Izhaja vsaki četrtek ob 3. uri popoldne. Rokopisi se ne vračajo. Nelrankovana pisni' se ne sprejemajo. Cena listu znaSa za celo leto 4 krone, za pol leta 2 kroni. Za manj premožne za celo leto 3 krone, za pol leta K 150. Za Nemčijo je cena listu 6 K, za druge dežele izven Avstrije 6 kron Rokopise sprejema „Narodna Tiskarna'* v Gorici, ulica Vet-turini St 0. Naročnino in naznanila sprejema upravništvo, Gorica Semeniška ulica št. 16. Posamezne številke se prodajajo v tobakarnali v Šolski ulici, Nunski ulici, na Josip Verdijevem te-kališču nasproti mestnem vrtu, pri Vaclavu Baumgartl v Korenjski ulici in na Korenjskem bregu (Riva Como) št. 14 po 8 vin. Oglasi in poslanice se računijo po petit vrstah in sicer: če se tiska enkrat 14 v., dvakrat 12 v., trikrat 10 v. Večkrat po pogodbi. :*T D/'; retnik. Volivcem slovenskih trgov in mest. Prihodnjo nedeljo bo treba voliti v deželni zbor goriški v volivnem razredu mest, trgov in obrtnih krajev enega poslanca namesto And. Gabrščeka. ki je koncem starega leta odložil svoj mandat. Tu nastane, kakor navadno, glavno vprašanje: k o g a v o 1 i t i ? — Predno odgovorimo na to, treba pomisliti, da volivni red za deželni zbor se je pred tremi leti premenil ter da po novi določbi so prišli v volivni razred mest in trgov nekateri kraji, ki so volili prej s kmečkimi občinami. Prej so volili v slovenski skupini mest in trgov Bovec. Kobarid, Tolmin. Kanal in Ajdovščina, in sicer samo trgi brez okolice. Po novem volivnem redu so se priklopili temu votivnemu rezredu še: edino slovensko mesto na Goriškem Sv. Križ v vipavski dolini, obrtni kraj Nabrežina ter vasi Komen in Sežana, ki sta glavna kraja dveh sodnih okrajev, med tem ko Cerkno, dasi ima sodnijo, je ostalo še dalje v volivnem razredu kmečkih občin. Daije treba opomniti, da vsi trgi, ki so po starem volivniku volili v tem volivnem razredu, so imeli ob varnih časih v deželnem zboru poslance iz svoje srede. Bovec je zastopal skoz mnogo votivnih dob pokojni veleposestnik in župan Matija .Jonko, Kobarid veleposestnik in župan Izidor Pagliaruzzi ter v novejši dobi Andrej Gabršček, Tolmin župana .Josip Devetak in Oskar Gabršček ter notar Josip Ivančič, Kanal veleposestnika in župana Anton Križnič in Miha Zega, Ajdovščino veleposestnik in župan Kovač. Tudi Sežana, ki je še le zdaj prišla v ta volivni V Gorici, 14. aprila 1910. 15. številka. razred, je imela skoz mnogo volivnih dob svojega zastopnika v osebah veleposestnikov in županov Rajmunda Mohorčiča in njegovega očeta Franceta. Le Komen, Nabrežina in edino slovensko mesto Sv. Križ niso imeli še do zdaj deželnega poslanca iz svoje srede. Zato je pač naravno, da sedanji kandidat mora biti iz enega teh krajev in sicer iz Sv. Križa, kateremu po zgodovini in legi gre prednost pred drugimi kraji. Nastane nadaljno vprašanje: kdo naj bo zastopnik Križanov v tako važnem poslu? - Odgovor je kratek: oni, katerega so si Križani s a m i izb r a 1 i, kateri najboljše vedd, kdo zasluži njihovo zaupanje, kdo more zastopati in zagovarjati njihove koristi. Sposobnih mož jim ne manjka: pre-častni gospod župnik, dostojni gospod učitelj, zaslužni gospodje župani in podžupani, a pred vsemi oni, ki je tačas n i načelnik mestni občini: veleposestnik in župan Tomaž Mrevlje. Tega moža so Občinarji volili v stara-šinstvo, tega so starašine volili za župana, ta upravlja modro in skrbno svojo mestno občino in svoje zasebno premoženje, je torej mož. ki se po svojem stanu in svojem delu priporoča za ljudskega zastopnika. Da je mož stare korenine, vrl katoličan in vnet Slovenec nam pač ni treba še posebe poudarjati, ker te kreposti so stalna dedščina v Mrevljetevi rodbini. Zato prosimo volivce slovenskih mest, trgov in obrtnih krajev, naj se vsi združijo za tega kandidata ter naj zapišejo na svojo glasovnico: Tomaž Mrevlje, veleposestnik in župan v Sv. Križu. Naš dan. Goriškgmu delavstvu. „To je dan, ki gaje Gospod naredil" — tako se glasi vsako leto tretjo nedeljo po Veliki noči iz sto in sto ust navdušenih goriških delavcev in delavk, ko korakajo v procesiji mej pomladnim zelenjem in cvetjem v jutranjem svežem zraku na Skal-nico — na sv. Goro. To je za goriško delavsko ljudstvo manifestacija za vzvišene krščanske misli, za krščanski program. Tudi liberalci in socialisti proslavljajo začetek pomladi z raznimi slovesnostmi. Pomlad v naravi je namreč znak družabne pomladi, je znak prenovitve in pomladitve v človeški družbi. In ker hočejo vse stranke prenoviti in premeniti se svojimi načeli sedanje stanje v človeški družbi, zato praznujejo skoro vse stranke začetek vesele pomladi. Mej nami in njimi pa je velikanski razloček. Njihova načela ne poznajo Boga, ne poznajo Kristusovega nauka, naša pa so iz Boga,naša slone na Kristusovem nauku. Naše praznovanje v začetku pomladi je manifestacija za nauke Kristusove, po katerih upamo priti do zaželjenega cilja, do zmage. Ker pa je Marija tista mladika, ki je rodila nebeški sad — Jezusa Kristusa, zato je cerkev po pravici Njej posvetila najlepši mesec maj, zato hodimo tudi mi vsako leto v začetku pomladi na sv. Goro poklanjat se Mariji, prečisti Devici. To je veliki pomen, ki ga ima naše romanje. Mi hočemo s tem prirediti manifestacijo za krščanske ideje, ki dvigajo človeški rod. Vsak naj si šteje v čast udeležiti se te procesije, ki ima tako velik pomen. Kdor se procesije udeleži, kaže, da ima vzvišene misli in plemenito in bogato srce, čeprav bi bil le ubog delavec. V nedeljo torej vsi na Skalnico — na sv. Goro! Ena mišek naj nas druži: Manifestacija za krščanske ideje, za zmago kršč. socialnega programa v vseh socialnih vprašanjih. Ta dan se hočemo podiviti v navdušenju za sv. stvar, za katero se bojujemo. Tega navdušenja se hočemo napiti na prsih preblažene Device, po kateri nam je došlo zveličanje o kateri poje sv. cerkev, da je močna in hrabra ko vojaška četa. Na njenih junaških prsih se hočemo napiti poguma za nadaljnje delo. Upamo, da pojdejo z nami tudi drugi iz mesta in dežele. Vabimo zlasti bratska društva, ki so z nami edina v mišljenju in v ljubezni do nebeške Kraljice: »Pridite, pojdimo gor na hrib Gospodov." * * V Tridnevnica se bo vršila v cerkvi sv. Ignacija v četrtek 14. t. m„ v petek 15. in v soboto 16. t. m. in sicer bo govor vsaki dan zjutraj ob 5. uri in zvečer ob 7. in pol. V nedeljo dne 17. t. m. ob 3. in pol zjutraj bo sv. maša v cerkvi sv. Ignacija, po maši skupno sv. obhajilo in ob 4. in pol odhod procesije na sv. Goro. Govore v cerkvi sv. Ignacija je prevzel preč. g. Al. Val. Kovačič, duhovnik salez. zavoda v Ljubljani. Procesijo bo vodil preč. g. župnik Kokošar. Na sv. Gori bo govor ob 9. uri. Govoril bo č. g. dr. Pavlica. Po govoru bo sv. maša, potom litanije in blagoslov. S Krasa. Kako je s podporo za krmo? Vlada je ponudila deželnemu odboru 13.000 K v namen, da se s tem Naš fl B C. Priredil A. P. (Dalje). K. Katakombe. — Ni knjige in ni logike (govora) na svetu, ki bi tako ime- nitno zagovarjala temeljne nauke kato-ličanstva, kakor so grobni napisi, podobe in slike (freske) v mrtvaških kapelicah katakomb. Temeljne resnice katoličanstva — da je Jezus Kristus, Sin božji, pričujoč v presv. zakramentu, da se daruje sv. dhritev (maša) in češčenje Matere Jesusove — vse to je tu (v katakombah) nepobitno dokazano kot vera in versko Življenje prvih kri-stijanov. Ni čuda tedaj, da se je že mnog v podzemskem Rimu vrnil v rimsko Cerkev. M. Hansjakob: „V Italiji", II. izd., zve. II., str. 245. Katoličan. — Lepi. svitli so bili časi, ko je bila Evropa krščanska de- žela, ko je eno krščanstvo bivalo na tem obljudenem zemskem delu: — ena velika in skupna korist je vezala najbolj oddaljene pokrajine te velike duhovne carevine. Ne da bi imel mnogo svetnih posestev, vodil in družil je en glavar velike politične sile. Kako dobrotna, kako primerna za notranjo človeško naravo je bile ta vlada, ta ustanova, kazal je velikanski napredek vseh drugih človeških sil, skladni (harmonični) razvoj vseh zmožnostij, neizmerna učenost, ki so jo posamniki dosegli v vseh strokah vede. življenja in umetnosti in povsod cvetoča kupčija z duševnim in zemskim blagom v okrožju Evrope noter do najbolj daljne Indije... Vzgledno in živo krščanstvo je bila stara katoliška vera: — povsod doma, ljubeča umetnost in globoko človekoljubna. čuječa nad nerazrušljivostjo zakonske zveze, ljubeznj vo skrbeča za ljudi, negujoča uboštvo, pokorščino in zvestobo — evo znakov, da je katoliška vera prava... Protestantski pesnik Navališ I. 1799. Kakor se pripoveduje, je svetoval M e 1 a n c h t h o n svoj; materi, naj ostane katoličanka in naj ne menja vere, rekši: „Dobro je živeti kot protestant, dobro umreti kot k a t o 1 i č a n". Prvemu delu tega izreka ne morem do cela pritrditi: menim, da tudi katoličan dobro živi. Cerkev nas namreč, kakor dobra mati, varuje spridenja in s tem nam daje poroštvo (garantira) tudi za pravo srečo našega p o z e m s k e g a življenja, utrjuje naš boljši del proti vabljivim nižjim strastem. In res : Kdor vedno ohrani čisto sreč, prihrani si mnogo srčno gorje. Da bi mogli pogledati v srce onih novodobnih omikancev, ki živč tjaven-dan po receptih naših liberalnih bogo-tajcev, pa bi v njem dobili potrdilo starih besed (sv. Pisma): „0dstranjamo se s pota resnice, in luč pravice ne sveti nam. Zat6 nas utruja (dela trudne) pot zlobe in pogube, in hodimo trda poda. Kaj nam pomaga ponos? Kaj nam koristi bogastva bahanje? Vse gre mimo... Zlobna trma nas razjeda". (Alodr. 5, 6.) T. Pes c h, S. J.; „Pisma iz Hamburga". II. izd., 1. zv., str. 588. Kdor opazuje svet, pride do zaključka, da še nikoli ni bil tako splošno resničen izrek: vse poti vodijov R i m. Ja res, po teh poteh romajo danes potomci onih protestantov, ki so tačas vprizorili reformacijo, ker niso hoteli prispevati za cerkev sv. Petra in slike (freske) Michelangela ter Rafaela, pa za glasbo Palestine. Občudujejo in časte zdaj to, kar so tačas hoteli zatreti. Tudi socijalen uspeh katoliške umetnosti ! V našem času jako vre. Svet teka, kakor za stavo, za najvišjimi cilji. Pa čudno ! Ko so najboljši tekalci pretekli vse postaje in dospeli vsi zdelani na cilj, spoznajo z nezmotljivo gotovostjo — čudeč se res in presenečeni — da je cilj čisto, dejansko katoličanstvo. Umetnik, filozof, socijalec, zgodovinar vsi se znajdejo, ako ne obležč na potu, pred vrati Vatikana. (Dalje pride.) zneskom pride v okom bedi, ki vlada v naši deželi zaradi pomanjkanja krme. Deželni odbor je vladi odgovoril, da je omenjeni znesek naravnost prenizek, da bi se zamogla ž njim započeti kaka akcija v omenjeno svrho. Tržaška „Edi-nost“ je najprej sama trdila, dokler ji je tako kazalo, da pomeni znesek 13 000 K podpore za nadomestitev pomanjkanja krme bi rekli nekako norčevanje z bednim ljudstvom. Potem je raženj obrnila in pisala, da je deželni odbor omenjeni znesek sprejel in da čaka z razdelitvijo istega najbrže volitev, da bi pri teh po magalo seno. Ko se je »Edinosti" dokazalo, da laže in da ni deželni odbor sprejel omenjenega zneska, jo je zopet po svoje zasukala. Zdaj namreč bere ta čedni list deželnemu odboru levite, češ, zakaj ni sprejel omenjenega zneska. Grozi mu nekako, da ga bode moral sprejeti in razdeliti. Lani, ko je deželni odbor vodil v večjem obsegu akcijo za olajšavo bede vsled pomanjkanja krme, ni bilo »Edinosti" prav nič všeč in vse, kar je ukrenil v tem pogledu deželni odbor, je bilo napačno in neumno, tako da je ljubljenec »Edinosti" državni poslanec Strekelj stavil v državnem zboru ccl6 interpelacijo ter zahteval od vlade naj ukrene vse potrebno, da ne bode za naprej takih podpor več razdeljeval deželni odbor, marveč okrajna glavarstva. Zakaj ne zahteva »Edinost" tudi letos istega, kar je zahteval z njenim odobravanjem Štrekelj v svoji interpelaciji ? In kod se skriva sedaj Štrekelj, ki ni mogel s svojo »uplivno besedo" od vlade izposlovati večjega zneska? Štrekelj je zastopnik Kraševcev v državnem zboru-Njegova dolžnost bi bila vlado prisiliti, da bi letos z izdatno podporo priskočila Kraševcem na pomoč. Saj je obljuboval na svojih shodih volilcem hribe in doline. Kako izpolnuje ta mož svoje obljube. Hic Rhodus. hic salta, Lojze, in s Teboj Tvoja zagovornica »Edinost"! Izid deželnozborshe dopolnilne volitve no Krasu. Babič Dr. Grej Avber 4 12 Berje 13 — Brestovica 20 13 Dutovlje 10 21 Gabrovica 9 16 Gorjansko 24 11 Kobjeglava 8 9 Kopriva 13 5 Lokev 1 35 Mavhinje 1 15 Naklo 11 66 Pliskovica 31 3 Povir 23 28 Repen 10 21 Rodik 14 14 Selo 13 5 Skopo 1 21 Slivno — 17 Šempolaj 1 11 Škrbina 13 11 Štanjel 18 19 Štjak 30 10 Štorje 1 48 Temnica 36 6 Tomaj 23 23 Velikidol 25 Vojščica 16 10 Zgonik 23 20 Kakor kažejo zgorajšnji podatki je bila udeležba pri sedanji vohtvijako pičla, posebno če pomislimo, da se je udeležilo volitve od okolo 1500 vpisanih volilcev le 862 volilcev. Izvoljen je bil dr. Gregorin, ki je dobil 470. dočim je dobil Babič 392 glasov. »Edinost" piše, da ni »dr. Gregorin pri tej volitvi takorekoč niti s prstom ganil". Za danes pripomnimo k tej opombi »Edinosti" le toliko, da je dr. Gregorin najbrže k tej volitvi še preveč s prstom ganil, tako da ga bodo znali zaradi tega prsti še hudo boleti. Politični pregled. Državni zbor. Danes ob 3 urah popoludne se je zopet sešla poslanska zbornica. Kot prva točka dnevnega reda je zakonski načrt, tičoč se posojila 182 milijonov kron. Kakor je znano, se upira »Slovanska Enota" proti temu in pomagajo ji pri tem socialni dcmokratje. Včeraj so se vršili pri ministerskem predsedniku pogovori z načelniki raznih parlamentarnih strank. Baroii Bienerth je prigovarjal strankam, naj se ne upirajo dnevnemu redu. »Slovanska Enota" in socialni demokratje zahtevajo, naj pride kot prva točka dnevnega reda na vrsto službena pragmatika in še le potem kot druga točka državno posojilo. Danes predpoludne se je vršilo posvetovanje načelnikov parlamentarnih strank in ni izključeno, da se ne bi bilo že ugodilo zahtevi »Slovanske Enote" in socialnih demokratov. Slovenski štajerski poslanci so se na več shodih izrazili, da ne odnehajo od obštrukcije toliko časa, dokler se ne ukloni nemška večina opravičenim zahtevam slov. manjšine. Vladar In prestolonaslednik za splošno in enako volilno pravico na Ogrskem. Minister Kristofv se je izjavil: Politika dvora je: splošno volilno pravico za Ogrsko in zato je zanjo tudi vlada. Politika prestolonaslednika ni drugačna kot ona krone. Prestolonaslednik se je nekoč izjavil: Morda je bila splošna in enaka volilna" pravica v Avstriji odveč, da se uvede na Ogrskem, je pa državna potreba. Upor v Albaniji. Vojaštvu, ki je bilo poklicano, da vzpostavi mir v Albaniji, se je posrečifo udušiti uporno gibanje. Če prideš pa, Dreja, na Kras še kedaj, boš nesel »aprila" v Gorico nazaj! Za »avguste, klovne" ni prostor pri nas! Tla delo za kmeta poživlja naš Krasi Andreju Velikemu vulgo Gabrščeku. * Po Krasu si hodil, si čevlje prašil, si Kraševce farbal in teran si pil! In druzega, Dreja. kaj storil si s tem; ne zna nič ne Kraševe, jaz tudi ne vem! O strašnih »polomih" si strašil strašno ; povedal pa nisi, kje bilo bi to! Pri »Zidbon hotelu", pri »Červu" aFkje. pri »Zadrug' mizarski", al'kje, sam bog ve? Naslova povedal natančnega nis’, zato Ti tu dajem retur-recepis. Ostani v Gorici, ne hodi na Kras. Te vzela bo burja in trtni hud mraz. Ne kvasi po Krasi, ne zbijaj tod šal, saj vse se Ti smeja brez čet. general! Se »Sočo" tja v vodo izpelji v karjoT, pomedi pred pragom, smrdi vse po smol'! f)rejofil. Darovi. Jubilejni darovi za »Slovensko siroti š če". P. n. gg:N. N. 1 K: Ana Kobal v Gorici 1 K; 31. K. trgovka v Gorici I K; Frančišek Selič. Grgar 20 vin.; Ivan Furlan, Mrevljevi 20 vin.; Maks Petrovčič, krčmar v Gorici 2 K. Bog poplačaj stotero! Vse v boljšo bodočnost slo v en skega naroda pod slavno vlado Njega Veličanstva cesarja Franca Jožefa I.! Hranilnica v Kobaridu 50 K »K m e t i j s k o društvo" v V i p o I-žah. volilo na občnem zboru dne 10 t. m. 200 K kot ustanovnino. ki naj se izplača v 4 letnih obrokih. Za »A I oj z i j e v išče" veleč. g. Anton Trpin, vikar 20 K. Domače in razne vesti. Tržani so se doslej oklepali načelnika goriških liberalcev še precej tesno. Ne vemo zakaj. Mari jim tako imponira Gabrščekova kričavost? Gabršček zna izvrstno kokodakati. Samo kokodakanje pa ni nič. Dela je treba, dela! Mari je zastopal tudi takrat koristi tržanov, ko je captal iz deželnega zbora za tremi poslanci iz veleposestva ? Ne vemo, kaj imajo opraviti veleposestniški poslanci s poslancem trgov. Gabrščeka ni nobeden vrgel iz zbornice. Iz gole nagajivosti je zapustil deželni zbor. Le naj se pripravi junak pet! Mi res ne razumemo, kako bi mogli tržani spet voliti Gabrščeka v deželni zbor, v katerem bo veljal, ako bo izvoljen, kot peto kolo pri vozu. Oni vendar si morajo zbrati moža, ki bo imel za seboj četo poslancev, ki vodijo in odločujejo v deželnem zboru. Kaj bo delal v deželnem zboru ? Kričal bo! Naši poslanci se mu bodo pa smejali in šli preko njega naprej. Tako se bo gotovo zgodilo, ako bo izvoljen. Zraven tega znajo trpeti tržani še kako škodo. Zato naj tržani dobro premislijo, koga bodo volili. Gledajo naj na lastno korist I Naši trgi pogrešajo marsikatero napravo, ki bi bila občekoristna, za katero se potegujejo uže dolgo časa. Manjka jim pa zastopnika, ki bi to vodil, priporočal, urgiral in spravljal v seje in razgovore poslancev. Tak mož pa ni Gabršček, ki nima pristopa v klube poslancev, ki vodijo delovanje deželnega zbora, ki odločujejo, ali naj se to ali ono izvrši ali ne. Pametno bi bilo od tržanov, da bi to spoznali in se potem tudi ravnali. Z glavo skozi zid se ne more. Njih dosedanji zastopnik ni za njih nič dosegel in tudi v prihodnje ne bo nič dosegel, ako bo izvoljen. Torej čemu škodovati sami sebi ? Gabršček si hoče rezati nos, da mu bode tekla kri v usta! — Ko je Gabršček štel zadnje njegove korake iz deželne zbornice, je upil, da se poslanstvu odpoveduje, da se mu zdi pod častjo sedeti v deželni zbornici v takih razmerah. — Razmere v deželni zbornici se niso za Gabrščeka in za liberalce prav nič spremenile. Torej Gabršček, ako hoče biti dosleden, bi ne smel več siliti v deželni zbor, v katerem so take razmere, da si šteje v podčast sedeti v njem. — Tu vidimo doslednega možaka, ki je dosleden v nedoslednosti. — I.e Gabršček je mogel tako kruto žalitev izustiti na poslance, izvoljene od tisočev in tisočev ljudstva, na poslance poštenjake. Torej čemu sili spet v deželni zbor, katerega je zapustil z gnjevom v srcu, ga opsoval in opljuval, sedaj pa hoče spet požreti, kar je iz sebe vrgel I Shod »Slov. katoi. delavskega društva" je bil v nedeljo dne 10. t. ni. v gostilni »Central" ob obilni udeležbi. Ih) pozdravu go