OSNUTEK UREDITVENEGA NAČRTA Kakšne bodo nove Žale? Do 21. junija je v pritltčju Družbenega centra Bežrgrad, tjubljanskega Magistrata \er v krajBvnih skupnostih Tomačevo-Jarše in Savsko naselje I javno razgrnjen osnutek ureditvenega načrta za območje pokopaliSča Žafe. Področje. ki je približno dvakrat večje kot obstoječe po-kopaližče. je omejeno na vzho-du z obstojefiim pokopališkim zidom, ki se v isti liniji podaljšu-je proti severu: na severu z osjo nove poti pod ježo; na zahodu po osi nove Tomačevske ceste, ki se v južnem deiu zaključi v kritižču z Linhartovo cesto ter na jugovzhodu z osjo Žalske ce-sate. Novo pokopališče, ki bo na-stajalo v več (azah. bi predvido-ma zadostovalo za pokop v na-siednjih 25 do 30 letih. Če pa se bodo hkrati z Žalami razvijala tu-di manjša primestna pokopališ-Ča. bi predvidene kapacitete za-doslovale za priblizno 70 let Pr-va faza izgradnje, ki predvideva žiritev obstoječega pokopalfšCa proli zahodu - preko Tomačev-ske ceste, na severu pa do Poti, bi zadošCala za pribiižno sedem Jet Osnutek ureditvenega nafirta je bil izdetan na osnovi projekta arhitekta Marka Mušiča, ki je bil na natečaju za urbanistično in arhitektonsko uredUev Žal fe-bruarja 1983 izbran kot najbolj-ši. V natefiajnem gradtvu je bila kot prioritetna rešitev nakazana širitev pokopaližča v I. fazi proti severu. Zaradi slališč pristojnih republiških upravnih organov ob usklajevaju družbenega plana občine z določili zakona o var-stvu kmetijskih zemljiSč pred spreminjanjem namembnosti pa je bila izdelana in preverjena tu-di možnost šlritve obstoječega pokopališča v prvi fazi zahodno od TomaČevske ceste. Tak pred-log je ostal ludi v osnuiku prire- ditvenega nafiria, fieprav je funkcionalno manj sprejemtjiv, predvsem zaradi prečkarija pro-metno obremenjene Tomafiev-ske ceste. Osnutek dolgorofine-ga plana občin in mesta prav ta-ko pa tudi osnutek ureditvenega načrta zato predvideva potek prometa po novi Tomafievski ce-sti, ki bo speljana po novem za-hodnem robu pokopališda do črnuSke vpadnice Zaenkrat pa bo na obstoječi Tomafievski ce-sti urejen semaforski režim pro-meta. Med zanimrvostmi novega pokopališča so prav gotovo trije predvideni načini pokopavanja. Klasični grobovi ležijo v notra-njem, najobsežnejšem pasu. Le-te obdaja pas žarnih grobov, ki bodo nekoliko poglobljeni in lo-fieni od okoliških poti. Ohranjajo pa razlidne načrne pokopavanja - od obtfiajnih žarnih grobov do kolumbarije v obodnih zidovih. Zadnji pas pa je predviden za lako imenovano anonimno po-kopavanje, ki bo hkrati predstav-Ijal tudi zeleni ovoj Velikih Žal. Privzdignjenost savske ježe na severu je v načrtu poudarjena z gomilami in skupinamj hrastov. Ob obodni poti pokopaliJča je rob trate anonimnega polja ra-hlo privzdignjen m tako obisko-valcem nedostopen, ob poti pa bodo predvidoma oaze s klopmi in s kn|igo spomina. ki bo kro-nološko beležila vse tovrstne pokope. Nove Velike Žale bo prečkala tudl Pot (do nedavnega imenovana Pot spommov in lo-varištva), k) pa bo za kolesarje-nje in rekreativne namene spe-Ijana tudi okoli pokopaliiča. Os-nutek ureditvenega načrta pred-videva poleg tega še ureditev približno 800 parkirnih mest. na južnem vstopnem deiu pa obsto-ječe Plefinikove Zale, objekt ri-mokatoliške cerkve ter objskt isiamske verske skupnosti. V. P.