Cvetje s polja modroslovskega. (Spisal dr. Fr. L.) (Dalje). 19. Je-li svet od Boga ali ne? Ovet se neprestano preminja. Zato nikakor ni bil vekomaj tak, kakoršen je sedaj. Kakšen pa je bil nekdaj ? Ali se je kdaj začel? Ali je sam iz sebe? To vprašanje spada med najvažnejša vprašanja v modroslovju; vsak umen Človek želi zvedeti, kaj je bilo s svetom nekdaj. Materijalisti uČL, da je svet sam iz sebe, ker se je naredil iz večne tvarine ali snovi. Panteisti pravijo, da se je neko večno bitje, naj se imenuje Bog ali drugače, izprevrglo v svet. Modroslovci krščanskega mišljenja pa uČe, da je svet ustvarjen, to se pravi: nekdaj ga ni bilo, a neskončno bitje Bog ga je ustvarilo iz nič. Torej je to vprašanje isto, kakor če pravim : Ali je Bog ali ga ni? Glede na to misli ogromna večina človeštva, da je ali da biva višje bitje, katero ima oblast in moč nad človekom. Bogatajcipa pravijo, da Boga ni, da si ljudje Boga samo domiš-Ijujejo. Kaj je resnično ? To je kaj lahko izpre-videti, ako le hočemo jasno misliti in dosledno sklepati. Tukaj ne ravnamo po navadnem šolskem načinu, marveč izbrali smo si najkrajšo pot, po kateri pridemo do trdnega prepričanja. I. Prve dokaze dobimo tem načinom, da sklepamo na podlagi napačnih naukov. i. Najprej recimo, da bi bil svet zares večen in sam iz sebe. Kaj potem? Tak svet bi se ne mogel preminjati. Da bi se namreč preminjal že od vekov ali brez začetka (!) in bi se preminjal v prihodnje veke in brez konca, — to je nezmisel. Večnost pred nami, večnost »Dom in svet" 1897, št. 10. Prijateljstvo za nami in večnost v premembah samih — kaj je to ? Ako so prave premembe, dado se šteti; ako so pa večne, ne dado se šteti: torej dve stvari, ki se ne vjemata, kakor se ne vjema čveterovoglati krog. 2. Ako bi bil svet sam iz sebe, moral bi imeti vse svoje moči in stvari sam iz sebe. Čudno pač! Kakor svet sploh, moral bi tudi Človek — n. pr. jaz — imeti vse moči iz sebe. Pa jih nimam: dobil sem jih od drugod, in Če ne jem, izgubim jih do cela. Torej je bosa, da bi imel svet vse sam iz sebe. Zemlja dobiva gorkoto na površju od solnca, solnce je pa tudi nima samo iz sebe, kakor uči veda, drugače bi ne bilo treba preminjati se mu in stiskati se. Torej je brezpametno reči, da ima svet vse sam iz sebe. 3. Ako svetni ustvarjen, ne morem umeti, zakaj ni naša zemlja večja kakor je. Zemlja bi se bila vendar naredila tako veliko, da bi solnce ne bilo večje od nje. In ako bi bila zemlja še milijon-krat večja: iz neskončnega sveta bi se bilo dalo napraviti še milijon milijonov jednako velikih svetov. Kje pa so ti ? Kdor misli umno, najde kmalu, da svet ne more biti sam iz sebe; kdor pa vendar-le tako pravi, ne misli, kaj govori. II. Oglejmo si sedaj naravnost svet, kolikor ga moremo poznati, in preudarimo, ali je ustvarjen ali ni. 1. Ves svet se preminja. Kar se preminja, to se začenja in se konča. Torej se je tudi svet jedenkrat začel in prej ga ni bilo. Ako ga pa ni bilo, moral ga je nekdo narediti ali stvariti, drugače bi ga tudi sedaj še ne bilo. 19