KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZA ŠT I TU RAZRED 84 INDUSTRIJSKE SVOJINE IZDAN 1. APRILA 1924. PATENTNI SPIS ŠTEV. 1817. Tehn. Projektierungs u Baubliro J. Pf etschinger und Comp i Ing. August Laufer, prokurist, Beč. Naprava za preprečen)e zagruženja vtokov gornjih kanalov in slično. Prijava z dne 16. oktobra 1922. Velja od 1. maja 1923. Prvenstvena pravica z d m- 19. oktobra 1921. (Avstrija). Po opazovanjih vtokov pri ježih je razvidno, da se nahaja največja vodna brzina vedno na notranji strani in da se vseda druž, ki ga prinese voda s seboj v gornji kanal na krajih, kjer je manjša vodna brzina, torej ob zunanjem kriljnem zidu, s katere strani se vrši zanešenje s peskom in grižem vtoka in gornjega dovodnega kanala Da se to zanešenje prepreči, je potrebno paziti nato, daje na vseh točkah vtoka s k maj enaka brzjna vode. To se doseže s tem, da se pris li vse vodne niti, da naplavijo enako dolgo pot. V to svrho se skrivi notranja krilna stena v obliki S, tako da morajo ob tej steni tekoče vo Ine niti napraviti daljšo pot kakor poprej. Vodne niti morajo napraviti torej ob notranji krilni steni tako do'go pot, kakor iste ob zunanji. Brzine vode ob notranji in zuni-nji steni se s tem skoraj iznenačita Za razliko dolžine poti je odločujoč v splošnem kot, ki ga zavzame os kanal i proti osi reke C ' je isti enak 90 je dolžina poti ob zunanji kakor notranji »-teni ista. Ce je kot manjši, se mora p t ob notranji strani s omočjo gor"je pop sanega vzkriv-Ijenja podal Sati. Potrebna kontrakcila vodnih niti pri prehodu iz Širokega v ozki profil pa zahteva gotovo praktično mejo za podaljšanje poti, ki leži približno p i k> tu 60°, ki ga zavzemate rečna in kanalova os. Pri vtoku, k er je odtočni kot Še manj i, ni več mogoče doseči enako dolge p ti o zunanji in notranji steni. Da se prepreči po možnosti vseeno dostop v čdm množinam gruža v kanal, se da vtoč-nvm pragu posebno obliko, ki je naznačena s tem, da pusti prag v vsakem odseku vtoka samo tiste ploskve svobodne, ki odgovarajo vodni brzini pri enaki vodni množini v vseh lamelah. Iz tega sledi, da je svobodna prečna plos-kva v pozameznih lamelah tem manjša, Čim veča je bizina. Z i primer sta na ri-bi znazorjene dve izvedbeni obliki in sizer prikazuje sl. 1 Šema-tičen pogled od zgoraj na jezni vtok oblike žabi i ih ust c, pri katerem je vzbočena notranja krilna stena a v obliki S. Jezni vtok c se odcepi od rečnega toka d in vodi k gornjemu dovodnemu kanalu e Slika 2 prikazuje isto tako šematično oblikovanje vtočnega praga b v rezu A— A slike 1. v idi se poševni potek vtočnega praga, ki omeji odgovarjajoče brzini vode prečno ploskev lamel ob notranji krilni steni J danih slučajih je nasajen na vtokovnem pragu b steber f, ki podpira visoko vodo odbijajočo steno g V kvirju iznajdbe je mogoče podaljšati notranjo krilno steno in istočasno spremeniti obliko vtočn ga praga ali pa izvesti eno ali drugo gradbeno obliko PATENT I ZAHTEVI: 1 ) Naprava za onemogočenje zanešenja vtoka gornjega dovodnega kanala ali sl z Din. 4. gružem in peskom, naznačena s tem, da se n. pr notranja krilna stena s pomočjo za-krivljenja v obliki S tako podaljša, da na pravijo ob njej tekoče vodne niti v bistvu enako pot, kakor iste, ki tečejo ob zunanji steni. 2) Naprava za onemogočenje zanešenja vtoka gornjega dovodnega kanala ali sl., po- sebno pa Se po zahtevu L), naznačena s tem, da ima vtočni prag (b) goni'ega dovodnega kanala poševno lego, tako da pusti posameznim vodnim nitim, odgovarjajoče njihovim brzinam toliko prostora, kolikor je potrebno, da preteče v raznih lamelah vtoka enaka množina vode. '■ i. Ad patent Brof f&TZ . %