LETO XIV. ST. 34 (662) / TRST, GORICA ČETRTEK, 24. SEPTEMBRA 2009 www.noviglas.eu SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCU E - TASSA RISCOSSA NOVI CENA 1 EVRO UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY WM NOVI GLAS IE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 Uvodnik Andrej Bratuž Po rimskem obisku Za nami je obisk, ki ga je predsednik vlade Republike Slovenije Borut Pahor opravil v Rimu. Tu se je sestal s svojim italijanskim kolegom S. Berlusconijem. Pahor je bil tudi na obisku v Vatikanu, kjer ga je uradno sprejel državni tajnik Svetega sedeža kardinal T. Bertone. Srečal pa se je tudi s slovenskim kardinalom Francem Rodetom. V zgodovini slovensko-italijanskih odnosov so taka medsebojna srečanja bolj redka. Še redkejši so uradni obiski na ravni državnih poglavarjev, čeprav je v Rimu že bil na obisku predsednik RS Danilo Turk, italijanski državni poglavar Giorgio Napolitano pa je že bil v Ljubljani. Tudi v dobi Socialistične federativne republike Jugoslavije je prišlo do podobnih obiskov na najvišji ravni. Tako je bil predsednik Josip Broz Tito v Rimu in v Vatikanu pri papežu Pavlu VI., medtem ko je italijanski predsednik Giuseppe Saragat obiskal Beograd. Iz SFRJ po Titu je bil na obisku v Rimu tudi jugoslovanski predsednik predsedstva Cvijetin Mijatovič (ki je na Kvirinalu sprejel tudi enotno delegacijo slovenske manjšine). Toliko le za kratko osvetlitev dosedanjih stikov. Seveda so danes ti stiki še bolj možni na številnih srečanjih voditeljev EU, saj sta tako Slovenija kot Italija njeni članici. Tudi na teh srečanjih je že večkrat prišlo do dvostranskih stikov. Na enem izmed teh je, recimo, slovenski premier opozoril italijanskega kolego o zadevi finančne podpore rimske vlade, ki je potem ostala na običajni višini brez nameravanega krčenja. Seveda pa nas Slovence v Italiji najbolj zanima vprašanje zakonske zaščite. Leta 2001 v italijanskem parlamentu izglasovani zaščitni zakon št. 38 je namreč v marsičem še neuresničen. Zato je potrebno stalno čuvati in opozarjati rimsko vlado na še odprta vprašanja. Ob tem obisku sta krovni organizaciji SSO in SKGZ poslali pismo s priloženo dokumentacijo obema predsednikoma vlad. Ne vemo, če je kaj podobnega naredila tudi SSk (kar bi bilo vsekakor umestno). Kaj pa drugje, zlasti na Južnem Tirolskem in v Dolini Aosta? V teh deželah sta manjšini pravzaprav večinski, deželna zakonodaja (za nemško skupnost tudi mednarodni dogovori) omogoča drugačno politično stvarnost. Poleg meddržavnih odnosov med Rimom in Ljubljano je slovenska vlada opozorila tudi na vprašanje uplinjevalnika v Žavljah, ki pa je še ostalo odprto. V preteklosti je bilo veliko pomembnih pobud s strani slovenske manjšine v odnosu do odgovornih italijanskih oblasti. Tako je na primer številno močna delegacija Slovencev obiskala predsednika vlade E. Colomba in mu še pred izglaslovanjem zaščitnega zakona orisala naš položaj. Spomniti moramo še na številne pobude Slovenske skupnosti pri posameznih vodilnih italijanskih politikih in državnikih, ko so bili A. Fanfani, G. Andreotti, G. Spadolini itd. Pri teh so osebno ali pisno iznesli glavne probleme naše manjšine, ki so imeli tudi pozitivno rešitev oz. uspeh. Republika Slovenija je leta 2004 vstopila v EU. Evropa in Slovenci - to bi lahko bil naslov drugega razmišljanja. Sicer pa tudi Evropa sama ne bo rešila Slovenije, pa tudi ne problemov slovenske manjšine v Italiji. Na nas samih je, da v prvi vrsti rešujemo zato našo narodno in politično samobitnost in svoj zgodovinski obstoj - od karantanskih vojvod do celjskih grofov pa vse do sodobnega slovenstva. m • w-T, ' ' . • J Slovenski predsednik vlade v Rimu Pahor in Berlusconi predvsem o gospodarskih temah Premier Borut Pahor se je v petek, 18. septembra, srečal z italijanskim kolegom Silviom Berlusconijem, s katerim sta govorila o gospodarskem sodelovanju med državama in možnostih skupnega nastopa slovenskih in italijanskih podjetij na tretjih trgih. Sogovornika sta tudi izmenjala izkušnje pri pripravi proračunov v času gospodarske krize. Premiera sta se med drugim dotaknila tudi vprašanja gradnje plinskega terminala v Žavljah pri Trstu in se dogovorila, da bo do ministrskega sestanka v Ljubljani, ki ga je italijanska stran odpovedala prejšnji teden, prišlo že v začetku oktobra. Berlusconi je ob tem zagotovil, da italijanska stran dokumentacijo v zvezi s terminalom še pripravlja in da bodo pogovori v zvezi s tem med državama potekali še naprej. Premiera sta se dotaknila tudi vprašanja slovenske manjšine v Italiji, kjer je Pahor izrazil upanje, da bo italijanska vlada izpolnila obveznosti do manjšine. Berlusconi je, po poročanju Slovenske tiskovne agencije, po srečanju s Pahorjem dejal, da je med Italijo in Slovenijo nekaj odprtih problematik, ki jih skušata rešiti s ciljem ohranjanja dobrososed- skih odnosov. Italijanski premier je dejal: "Razrešili bomo vse majhne probleme, ki obstajajo". Berlusconi je obenem izpostavil, da ima s Pahorjem vedno dobre odnose, tako na osebni kot politični ravni, med drugim tudi na račun tega, ker Pahor dobro govori italijanski jezik. Odnose med državama je ocenil kot odlične. "Oboji imamo zakonodajo, ki spoštuje manjšine, trgovinska menjava je obsežna", je dejal Pahor in dodal, da je Italija druga najpomembnejša slovenska zunanjetrgovinska partnerica za Nemčijo. Premiera sta spregovorila tudi o Kosovu. Pahor se je v nadaljevanju obiska srečal tudi s podpredsednikom Industrijskega združenja Confindustria Giuseppejem Morandinijem in skupino italijanskih gospodarstvenikov. Dotaknili so se predvsem gospodarskega sodelovanja med državama, poleg tega pa so spregovorili tudi o možnosti organizacije skupne gospodarske konference, ki bi jo pripravili obe državi. Pahor je obiskal tudi Sveti sedež, kjer ga je sprejel vatikanski državni tajnik Tarcisio Bertone. Slednji je Pahorju prinesel pozdrave papeža Benedikta XVI., ki se trenutno mudi v svoji poletni rezidenci, kjer obiskov ne sprejema. Prav zato naj bi Pahor že v prihodnjih dveh ali treh mesecih znova odpotoval v Vatikan, kjer naj bi ga sprejel tudi papež. S prefektom Kongregacije za ustanove posvečenega življenja in družbe apostolskega življenja, kardinalom dr. Francem Rodetom, je v nadaljevanju med drugim spregovoril tudi o imenovanju Aleša Guliča za novega direktorja urada za verske skupnosti. Pahor je Rodetu zagotovil, da bo Gulič svoje naloge opravljal korektno do vseh verskih skupnosti, tudi do katoliške. facebook Domov Profil Prijatelji Prejeto Pogovor Odvetnik Peter Močnik je prvi zamejski Slovenec, ki je postal vitez reda v Jeruzalemu rij NOVI Novi glas Zid Podatki Slike Od minulega tedna je Novi glas prisoten tudi na socialnem omrežju Facebook. Pridružite se nam, veseli vas bomo! Matevž Tomšič, dekan Fakultete za uporabne družbene študije v Novi Gorici, je spregovoril o učni smeri Sestal se je Izvršni svet SSO O uspelih prireditvah in aktualnih temah Po zadnjih volitvah predsednika Afganistanski vozel se zapleta Po poletnem premoru se je 16. septembra spet sestal Izvršni odbor Sveta slovenskih organizacij in nastavil delo za naslednjo sezono, ki bo med drugim zahtevna tudi zato, da lahko civilna družba slovenske narodne skupnosti v Italiji ohrani dosedanjo raven delovanja na področju šolstva, gospodarstva, vzgoje, kulture, športa in sociale. Predsednik Drago Štoka in ostali odborniki so z zadovoljstvom ocenili potek seminarja o šolstvu, ki je potekal 10. septembra letos v organizaciji strokovne komisije SSO za šolska vprašanja. Kljub temu da je bilo pričakovati nekoliko večjo udeležbo, so bili v glavnem prisotni skoraj vsi ravnatelji, ki so posegli v razpravo z marsikaterimi zanimivimi predlogi. Pomemben je bil s tega vidika poseg prof. Tomaža Simčiča, vodje Urada za slovenske šole, ki je pojasnil nekatere vidike šolske zakonodaje ter načina uporabe namenskih sredstev. K temu je treba še dodati predloge senatorke Tamare Blažina in deželnega svetnika SSk Igorja Gabrovca. Zaradi pomembnosti tematike je Izvršni odbor poudaril, da bi se take pobude še nadaljevale, saj je pomembno, da je zavest o stanju, prihodnosti in temeljni poklicanosti slovenske šole čim bolj razširjena znotraj slovenske narodne skupnosti. Svet slovenskih organizacij je v zvezi z obiskom predsednika slovenske vlade Boruta Pahorja pri italijanskem ministrskem predsedniku Silviju Berlusconiju, ki je bilo 18. septembra v Rimu, objavil daljše medijsko poročilo, v katerem analizira zaključke tega srečanja, kakor je to bilo razvidno iz dnev- Glavni organ SSO je pozitivno ocenil potek Kraške ohceti, 44. študijskih dnevov Draga in proslave Bazoviških žrtev. Vse te tri pobude so primerno izpostavile prisotnost in zakoreninjenost Slovencev na teritoriju, obenem pa so tudi prepričljiva in pozitivna podoba naše narodne skupnosti. Še posebno razveseljivi sta bili vsebina in udeležba na letošnjih študijskih dnevih Draga, ki tako ohranjajo svoje temeljno poslanstvo. Predsednik Drago Štoka je poročal o številnih srečanjih, ki so se zvrstila v vidiku dveh pomembnih meddržavnih obiskov med Slovenijo in Italijo, od katerih je eno odpadlo morda tudi zaradi vprašanja sporne gradnje tržaškega uplinjevalnika, ki bi hudo prizadel predvsem teritorij, na katerem je slovenska narodna skupnost zgodovinsko prisotna. Neokrnjeno pa je potekal obisk predsednika slovenske vlade Bo- nega časopisja in drugih radijskih in televizijskih poročil. SSO z zadovoljstvom sprejema v vednost, da je do omenjenega obiska sploh prišlo, saj je bilo v nevarnosti, da bi bil preložen, tako kot se je to zgodilo z bilateralnim medministrskim srečanjem. SSO tudi z zadovoljstvom spreje- ruta Pahorja pri predsedniku italijanske vlade Silviju Berlusconiju v Rimu. V sodelovanju s slovenskim konzulatom v Trstu in drugo krovno organizacijo SKGZ je SSO sodeloval pri pripravi spomenice, s katero so predsedniku italijanske vlade in predsedniku slovenske vlade predstavili stanje slovenske narodne skupnosti in ju opozorili na obveznosti, ki izhajajo iz mednarodnih sporazumov ter obeh državnih zakonov 482/99 in 38/01. Štoka je pri tem poudaril, da je spomenica okviren dokument, ki zadeva temeljna načela, na katerih slonijo pravice Slovencev v Italiji. Napaka bi namreč bila, če bi se omejili zgolj na finančne potrebe, ki pa so seveda pomemben vidik. Izvršni odbor je govoril tudi o hudem stanju Slovenskega stalnega gledališča, o katerem je spregovoril Janez Povše kot član Upravnega sveta te ustanove. Člani Izvršnega odbora so potrdili pomembnost obstoja slovenskega gledališča in nujnost, da se institucionalne ustanove, to je Dežela FJK, Tržaška pokrajina in Tržaška občina čim prej vključijo v sistemsko rešitev za nas tako pomembne ustanove, kot je Slovensko stalno gledališče v Italiji. So pa obenem tudi poudarili potrebo po globlji presoji dosedanjega načina upravljanja, tako z upravnega kot tudi umetniškega vidika, kar si naša slovenska javnost in ljubitelji našega gledališča iskreno želijo. ma v vednost dejstvo, da sta se oba predsednika zavzela za dejansko izvajanje določil, ki jih mednarodne pogodbe ter sam zaščitni zakon 38/01 predvidevajo za slovensko narodno skupnost v Italiji oz. italijansko narodno skupnost v Sloveniji. Prav tako SSO sprejema z zadovoljstvom v vednost zagotovilo predsednikov obeh vlad, da bodo kljub finančni krizi skušali obdržati sistem financiranja obojih manjšin na nivoju, ki jima je bil doslej zajamčen. SSO pa žal ugotavlja, da je pri tiskovni zaključni konferenci obeh predsednikov vlad prišlo do neumestne izjave predsednika italijanske vlade Berlusconija v zvezi s številčnostjo italijanskih pripadnikov v Sloveniji in slovenske narodne skupnosti v Italiji. Slovencev v Italiji nas ni namreč le 30 tisoč, tako kot je izjavil predsednik italijanske vlade, ampak nas je po podatkih raznih ljudskih štetij vsaj še enkrat toliko, a tu ne gre za tehnično ugotavljanje številčnosti slovenske manjšine, saj smo Slovenci v Italiji oz. deželi FJK po kakovosti in visokem nivoju na kulturnem, športnem, socialnem in drugih področjih tako močno zasidrana narodna skupnost, da nas take izjave lahko prizadenejo v naši ustvarjalnosti in življenjski bit-nosti, poleg tega pa so take izjave tudi proti samim določilom italijanske ustave in Londonskega ter Osimskega sporazuma, ki ščitijo narodne skupnosti ne glede na njih številčnost oz. prisotnost na zainteresiranem območju. Velika večina evropskega prebivalstva pa tudi ostalega zahodnega sveta je malo ali nič vedela o državi z imenom Afganistan, dokler ni v to odmaknjeno in zaostalo deželo pod široko gorsko verigo Hin-dukuš pred tridesetimi leti vojaško posegla Sovjetska zveza v podporo nji naklonjeni vojaški skupini, ki je prevzela oblast v deželi, in si tako hotela zagotoviti prevladujoč vpliv nad tem strateškim področjem med Pakistanom in Iranom. Kljub močni vojaški prisotnosti in drugi pomoči so se morale sovjetske vojaške sile na koncu umakniti, ker jim ni uspelo vzpostaviti nadzorstva nad deželo in so doživljale težke izgube vojakov. Do sprememb je prišlo tudi v vrhovih Sovjetske zveze, ki jih je poosebljal politično prožnejši predsednik Gorbačov s svojim načrtom "perestrojke". Tako je v letih 1988 in 1989 prišlo do dokončnega umika sovjetske vojske iz Afganistana, kjer je nato zavladal režim t. i. "talibanov", to se pravi skrajne skupine muslimanov, ki so podpirale terorizem in njenega duhovnega vodjo Bin Lad-na, čigar izročitev je leta 1999 zahtevala OZN (Organizacija združenih narodov). Razmah terorizma je močno zaskrbel zlasti zahodne države z Ameriko na čelu. Po izvedbi znanega napada na ZDA 11. septembra 2001 sta ZDA in Velika Britanija novembra istega leta vojaško osvojili afganistansko prestolnico Kabul in nekatera druga strateško pomembna središča. Njima so se kmalu nato pridružile številne druge države pod okriljem Nata in s soglasjem varnostnega sveta OZN. Namen tega vojaškega partnerstva je bila zagotovitev varnosti v državi, ki jo še vedno ogrožajo talibani. To se je očitno pokazalo tudi ob nedavnih volitvah predsednika, katerih se je udeležila komaj dobra tretjina volilnih upravičencev. V tem ozračju je minulega 17. septembra prišlo do samomorilskega napada na Natova oklepna vozila na zelo prometni ulici v Kabulu. Pri tem je bilo ubitih skupno 16 lju- di, med temi šest italijanskih vojakov in deset afganistanskih civilistov. Odgovornost za napad so prevzeli talibani. Ta zadnji dogodek je najbolj čustveno odjeknil v Italiji, kjer mu mediji namenjajo veliko pozornost in politične komentarje. V neprijetnem položaju so se znašle tako vladne kot opozicijske stranke in sama vlada. Voditelj Severne lige Bossi odkrito zahteva, naj Italija do letošnjega Božiča odpokliče svoje vojake iz Afganistana. Ob tem pa se samo od sebe vsiljuje vprašanje, ali ni dajanje tako močno čustvenega poudarka žrtvam terorističnega nasilja v deželi, ki se sama ne more ubraniti pred nasiljem domačih muslimanskih skrajnežev, izraz sicer pietete do tako kruto umorjenih vojakov, vendar se nam zdi nesorazmerno z dejanskim obsegom afganistanske drame, ki žanje še mnogo številnejše žrtve med vojaki drugih sodelujočih držav pri naporih za ureditev razmer v Afganistanu. Hkrati pa je ta zadnji primer sprožil v Italiji živahne polemike o tem, ali naj italijanski vojaki še sodelujejo v Afganistanu in drugih podobnih vojnih žariščih, recimo v Bosni in na Kosovu, ali naj jih vlada odpokliče domov. Sama italijanska vlada ni več tako trdna v svojem dosedanjem stališču, da mora sodelovati pri mednarodnih mirovnih posegih. Spomnimo se, kako trdovratno je vztrajala s svojimi vojaki v mnogo hujših razmerah v Iraku. Po drugi strani pa je treba vedeti, da Italija razpolaga z več tisoči izurjenih poklicnih vojakov, ki se gotovo zavedajo vsakovrstnih tveganj v zvezi s sodelovanjem v vojnih posegih. Naj ob tej priložnosti navedemo nekaj podatkov o Afganistanu, ki se kot država pojavlja od sredine 18. stoletja naprej. Za uveljavljanje nadzora in vpliva nad tem središčnim azijskim območjem sta se namreč potegovali Rusija in Velika Britanija, ki pa sta morali nazadnje opustiti svoje načrte. Po prvi svetovni vojni (leta 1919) so namreč Anglija, Rusija, Turčija in Iran priznali samostojnost Afganistana. V času hladne vojne je Sovjetska zveza z vojaškim posegom podprla filo-sovjetske kroge v Kabulu, vendar je naletela na žilav odpor drugih političnih skupin v državi. Zaradi prevelikih materialnih bremen in izgub vojakov se je morala umakniti iz dežele in s tem prepustiti oblast skrajni muslimanski skupini "talibanov", politično nastrojenih proti Zahodu. Ti so tudi podpirali teroristične organizacije muslimanskih skrajnežev pod vodstvom Bin Ladna. Alojz Tul Na dnu... JA, ŠE POSEBNO RADIO BABA! KAJ RES, DA SO TUDI PRI NAS MEDIJI ZELO NEVARNI ? /O Povejmo na glas Sanaa in zelo sporni odzivi Nemara niti ne bi prišlo do tega zapisa, saj so družinske tragedije dogodek, ki ga je primerno sprejeti z vsem dolžnim spoštovanjem, se pravi ne z velikim hrupom v javnosti. In to, da je oče Maročan svojo osemnajstletno hčer do smrti zabodel z nožem, ker se je družila s prijateljem Italijanom, je gotovo družinska tragedija. Razumljivo je, da so časopisi in drugi mediji novico objavili, kot podobne novice objavljajo s kar preveliko zavzetostjo in jim namenjajo premočne poudarke. Do sem vse v redu in prav, čeprav se s senzacionalizmom črne kronike nikakor ni mogoče strinjati. Toda dogodku so sledili tako siloviti odzivi in komentarji, predvsem pa tako kategorični in zaostreni posegi na uradni ravni, da jih preprosto ni mogoče prezreti, ker očitno izražajo stališče dobršnega dela družbe, tistega dela, ki v tem času vlada in upravlja državo. V časopisnem komentarju zgroženi pisec trdi, da nas oče morilec "sovraži na smrt, na smrt sovraži vso našo civilizacijo in predvsem našo vero". Maroški priseljenec naj bi torej ubil hčer, ker sovraži našo civilizacijo, našo kulturo in omiko, predvsem pa našo vero, vsa zgodba je družinska le na videz, v resnici gre za krvav protest zoper našo civilizacijo in naše verovanje. Namiga na neke vrste terorizem pisec sicer ne izreče, vendar ga je mogoče iz tona stavkov jasno razbrati. Še dosti udarnejša je bila ministrica Carfagna z izjavo, da se je vpordenonski pokrajini zgodil "strašen zločin, nečloveški, nedoumljiv, sad absurdne vojne religij, ki je segla do naših domov". Nenadoma naj bi bilo res, da je bila mlada Sanaa s strani očeta žrtvovana za grozeče namene vojne religij, ki se nam je povsem približala in že stoji na pragu naših vrat. Slednjič deželni predstavnik Severne lige poziva, da je nujno izvesti popis oziroma štetje muslimanov, ker njihova resnična vključitev v našo družbo ni možna. Dobesedno tako: njihova vključitev v našo družbo ni možna. Župan občine Azzano Decimo pa izjavlja, da je hčerina mati v njegovi občini nezaželena, ker možu za grozljivo dejanje odpušča, saj je za vse, kar se je zgodilo, nemara kriva ali sokriva tudi hči. V navalu tovrstne, slej ko prej nenavadne vznemirjenosti, se je pojavila še ideja, naj bi civilno stran v sodnem procesu zoper očeta morilca predstavljali pordenonska Pokrajina, Dežela Furlanija Julijska krajina in Rimska vlada. Odzivi na dogodek vsekakor razkrivajo resnico, kakšna je temperatura v vladajočih uradnih krogih, kar se tiče priseljencev. Ni treba posebej podčrtavati dejstva, da je ta temperatura zelo visoka in se ji pravi prepričanje, kako s priseljenci ni mogoče vzpostaviti drugačne govorice kot tiste z logiko strogih zakonov, po katerih naj prišleki sprejmejo naša družbena pravila, našo civilizacijo in našo vero zdaj in takoj, ali pa so naši sovražniki. Je mogoče na ta način ustvariti strpno sobivanje z milijoni "tujcev" med nami, v prid njim in v prid nam? Ne, ni mogoče. Janez Povše Ob nedavnem srečanju Berlusconi-Pahor Izjava Sveta slovenskih organizacij sl Šest italijanskih vojakov je 17. septembra izgubilo življenje v Kabulu zaradi samomorilskega atentata POGOVOR | Matevž Tomšič, dekan Fakultete za uporabne družbene študije v Novi Gorici "Kakšna bo zaposljivost naših diplomantov, bo pokazala praksa // Pred kratkim je na dvorcu Vogrsko potekala svečana akademija ob tretji obletnici Fakultete za uporabne družbene študije (FUDS) v Novi Gorici, ki je bila ustanovljena junija 2006, trenutno pa na njej študira skoraj dvesto študentov. Kljub rahli zadržanosti glede visoko zvenečih nazivov, kot so npr. svečana akademija, FUDŠ kot center vrhunskega družboslovnega znanja, ipd. po le treh letih delovanja, ko je na fakulteti diplomirala ena študentka, pa še ta izredna, naziv magister pa je pridobilo pet oziroma šest podiplomskih študentov, je prišlo ob tej priložnosti do pogovora z dekanom omenjene ustanove, doc. dr. Matevžem Tomšičem. Na FUDŠ v Novi Gorici, ki ima tudi dislocirani enoti v Ljubljani in Novem mestu, trenutno izvajajo en dodiplomski študijski program Uporabne družbene študije, ki je številčno najbolje obiskan, poleg tega pa še magistrski študijski program Medkulturni menedžment in doktorski študijski program Sociologija. V postopku akreditacije pri svetu za visoko šolstvo imajo še študijska programa Socialni menedžment na dodiplomski in magistrski ravni, za akreditacijo pa pripravljajo tudi študij psihoterapije. Na raziskovalnem področju delujejo trije inštituti, Mednarodni inštitut za igralništvo, Nacionalni inštitut za psihoterapijo in Inštitut za uporabne družbene študije, v okviru katerega so letos začeli z izvajanjem javnomnenjske raziskave Slovenski utrip, ki enkrat mesečno preverja stališča Slovencev do aktualnih vprašanj. Uvodoma me zanima, kako in kdaj je prišlo do ideje o ustanovitvi FUDŠ. Kdo je bil, so bili oziroma ste bili botri te nove fakultete? To je bila pobuda skupine večinoma mlajših družboslovcev, v glavnem sociologov, ki smo prihajali pretežno s Fakultete za družbene vede (FDV) na ljubljanski univerzi. Večina nas ima takšno ali drugačno povezavo s to fakulteto. Bodisi smo tam doktorirali, nekateri, kot jaz, smo tudi predavali na tej fakulteti. Do te ideje je prišlo konec leta 2005. Pobuda je bila potem realizirana v obliki pridobitve akreditacije fakultete, ki je bila ustanovljena 15. junija 2006. Na predstavitveni spletni stra- ni navajate vrsto prednosti pred "starimi" fakultetami. Jih lahko navedete oziroma malo pokomentirate? V snovanju tega projekta, nove institucije in njenih programov, smo izhajali prav iz primerjave z obstoječimi družboslovnimi programi. Gre za to, da smo skušali preseči slabosti, ki smo jih opažali iz prve roke pri družboslovnem študiju in pri delu na področju družboslovja v Sloveniji. Opažali smo predvsem to, da je študij družboslovja pri nas zelo razdrobljen, da obstaja cel kup nekih disciplin, poddisciplin in tako naprej, manjka pa neki bolj integrativen trenutek. Zato smo se odločili, da bomo, vsaj na tej izhodiščni, dodiplomski ravni naredili program, ki bo interdisciplinaren v smislu, da bo združeval znanja različnih družboslovnih disciplin. Naš namen je bil preseči to razparceliranost, ki se pogosto pojavlja, ne samo na področju poučevanja družboslovja, ampak tudi v raziskovalnem smislu, kjer imamo cel kup nekih vrtičkov, fevdov, ki jih obvladujejo eni in isti ljudje. To smo skušali preseči tudi zato, ker verjamemo, da družboslovno znanje danes lahko da neki prispevek k boljšemu razumevanju tega, kar se dogaja okoli nas, samo če kombinira različne pristope, samo če je interdisciplinarno. Vemo, da je sodobna družba kompleksna, pogosto ce- lo zmedena, taka, da jo je težko razumeti. To, kar se dogaja, je mogoče razumeti le, če uporabljamo različne perspektive različnih disciplin, in to je tisto, kar skušamo tudi študentom že od vsega začetka vcepiti, se pravi, da se na stvari gleda z različnih perspektiv. Vse to na neki način drži, po drugi strani pa, če na vse skupaj pogledamo malo "po starem", potem je izobraževalni ustanovi, ki je stara tri leta in še nima prvih diplomantov oziroma jih je le za vzorec, težko pripisati kredibilnost. Kateri so tisti dosežki v teh prvih treh letih, ki vam dajejo kredibilnost? O kredibilnosti neke institucije bolj verodostojno govorijo drugi kot mi, ki smo znotraj in smo lahko pristranski, vendar bi si upal reči, da je fakulteta v teh treh letih, kar obstaja, le dokazala, da je vredna tega, da obstaja. Dala je neki prispevek, in to ne samo v smislu izobraževanja, kjer imamo zdaj skoraj dvesto študentov na dodiplomski, magistrski in doktorski ravni, ki so, to bi si upal trditi, s študijem zadovoljni. Fakulteta je v teh letih opravila tudi kar nekaj raziskovalnega dela. Kar nekaj precej odmevnih projektov je bilo opravljenih, in tu gre za še eno naših vodil, se pravi povezovanje raziskovalnega in pedagoškega dela, ker meni- mo, da se družboslovec, ki se ne ukvarja z raziskovalnim delom, sčasoma tudi kot pedagog izpoje. To mislim, da je tista stvar, ki jo je uspelo fakulteti dokaj dobro razviti že v teh treh letih. Seveda pa menimo, da bo v nadaljnjih letih tega raziskovalnega dela in rezultatov, ki jih bomo lahko posredovali svojim študentom, še precej več. Koliko imate lastnih in koliko gostujočih predavateljev in od kod prihajajo? V naši ustanovi je okoli dvajset zaposlenih, seveda pa tu poučujejo tudi profesorji, ki pri nas niso zaposleni in prihajajo z drugih ustanovah pa celo ne delajo primarno v akademski sferi, kar se mi zdi posrečena kombinacija; imeti ljudi iz matične ustanove in ljudi od drugod, z različnih področij, ki lahko v sam študijski proces prinesejo zelo koristne izkušnje. Če izpostavim dok- torski študij, imamo zelo pester nabor predavateljev, saj v okviru vsakega doktorskega predmeta sodeluje pet do šest predavateljev iz zelo različnih okolij. Letos zaključujemo prvo leto doktorskega študija in polovica predavateljev je bila iz tujine. V Novi Gorid še nimate svojih prostorov. Ste najemniki, predavanja pa potekajo na različnih lokacijah v mestu. Ali razmišljate o lastnih prostorih, o tem, da bi vse dejavnosti zbrali pod eno streho? Seveda o tem razmišljamo in išče- mo prostore. Zavedamo se, da naša prostorska situacija ni idealna, prepričan pa sem, da pedagoški proces zaradi tega kaj dosti ne trpi. Študentje imajo na voljo v redu prostore z vso infrastrukturo. Tudi če se morajo kdaj preseliti z ene na drugo lokacijo, v relativno majhnem mestu, kot je Nova Gorica, to ni velik problem, vendar pa stremimo k temu, da to prostorsko infrastrukturo izboljšamo. Na to temo smo imeli že kar nekaj pogovorov z občinskimi oblastmi in z Visokošolskim in raziskovalnim središčem (VIRS) Primorske. Kako ste zadovoljni s podporo lokalne skupnosti? Moram reči, da smo s to podporo kar zadovoljni. Gre za čisto konkretno, materialno podporo, kot siceršnjo naklonjenost in upam oz. verjamem, da so tudi oni z nami zadovoljni. Mislim, da je sodelovanje, ki smo ga vzpostavili z občino in VIRS Primorske, precej plodno in koristno. Med vaše aktivnosti na področju raziskovalnih dejavnosti sodijo tudi mesečne javnomnenjske raziskave Slovenski utrip, s katerimi preverjate stališča Slovencev do aktualnih vprašanj. Kakšni so odzivi na to novo raziskavo javnega mnenja v našem prostoru? Kljub dejstvu, da gre za precej novo raziskavo, za razliko od nekaterih drugih javnomnenjskih raziskav, ki imajo že desetletno tradicijo, postaja tudi Slovenski utrip vse bolj prepoznaven. Bili smo na primer prvi, ki smo izvedli raziskavo o tem, koga bi ljudje podprli na evropskih volitvah. In mediji so o tem poročali. Tudi novinarskih konferenc, na katerih predstavljamo rezultate Slovenskega utripa, se predstavniki medijev kar udeležujejo, tako da se je zadevi uspelo v tem res kratkem času kar zasidrati. Z leti pa bo prepoznavnost jasno večja. Če se ustaviva še malo pri raziskovalni dejavnosti. Ta se izvaja na Mednarodnem inštitutu za igralništvo in Inštitutu za uporabne družbene študije. Kaj pa je s tistim tretjim, Nacionalnim inštitutom za psihoterapijo? Psihoterapija je na splošno, tudi če govorimo o pedagoškem segmentu, načrt, ki ga fakulteta goji že kar nekaj časa. Pripravljajo se študijski programi, ki bodo šli v kratkem v postopke za akreditacijo, tako da se tukaj kar intenzivno dela, hkrati pa ta inštitut seveda obstaja. Imamo sodelavce, ki delajo kot terapevti in tudi v raziskovalnem smislu. To je zadeva, ki deluje, imamo pa načrte ta segment še razširiti. Kdaj pa bi po najbolj optimistični oceni lahko začeli izvajati tudi sam študijski program psihoterapije? Uf, to je težko reči, ker vemo, kakšni so postopki na svetu za visoko šolstvo. Ko mi oddamo te programe v akreditacijo, stvari niso več v naših rokah. Tako, da bom kar ugibal. Po zelo optimistični varianti bi bilo to že čez kakšno leto, lahko pa to traja precej, precej dlje. Ali imate za prihodnja leta že načrtovane še kakšne nove študijske programe? Poleg psihoterapije imamo že v postopku ocenjevanja študijska programa Socialni menedžment na dodiplomski in magistrski ravni, tako da čakamo na rezultate vseh teh procedur, ki jih izvaja senat za akreditacije v okviru sveta za visoko šolstvo. V času obstoja FUDŠ imam že ves čas občutek, da skušate kjerkoli in kadarkoli očrniti ljubljansko Fakulteto za družbene vede in ne morem se znebiti prepričanja, da gre za neki manjvrednostni kompleks, ker je FDV večja, starejša...ali pa za stare zamere. Ste doživljali med samim ustanavljanjem FUDŠ kakšne poskuse diskre-ditacije, metanje polen pod noge? Če govorim v svojem imenu, moram reči, da na FDV nisem čutil kakšnih pritiskov, ali da bi me poskušali utišati, glede na to, da velikokrat nastopam tudi v javnosti s kakšnimi ocenami, ki verjetno mnogim na FDV niso všeč. Mislim, da jih tudi moji kolegi niso čutili, vendar pa je, kot rečeno, skupina nas, ki se je odločila za ustanovitev nove fakultete, to storila iz spoznanja, da določene stvari tam ne funkcionirajo oziroma, da je naša vizija o tem, kako delati v družboslovju in kako poučevati družboslovje, drugačna, tako da to vsaj v izhodišču ni bilo nič osebnega. Res pa je, da so mnogi na omenjeni ustanovi, potem ko je prišla v javnost informacija o novi družboslovni fakulteti, na to reagirali s precejšnjo nenaklonjenostjo. O poskusih diskreditracije bi sicer težko govoril, nekateri javno izraženi signali, ki so prišli s te fakultete, pa so nam bili precej nenaklonjeni, kar seveda ne pomeni, da mi nismo pripravljeni na sodelovanje, saj smo pripravljeni sodelovati z vsako ustanovo in tudi s kolegi s FDV. Sam se z ljudmi s FDV načeloma čisto v redu razumem. Z nekaterimi pač ne. Nekateri imajo to našo potezo, ta naš projekt, ki smo ga izvedli, kot neko izdajo, da smo se s tem izneverili FDV, a to ni več naš, ampak njihov problem. Konec koncev na našem doktorskem študiju predavajo tudi nekateri kolegi s FDV, tako da nimamo zadržkov, sploh pa ne apriornih zadržkov v smislu, da z nekom, ki je s FDV, pa ne bomo sodelovali. Kako je pa z zaposljivostjo? Bodo vaši diplomanti dobili ustrezno zaposlitev? Vemo, da imajo družboslovci danes kar precejšnje težave pri iskanju službe. Bo ta vaša interdisciplinarnost ključ do uspeha v primerjavi z diplomati FDV-ja? To, kakšna bo zaposljivost naših diplomantov, bo pokazala praksa. Zdaj bi špekulirali, če bi podali ne vem kakšne ocene, vendar pa mi nedvomno računamo na to, da bodo naši diplomanti primerljivi oziroma konkurenčni diplomantom ostalih družboslovnih programov. Prihajajo na magistrski in doktorski študij na vašo fakulteto tudi iz tujine? Letos se je za doktorski študij pri nas zanimalo kar nekaj ljudi iz sosednje Italije, tako da se tudi na tem področju zadeve razvijajo oziroma odpirajo. Nace Novak 28. Festival Stična mladih Nadškof Uran je govoril o pomenu upanja V mladem človeku je veliko lepega in dobrega, globoko hrepenenje po sreči in srčno iskanje, da bi v sebi našel svoje upanje, je med mašo v nagovoru več tisoč zbranim na 28. Festivalu Stična mladih dejal ljubljanski nadškof Alojz Uran. Kot je prepričan, nam nihče ne more vsiliti razlogov upanja, "prvi korak je na vsakem izmed nas". Uran se je v nagovoru vprašal, na kaj danes naslanjamo svoje upanje. "Lahko pomislimo na svet reklame in zabave, ki skuša ustvariti virtualen svet instant sreče, ki jo dosežemo s pritiskom na gumb ali daljinca. To je svet takojšnje rešitve", je odgovoril. Človek, kot pravi nadškof, "poskuša danes zaupati tudi v svoje sposobnosti in se zanaša tudi na sočloveka, starše, brate, sestre, prijatelje, sošolce, morda tudi na sporočilo medijev in javnega mnenja". Mnogi svoje upanje po njegovih besedah naslonijo na denar in uspeh. "Vse to je človeško, minljivo, saj smo ljudje nepopolna bitja, na katera se ne moremo absolutno zanesti", je prepričan Uran. Ob tem je mlade pozval, naj svoje upanje naslonijo na živega Boga in ga postavijo za "osnovo, ki bo držala od otroštva prek obdobja odraščanja do odraslosti in starosti, skratka v vseh življenjskih okoliščinah, s katerimi se srečujemo, tudi v neuspehih in strahovih". Kot poroča tudi Slovenska tiskovna agencija, so se Uranu pri so- maševanju poleg okoli 180 duhovnikov med drugim pridružili tudi apostolski nuncij v Sloveniji Santos Abril y Castello, mariborski nadškof Franc Kramberger, murskosoboški škof Marjan Turnšek, novomeški škof Andrej Glavan ter pomožni škofje Jurij Bizjak, Anton Jamnik in Peter Štumpf. Festival v Stični pripravljajo že od leta 1981. Letošnje geslo Festivala Stična mladih se glasi Svoje upanje smo naslonili na živega Boga. Na festivalu, ki ga pod okriljem Medškofij-skega odbora za mlade in Društva Skupnost katoliške mladine pripravljajo mladi, se je po oce- Z zbranimi prostovoljnimi pri- nah organizatorjev zbralo okoli spevki so tudi finančno izrazili 7000 mladih iz vse Slovenije. podporo akciji Zavoda Varna pot posledicah hitrosti, agresivnega obnašanja in številnih smrti mladostnikov, ki so posledica takega načina življenja. Program prireditve se je začel že dopoldne s festivalom mladostne vere in posebnim forumom za študente. Pozneje so za obiskovalce pripravili izbirni program, in sicer 23 različnih delavnic, med drugim tudi o mladosti kot času upanja, o talentih in ljubezni. Na Tržnici upanja pa so se v tem času predstavile različne mladinske organizacije, skupnosti in gibanja. Po popoldanski maši se je festival zaključil 5 x stop je cool, ki osvešča o nega- z zabavo, ko so mladi v Stični "do- tivnih posledicah alkohola, drog kazali, da se je mogoče zelo kvali- in drugih psihoaktivnih snovi, o tetno zabavati brez alkohola". 24. septembra 2009 Kristjani in družba Zbor s Plešivega in Jazbin na izletu-romanju Po Kanalski dolini na Koroško, nato na Brezje Pred nekaj leti se je na obrobju Brd, tostran meje, osnovala nekaka Plešiv-sko-jazbinska naveza zlasti med pevskima zboroma. Ob večjih praznikih nastopata pod vodstvom Zdravka Klanjščka kot "en" zbor tako na Subidi kakor na Jazbinah, a občasno tudi na slovesnostih in na koncertih "zunaj obzidja". Tudi družabnosti ne zanemarjata. Med pomembne trenutke, ki naj podpirajo medsebojno poznanstvo in prijateljstvo, bi lahko prišteli "slovensko večerjo" v restavraciji Pri Sirku v zimskem času, poleti pa priredbo skupnega izleta ali romanja. V letošnjem poletju, to je v nedeljo, 23. avgusta, smo se namenili na Koroško, predvsem h Gospe sveti in na Gosposvetsko polje. Res je, da je marsikdo izmed nas že večkrat tja poro- mal, a ne vsi. Vsekakor nas čar Koroške in narodni zgodovinski spomin še in še privlačujeta. Prva postaja našega romanja so bile Ukve pod Svetimi Višarjami. Naši predhodno izraženi želji, da bi naš zbor mogel v čudovito prenovljeni cerkvi sodelovati pri nedeljski župnijski maši, je gospod župnik Mario Gariup prav rad ugodil. Še več, ker sam mora skrbeti še za Naborjet in za Ovčjo vas, je prosil g. Simčiča, ki nas je spremljal, da bi vodil sv. mašo. Da je naš pevski zbor pod vodstvom Zdravka Klanjščka in ob spremljavi mlade obetavne organistke Eve Dolinšek iz Orehovelj, ljudi, ki so bili pri maši, prevzel, je pokazal spontan in prisrčen aplavz, ki se je dvignil iz klopi, ko je na koru utihnil zadnji akord. Aplavza nismo pričakovali, vendar nas je prav prijetno razveselil. Sledil je kratek, a pomemben družabni trenutek za medsebojno spoznanje z ukvanskimi pevci v župnijskih prostorih, nato smo spet sedli v avtobus in se usmerili proti Koroški. Ob prehodu Žabnic smo s pogledom in pesmijo pozdravili Višarsko Gospo. Med vožnjo nam je spremljevalec nanizal nekaj osnovnih podatkov o Koroški, o njeni zgodovini, povezani z našim narodom, o Gospe Sveti, o ustoličevanju koroških knezov najprej na Krnskem gradu, nato pa na Gosposvetskem polju. Da nas je bazilika Gospe Svete očarala, ni treba poudarjati. Po kratki tihi molitvi in ogledu smo Nebeški materi iz srca slovensko zapeli. Po kratkem postanku pri knežjem stolu smo se usmerili proti Celovcu. V mestu smo se bežno spomnili Celovške Mohorjeve družbe in priklicali v spomin imena nekaterih zaslužnih koroških Slovencev zlasti iz 19. stoletja. Z Ljubeljske ceste smo krenili proti idilični vasici Bilčovs, kjer nas je čakalo kosilo v restavraciji "Pri Miklavžu". Veseli smo bili ne samo zaradi dobrega kosila, marveč tudi za vso prijaznost, ki so nam jo izkazali tako gostinsko osebje kakor sam lastnik restavracije Hanzi Ogris. Nato smo se napotili proti Ljubelju in prešli mejo skozi predor. Na slovenski strani so pritegnila naš pogled razna znamenja, ki kažejo na prostor nekdanje podružnice koncentracijskega taborišča Mathausen, kjer so med zadnjo vojno bivali interniranci, ki so gradili ljubeljski predor. Nato smo se mimo Tržiča kmalu znašli v dolini in pristali na Brezjah, ki so bile zadnja postaja našega romanja. Ko smo v poznem popoldnevu stopili v baziliko, se je ta zdela, na prvi pogled in vtis, prazna in temna. Vendar iz kapele, kjer je postavljena milostna podoba Marije Pomagaj, je sijala luč in opazili smo, da v kapelinih stolih sedi ali kleči velika skupina ljudi, ki se tiho bolj s srcem kakor z usti z zaupanjem obrača Nanjo. Tej skupini smo se tiho pridružili tudi mi. In če nam je pri Gospe Sveti misel budila spomin na naše daljne prednike, na Brezjah smo začutili, da nas Božja Mati vodi v svet, ki je danes v nas in okrog nas in nas nagovarja, naj zanj prosimo. Obisk bazilike smo sklenili s pesmijo. Jazbinski komponenti gre prisč-na hvala, da so za vse udeležence pripavili za sklep našega potovanja okusno zakusko, ki bi jo lahko imenovali večerjo, saj so iz prostornega avtobusnega prtljažnika potegnili, poleg dobrot, tudi zložljive mizice in stole. V takšnem prijetnem vzdušju na velikem brezjanskem parkirišču se nam ni mudilo domov. Vendar nas je mrak, ki se je spreminjal v temo, le primoral, da smo se okrog osmih in pol dvignili in se uvrstili v avtocestno procesijo. Na poti proti Vipavi po novih avtocestnih Reberni-cah je nekdo rekel, da se čuti, kakor bi se vozil v letalu. Verjetno so te besede bile tudi pohvala in izraz hvaležnosti našemu šoferju in prijatelju Alešu, ki nas je varno in lepo vozil. Pred enajsto uro smo že bili vsi doma. Marsikdo je danes izredno občutljiv, ko gre za krščanstvo, ali, kot radi rečemo, katolicizem. Zlasti tisti, ki so izšli iz vernega okolja, se z marsičim, kar se danes dogaja, tolmači ali pa celo propagira, ne strinjajo. Ze naša uboga slovenska zgodovina je do katolištva ujeta v neke poglede, iz katerih se ne more izmotati. Če pomislimo, da je papež Pij XII. šele leta 1949 obsodil komunizem, Slovenci pa so ga obsodili znatno prej. Ob tem so se tedaj oglasili zlasti tisti, ki so bili v Kocbekovem krogu. Resni evropski zgodovinarji ne morejo mimo dejstva, da je stališče Pij a XII. glede komunizma predvsem v vzhodnih državah povzročilo veliko gorja, obenem pa opozarjajo, da papež, ki je izobčil komuniste, ni nikoli izobčil nacistov. Res so tedaj nemški škofje izdali posebno okrožnico, vendar Širina in zaplankanost Ob Cerkvi ne Vatikan! Šele Benedikt XVI. je ob zadnjem obisku v Auschwitzu dobesedno rekel: "Nacistični režim je bil skupina zločincev, ki je zlorabila nemški narod za svoje orodje". Ta stavek je imel viden odziv. Priznati pa je tudi treba, da žal ni doživel vsesplošnega odobravanja med Nemci, ampak so papeža krepko skritizi-rali. Nekateri pa ga zaradi tega kritizirajo še vedno. Vsi radi pozabljamo, da v zgodovini ni vračanja v čas, ki je odšel. To velja tudi za človekovega Duha in njegovo duhovno usmeritev. Neprijetno sem se počutil ob branju članka, kjer avtor pravi, da so bili slovenski katoličani v času pred vojno in med njo premalo protikomunistični. Enako razmišlja nasprotna ideološka stran, ko pravi, češ premalo smo jih pobili... Takšna razmišljanja ne vodijo nikamor, še zlasti pri mlajših, ki so se že davno oddaljili od prepirov in travm starejših in želijo živeti, ali že davno živijo, mimo teh zdraharskih pogledov, čeprav so tragični in se ne dajo kar tako pozabiti. Prepogosto se z zapisi in predavanji vračamo v predvojni čas, obenem pa pozabljamo, da je bil ta čas prepogosto zaznamovan zlasti z zunanjimi manifestacijami in verskim čustvom. Z množičnimi prireditvami sta se vedno krepila verski duh in pripadnost Cerkvi, ne pa sama vera, kar ni isto! Prestopa iz tako imenovane statične religije v svet Duha se pri nas skoraj ne zaznava. Cerkev je bila vedno najprej poklicana odreševati človeške duše. Vlivati pa bi vedno znova morala upanje zatiranim, pa tudi tistim, ki tega ne čutijo. Vse premalo se danes Cerkev tega zaveda. Velikokrat se pozablja, da je ob njej veliki "konkurent" islam s svojo odločnostjo in tudi doslednostjo, ki jo v katoliški Cerkvi pogrešamo. Prav tako se danes premalo zavedamo krize religioznega občutja. To velja še zlasti za naše zamejstvo, kjer se religiozni čut enači s cerkvenostjo, kar lahko vodi v pravo duhovno katastrofo. Zato vse preveč tisto, o čemer sami ne razmišljamo ali razmišljamo površno, iščemo v drugem, predvsem kot njegovo črno piko ali preprosteje kot grešnega kozla, na katerega se strelja z vsemi kanoni... To se kaže v prepogosti nestrpnosti, napadalnosti pa tudi prepogostem obsojanju. To seve- da kaže tudi našo ozkost in pomanjkanje svetovljanstva...! Je pa zopet res, da je danes moderno razlagati polpretekli čas skozi očala idelologije, takšne in drugačne, še zlasti tiste, ki je krojila mišljenje povojnih generacij. To je "intelektualistična modernite-ta”, ki se suče v laičnih krogih, ki pa bi je v Cerkvi ne smelo biti, saj je Cerkev večna! Ob takšnem razmišljanju se nam porodi neljuba misel: "Ali se pri nas, bodisi v Sloveniji kot tudi v zamejstvu, ustvarja zdravo razmerje za kulturno in duhovno vzdušje"? Vsaj nekaj jih je, ki so na določenih "stolčkih" in so prehitro prešli iz "delavcev v gospodarje". Prav zato jim manjkata dve temeljni prvini, to so prava verska vzgoja kot tudi odprta kulturna vzgoja in pravo svetovljanstvo. Če tega pri teh ljudeh ni, se bomo večno vrteli v začaranem krogu zaplankanosti in samovšečnosti in ostajali nedotakljivi. Ambrož Kodelja PAVEL IN NJEGOV EVANGELIJ Evangelij tudi pri Pavlu, kakor na primer pri Mr 1,1 in Mt 4,24, včasih pomeni dejavnost oznanjevanja: Flp 4,3.15; 1 Kor 9,14.18; 2 Kor 2,12; 8,18. V večini primerov pa pri Pavlu beseda 'evangelij' pomeni vsebino njegovega oznanjevanja. Zgoščena oznaka njegove vsebine je 'Kristusov evangelij' (ITes 3,2; Gal 1,7; Flp 1,27); 'evangelij našega Gospoda Jezusa ’ (2 Tes 1,8); 'evangelij njegovega Sina' (Rim 1,9). V večini primerov je Jezus predmet oznanjevanja, včasih pa tudi nosilec (2 Kor 5,20; Rim 15,18-19). Posebna vsebina njegovega evangelija je tudi Jezus Kristus kot Vstali Gospod vseh ljudi: "Ne oznanjamo sami sebe, temveč Jezusa Kristusa, Gospoda"! (2 Kor 4,5); “veselo novico Kristusove slave" (2 Kor 4,4); "kajti vse Božje obljube imajo svoj 'da' v njem" (2 Kor 1,20). Evangelij pri Pavlu pomeni njegovo osebno gledanje na Kristusov dogodek in na pomen, ki ga ima osebnost in oblast Jezusa iz Nazareta za človeštvo in za zgodovino. Zato Pavel govori o 'svojem evangeliju' (Rim 2,16); o 'evangeliju, ki ga jaz oznanjam' (Gal 2,2); o 'našem evangeliju' (1 Tes 1,5; 2 Kor 4,3). Zavedal se je, da ga 'Kristus ni poslal krščevat, temveč oznanjat evangelij' (1 Kor 1,17). Zavedal pa seje tudi, da njegovo poslanstvo za oznanjevanje evangelija med pogani (Gal 1,16) ni čisto posebno ali popolnoma različno od poslanstva, ki ga imajo tisti, ki so bili apostoli pred njim (Gal 1,17). “Naj bom jaz ali oni: tako oznanjamo in tako ste vero sprejeli" (1 Kor 15,11). Pavel priznava, da je 'služabnik evangelija' (Flp 2,22) in se zaveda posebne milosti poslanstva. Bil je prepričan, da je za svoje poslanstvo bil izbran kakor stari preroki (Jer 1,5; Iz 49,1) že v telesu svoje matere (Gal l,15;Rim 1,1) in evangelij mu je bil zaupan kot dragocen zaklad (1 Tes 2,4; Gal 2,7). Doživljal je nujnost oznanjevanja (1 Kor 9,16) in si oznanjanje evangelija predstavljal kot bogoslužno in duhovniško dejavnost posvečeno Bogu (Rim 1,9; 15.16). Evangelija se ni nikdar sramoval (Rim 1,16), tudi zapor zaradi evangelija mu je pomenil milost (Flp 1,7.16). Značilnosti Pavlovega evangelija Pavlov evangelij je razodetje Božjega načrta: Vla-darstvo Kristusa na novo razkriva Božjo dejavnost, ki rešuje ljudstvo (Rim 1,17). Evangelij razodeva novo dobo, to je poslednjo dobo 'eshaton'. Božji načrt je dolgo bil skrivnost, 'mystčrion', zdaj pa je Božja rešitev razkrita. Prikrita Božja skrivnost je bil Jezus Kristus Križani (1 Kor 2,1-2), kakor je Pavlov evangelij Jezus Kristus Križani (1 Kor 1,17.23-24). Pavel je služabnik, ki razdaja bogastvo te skrivnosti (1 Kor 4,1). Božji načrt je uresničen v Jezusu Kristusu: deloma skrivnostno, zato je evangelij mogoče pravilno dojeti samo v veri in bo dokončno razumljiv šele ob koncu časov. Pavlov evangelij je razodetje Božje moč: Pavel ne ponavlja poročila o Kristusovem trpljenju in smrti, kakor ga imajo evangelisti. Kljub temu je Pavlov evangelij Božja moč, rešilna moč, ki prinaša rešitev vsem (Rim 1,16). Kristus je Gospod (1 Kor 12,3; Rim 10,9), ki se mu je trebapridmži-ti, ker je Sin Boga, ki ga je obudil od mrtvih, in nas rešuje prihodnje jeze (1 Tes 1,10). Z evangelijem se torej ne oznanja samo beseda, temveč se oznanjata tudi Božja moč in Sveti Duh (1 Tes 1,5). Je Božja beseda, ki 'deluje v vas, ki vemje-te' (ITes 2,13; 1 Kor 15,2). Pavlov evangelij je zakonodajen: Je edini in ne trpi tekmeca (Gal 1,7). Ljudstvo je poklicano, da ga sprejme (2 Kor 11,4), da ga uboga (Rim 1,5), da ga posluša (Rim 10,16-17). Prenaša poudarek s črke na duha (2 Kor 3,6.17) in samo v tem smislu odvezuje od starih predpisov (Rim 2,25-29; Gal 5,6; 6,15). Sprejeti ga je treba kot življenjsko vodilo (Flp 1,27). Celo Petra, steber Cerkve (Gal 2,9), je Pavel javno grajal, ko je videl, "da ne ravna po resnici evangelija " (Gal 2,14). Zakonodajna moč Pavlovega evangelija pa je hkrati tudi osvobajajoča, ker ne dovoljuje odvzema svobode, ki jo imamo v Kristusu Jezusu (Gal 2,4). Pavlov evangelij je izpolnitev obljub: Izpolnjuje obljube, ki jih je Bog po svojih prerokih dal v davnih časih (Rim 1,1; Iz 52,7; Gal 3,14-19; 4,21-31; Rim 4,13-21; 9,4-13; Ef 1,13; 3,6). Pavlov evangelij je vesoljen: Je Božja moč za rešitev vsakemu, ki veruje, najprej Judu in nato Grku (Rim 1,16; 10,12). Kristi ani in družba 24. septembra 2009 iflMMU Peter Močnik Plemeniti cilji za odraslega kristjana Viteški red božjega groba v Jeruzalemu je eden od dveh preostalih viteških redov, ki jih Vatikan priznava. Bil je še tretji red - templjarji ki pa so ga ukinili že v srednjem veku dejansko z usmrtitvijo zadnjih članov. Francoski kralj jih je dal pobiti zgolj zato, ker jim je bil dolžnik določene vsote denarja. "Nikakršni heretiki niso bili: pred nedavnim so v vatikanskih arhivih našli dokumente, ki pričajo o tem, da Cerkev ni nikoli izobčila templjarjev. Šlo je zato zgolj za banalen spor med njimi in kraljem zaradi denarja. Uradno ta viteški red še obstaja, a treba bi bilo Vatikan zaprositi za poseben postopek, da bi ga ponovno obnovili: današnji templjarji so dandanes neke vrste privatno društvo, ki ga Sveti sedež ne priznava", nam je povedal Peter Močnik, ki je meseca maja bil imenovan za viteza reda božjega groba v Jeruzalemu in tako postal prvi zamejec s to funkcijo. Edina dva reda, kijih Vatikan priznava, sta Viteški red božjega groba s sedežem vJeruzalemu in Malteški red. Ustanovitev reda sega v obdobje križarskih vojn, ko je Alfred Buljonski zavzelJeruzalem in se še dalje vojskoval proti Turkom in Arabcem. Vsi trije redi so skrbeli za zaščito osrednjih postojank krščanstva v Jeruzalemu, se pravi za tempelj, ki je hranil božji grob, in za ostanke jeruzalemskega templja, ki ga je limski cesar porušil; Malteški red pa je skrbel za bolnišnico, ki so jo križarji postavili za to, da bi se ljudstvo lahko zdravilo. Vitezi so obenem spremljali in ščitili vernike, ki so hodili na romanje v Jeruzalem. Katero pa je danes poslanstvo Viteškega reda božjega groba? Poslanstvo reda temelji na sporočilu vstajenja oz. upanja: naloga današnjih vitezov je ta, da skrbijo za vse katoliške strukture v Sveti deželi. Red vzdržuje 60 župnij, 40 šol in univerzo v Betlehemu, ob tem pa še sirotišnice, bolnišnico in dom za ostarele: vodilo našega reda je danes torej karitativnega namena, saj pomagamo okrog sedemdesetim tisočem katoličanom, ki spadajo v jeruzalemski patriarhat; tem je treba prišteti še ravno tolikšno število katoličanov, ki niso latinskega obreda (meronite, kopte, Armence...). Večinoma so to arabski domačini, ki so svoj čas sprejeli katolištvo. Red spada pod latinski patriarhat, kar pomeni, da je jeruzalemski patriarh cerkveni predstojnik reda. Veliki mojster celega reda pa je kardinal, ki mu papež poveri to vlogo: trenutno je to kardinal Foley. Red je uradno nastal leta 1099, leta 1847pa je papež Pij IX. obnovil statut in postavil nova pravila; papež Janez Pavel II. pa je postopek obnove reda zaključil. Število ustanov, ki ste jih omenili, je zelo visoko. Kako lahko red vzdržuje to karitativno mrežo? Vsak vitez prispeva letni delež in -sicer prostovoljno - tudi delež ob morebitnih drugih pobudah. Ali lahko zvemo, koliko znaša redni letni delež? Niha iz leta v leto in ni za vse viteze enako razporejen. Prišteti je treba budgetza vsako namestništvo. Kako so namestništva prerazporejena na teritoriju? Trstna primer spada pod namestništvo severne Italije, ki sovpada s starim delom nemškega cesarstva: Padania bi lahko rekli... Sedež ima v Milanu, duhovni sedež pa v Pavii, mestu, ki je bilo duhovni sedež v času Karla Velikega. Škof v Pavii je zato veliki prior namestništva. Kaj pa v Sloveniji? Slovenija ima eno samo namestništvo. Veliki prior za Slovenijo je namestnik ljubljanskega nadškofa, msgr. Anton Jamnik. Slovenski red je ustanovil sedanji kardinal Franc Rode. Kako ste se odločili za vstop v viteški red? Slučajno. V mojo pisarno je prišel moški, ki je bil že vitez reda božjega groba. Bil je neki Italijan z juga. Na zidu za pisalno mizo je zasledil fotografijo, v kateri se svetemu očetu Janezu Pavlu II., ob njegovem obisku v Trstu leta 1992, približujem oblečen v narodno nošo. Razumel je seveda, da sem blizu katolištvu, in predlagal, da bi se tudi jaz pridružil redu. Poznal sem že tržaškega predstojnika, dr. Vincema Livia. Moja odločitev je bila tako rekoč samo po sebi umevna, zlasti zato, ker ima ta ustanova plemenite namene, v katerih se lahko dodobra izraža odrasel krist- jan, ki mu zaradi raznoraznih obveznosti drugače ne uspe pomagati sobratu. Ali ste imeli kdaj vtis, da se Viteški red božjega groba na prvi pogled kaže kot dokaj tajna organizacija? Organizacija ni skrivnostnega značaja, saj gre za ustanovo, ki je uradno priznana od papeža, škofje vodijo krajevne sekcije reda in sezname vitezov hranijo na škofijah, zato ne bi rekel, da je v tej dejavnosti kaj tajnega. Vitezi se v tradicionalnih plaščih tudi prikažejo v javnosti ob pomemb- nejših verskih obredih. Ali bi nam lahko predstavili vzorec na belem viteškem plašču? Gre za večji rdeč latinski križ, ob katerem ležijo še štirje manjši križi: ti simbolizirajo pet Kristusovih ran. Kako so potekale priprave na vstop v viteški red? Priprave so bile dokaj dolge, saj so trajale dve leti. Med pripravami mora zainteresirani sodelovati in pomagati pri vseh pobudah reda, da dokaže svojo širokodušnost. Medtem se vrstijo tudi pogovori s predstojnikom na krajevni ravni. Imeli smo tudi tečaje v Padovi, kjer smo se poglabljali v zgodovino in duhovno razsežnost reda. Sklepni del postopka pa smo imeli na srečanju z namestnikom v Milanu. Investituro pa sem imel 23. maja v Milanu. Kateri občutki so vas tedaj prevevali? Investitura ima zelo globoko sporočilo, obenem je tudi zelo slikovita, saj se med verskim obredom mestoma izmenjujeta križ in meč, se pravi simbola, ki sta bila pri našem redu prisotna od križarskih vojn dalje. Med bogoslužjem je škof položil mečna ramo, predstojnik pa mi je postavil križ okrog vratu: sledilo je še oblačenje plašča, ki ga vitezu pomaga obleči namestnik. V redu je prisotna tudi ženska komponenta: ženske dobijo naziv dame, njihova investitura poteka brez meča, ker se ženske namreč niso vojskovale. Njihov plašč je črne barve, križi pa so enaki; na glavi nosijo črn pajčolan. Tako kot moški tudi dame sodelujejo pri karitativnih dejavnostih reda. Omenili ste, da je med nalogami reda negovanje potrebnih in zasledovanje miru, zlasti na Bližnjem vzhodu: vemo pa, da je tamkajšnji položaj že vrsto desetletij kaotičen. Problem v Palestini sega že v čas, ko je Velika Britanija kot upraviteljica teh dežel na pobudo Združenih narodov ustanovila judovsko državo ne glede na pravice palestinskega ljudstva. To je bila velika pomanjkljivost ZN in Angležev, saj so negativni učinki te politike še danes očitni. V Izraelu je na oblasti konservativna vlada, ki zagovarja trda stališča do Palestincev. Te politike ni uspelo spremeniti niti ameriškemu predsedniku Obami. Mnenja sem, da Izraelci ne bodo dosegli miru z izsiljevanjem sosedov: Izrael ima do Palestincev podobna nasilna stališča, kot jih ima pri nas Severna liga do priseljencev. V politiki so dialog, kompromis in rešitve vedno možne: dovolj je razmišljati z odprtim srcem. Zaprtost političnih voditeljev je na Bližnjem vzhodu privedla do slepe ulice. Problem je torej v glavnem izraelska politika. Težave so tudi z neka terimi razgretimi pri Palestincih, ki so zaradi velikega trpljenja ubrali ravno nasilno pot. Sprašujem pa se, v kolikšni meri so nekateri izrabili palestinski položaj, da so nato vodili svojo vojno proti Izraelu in ZDA. Morda malce provokativno vprašanje: ali ste glede odnosa Palestina - Izrael kdaj mogoče občutili kako vzporednost -vsaj idejno - med našim manjšinskem položajem in državo Italijo? Hm... Malce provokativno res... Težko je primerjati njihovo situacijo z našo. Mi smo v kolikor toliko utečeni družbeni ureditvi, kjer je ostra dialektika tudi prisotna, sicer uokvirjena v demokratične dinamike. Slovenci nismo zato v tako hudi situaciji, da bi morali nastopati z atentati, ker bi nam buldožer ponoči rušil hišo... Nedvomno smo tudi mi v preteklosti doživeli in utrpeli veliko gorja, ki ne sodi v normalne življenjske odnose, kljub temu pa je našemu prostoru uspe- lo ohraniti neko srčno kulturno dediščino. Ljudem je uspelo napetosti ugladiti. IgoiGregon Kratke Na Sveti Gori razstava o Boju proti veri in cerkvi V Frančiškovi dvorani na Sveti Gori je na ogled potujoča razstava raznih dokumentov, knjig in drugega gradiva, kot prikaz Boja proti veri in cerkvi, kije bil tudi na Goriškem zelo razširjen in očiten. 0 tem je v Oznanilih, glasilu župnij Kapela, Kristus Odrešenik, Kromberk, Osek, Solkan, Šempeter in Šempas predstojnik bazilike na Sveti Gori, pater Bernard G o I i-čnik, napisal pomenljiv članek. V njem je zapi-sal, “da je bilo obdobje med leti 1945 in 1961 čas po-polne brezpravnosti katoliške Cerkve, največjega fizičnega in psihičnega nasilja in obračunavanja z njenimi predstavniki v Sloveniji. Obisk razstave priporočam zlasti še povojnim generacijam, ki tega temnega obdobja naše zgodovine ne poznajo, saj šolski učbeniki še danes prikrivajo dostop do tega, kar seje v resnici dogajalo in zgodilo”. Nadalje pater Bernard Goličniktakole razmišlja: “Misliti nam daje predvsem dejstvo, da so bili morilci, mučitelji, skratka preganjalci Cerkve po krstu vsi njeni pripadniki. Otroci so se obrnili proti lastni Materi. Kaj seje z njimi zgodilo po toliko letih obiskovanja verouka in udeležbe pri nedeljski maši, da so se odločili postati njeni preganjalci in “grobarji"? Za to nimamo pri roki natančnega odgovora. Vsak človek je skrivnost zase. Lahko le ugibamo, pa ne z namenom, da bi jih natančno “analizirali", temveč da bi se mi kristjani zamislili nad seboj: Kako odgovorno živimo vero? Kakšna je naša zvestoba Cerkvi? Kako globok je naš čut za pripadnost Materi Cerkvi"? Gorica: praznovanje sv. Frančiška Tudi letos bo praznovanje sv. Frančiška Asiškega v Gorici posebej slovesno. V četrtek, 1. oktobra, bo pri kapucinih ob 18.30 maša, ob 20.30 pa v dvorani bližnjega samostana predavanje-razprava na temo: "Za skupno dobro? Po frančiškansko”! Posegel bo dr. Franco Frazzarin, župan v občini Vigodarzere (PD), član Frančiškovega svetnega reda. V petek, 2. oktobra, bo maša ob 18.30, v soboto, 3. oktobra, ob 18.30 svečan obred “prehoda” sv. Frančiška. V nedeljo, 4. oktobra, bodo maše ob 7.30, 9.30 in 11. uri. Ob 12. uri bo tradicionalni blagoslov živali v centru CISI, ob 18.30 poklon pred svetnikovim kipom, ob 18.30 pa slovesna maša, ki jo bo daroval goriški dekan g. Sinuhe Marotta. Literarni večer s prvo predstavitvijo Slomškovih Duhovnih vaj V Slomškovi knjigarni v Mariboru so v sredo, 16. septembra, v počastitev bogati duhovni, literarni in jezikovni zakladnici, ki jo je Slomšek zapustil v svojih rokopisih, pripravili literarni večer, na katerem je bila predstavljena zgodovinska, prva izdaja Slomškovih najglobljih duhovnih spisov Duhovne vaje, ki sicer ni bila objavljena še nikoli prej. Kot poroča Slovenska tiskovna agencija, Duhovne vaje, ki jih je uredil Stanislav Slatinek, prvič prinašajo zbirko prevodov Slomškovih rokopisov, napisanih za namen duhovnih vaj, ki so potekale pod njegovim vodstvom med leti 1847 in 1851. Njihova velika vrednost je v avtentičnosti, pristni želji po duhovni rasti, veličastni zasnovi narodne sprave, Slomškovi povezanosti na rodno grudo ter v umetniški spretnosti lahkotnega in lepotnega izražanja čustev in doživljanja sveta. Kot je zapisal Slatinek, so “Duhovne vaje simfonija Slomškovega duha, njegovega življenja in smrti. Lahko jih postavimo ob bok razmišljanjem duhovnih velikanov od Ignacija Lojolskega do papeža Janeza Pavla II. Zato Slomšek upravičeno nosi kraljevski plašč velikega duhovnika sprave, duhovnosti in resnične človeškosti”. Slomškova založba je doslej izdala že 12 knjigo Slomšku, veliko jih je izšlo tudi pri Mohorjevi družbi, ki jo je ustanovil sam Slomšek. V slovenskem vzajemnem knjižnem katalogu je na Slomškovo ime vezanih 714 bibliografskih enot, med temi 268 knjig in 131 člankov. Objavljenih je pet doktorskih disertacij in ena magistrska naloga, v zadnjih petdesetih letih pa je bilo na slovenskih univerzah pripravljenih 38 diplomskih nalog. Vse to dokazuje, da se slovenska strokovna in znanstvena javnost vse pogosteje ukvarja in srečuje s Slomškom. Dogodek sodi v Slomškovo leto, ki ga v Sloveniji obhajamo ob 150. obletnici Slomškovega prenosa škofijskega sedeža v Maribor in deseti obletnici njegove beatifikacije. Za duhovnike, redovnike in vernike so Slomškove Duhovne vaje prvovrsten poglobljen uvod v leto duhovništva, ki ga v pastoralnem letu 2009/2010 obhaja katoliška Cerkev po vsem svetu. Stane Kregar: škof Anton Martin Slomšek BOJ PROTI VERI IN CERKVI Na Teološki fakulteti v Mariboru Slovesno ob začetku akademskega leta Na Teološki fakulteti v Mariboru se pripravljajo na začetek akademskega leta 2009/2010, ki bo zelo slovesen. Začetek akademskega leta bo 14. oktobra, na slovesnosti pa bodo zaznamovali tudi 150-let-nico ustanovitve visoke bogoslovne šole v Mariboru. Na sporedu bodo sveta maša v stolnici, akademija v Slomškovi dvorani in odprtje razstave o delovanju Visoke bogoslovne šole, ki jo je 14. oktobra leta 1859 ustanovil Anton Martin Slomšek. Na njej bodo prikazali tudi 150-letnico razvoja teološkega študija v Mariboru. Ob tem pa Nadškofijski arhiv in Škofijska gimnazija A. M. Slomška pripravl- jata stalni razstavi o prenosu škofijskega sedeža iz Št. Andraža v Labotski dolini v Maribor in o cerkvenem šolstvu v Mariboru. Omenjene in druge slovesnosti v Mariboru potekajo v počastitev Slomškovega leta 2009. Slednje so namenjene 150-letnici Slomškovega prihoda v Maribor (to se je zgodi- lo 4. septembra leta 1859) in deseti obletnici njegove beatifikacije. Ta se je zgodila 19. septembra leta 1999. Kratke Konec tedna Okusi ob meji Od petka, 25., do nedelje, 27. septembra, bo po goriških ulicah potekala že peta izvedba kulinarične pobude “Okusi ob meji”. Zaradi gradbenih del letos ne bo stojnic pod gradom in na trgu sv. Antona. L’Europa atavola Gustie diFrontiera Gorizij Prisotne bodo kulinarične kulture celotne Srednje Evrope. Močno bosta zastopani seveda tudi naša dežela in mesto Gorica. Množično se bodo predstavili, tako kot vsako leto, tudi slovenski gostinci, ki bodo prisotni na ulici Crispi. Na vogalu med ulico Crispi in ulico Roma bo svojo stojnico imelo tudi PD Štandrež, že dolgoletni soustvarjalec vsakoletnih goriških okusov. Na tiskovni konferenci je enogastronomsko pobudo predstavil goriški občinski odbornik Antonio Devetag ob prisotnosti župana Romolija in predsednika zveze Ascom Pia Trainija. “Pobudo, ki smo jo podedovali od prejšnje uprave, smo mi še obogatili", seje pohvalil Romoli in dejal: “Letos nam je uspelo izpeljati Okuse ob meji tako, da ne bo treba občini potrositi niti evra. Vse bodo pokrili sponzorji in donatorji ter seveda razumno upravljanje pri organizaciji Okusov ob meji”. Pobudo bodo vsekakor odprli goriški gostinci, ki bodo nameščeni na Travniku in bodo v petek, 25. septembra, ob 19.00 gostom prvi ponudili svoje specialitete. Poseben poudarek bo tokrat namenjen tudi ribjim specialitetam, kijih bodo predstavili goriški in tržaški ribiči. Novost letošnje pobude je belgijska stojnica, ki bo v Gorici letos prvič predstavila specialitete iz “evropske prestolnice". V petek bodo stojnice odprte od 18.00 do 24.00, v soboto in nedeljo pa bodo stojnice odprte od 11.00 naprej (ob tej priložnosti bo župan Romoli podpisal ustrezn dekret, za podaljšanje urnika o delovanju gostinskih obratov in barov). / AČ Šolski prevoz s Plešiveg se bo začel oktobra V prejšnjih dneh je pokrajinski predsednik SSOVValter Bandelj imel vrsto pogovorov z Renatom Zampierijem, direktorjem pokrajinskega prevoznega podjetja APT in krminskim županom Patatom. Pogovori so se tikali šolskega prevoza slovenskih dijakov s Plešivega in Krminskega v Gorico. Ta tema je bila v ospredju že spomladi. Do konca prejšnjega šolskega leta je za te prevoze skrbel Mladinski dom iz Gorice. Z novim šolskim letom pa bo to prešlo pod goriško pokrajinsko avtobusno podjetje. V prejšnjih dnevih je bilo namreč ugotovljeno, da niso primerno označene postaje; za to je pristojna občina Krmin. Bandelj je v ta namen posredoval pri krminskem županu in dobil obljubo o čimprejšnji rešitvi te vrzeli, saj je glede tega potreben določen postopek, ki predvideva spremembo v občinskem proračunu. Krminski župan Patatje pred kratkim VValterju Bandlju zagotovil, da bo birokratski postopek zaključen do konca septembra, njegova izvršitev pa bo prva na vrsti in bodo prevozi lahko mirno stekli v prvih desetih dneh meseca oktobra, na trasi, ki je bila dogovorjena v pogovorih s pokrajinskim prevoznim podjetjem APT. Predsednik SSO Bandelj je novico sprejel z zadovoljstvom in se krminskemu županu zahvalil. Ta prevozna usluga je namreč ključnega pomena, da otroci nadaljujejo šolsko pot na goriških slovenskih šolah in tako razvijajo ter utrjujejo znanje slovenskega jezika in kulture. Walter Bandelj na sestanku pri ravnatelju APT Zampieriju Giuseppe Zampieri, ravnatelj goriškega avtobusnega podjetja APT, in VValter Bandelj, pokrajinski predsednik SSO in predsednik rajonskega sveta Podgora, sta se v začetku septembra srečala na sedežu podjetja APT in se pogovorila o nekaterih odprtih vprašanjih v zvezi z javnimi šolskimi prevozi. Glede Podgore se je Bandelj z ravnateljem APT dogovoril za spremembo v urniku, ki bi šolarjem in dijakom omogočil bolj prikladen prihod v šolo v Gorici. Kot predsednik SSO za Goriško je Bandelj z Zampierijem preverjal razne možne reštive glede šolskega prevoza otrok do slovenske šole v Romjanu. To vprašanje je odprto že več kot deset let in se ni še našla primerna rešitev. Sam ravnatelj Zampieri je potrdil, da so na APT o tem vprašanju bili prvič seznanjeni pred štirimi leti, nato je vse umolknilo do današnjih dni. Ravnatelj Zampieri je potrdil voljo avtobusnega podjetja, da primerno reši to vprašanje in zagotovi šolski prevoz družinam, ki so svoje otroke vpisale v slovensko šolo v Romjanu. Število teh v zadnjih letih narašča in vedno večje otrok, ki prihajajo iz različnih občin iz Laškega. Jasno je, da je na podlagi takega stanja vedno težje zagotavljati primeren prevoz samo z zasebno pobudo oziroma puščati tako uslugo na ramenih Združenja staršev, ki je do danes hvalevredno opravilo to nalogo, kljub temu da to ne spada v njihovo primarno pristojnost. Za tako rešitev so bodo sedaj morale zavzeti občine iz tržiškega mestnega okrožja, ki morajo zagotoviti možnost prevoza za šoloobvezne otroke. Naj spomnimo, daje to že uvedeno v občinah Sovodnje ob Soči in Števerjan za tamkajšnje šoloobvezne otroke, ki obiskujejo italijanske šole v Gorici. Na vidiku je torej podobna rešitev, kot seje našla za otroke s Plešivega in krminskega področja. Finančna sredstva za kritje usluge šolskega prevoza je potrebno črpati iz sredstev, ki jih predvideva šolska zakonodaja in so namenjeni občinam. Ne pride torej v poštev zakon 38/01 za zaščito slovenske manjšine, ki ima druge pristojnosti in zelo šibko finančno kritje.__________________________________________________________ Sovodnje ob Soči / Pismo županji Potreba po dodatni spremembi trase elektrovoda S pošt. Alenka Florenin, županja Občine Sovodnje ob Soči Iz časopisov sem izvedel, da je skupina sovodenj skih občanov, ki imajo stalno bivališče na Peči, sprožila nabirko podpisov za dodatno spremembo trase elektrovoda družbe KB 1909, ki bi se vil od Vrtojbe do električne centrale v Sredipolju. Glede na to, da naj bi bila na prihodnjem zasedanju sovodenj skega občinskega sveta na dnevnem redu tudi točka, pri kateri je treba podati mnenje na varianto k prvotnemu projektu elektrovoda, predlagam, da se k dosedanji varianti doda še majhna sprememba trase elektrovoda. Pri tem želim spomniti, da smo že v prejšnji mandatni dobi, ob prisotnosti predstavnikov družbe KB 1909, dali predlog, da bi se celotna trasa za elektrovod umaknila od stanovanjskih poslopij. Z novo varianto trase elektrovoda so bili v glavnem sprejeti vsi naši predlogi, kar je seveda zadovoljivo dejstvo, še posebno, ker se tako elektrovod ogne središču Sovodenj, kar je bilo najbolj sporna zadeva. Ostaja pa problem na Štradalti, kjer stoji nekaj stanovanjskih hiš, mimo katerih bi bil speljan elektrovod, na podlagi nove variante. Po pogovoru z lastniki in stanovalci hiš, ki so na križišču med ul. Stradal ta in potjo na Roje, sem ugotovil, da jih morebitna speljava elektrovoda močno zaskrblja. Zaskrblja jih zaradi vplivov na zdravje in tudi zaradi morebitne izgube vrednosti nepremičnin. Upoštevajoč zakonodajo, ki zadeva javne ustanove, kjer je župan v prvi osebi odgovoren za varnost občanov, se sprašujem, zakaj se niso upoštevali tudi ti stanovanjski objekti pri načrtovanju variante elektrovoda. Podjetje KB 1909 sicer zagotavlja, da so vsi parametri spoštovani, čeprav ti ne zagotavljajo 100% varnosti, temveč le mejo, pod katero naj ne bi bilo vplivov na človeško zdravje. Da bi se v prihodnosti izognili morebitnim nevšečnostim, predlagam, naj občinski svet zahteva še dodaten popravek variante in se tako ogne stanovanjskim objektom na križišču med Štradalto in potjo na Roje, kot je začrtano na priloženi fotografiji- Rad bi tudi spomnil, da ste v ča- sopisju obljubili javno srečanje na temo elektrovoda, vendar glede na časovne termine je ta možnost že odpisana. V tem smislu je treba omenjeno varianto trase elektrovoda zavrniti z obvezo, da se občinski svet čim prej ponovno skliče in odobri varianto splošnega regulacijskega načrta; v tem bodo nastavljena izhodišča za popravek, po katerem bi trasa elektrovoda obšla omenjene stanovanjske objekte. Prepričan sem, da ta mala sprememba ne bi povzročila pretiranih zamud in bi bila tudi relativno enostavna in morda tudi cenejša, saj pri tem ne pride v poštev ponovno asfaltiranje ceste, kot tudi ne bi bila potrebna dodatna izolacija elektrovoda. S tem želim, da se v najvišji možni meri upoštevajo pravice in koristi občanov ter se jim dajo vsa zagotovila, da njihova imovina ne bo utrpela škode. Ostajam na razpolago za morebitna pojasnila in pozdravljam s spoštovanjem. Kristian Tommasi občinski svetnik S-rifiji r "if.ir i' -" .!. ^ NOVI Gonska glas Festival Kogojevi dnevi v svetogorski baziliki Biseri primorske in svetovne cerkvene glasbene literature odlično opravil. Na orglah je zbor spremljal Gregor Klančič. Po maši je sledil še kratek koncert. Kantato Sveti Martin - meč, ki deli je Štefan Mauri napisal na besedilo Evgena Bavčarja. Kantato za bariton, violino in orgle je zapel baritonist Zdravko Pergar, spremljal ga je violinist Marko Kodelja in organist Gregor Klančič; v skupni medigri so pripravili suveren nastop. Za zaključek pa je mešani pevski zbor Hrast zapel Bo-gorodice Devo in Otče naš Alfreda Schnittkeja, Tebe pojem Sergeja Rahmaninova in Caritas et Amor Randalla Stroopa ter tako zaokrožil svečan dogodek z enimi najlepših skladb iz zakladnice svetovne cerkvene glasbene literature. Metka Sulič posvečena sv. Martinu, je bila krstno izvedena v francoskem Toursu, kjer je bila sprejeta z ovacijami. Vsekakor se Mauri v zadnjem obdobju veliko spogleduje z nekoliko manj radikalnimi glasbenimi tokovi 21. stoletja. Predvsem je v njegovi glasbi zaslediti željo po uravnoteženosti, po iskanju harmoničnosti in ne več toliko disharmoničnosti. Glasba njegove maše je tako zazvenela skora- jda lirično intimno, prepletena s tankočutnimi glasbenimi mislimi, ki stremijo k univerzalnosti sakralne vsebine. V njej se prepletajo tako tradicija preprostosti glasbene zasnove, ki je sprejemljiva za povprečnega vernika, po drugi pa to spevno preprostost prepleta s sodobnimi skladateljskimi prijemi, ki so glasbo tako povzdignili in ji dajali svečanost ter dodajali tudi noto svete veličastnosti, ki je dosegla višek v Credu. Zagotovo sta k občutku veličastnosti glasbe veliko dodala tudi svetogorska bazilika in Mešani pevski zbor Hrast pod taktirko Hilarija Lavrenčiča, ki je svojo nalogo Festival Kogojevi dnevi je v svoj letošnji program vključil zanimivo koncertno ponudbo, mašo v čast svetega Martina Štefana Maurija. S to pobudo je tako razširil vsebino festivala in ponudil vpogled v sodobno glasbeno poustvarjalnost na področju sakralne glasbe. Mašo v baziliki Svetogorske Matere božje je daroval koprski škof msgr. Metod Pirih. Svečan dogodek je dodatno obogatila tudi Maurijeva Latinska maša sv. Martina, posvečena avškemu zavetniku. Maša kot glasbena oblika temelji na petih temeljnih mašnih delih - imenovanih ordinarij in ga sestavljajo Kyrie Eleison, Gloria, Čredo, Sanctus in Agnus Dei. Od leta 1903, po papežu Piju X., obstaja popolnoma opredelitev in navodilo o cerkveni glasbi. V njej Cerkev opredeljuje 'mušico sacro' kot bistveni del prazničnega bogoslužja in daje nalogo bogoslužnemu besedilu podeliti večjo moč in s tem vernike spodbuditi k pobožnosti. Cerkev zahteva, da ima cerkvena glasba 'proprias liturgiae quali-tates' (K. H. Worner), to je svetost, primernost oblike in splošnost oz. univerzalnost, ki je bila ne nazadnje najpomembnejša za razumevanje preprostega človeka. Štefan Mauri se je na svoji dolgi in pestri glasbeni poti srečeval z različnimi glasbenimi slogi, velik poudarek pa je vedno dajal sakralni glasbi. V njegovem opusu je večje število maš, Latinska maša, Stik z našo stvarnostjo Trboveljčani obiskali Goriško Goriška je v zgodovinskem in kulturnem pogledu zelo zanimiva in bogata. Zato se je skupina sto ljudi iz Trbovelj, Hrastnika in Zagorja v okviru Zveze borcev odločila, da jo obišče in bolje spozna. V Gorico so dospeli 16. septembra predvsem z namenom, da si pod vodstvom Društva goriških upokojencev ogledajo prizorišča bojev med prvo svetovno vojno. Zato so se odpeljali najprej proti Krasu v spremstvu društvenega predsednika Emila Devetaka in odbornika Saverija Rožiča. Po ogledu spomenika mrtvim v Sredipolju so krenili v Doberdob, kjer so si ogledali Gradino in prisluhnili besedam nekdanjega župana Maria Lavrenčiča. Tudi med vožnjo proti Gorici so se seznanili zlasti s slovensko kulturo, preteklostjo in vsakdanjim življenjem. Pot je šla mimo Trubarjevega kipa v Rubijah in slovenskih vasi. Govor je bil o zgodovini krajev, o društvih, ustanovah, skratka o sledovih slovenske prisotnosti. Videli so sedeže društev, Gregorčičev kip v Ljudskem vrtu, Travnik, vladno palačo, ploščo tolminskim puntarjem, edino slovensko knjigarno, Katoliško knjigarno, itd. Obiskali so Kulturni dom, kjer jih je nagovoril ravnatelj Igor Komel. Nato so vstopili v Kulturni center Lojze Bratuž, kjer jih je prijazno sprejela predsednica Franka Žgavec in jim natančno obrazložila njegov pomen in vlogo za Slovence na Goriškem. Napotili so se še v Brda mimo kostnice na Oslavju, vinorodnih krajev ter se usmerili v Gonjače na kosilo. Kasneje so se vrnili v Gorico in si ogledali mozaik na Trgu nove Evrope. Izletniki so se zelo zadovoljni poslovili od Goriške z obljubo, da se vrnejo, (epd) Lep praznik pri sv. Ivanu v Gorici Doživeta pot do sv. birme V nedeljo, 13. septembra, popoldne, je goriški nadškof Dino De Antoni pri sv. Ivanu v Gorici podelil darove Svetega Duha trinajstim mladostnikom; to so: Diana, Marco, Peter G., Peter V., Jasna, Ivan, Veronica, Veronika, Martin, Ana, David, Matija in Tommaso. Somaševala sta župnik Marijan Markežič in kaplan Alessio Stasi. Peli so otroci in mladina pod taktirko Katerine Ferletič ter ob spremljavi orgel (Suzi Ferfo-glia), skupine kitar birmancev in bobnarjev pod vodstvom Tatjane Kosič. Uvodoma je nadškofa pozdravila Katerina Ferletič, ki mu je z veseljem predstavila skupino birmancev, na katero je še posebno navezana, saj je to bila njena prva veroučna skupina, živahna, in vendar vsa ta leta v naši skupnosti prisotna in zelo aktivna. Dve leti je te mlade pripravljal na prejem Sv. Duha g. Marijan Markežič. Letos so sodelovali pri mestnem križevem potu, udeležili so se tudi križevega pota na Sveto Goro in raznih duhovnih obnov, srečali so se z g. Stankom Gerjolom, ki jim je spregovoril o pomenu birmanskega botra. Zadnji teden priprave pa je bil zanje še posebno pester. V ponedeljek so se s kolesi odpravili na Mirenski Grad, kjer jim je g. Žakelj govoril o Sv. Duhu. V sredo jih je nagovoril kaplan Alessio Stasi, v četrtek so obiskali goriškega nadškofa Dina De Antonija in ob sladoledu veselo pokramljali. V petek pa Foto B. Prinčič so se skupaj z g. Romanom Lebanom pripravili na sv. spoved. Mlade je katehistinja spodbudila, da bi z močjo in pogumom Sv. Duha še naprej "svetili" v naši sicer mali, a dragoceni skupnosti. "Draga dekleta, dragi fantje, vztrajajte na tej poti"! Botrom pa je priporočila, naj birmance čuvajo kot angeli, naj vedno in brezpogojno stojijo na njihovi strani; "ne sodite jih in ne kaznujte, ampak jih poslušajte in jim svetujte, da bodo v življenju znali izbirati pravo pot”. Praznik se je nadaljeval pred cerkvijo z vso zbrano množico, štiri družine birmancev pa so se do poznega večera ustavile v prostorih župnišča. Res lep praznik! Obvestila Dekanija Štandrež vabi na vseslovensko Slomškovo proslavo, ki bo v soboto, 26. septembra, v Mariboru, in na Ptujsko Goro. Avtobus po pobiral romarje po vaseh. Vpisovanje pri Emi, tel. 0481-21361. Društvo Mirko Špacapan-Amore per sempre toplo vabi v soboto, 27. septembra, ob 11. uri v ul. V. Veneto v Videm, kjer se bo - po prireditvi Maratonina- začel pohod netekmovalnega značaja Straudine, namenjen vsem. Predsednik združenja Maratonina je odločil, da bodo namenili zbrana sredstva pohoda društvu Mirko Špacapan za projekt Hospice. V nedeljo, 27. septembra, bo združenje Prenova v Duhu imelo 28. deželni posvet v Gradežu (Palacongressi). Ob 9. uri: nadškofov pozdrav, sledijo trenutki kateheze, molitev, evharistično češčenje, pričevanja, praznovanja; na posvetu bosta prisotna državni svetnik PVD g. Guido Pietrogrande in Luciana Leone Martinez, članica državne službe za molitev. Maša bo ob 17. uri. Dekanija Štandrež obvešča, da se bo začel tečaj za slovenske bralce Božje besede (bralce mašnih beril) v sredo, 30. septembra, ob 20. uri v sejni sobi štandreškega župnišča. Župnija sv. Justa mučenca v Podgori pripravlja tudi letos običajno praznovanje ROŽENVENSKE MATERE BOŽJE v nedeljo, 4. oktobra. Ob 9.00 uri bo v župnijski cerkvi praznična sv. maša, ob 14.30 molitev rožnega venca, ob 15.00 nagovor vojaškega kaplana Slovenske vojske g. Milana PREGLJA in procesija po vaških ulicah. Med obredi bodo sodelovali domači pevski zbor in Godba na pihala iz Nabrežine. Po procesiji bo bogat srečolov, vsem pa bodo na razpolago domači štruklji in pijača. Društvo Jadro prireja 50-urni tečaj slovenščine za odrasle na sedežu v Romjanu v začetku oktobra. Organizacijsko srečanje bo v ponedeljek, 5. oktobra, ob 20. uri, v ul. Monte 6 Busi 2. Informacije o tečaju se lahko dobijo pri odbornikih društva, v ronški knjižnici in v mladinskem informativnem središču v Tržiču (Informagiovani). Klekljarski odsek d ruštva Jad ro je začel novo letno dejavnost ob torkih med 15.30 in 18.30 na sedežu društva; vpisovanje in informacije na tel. 0481776123. V nedeljo, 4. oktobra, bo ob 11.30 tradicionalna maša za Slovence iz Laškega, ki se srečujejo vsako prvo nedeljo v mesecu v cerkvi sv. Lovrenca, tokrat v Selcah v cerkvi, posvečeni sv. Nedelji. SDZPI obvešča, da poteka vpisovanje na tečaj po višješolski diplomi v sodelovanju s podjetji: Tehnike finančnega posredništva 580 ur (300 ur teorije, 280 urvvork experience, štipendija 2,3 evrov za vsako uro prisotnosti na delovni praksi, tečaj brezplačen). Tečaj, ki je financiran s sredstvi Evropskega socialnega sklada, bo potekal na goriškem sedežu SDZPI, Verdijev Korzo 51 v prostorih KB Centra. Rok vpisovanja do 25. septembra 2009. Vpis in dodatne informacije na tel. št. +39 0481 81826 ali go@sdzpi-irsip. it. Več na spletni strani www. sdzpi-irsip. it. SDZPI obvešča, da poteka vpisovanje na tečaje po univerzitetni diplomi: uporaba načinov in obvladovanje orodij komunikacije (80 ur), priprava turističnih paketov za čezmejno območje in njihova promocija (80 ur), upravljanje informacijske varnosti (60 ur). Brezplačni tečaji, ki so financirani s sredstvi Evropskega socialnega sklada, bodo potekali na goriškem sedežu SDZPI, Verdijev Korzo 51 v prostorih KB Centra. Rok vpisovanja do 16. oktobra 2009. Vpis in dodatne informacije na tel. št. +39 048181826 ali go@sdzpi-irsip. it. Več na spletni strani www. sdzpi-irsip. it. Romanje v Medjugorje od 9. do 12. oktobra. Odhod avtobusa z glavne postaje v Novi Gorici ob 4.45 in ob 5. uri iz Rožne doline. Obisk krajev prikazovanj, Oaze miru in drugih znamenitosti. Celoten program vključuje potovanje, prenočitev in hrano. Cena 105,00 evrov. Državljani iz Slovenije kot tudi iz Italije potujejo z veljavno osebno izkaznico. Prijave: Ana, tel. 05-3022503 (za Slovenijo), g. Darko, tel. 0481 32121, ali g. J. Markuža, tel. 040 229166. Z vpisom pohitite! RADIO SPAZIO 103 Slovenske oddaje (od 25.09.2009 do 01.10.2009) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5,91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7, 103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4, 91, 103.6 Mhz; na internetu www. radiospaziol03. it. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, razen ob nedeljah, od 20.00 do 21.00. Spored: Petek, 25. septembra (v studiu Andrej Baucon): Zaigrajmo in zapojmo domače viže in napeve -Obvestila. Sobota, 26. septembra (vodi Ezio Gosgnach): Okno v Benečijo: oddaja v beneškem in rezijanskem narečju. Ponedeljek, 28. septembra (v studiu Andrej Baucon): Zimzelene slovenske popevke, stare in manj stare-Obvestila. Torek, 29. septembra (v studiu Matjaž Pintar): Utrinki v našem prostoru - Glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 30. septembra (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Leto astronomije in Galileo Galilei - Izbor melodij. Četrtek, 1. oktobra (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis: posnetki z naših kulturnih prireditev-Glasba iz studia 2. A+to* G m a člč Kako • y • • manjšim ustvariti eno glavo I. Dolenc, R. Pavšič, 'V _ D. Stoka, D.Terpin PONEDELJEK 28.09.2009 18h Kulturni center “L.Bratuž” Drevored XX. Septembra - Gorica www.krozekgregordc.org S prispevkom REGIONE AUTONOMA FRIVLI VČNEZIA GIUUA REPUBLIKA SLOVENIJA CRAI) VLADK REPUBLIKE SLOVENIJE ZA SLOVENCE V ZAMEJSTVU IN PO SVETU Galerija Riko Debenjak - Kanal ob Soči Pilonova galerija - Ajdovščina Vljudno vabijo na odprtje razstave GORIŠKI LIKOVNI KROG in SLOVENSKI TISK V GORICI med obema vojnama Razstavo bo predstavila dr. Irene Mislej Kulturni center Lojze Bratuž četrtek, 24. septembra 2009, ob 18. uri ZVEZA SLOVENSKE KATOLIŠKE PROSVETE - GORICA OB 50. OBLETNICI USTANOVITVE EMMERICH KALMAN GROFICA MARICA Opereta v treh dejanjih prvič v slovenščini Prevedel in priredil Ivan Tavčar Režiser Emil Aberšek Dirigent Hilarij Lavrenčič Slavnostna premiera: Petek, 2. oktobra 2009, ob 20.30 Ponovitve: Nedelja, 4. oktobra, ob 17. uri Torek, 6. oktobra, ob 20.30 Nedelja, 11. oktobra, ob 17. uri Kulturni center Lojze Bratuž - Gorica Rezervacije v Kulturnem centru Lojze Bratuž, tel. št. 0481 531445 ŽUPNIJA SV. JUSTA v Podgori vabi na vsakoletno SLAVJE ROŽENVENSKE MATERE BOŽJE v nedeljo, 4. oktobra 2009 ob 9. uri praznična sv. maša ob 14.30 rožni venec in procesija sodeluje Godba na pihala iz Nabrežine srečolov in domači štruklji Problem parkirišča v Pevmi Že dalj časa ostaja v Pevmi odprt problem parkirišča pri otroškem vrtcu. Goriški občinski svetnik SSk Silvan Primožič je o tem že večkrat opozoril župana Romolija in pristojne občinske urade. Zaradi zamud pa je Primožič prejšnji teden dal pobudo za sestanek v Pevmi. Prisotni so bili še občinski odbornik Cosma, načelnica gradbene komisije Colombo, predsednik rajonskega sveta Peršolja ter dve rajonski svetnici SSk, Mirjam Radinja in Gabrijela Vidmar. Primožič je namreč našel v birokratskem postopku nekaj nejasnosti, ki bi lahko povzročile napake pri načrtovanju in izvedbi del. Postopek bi bilo potrebno iz več razlogov čim prej uresničiti. Cosma in Colombo sta si ogledala prostor in se obvezala, da bo uprava nemudoma ukrenila. Pokrajinski muzej na goriškem gradu Likovna razstava v cerkvi Santa Maria in Corte v Čedadu Toplo slikarstvo Roberta Faganela na ogled Minulo soboto, 19. t. m., so v izjemno lepih prostorih starodavne cerkvice Sv. Marije (Santa Maria in Corte) v središču Čedada (ul. Pa-triarcato 1) odprli lepo razstavo goriškega likovnega mojstra Roberta Faganela, ki letos praznuje že petdeset let nenehnega umetniškega delovanja. Robert Faganel je svoji razstavi, ki jo je priredi- lo Združenje za razvoj zgodovinskih in umetniških raziskav iz Čedada (Ass. per lo sviluppo degli studi storici e arti-stici di Cividale), dal naslov Med sugestijami in potovanji, saj je na razstavi hotel z dvajsetimi platni večjih dimenzij, vsa so v tehniki olje na platno, prikazati pomembnejša študijska potovanja po svetu, na katerih je seveda umetnik skiciral in slikal na odprtem, kasneje v domačem ateljeju pa nadgradil z zahtevnejšimi slikarskimi tehnikami. Nekdanji sakralni prostor, ki ga čedajsko združenje redno uporablja za kulturne prireditve, razstave in komorne koncerte, je lep prostor, saj se Faganelove slike, vse so razstavljene na slikarskih stojalih, lepo skladajo z njim in s cerkvenimi poslikavami. Umetnik je v Čedad prinesel na razstavo tudi svojo sliko križnega znamenja, ki ga je naslikal pred leti na Slovenskem, kot poklon nekdanji cerkvi. O Robertu Faganelu in njegovem toplem slikarstvu, ki se naslanja na slovite tržaške slikarske šole figurativnega slikarstva, sta v soboto številnemu občinstvu v italijanskem in slovenskem jeziku predstavila Cristina Feresin in Jurij Paljk, pozdravni nagovor pa je imel tudi odv. Antonio Picotti, ki je predsednik Združenja, ter Franco Fornasaro v imenu organizatorjev, prisotne sta pozdravila tudi pokrajinski svetnik iz Čedada Roberto No-velli in čedajski podžupan Mario Strazzolini. Razstava likovnih del Roberta Faganela bo odprta do 4. oktobra, in sicer od torka do sobote od 16. do 19. ure, ob nedeljah pa od 10.30 do 12. ure ter od 15.30 do 19. ure. Ajdovščina / Razstava v Pilonovi galeriji Izmenjava pogledov z Venom /