Javna razprava o postopnem prehodu na ekonomske stanarine Osnutek Samoupravnega sporazuma o oblikovanju in postopnem prehodu na eko-nomske stanarine na območ-ju ljubljanskih občin je v jav-ni razpravi, katere prva faza poteka od 10. januarja do 10. februarja letos. V naši občini javna razprava poteka tako v zborih stanovalcev hiš, kakor tudi v organizacijah združene-ga dela. V krajevnih skupno-stih obravnavajo delovni lju-dje in občani sporazume v ZS KS, kjer vodi javno razpravo KK SZDL. Iz dosedanjih raz-prav lahko ugotavljamo, da v naši občini ponujeno gradivo sprejemamo z manjšimi do-polnitvami oz. predlogi, ki pa niso bistvenega značaja za spremembo vsebine. Enako kot KK SZDL za stanovalce v KS vodijo jav-no razpravo v organizacijah združenega dela osnovne siri-dikalne organizacije, koordi-nirane z občinskim sindika-tom. Prehod na ekonomske sta-narine je v bistvu izvajanje sprejetega akcijskega progra-ma za uresničevanje samoup-ravnih družbenoekonomskih odnosov na področju stano-vanjskega gospodarstva v Ljubljani, ki smo ga delovni ljudje in občani sprejeli ob koncu preteklega leta. To je predvsem tudi uvajanje novih samoupravnih odnosov v sta-novanjskem gospodarstvu in ne nazadnje sestavni del vseh naporov pri izvajanju stabili-zacije. Ob javni razpravi, ka-kor tudi v nadaljevanju, pa tu-di preverjamo ter dopolnjuje-rr.o hišno samoupravo ter več-jo skrb za stanovanjski fond. S prehodom na ekonomske stanarine zagotavljamo mate-rialno podlago za samouprav-ljanje v hišah, kakor tudi obli-kovanje stanovanjske politike ter gibanje cen pri novograd-nji, kar je pravzaprav podlaga za izračun predlagane stanari-ne. Predlog je izdelan le za leto 1980, medtem ko bomo ugotavljali potrebna sredstva za naslednje plansko obdobje (1981-1985) v samoupravnih sporazumih o temeljih plana za navedeno obdobje. V letoš-njem letu predvidevamo po-večanje stanarin za 24,4% na stanarine iz leta 1978, saj so v preteklem letu stanarine osta-le neizpremenjene. Zaradi za-konskih določil o izdvajanju sredstev za amortizacijo v vi-šini 1% od stanarine je Ljub-ljana predlagala preko Zveze stanovanjskih skupnosti Slo-venije pristojnim organom Skupščine SRS, da predlaga spremembo ustreznega za-konskega določila tako, da bi se amortizacija znižala na 0,5%. Razlog za to je, da bi ob dosedanjem zakonskem dolo-čilu morali izdvajati več kot polovico letošnje stanarine. V Ljubljani imamo različen stanovanjski fond. Na nekate-rih predelih novogradnje, medtem ko so na drugih pre-delih Ljubljane stare dotraja-ne stanovarrjske hiše stare 100 in več let. Nesmiselno bi bilo, da bi vsaka hiša zbirala sred-stva za svoje vzdrževanje, zato se v Ljubljani dogovarjamo za solidarno združevanje dela sredstev za vzdrževanje, kate-ra se bodo na podlagi spreje-tih programov prelivala med krajevnimi skupnostmi, in občinami na tiste predele v Ljubljani, oziroma hiše, ki so najbolj potrebne vzdrževalnih del, seveda s predpostavko, da so ta dela planirana. Prav tako bomo morali v Ljubljani napraviti preraz-poreditev oziroma enotno delitev stanarin, ki naj bi po izračunu strokovnjakov bila v Ljubljani sledeča: Amortizacija 23,48 Sredstva za vzdrževanje: - investicijsko 35,11 - tekoče 21.16 Stroški upravljanja 14,64 Zakonske in pogodbene obveznosti _______5.61 100,00 Sredstva investicijskega vzdrževanja bomo seveda v Ljubljani solidarno združe-vali in se za ta % še samou-pravno dogovorili. Razpravljalci so v javni raz-pravi opozorili, da je potrebno sočasno s postopnim preho-dom na ekonomske stanarine urediti, kakor je tudi že v ak-cijskem programu in osnutku sporazuma zapisano, odnose z ETL tako stanovanj kot po-slovnih prostorov, uskladiti pa bo treba tudi cenovno poli-tiko pri najemninah za po-slovne prostore, saj bi bilo ne-smiselno, in nevzdržno, da bi bila najemnina za poslovni prostor po m2 ponekod celo nižja kot stanarina srednjek-valitetnega stanovanja. Seveda bomo morali enot-no delitev stanarine spreje-mati v zborih uporabnikov v občinskih stanovanjskih skupnostih po načelih dele-gatskega sistema. Ne nazadnje je treba vztra-jati na zahtevi racionalne or-ganizacije strokovnih služb, z eno besedo zahtevati kvali-tetno delo in na ta način pri-spevati k smotrnejši uporabi stanarine. Občani, ki imajo nizek do- hodek na družinskega člana imajo zagotovljeno možnost za subvencioniranje stanarine in na ta način zavarovan svoj standard. Sredstva za subven-cioniranje stanarin združuje-mo delavci v Ljubljani iz na-slova OD odnosno 6% stano-vanjskega prispevka in NE iz stanarin. Po zaključku prvega kroga javne razprave bo delovna skupina na ravni mesta pri-pravila predlog gradiva, ki bo šel ponovno v razpravo od 20. februar ja do 5. marca. Na-to pa bodo občinske stano-vanjske skupnosti predlog sprejemale in ga dale v pod-pisovanje, ki bo med 10. in 20. raarcem letošnjega leta. Istočasno bodo občinske in mestna skupščina sprejema-le ustrezne odloke, ki bodo urejali cenovno politiko za to področje. Aprila in maja letos pa bo-mo v Ljubljani razpravljali o osnutkih samoupravnih spo-razumov o temeljih plana sta-novanjskega gospodarstva v ljubljanskih občinah, od-nosno Ljubljane ^a obdobje 1981-1985, v katerih bomo planirali potrebna sredstva za vzdrževanje hiš za celotno plansko obdobje.