Snaženje šol. prostorov. C. kr. okrajni šolski svet v Gorici je dne 17. januarja 1913 pod št. 3042 razposlal vsem županstvom svojega okraja sledečo okrožnico; »Učiteljsko društvo za Roriški okraj kakor tudi Kanalsko učiteljstvo se je obrnilo semkaj s prošnjo, da bi c. kr. okrajni šolski svet zvišal pavšale za snaženje in kurjavo šolskih sob. C. kr. okrajni šolski syet je v splošnem priznal upravičenost potrebe povišanja pavšalov, vendar pa je bil mnenja, da potreba zvišania ni povsod enaka, marsikje tudi ne eksistira. Za to je sklenil c. kr. okrajni šolski svet v svoji seji dne 2. t. m., da se iniormira na_ županstvih in krajnih šolskih svetih o upravičenosti in potrebi povišanja pavšalov. V smislu tega sklepa vabim vsa županstva goriškega okraja, da poizvedujejo in semkaj poročajo, za kako ceno bi se zamoglo dobiti osebo, ki bi prevzela sknb za snaženje in kurjavo na vsaki tamošnjih ljudskih šol. Eventuahio naj se naznanijo imena oseb, ki bi to skrb prevzele. Dela, ki spadajo k snaženiu so v glavnem 2kratno pometanje vseh šolskih sob. predsob, hodnika in stopnic v vsakem tednu, v katerem se vrši šolski pouk, obenem brisanje prahu in čiščenje stranišč; odpiranje in zapiranje oken dvakrat na dan za prezračenje, če se vrši isti dan pouk; 3krat na leto umivanje tal po vseh šoiskih sobah, predsobah, hodnikih in stopnicah, istočasno umivanje šip in šolske table. H kurjavi spada zakurienje vseh šolskih sob na za~ dostno temperaturo v inrzlem letnem času. Kdor sprejme skrb za kurjavo, mora si sam nabaviti tudi kurivo. Za predsednika: dr. Pavlin. Tako okrožnica! Kaj pa učiteljstvo k temu? Nič! Molči, ker tudi odoforava varčnost c. kr. okrajnega šolskega sveta, dasi ve, da ni ta opravičena pri snaženju in kurjavi šolskih učnih prostorov. Mnogi voditelji so pa s to okrožnico popolnoma zadovoljni in si mislijo: Hvala c. kr. okrajnemu šolskemu 'svetu, da nas je rešil te skrbi, pri kateri snio imeli celo lastno denarno izgubo.« Učiteljstvo goriškega okraja torej ne ugovarja temu, da odvzame c. kr. okrajni šolski svet vso to skrb šolskim voditeljem, a ie vendar uverjeno, da se z nobeno drugo osebo. ne ustvari reda v šolskih sobah pri snaženju in kurjavi, ker bi vsakdo prcvzel te posle le iz spekulacije po zaslužku. Voditelji ljudskih šol pa vrše to delo (vsaj v pretežni večini) 3e iz skrbi do snažnosti in ljubezni do šolskega reda; lc oni kurijo po predpisih, ker ne marajo tudi sami prezebati v šolskih sobah. Tuje oscbe bi gotovo za to ne skrbele, ker iščejo zaslužka in pa ker tudi celo (vsaj v mnogih ^slučajih) sovražijo šolo ter učiteljstvo. Županstva kratkomalo ne morejo sprejeti, ker najvažnejši urad v občini ni vendar za to tukaj, da bo snažil in drgnil šolske sobe in stranišča, oziroma oskrboval to delo. Vsak pameten župan se lepo zahvali za take posle, ki ne spadajo niti v njegov prene- šen in še manj v neprenešen delokrog. Ta opravila bi morda oskrboval le tak župan, ki živi s šolskim voditeljem in z učiteljstvom v sovražnosti iz edinega namena, da bi ga šikaniral in jezil z nezadostnim snaženjem in nedovoljnim kurjenjem učnih prostorov. Koliko krega in krika bi se lahko napravilo na ta način v mnogih občinah med učitelji, župani in šolskimi pometači v onih občinah, kjer so politiška nasprotstva! In celo tam bi prišlo do prepirov, kier so enakega mišljenja. Učitelj ali voditelj zahteva snago in točnost, dovolino množino kuriva strogo po toplomeru, šolski pometač pa skopari z delom in kurivom, ker želi večji dobiček in zaslužek. Vsak dan prepir, pred šolo in po šoli krik, mnogokrat tudi v navzočnosti šolske mJadine. Otroci bi se zgledevali ob takih prilikah, in vse to bi gotovo mnogo škodilo pri njih vzgoji. In nepotrebnega pisarenja c. kr. okrajnenni šolskemu svetu o umazanostih in nesnagah v šoli, o mrazu in kričanju, o sitnostih šolskega voditelja in nemarnosti šolskih pometačev bi ne bilo ne konca ne kraja. Izgovori s siabimi pečmi in nediscipliniranimi otroki bi se gromadili v pisalnem košu okrajnega šolskega sveta. iV obrambo ljubega miru torej prav topio priporočamo c. kr. okrajnemu šolskemu svetu primerno zvišanje pavšalov za snaženje in kurjenje učnih prostorov, za kar morejo pa z vso natančnostjo skrbeti edinole šolski voditelji, ki so tudi edini odgovorni za snago in red v šoli. Pa prihodnjič več, ako bo treba.