Odgovor dopisniku iz de- vete dežele v 30. številki ,,Učiteljskega Tovariša". G. Badovednež želi, naj mu kaj povemo o ,nezaslišnih škandalih in nekaznovanem učiteljstvu na Goriškem"; izkušal bodem, da mu z nekaterimi glavnimi potezami ustrežem. Pri nas imamo črne janičarje, ki jih imenujejo novostrujarje. Pristaši te stranke bi radi v najkrajšem času zasužnili učiteljstvo ter iz uSiteljev napravili podrepnike, iz učiteljic tercijalke. Ker se njih delo ne izvršuje tako naglo kakor bi se moralo po njih proračunu, hočejo za eksempel masakrirati na dobrem imeDU sedaj enega, sedaj drugega učitelja; za premembo se zadirajo od časa do časa tudi v šolske oblastnije in njih najuglednejše člane. Njih orožje je nesramna laž, obrekovanje, šuntanje i. t. d. Ko taki ljudje mečejo blato okolo sebe in pade večji del nesnage na njih lastne glave, se obračajo s pritožbami na šolske oblastnije. Ko te preiščejo razne pritožbe, se prepričajo, da krivec ne tiči v sivi, ampak v črni suknji; dotični obtoženec .ostane nekaznovan, pravega krivca pa izroče knezonadškofijskemu ordinariatu, naj proti njemu potrebno ukrene. Kako težka kazen ga tam čaka, nam pričajo kuezonadškofove besede na Bmednarodnem Marijinem kongresu". Taki slučaji se ponavljajo, a vedno z istim uspehom; učiteljstvo ostane nekaznovano, če kazni ni vredno, a tudi pravi krivec ostane nekaznovan in drugikrat udari še z rečjo silo po dotičnem učitelju. Ko ta noče spoznati v srojem lažnivem nasprotniku božjega namestnika ter se ogiblje njego?ih govorov, j« to Bškandal\ Učitelj je Bbrezveree", ker noče biti SFojemu nasprotniku za hlapca; brezverec je, ker noče verovati, da iz lažnivih ust govori glas božjega namestnika. Znano je, da duša potrebuje zdravega telesa. Šolski voditelj protestuje, če se katehet noče držati najprimitivnejšib. higieničnih pravil, ko je šolska mladina pod vodstvom in varstvom učiteljstva. Jetika zaporedoma pobira ljudi po občini; postala je bolezen, ki zahteva najreč žrtev, a katehet tega ne upošteva, dasiravno ima v ustih tolikokrat ljubezen do bližnjega. Cerkveno oskrbmštvo se za to ne briga, da bi od svoje strani potrebno ukrenilo. Ono skrbi za dušo; za zdraro telo se ne briga; za to moramo skrbeti drugi. In če šolski voditelj v tem oziru stori svojo dolžnost tudi proti fanatičuemu katehetu, ki je kot tak dolžan opustiti vsak škodljiv vpliv na zdravje šolske mladine, je to ,,neza8lišao". Učitelj je predsednik ali odbornik katerega društva, ki želi prirediti veselico v dobrodelen namen. Odbor se posvetuje in sklepa o vzporedu. Večina želi tudi ples in zanj glasuje. Predsednik ni absolutist in odboruiki mu niso za stafažo kakcr pri nasprotnih društvih; pustiti mora, da se izvrši sklep rečine ali pa bi moral izstopiti iz odbora. Ne ostane mu nič drugega nego to, da deluje na racionalno izvršitev sklenjenega vzporeda. Pri seji je opozoril odboroike, naj pazijo, da ne bo prihajala šolska mladina k plesišču, ker nima tam nič opraviti. Pazil je sam od začetka do konea plesa, da so reditelji plesa zapodili proe vsakega otroka, ki je prišel k plesišču. Eaj naj učitelj kot društveni predsednik še stori? — In vendar je fanatični katehet raznesel, da bi bili otroci pozno v noč plesali, Braoitelji vere so zahtevali, naj se obrekovani učitelj kaznuje, a učitelj je ostal nekaznovan, ker ni storil nič kaznivega. To so naši škandali! Ce se dosedanja gonja nadaljuje, nastane tudi r goriškera učiteljstvu težnja po novih sreds t v i h , da se zzdruženimimočmi rešimo nesramnih obrekovaleev, ki imajo Boga na jeziku, a hudiča v sreu.