merilne negotovosti: Preglednica 4 Podajanje rezultata: o=12,7± 0,20 MPa 3. SKLEP Pri prikazanih izračunih m erilne negoto­ vosti smo upoštevali prispevke, ki izvirajo iz lastnosti opreme. Izračunali smo, da je negotovost rezultata pri do ločitv i vpijanja vode in pri do ločitv i nosilnosti praktično zanemarljiva. Pri do ločitv i tlačne trdno­ sti smo predstavili dva primera. V prvem prim eru je b ila uporab ljena stiska ln ica razreda I (z razširjeno negotovostjo opre­ me 0,3% - prva vrsta v preglednici 3), v drugem primeru pa smo s im u lira li upo­ rabo stiska ln ice razreda II (predposta­ vljena razširjena negotovost opreme 1,5% - prva vrsta v preglednici 4). V p ri­ meru uporabe stiska ln ice razreda I je merilna negotovost metode praktično za­ nem arljiva ± 0 ,0 6 MPa. Če pa bi upora­ b ili stiskalnico razreda II, bi se vrednost za m erilno negotovost potro jila in bi do­ segla vrednost ± 0 ,2 0 MPa. Iz predsta­ vljen ih prim erov uporabe s tiska ln ic različnih razredov je razvidno, da upora­ ba boljše opreme zelo poviša stopnjo zaupanja v rezultat. Poleg prispevkov, ki izhajajo iz lastnosti opreme, so izredno pom embni tudi ostali parametri, ki lahko vp liva jo na končni rezultat in jih lahko ovrednotimo ob poz­ navanju principa preskusne metode. Pri zgoraj predstavljenih metodah je faktor, ki lahko v določeni meri vpliva na velikost merilne negotovosti, tudi vp liv osebja, ki meritev izvaja. Pri do ločitv i nosilnosti in tlačne trdnosti pa so pom em bni faktorji še predhodna priprava vzorcev, pravilna namestitev vzorcev v stiskaln ico ter p ri­ rastek sile med potekom preskusa. Na ZAG-u že potekajo raziskave v smeri do­ ločitve vp liva teh faktorjev. Opravljeni predhodni preskusi kažejo, da bo vp liv priprave vzorcev, pravilnega nameščanja v stiska ln ico in prirastka sile vsaj v enakem velikostnem obm očju , kot je vp liv opreme. Določitev negotovosti rezultata je potre­ ben in sm iseln korak pri izvajanju presku­ snih metod. Take analize so tudi pom em ­ bne pri načrtovanju novih preskusnih metod. S predhodno analizo lahko preso- T. KOPAR, V. DUCMAN: Ovrednotenje merilne negotovosti pri preskušanju gradbenih materialov dim o vp liv preskuševalne opreme kakor tudi ostalih prispevkov. Mnoge od teh parametrov je težko določiti zaradi kom­ pleksnih m edsebojnih vplivov ali zahte­ vnih in dolgotra jn ih eksperimentov. Tre­ ba je presoditi, kdaj bomo posamezne parametre eksaktno določili in kdaj samo ocen ili na podlagi izkušenj ali literaturnih podatkov. Vsekakor pa je pomembno, da posamezne vplive ugotovimo, do ločim o njihov obseg in presodim o, katere faze preskusnega postopka lahko ali celo moramo izboljšati, da bi dosegli čim bolj zanesljiv rezultat. V ir nego tovosti (p rispevk i) V elič ina (X i) V rednost (x i) S tand, d ev iac ., m e jn a v red n o s t T ip negotov. P o razdelitev N eg o to v o st p rispevkov (u (x i)) F ak to r o bču tljivosti (c i) P rispevek k stand, negotov. 1. M asajuha-kalibracija m , 3143 g + /- 0 ,25 g A n o n n a ln a = 0 ,25g /2 = 0 ,125 g -0 ,034 % /g -0 ,004 % 2. M a s a ^ - lo č l j iv o s t m . 3143 g + /- 0 ,5 g B pravoko tna = 0 ,5g /^ 3 = 0 ,298 g -0 ,034 % /g -0 ,010 % 3. M asamob,- k a lib rac ija m 2 3341 g + /- 0 ,25 g A norm alna = 0 ,25g /2 = 0,125 g 0 ,032 % /g 0 ,004 % 4. M asa^o to -ločljivost m 2 3341 g + /- 0 ,5 g B pravoko tna = 0 ,5g /V 3 = 0 ,298 g 0 ,032 % /g 0 ,010 % Standardna negotovost: U(y) = 0,015 % Razširjena negotovost: U = 0,03 % Preglednica 1: Ovrednotenje negotovosti rezu lta ta za vpijanje vode V ir negotovosti V e lič in a V rednost Stand, d ev iac ., T ip P o razde litev N eg o to v o st p rispevkov F ak to r obču tljivosti P rispevek k (p rispevk i) (X i) (x i) m ejn a v red n o s t negotov. (u(x i)) (c i) stand, negotov. 1. S ila-kalib rac ija F 1490 N + /- 0 ,3 % A norm alna = (0 ,3% /2 )*1490 = 2 ,24 N 1 2,24 N 2. S ila-loč ljivost F 1490 N + /- 0 ,5 N B pravoko tna =0,5N /V 3 = 0 ,29 N 1 0 ,29 N Standardna negotovost: U(y) = 2,26 N Razširjena negotovost: U = 4,5 N Preglednica 2: Ovrednotenje negotovosti rezu lta ta na nosilnost V ir nego tovosti (p rispevk i) V elič in a (X i) V rednost (x i) S tand, d ev iac ., m e jn a v red n o s t T ip nego tov . P o razde litev N ego tovost p risp ev k o v (u (x i)) F ak to r ob ču tljiv o sti (c i) P rispevek k stand, negotov. 1. S ila-nego tovost F 7 00000 N + /- 0 ,3 % A norm alna = 700kN *(0,3% /2)= 1,05kb 0 ,000018 0 ,0189 M P a 2. S ila-loč ljivost F 700000 N + /- 500 N B p ravoko tna = 500N /V 3 = 2 89 N 0 ,000018 0 ,005202 M P a 3. D o lž ina-nego tovost a 290 m m + /-0 ,0 1 4 m m A n o rm aln a = 0 ,0 1 4 m m /2 = 0 ,0 0 7 m m -0 ,0438 -0 ,0003066M P a 4. D olž ina-loč ljivost a 290 m m + /- 0 ,005 m m B pravoko tna = 0 ,0 0 5 m n W 3 = 0 ,003 m n -0 ,0438 -0 ,0001314 M Pa 5. D o lž ina-odč itek a 290 m m + /- 0 ,5 m m B pravoko tna = 0 ,5 m n W 3 = 0 ,289 m m -0 ,0438 -0 ,0126582 M Pa 6. Š irina-nego tovost b 190 m m + /- 0 ,0 1 4 m m A n o rm aln a = 0 ,0 1 4 m m /2 = 0 ,0 0 7 m m -0 ,0669 -0 ,0004683 M Pa 7. Š irina -ločljivost b 190 m m + /- 0 ,005 m m B p ravoko tna = 0 ,0 0 5 m n W 3 = 0 ,003 m n -0 ,0669 -0 ,0002007 M Pa 8. Š irina -odč itek b 190 m m + /- 0 ,5 m m B p ravoko tna = 0,5m m /V 3 = 0 ,289 m m -0 ,0669 -0 ,0193341 M Pa Standardna negotovost: U(y) = 0,03 MPa Razširjena negotovost: U = 0,06 MPa Preglednica 3: Ovrednotenje negotovosti rezu lta ta na preskus tlačne trd n o s ti - stiskalnica razred I T. KOPAR, V. DUCMAN: Ovrednotenje merilne negotovosti pri preskušanju gradbenih materialov V ir nego tovosti (p rispevk i) V elič in a (X i) V rednost (x i) S tand, d ev iac ., m e jn a v rednost T ip negotov. P o razd e litev N ego tovost p risp ev k o v (u (x i)) F ak to r o b ču tljivosti (c i) P risp ev ek k stand, negotov . 1. S ila-nego tovost F 700000 N + /- 1,5 % A n o rm a ln a = 7 0 0 k N * (l,5 % /2 )= 5 ,2 5 k N 0 ,0 00018 m m '2 0 ,0945 M P a 2. S ila-loč ljivost F 700000 N + /- 500 N B prav o k o tn a = 500N /V 3= 289 N 0 ,000018 m m '2 0 ,005202 M P a 3. D o lž ina-nego tovost a 290 m m + /- 0 ,014 m m A n o rm a ln a = 0 ,014m m /2 = 0 ,007 m m -0 ,0438 N /m m '3 -0 ,0003066 M P a 4. D o lž ina-loč ljivost a 290 m m + /- 0 ,005 m m B p ra v o k o tn a = 0 ,005m m /V 3= 0 ,003 m m -0 ,0438 N /m m '3 -0 ,0001314 M P a 5. D o lž ina-odč itek a 290 m m + /- 0 ,5 m m B prav o k o tn a = 0 ,5m m /V 3= 0 ,289 m m -0 ,0438 N /m m '3 -0 ,0126582 M P a 6. Š irina -nego tovost b 190 m m + /-0 ,0 1 4 m m A n o rm a ln a = 0 ,014m m /2 = 0 ,007 m m -0 ,0669 N /m m '3 -0 ,0004683 M P a 7 Š irina -loč ljivost b 190 m m + /- 0 ,005 m m B p ra v o k o tn a = 0 ,0 0 5 m n W 3 = 0,003 m m -0 ,0669 N /m m '3 -0 ,0002007 M P a 8 Š irina -odč itek b 190 m m + /- 0 ,5 m m B p ravoko tna = 0 ,5m m /V 3= 0 ,289 m m -0 ,0669 N /m m '3 -0 ,0193341 M P a Standardna negotovost: U(y) = 0,10 MPa Razširjena negotovost: U = 0,20 MPa Preglednica 4: Ovrednotenje negotovosti rezu lta ta na preskus tlačne trd n o s ti - stiskalnica razred II LITE R A TU R A EN ISO/IEC 17025: General reqirements for the competence of testing and calibration laboratories, točki 5 .4.6.2 in 5.4,6.3, 2000 . EN 45001: General criteria for the operation of testing laboratories, točka 5 .4 .3 ,1 9 9 2 . Guide to the expression of uncertainty in measurement, ISO, Geneve, Švica, str. 9 - 2 8 ,1 9 9 5 . EAL-G23 (E A-3/02): The expression of uncertainty in quantitative testing, EA, 1996. EA-4/02: Expression of the uncertainty in calibration, EA, 1999. DAR-EM22: Uncertainty of test results, DAR Secretariat, BAM, Berlin, 1996. JUS B.D8.011: Metode ispitivanja opeka, blokova i ploča od gline, točki 6.3 in 6 .4 ,1 9 8 7 . Spoštovani! GRADBENI VESTNIK je strokovno-znanstvena revija, s katero predstavljamo slovenski in tu ji strokovni javnosti naše znanstvene in strokovne dosežke z vseh področij gradbeništva, obenem z njo izobražujemo in stanovsko povezujemo kolege, saj je revija tudi člansko g lasilo Zveze društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slove­ nije. Letno izide 12 številk (revija izhaja mesečno) v nakladi 3000 izvodov. Med naročniki revije je 40 naroč­ nikov iz tu jine , z 18 tu jim i naslovi si revijo izmenjujemo. Za reklamne oglase se priporočamo po naslednjem ceniku: 1/1 barvni oglas na naslovnici 200 .000,00 SIT 1/1 črno - beli 100 .000,00 SIT 1/2 barvni 100 .000,00 SIT 1 /2 č r n o - b e l i 50 .000 ,00 SIT 1 /4 č r n o - b e l i 25 .000,00 SIT V ceno ni vštet DDV. Rabat ponavljanja oglasa znaša 10% ZDGITS Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 GRADBENI VESTNIK: Letno kazalo KAZALO ZA LETNIK L - 2001 ČLANKI, STUDIJE, RAZPRAVE ARTICLES, STUDIES, P R O C E E D I N G S p ( l i l g j . •% -• % i STROKOVNI ČLANKI P R O F E S S I O N A L .P A P E R S BOSILJKOV BOKAN Violeta: POSEBNE LASTNOSTI SVEŽEGA SAMOZGOŠČEVALNEGA BETONA - PREGLED OBSTOJEČIH METOD PREISKAV KEY PROPERTIES OF FRESH SELF-COMPACTING CONCRETE - EXISTING TEST METHODS...................................................................................................232 BREZIGAR Marko, ZGONC Bogdan ŽELEZNIŠKA POVEZAVA MED SLOVENIJO IN MADŽARSKO - PROJEKT DVEH DRŽAV RAILWAY LINK BETWEEN SLOVENIA AND HUNGARY - TWO COUNTRIES’ PROJECT............................................................................................... 275 ČEPON Miklavž OBNOVITEV GRADNJA, VZDRŽEVANJE IN UPRAVLJANJE CESTNIH OBJEKTOV DIREKCIJE REPUBLIKE SLOVENIJE ZA CESTE REHABILITATION, CONSTRUCTION, MAINTENANCE AND MANAGEMENT OF ROAD STRUCTURES BY THE DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA FOR ROADS.................................................................. 4 ČERIN Marjan SANACIJA OBJEKTA ŠOLSKEGA CENTRA TOLMIN, POŠKODOVANEGA V POTRESU V POSOČJU SPOMLADI 1998 REPAIR OF THE EARTHQUAKE - DAMAGED BUILDING OF THE TOLMIN TRAINING CENTRE.................................................................................................................154 DUJIČ Bruno, ŽARNIĆ Roko PROJEKTIRANJE KONSTRUKCIJ LESENIH MONTAŽNIH HIŠ NA POTRESNIH OBMOČJIH STRUCTURAL DESIGN OF PREFABRICATED TIMBER HOUSES IN SEISMIC REGIONS...........................................................................................................240 HUMAR Gorazd, VIROLA Juhani MOST AKAŠI-KAIKJO NA JAPONSKEM - Most z največjim glavnim razponom na svetu THE AKASHI-KAIKYO BRIDGE IN JAPAN - Bridge with world's longest centre span.............................................................................................................. 26 Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 GRADBENI VESTNIK: Letno kazal KOPAR Tinkara, DUCMAN Vilma OVREDNOTENJE MERILNE NEGOTOVOSTI PRI PRESKUŠANJU GRADBENIH MATERIALOV EVALUATION OF THE MEASUREMENT UNCERTAINTY IN TESTING OF BUILDING MATERIALS.............................................................................. 291 LIKAR Jakob GEOTEHNIČNE IN TEHNOLOŠKE POSEBNOSTI GRADNJE PREDORA GOLOVEC GEOTECHNICAL AND TECHNOLOGICAL SPECIFITIES OF THE GOLOVEC TUNNEL CONSTRUCTION......................................................................57 LOVŠE Igor RAČUNSKA OBRAVNAVA RAZPOK V JEKLENIH KONSTRUKCIJAH NUMERICAL TREATMENT OF CRACKS IN STEEL STRUCTURES...................................50 PLANINC Igor, BRATINA Sebastjan, TURK Goran, SAJE Barbara Mihaela RAČUNSKA POŽARNA ODPORNOST ARMIRANOBETONSKEGA NOSILCA THE DETERMINATION OF FIRE RESISTANCE OF REINFORCED CONCRETE BEAM«.................................................................................................................182 PRISTAVEC Anton KONTROLA NAPETOSTI IN STABILNOSTI KONSTRUKCIJE PREVOZNEGA DVIŽNEGA DELOVNEGA ODRA STRESS AND STABILITY CHECK OF MOBIL LIFTING WORKING PLATFORM STRUCTURE................................................................... *...................................69 RAMŠAK Mihael OCENJEVANJE ZVOČNE IZOLACIJE MED SOSEDNJIMI PROSTORI STAVB Z UPOŠTEVANJEM VZPOREDNEGA PREVAJANJA ZVOKA ESTIMATION OF AIRBORNE SOUND INSULATION BETWEEN ADJACENT ROOMS, CONSIDERING ALSO THE FLANKING TRANSMISSION.................................................. 215 SRPČIČ Jelena EVROPSKA TEHNIČNA SOGLASJA IN MONTAŽNE HIŠE EUROPEAN TECHNICAL APPROVALS AND TIMBER FRAME BUILDING SYSTEMS .............................................................................................................221 ŠTRANCAR Tomaž, ŠTIGLIC Karel RAČUNALNIŠKO KONSTRUIRANJE JEKLENIH KONSTRUKCIJ CAD OF STEEL STRUCTURES................................................................................................14 ZALETELJ Viktor, ŠEPEC Roman CAD/CAM JEKLENIH KONSTRUKCIJ CAD - CAM OF STEEL STRUCTURES...................................................... 83 ZAVRŠKI Marko, AČANSKI Vukašin PROJEKTIRANJE IN IZVEDBA VIADUKTA LOČICA DESIGN AND CONSTRUCTION OF THE VIADUCT LOČICA................................................130 Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 GRADBENI VESTNIK: Letno kazalo ZAVRŠKI Marko, HENČIČ Peter, MARINIČ Mojca PROJEKTIRANJE IN GRADNJA NAKUPOVALNEGA CENTRA EUROPARK V MARIBORU DESIGN AND CONSTRUCTION OF SHOPPING CENTRE EUROPARK IN MARIBOR ....................................................................................................175 ZNANSTVENI ČLANKI S C I E N T I F I C P A P E R S DUJIČ Bruno, ŽARNIC Roko MODELIRANJE IN IZRAČUN DINAMIČNEGA ODZIVA LESENIH OKVIRNIH KONSTRUKCIJ NA POTRESNO OBTEŽBO MODELUNG AND CALCULATION OF DYNAMIC RESPONSE OF WOODFRAME STRUCTURES ON EARTHQUAKE EXCITATION..................................................................................................2BÜ KANTE Peter, FISCHINGER Matej, ISAKOVIĆ Tatjana MODELIRANJE POTRESNEGA ODZIVA ARMIRANOBETONSKE STENE MODELLING OF THE SEISMIC RESPONSE OF A RC STRUCTURAL W ALL.............................................................................................................120 KRAVANJA Stojan SINTEZA KONSTRUKCIJ: RAČUNALNIŠKO OPTIMIRANJE JEKLENIH KONSTRUKCIJ Z MATEMATIČNIM PROGRAMIRANJEM STRUCTURAL SYNTHESIS: COMPUTER AND MATHEMATICAL PROGRAMMING BASED OPTIMIZATION OF STEEL STRUCTURES.................................38 KUŠAR Domen IZOBRAŽEVANJE, DELO IN ODGOVORNOST STAVBENIKA V SREDNJEM VEKU EDUCATION, WORK AND RESPONSIBILITY OF THE BUILDER IN THE MIDDLE AGE..............................................................................................................161 LAPAJNE Janez, MOTNIKAR ŠKET Barbara, ZUPANČIČ Polona NOVA KARTA POTRESNE NEVARNOSTI - PROJEKTNI POSPEŠEK TAL NAMESTO INTENZITETE NEW SEISMIC HAZARD MAP - INTENSITY REPLACED BY DESIGN GROUND ACCELERATION..........................................................140 SAJE Drago, SAJE Franc AVTOGENO KRČENJE BETONOV Z VISOKO TRDNOSTJO AUTOGENOUS SHRINKAGE OF HIGH-STRENGHT CONCRETE......................................167 STANEK Marjan, TURK Goran NUMERIČNI POSTOPEK ZA DOLOČITEV RAVNOTEŽNEGA STANJA V PREČNEM PREREZU AB NOSILCA NUMERICAL PROCEDURE FOR EQUILIBRIUM STATE DETERMINATION IN CROSS-SECTION OF RC BEAM........................ GRADBENI VESTNIK: Letno kazal STEIN MAN Franci, BANOVEC Primož, ŠANTL Sašo UPORABA GENETSKIH ALGORITMOV PRI NAČRTOVANJU IN UPRAVLJANJU VODOVODNIH SISTEMOV APPLICATION OF GENETIC ALGORITHMS WITH WATER SUPPLY SYSTEM PLANNING AND MANAGEMENT........................ ..........195 ŠILIH Simon, SNOJ Boris, KRAVANJA Stojan TRŽNA RAZISKAVA SOVPREŽNIH KONSTRUKCIJ V SLOVENIJI MARKETING RESEARCH OF COMPOSITE STRUCTURES IN SLOVENIA.......... ............. 95 ŠILIH Simon, KRAVANJA Stojan KONKURENČNI RAZPONI SOVPREŽNIH NOSILCEV COMPETITIVE SPANS OF COMPOSITE BEAMS ................................ ...........103 ZUPAN Dejan, TURK Goran NEPRISTRANSKA TOČKOVNA OCENA KARAKTERISTIČNIH VREDNOSTI UNBIASED POINT ESTIMATE OF CHARACTERISTIC VALUE........... ...........206 □VICE 3WS DUHOVNIK Janez 50 LETNIKOV GRADBENEGA VESTNIKA........................................... ................2 MUDRAŽIJA Stipan DRUŠTVO GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV MARIBOR AKTIVNO SODELUJE V PROJEKTU LOKALNA AGENDA 21 - PROGRAMU VARSTVA OKOLJA ZA MARIBOR................................. ............. 23 MNENJA IN ODMEVI Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo PRIPOMBE FAKULTETE ZA GRADBENIŠTVO IN GEODEZIJO UNIVERZE V LJUBLJANI NA OSNUTKA ZAKONA O UREJANJU PROSTORA IN ZAKONA O GRADITVI OBJEKTOV............................................................ 33 LAPAJNE Svetko K ČLANKU: TRŽNA RAZISKAVA SOVPREŽNIH KONSTRUKCIJ V SLOVENIJI................................................................................................149 Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 GRADBENI VESTNIK: Letno kazalo UVODNIKI DUHOVNIK Janez NAGRAJENI GRADBENIKI.................................................................................................. 78 FAJFAR Peter MIHA TOMAŽEVIČ - novi izredni član SAZU..................................................................... 174 PREGL Miroslav 5. SLOVENSKI DNEVI JEKLENIH KONSTRUKCIJ.............................................................1 Ü1 REFL4K Janez, DUHOVNIK Janez, HUMAR Gorazd V SLOGI IN ZNANJU JE MOČ..............................................................................................274 J < JUBILEJ Humar Gorazd SVETKO LAPAJNE - 90 LETNIK............................................................................................ 254 Reflek Janez 3Ü LET INŠTITUTA ZA KONSTRUKCIJE, POTRESNO INŽENIRSTVO IN RAČUNALNIŠTVO na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani......................................................................................... 255 IN MEMORIAM MUDRAŽIJA Stipan V SPOMIN BRANKU ROSINI................................................................................................231 ZADNIK Branko VLADO SLOKAN, univ. dipl. inž. grad. 19 2 2 -2 Q 0 1 ...................................................... 230 I tiskarna ljubljana, d.d. 1000 Ljubljana, Tržaška 42, SLOVENIJA telefon: ++386 1 423 15 15 telefax: ++386 1 257 14 61, 423 41 23 e-mail: tiskarna.ljubljana@mrak.si ISO9001 PRIPRAVLJALNI SEMINARJI ZA STROKOVNI IZPIT V GRADBENIŠTVU, ARHITEKTURI IN KRAJINSKI ARHITEKTURI V LETU 2002 MESEC SEMINAR IZPITI GRADBENIKI ARHITEKTI KRAJINARJI Januar pisni: 12.1. ustni: 21.-25.1. pisni: 12.1. ustni: 21. -25.1 Februar 11.-15. Marec 18.-22. pisni: 16.3. ustni: 25. - 28.3. April 15.-19. Maj 13.-17. pisni: 18.5. ustni: 27. - 30.5. Junij pisni: 1.6. ustni: 10. -14.6. September 23.-27. Oktober 21.-25. pisni: 26.10. November 18.-22. ustni:4. -7.11. pisni: 23.11. pisni: 9.11. ustni: 18. -21.11. December 16.-20. ustni: 2,- 5.12. A. PRIPRAVLJALNE SEMINARJE organizira Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije (ZDGITS), Karlovška 3, 1000 Ljubljana (telefon/fax: 01 / 422-46-22), E-mail: gradb.zveza@siol.net Seminar za GRADBENIKE poteka 5 dni (46 ur) in pripravlja kandidate za splošni in posebni del strokovnega izpita, Cena seminarja znaša 90.000,00 SIT z DDV. Seminar za ARHITEKTE IN KRAJINSKE ARHITEKTE poteka (prve) 3 dni in jih pripravlja za splošni del strokovnega izpita. Cena seminarja je 45.000,00 SIT z DDV. K seminarju vabimo tudi kandidate, ki so že opravili strokovni izpit po določeni stopnji izobrazbe, pa so si pridobili višjo in morajo opravljati dopolnilni strokovni izpit. Seminar ni obvezen! Izvedba seminarja je odvisna od števila prijav (najmanj 20 kandidatov). Udeleženca prijavi k seminarju plačnik (podjetje, družba, ustanova, sam udeleženec ...). Prijavo v obliki dopisa je potrebno poslati organizatorju najkasneje 20 dni pred pričetkom določenega seminarja. Prijava mora vsebovati: priimek, ime, poklic (zadnja pridobljena izobrazba), in naslov prijavljenega kandidata ter naslov in davčno številko plačnika. Samoplačnik mora k prijavi priložiti kopijo dokazila o plačilu. Poslovni račun ZDGITS je 0201 7-0015398955; davčna številka 79748767. B. STROKOVNI IZPITI potekajo pri Inženirski zbornici Slovenije (IZS), Dunajska 104, 1000 Ljubljana. Informacije je mogoče dobiti pri Ge. Terezi Rebernik od 10.00 do 12.00 ure, po telefonu 01 / 568-52-76. \ >» ) \