članki, razprave PETER KLINAR' UDKJJJ.II/UCW.D Mednacionalni in medetnični konflikti v Jugoslaviji lzhodiiča za razpravo o mednacionalnih konfliktih v Jugoslaviji Razglabljanja o sodobnih mednacionalnih konfliktih v Jugoslaviji, kot se kažejo v Sloveniji, je potrebno usmeriti v nekaj temeljnih izhodišč: 1. Jugoslavijo sestavljajo majhni narodi - vendar eni številčnejši od drugih - in različno številčne narodnosti, z različno zgodovino, različnimi kulturami, vrednotami. civilizacijo, državotvorno tradicijo uveljavljanja nacionalnih držav ipd., kar govori o zapletenih procesih medsebojnega približevanja in sodelovanja, pa tudi o težavah vključevanja tega pestrega etničnega mozaika v integracijske svetovne procese. Precejšnji deli jugoslovanskih narodov in narodnosti živijo kot avtohtone etnične skupine zunaj okvirov Jugoslavije (npr. v raznoterih državah, ki mejijo na Jugoslavijo), številne in pogoste pa so tudi klasične in sodobne emigracije iz Jugoslavije. k siromašijo narodno bit njenih narodov in narodnosti. 2. Jugoslavija doživlja zapoznele procese modernizacije, to je prehod iz predindustrijske v industrijsko družbo in minimalne zasnove uveljavljanja nekaterih značilnosti postindustrijskih družb. Oba procesa sta spričo različne stopnje razvitosti narodov in narodnosti Jugoslavije neenakomerno prisotna v posameznih nacionalnih področjih Jugoslavije, glede na evropski prostor pa izrazito kasnita. 3. Jugoslavijo pretresa izrazita kriza celotnega družbenega sistema, ki jo je mogoče razumeti kot dolgotrajnejšo celovito ekonomsko, politično in socialno krizo njenega obstoječega, tako imenovanega samoupravnega - socialističnega sistema, katere del so tudi mednacionalni odnosi. Politični administrativni moni-stični sistem, ki je že dalj časa preživel, je zavrl ekonomski in demokratični razvoj, pa tudi uveljavljanje humanejših medčloveških odnosov. Različni jugoslovanski narodi Zgodovinska pogojenost različnosti jugoslovanskih narodov in narodnosti govori o obstoju najmanj treh kultur in načinov življenja. Severozahodni narodi so blizu zahodnoevropski, pa tudi katoliški kulturi. Jugovzhodni deli pa so ob zahodnoevropskih vplivih podvrženi še vplivom vzhodne Evrope. Balkana, bližnje Azije. pravoslavne in islamske kulture. Ti načini življenja so izrazito različni, pa tudi nasprotujoči ter prepleteni s tradicionalnimi zgodovinskimi konflikti in spopadi, ki so bili še očitni v obdobju II. svetovne vojne. V okviru teh treh temeljnih kultur in • . ptol. FSPN načinov življenja srečujemo še številne druge, posebne etnične kulture. Za Jugoslavijo gotovo velja splošno načelo nacionalizma, da je kultur preveč, avtonomnih političnih tvorb pa premalo, ko so se izkazali procesi unifikacijc preko vsiljene asimilacije, ali unitarizma, kot neuspešni. Na ozemlju sedanje Jugoslavije se srečujemo z različnimi podedovanimi izvori nacionalizmov. Tu so ostanki habsburškega nacionalizma. Ta nacionalizem južno-slovanskim narodom ni dopuščal dostopa do moči. višje izobrazbe in kulture, ki so se osredotočale okrog dominantnega naroda. Intelektualci podrejenih narodov so svoje narode prebujali, zavračali asimilacijo (na Slovenskem pisatelji) in spodbujali prehode ljudske kulture v višje kulturne dosežke. Zaradi tega ni presenetljiva izrazita občutljvost Slovencev za svojo kulturo in jezik in razumljivo je njihovo visoko vrednotenje kulture, s pomočjo katere so se ohranili kot izjemno maloštevil-čen narod pred vsemi napadi asimilacije. Zaradi dolgotrajnih in zapletenih procesov prehoda naroda v nacijo (pridobitev državnosti) so vsidrane težnje po politični avtonomiji. Hkrati pa seveda obstaja tradicionalna navezanost na zahodnoevropsko kulturo in način življenja. Zaradi lega so danes močne težnje po modernizaciji, tržni ekonomiji, prestrukturiranju gospodarstva, krepitvi manjšega podjetništva, uveljavitvi političnega pluralizma, pravic in svoboščin, pravne države, civilne družbe, nacionalne avtonomije, asimetrične federacije, pa tudi pojavi konfederativnih tendenc ipd. Vzhodni balkanski nacionalizem je nastajal v kaotičnem področju, z mnogimi spopadi z zavojevalci in okupatorji, kjer so obstojali številni plemenski ostanki, zapleten razvoj višje kulture, na katero so vplivali različni navzkrižni kulturni elementi. Kar zadeva vplive tega tipa nacionalizma, prav tako ne gre prezreti pomena kulture in politične suverenosti v sedanjosti. Vidne pa so tudi unitaristično centralistične tendence, ki se vlečejo vse od stare Jugoslavije naprej, zasnovane na državotvorni tradiciji, sedaj formulirane v zahtevi po močni federaciji, z znaki administrativne prisile kot sredstva reševanja iz krize in kaotičnosti. Tako tudi težnje po planskem tržnem gospodarstvu, uveljavljanju velikih integracijskih jugoslovanskih podjetij, centralni državni intervenciji in uravnilovki na jugoslovanski ravni, omejenem političnem pluralizmu ipd. V teh političnih težnjah so protislovja, katerih izvore moremo iskati v navzkrižju različnih tradicionalnih kulturih elementov.1 Jugoslovanski narodi so vsi številčno majhni, vendarle so različno veliki, to pa je še posebej pomembno tudi za narodnosti (nacionalne manjšine). Zaradi različne velikosti narodov prihaja do kršitev enakopravnosti jezikov, do različnih informacijskih in komunikacijskih možnosti, do problemov celovitosti razvoja, do različnih učinkov političnih pritiskov in do razlik v uveljavljanju odločitev na zvezni ravni. Različna velikost jugoslovanskih narodov in narodnosti narekuje uveljavljanje sodobnega načela medetničnih odnosov, ki temelji na avtonomiji manjšin. Zato načelo se izrazito zavzema Slovenija, ki se čuti ogrožena ob morebitnem prodoru nasprotnega načela: en človek en glas. kar pomeni prevlado številčno večjih narodov in omejitev nacionalnih suverenosti. Različne težnje enega ali drugega nacionalizma, ki more biti različno vrednoten v okviru lastnega naroda in v mednacionalnih odnosih, so odvisne od tradicije, razvojne stopnje, velikosti naroda, njegovih državotvornih tradicij, etnične hetero-genosti ali homogenosti federalnih enot ipd. 1 A Gellncr Nations and Nationalism. Rastll Blackwell. Oxford 19H4. Mr 88-109 D Buvnt: Ni v*c *lato kar se sveti. V/hodna in zahodna reformna fronta, sobotna priloga Deta. 7 I. 1989. str 20. Počasen in neenakomeren razvoj modernizacije V posameznih predelih manj razvitih področij Jugoslavije - južnih in vzhodnih - pa tudi v nekaterih delih razvitejših severnih in zahodnih območij Jugoslavije se kažejo mnogi znaki tradicionalnega ruralnega načina življenja in začetne industrializacije z nizko delitvijo dela ter klasično razredno strukturo, kjer prevladujejo materialni problemi preživetja, hierarhija, koncentrirana politična moč, različne oblike izkoriščanja, omejena mobilnost, poudarjeni pomen prirojenega statusa, antagonistični konflikti, pomen institucionaliziranosti. ideologij in politične organiziranosti. revolucionarne oblike družbenih sprememb ter učinkovanje deviant-nih strukturalnih in mobilnostnih dejavnikov. Ob nizki delitvi dela in klasični razredni strukturi so počasni in nerazviti procesi specializacije, sinhronizacije, koncentracije, mobilnosti, odprtosti, pluralizma. V manj razvitih okoljih se srečujemo z delno pismenostjo in tudi z nepismenostjo, z nizko kulturno ravnjo in s tradicionalno konservativnostjo.1 Procesi, značilni za industrializacijo, modernizacijo: delitev dela. standardizacija. sinhronizacija, specializacija, koncentracija, pa tudi mobilnost, so se neenakomerno razvijali glede na stopnjo razvitosti Jugoslavije. To pomeni, daje modernizacija naletela na manjše ovire v okoljih, ki so se s tem načinom življenja srečala že pred II. svetovno vojno, težavnejši pa je bil prodor modernizacije v nerazvitih okoljih Jugoslavije, v katerih je dominiral predindustrijski način življenja. Dodatne težave prehoda Jugoslavije v modernizacijo so se kazale v tem. ker so bile stopnje njene različne razvitosti določene z etničnimi in republiškimi mejami. Počasen prehod v modernejšo industrijsko družbo je viden v ekonomski zaostalosti. ohranjanju nepismenosti, v nezadostni kvaliteti izobraževalnega šolskega sistema, v nerazvitih komunikacijah in kulturah ter v številnih nerešenih političnih problemih: dominacija političnega monizma. nedemokratični in administrativni sistem, nespoštovanje človekovih pravic, fiktivna samouprava, nekohezivna federacija.' Nerazvita okolja so se počasi in necelovito modernizirala, modernizacija je bila učinkovitejša v razvitejših okoljih. Med zavore hitrejše modernizacije štejemo ob neučinkovitem administrativnem sistemu tudi egalitaristično ideologijo. Uravnilovski egalitarizem se je posebej uveljavil v nerazvitih okoljih, kjer se je povezoval s politično ideologijo centralističnega unitarizma. Tudi sicer moremo reči. da je ideologija egalitarizma, majhnih, nestimulativnih razponov osebnih dohodkov močno zasidrana v Jugoslaviji in kaže na počasnost uveljavljanja procesov modernizacije.' Med političnimi problemi, zaradi katerih so procesi modernizacije počasi tekli, je treba omeniti razlike v prehodih posameznih jugoslovanskih narodov v nacije in pa različno odprtost narodov Jugoslavije in njihovo povezanost z Zahodno Evropo, ali vzhodnimi socialističnimi družbami, arabskimi družbami in drugimi družbami. Zaviranje procesov modernizacije, ki zadevajo mednacionalne odnose je bilo ' P Jamhrek. N To< idr Projekt iura&vanfa Ki.i\n<> bitV viwcmc»o£ jupnlovcntkog druitva. R! FSPN l./uhljaiu. «r. 5h A Tdftcr; Tretji v«), po K Zle. fasop» m kritiko aiinoni. 8V86 - 1986. «r 22-23 1 J Goritar: Žarii^e globalnih konfliktov v Jugovlovamki droihi, v: Rarprave in zaptu. Zato^ha Obzorja. Manbor 1979, so 191-202. 4 P Jamhirk. Sloveniji 2000. Nova revija 37-38/8J. su 601-«09. Nov« revija J9-MV85. »ti. 902-908. J Županov InduMnjali/am i rgalitan/am. SocioJogifj) I/7| J. kuponov Problemi drutlvcnc »rjednaktnti u u>ci|aJi7jnu. Glcditta 1-2/1976 pogojeno tudi s politično ideologijo, po kateri so bili nacionalni problemi s socialistično revolucijo v Jugoslaviji rešeni. Nacionalnim konfliktom se ni posvečalo pozornosti, ti se niso sproščali, marveč so obstajali kot latentni konflikti, ali kot tenzijc. Nacionalni konflikti kot manifestacije posebnega, se ob dominaciji splošnih interesov izgradnje socializma, uveljavljanju razrednih interesov proletariata ipd., niso mogli izražati. Različni nacionalni pogledi so bili moteči za monistično politično usmerjenost in za enotnost Jugoslavije. Čeprav je Jugoslavija zgradila federacijo in zagotovila omejeno avtonomijo narodom in narodnostim ter jim omogočila kulturni obstoj in razvoj, je v svojem političnem sistemu dajala večji pomen razrednemu (socialistična revolucija) kot nacionalnemu. Treba je reči. da je ta ideologija začela zgubljati na pomenu in, da so se sčasoma začeli oblikovati ideološki pogledi o dialektičnem razmerju med razrednim in nacionalnim, kar govori o relativni samostojnosti nacionalnega. Socialistična revolucija s spremembo razredne strukture ne reši avtomatično tudi nacionalne probleme in narodu kaže pripisovati trajnejši značaj. S tem se opušča tudi ideologija o odmiranju narodov. Etničnost doživlja transformiranje. je pa trajnejši pojav. O izrazitejši transformaciji ali morebitnem odmiranju je mogoče govoriti v zvezi z nacijami (narodi s svojimi državnimi okviri), ki predstavljajo obliko odtujevanja od ljudi, glede na hierarhične odnose, koncentrirano politično moč ipd.' Težaven prehod od kvazitradicionalne in centralne karizmatične oblasti k moderni oblasti V mednacionalnih odnosih Jugoslavije, zasnovanih na centralizirani in decentralizirani moči politokracije in politične birokracije ter monistični ideologiji, so bili konflikti v latentnem stanju tudi zaradi obstoja elementov nekakšne tradicionalne in karizmatične oblasti. Vidni znaki kvazitradicionalne oblasti so bili: podaništvo, pokorščina do nosilcev moči, njihova samovolja zaradi neučinkovanja kontrole, obstoj privilegijev, nezadostno upoštevanje formalnih pravnih norm ipd. Kvazitradicionalne oblike oblasti, ki so nastajale v decentraliziranih federalnih in drugih enotah, so bile vzpodbujevanc po centralni karizmatični oblasti, iz katere so izhajala revolucionarna vzburjenja in sprotno urejanje mednacionalnih odnosov ter potiskanje nekaterih manifestacij nacionalnih konfliktov v latentna stanja. Kvazitradicionalna decentralizirana oblast je navduševala narode in narodnosti z idejo o enkratni, še nikjer doseženi urejenosti mednacionalnih odnosov. Razlog, da govorimo o kvazitradicionalni decentralizirani oblasti je v tem. da je ta oblast v kombinaciji s centralno karizmatično oblastjo bila tej podrejena in zato ter zaradi revolucionarne usmerjenosti, ni upoštevala tradicij, je pa bila po svojem načinu delovanja nemoderna. tradicionalna. Če so se pojavljali posamezni vplivnejši nacionalni voditelji, ki so poudarjali pomen nacionalnih interesov, so padli pod udar političnih čistk. Po koncu karizmatične oblasti je izbruhnila kriza, katere začetki segajo že v prejšnja obdobja 70-let. S krizo se ne konča le obdobje karizmatične centralne oblasti, marveč se začenjajo podirati tudi značilnosti kvazitradicionalne decentralizirane oblasti. Latentni nacionalni konflikti se transformirajo v manifestne, zao- ' R Rinnan: Maiku/cm in nacionalno »fralanic. C7 Ljublana 1980. Mr. 110-154.1« 209. 249-253,27S-285. 291-301. T. Ilrthai: Gcnlitizcm in amigcntilizcm. v: Slovenija v jugmlmantki federaciji. FSNP. Ijubljana 1987. sir 143-155 štrene, z njimi vred pa se kažejo kot izhodi iz vsesplošne krize s težnjami po modernizaciji gospodarstva (trg) tudi težnje po modernizaciji oblasti. Procesi modernizacije oblasti pa so težavni in zapleteni. V mislih imamo uveljavljanje načel pravne države, zakonitosti, sprejemanje odločitev po pretehtanih procedurah. učinkovito javno kontrolo oblasti, tekmovanje različnih programov, zagotavljanje političnih pravic in osebnih svoboščin ipd. Prehod tradicionalne in karizma-tične oblasti v moderno oblast je v večnacionalni Jugoslaviji težaven tudi zaradi obstoja kolizijc med tradicionalnimi religioznimi, moralnimi, običajnimi, različnimi etničnimi normami in številnimi, dokaj unificiranimi pravnimi normami, ki se ne spoštujejo zaradi njihove preštevilčnosti in nespecificiranosti. Moderna oblast je skorajda anonimna, neosebno institucionalizirana, nič ne obljublja in nc navdušuje. kar je bilo značilno za prejšnjo karizmatično centralno oblast in kvazitradici-onalno oblast. Sedanja oblast, ki bi se rada premaknila k modernejši oblasti, je nepriljubljena, ker skuša uveljaviti restriktivne ukrepe, nujne za izhod iz krize, ki vzbujajo revolt, hkrati pa tudi nezaupanje zaradi neuspešnosti pri reševanju dolgotrajne krize. Išče se prostor za razmah svobodnejšega, neformalnega, individualnega in posebnega narodnega delovanja. Med nacionalnimi (republiškimi) oblastmi prihaja do konfliktov in pojavov nacionalizma, s katerimi regionalne oblasti utrjujejo svojo popularnost. V manj razvitih okoljih so pozicije kvazitradicionalne, klasične, nedemokratične oblasti močne in vidne so težnje, da zavrejo procese modernizacije oblasti in. da razširijo gornji tip oblasti po vsej Jugoslaviji. Uveljavljanje modernizacije oblasti v krizi je zares težaven proces* Redki zametki poslinditsirijskega družbenega razvoja Znaki post industrijskega razvoja v Jugoslaviji so redki. To jc vidno v zastareli tehnologiji, ekološki neodgovornosti, neučinkoviti organizaciji dela, birokratski počasnosti, organizacijski zastarelosti, v institucionalni togosti, v nerazvitosti celovitega pluralizma, v pomanjkljivi informiranosti, v omejeni iniciativnosti in inova-tivnosti. v vsesplošni neučinkovitosti, neobstojnosti avtonomnejšega samoregula-tivnega odločanja, institucionalni nefleksibilnosti in v priprtosti prostora za razmah neformalnih dejavnosti. Ob tem velja še opozoriti, da se v jugoslovanski družbi vse premalo posveča pozornost znanju in procesom kooperacije, na katerih sloni teamsko delo. nujno za uveljavljanje integracije pluralizma. Problematična je odprtost jugoslovanskega sistema v širši družbeni prostor. Medtem, ko se Jugoslavija še ubada s problemi, kako zagotoviti demokratično načelo vladavine večine, s kritiko in nadzorom ter ustreznimi političnimi pravicami ter kako uveljaviti legitmnost oblasti, kar je značilnost industrijskih družb, pa ostaja še precej oddaljena od političnih načel, ki bi se morali uveljaviti v postindustrijskih pluralističnih družbah. Ta temeljijo na priznavanju avtonomije političnih manjšin. Federativna ureditev sicer priznava za nekatera pomembna vprašanja načelo konsenza, ki služi za zaščito majhnih narodov, vendar avtonomija narodov in etničnih manjšin v politični praksi ni zadovoljivo urejena, kar odseva v majhni kohezivnosti in notranji integraciji Jugoslavije. S tem se odpira problem enakopravnosti narodov in narod- " F Klinar Druibena n»v Mtulturm in mobilnntfni pojav. KI l-SFN Ljubljana I WS. «i 12-20 I. Kuvafn- MoC. v Sociologa. Škokka knjiga. Zagreb 197«. «t 120-128. M. Weher: legitimni red i lipi avtorilrlc. v: T. IV t v in, uir . Teorije o dnrUvu I.. V KaradJič Dcugrad 1