Ljubljana, marec 1975 LETO ix — 3 V času, ko se utrjuje notranja organizacija ŽITA in ko se oblikujejo odnosi med TOZD in TOZD ter delovno skupnostjo skupnih služb, večkrat prihaja do situacije, ko je treba uskladiti različne interese in jih utiriti na skupno, enotno pot. Potreba po enotnem nastopu in enotnem izvajanju gospodarskih *n političnih ukrepov je narekovala osnovanje političnih aktivov v TOZD in kombinatu. Sklep o tem je sprejel Svet 2K žito na svoji seji 14. januarja letos. Politični aktiv v TOZD sestavljajo člani ZK, predstavniki sindikata, mladine, borcev in samoupravnih organov. Politični aktiv v kombinatu pa sestavljajo člani samoupravnih organov, člani Sveta ZK Žita in predstavniki družbeno političnih organizacij. Tudi na se-niiranju sindikalne konference, ki je bila 20. in 21. januarja [etos so predsedniki osnovnih sindikalnih organizacij soglašali s tem sklepom in tudi sami izrazili to željo, da bi družbeno politični aktiv usmerjal enoten koncept politike OZD Žito. Razširjen družbeno političen aktiv se je sestal 22. februarja 1975, da bi ocenil družbeno politični položaj in medsebojne odnose ter oblikovanje stališča in izhodišč za bodoče delo. Sestanku aktiva so prisostvovali člani Sveta ZK Žito, predstavniki družbeno političnih organizacij, Predsedniki delavskih svetov Tozd in DSSS in vodilni delavci, navzoča sta bila tudi sekretar komiteja občinske konference ZK Moste Polje tovariš Rejc in podpredsednik občinskega odbora za uveljavljanje ustave in podpredsednik republiškega odbora sindikata delavcev v kmetijstvu, živilski in tobačni industriji tovariš Heric. Za nami je prvo obdobje uresničevanja nove ustave in začetki vključevanja v delegatski sistem. Kako v našem kombinatu izvajamo sprejete naloge in kakšne naloge si Postavljamo v bodoče? Družbeno politični aktiv pri tem Prevzema svojo nalogo in 'vlogo. Izvajanje samoupravnega ®Porazuma o združitvi, statu- tov, samoupravnega spora- ?urna o medsebojnih razmerah je pokazalo kvalitetne re-S|tve in ustrezen nivo med-®ebojnih odnosov. Družbeno Politične organizacije so bile I ključene v to delo po de-ogatskem sistemu in so se v azpravah angažirale preko Svpjih delegatov. vsebinski premiki so bili Pozitivni. Poživljali so se zbo-1 delovnih ljudi in do izraza ie prišlo neposredno odločuje o vseh pomembnih samoupravnih in poslovnih za-o^ah. Seveda pa ne smemo oticati v svoji samozado-gpjuosti. Naša naloga je, da p bolj okrepimo delavčevo uvest pri odločanju in razlaganju s sredstvi. Razširiti i,-treba krog družbeno poli-cmh delavcev, ki bodo Pesno opravljali naloge in dri -T^vno vključevali v vse li«U-zbeno ekonomske in po-"hcne procese. Pravih8'6 S° 86 tudi tj-.^mosti. Kljub pozitivnim mikom je pri oblikovanju vsebine v samoupravnih aktih ostalo pri deklaracijah. Pri nekaterih delegatih iz posameznih TOZD je bilo čutiti pripadnost zgolj eni TOZD, tako da se je pojavila ocena o drobnolastniških tendencah. Zaradi premajhne iniciative vodstva družbeno političnih organizacij je mnogokrat slonelo delo za razvoj samouprave na vodilni strukturi. Zamenjavali so se odnosi med TOZD z odnosi med TOZD in DSSS, izkoriščale so se prednosti nekaterih TOZD pred drugo TOZD na račun DSSS. Ostalo je obravnavanje delovne skupnosti skupnih služb kot prejšnje uprave, le kot strošek, ki ga povzroča skupina ljudi. Zaradi zaostajanja pri reorganizaciji in izpopolnjevanju strokovnih služb zaostajamo pri programiranju in usmerjanju, ni dovolj jasnih programov, ki naj pokažejo integracijske rešitve v nadaljnjem razvoju. Nimamo enovitega informativnega sistema, ki bi onemogočil vpliv posameznikov pri oblikovanju vsebine. To zahteva enotno akcijo družbeno političnih organizacij, katerih vloge si ne more in ne sme prilaščati nobena struktura. Velikokrat je pri pretoku informacij prihajalo do popačenj ali pa do napačnih informacij, to pa je pomenilo, da so se morali potem posamezniki in družbeno politične organizacije intenzivno angažirati, da so se odnosi normalizirali. Sedanji položaj zahteva od nas temeljitih priprav programov družbeno političnih organizacij, strokovnih služb, samoupravnih odnosov. Pri tem je treba omogočiti tak informacijski pretok, ki bo mo-biliizral delavce pri gospodarjenju, odločanju in oblikovanju programov, da bo razprava intenzivna in uspešna. Kritičnim situacijam se bomo lahko izognili s popolnejšim obveščanjem vseh družbeno političnih dejavnikov o vseh dogajanjih in problemih. Prihodnje naloge zahtevajo od članov Zveze komunistov in družbeno političnih organizacij čim večjo odprtost, samokritičnost in objektivnost, kar bo pripomoglo k oblikovanju iskrenih, tovariških odnosov. Družbeno politični aktiv bo moral skozi realne ocene odnosov ugotoviti nepravilnosti in postaviti možnosti za nadaljnji razvoj pospeševanja samoupravnega sistema, za večje angažiranje družbeno političnih organizacij in posameznikov pri tem, za tak organizacijski sistem, ki omogoča sporazumevanje in dogovarjanje. Družbeno dogovarjanje pa ne prenese skrajnosti, zaheva širino v pristopu, upoštevanje različnih izhodišč udeležencev sporazumevanja. Povod za sklic družbeno političnega aktiva je bil način financiranja delovne skupnosti skupnih služb, o čemer TOZD niso bile enotne. TOZD lmperial je namreč sprožil ta splošni problem odnosov med TOZD ter položaj delavcev v delovni skupnosti skupnih služb, ki skupaj z vsemi delavci vseh TOZD po svojih močeh prispevajo k skupnim ciljem in soustvarjajo skupni dohodek. OSNOVE SPORAZUMEVANJA V razpravi je sodeloval tudi sekretar komiteja občinske konference ZK Moste-Polje tovariš Rejc -in dejal, da se sporazumevamo lahko samo takrat, če ob svojem interesu razumemo tudi interes drugega. Vse prepogosto smo prepričani samo v svoj prav. Razumemo samo sebe in se opredeljujemo le za svoje interese. Zavedamo se pravic, ne pa tudi dolžnosti, ki pomenijo skupno razumevanje. Umsko delo ne more biti izdvojeno. Razumeti moramo drugega v drugačnem položaju, njegovo drugače -izraženo mnenje. Povzpeti se moramo na višji nivo do skupnih interesov in le tako lahko tvorno sodelujemo. Vsekakor politični aktiv v organizaciji združenega dela ne more dati konkretnih rešitev, temveč le načelna »izhodišča. Ko so izdelani principi in prilagojeni stanju v OZD, te lahko konkretiziramo in jih tudi korigiramo, sporazumno z vsemi seveda. Družbeno politična organizacija je le subjektivni sestav, vezan na medsebojno dogovarjanje. Tovariš Heric je v svoji razpravi nato dejal, da si ustavo razlagamo preveč vsak po, svoje in vse preveč gledamo na pravice, zanemarjamo pa dolžnosti, ki nam jih v spletu odnosov v našem samoupravnem sistemu nalaga ustava. Odnosi, ki vladajo v združenem delu, se ne morejo skrčiti na odnose, ki temeljijo na medsebojnih uslugah, to so družbeno ekonomski odnosi, ki nastajajo ob ustvarjanju dohodka in slonijo na vsem, kar je bilo v preteklosti. Vprašanje družbe skupnih služb pri ustvarjenem dohodku še ni v celoti razčiščeno, tako je prišlo do dveh kategorij delavcev, od katerih je ena z omejenimi pravicami. Zakonodaja bo to popravila. V tej fazi delavci skupnih služb ne morejo odločati o dohodku, ko pa bo dohodek izkazovan tudi za intelektualne storitve, bo drugače. Petčlanska komisija je nato predlagala naslednje zaključke: 1. O vseh pomembnejših vprašanjih v družbeno političnem -in gospodarskem dogajanju širši dr.užbeno politični aktiv oblikuje svoja izhodišča in smernice s ciljem, urejati in usklajevati medsebojne odnose in interese v OZD Žito. 2. Družbeno politični aktiv TOZD lmperial je dal povod za široko razpravo in kritično oceno o neusklajenih odnosih med TOZD in TOZD ter delovno skupnostjo skupnih služb. Pobuda in razprava je bila pozitivna, ker je bila kritična in samokritična. 3. Politični aktiv se bo v bodoče zavzemal za hitrejša reševanja vseh aktualnih problemov, ki so pomembna za medsebojne odnose, organiziranost in gospodarjenje. 4. Svet ZK in konferenca sindikata naj na osnovi celotnega gradiva in zaključkov postavita temelje za načrtovanje bodoče aktivnosti. Plane je treba bolj konkretizirati, predvsem pa pravočasno. Iniciativo na tem področju prevzamejo organizacije, ne sme biti vezana na posameznike v TOZD ali v kombinatu. 5. Sestanek širšega političnega aktiva naj bi bila v prihodnje stalna oblika dela. V drugi točki je aktiv razpravljal o načelih delitve dohodka kombinata, to je o Nadaljevanje na 2. strani Kako smo poslovali preteklo leto Poslovno leto smo zaključili dovolj ugodno, kar je v veliki meri posledica pravilne usmeritve in pravilne politike preteklih let. Letos smo prvič naredili zaključni račun za vsako temeljno organizacijo združenega dela posebej, vendar pa se zavedamo, da gre za doprinos skupnega dela in truda, za skupen dohodek, v tem je kvalitetna sprememba naših odnosov in hkrati osnova za nadaljnji enotnejši nastop, dogovarjanje med TOZD, pristop k integracijskim procesom in povezovanjem z ostalo živilsko industrijo. Delitev dohodka 1974 Dobiček 33,995.228,57 din Delitev: 1. Posojilo nerazvitim 2. Skupne rezerve gosp. org. 3. Obvezni rezervni sklad podjetja 4. Sklad skupne porabe 5. Sklad sk. porabe — stanov, del 6. OD — naknadni stimulans 7. Poslovni sklad a) za obratna sredstva b) za investicije 5,447.117,70 din 1,123.233,80 din 3,083.435,15 din 5,049.681,45 din 2.500.000. 00 din 3.000. 000.00 din 7.000. 000.00 din 6,791.760,74 din Skupaj 33,995.228,57 din Nadaljevanje na 2. strani Nadaljevanje s 1. strani načelih oblikovanja posameznih skladov, o opredelitvi solidarnostnih postavk v zaključnem računu kombinata oziroma posamezne TOZD. |Pri tem je šlo za načela, ki naj bi jih upoštevali in verificirali zbori po TOZD, ko so obravnavali poslovanje v letu 1974. V duhu samoupravnega sporazuma o združevanju TOZD v OZD Žito so bila sprejeta stališča glede pokrivanja - g Uvajamo novo rubriko z naslovom Za našo varnost, ki y nas bo seznanjala z obveznostmi OZD in TOZD s tega po-j dročja, s programi ukrepov, organizacijo službe za varstvo pri delu, z varnostno vzgojo in z vsemi problemi varnosti n v našem delovnem vsakdanu. • Rubriko vodi inž. Ivan Vesič. Kako izvajati novi zakon o varstvu pri delu in kakšne so obveznosti TOZD in OZD Novi zakon o varstvu pri delu je začel veljati 25. novembra 1974, temeljnim organizacijam združenega dela, oziroma organizacijam združenega dela, pa je dan rok do 25. maja 1975, do katerega morajo uskladiti varstvo pri delu z novimi zakonskimi določbami, samoupravnimi sporazumi, statuti in pravilnikom o varstvu pri delu. V skladu z ustavnimi načeli zakonodaja o varstvu pri delu obvezuje temeljne organizacije združenega dela, da izvajajo ukrepe za varstvo pri delu, ki jih določa zakon in predpisi, Izdani na njegovi osnovi, da spremljajo, proučujejo iin uporabljajo že dosežene izkušnje za čim popolnejše varstvo pri delu. Vse njihove obveznosti razdelimo na dve glavni skupini, in sicer: SPLOŠNI AKTI O VARSTVU PRI DELU V svojih splošnih aktih je OZD dolžna predpisati norme in naloge v zvezi z izvajanjem in pospeševanjem varnosti pri delu. Zelo konkretno morajo določiti zlasti: — način organiziranja varstva pri delu, posebne naloge tistih, ki skrbijo za varstvene ukrepe, — delovno področje in pravice službe varstva pri delu, —■ obveznosti ljudi na delu, naloge in odgovornosti vodilnih ljudi, organizacijo in način notranje kontrole, — odnose in način sodelovanja med službo za varstvo pri delu in drugimi službami znotraj OZD, ki lahko pripomorejo k uspešnejšemu izvajanju varstva pri delu (tehnična, zdravstvena, kadrovska, socialna služba in druge), ta Pomrn NC BO zusrei a) splošne obveznosti b) posebne obveznosti. Splošne obveznosti TOZD in OZD so predvsem v tem, da: — predpišejo glede na svoje razmere splošne akte o varstvu pri delu, ■— izdelajo program ukre-bov za varstvo pri delu, — uredijo in organizirajo Posebno službo za varstvo P ti delu, . — določijo naloge organov 'n posameznikov iz varstva Pti delu ter njihovo odgovornost, .— poskrbijo za proučevale im vzgajanje delavcev iz Varstva pri delu, — določijo delovna mesta s posebnimi delovnimi po-9oji, — poskrbijo za zdravstve-ne preglede delavcev, — poskrbijo za periodične Pteglede 'In preizkunšje de-lovnih priprav in naprav. — pogoje, katere morajo izpolnjevati delavci na tistih delovnih mestih, kjer je več nevarnosti za poškodbe in obolenja, — postopek v zvezi z nabavo, vzdrževanjem in uporabo sredstev lin opreme za osebno varnost, — organe ali posameznike, ki lahko, oziroma morajo opravljati preglede in preizkuse posameznih delovnih priprav in naprav v določenih časovnih obdobjih, — način seznanjanja delavcev z elementi varnega dela ob nastopu dela ali ob premestitvi na drugo delovno mesto. PROGRAM UKREPOV ZA VARSTVO PRI DELU OZD in TOZD — predvsem tiste s slabimi delovnimi pogoji — morajo izdelati program ukrepov za varstvo pri delu z dolgoročno usmeritvijo delovnega procesa in za njegovo izvedbo zagotoviti sredstva. Program je lahko enoten za OZD. ORGANIZACIJA SLUŽBE ZA VARSTVO PRI DELU Za opravljanje nalog varstva pri delu morajo OZD in TOZD, ki imajo delovna mesta s povečano stopnjo nevarnosti, ustanoviti posebne službe za varstvo pri delu (23. čl. RZVD). Vsi, ki opravljajo naloge iz varstva pri delu, morajo imeti ustrezno strokovno izobrazbo in poseben strokovni izpit. Služba za varstvo pri delu in tisti, ki opravljajo naloge varstva pri delu, morajo: — ugotavljati, če delavci dovolj poznajo in upoštevajo predpise o varstvu pri delu in če pravilno izvajajo ukrepe za varstvo pri delu, — opravljati neposreden nadzor nad izvrševanjem varnostnih ukrepov in mer pri delu, — spremljati in ugotavljati vire iin vzroke poškodb pri delu ter predlagati zaščitne mere, — sodelovati pri pripravi načrtov za ureditev ali preureditev delovnih prostorov, priprav, naprav in postopkov, — sodelovati pri izbiri delovnih priprav in naprav ter sredstev in opreme za osebno varnost, — skrbeti, da se pravilno in pravočasno opravljajo periodični pregledi in preizkušnje po predpisih varstva pri delu, — predlagati organizacijske in druge ukrepe, ki posegajo na področje varstva pri delu, — skrbeti za izvedbo izobraževanja delavcev iz varstva pri delu in skrbeti za propagandno dejavnost