Pouk v prosti naravi.*) Konferenčno poročilo. Sestavila Janja Miklavžiževa. Glas o pouku izven čestitljivih šolskib prostorov — glas o pouku na vrtu, v gozdu, na polju — je prodrl komaj 6ez prag šolskih duri. — Kjer pa se je ta glas pojavil literarno je bil hladno sprejet. In vendar je misel o takem pouku in zahteva po njem tako stara, kakor veda o tvoritvi predstav. Preteklo kakor predpreteklo stoletje sta nas daleč prekašali v pravem uraevanju nazornega principa v pouku — saj je v onih časih še vladalo navdušenje in gorečnost govora o naravnem načinu pouka, izhajajoč od mojstrov - pedagogov — današnji čas pa kaže sicer strogo in uatančno premodrovano organizaeijo doli do zadnje pičiee; polaga največjo važnost — seveda v najboljšem nanienu — na izdelovanje in tožno vzdrževanje odmerjenih |ur in uric — ali pouk v v naravi je popolno uklenil v verige.**) Pouk z učili je pouk za silo — ker mu maDJka ouega oživljajočega vira, ki napaja vso otroško dušo, t. j. žive narave. Ogledati si stvar samoDasebi, kjer živi — potem šele Djen lik, sliko, slednjič ime — to naj nam bodo stopnje pouka. Dosedaj le pouk v prirodopisu, ki je r njera — po biološki metodi — prodrlo to gpoznaDJe. Vendar pa živalstvo iu rastlinst?o nista oni točki, ki je od njih izhajati pri vzgoji in pouku, temveč človek, njega življenje, Djega dejaoja, človek v stiku z naravo, njega kultura, ves obstoj, začetek in ginevanje bodi oni vir, iz katerega naj jemlje pouk svojo snov, svoj vsakdanji kruh. Gustav Frenssen, severno-nemški pisatelj, polaga junaku svojega romana — JOrn Uhlu ko se le ta pelje s svojo nevesto skozi mladi bukov les — besede v usta; ,Kar na tem kraju leži v zemlji, kar raste in se giblje na Djej, to sem preiskal — premotril — in o tem kaj razumero. Te besede uiso nič drugega nego vzgojni ideal naše najbližje bodočnosti, zarja norega doe v vzgoji — ki vstaja iz domačih tal, živi iu prospeva na domačih tleh. Temu junako je bil nalog življenja utopiti sroj pogled r domačo zemljo, njegor trud je težil spoznati, kakšna zveza obstoji med živečim bitjem, rastjo in zemljo, dasi tem potom pridobi jasne predstave in trdno spoznanje o bistvu domače narave, iz katere črpa svoje življenjske potrebe. Spoznati, kaj je v domačih tleh, kaj živi in se giblje na njib. — je pač krasna naloga, vredna življenja, ki se odigrava od zibeli do groba na isti grudi. In čigavo je to življenje ? To je življenje večine ljudi — onih milijonov, ki žive zuna.j mestnega obzidja — življenje delavca in kmetovalca — onih slojev, ki jim država obrača največjo skrb in pozornost. Državnega zakona § 1. precizira smoter avstrijskega ljudskega šolstva s stališča današcjega pedagoškega in verskega naziranja s tem, da kaže učitelju po poti enakomernega razvitja duševnih sil — usposobiti otroke s potrebnimi vedami za nadaljnjo izobrazbo, za življenje ter vzgojiti jih v sposobne, dobre državljane. Nastane vprašaDJe — odgovarja li naša šola tej zahtevi? Pribito je, da 1. naša šola obogati mladino najširših slojev z znatnimi ročnostmi in vedami; 2. pa je skrb in trud vseh onih, ki sodelujejo za povzdigo ljudske izobrazbe, t. j. oblasti in učiteljev — vsega priznanja vredna. Ali eno spoznanje je, ki se mu ne moremo ogniti, ki meče široko senco na naše šolstvo — t. j. uSiteljevo najvestnejše deloTanje nima nobenega trajnega učinkovanja na šoli odraslo mladino, kakor bi ga moralo imeti. Vzrok ? Pretanka je vez, ki veže šolski pouk s praktičnim življenjem ! V največ sluSajih vrže šoli odrasli fant ali deklo knjige in zvezke v kot in s tem se neha stremljenje po nadaljnji izobrazbi, za katero je šola tako skrbno pripravljala podlago. Soli odrasli otrok se po vplivu večjih prav kmalu utopi v krogu onih naziraDJ, ki domujejo v domači hiši, se privadi običajev, ki streffle za udobnostmi in puhlimi zabavarai — in tako izgubi smisel za nadaljnjo izobrazbo. Med *) Iz l»tnega poročila .Druitva slovenskih ueiteljie" za 1. 1910. Uredn. •*) Uvod knjige: Der Unterrieht in der Natur. — Spi8al J. John, c. kr. okrajni eolski nadzornik na Niijem ATstrijskem. kmetiškim prebivalstvom somo in se čudili, kaj vse nosijo v glavi kot mrtev material — in se vesele oživeti ga! Eako se to godi, to bi morali najprej videti odgojitelji učiteljev, in sieer na kraju samem — ljudski šoli. Iz tega bi se naučili, kako je učitelje odgajati za ljudske šole. Odgojitelji učiteljev bi morali najprej poučevati v ljudski šoli, in sicer na deželi — ne v mestu — ker le tam najde universum — pozorišče mh strok — vseh poglavij. Tako nam zraste — s poukom v naravi — potreba tozadevne izobrazbe učiteljev glede znanja in vede. Metodologiška izobrazba se mora ravnati po praktičnih potrebah, ki že danes meče hrepeneče poglede iz mrtve šolske sobe t otroški raj — ta raj, ki se razprostira čez ceste in steze, polja iu gozde, travnike in livade. česa nam torej predvsem treba? Prvič direktive, ki se po nji razdele stroke na posamezna šolska leta, v kateri pa mora imeti učitelj proste roke, vsaka šola ima drugačno pokrajino za svojo okolico in si mora učitelj zanjo pouk sam urediti. Torej si za vsako stopnjo pripadajočo nalogo očrta v obrisih in označi mejo, med poukom pod inilim nebom ia onem v šoli. Ponazorovanje se vrši ua prostem, poglobljenje in uporaba pa v šoli. Večji del pouka pripada torej šoli — pouk v naravi mu pripravlja temelj. Drugi6: da se izrede pouk v naravi sistematično — morala bi vsaka šola — v okviru učnih načrtov — preiskati, kaj bodi — po stališču šole — predmet in snov pou&nih raziskavanj v naravi vsake posamezne občine po letnih časih in krajevnem značaju; dalje, na kakšen način in v kolikem obsegu naj se vrše v to potrebne naprave. Solsko nadzorstvo bi uspehe teoretično presojalo, izkušnji pa bi bila daua odločilna beseda. Skupui uspehi bi nam začrtali reformo učnih načrtov in določili uravnavo pouka na prostem. Izkušnje ia doznaaja v tem pouku so pokazala: 1. Pouk pod milim nebom je v vseh razredih ljudskih in meščanskih šol nujno potreben, ker je podlaga tvoritvi pojmov in neobhodno potrebna predstopnja za šolski pouk. 2. Ta pouk ima nalogo spoznati svojstva in lepoto domače narave in kulture, da se v otrokib. goji ljubezen do domovine in pospeši praktično umevanje naroduih in kulturnih pojavov in da se še pouku da ona aktualnost in življenska resnost, ki trajno učinkuje na učenčevo nadaljno izobrazbo. 3. Vsaka občina nudi bogato nazorno polje. Iz tega je izbirati. Načrt se ravna po učni stopnji, po učnem in koneentracijskem smotru krajevnosti, letnem casu in šolski kategoriji. 4. Na najnižji stopnji se pouk razteza na najbližjo okolico, na sredniji stopnji na občino in okraj; podeljuje se prvima dvema na izletih in izprehodih, višji stopnji pa na izletih in potovanjih. 5. Stvari, ki je slučajno ob poti najdemo, a ni v naši nalogi, ne zametujmo popolno — samo omejiti jo je treba. 6. Zunanji red je ali prost, po katerem se učenci prosto vrste okolo učitelja — ali pa vezan, t. j. da korakajo v vrstah, dečki na eni, dekliee na drugi strani, učitelj med njimi. 7. Učna oblika je lahko samo ogledovanje z naknadnim izpraševanjem — ali dialogična. Asociativno razgovarjanje otrok z iiaknadnimi učiteljevimi popravami je najpriporočljivojša oblika. 8. Učiteljeva beseda bodi kratka, a določna. 9. Vsak mesec je potrebno eno ali več ur na prostem. 10. Ta pouk napravlja učitelju mnogo truda s pripravo doma in zunaj, ker mora čestokrat poprej sam obhoditi kraj, ki ga hoče v učno svrho rabiti. 11. Priporoča se, da si učitelj zabeleži smotre doznanja in uspehe, da tem potom vsaka šola zadobi s časom podlago za določene smeri v tein pouku. Preostaja mi le še podati kratko sliko o tvarini in metodi. Vzemimo zemljepis. Ni ga predmeta, ki bi bolj zahteval nazorila r naravi nego ta. Daljše potovanje z ljudskošolskimi otroki je nemogoče, zato je treba predmetne predstave zbuditi na geografskih oblikah domačega okoliša — potem si otroci ne bodo predstavljali dolin in gorovja kot šematičue skice na šolski tabli, temveč v DJe pravi obliki, kakor so jo opazili na lastno oko pri izletu v domačem kraju. — Z brezvrednim poukom, pri katerem se naštevajo meje, gorovja — saroa gola imeua — smo t tem predmetu že obračunali; ta pouk zastavi oko na domača tla, jih ogleda, razdeljuje, presoja in ustvarja pojme. Skice ia karte (zemljevidi) so le spominska znamenja za nadaljni pouk. Le tem potom bo znal učenec gledati preko domačih mej; fantazija le tam pravilno producira, kjer se je naučila nazorno oblikovati. Učna smer obsega: 1. Nalogo pouka, ki je začrtana — v berilu — z vednim ozirom na domači kraj. 2. Eraj pouka, t. j. pot in smoter pota — ki pa mora učitelju dobro znan biti. 3. Je čas pouka, ki se ravna po nalogi, po letnem času, po urniku iu po krajevnosti. Pot po dolini je manj utrudljiva nego lazenje na hrib, se torej lahko r krajšem času opravi nego drugo. 4. Namen pouka je nazorao ogledovanje, ki pa se mora z določnostjo iu sistematično voditi, da ostane zanimivo in sprejemljivo ter tako sposobno za nadalje razprezanje v šoli. 5. Oblika pouka je dialogična, vendar odvisna od podajaoja učiteljevega. UČenci Daj več govore nego učitelj, naj merijo, skicirajo in beležijo. 6. Učni pripomočki za zemljepisno nalogo so: magnet, žepna ura, metrska mera, zemljevid, berilo, beležnica in svinčoik. 7. Snov; ta obsega: 1. Fizikalično razdelitev — gora, dolina, ceste, železnice, mostovi itd. 2. Iz teb. izhajojoči pojmi: grič, hrib, gora, znožje itd. 3. Domače obnebje, dnevni, letni časi, mesec itd. 4. Vremenska opazovanja — podnebje, toplina, vetrovi itd. 5. Eazmerje človeka z naravo, obrti, rokodelstva. 8. Dispozicija geogr. izleta: 1. Naloga n. pr. razgled z gore. 2. Pot. 3. Čas. 4. Namen. 5. Oblika. 6. Učila. 9. Popis izleta — kot spisna uporaba. Zgodovinski pouk je tesno združen z zemljepisnira. Zato se skupno z ujim obravnava. Učence je opozoriti na spomenike, zgodovinske kraje, pripovedke, pravljice. znamenja in stavbe. Predpogoj je, da učitelj sam dobro pozna zgodovino kraja. Zato je dubra šolska kronika neprecenljive vrednosti. 1. V prirodoslovju si raorajo učenci prisvojiti izkušaje in opazovaoja na fizikaličnih in kemičnih pojavih. Na srednji in višji skupini se tako pridobljena snov uredi. Tehničnih in tehnoloških naprav domačega kraja pri tem učitelj ne sme prezreti. V tem predmetu ima priliko opazovati razmerje med tlemi, zrakom, vodo in svetlobo, z živimi bitji, ter otroka dovesti do spoznanja o njih bistvu, delovanju in namenu. V teh stavkih je naznačena že naloga prirodoslovnega pouka. Eakor pri zemIjepisuem pouku je tudi tu krajevnost vsak pot ali 2. smoter pota. Najčešče je smoter travnik, polje, gozd, livada, globel (soteska), ribnjak, potok, močvirje, pobočje, kamnolom, mlin itd. 3. 0 času velja isto kakor pri zemljepisnem pouku. 4. Namen je: privesti otroka do pravega naziranja prirodnih pojavov — njih bistva, praktične uporabe itd. 5. Oblika je opazovanje in samolastno sklepanje. Le tam, kjer je tieba na celoto pozorišča opozarjati ali celoto pozorišča opozarjati ali celoto fizikalne individualitete pojasniti, poseže učitelj toplo ia živahno vmes. Modrost stvarstva, ki se tu po javlja tako očito — učitelju nudi priliko vplivati na otroško dušnost. 6. Pripomočki so tu: magnet, nožič, ura, beležaica, svinčnik, povečevalno steklo, Iopatica, kladivce in torbica. 7. Snovi uam Dudijo prirodoslovna berila v toliki množini, da ni potrebno jih tu omenjati.