LoMsiaočimj V. Lietnik V Ljubljani 15. marca 1904. Št. 3. Nova pota. 11. Pomudimo se še nekoliko pri analizi in sintezi. Da je za razlago verskih resnic — za katehezo — potrebna sinteza, o tem ni nikakoršnega dvoma ali ugovora. Ta zahteva ni nova; saj je že sv. Avguštin v katehezi zastopal to stališče. Nastalo je v novejšem času pravilo: ^Analiza, če potrebna; sinteza, če možna.“ Drugače pa je, če se zahteva, da bi naj bil tudi katekizem spisan sintetično. Najprej vprašamo: kolikšen bi pač moral biti katekizem, ko bi se v vseh delih predelal sintetično? Koliko prehodnih in pomožnih za reč samo nepotrebnih vprašanj bi se moralo vstaviti! In vendar je stoletna, tisočletna slava ravno — njega jedrnata kratkost. Že ob razlagi katekizma bi bilo pretirano, ko bi kdo hotel vselej in povsod zahtevati sintentično pot, ali bi cel6 izkušal vsako resnico izvajati iz biblične zgodbe. Naš razum ni tako silno neokreten, da bi ga bilo treba vedno po isti stezici voditi in pehati; marveč človek prihaja po raznih potih do spoznanja. Posebno nepotrebno delo — bi bilo, ko bi kdo pri vsakem novem spoznanju, pri vsaki novi resnici hotel oddaleč začenjati z dolgim izvajanjem, hotel takorekoč vso stavbo pričeti, zopet pri tleh ter za vsako lopico ali vsak prizidek postavljati velikanske odre, kakoršni so potrebni za zgradbo nove palače. In če je tupatam treba kakega popravila, moder mojster ne bo zopet gradil novega ndrovja, saj se izhaja tudi s preprosto dosko, ki se obesi kje na kako vrv. * Ako je torej pretirano izvajanje ob katehetski razpravi že škodljivo, ker se s tem izgublja dragi čas in jasen pregled, bode tem manj potrebna sinteza pri katekizmu samem. Po prejšnjem primeru bi smeli katehezovanje imenovati zidanje z raznovrstnimi potrebščinami; posamezne resnice pa, ki nastanejo kot resultati spretnih katehez, so v katekizmu lepo razvrščene kakor hiše v pravilno zidanem mestu ali trgu. Samoumevno je torej, da sme katekizem imeti tudi drugačno vrsto kakor pa jo je imela katehetova razprava. Saj je pri drugih predmetih enako. Oglejte si, n. pr., nauk o magnetizmu, elektriki itd. Kakšen razloček je med zdaj in nekdaj? Nekdaj so stali v knjigi na prvem mestu naravni zakoni o dotičnem predmetu, potlej pa zgledi in semtertja tudi opisani poizkusi. Nekdaj je moder profesor, prav tako kakor zdaj, pričenjal s poizkusi in iz njih izvajal zakone. Ti so bili v krepkih stavkih natiskani v knjigi in za njimi zgledi, kakor so jih kazali poizkusi ali kakor so se privzemali iz narave in izkušnje. In ne da se tajiti, da so bile take učne knjige za splošni pregled in končne preizkušnje ugodnejše nego sedanje, v katerih se skriva poglavitna reč kje v zadnjem kotu. Po takih „starih“ potih so si nabirali svojo učenost tudi oni učenjaki, ki zdaj drugim priporočajo „nova“ pota. Torej sam zistem v katekizmu še ne more biti odločilna preporna točka. Enako se nam zdi pretirano, če se meri na to, da bi otrok ne smel nobene druge reči poprej ne videti in ne vedeti kakor samo ono, ki si jo je učitelj namenil pokazati. Da bi otroci, n. pr., mogli prav spoznati, kaj je gozd, bi si morali poprej vsi oči zavezati in mize korakati proti gozdu, da bi ga ne videli poprej, dokler niso dospeli vanj. Potlej šele se jim odvežejo oči, vedejo se od drevesa do drevesa, ki si ga sme vsaki natanko ogledati, otipati itd. Še-le nazajgrede se smejo ozirati na gozd iz daljave in vzklikniti: „A, to je gozd! Videli smo gozd !“ Slično res zahtevajo nekateri prenapeti pedantje. V a 1 e r i a n , n. pr. ki je semtertja nasvetoval res tudi marsikaj pametnega, hoče prekucniti skoro ves katekizem. Slediti mu hočem danes le v eni točki. Ne gre mu v glavo, da je v katekizmu poprej govor o milosti božji, nego o svetih zakramentih, češ, še le v zakramentih se nam kaže, kje in kako prejemamo milost božjo. Za vzrok navaja, da je nauk o milosti božji težak, ker se gre za nevidne reči; torej naj bi se izvajal iz vidnih reči, kakoršne so pri deljenju svetih zakramentov. Temu moramo oporekati, ker iz vidnih obredov ob deljenju svetih zakramentov tudi ni jasno bistvo milosti božje; obratno pa moramo trditi, da bi bil nauk o zakramentih sploh in o posameznih zakramentih nejasen, ko bi učenci še ničesar ne vedeli o milosti božji. Drugod vedno zahtevajo: poprej je treba pojasniti vse take pojme, brez katerih jasnosti bi ne mogli razumeti novega predmeta; zakaj pa tukaj ne? Ako hočejo otroci razumeti nauk o zakramentih, morajo na vsak način vsaj nekoliko poznati nauk o milosti božji; če jim ga ni katehet razlagal poprej in posebej, moral bi med novim razlaganjem o zakramentih obenem razlagati tudi nauk o milosti. Je pa li ložje razlagati dve reči obenem kot vsako zase, to je vprašanje, na katero si vsak Lhko odgovori. Če pa ne kaže vmešavati razlage med razlago, kam pa naj se dene nauk o milosti božji? ali mar na konec? Potem bi pa bilo nemogoče temeljito obravnavati nauka o svetih zakramentih. Izgovor: „Vzrok je prej nego učinek" je prazen. To je seveda res,da je vzrok prej nego učinek ; a to ni res, da bi se radi tega vselej in povsod moral obravnavati poprej vzrok nego učinek. Pomeranče so, n. pr. otrokom dobro znan sad, čeravno še ne vedo, kakšno je drevo, na katerem rastejo. Za prvo potrebo jim popolnoma zadostuje, ako se jim sploh reče, da rast-5 %, Galicija 24-8%, Moravsko 25 1 %, Primorsko 26 2%, Češko 2S'6°/0, Dolenje Avstrijsko 32^2 %, Salzburško 32'3%, Gorenje Avstrijsko 32-5%,Šlesko 388%, Tirolsko in Predarlsko ^S'7 %, Štajersko 40'3%, Kranjsko 40^8 %, Koroško 44-6%, Bukovina 45^4 %. Vseučilišče in ljudskošolski učitelji. Uradni list Hessen-Nassauske kneževine razglaša sledeči odlok: ,,Učitelji ljudskih šol, eventualno učiteljski kandidati, ki so prestali izpit zrelosti z izvrstnim uspehom, usposobljenostni izpit pa vsaj z dobrim uspehom, ki so na to vsaj tri leta službovali uspešno na ljudskih šolah, morejo dobiti triletni dopust in dovoljenje, posečati deželno vseučilišče kot redni slušatelji. Namen proučavanja je popolnjevanje v pedagogiki. Po triletnem študiju se vrši poseben izpit. Službeni dohodki ostajajo ves čas isti.“ Reforma šolstva v Angliji. V na-učnem svetu londonskem se posvetujejo o projektu, spraviti vse šole iz mesta — na deželo. Vsi otroci bi potem morali preživeti deset mesecev na leto na vasi; iz prenapolnjenih mest, iz dima in prahu, iz ognjišč nemoralnosti bi morali v čiste gaje in gozdnate krajine. Samo o počitnicah in o praznikih bi se smeli vračati k staršem. Roditelji bodo plačali otrokom samo hrano, vsi drugi izdatki se bodo pokrili iz vsot, ki se bodo dobile po prodaji mestnih šolskih poslopij in po gospodarstva, katero bode zvezano z vsako šolo. Že sedaj so se oživotvorila v Jorkshiru, Marston Mooru rn drugod takšna šolska gospodarstva. Avanzovanje učiteljiščnih ravnateljev in profesorjev. V zadnjem času je bilo pomaknjenih 6 ravnateljev državnih učiteljišč v VI. plačilni razred, dalje 6 učiteljiščnih profesorjev v VII. in 28 profesorjev v VIII. razred. Izmed 58 ravnateljev državnih učiteljišč jih je sedaj 25 v VI. razredu in od 332 definitivnih učiteljiščnih profesorjev jih je 66 v VII. in 126 v VIII. razredu. Zdravniška vizitacija učiteljev. Ostrogonski kraljevski šolski nadzornik je predlagal, da bi se zdravniško preiskali vsi učitelji, ker se boji, da je med učitelji mnogo jetičnih oseb, ki morejo silno slabo vplivati na zdravje šolske mladine. Zdravnik se je sicer uprl predlogu in je dejal, da je takšen predlog omejevanje osebne prostosti; navzlic temu nasprotovanju se predloži predlog na-učnemu ministrstvu. Mednaroden kongres za šolsko higijeno združen s šolsko-higijenicno razstavo se bo vršil od 4. do 9. aprila t. 1. v Norimbergu. O nastavljanju učiteljev na učiteljiščih. Pogosto se meščanski, pa tudi ljudskošolski učitelji imenujejo glavnim učiteljem na učiteljiščih. To pa slušateljem modroslovne fakultete v Innsbrucku ni prav po volji, in so zato dnč 1. februarja t. 1. priredili na tamošnjem vseučilišču zborovanje, na katerem so se izjavili proti temu, da bi se še učitelji nastavljali na učiteljiščih kot glavni učitelji. Sklenilo se je, da se pošlje naučnemu ministru tozadevna spomenica, ter da se pozovejo modroslovci drugih avstrijskih vseučilišč, da enako store. List „Die ka-tholische Volksschule", kateremu smo to vest povzeli, je pa mnenja, da je popolnoma prav, ako se praktični učitelji, ki so se s svojo pridnostjo v kaki stroki še prav posebno izobrazili, odlikujejo s tem, da se jih imenuje glavnim učiteljem na kakem učiteljišču. Zakaj bi bila ravno učitelju zaprta pot do višjega avanzo-vanja? Imenovani list obljublja tudi koncem svojega članka, da bode tudi „Ti-rolsko katoliško učiteljsko društvo' storilo potrebne korake, da se ta drobtinica ohrani učiteljstvu. I’ega mnenja smo tudi mi. Pedagoško - katehetični tečaj v Salzburgu. O tem tečaju, ki se je vršil meseca novembra 1.1, je izšla 94 strani obsežna knjiga z naslovom „Scholae Salis-burgenses“. Prvi del podaja kratko zgodovino o pripravah za tečaj, drugi del podaja vsebino predavanj in v tretjem delu sta dobesedni predavanji vseučiliš-kega profesorja dr. E. Seydla in dvornega svetnika dr. O. Willmanna. Knjiga stane 1 K, s poštnino 10 h več. Protestant Pavel Krtiger, predsednik nekdanje Transvaalske republike o vzgoji otrok. L. 1898 je bil Pavel Kriiger četrtič izvoljen za predsednika Transvaala. Dne 12. maja 1898 je bil zaprisežen in se je ob tej priliki v svojem govoru med drugim spomnil tudi otrok in učiteljev. Govoril je takole: „Nekaj besed tudi vam, ljubi moji otroci! Na vas predsednik države obrača svojo pozornost, kajti v vaših rokah gledam našo prihodnjo cerkev in našo državo. Ako pa odstopite od resnice in zabredete v zmote, izgub li bodete svojo dedščino. Trdno se držite božje besede, v kateri so vas vzgojili vaši starši! Ljubite to besedo! Z vso močjo, katero imam, bodem skušal cerkev in šolo podpirati, da bodete prav tako v verskem kakor tudi v socialnem oziru postali koristni člani cerkve in države. In upam, da bodo duhovniki in učitelji v tem oziru tudi kar največ storili. Velika prednost je, da je vaša vlada odredila krščansko vzgojo, in vi uživate veliko prednost, ker se vas krščansko vzgojuje, — Prav tako velika prednost je, da sta vlada in ljudski zastop sprejela naš holandski jezik kot ljudski jezik. Držite se ga! Držite se jezika, v katerem so se vaši očetje bojevali in k Bogu molili, in kateri jim je postajal vedno ljubši. V tem jeziku prihaja k vam sveto pismo, v tem jeziku so brali vaši očetje sveto pismo, v tem jeziku je vera vaših očetov. Ako vam ne bode mar vašega materinega jezika potem vam tudi ne bo mar vaših očetov, ne bo vam mar svetega pisma in ne bo vam mar vere; zašli bodete popolnoma na napačna pota... Prav dobro je, učiti se ptujih jezikov, zlasti jezikov vaših sosedov, s katerimi pogosto občujete, toda ptuji jeziki naj zavzemajo vedno le drugo mesto. Učitelji in učiteljice, tudi vam nekaj besed! Vi ste kakor angeli varuhi otrok, namestniki staršev, ki so svoje otroke pri krstnem kamnu izročili Bogu, da bi bili za Boga, njemu v službo in njemu v čast vzgojeni. Prevzeli ste jih, da bi jih, kakor Kristus pravi, „pasli kakor jagnjeta v čast božjo“. Znano vam je, kako pripoveduje novi zakon, da so nekdaj žene pripeljale svoje otroke k Jezusu. Bili so to zdravi in ne bolni otroci. Nihče ne pošilja svojih zdravih otrok k zdravniku. Tu vidite torej žene, ki so prišle k Jezusu z zdravimi otroki. Apostoli so jih zavračali, Jezus pa jim je rekel: „Pustite male k meni priti in ne branite jim, ker teh je nebeško kraljestvo. “ Matere so prinesle svoje otroke, da bi sprejeli nebeški blagoslov za svoj notranji poklic, da bi bili notranje ozdravljeni. Ako pa vi, učitelji in učiteljice, ne poznate vere, kako bodete potem otroke privedli h Kristusu po veri? Upam pa, da jo poznate. Ne pozabite torej nikdar, otroke po veri voditi k Bogu! Skrbite tudi, da se vera ne bo potiskala v ozadje in da se ne bodo predavali samo posvetni vzgoje-valni predmeti. Kajti v tem slučaju bi napadali vero in jo pozabili. Ako deluje človek le po naravi in znanstvu, potem začne to verovati, kar je rekel hudič: da bodo ljudje kakor Bog, in o takem možu se bo lahko reklo: „Čim večji je duh, tem večja je žival" ; potem pada vedno bolj in bolj. Zatorej ne zanemarjajte vere, kajti ona je temelj cerkve in države. Držite se trdno sv. pisma in v tem duhu po- uČujte otroke, ki so vam izročeni, potem se vam bo lahko reklo: „Vrlo, dobri in zvesti hlapec. Bil si v malem zvest, narediti te hočem gospoda velikih reči. Idi v veselje svojega Gospoda." (Po „The Memoirs of Paul Krliger“.) Liberalci so povsod enaki „pri-jatelji“ učiteljstva. Pred kratkim so bile deželnozborske volitve na Pruskem. In povodom teh volitev piše Schul- freund“ v IV. zvezku tek. letnika tako-le: „Č'u1rio, da liberalci, ki vendar vedno zagotavljajo svoje prijateljstvo do učiteljstva, učitelja še ne spoznajo za vrednega, da bi sedel v njihovih vrstah. Sposobnih kandidatov jim vendar ne manjka. V teh krogih se rado zabavlja čez omiko sovražni centrum, toda kaj koristijo vse lepe besede, ako pa ni dejanj! ‘ Ali niso na Pruskem prav taki liberalci kakor na Kranjskem ? Vseučiliščna knjižnica zgorela. Dnč 26. januarja 1.1. je nastal v Turinu v knjižnici tamošnjega vseučilišča ogenj, ki je uničil pet dvoran. Zbirka rokopisov je nepokvarjena. Od 350 000 knjig jih je zgorelo do 100.000 v vrednost: pol milijona lir. Lepe razmere na Ogrskem. Meseca majnika je iz Handlopa izginil šolski predstojnik Munkacs ter seboj odnese! cerkvene in občinske denarje Od tega časa učitelji tukajšnjih šol še niso dobili nikake plače in so torej v največji bedi. Prosili so odpomoči pri krajnem šolskem svetu, toda brezuspešno. Sedaj pa so se brzojavno obrnili na nauČnega ministra dr. Wlassicsa, kateri naj bi že končno rešil njihovo zadevo. Verouk na italijanskih šolah, ki že doslej ni bil obligaten predmet, je odslej z odlokom naučnega ministra Orlando prepovedan. Ta je torej izvršil, kar je že prostozidar Nasi nameraval izvesti. Ker je že ljudstvo v ogromni večini proti odpravi verouka iz šol, so se bali o tem predmetu v zbornici obravnavati in so zato opiraje se na strankarsko razlago obstoječih postav to prepoved izdali kot odlok naučnega mini-sterstva. Kaj je smoter moderne ljudske šole? O tem se je prav odkrito izrazil D e q u a i r e • L o b e I, šolski nadzornik okraja de la Manche na Francoskem. Svojim podrejenim učiteljem in učiteljicam je pisal : ,.Smoter ljudskih šol ni v tem, otroke naučiti branja, pisanja in računstva, temveč ljudska šola bodi bojno sredstvo proti katoličanstvu. Naloga ljudske šole je vzgojevanje prostomislecev. Ako ljudskošolski učenec zapusti s svojim 13. letom šolske klopi in je še vedno veren, tedaj si od učiteljevega pouka ni ničesar pridobil. Ljudska šola bo le takrat res pokazala sadove svojega delovanja, ako bo otrok oproščen vseh dogem, ako bo zatajil vero svojih očetov, ako bo zavrgel katoliško vero. Ljudska šola je model, v katerega se dene krščanski otrok, iz njega pride renegat. Ker stvari ne vodijo tako hitro, kakor želimo, do splošnega odpada, polastiti se moramo monopola pouka; družine moramo prisiliti, da nam prepuste svoje otroke. Ne smemo pa misliti, da smo pri otrokih že kaj dosegli, dokler se ne upro proti duhovščini." Bolj odkrito se smoter šole ne more izraziti. In to si drzne pisati šolski nadzornik kljub dejstvu, da je katoliška cerkev tudi na Francoskem še vedno od države pri-poznana verska družba! Uporaba papirja. V Ameriki se iz papirja izdelujejo že vse mogoče reči. Tovarna v Springfieldu v Združ. državah izdeluje iz papirja steklenice za mleko, katere ne propuščajo tekočine in so tako cenene, da se po uporabi prav lahko vržejo proč. V Dessau (vojvodina Anhalt) izdeluje neka nova tovarna papirnate brezpetnike (pantofeljne) Njih cena je tako nizka, da jih imajo v vseh hotelih za popotnike na razpolago in jih smejo popotniki celo seboj vzeti. — Tudi papirnate varnostne odeje za biljarde že izdelujejo v Nemčiji. Mati in otrok. Pod tem naslovom so otvorili v Draždanih razstavo, ki ima nastopne dele: r. Urejevanje stanovanja, pohištvo, kurjava, zračenje; 2. šola, šolske priprave, vzorna šola; 3. zdravi otrok (perilo, obleka, hrana); 4. bolno dete (higijeniška pravila); 5. igra in zabava. Znamenitost št. 27. Ako se to število pomnoži s števili 3. 6, 9, 12, 15, 18, 2i, 24, 27 in 30, kažejo nam množine, pisane zaporedoma druga pod drugo, vse ednice po vrsti od 1 — o. Dalje: Ako se v prvih peterih množinah soštejejo ednice in desetice, oziroma stotice, nam dado znesek 9, drugih petero množin pa 18. — Dalje nam kaže stopnja desetic pri prvih peterih številih zaporedoma: 8, 6, 4, 2, o, pri drugih peterih številih pa: 8, 6, 4, 2, 1. — Tudi stopnje stotič kažejo nam, izvzemši štev. 4, ki se ponavlja, zaporedna števila: 1—8. V šoli se pri računskem pouku, ako dopušča čas, vse to z mladino lahko na deski vskupno razpravlja. J. L. Kako sodi otrok o svojem očetu. Ko je deček 10 let star, misli, da njegov oče prav veliko ve; s 15 leti misli, da on prav toliko ve kakor oče; z 20 leti si misli mladi mož, da ve še enkrat toliko kakor oče; s 30 leti misli, da bi bilo morebiti vendar prav, očeta za svot vprašati; s 40 leti misli, da oče vendar kaj več v£ kakor on; s 50 leti že začenja očeta za svčt izpraševati; s 60 in več leti, ko je že oče umrl, pa misli, da je bil čoe najmodrejši človek. Sodba o učiteljih. Knjižica „Pouk krščanskim staršem", katero je knezoškof Anion Bonaventura podaril svojim ver- nikom za novo leto, govori o učiteljih tako-le (str. 58 in d.): „Če imate v vašem kraju verne, krščanske učitelje, nikdar ne morete dosti Boga zahvaliti zanje. Pobožni učitelj je pravi blagoslov za občino. Kar je samemu najljubše, zato bo navdušil tudi otroke. Visoko spoštujte take učitelje, saj so v neki meri dušni pastirji vašim otrokom. Utrdili jih bodo v verskem življenji bolj, kakor bi vi mogli Naša kranjska dežela ima, hvala Bogu, nekaj učiteljev (žal, da g. pisatelj ni mogel reči: mnogo učiteljev. Op. ured.), ki so globokega verskega prepričanja. Mogel bi navesti več krasnih uzorov. Imenovati bi vedel može, ki so vzgojili živoverno ljudstvo In sami zdaj po dolgoletnem delu gledajo sadove vzgoje, ki se je vršila na pravi podlagi. Veselč se, da je Bog blagoslovil njih in njihovo delo. Posebno me tudi veseli, da dobre učitelje, vi starši, tako zelo spoštujete in ljubite. Izkusil sem, da njih zasluge veste ceniti, da si v čast štejete, če jim smete zastonj kaj pripeljati, narediti ali drugače postreči. Lepo tako ! Učitelji, od katerih je v mnogem odvisna sreča vaših otrok, niso primerno plačani. Mnogi težko ali komaj izhajajo. Kdor ni globoko veren, morda ravna po geslu: „Kakor me plačajo, tako bom pa delal." Kako hvalevredno je torej to vaše ravnanje, da greste na roko njim, ki si več prizadevajo, ki se krščansko vestno trudijo za pravo srečo, tudi za dušno srečo, vaših milih otročičev. Vsak delavec je vreden plačila. Vnetega, pobožnega učitelja se pa celo ne more preplačati. Če je za posamezno hišo dobra mati naj večji dar božji, je pa za šolsko občino prav to . izvrsten učitelj, ki deluje v soglasju s sveto cerkvijo. Dol'6 se pa tudi učitelji, katerim je liberalna mucka vso vernost snedla. V cerkev gredo le, če morajo z otroki, in če jih posvetna postava k temu sili. Za- kramentov ne prejemajo. Zapisani so za katoličane, pa so jim bolj všeč judovski časopisi kakor pa krščanski. Seve taki ne morejo biti v lep zgled vašim otrokom. Najhujše pa bi bilo, če bi svoje ne-krščanske nazore celo otrokom prodajali v šoli. Tudi to se je že zgodilo v kakem kraju. Pa dobri starši niso odjenjali, da so se žalostne razmere brž izpremenile." Ševčfkova goslarska šola v Pragi velja danes kot prva na svetu. Sevčik je mislil nastopiti kariero kot virtuoz, a težka očesna bolezen ga je odvrnila od tega. Sam vase zamišljen, je Sevčik globoko premišljeval skrivnosti goslarske godbe in način, kako bi mogel drugim razložiti, kar je sam spoznal. Tako je izumil čisto nov način goslarskega pouka in ustanovil šolo za virtuoze. Dolgo časa širni svet ni vedel zanj. A kmalu je prišel iz njegove šole virtuoz, ki je napolnil ves glasbeni svet z občudovanjem : Jan Kubelik, naslednik Frant. Ondrička. Nato so pa prišli iz Sevčikove šole drug za drugim: Jaroslav Kocian, Emanuel Ondfiček, Heritesova, Miss Hall in drugi. Učenci so s svojo slavo razširili tudi glas svojega učitelja po vsem svetu ter pridobili Cehom ime prvih virtuozov na gosli. Arabske številke. List „Das Neue Korrespondenzblatt filr die Gelehrten- und Realschulen Wurtembergs“ podaja o tako-zvanih arabskih številkah sledeče: Kljub njihovemu arabskemu imenu (saphar — šteti) niso iznajdba Arabcev, kakor se splošno sodi; temveč ti so jih dobili nekako okoli 900 po Kr. od Indov, ki so jih našli iz podobe razdeljenega kroga in jih rabili kot nekako tajno pisavo. Zato jih tudi Arabci sami imenujejo Ha-ruphael End, t. j. indijska pisna znamenja, Bolj znano je, da so ta znamenja Arabci prinesli na Špansko, od koder so se r.:zS r ia po vsi E ropi Nujprvo jih je uporabljal princ Alfonzo, sin Ferdinanda Kastilskega, ki jih je spoznal 1. 1240 na nekem zborovanju arabskih učenjakov. Na Francoskem jih je prvi uporabljal astronom Joannes de Sacrabosco v svoji I. 1256. izšli ^Sphaera". Na Grškem se nove številke zasledč nekako okoli leta 1270. pri polyhistorju Maximos Planudes in na Nemškem šele leta 1371. na nagrobnih spomenikih v Pforzheimu. Učiteljske plače na Moravskem. V teku zadnjih deset let so se na Moravskem trikrat zboljševale učiteljske plače. Vsled sklepov zadnjega deželnega zbora bodo imeli učitelji z zrelostnim izpriče-valom 900 K, učitelji 1200 K, po osmih letih pa 1600, oziroma 1800 K, poleg tega pa še šest petletnic po 200 K. Voditelji eno- in dvorazrednic dobe po 200 K, voditelji pet- in večrazrednic pa po 400 K opravilne doklade. »Katoliški« šolski nadzornik. V šolo X. stopi gospod inšpektor nepričakovano nekega dne popoludne. Otroci krepko pozdravijo: Hvaljen bodi Jezus Kristus! Ta pozdrav pa gosp. šolskemu nadzorniku ni bil popolnoma po godu. Spregovori torej: Vaš pozdrav, otroci, ni celo modern (v navadi) za sedanje čase, ker ni za vsakega. Lahko bi prišel v šolo tudi kak Žid ali pagan, in za takega bi celo ne bil, ker ne veruje v Kristusa Ako boste pa zanaprej vedno pozdravljali „dobro jutro“ ali „dober dan“, se ne more nihče spodtikati nad tem pozdravom. „Tedaj, ti deček“, nagovori prvega učenca v klopi, „kako boš, kadar zopet k vam pridem, pozdravil ?“ Učenec: „Dober dan!“ „Zakajr“ Deček nekoliko boječe: „Ker ste jud!“ Vznevoljen ski-mava z glavo gospod šolski ogleda in zarudi v lice. Učenec pa, hoteč popraviti, še bolj osrčen odvrne: „Ker ste pagan!“ Silno se razsrdi in začne rajše izpraševati drugi predmet. Ako bi naši gospodje poslanci hoteli vedeti, kje se je to dogodilo, jim lahko povemo! „Slov. Gosp “ Vegove razglednice Gosp. stotnik Kavčič je v proslavo 150 letnice Vego vega rojstva napravil načrt za razglednico, na kateri je upodobljena Vegova slika, obdana z vojaškimi in učenjaškimi emblemi, Vegov grb, Vegova rojstna hiša in veličastna moravška cerkev. Razglednice se dobe najmanj po sto izvodov skupaj pri gospodu kapelami M. Škrjancu v Moravčah. Vegove razglednice se bodo prodajale na drobno po vseh boljših knjigarnah in trgovinah s papirjem na Slovenskem. Cisti dobiček je namenjen za Vegov spomenik. Rusko-japonsko bojišče. J. Blas-nika nasledniki v Ljubljani so izdali zemljevid v barvah, ki obsega rusko-japonsko bojišče. Cena 20 vin. Zemljevid je izdelan jako lično, le krajevnih imen bode s časom premalo. Statistika dopusta na ljudskih šo lah izpričuje, da učiteljice preje obne-morejo vsled napora svojega poklica kor moške učne osebe. Na Pruskem je leta 1902 izmed 100 učiteljev 22-9% dobilo dopust, nasproti izmed 100 učiteljic 34*21 % ; od 100 strokovnih učiteljic pa celo 35'64%. Nasprotje pa se še bolj pokaže, ako se upošteva tudi podaljšanje dopusta. Iz tega je spoznati, da je 2334 učiteljev vživalo dopust samo 21.422 dni, dočim je 1831 učiteljic imelo dopust dni 24756. Na poedinega učitelja pride torej 7'43 dni, na eno učiteljico 14*41, a na strokovno učiteljico 1 3'5 1 dni. Povprečno potrebujejo torej učiteljice dvakrat toliko dopusta kot učitelji. A kar se tiče vzroka bolezni, jih je največ bolehalo na pljučih in živcih. V Št Lambertu jo izvoljen predsednikom krajnega šolskega sveta veleČastiti gosp. župnik .los p Plantarič, namestnikom g. Ivan Vrtačnik. Šolstvo na Koroškem. Prestavljen je učitelj Fr. Rabi iz Skocijana k Fari ob Prevaljah; za podučitelja v Vrbi je imenovan učiteljiščnik Fr. Kreiner; na šoli v Apačah poučuje tamošnji provizor .1. Dra-gasnik ; nadučitelj II. Rihter v Pontablju je šel v stalni pokoj; podučitelj Fr. Hill-brand v Vrbi je zapustil šolsko službo. — Sola v Kapli ob Dravi je razširjena v trirazrednico. Na šoli na Jezerskem se pričenja šolsko leto o Velikinoči. Meščansko šolo snujejo v Trgu. — Zopet so zapustile tri učne moči deželo ter se podale na Štajersko. Med njimi je šolski vodja Jurij Lulek na Suhi. — Razpisano je mesto učitelja na šoli v St Jakobu v Rožu do dnč 18. marca, v Pontablju do dne 24. marca. — Na meščanski šoli v Velikovcu se je ustanovilo mesto veroučitelja, ki se razpiše s prihodnjim šolskim letom Dobil bo plačilo II. razr. — Prestavljeni sta podučiteljici gospodična Iv. Vidmar iz Prevalj v Pontabelj, gospodična A. T r e i b e r iz Brnce v Sent Jakob v Rožu. — Gimnazija Benediktincev v St. Pavlu je končno dobila pravico javnosti. „Slovenski učitelj" izhaja enkrat na mcsec (15). Cena mu je na leto 4 K, na pol leta 2 K. Urejuje in izdaje: Fran Jaklič, učitelj. — Oblastim odgovoren: Ivan Rakovec. Rokopisi, naročnina in reklamacije naj se pošiljajo: Uredništvu „Slovenskega učitelja“ v Ljubljani. Tiska Katoliška Tiskarna.