Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 Financiranje, u~inkovitost in pravi~nost terciarnega izobra`evanja v Sloveniji Milena Bevc Inštitut za ekonomska raziskovanja Ljubljana Kardeljeva ploš~ad 17, 1109 Ljubljana, Univerza na Primorskem, Fakulteta za management, Cankarjeva 5, 6104 Koper, Slovenija Izhodiš~e prispevka je trditev, da ima sistem financiranja terciarnega izobra`evanja (TI) lahko pomembne u~inke na u~inko-vitost visokošolskih izobra`evalnih ustanov, donosnost nalo`b v izobra`evanje, agregatno vklju~enost v izobra`evanje ter na socialno pravi~nost sistema (vklju~enost razli~nih socialnih skupin). V prispevku prikazujemo zna~ilnosti sistema financiranja dodiplomskega študija v javnih ustanovah v Sloveniji ter njegove u~inke na navedene dimenzije. Prikazujemo tudi trende v vklju~enosti v to izobra`evanje. Ugotavljamo, da sistem financiranja ne zagotavlja notranje u~inkovitosti TI (izra`ene preko uspešnosti študija) in socialne pravi~nosti. Prikazujemo tudi predlog sprememb obeh delov sistema financiranja – financiranje izobra`evalnih ustanov in finan~na pomo~ študentom - v smeri boljšega uresni~evanja navedenih dveh ciljev. Predlagamo pove~anje zasebnega financiranja. Pri vseh prou~evanih vidikih (vklju~enost v izobra`evanje, izdatki zanj, sistem financiranja, notranja in zunanja ekonomska u~inkovitost, pravi~nost) prikazujemo tako trende v Sloveniji kot primerjavo Slovenije z dr`ava-mi EU in OECD. Prikazujemo tudi oceno ekonomske izvedljivosti pove~anega zasebnega financiranja. Prispevek zaklju~uje-mo z glavnimi sklepnimi ugotovitvami. Klju~ne besede: financiranje, pravi~nost, terciarno izobra`evanje, Slovenija, u~inkovitost 1 Uvod U~inkovitost in pravi~nost sta dva najpomembnejša kriterija financiranja izobra`evanja iz javnih sredstev, ki vplivata med drugim tudi na obseg vklju~enosti v izobra`evanje. Posebej pomembna sta v terciarnem izobra`evanju (TI), ki je najdra`ji podsektor izobra`evalnega sistema. V prispevku `elimo odgovoriti na dve vprašanji: (1) ali veljavni sistem financiranja dodiplomskega študija v javnih ustanovah v Sloveniji zagotavlja u~inkovitost in pravi~nost, (2) ali je potrebno in mogo~e in pove~ati obseg zasebnega financiranja tega izobra`evanja. Prispevek za~enjamo z opisom nekaterih glavnih zna~ilnostih vpisov v TI. Nadaljujemo s pregledom obsega nalo`b v TI (izdatkov zanj), prikazom sistema financiranja tega izobra`evanja in utemeljujemo njegov vpliv na delitev stroškov na študenta med razli~ne nosilce. Temu sledi analiza pravi~nosti in u~inkovitosti (notranje in zunanje) financiranja TI. Prikazujemo tudi oceno ekonomske sposobnosti rednih oziroma full-time (ta izraza bomo uporabljali kot sinonima) dodiplomskih študentov in njihovih staršev za pove~anje zasebnega financiranja TI v Sloveniji. Na koncu sledi prikaz nekaterih glavnih zaklju~kov. Ve~ji del prispevka, predstavljenega (v širši ina~ici) na mednarodni konferenci o financiranju, u~inkovitosti Spletna stran konference je: http://www.fhe.fm-kp.si/. Referati s in pravi~nosti terciarnega izobra`evanja (Funding, Equity and Efficiency of Higher Education), ki je bila novembra leta 2007 v Portoro`u1, temelji na analizah, izdelanih v zadnjih desetih letih na Inštitutu za ekonomska raziskovanja v Ljubljani. 2 Vklju~enost v terciarno izobra`evanje Stopnja vklju~enosti v terciarno izobra`evanje je v Sloveniji višja kot v povpre~ju v EU in OECD, zlasti za mlajše starostne skupine, ker se skoraj vsi »diplomanti« srednjega izobra`evanja vpišejo v visoko šolstvo (Zgaga et al., 2004); najvišja je za starostni skupini 19 in 20 let, za kateri znaša 44% in 50% (OECD, 2007). Število študentov in stopnja vklju~enosti v TI v Sloveniji se od zgodnjih 90. let naglo pove~ujeta, zlasti za `enske in na drugi strani za izredne študente. Razkorak med povpraševanjem po rednem dodiplomskem študiju, na katerem ni šolnine, in dejansko vpisanimi na ta študij, se pove~uje (Zgaga et al., 2004). Omejitev vpisa na redni študij je dolo~ena na nacionalni ravni in je pogojena z rezultati zunanjega preverjanja znanja na koncu srednje šole. Za analizo financiranja, pravi~nosti in u~inkovitosti TI so pomembni razli~ni vidiki strukture študentov, med njimi vpisi po sektorjih (javni, zasebni) in po na~inu študi- konference pa so objavljeni v zborniku na CD-ju (Bevc et al., 2007). A 219 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 ja (redni oziroma »full-time« ter izredni oziroma »parttime«). V Sloveniji terciarno izobra`evanje skoraj v celoti izvajajo javne izobra`evalne ustanove. Dele` študentov, vpisanih na javne ustanove, precej presega povpre~je za dr`ave EU in OECD, ne glede na to, katero stopnjo programov po ISCED opazujemo (Eurostat, 2007a; OECD, 2007). Na drugi strani pa se struktura študentov po na~inu študija na stopnji ISCED-5B zelo razlikuje od povpre~ne strukture v dr`avah EU in OECD; dele` rednih študentov je dosti manjši in znaša 46% nasproti 75% za 19 dr`av EU in 71% za OECD (OECD, 2007). Na ravni ISCED-5A skupaj s ISCED-6 pa je struktura študentov glede na na~in študija v Sloveniji podobna kot v povpre~ju v dr`avah EU in OECD; 80% predstavljajo full-time študenti (prav tam). Dele` izrednih študentov na dodiplomskih programih se je v obdobju od srede 90. let pove~al od ene petine na eno tretjino. Po podatkih iz mednarodne raziskave Euroštudent je ta dele` med najvišjimi izmed prek 20 dr`av, vklju~enih v to raziskavo; leta 2005 je bil višji le še v Veliki Britaniji (Euroštudent 2005). Danes v Sloveniji ve~ino izrednih študentov predstavljajo mladi podobne starosti kot je zna~ilna za redne študente. 3 Izdatki za terciarno izobra`evanje in sistem njegovega financiranja Iz javnih in zasebnih virov skupaj, kjer so pri zasebnih izdatkih upoštevani le izdatki za izobra`evalne ustano- ve, Slovenija namenja 1,7% bruto doma~ega proizvoda (BDP) za terciarno izobra`evanje, pri tem 1,4% iz javnih in 0,3% iz zasebnih virov (slika 1). To je visoka raven tudi v primerjavi z ve~ino dr`av EU in OECD. Tudi dele` javnih izdatkov za TI v BDP je precej nad povpre~jem za obe skupini dr`av (slika 1). Po padcu v drugi polovici 90. let, se je v teko~em desetletju ta dele` do leta 2004 nekoliko pove~al (zatem pa zmanjšal). Ena od posledic po~asnejše rasti javnih izdatkov za TI od rasti števila študentov je nadaljevanje omejevanja vpisov na rednem študiju, kar je prispevalo k naraš~anju števila izrednih študentov. Zasebni izdatki za TI se na podlagi razpolo`ljivih podatkov od konca 90. let realno pove~ujejo (Eurostat, 2007b), zlasti izdatki za vpisnine in šolnine za izredni študij. V tem poglavju bomo naredili pregled sistema financiranja dodiplomskega študija v Sloveniji s treh dimenzij: (1) veljavni sistem, (2) sistem, predlagan s strani avtorice tega prispevka in nekaterih drugih strokovnjakov, in (3) planirane vladne spremembe. 3.1 Veljavni sistem financiranja terciarnega izo-bra`evanja Zadnja obse`na analiza sistema financiranja terciarnega izobra`evanja in delitve stroškov med razli~ne nosilce je bila izdelana sredi 90. let (Bevc et al., 1996; Bevc, 1997); v zadnjih nekaj letih pa so bile izdelane številne pomembne nove analize (Vodopivec, Gaberš~ek, 2002; Trunk et al., 2007; Svoljš~ak, 2007), ki so prou~evale posamezne 2,5 1.5 0,5 3,2 U ¦ Javni - ustanovam ¦ Javni - fin. pomoč študentom ? Zasebni - za ustanove 1,' ),L 3,4 3,2 ),: I? ),- 3,3 S3 o,: P u 3J 3,2 3,2 i 3,2 P 3,2 3,2 P U 1,/ U 1,1 1,1 1,1 l,i 1,2 « i 3J 3J t u j,: i E 3,* i 3,5 3,5 3,5 ),L ),"' ///////////V V// * • * 4>* «5- L- *r * ,9 8, 3 11, 1 1 1,3 [iH 8,4 8,3 7 ,6 11 ,2 9 3 1C 4,6 7,9 7,8 9,0 11,1 9,9 0 % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 10 D% Vir: Bevc et al., 2008 (izra~uni na podlagi podatkov SURS – Anketa o porabi gospodinjstev, interna dokumentacija). a V sliki se decili (dohodkovne skupine gospodinjstev) vrstijo od najni`jega na skrajni levi do najvišjega na skrajni desni strani. Slika 2. Struktura študentov dodiplomskega izobra`evanja po dohodkovnih deciliha gospodinjstev – Slovenija, trije zdru`eni vzorci gospodinjstev (1997-1999, 2000-2002, 2003-2005) 7 Povedano z drugimi besedami. Med študenti jih ima ve~ji dele` starše z visoko izobrazbo kot znaša dele` prebivalcev s tako izobrazbo med vsemi prebivalci v ustrezni starostni skupini. Nasprotno velja za študente s starši, ki imajo le osnovnošolsko izobrazbo ali manj. A 224 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 3,0 2,5 2,0 i i 1,5 1,0 0,5 0,0 ?4 ? 1991 Ö2002 0 2005 2,5 1,6 ^A LS 1,5 1,6 1,1 1,1 1.1 1,0 1,0 0,5 0,6 0.5 0,6 0,3 Osn.šola in manj Srednja šola MAMA Visoka iz. Osn.šola in manj Srednja šola OČE Visoka iz. Lastni izra~uni na podlagi podatkov v: Bevc et al., 2001a; Euroštudent 2005 – Slovenija, SURS, Popis prebivalstva 1991 (interna dokumentacija), SURS - Popis prebivalstva 2002. (Izra~un je prikazan v Bevc et al., 2008) a Kvocienti za posamezno izobrazbeno kategorijo predstavljajo razmerje med (števec) dele`em študentovih staršev (mame ali o~eta) z dano izobrazbo med vsemi, ter (imenovalec) dele`em `ensk ali moških z enako izobrazbo v ustrezni starostni skupini `ensk oziroma moških (40-59 let, v letu 2005 pa 40 do 60 let). Slika 3. Primerjava izobrazbene strukture študentovih staršev z izobrazbeno strukturo `ensk in moških v starostni skupini 40-60 let, Slovenija, 1991-2005 – kvocienti za posamezne izobrazbene kategorijea dohodka gospodinjstev, toda 12% v najrevnejših in 6% v najbogatejših gospodinjstvih. 6 Ekonomska u~inkovitost terciarnega izobra`evanja Razlikujemo notranjo in zunanjo ekonomsko u~inkovi-tost izobra`evanja; v obeh primerih pa gre za razmerje med inputi in outputi (rezultati) izobra`evanja, 6.1 Notranja ekonomska u~inkovitost Notranja u~inkovitost izobra`evanja ozna~uje medsebojni odnos med “inputi” in rezultati izobra`evanja na ravni izobra`evalnih ustanov in šolajo~ega se. Vklju~uje ekonomsko u~inkovitost (proizvodnja maksimalnega “out-puta” z danimi sredstvi) in tehni~no u~inkovitost (proizvodnja maksimalnega “outputa” z dolo~enimi “inputi” pri dani tehnologiji). Za merjenje notranje u~inkovitosti izobra`evanja se lahko uporabljajo razli~ni preprosti kazalniki kot so na primer stopnja dokon~anja študija, stopnja osipa, ipd., pa tudi celovitejši kvantitativni postopki (izobra`evalna proizvodna funkcija, meja izobra`eval-ne proizvodne funkcije, ipd.). Z izobra`evalno proizvodno funkcijo je bila u~inkovitost izobra`evanja v Sloveniji doslej merjena le za osnovno in srednje izobra`evanje (Furlan, 1998; Torkar, 2000). Na drugi strani pa je bila v letu 2007 izdelana prva ocena tehni~ne u~inkovitosti za visokošolske izobra`evalne ustanove (Tajnikar, Debevec, 2007). V tem poglavju pa se bomo osredoto~ili na merjenje u~inkovitosti študija (napredovanje študentov skozi visokošolski izobra`evalni sistem), ki predstavlja osnovo za oceno notranje ekonomske u~inkovitosti TI. 6.1.1 U~inkovitost/uspešnost študija U~inkovitost študija oziroma prehodnost študentov skozi visokošolski izobra`evalni sistem je mogo~e meriti na podlagi longitudinalnih ali prese~nih podatkov. Longitudinalni pristop (pristop dejanske generacije), kjer spremljamo isto generacijo v ~asu, je najbolj verodostojen, vendar pa redko v uporabi. Zahteva namre~ obstoj neke enotne številke za vsakega študenta, ~esar v ve~ini dr`av nimajo. Dobre izkušnje z uporabo longitudinalnega pristopa k merjenju uspešnosti študija je mogo~e najti za ZDA v Adelman (2004). Druge primere uporabe tega pristopa pa smo zasledili v OECD publikaciji o kazalnikih izobra`eva-nja iz leta 1998 (OECD, 1998 – za tri dr`ave) in nedavno v publikaciji Eurostata o klju~nih kazalnikih TI (Eurostat, 2007a – za nadaljnje tri dr`ave). Doslej sta bili v Sloveniji izdelani dve longitudinalni analizi u~inkovitosti študija dodiplomskih študentov. S prvo (Stergar et al., 1988) je bila spremljana generacija, vpisana v prvi letnik leta 1976, A 225 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 in z drugo (Bevc et al., 2001b) pa generacija, vpisana v prvi letnik leta 1991. Podobnosti med obema analizama so: (1) opazovana je bila celotna populacija študentov, (2) študenti so bili spremljani 8 let od vpisa v prvi letnik, (3) stopnja diplomiranja je bila nizka in se v 15 letih (~asovni razmik med obema opazovanima generacijama) ni spremenila. Le 50% študentov je v 8 letih kon~alo študij. Trije glavni kazalniki u~inkovitosti študija, uporabljeni v drugi navedeni analizi (Bevc et al., 2001b), so: stopnja diplomiranja, stopnja osipa, dele` potencialno uspešnih študentov (tistih, ki so bili po 8 letih od vpisa v prvi letnik še vedno vpisani v TI). Med preu~evanimi dejavniki uspešnosti študija v tej analizi je posebej zanimiv vpliv izobrazbe staršev. Opazovan je bil vpliv tega dejavnika na stopnjo diplomiranja in na vrsto pridobljene diplome. Stopnja diplomiranja je bila najvišja za študente z najmanj izo-bra`enimi starši. Vpliv na strukturo diplom (višja stopnja: visoka stopnja) pa je bil naslednji: Dele` diplomantov na visoki stopnji med vsemi diplomanti in v celi generaciji je premo-sorazmerno povezan z izobrazbo staršev (naraš~a s stopnjo izobrazbe staršev) oziroma dele` diplomantov višje stopnje obratno-smerno povezan z izobrazbo staršev (je najvišji pri študentih z najmanj izobra`enimi starši). Visoka stopnja diplomiranja študentov iz revnejših dru`in je torej predvsem posledica pridobitve diplome višje stopnje, torej na krajših izobra`evalnih programov, ki so za dr`avo cenejši od diplome visoke stopnje. V zadnjih nekaj letih je bilo izdelanih nekaj ocen in izra~unov u~inkovitosti oziroma uspešnosti študija za slovenske študente z uporabo drugih pristopov – prese~nih podatkov in sicer v nekaterih nacionalnih raziskovalnih projektih (Zgaga et al., 2004; Trunk et al., 2007) in v dveh mednarodnih študijah (Eurostat, 2007a; Schnizter et al., 2005). Na podlagi analize, izdelane s strani Zgage s sodelavci, se je u~inkovitost dodiplomskega študija, merjena z dokon~anjem študija, v drugi polovici 90. let pove~evala, kar je domnevno posledica vpeljave zunanjega preverjanja znanja ob zaklju~ku srednje šole (matura). Analiza Trunkove in drugih je pokazala, da se u~inkovitost študija med univerzami ter študijskimi programi precej razlikuje. Na podlagi študije Eurostata o klju~nih kazalnikih v TI (Eurostat, 2007a) pa je u~inkovitost študija, ne glede na uporabljen kazalnik, vrsto programa in na~in študija (redni, izredni) v Sloveniji ni`ja kot v ve~ini drugih dr`av EU. Ni`jo uspešnost napredovanja slovenskih študentov skozi terciarno izobra`evanje v primerjavi z drugimi dr`avami EU ka`e tudi mednarodna raziskava Euroštudent (Euro-študent, 2005). Strošek omenjene nizke u~inkovitosti študija v Slovenji je visok (notranja ekonomska u~inkovitost izobra`eval-nih ustanov je nizka). V primeru druge navedene longitudinalne analize (Bevc et al., 2001b), v kateri je v osmih letih študij kon~alo le 50% študentov, znaša 0,6% BDP, ~e so upoštevani tudi posredni stroški TI. To pa znaša skoraj polovico celotnih javnih izdatkov za TI. 6.2 Zunanja ekonomska u~inkovitost Od sredine 90. let in v teko~em desetletju se ekonomske koristi izobra`evanja v Sloveniji pove~ujejo in so v primerjavi z razvitimi dr`avami visoke. To velja zlasti za terciarno izobra`evanje, ~e mejne ekonomske koristi izobra`evanja merimo z relativnimi pla~ami ali stopnjo brezposelnosti tistih z visoko izobrazbo v primerjavi s tistimi s srednjo izobrazbo. V Sloveniji je bruto pla~a osebe z visoko izobrazbo 100% (povpre~je za EU: 57%) višja, in stopnja brezposelnosti 50% (EU: 40%) ni`ja od osebe s srednješolsko izobrazbo8. Individualna stopnja donosa izobra`evanja, ocenjena s strani razli~nih avtorjev (Stanovnik, 1995, 1997; Vodo-pivec, 1997, 2006; Ah~an et al., 2006), in izra~unana na razli~nih podatkovnih podlagah9, z uporabo enake metodologije (Mincerjeva funkcija zaslu`kov oziroma pla~) se v Sloveniji od za~etka 90. let pove~uje. Po Vodopivcu (2006) je v letu 2001 za višješolsko izobrazbo znašala 15% in za visokošolsko izobrazbo 20%; je višja kot v dr`avah OECD , kjer je bila ta stopnja izra~unana z enako metodo, a drugimi podatkovnimi podlagami (praviloma predvsem Evropski panel o gospodinjstvih, Mora et al., 2007). V 70 in 80. letih, obdobju socializma, pa sta bili tako dru`bena kot individualna stopnja donosa za TI z uporabo »celostne metode« in podatkov iz popisa vseh zaposlenih v Sloveniji, precej ni`ji kot v ve~ini drugih dr`av s podobnimi izra~uni (Bevc, 1993). Je pa bila enako kot drugje dru`bena stopnja ni`ja od individualne. Druga analiza v Sloveniji, temelje~a na uporabi iste metode, in izdelana strani Polanca s sodelavci (2008), pa ka`e za teko~e desetletje precej druga~no sliko – visoko dru`beno in individualno stopnjo donosa za TI; dru`bena stopnja za štirileten dodiplomski študij je v letu 2004 znašala 7%. 7 Ekonomska sposobnost študentov in njihovih staršev za pove~anje zasebnega financiranja terciarnega izobra`evanja Hipoteti~ne izra~une ekonomske sposobnosti staršev in študentov za pove~an prispevek k financiranju rednega dodiplomskega študija je v za~etku teko~ega desetletja izdelala Bevc s sodelavci v raziskavi za Ministrstvo za šolstvo (Bevc et al., 2001a). Ekonomsko sposobnost staršev smo ocenili prek izra~una dele`a dohodka gospodinjstev, ki bi bil potreben za pla~ilo šolnine ob razli~nih predpostavkah glede višine šolnine (kot dele` stroškov pou~evanja na študenta), po dohodkovnih deci-lih. Ekonomsko sposobnost študentov pa smo ocenili prek izra~una dol`ine obdobja odpla~evanja šolnine iz študentovih bodo~ih dohodkov (posojil za študij) ob predpostavki, da so posojila namenjena le za pla~ilo šolnine in 8 Viri podatkov: (a) pla~e v Sloveniji - Statisti~ni letopis Slovenije, 2004 (podatki se nanašajo na leto 2002), (b) vsi ostali podatki (nanašajo se na leto 2005) - OECD, 2007. 9 Ocene Stanovnika temeljijo na anketi o porabi gospodinjstev, ostali dve oceni pa na upoštevanju vseh zaposlenih. A 226 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 da letno breme odpla~ilnega dolga ne sme presegati 3-4% njihove bodo~e pla~e. V tem izra~unu so bile upoštevane razli~ne predpostavke: da študenti kon~ajo študij v rednem roku, da se diplomanti takoj zaposlijo in da za~no odpla~evati študentsko posojilo s 25. letom, to je pribli`no 2 leti po za~etku zaposlitve (ob predpostavki 4-letnega študija). Glavni rezultat analize je, da bi vpeljava šolnine za redni študij na ravni 20-30% stroškov pou~evanja na študenta zahtevala štipendije za najrevnejše, saj bi v najni`jem dohodkovnem decilu taka šolnina presegala 10% letnega dohodka gospodinjstev (arbitrarno dolo~ena raven, upoštevana tudi v podobnih analizah v svetu). Na drugi strani pa bi študenti zelo hitro (v 4 do 10 letih) odpla~ali študentsko posojilo (za šolnino). Ocena obdobja odpla~evanja šolnine prek posojila (iz študentovih bodo~ih dohodkov) je bila narejena ob predpostavki 0% obrestne mere za posojila ter neupoštevanju stroškov upravljanja programa posojil. Ob upoštevanju nekaterih bolj realnih predpostavk glede uspešnosti študija, hitrosti zaposlitve po diplomi, stroškov upravljanja programa posojil in mo`nih izgub pri odpla~evanju posojil bi bila sedanja vrednost odpla~il posojil v primeru majhnega programa posojil verjetno nizka. V tem primeru bi bilo za dr`avo lahko cenejše namesto posojil dati študentom štipendije. Stanje je lahko precej druga~no, ~e gre za ve~ji program posojil (ki je namenjen tudi pokrivanju študen-tovih `ivljenjskih stroškov med študijem), ~e so izgube zaradi neodpla~anih posojil majhne ter je majhno tudi dr`avno subvencioniranje posojil. Podobne rezultate o izvedljivosti vpeljave šolnin in študentskih posojil je dala tudi kasnejša raziskava, izdelana s strani Vodopivca in Gaberš~ka (2002), ki sta simulirala u~inke vpeljave »odlo`ene šolnine« na ravni 20% stroškov pou~evanja na študenta. ~e se posojila za tako šolnino odpla~ujejo prek dav~nega sistema, gre za avstralski model posojil. 8 Zaklju~ki Od leta 1990 se je v Sloveniji vpis na dodiplomski študij ob omejenih javnih izdatkih za TI zelo pove~al. Ta prispevek ka`e, kako je za dostop izobra`evanja razli~nim socialnim slojem ter u~inkovitost študija pomembno ravnote`je med javnim in zasebnim sektorjem pri financiranju TI, torej v delitvi stroškov med davkopla~evalce na eni strani ter dru`ino/starše in študente in drugi strani. Sedanji sistem financiranja dodiplomskega študija v Sloveniji z zelo razli~no ceno pou~evanja (šolnino) za redne in izredne študente v javnih ustanovah (za prve je šolnina enaka ni~, za druge pa je postavljena v višini celotnih stroškov pou~evanja), s štipendijami kot edino obliko neposredne dr`avne pomo~i študentom in omejenim vpisom na redni študij ter brez omejitev pri vpisu na izredni študij ne zagotavlja pravi~nosti in u~inkovitosti. Dostop tega izobra`eva-nja ni enak za razli~ne socialne skupine (dostopnost je za bogate višja kot za revne) in u~inkovitost študija je nizka. Analiza delitve stroškov med razli~ne nosilce ka`e, da je za redni dodiplomski študij v javnih ustanovah pri~akova- ni prispevek davkopla~evalcev in staršev velik, pri~ako-vani prispevek samega rednega študenta pa nizek. Redni študenti so privilegirani v primerjavi z izrednimi študenti in v primerjavi z nekaterimi kategorijami mladih, ki se ne morejo vpisati niti redno niti izredno iz ekonomskih razlogov. Na podlagi opravljenih in v prispevku predstavljenih analiz je naše stališ~e, da je v Sloveniji potrebno in mogo~e pove~ati zasebno financiranje dodiplomskega študija v javnih ustanovah s vpeljavo šolnine (na ravni 20-30% stroškov pou~evanja na študenta) in dr`avno podprtega programa študentskih posojil. Takšne spremembe bi imele za posledico zmanjšanje prispevka staršev in na dolgi rok tudi davkopla~evalcev na ra~un pove~anja prispevka rednega študenta iz njegovih bodo~ih dohodkov. V Sloveniji obstajajo vsi ekonomski razlogi za pove~ano zasebno financiranje TI tako na nacionalni ravni, kot na ravni izobra`evalnih ustanov in na ravni študenta. Klju~ni taki razlogi so: javna sredstva so omejena, pri~akovani prispevek rednih študentov je majhen, notranja u~inkovitost izobra`evalnih ustanov je nizka, obenem ni zagotovljena socialna pravi~nost v dostopnosti TI. Ocena ekonomske sposobnosti študentov in staršev ka`e, da je vpeljava šolnine (in študentskih posojil) na navedeni ravni izvedljiva. V zadnjih dveh letih je vlada spoznala potrebo po celoviti reformi sistema financiranja TI v Sloveniji ter nujnost razpolo`ljivosti nekaterih novih analiz o financiranju TI. Tako je naro~ila neodvisnim strokovnjakom izdelavo nekaj raziskav navedene tematike. To je verjetno tudi posledica dejstva, da so bile nekatere nedavne dejanske spremembe (vpeljava majhnega programa študentskih posojil ob koncu 90. let) ali napovedane spremembe (najava vpeljave šolnine za redni študij s strani ministra za visoko šolstvo, 2005-2006) niso dale pozitivnih u~inkov. Številne druge delne parcialne reforme (mehanizem financiranja izobra`evalnih ustanov, dr`avna finan~na pomo~ študentom) so bile boljše pripravljene, toda nekatere med njimi še vedno zahtevajo nadgradnjo. Nedavni neuspeli poskus pove~anja zasebnega financiranja, ki je izzval proteste študentov, je pokazal na to, da je reforma sistema financiranja terciarnega izobra`evanja zahtevna naloga. Glavni pogoji za realizacijo pove~anega zasebnega financiranja terciarnega izobra`evanja v Sloveniji so: (1) reforma mora upoštevati celovitost sistema financiranja (nujnost so~asnih sprememb sistema financiranja izo-bra`evalnih ustanov in dr`avne finan~ne pomo~i študentom), (2) reforma mora biti zelo dobro pripravljena, (3) o glavnih elementih reforme mora biti dose`eno soglasje med vsemi klju~nimi subjekti, (4) spremenjena morajo biti nekatera splošna prepri~anja, med njimi zlasti, da je terciarna izobrazba javna dobrina in da je šolnina nepra-vi~na. Potrebno pa bi bilo spremeniti tudi ustavo, saj sedanja ne dovoljuje šolnine za redni študij. Uspešnost reforme pa je vsekakor odvisna tudi od politi~ne volje in mo~i. A 227 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 Literatura in viri Adelman, C. (2004). Principal indicators of student academic histories in postsecondary education, U.S. Department of education, Washington. Ah~an. A., Polanec, S. & Trunk-Širca, N. (2006). Analiza donosnosti terciarnega izobra`evanja v Sloveniji. Koper: Fakulteta za management (neobjavljeno). Bevc, M. (1993). Rates of Return to Investment in Education in Former Yugoslavia in the 1970s and 1980s by Region, Economics of Education Review, 12: 325-343. Bevc, M. (1997). Vpeljava šolnin in študentskih posojil v za~etni dodiplomski študij v Sloveniji v funkciji pove~anja u~inkovi-tosti in pravi~nosti - zaklju~no poro~ilo (raziskava), Inštitut za ekonomska raziskovanja, Ljubljana. Bevc, M. (1999). Financiranje, razvoj in u~inkovitost izobra`eva-nja, Didakta, Radovljica. Bevc, M. (ed.) et al. (2007). Funding, Equity and Efficiency of Higher Education. International Conference Proceedings (November 21-24, 2007, Portoro`). Koper - Ljubljana: University of Primorska, Faculty of Management Koper – Institute for Economic Research Ljubljana. Bevc, M., Gorjan, N. & Prevolnik, V. (1996). Vpeljava šolnin in študentskih posojil v za~etni dodiplomski študij v Sloveniji v funkciji pove~anja u~inkovitosti in pravi~nosti – 1. del (raziskava), Inštitut za ekonomska raziskovanja, Ljubljana. Bevc, M., Prevolnik-Rupel, V. & Stanovnik, T. (2001a). Analiza pravi~nosti dr`avnega financiranja izobra`evanja v Sloveniji in mo`nosti za njeno pove~anje (raziskava), Inštitut za ekonomska raziskovanja, Ljubljana. Bevc, M., Dolenc, D., Lo`ar, B., Novak, T., Peri~-Mulac, O. & Smrekar, T. (2001b). Ekonomska u~inkovitost in pravi~nost izobra`evanja v Sloveniji ter potrebne informacijske podlage za njuno kvantifikacijo (raziskava), Inštitut za ekonomska raziskovanja, Ljubljana. Bevc, M., Urši~, S., Polanec, S.& Ah~an, A. (2008). Sistem financiranja terciarnega izobra`evanja, njegova pravi~nost in ekonomska u~inkovitost. Inštitut za ekonomska raziskovanja – Fakulteta za management Koper, Ljubljana (izide). Eurostat (2007a). Key Data on Higher Education in Europe – 2007, European Commission – Eurydice – Eurostat, Luxembourg. Eurostat (2007b). Private household spending on education and training. Euroštudent 2005 - Ekonomski in socialni polo`aj ter mednarodna mobilnost študentov v Sloveniji (2005). Ljubljana: Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo. Dosegljivo na http://www.eurostudent.si/ (3.3.2006) Furlan, B. (1998). Meddr`avna analiza dejavnikov znanja osmo-šolcev. Diplomsko delo, Ljubljana: Ekonomska fakulteta. Mora, J.G., Vila, L., Schmidt, E. K., Vossensteyn, H. & Villarreal, E. (2007). Rates of return and funding models in Europe. Final report to the Directorate-General for Education and Culture of the European Commission. Centro de Estudios en Gestion de la Educacion Superior, Valencia. OECD (1998). Education at a Glance – OECD Indicators 1998, OECD, Paris. OECD (2007). Education at a Glance – OECD Indicators 2007, OECD, Paris. OGSR (2005) Okvir gospodarskih in socialnih reform za pove~anje blaginje v Sloveniji, Slu`ba vlade Republike Slovenije za razvoj, Ljubljana. Predlog zakona o visokem šolstvu (PZVŠ, 2004), Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, Ljubljana. Polanec, S., Ah~an, A., Kozamernik, M. (2008). Donosnost terciarnega izobra`evanja v Sloveniji v obdobju 1994-2004. Draft študija za kon~no poro~ilo. V ---- et al. (2006-08) »Sistem financiranja terciarnega izobra`evanja, njegova pra-vi~nost in ekonomska u~inkovitost.« Raziskovalni projekt v teku, Inštitut za ekonomska raziskovanja – Fakulteta za management Koper, Ljubljana. Resolucija o nacionalnem programu razvoja visokega šolstva v Sloveniji, 2007-2010 - (predlog) (RNPRVŠ, 2007). Maj, 2007, Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Ljubljana. Schnitzer, K., Kuster, E. & Middendorff, E. (2005). Eurostudent Report 2005 – Social and Economic Conditions of Student life in Europe 2005, Synopsis of indicators for Austria, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Latvia, Portugal, Spain, The Netherlands and United Kingdom. Hannover: Hochschul-Informations-System (HIC). Dosegljivo na: http://www.his.de/abt2/ab21/Eurostudent/report2005/ Downloads/Synopsis%20of%20Indicators/SY (10.7.2007) Spremembe Uredbe o javnem financiranju visokošolskih in drugih zavodov, ~lanic univerz, od leta 2004 do leta 2008 (SUJFVIZ), Ur. l. RS, št 72/2004, št. 4/2006 in št. 132/2006. Stanovnik, T. (1995). Izobrazba, dohodek in socialnoekonomski status prebivalcev Slovenije, Informativni bilten, XXIX (8-9): 39-46. Stanovnik, T. (1997). The returns to education in Slovenia, Economics of Education Review, 16: 443-449. Stergar, E. (ed.), Budihna-Po`ar, D., Kump, S., Lapajne, Z. & Mihevc, B. (1988). Prou~evanje študijske poti študentov v SRS – generacija 1976, Center za razvoj univerze, Ljubljana. SURS. Statisti~ni letopis Slovenije (razli~ni letniki); Statisti~ne informacije, št. 97/2000, št. 104/2001, št. 144/2002; Rezultati raziskovanj št. 687/1997; Podatkovna baza SI-STAT; Popis prebivalstva 1991 (interna dokumentacija) in Popis prebivalstva 2002, (dosegljivo na http://www.stat.si/popis2002/ si/rezultati/rezultati_red.asp?ter=SLO&st=17;20.9.2007). Ljubljana: Statisti~ni urad Republike Slovenije. Svoljš~ak (2007). Analiza vpeljave vav~erja v slovenski visokošolski prostor, Raziskava za Slu`bo vlade za razvoj, Ljubljana. Tajnikar, M. & Debevec, J. (2007). Funding System of Full-time Higher Education and Technical Efficiency – Case of University of Ljubljana. Proceeding of the international conference “Funding, Equity and Efficiency of Higher education. Uredila: Bevc, M., Portoro` 21-24 November, 2007. Koper: Faculty of Management Koper – Institute for Economic Research Ljubljana Torkar, G. (2000). Analiza dejavnikov znanja osnovnošolcev v Sloveniji. Diplomsko delo, Ljubljana: Ekonomska fakulteta. Trunk-Širca, N., Kodri~, B., Strašek, R. & Marjeti~, D. (2007). Izdelava ekonomskega modela za simulacijo u~inkov sprememb sistema financiranja terciarnega izobra`evanja (raziskava), Fakulteta za management, Koper. Uredba o javnem financiranju visokošolskih in drugih zavodov, ~lanic univerz, od leta 2004 do leta 2008 (UJFVIDZ, 2003). Ur. l. RS, št. 134/2003. Vodopovec, M. (1997). Value of human capital in transition to market economy: Evidence form Slovenia, European Economic Review, 41: 893-903. Vodopivec, M. (2006). The Evolution and Determinants of Slovenia’s Wage Structure in the 1990s – Informativni bilten, XL (1-2): 37-50. A 228 Organizacija, letnik 41 Razprave številka 5, september-oktober 2008 Vodopivec, M., & Gaberš~ek, S. (2002). Uvedba odlo`ene šolnine v slovensko visoko šolstvo (raziskava). GEA College - The World Bank, Portoro`. Zakon o visokem šolstvu (ZVŠ). Ur.l. RS, št. 119/2006. Zakon o štipendijah (ZŠ). Ur.l. RS, št. 59/2007. Zakon o dr`avnem subvencioniranju študentske prehrane (ZDSŠP), Ur.l. RS, št. 74/2007. Zgaga, P. (ed.), Peršak, M., Volf, B. & Videnšek, A. (2004). Analiza gibanj v strukturi študentov in diplomantov terciarnega izobra`evanja, 1981-2004 (raziskava). Pedagoška fakulteta, Center for Educational Policy Studies (CEPS), Ljubljana. Zahvala Avtorica se iskreno zahvaljuje Bruce-ju Johnstone-u ter anonimnim recenzentom za zelo koristne pripombe in predloge izboljšav na predhodno ina~ico ~lanka. Milena Bevc je raziskovalka (znanstvena svetnica) na Inštitutu za ekonomska raziskovanja v Ljubljani ter docentka na Fakulteti za management v Kopru, kjer na podiplomskem študiju predava ekonomiko izobra`evanja. Doktorirala in magistrirala je na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Njena raziskovalna podro~ja zajemajo ekonomiko izobra`evanja, razvoj izobra`evanja, kazalnike izobra`evanja, migracije (zlasti beg mo`ganov) in regionalni razvoj. Izdala je dve knjigi s podro~ja ekonomike izobra`evanja ter eno s podro~ja migracij. V zadnjih desetih letih je aktivno sodelovala pri pripravi nacionalnih strateških dokumentov s po-dro~ja izobra`evanja in migracij ter vodila ve~ raziskovalnih projektov z navedenih podro~ij. Leta 2007 je v Portoro`u organizirala in vodila mednarodno konferenco o financiranju, u~inkovitosti in pravi~nosti visokega šolstva (Funding, Equity and Efficiency of Higher Education, 21.-24. november, 2007). A 229