Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije.* Prof. dr. Metod Dolenc, Ljubljana. I. Opredelitev problema. Problem dopustnosti umetne sterilizacije pri ljudeh je problem za-se in se ne sme mešati s problemom odprave za-rodne ali zaplodne možnosti, niti s problemom odprave telesnega ploda. Odprava zarodne ali zaplodne možnosti pomeni * Po predavanju v društvu »Pravniku« v Ljubljani na sestanku dne 7. decembra 1927. Poleg v razpravi omenjenih si-stematiičnih. dtel o kazen« skem pravu naše diržave in di-ugih, dalje kazenskih zakonikov in osnutkov za bodt)ice kazenske zakonike so bila uporafeljana sledfeča posebna d'ela: AschaffenbuTg G.: Das VeibreOhen uod) seine Bekamipfung; BindinigsHoche: Die Freigabe der V«michtung lebensiunwerteii Lebens. Dir Mass und ihre Form; Bloch Iwan: Das SexuaiUeben unserea-Zeit; Dohna, Grafzu, A,: Di« Rechts-wid'rigkeit; Ehelolf: Altassy< risches Rechtsbuch: Forel A.: Konflikte im ScKualteben. SeKuelle Ethik. Die seJmeHte Frage; Gross Hans: Zrnr Prage dbr KaStration imd Sterilisation (Arch. f. Krim.sA. u. Kriminalistik, zv. 51); Gruber Max: Hvgiene dtes Gesohlechtslefcen«; Heise: Arztliche Tati^eit ohne Emwirkung dles Patienten; Ivers: Die Hypnose im dleutschen Strafrecht; Hof fmann E.: Lehrbuch der geriohtlichon Medicin; Kautsky: Kampf gegen den GeiburtenTiiokgamg; Kleinef: Totung auf Verlangen; Kos« slcr: Seibstmord und' Totung auf Verlangen; Mareuse Mai.x: Hand« vortenbuch der Sexualwiissenschaften (čilankii: Kastration, Sterilitat, Skop« tzen); Mayer Josepb: GesietziBche Unfruchtbarmachung Gei«teskran» ker; Meltzer EdL: Dws Problem dler Abkiirzung wlebenst»nweirtein« Lebens; Moebius: Geschlecht uikI Entartung; M o mm s en: Das t6» mische Sttafpeoht; Nacke Paul: Dic Kaistration bei geromser) KlasBen ah ein ¦vnirksamieT sOKiialor Schirtz (Arch. f. Kirim.sA. u. Kriminalii^tfe, 1 1899); Uber Kastration bcJ gewissein Entarteten (ib. 1. 1908); Die erstrti Ka.strationen aus sozialen Griinden (ib. I. 1909). 1 2 ¦ Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. * Glej dr. M. Dolenc: »Problem kazenskopravne zaščite telesnega ploda« (Po predavanju v dtuštvu »Pravnik« v Ljubljani dne 2. aprila 1924) v Prav. Vestniku (Trst) 1. 1924, št. 5. Nasprotno stališče, da bodi ukinitev nosečnosti svobodno dopustna, zastopa dr. Cedo Marko« v i č v: »Zabrana ili sloboda voljnog pobačaja«, (Gl. naš prikaz o tem dehj v Slov. Pravniku 1926, str. 173, in v Zeitschrift fiir Ostrecht [Berlin], L 1927, št. 2.) antikoncepcionalna dejanja, ki niso bila in pač ne bodo nikoli predmet zakonite uredbe. Odprava telesnega ploda zadene neko sedaj eksistentno, konkretno, če tudi šele započeto človeško bitje, sterilizacija pa sprečava za bodočnost Visako zarodno ali zaplodno zmožnost individua vobče. Ta opredelitev problema zakonite dopustnosti sterilizacije od sodobnih sorodnih problemov,^ ki jih ne mislimo razmotrivati, bi bila vseskozi negativnega značaja. V pozitivnem pogledu pa bi okvir našega problema nemara najbolje in najlažje na ta način zarisali, ako predočimo skrajna stožera vprašanj, ki se tičejo umetne sterilizacije. Na eni strani stoji primer, ko zahteva mlada lahkoživa operna pevka, ki bi rada še mnogo let služila svoji umetnosti, pa se neče odreči spolnemu občevanju z moškimi, operativno sterilizacijo, ker se boji, da bi inače spočela in da bi ji nosečnost pokvarila figuro, njene posledice pa bi jo tudi sicer ovirale v izvrševanju umetniškega poklica. Na drugi skrajni meji pa vidimo primer, ki 'se pojavlja v vsakdanjem življenju mnogobrojneje, namreč da pride blazni pohotnež, ki se je v zavodu za umobolne nekoliko pomiril, zopet na svobodo in ob novem napadu bolezni posili žensko in zaplodi ž njo novo bitje, ki postane po vsej priHki zopet blaznik ali pa zločinec. V prvonavedenem primeiru se nam vriva po sebi vprašanje, ali naj bo umetna sterilizacija poljubno dovoljena, v drugem pa, ali naj se ne odredi zakonitim potom, da se v korist človeške družbe pri patologičnih zločincih prepreči možnost, da bi dobili potomstvo. To sta dve vprašanji, nalašč na skrajni krili problema potisnjeni, vmes pa je še mnogo drugih gran tega problema, a mi moramo skušati, da najdemo za sleherno teh vprašanj rešitev, ki sicer ne bi mogla biti enotna v končnem učinku, morala pa bi vsekakor ustrezati nekemu enotnemu na- Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. Čelnemu gledišču. Posliusiti hočemo tako rešitev za že dano pravo, za lex lata, ogledali si pa bomo tudi vse momente etične in sociologične nara^•e, ki nam nudijo opore za odgovor, kako naj se problem tretira — de lege ferenda. V to sivrho pa se ne smemo izogniti dvema predvprašanjema, namreč vprašanju po sodobnih metodah umetne sterilizacije in vprašanju o historičnem razvoju celokupnega problema in o tem, kako pojmujejo značaj človeška družba vobče in zako-dajci posebej. II. Sodobni načini sterilizacije. Dandanes moremo razlikovati dvoje popolnoma različnih metod umetne odprave zarodne zmožnosti pri ženskah, oziroma zaplodne zmožnosti pri moških. Prvi način je operativni ix)seg v človeško telo z nožem, pa bilo to telo spolno že dozorelo ali ne. Ta način bi imenovali po vsej priliki krvavo metodo umetne sterilizacije. Davno znano sredstvo za odpravo zaplodne zmožnosti moških je bilo s k o p 1 j e n j e ali kastracija. Zdruzgnila, zmečkala ali izrezala sta se moda (testikla), s čimer se je za vselej pokvarila zmožnost proizvajanja moškega semena. Dandanes se tega načina umetne sterilizacije ne poslužuje — razen sekte skopcev — nihče več, ker je ne samo brutalno-ogaben, ampak radi spremljevalnih pojavov tudi za obče zdravje in morda celo za življenje skopljenca nevaren. Modemi način umetne sterilizacije, kakor ga propagirajo zlasti amerikanski kirurgi, je zasnovan na natančnem- poznavanju funkcij moškega spolovila in bi se dal na kratko tako-le opisati: Moško seme se napravlja v obeh klicnih žlezicah mod, ter prihaja od tod navzgor v oba, v mali medenici ležeča semenska mešička (vesiculae seminales), od koder se po izvest-nem nagomiljenju izlije — pomešano s sekreti, ki jih izločajo ti semenski mešički sami in pa prostata — ter Cowperjeva žle-zica na prosto. Kanal ali odtcfk (vas deferens) med klicnimi žlezicami in prostato nima v premeru niti pol .milimetra od-iprtine (lumina) in pomenja pot, po kateri mora priti sperma-tozoon iz mod do semenskih mešičkov. Če se ta tako ozka pot pretisne ali zapre, potem spermatozoon ne more priti v 1* Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. semenske mešičke, ampak ga vsrka modnik (scrotum), navzlic temu pa se kiristalno čista tekočina, ki se napravlja v prostata- in v Cowperjevi žlezici, lahko izteka po naravni cevki na prosto. Baš ob tem pojavu se je moderna medicinska veda zaustavila v svrho umetne sterilizacije moškega:- Skoro brez bolečin, eventualno celo brez lokalne anestezije se napravi ta-le operacija: Semenovod (semensko iztrebilo) se prime med palcem in kazalcem levice, vas deferens se palpira in fiksira. Nato naredi operater vrezo v vas deferens, potegne ^a skozi odprto rano s kljukico, oprosti vseh membran in spremljajoče arterije, zaveže ga nad palpiranim mestom in na to prereže. Ce so delci kanala med operacijo postali pokvarjeni, treba jih odrezati, to pa za to, da se konec, ki je bližji klicni žleznici, ne zapre. Semenovod mora namreč ta ostati odprt, da se more sekret klicnih žlezic izpražnjevati v podkožno staničje, ki ga tam vsrka. Samo na ta način se oiirani celokupnemu organizmu potrebna učinkovitost sekre-tov. Pri taki operaciji ni treba niti nitk, niti obližev, ker se ranica vsled kožnih mišic kar sama zapre in zaceli. Pacijent se more takoj vrniti k svojemu običajnemu poslu. Nemški kirurgi pa so vendar le nazora, da takih operacij ne gre omalovaževati. Oni uporabljajo lokalno anestezijo in dovoljujejo šele po 5, 6 dneh, da se operiranec posveti zopet svojemu običajnemu življenju. Ta način odprave zaplodne zmožnosti se imenuje vasektomija, pomenja pa vsekakor radikalno' ukinitev izlivanja semena na prosto, ne da bi inače motila pojave, ki spremljajo semensko ejakulacijo. Samo izpodve-zanje semenskega voda (vasoligatura) se danes ne smatra več za zanesljivo sredstvo odprave zaplodne zmožnosti. Pri ženskem spolu je umetna odstranitev zarodne zmožnosti vsekakor mnogo težja operacija, ki se da samo v narkozi izvesti in traja 35 do 40 minut. Ako sledimo istemu amerikan- ^ N«st©dkjja izvarjaAja so prevz«** v nekoiiiko skrajšani ob-Kki- iv knjige dr. Joseph Mayer: EHe gesetzlich.e Unfruchttvarmachun^ Geisteskiranker (19i27). Za pravilnost in popolnost reprod'ukcije in virov tega pi's«tel'j'a ne jamčimo, 3e manje; seveid'a, za to, da ustrez;a opis*rt«J IB«*•o«^a z-to vedtes Zrn ra^umeirs*;«' čitfc*elj«v«pra.Vhikb* s* n»m; /;abranjteno, niti tu, iz:ven tiskovnega prava in v pogledu nadaljnjih ItogiČnih konsekvenc ne sme biti dbvoljvno. Vse, kar smo navajali za nemško pravo, velja tudi za italijanski kazenski zakonik, ki kaznuje nasnovanje k samomoru ali dajanje pomoči k samomoru z ječo od 3 do 9 let, a nima nobene določbe glede privoljenja k usmrčenju. Turški kazenski zakonik je pa tudi tu itak le prost prepis italijanskih določb. Če povzamemo vse to, kar smo ugotovili glede privoljenja k poškodbi in če uvažujemo, da je odprava zarodne ali zaplodne zmožnoSii brez dvoma vitalno-važna izprememba telesne celovitosti (integritete), potem lahko ugotovimo, da po sedajšnem pravu privoljenje ali zahteva, da se odpravi ta zmožnost, sama za-se ne izključuje krivde in kaznivosti. ad b) Na drugo gori označeno vprašanje je odgovoriti v bistvu to, da ne more biti kaznivo nič, kar se stori v svrho ohranitve ali pridobitve zdravja, najsi je bilo dotično dejanje težka operacija. Kar država v skladu z vedo spozna za dopustno ali celo za priporočljivo, to ni kaznivo, niti tedaj, če operativni poseg v telo izpodleti in postane vzrok za izgubo življenja. To mora veljati celo tedaj, ko oseba, ki je bila operirana, ni privolila v operacijo, ker vsled nezavesti tega storiti ni mogla. Če uporabimo ta obče priznavana, čeprav teoretično na zelo različne načine utemeljevana načela, na odpravo zarodne ali zaplodne zmožnosti, porečemo de lege lata: Če se loti maternice rak ali če se v modih naseli tuberkuloza, je brez dvoma operativni vposeg radi odstranitve obolelih organo^^ nekazniv. Kjer pa take letalne indikacije ni, tam pa operativnega vposega treba ni, tam ni zdravstvenega cilja, tam dejanje ne sme biti dovoljeno, pa najsi oseba sama želi take operacije. Evgenetični ali socialni nagibi de lege lata nikakor he morejo opfavičiti odpravo zarodne ali zaplodne zmožnosti.^ Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. 17 Nekaj povsem drugega kakor operacija, ki povzroča sterilnost radi ozdravljenja operirane osebe, pa je operacija radi sterilnosti, ki naj bo sama sebi namen. Primer iz prakse naj to pojasni. Imel sem v Gradcu pred 15 leti rešiti pravdo radi priznanja očetovstva in radi alimentacije dveh nezakonskih otrok, ki jih je rodilo kmečko kretinozno dekle. Ker ni bila ljudem ali lastnini nevarna oseba, je ostala na domu. Vaški fantje so krepko razvito dekle še precej prijetne vnanjosti na njenih izprehodih promiscue spolno zlorabljali, seveda ž njeno voljo, pa ona niti poznala ni teh fantov, še manj je mogla navesti, kdo je oče. Tožba je propala, ker se ni dalo od nezakonske matere ničesar izvedeti, vsi drugi dokazi pa so bili nezadostni. Vprašanje se je ventiliralo, ali bi se smela odpraviti zarodna zmožnost te slaboumne, sicer pa mirne nezakonske matere, čije deca bržčas tudi ne bo na duhu zdrava? Vprašanje se ni dalo potrditi, ker ni nobenega specialnega zakona, o takšni dopustnosti, po kazenskem pravu pa v glavnem radi tega ne, ker o »skrajni sili« ni moglo biti govora; kajti brez dvoma bi že izolacija popolnoma zadostovala, da se njeno spolno udejstvovanje prepreči. Po vsem tem smo prišli do ugotovitve, da umetna steri-h*zacija po sedajšnjem pravu ni dopustna, razen če zahteva zdravstveno stanje obolele osebe takšen vposeg v telesno celovitost, da se reši višja pratvna dobrina življenja ali zdravja vobče. V. Sterilizacija po osnutkih za reformirane kaz. zak. Naš osnutek za edinstven kaz. zak. nima določbe v splošnem delu, ki bi izrekala, da dejanje ni kaznivo, če je storjeno vsled določbe drugega zakona ali odredbe pristojnega ob-lastva, kateri se mora storilec pokoriti. Utegnilo bi se smatrati, da je taka določba odveč, češ, da je sama po sebi razumljiva. Ali take argumentacije vendar ne bi hoteli proglašati za tehnično pravilno, zlasti ne, če se pokaže, da je besedilo zakona na nekaterih mestih nejasno, nepopolno ali če si določbe sem ter tja med seboj nasprotujejo. Navajanje k samomoru ali pripomoč k samomoru je de-llctum sui gcneris; pri telesni poškodbi, ki je izvršena na- 2 18 Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. klepno, pa navaja § 176 projekta posebne primere, ki se kaznujejo z robijo ali zatočenjem do 8 let, med njimi pa ni več izgube zarodne zmožnosti. Ob tekstaciji t. 4 »ako je uništen ili trajno osakačen koji ivažan dep tela ili trajno i u znatnoj meri narušeno zdravlje povredjenika«, bi bilo semkaj šteti nemara tudi izgubo zarodne zmožnosti, ali to bi veljalo po našem mnenju le za vasektomijo ali salpingotomijo. Nemogoče pa bo to konstrukcijo uveljavljati tudi pri odpravi zarodne zmožnosti z obsevanjem z rontgenovimi ali radijevimi žarki, kjer gre le za funkcionalno mptitev neke naravne zmožnosti, ki vobče ne ruši zdravja. In dubio mitius bi moralo tudi tu obveljati. Nikjer pa ni govora v projektu o privoljenju k taki operaciji. Torej ostanejo glede vasektomije in salpingo-tomije še nadalje vsi dvomi, ki so se doslej upravičeno pojavljali. Le za lahke naklepne in za vse malomarne poškodbe postane kazenski pregon odvisen od predloga oškodovane osebe, tako da se v tem pogledu pravni čut ne bo upiral ne-kaznivosti takih dejanj. Vobče je naš projekt sledil švicarskemu načrtu iz 1. 1918, ki ima takisto enake določbe glede težke poškodbe, vendar predlaga v splošnem delu točno, da dejanje, ki ga zapoveduje zakon aH uradna ali poklicna dolžnost ali ki ga zakon proglaša za dovoljeno ali za nekaznivp, ni pregrešek niti prestopek. Precej pod vplivom švicarskega projekta stoji tudi še češkoslovaški načrt za novi edinstveni kaz. zak. iz 1. 1926. Ustanavlja pred vsem načelo (§ 22), da ni kaznivo dejanje, ki je bilo pravilno izvršeno v izpolnjevanju uradne ali poklicne dolžnosti ali ki je sicer po pravnem redu zapovedano ali dovoljeno. V poglavju o deliktih zoper telo in življenje pa ustanavlja, da se znači dejanje, če kdo pohabi telo naklepno, da nastane izguba zarodne zmožnosti, kot hudodelstvo, kaznivo z zaporom od 6 mesecev do 3 let aH z ječo od 1 do 8 let. Glede nasnovanja k samomoru in glede pripomoči k samomoru ustanavlja se kaznivost le za primer, da storilec stori to dejanje iz koristoljubnih nagibov (to je vzeto iz švicarskega projekta) ali iz siceršnjih nizkotnih nagibov (to je na novo dodano). V motivih razlagajo avtorji osnutka, da namenoma niso ustanovili blažje kazni za telesno poškodovanje na za- Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. 19 htevo ali s privoljenjem, ker smatrajo, da to ni potrebno. »Kajti če je podano«, tako se glasi doslovni citat iz motivov, »nekaznivo dejanje, n. pr., transplantacija ali sicer kaznivo dejanje, n. pr. poškodovanje v svrho odtegnitve od vojaške službe, da se izhajati z nprraalnim kazenskim postavkom. Sicer pa taka dejanja, razen v navedenih primerih, niso tipična in pri enostavnih poškodbah redoma ne bo niti potrebnega predloga«. Najgloblje je zgrabil naš problem načrt kazenskega zakona, ki je izdelan skupno za Nemčijo in Avstrijo in je baš sedaj predmet posvetovanja skupnega odbora obeh parlamentov. V tem načrtu imamo v § 20 izrecno določbo, da ni kaznivega dejanja, ako je protipravnost dejanja izključena po javnem ali državljanskem pravu. Usmrtitev na izrecno in resno zahtevo je poseben zločin, zapeljanje k samomoru takisto, pripomoč pa ne. Za težko telesno poškodbo se ustanavlja naklepno dejanje, po katerem postane poškodovanec pohabljen ali v rabi svojega telesa ali svojih duševnih moči dalj časa znatno utesnjen. Posebna določba pa pravi jasno, da zdravniški vposegi in način zdravljenja, ki ustreza praksi vestnega zdravnika, niso niti telesne poškodbe niti zlo ravnanje v smislu kaz. zak. Glede privoljenja k poškodbi pa pravi naslednji paragraf, da se kaznuje telesna poškodba, storjena s privoljenjem oškodovanca, le tedaj, če dejanje navzlic privoljenju nasprotuje dobrim šegam. VI. Zaključki. Ves doslej prikazani material, ki se tiče našega problema zdaj direktno, zdaj indirektno, priča pač jasno, da kolebajo zakonodaje prav tako kot mnenja etikov, zdravnikov, higi-enikov in pravnikov. Ob taki kompliciranosti problemskih gran in pestrosti rešitev poedinih vprašanj bi se zdelo skoro nemogoče, izluščiti one enotne smernice, po katerih naj bi se zakonodaja v bodoče gibala. Ali temu vendar ni tako. Predvsem treba zavzeti stališče k vprašanju, ali naj se sploh vsa ta materija zakonito regulira. Culi smo, da pravijo Čehoslovaki, da ti primeri niso tipični, Nemci in Avstrijci pa 2* 20 Kazenskopravna presoja umetne sterilizacije. » Naslednje mnenje smo zastopali natančno tako že v svoji raz* pravi: »Sokrivd* pri siunomdni in slrŠnih Stnih«! (Pravni Vestnik. Trst^ 1. 1921, zv. 1.) gredo po drugi strani mnogo dalje; oni segajo problemu do jedra, smatrajo torej ta vprašanja za zelo tipična, prav iosege v telo svolih državljanov, kakor je n. pr. laparatomija kot pripravljalna stopnja salpingotomije ali tubektomije pri ženskah, kjer je s tem tudi pri najboljši operaterjevi volji združena smrtna nevarnost. Če se nismo mogli odločiti pri vprašanju evtanazije za državno diktirano usmrtitev, se tudi tu ne smemo izreči za državno diktirano povzročitev smrtne nevarnosti. Poleg tega pa bi procedura do izreka dopustnosti in izvedbe take operacije brez dvoma zahtevala od strani države tolikanj materialnih žrtev, da bi skoro gotovo presegali stroške za uspešno asila-cijo istih bolnikov. Že v bivši Avstriji je predlagal Hans Gross deportacijo seksualno-patoloških zločincev na otok v Dalmaciji, kjer naj bi se ad libitum med seboj razmnoževali. Danes pa misHmo, da se nam obeta sredstvo, ki bo popolnoma nadomeščalo krvavo operativno sterilizacijo kakor tudi asila-cijo ali deportacijo, namreč metoda obsevanja z rontgenovimi ali radijevimi žarki, ki bo u č'i'n-kovala samo temporarno. Ko se veda v tem pogledu vsovrši (in da se kmalu vsovrši, o tem ne dvomimo), potem ne bo težko zakonodavcu zamisliti in izvajati poseben zakon, s katerim se nanekvaren način vzame naumu obo-lelimosebam.patudišedrugimeminentnoan-tisocialnim elementom, predvsem zločincem iznavade, zaizvestnodobozarodnazmožnost, kar se bo seveda dalo po potre bi ponoviti. 24 Dokazila in dokazovanje v državljanskih pTa^^lih sporih. S tako rešitvijo, ki bi bila zasnovana na istem idejnem pojmovanju delikta, kot smo ga spoznali pri zabrani odprave za-rodne zmožnosti za zdrave osebe, dobili bi določbo, ki bi na podlagi občne določbe kazenskega zakona, da ni kaznivo, kar je dopuščeno, ustrezala socialnim potrebam, pa nikakor ne žalila čustva človekoljublja.