Odločata učni uspeh in socialni položaj V Sloveniji že več kot leto dni tečejo razprave o novem načinu štipendiranja učencev srednjih, višjfli in visokih šol. Te razprave so bile končane v juniju tega leta in sedaj se bližamo družbenemu dogovoru o oblikovanju in izvajanju štipendijske politike v SR Sloveniji. Družbeni dogovor o obliko-vanju in izvajanju štipendijske politike postavlja štipendiranje na povsem nove osnove. V bi-stvu je ta dogovor eden izmed ukrepov za odpravljanje social-nih razlik na tem področju. PODPISNIKI TEGA DOGOVORA SO: - samoupravne interesne skupnosti v SR Sloveniji, - skupščine občin v SR Slo-veniji, - socialistična zveza delov-nega ljudstva Slovenije, - zveza sindikatov Slove-nije, - zveza mladine Slovenije, - zveza skupnosti študentov Skovenije, - gospodarske zbornice SR Slovenije ter - skupnosti in združenja vzgojnoizobraževalnili zavodov. NEKAJ ZNAČILNOSTI TEGADOGOVORA Če želimo doseči smotrno izbiro mladih po sposobnostih in nagnjenjih, je treba že ob prehodu iz osnovne v srednjo šolo zagotoviti, da mladi sto-pajo v poklicno šolanje v čim-bolj izenačenih materialnih pogojih. To pa je moč doseči edinole s solidarnostjo vseh de-lavcev in delovnih Ijudi. Zato družbeni dogovor predvideva združevanje dela sredstev za izobraževanje v TOZD na ravni občine, tj. 0,5 % od bruto OD. Iz teh sredstev bi prejemali šti-pendijo otroci iz družin, ki v njih dohodki na člana družine ne presegajo 1.800 dinarjev (srednješolci) in 2.400 dinarjev (študenti), s tem, da je upošte-van tudi delež staršev v višini 1 /2 dohodka na člana družine in morebitnega otrpškega do-datka. Pri določanju višine šti- pendij iz združenih sredstev se upoštevajo vsakoletni življenjski stroški mladih med šolanjem. Posebno nalogo in skrb pre-vzaniejo skupne komisije pod-pisnic samoupravnega spora-zuma za solidarno prelivanje združenih sredstev v občini, kjer združena sredstva ne bodo zagotavljala izenačenih pogojev - zlasti v manj razvitih območ-jih. Druga raven štipendiranja je v organizacijah združenega dela oziroma iz skladov samouprav-nih interesnih skupnosti. Tu kriterij za dodeljevanje štipendij ni več socialno ozi-rrnna materialno stanje učenca ali študenta, temveč učni uspeh. Učenec z zadostnim uspehom bom npr. prejel 350 točk, z odličnim uspehom pa 500 točk. Študent s poprečno oceno 6 do 6,5 bo prejel 450 dinarjev, z oceno 9,4 do 10 pa 850 dinar-jev. Učenci in študentje, ki ži-vijo v slabih materialnih razme-rah, bodo lahko dobili razliko do višine življenjskih stroškov iz združenih sredstev na ravni občine, če bodo prejemali v OZD prenizko štipendijo. Pred obravnavo in sprejetjem družbenega dogovora v občin-ski skupščini Ljubljana Moste-Polje smo nanizali nekaj zna-čilnosti tega dogovora z name-nom, da bo razprava v delega-cijah pestrejša. Za učinkovitejšo razpravo pa bodo delegacije prejele kom-pletno gradivo, tj. družbeni dogovor o oblikovanju in izva-janju štipendijske politike v SR Sloveniji s širšo obrazložitvijo. Po podpisu družbenega do-govora bodo organizacije zdru-ženega dela v občini Ljubljana Moste-Polje začele podpisovati samoupravni sporazum o šti-pendiranju učencev in študen-tov, ki obsega vsa navedena do-ločila. Pred nami je torej silno za-htevna naloga. Z organizirano družbeno akcijo moramo do-seči, da bodo ta sporazum pod-pisale vse temeljne organizacije združenega dela, ker bo le tako ta humana akcija dosegla svoj namen.