Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija tel: (05) 37 34 750 OBVESTILA DECEMBER 2023 AKTUALANO PRIZNANJE OBRTNIK, PODJETNIK IN NAJSTAREJŠI OBRTNIK LETA Podelitev priznanj za leto 2023 Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije vsako leto podeli dve prestižni priznanji Obrtnik leta in Podjetnik leta za njihovo odličnost in kakovost, s priznanjem Najstarejši obrtnik leta pa se pokloni tudi tistim, ki v dejavnosti vztrajajo najdlje. Ob slavnostni priložnosti svoje zaslužene diplome prejme tudi nova generacija mojstric in mojstrov. Konec novembra je OZS na slavnostnem dogodku na Brdu pri Kranju podelila prestižna priznanja Obrtnik leta 2023, Podjetnik leta 2023 in posebno priznanje Najstarejši obrtnik leta 2023 ter 126 mojstrskih diplom novim mojstricam in mojstrom. Komisija za izbor prejemnikov priznanj je izmed prijavljenih odličnih obrtnikov in podjetnikov, izbrala devet nominirancev, štiri za priznanje obrtnik leta in pet za priznanje podjetnik leta. Najstarejši obrtnik leta 2023 Franko Bergnach iz Spodnje Idrije Franko Bergnach, ki je letos dopolnil 80 let, je gostinec z vsem srcem. »Če se odločiš za ta poklic, moraš imeti veselje, moraš biti delaven in se zavedati, da to ni delo za osem ur. To je celodnevno delo, tudi ob nedeljah in praznikih,« je povedal pred nekaj leti ob prejemu zborničnega priznanja. Franko Bergnach, Bar Bernjak gostinstvo d.o.o., Spodnja Idrija Franko Bergnach je bil tudi eden od pobudnikov za ustanovitev združenja samostojnih obrtnikov občine Idrija, ki so se sestali 4. decembra 1976. Ustanovni občni zbor Združenja samostojnih obrtnikov, gostilničarjev in avtoprevoznikov občine Idrija je bil 23. junija 1977. Imenovan je bil v izvršilni odbor in bil dolgoletni predsednik sekcije za gostinstvo združenja obrtnikov občine Idrija. Skupaj s takratnim vodstvom, je zaslužen tudi, da je zbornica kupila lastne prostore. Z gostinstvom de ukvarja že od 8.decembra 1965, ko je obudil gostinsko tradicijo, ki jo je leta 1940 pretrgala vojna. Robert Medle, Roletartvo MEDLE, d.o.o. Priznanje bronasti kipec kovača za obrtnika leta in kristalni globus za podjetnika leta Robert Medle, Roletartvo MEDLE, d.o.o. Obrtnik leta 2023 Nominiranci za Obrtnika leta 2023 so bili: Anton Cigan in Peter Tibaut, KIT ŽIŽKI, proizvodnja kovinske opreme d.o.o., Boris Mastnak, Mastnak Boris s.p., Franc Maučec, STEKLARSTVO FRAMA d.o.o., Klemen Cvek, MT CVEK d.o.o. Anton Cigan in Peter Tibaut, KIT ŽIŽKI, proizvodnja kovinske opreme d.o.o. Podjetnik leta 2023 Nominiranci za Podjetnika leta 2023 so bili: Bojan Petrovič, PETROVIČ, podjetje za trgovino in storitve d.o.o., Igor Arh, METALIKA, proizvodnja pohištva, furnirnega aluminija in inženiring d.o.o., Miran Rauter, HERMI d.o.o., Primož Zelenšek, CHIPOLO, raziskave in razvoj na področju elektronike, d.o.o. 126 novih mojstric in mojstrov Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije mojstrske izpite izvaja že od leta 2000, izobraževanja in izpiti za pridobitev diplome pa potekajo za 54 mojstrskih nazivov. V sklopu letošnjega slavnostnega dogodka je bilo podeljenih tudi 126 mojstrskih diplom novi generaciji mojstric in mojstrov. Poleg že uveljavljenih mojstrskih nazivov bo letos prvič diplomo prejel tudi mojster za suhomontažno gradnjo, največ novih mojstrov pa bo med strojnimi instalaterji. ZAKONODAJA ZAKON O DELOVNIH RAZMERJIH Spremembe Zakona o delovnih razmerjih od 16. novembra 2023 Sprememba Zakona o delovnih razmerjih (ZDR-1D, Ur.l. 114/2023 z dne 15.11.2023) je začela veljati 16.11.2023, razen določbe povezanih z varstvom delavskih predstavnikov in pravici delavca do odklopa, ki začneta veljati novembra leta 2024. Uporaba nekaterih določb velja za razmerja, nastala po uveljavitvi zakona, in sicer: − sprememba obveznih sestavin pogodbe o zaposlitvi (velja za pogodbe o zaposlitvi, ki so sklenjene po uveljavitvi zakona) − spremembe pri pisnem opozorilu − subsidiarna odgovornost za izplačilo plače v okviru gradbene dejavnosti GLAVNE SPREMEMBE ZAKONA 1. delovni pogoji in pravice delavcev: − oskrbovalski dopust (upravičenost do 5 delovnih dni neplačanega oskrbovalskega dopusta v posameznem koledarskem letu) − možnost podaje predloga za sklenitev pogodbe o zaposlitvi za krajši delovni čas zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja − podaja predloga za opravljanja dela na domu zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja − podaja predloga za drugačno razporeditev delovnega časa zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja 2. usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja staršev in oskrbovalcev in pravice delavcev: − spremembe pri obveznih sestavinah pogodbe o zaposlitvi (jasneje se določa obveznost glede opredelitve dodatkov, pravice do usposabljanja ter za napotene delavce tudi povezava na enotno uradno nacionalno spletno mesto) − obveznost izročitve pisne pogodbe o zaposlitvi z zakonsko obveznimi sestavinami − podaja predloga za spremembo pogodbe o zaposlitvi ali sklenitev nove pogodbe o zaposlitvi zaradi izboljšanja zaposlitve ali pogojev dela − spremenjena vsebina obvestila agencijskemu delavcu − sprememba trajanja poskusnega dela v primeru sklenjene pogodbe o zaposlitvi za določen čas − spremembe pri izobraževanju delavcev 3. pravice žrtvam nasilja v družini: − posebno varstvo delavcev, žrtev nasilja v družini − pravica do odsotnosti z dela (5 delovnih dni plačane odsotnosti v posameznem koledarskem letu za namene urejanja zaščite, pravnih in drugih postopkov ter odpravljanja posledic nasilja v družini) − prepoved nočnega in nadurnega dela ter neenakomerne in začasne prerazporeditve delovnega časa za delavce, ki so žrtve nasilja v družini, brez predhodnega pisnega soglasja − možnost podaje predloga za opravljanje krajšega delovnega časa 4. druge spremembe: − spremembe pri pisnem opozorilu (spreminja se časovno obdobje veljavnosti pisnega opozorila in se ureja možnost izjasnitve delavca o kršitvah po izdaji pisnega opozorila) − pravica do odklopa (delodajalec je dolžan delavcem zagotavljati pravico do odklopa tako da zagotovi, da delavec v času izrabe pravice do − − − − počitka oz. v času upravičenih odsotnosti z dela ne bo na razpolago) spremembe pri prenosu letnega dopusta (v primeru upravičenih odsotnosti delavca se obdobje za prenos letnega dopusta podaljšuje iz 12 na 15 mesecev) subsidiarna odgovornost za izplačilo plače v okviru gradbene dejavnosti (odgovornost se nanaša na podizvajalske verige v primeru, da delodajalec, ki je podizvajalec ne bo poravnal plač svojih delavcev, za kar bo subsidiarno odgovoren naročnik tega podizvajalca, torej izvajalec ali podizvajalec, ki je najel tega podizvajalca, ki ni izplačal plač delavcem, ki so opravljali določena gradbena dela) spremembe pri agencijskem delu (gre za izenačitev višine nadomestila z delavci, ki so napoteni na čakanje iz poslovnih razlogov) varstvo delavskih predstavnikov po novem (gre za zadržanje odpovedi v primeru sodnega varstva) POJASNILA MINISTRSTVA MDDSZ je objavilo pojasnila v zvezi s spremenjenim zakonom o delovnih razmerjih. 1. Izročitev pisne pogodbe o zaposlitvi in obvezne sestavine pogodbe o zaposlitvi − Delavec lahko zahteva izročitev pogodbe o zaposlitvi v pisni obliki (z vsemi potrebnimi sestavinami/informacijami) in uveljavi sodno varstvo. − Za pogodbe, sklenjene po 16.11.2023 se delavcu zagotovijo tudi ustrezne informacije o pripadajočem plačilu, ki morajo zajemati vse sestavine plačila (vključno s plačilom dodatkov, tudi za nadurno delo), ter informacijo o morebitni pravici do usposabljanja, ki ga zagotovi delodajalec. − Delavcu, ki je napoten na delo v tujino, se zagotovi informacije o plačilu za delo, do katerega je delavec upravičen v skladu s pravom, ki se uporablja v državi gostiteljici ter informacija o povezavi na enotno uradno nacionalno spletno mesto. 2. Predlog delavca za sklenitev nove pogodbe o zaposlitvi zaradi izboljšanja zaposlitve oziroma pogojev dela − delavcu se omogoči, da od delodajalca zahteva drugo, predvidljivejšo in varnejšo obliko zaposlitve, kadar je ta na voljo. Poleg tega mora delodajalec delavcu na njegovo zahtevo podati odgovor, ki ga obrazloži, kadar do sklenitve spremenjene oziroma nove pogodbe o zaposlitvi ne pride. − po poteku šestih mesecev zaposlitve oziroma po poteku poskusnega dela, ko traja dlje kot šest mesecev (zaradi začasne odsotnosti delavca z dela), delavec lahko delodajalcu predlaga spremembo pogodbe o zaposlitvi ali sklenitev nove pogodbe o zaposlitvi (npr. namesto pogodbe o zaposlitvi za določen čas, pogodbo o zaposlitvi za nedoločen čas ali namesto pogodbe o zaposlitvi za krajši delovni čas, pogodbo o zaposlitvi za polni delovni čas). − delodajalec mora svojo odločitev pisno utemelji najkasneje v 30 dneh. 3. Redefinicija poskusnega dela − na novo je določena obveznost upoštevanja sorazmernosti trajanja poskusnega dela v pogodbi o zaposlitvi za določen čas (trajanje poskusnega dela se določi glede na čas trajanja pogodbe o zaposlitvi za določen čas in naravo dela). Če se sklene nova zaporedna pogodba o zaposlitvi za določen čas za isto delo, ta ne sme vključevati poskusnega dela. 4. Oskrbovalski dopust − Uvaja se pravica do petih delovnih dni neplačane odsotnosti z dela v primeru potrebe po znatnejši negi družinskega člana ali osebe, s katero delavec živi v skupnem gospodinjstvu, zaradi zdravstvenih razlogov, kadar delavec ni upravičen do odsotnosti z dela v skladu s predpisi o zdravstvenem zavarovanju. − Delavec mora delodajalca pred nastopom te odsotnosti oziroma najpozneje v treh delovnih dneh po nastopu odsotnosti o tem pisno obvestiti in navesti razloge za odsotnost in predložiti dokazila, ki izkazujejo dejstva iz izjave (npr. zdravniško potrdilo, potrdilo centra za socialno delo ipd). 5. Pravica do krajšega delovnega časa zaradi usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja − Uvaja se možnost dela s krajšim delovnim časom za določen čas delavca z otrokom do osmega leta starosti in delavca – oskrbovalca v primeru oskrbe zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja. Delodajalec se mora na delavčev predlog odzvati oziroma utemeljiti svojo odločitev najkasneje v 15 dneh. 6. Predlog delavca za opravljanje dela na domu in drugačno razporeditev delovnega časa − Če delavec predlaga sklenitev pogodbe o zaposlitvi za opravljanje dela na domu ali predlaga drugačno razporeditev delovnega časa zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja, mu mora delodajalec pisno utemeljiti svojo odločitev najkasneje v 15 dneh. 7. Neutemeljeni odpovedni razlogi − Kot neutemeljen odpovedni razlog je dodatno vključen primer odpovedi zaradi opravljanja dela na domu ali s krajšim delovnim časom ali v drugače razporejenem delovnem času zaradi potreb usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja ali zaprosilo za tak način opravljanja dela. 8. Nadgraditev postopka redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz krivdnega razloga − Na novo se določa rok možne odpovedi, če bi delavec ponovno kršil pogodbeno in drugo obveznost iz delovnega razmerja po tem, ko je bil s strani delodajalca pisno opozorjen na kršitev oziroma neizpolnjevanje obveznosti (rok, v katerem delavec ne sme ponovno storiti kršitve, se spreminja iz enega leta na šest mesecev) in skrajšuje se najdaljši dovoljeni rok, v primeru, da je rok določen v kolektivni pogodbi na ravni dejavnosti (in sicer iz dveh let na 18 mesecev). − Na novo se določi obveznost delodajalca, da delavcu v primeru podaje opozorila pred odpovedjo na njegovo pisno zahtevo, ki jo lahko poda v treh delovnih dneh od prejema pisnega opozorila, omogoči, da se v razumnem roku, ki ne sme biti krajši od treh delovnih dni in ne daljši od 30 dni, o njih izjavi (izjava o očitanih kršitvah), razen če obstajajo okoliščine, zaradi katerih bi bilo od delodajalca to neupravičeno pričakovati. S tem se na zahtevo delavca izvede zagovor o okoliščinah kršitve in se na predlog delavca vključi tudi predstavnika delavcev (sindikat, svet delavcev oziroma delavski zaupnik) ali druga oseba, ki jo delavec pooblasti. − Odločitev o pisnem opozorilu pred odpovedjo, v katero delodajalec vključi morebitne navedbe, ki jih je podal delavec glede očitanih kršitev, mora biti podana v osmih dneh po podani izjavi delavca, izražena v pisni obliki, obrazložena in vročena delavcu. 9. Delo otrok − Redefinira se časovno trajanje dela otrok, mlajših od 15 let, ki opravljajo lažja dela v času šolskih počitnic tako, da to delo ne presega šest ur dnevno (prej sedem) in 30 ur tedensko (prej 35) ter se dodatno zahteva neprekinjen počitek v trajanju najmanj dveh tednov v času šolskih letnih počitnic. 10. Pravica do odklopa − Uvaja se obveznost delodajalca, da delavcu zagotovi pravico do odklopa, tako da delavec v času izrabe pravice do počitka/upravičenih odsotnosti z dela ne bo na razpolago delodajalcu ter se določa obveznost delodajalca, da z namenom konkretizacije te pravice sprejme ustrezne ukrepe v kolektivni pogodbi na ravni dejavnosti oziroma delodajalca. Določba začne veljati v roku enega leta od uveljavitve novele zakona (novembra 2024). 11. Daljše obdobje za prenos letnega dopusta − Obdobje za prenos letnega dopusta se podaljšuje do 31. marca leta, ki sledi letu, v katerega je možen prenos letnega dopusta v skladu s tretjim odstavkom tega člena. 12. Pravice za žrtve nasilja v družini − pravica predlagati sklenitev pogodbe o zaposlitvi s krajšim delovnim časom − pravica do petih delovnih dni plačane odsotnosti v posameznem koledarskem letu v primeru urejanja zaščite, pravnih in drugih postopkov ter odpravljanja posledic nasilja v družini – delavec mora delodajalca obvestiti o odsotnosti najpozneje tri delovne dni pred nastopom odsotnosti ter delodajalcu predložiti potrdilo centra za socialno delo o izdelani oceni o ogroženosti zaradi nasilja v družini, dokazilo o podani prijavi na policijo ter dokazilo o urejanju zadev v zvezi z nasiljem v družini; − odreditev opravljanja dela preko polnega delovnega časa, neenakomerna razporeditev ali začasna prerazporeditev delovnega časa ali nočnega dela je dopustna le s predhodnim pisnim soglasjem tega delavca; 13. Subsidiarna odgovornost pogodbenika za izplačilo plače delavcem v gradbeništvu − Ureja se subsidiarna odgovornost pogodbenika za neplačilo plače delavcu, in sicer v okviru izvajanja storitve v okviru podizvajalstva v dejavnosti gradbeništva. Naročnik storitve, pri katerem podizvajalec izvaja storitev, je subsidiarno odgovoren za neplačilo plače delavcu s strani delodajalca podizvajalca. 14. Agencijsko delo − Dodane so dodatne obveznosti, da mora agencija za zagotavljanje dela delavca, ki ga napoti na delo k uporabniku, pisno obvestiti o podatkih uporabnika. − Spreminja se višina nadomestila plače v primeru predčasnega prenehanja dela pri uporabniku/v času, ko agencija ne zagotavlja dela pri uporabniku: iz 70% minimalne plače se zviša na 80% plače delavca (kot velja za nadomestilo plače v primeru čakanja na delo: 80% povprečne mesečne plače za polni delovni čas iz zadnjih treh mesecev/iz obdobja dela v zadnjih treh mesecih). 15. Varstvo delavskih predstavnikov − Spreminja se zadržanje učinkovanja odpovedi za predstavnike delavcev. Če predstavnik delavcev uveljavlja nezakonitost odpovedi pogodbe o zaposlitvi v sodnem postopku, se zadržanje učinkovanja prenehanja pogodbe o zaposlitvi podaljša do odločitve v sporu na prvi stopnji oziroma najdlje za šest mesecev. Obenem se zvišuje nadomestilo plače predstavnika delavcev v času, ko mu delodajalec prepove opravljati delo (na 80 % njegove povprečne mesečne plače za polni delovni čas iz zadnjih treh mesecev/iz obdobja dela v zadnjih treh mesecih). − Uvaja se tudi možnost vzpostavitve posebnega sklada, katerega namen je povračilo izplačanih nadomestil delavcu za čas prepovedi opravljanja dela v času zadržanja učinkovanja prenehanja pogodbe o zaposlitvi, ko sodišče prve stopnje ugotovi, da je bilo prenehanje pogodbe o zaposlitvi zakonito. ČEZMEJNO OPRAVLJANJE STORITEV Višji stroški za napotene delavce od 1. januarja 2024 Sprememba Zakona o čezmejnem izvajanju storitev (ZČmIS-1, Ur.l. 40/2023 z dne 3.4.2023) določajo zvišanje prispevkov za napotene delavce od 1. januarja 2024. Do konca leta 2023 zakon omogoča delodajalcem plačilo prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje pri nekaterih delavcih, napotenih v tujino, od bruto plače, ki bi jo prejemali za enako delo v Sloveniji. Z januarjem 2024 uveljavljene spremembe bodo zvišale stroške delodajalcev oz. znižalo neto prejemke zaposlenih. Po podatkih ministrstva je bil povprečni dodatek za napotitev na napotenega delavca leta 2021 v višini 4.270 €, po novem pa se bo po izračunih delodajalskih organizacij ta strošek povečal za 30%, zato sta Gospodarska zbornica Slovenije (GZS) in Obrtnopodjetniška zbornica Slovenije (OZS) pripravili nove izračune, da bi zakonodajalca prepričali v ponovno spremembo zakona oz. vsaj podaljšanje prehodnega obdobja za zvišanje prispevkov za napotene delavce za vsaj leto dni. ZDRAVSTVENO ZAVAROVANJE Dopolnilno zdravstveno zavarovanje v višini 35€ od 1.1.2024 obvezna dajatev Sprememba Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ-T, Ur.l. 78/2023 z dne 19.7.2023) je ukinil dosedanji način plačevanja dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja, ki smo ga plačevali zavarovalnicam. Dopolnilno zdravstveno zavarovanje bo s 1. januarjem 2024 prenesen v obvezen zdravstveni prispevek, ki ga bo v večini primerov pobirala Finančna uprava (FURS), pri nekaterih zavarovancih pa bo to izvajal Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS). Zavarovalne police, ki so jih zavarovanci sklenili pri eni od zavarovalnic, ki izvajajo dopolnilno zdravstveno zavarovanje, avtomatsko prenehajo veljati 31. 12. 2023. V zvezi s prekinitvijo polic zavarovancem ni potrebno storiti ničesar. Zadnja premija dopolnilnega zavarovanja, ki jo je potrebno plačati, je premija za december 2023. ZZZS opozarja, da zavarovane osebe ne nasedajo različnim zavajajočim ponudbam, da je potrebno v izogib plačilom ali doplačilom po 1. 1. 2024 skleniti dodatna zdravstvena zavarovanja, saj bo obvezno zdravstveno zavarovanje po 1. 1. 2024 v celoti krilo pravice v enakem obsegu, kot jo je doslej obvezno in dopolnilno zdravstveno zavarovanje. Zavezanci za plačilo prispevka Prispevek bodo plačevali vsi zaposleni, samozaposleni, kmetje, upokojenci in študentje brez statusa. Prispevka ne bodo plačevali šolajoči otroci, dijaki, študentje do 26. leta starosti. Prejemnikom denarne socialne pomoči, osebam s statusom vojnega veterana in zapornikom bo prispevek kril državni proračun. Višina prispevka Prispevek v višini 35€ se bo uskladil enkrat na leto (1. marca) z rastjo povprečne bruto plače v Republiki Sloveniji v preteklem letu. Prva uskladitev obveznega zdravstvenega prispevka bo v marcu 2025. OCENA POŽARNE OGROŽENOSTI Rok za izdelavo ocene požarne ogroženosti je 19.12.2023 Pravilnik o izdelavi ocen požarne ogroženosti, Ur. l. RS, št. 180/20 z dne 4.12.2020) določa obveznost izdelave ocene tveganja, ki je podlaga za načrtovanjem in izvajanjem splošnih ukrepov varstva pred požarom. Izdelava ocene tveganja je obvezna za: − lastnike ali uporabnike poslovnih in industrijskih objektov − za lastnike ali uporabnike večstanovanjskih objektov (ne velja za eno in dvostanovanjske stavbe). Oceno požarne ogroženosti izdelajo lastniki ali uporabniki stavb po postopku in z uporabo metodologije za izdelavo ocene požarne ogroženosti stavbe, ki je objavljena v prilogi pravilnika. Oceno požarne ogroženosti lahko izdelajo zavezanci sami ali jo za njih izdelajo pravne ali fizične osebe, ki jih zavezanci pooblastijo v skladu s predpisi o usposabljanju in pooblastilih za izvajanje ukrepov varstva pred požarom. Stopnje požarne ogroženosti so določene od 1 do 6. Pred začetkom izdelave ocene požarne ogroženosti stavbe je treba stavbo klasificirati v skladu s predpisi o razvrščanju objektov in pridobiti podatke o vseh dejavnikih za izdelavo ocene požarne ogroženosti stavbe, določenih v 7. členu pravilnika. Pri izdelavi ocene požarne ogroženosti stavbe se upoštevajo namen uporabe stavbe, gradbeni in tehnični ukrepi ter dejavnosti v stavbah. Postopek izdelave ocene požarne ogroženosti stavbe določa metodologija za izdelavo ocene požarne ogroženosti stavbe (priloga pravilnika). Ugotovljena nova stopnja požarne ogroženosti vpliva na nekatere vsebine požarnega reda (način usposabljanja, požarno stražo, požarni načrt in načrt evakuacije). Vsebine Požarnega reda se mora posodobiti z novo izračunano oceno oziroma z novo pridobljeno stopnjo požarne ogroženosti. Za objekte, kjer obstaja najmanj srednja požarna ogroženost po novem pravilniku o izdelavi ocen požarne ogroženosti se mora za objekte za katere se izdela požarni red izdelati tudi požarni načrt in načrt evakuacije. INFORMACIJE MINI BLAGAJNA ZA NEGOTOVINSKA PLAČILA Nova verzija aplikacije MiniBlagajna omogoča izdajo računa tudi za negotovinska plačila MiniBLAGAJNA je FURS oblačna rešitev, ki omogoča izdajanje gotovinskih računov tako preko spletne aplikacije kot tudi preko Android mobilne aplikacije. Namenjena je zavezancem, ki izdajajo manjše število gotovinskih računov in je brezplačna. MiniBlagajna je aplikacija za izdajo gotovinskih računov in poročanje preko vezane knjige računov (VKR), ki je dostopna zavezancem preko spletne strani FURS mini blagajna od uvedbe davčnih blagajn. Spletna aplikacija omogoča, poleg izdaje gotovinskih računov, tudi poročanje podatkov vezane knjige računov ter nekatere napredne izvoze. Račune se izda v PDF obliki in jih je mogoče tiskati na A4 list. Mobilna aplikacija omogoča izdajanje računov na mobilni napravi in tisk le teh na podprt POS tiskalnik. Obe aplikaciji omogočata delo več blagajnikov (operaterjev) na več lokacijah in več napravah. Pri tem je omogočen sprotni pregled vseh izdanih računov izdajatelja. Nova verzija aplikacije omogoča tudi izpis računa s »kodo QR za plačilo« za lažje, enostavnejše in hitrejše plačilo računa. Koda QR se izpiše v primeru, če je izpolnjeno polje »Bančni račun v IBAN obliki za tisk kode QR za plačilo. S tem tudi izdajatelji računov, ki uporabljajo MiniBlagajno, lahko omogočijo elektronsko plačevanje potrošnikom, ki želijo plačati na tak način. Mobilna aplikacija miniBLAGAJNA Mobilna aplikacija miniBlagajna omogoča izdajanje gotovinskih računov na POS tiskalnikih z uporabo tablice ali pametnega telefona z operacijskim sistemom Android. Za delovanje mobilne aplikacije je ključna stalna povezanost z internetom, ker v nasprotnem primeru aplikacija ne omogoča izdaje računov. Pred pričetkom dela z mobilno aplikacijo je potrebno imeti: 1.tablica ali pametni telefon (z operacijskim sistemom Android vsaj 4.4.x KitKat ali višje). 2. POS tiskalnik: z brezžično povezavo ali z USB povezava (kabel) 3. Namensko digitalno potrdilo za gotovinsko poslovanje, vezano na poslovni subjekt, za katerega se izdaja račune (lahko je enak kot za spletno aplikacijo) UKREPI NA PODROČJU ZDRAVSTVENEGA VARSTVA Bolniška odsotnost v breme delodajalca ponovno 30 delovnih dni Predlagane spremembe Zakona o nujnih ukrepih na področju zdravstvenega varstva uvajajo določene trajne in začasne nujne ukrepe na področju zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja, zdravstvene dejavnosti, absentizma in poklicev v zdravstveni dejavnosti. Na področju bolniške odsotnosti so predlagani naslednji ukrepi: − skrajšanje obdobje prejemanja nadomestila za čas odsotnosti v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja, s tem pa podaljšanje obdobja bolniškega nadomestila v breme delodajalca za prvih 30 delovnih dni, − višina nadomestila se ohranja na isti ravni celoten čas odsotnosti, − uvaja se zgornja meja višine nadomestila na 2,5kratnik povprečne plače. Predlog zakona podrobneje določa način pobiranja obveznega zdravstvenega prispevka. moramo namestiti na računalnik, številne prednosti, saj omogoča: − identifikacijo visoke ravni zanesljivosti v spletnem okolju za varno uporabo različnih e-storitev, − varen dostop do e-storitev prek računalnika, telefona ali tablice, − elektronski podpis dokumentov, ki je enakovreden lastnoročnemu podpisu, − izvajanje številnih storitev na spletu brez obiska upravnih enot, − nova osebna izkaznica s čipom nadomešča tudi kartico zdravstvenega zavarovanja. Mobilna aplikacija eOsebna spremeni pametni telefon v čitalnik pametnih kartic in omogoča dostop do digitalnih potrdil, nameščenih na osebni izkaznici, tako pa postane prijava v e-storitve enostavna, pot do storitev in ustanov pa se bistveno skrajša. OBVEZNO IZDAJANJE IN IZROČANJE RAČUNOV Obveza izdajanja računov že od aprila letos Od 18. aprila 2023 morajo izdajatelji računov ponovno obvezno izročati račune končnemu potrošniku za kupljeno blago oziroma prejeto storitev. Eden glavnih razlogov za sprejetje tega ukrepa drastičen upad števila potrjenih računov v nekaterih dejavnostih, kritičnih z vidika sive ekonomije. FURS ugotavlja, da število izdanih računov v določenih dejavnostih, še vedno ni doseglo pričakovane ravni glede na leto 2019. Iz ugotovitev na terenu in prejetih prijav, pa še vedno ugotavljajo kršitve predpisov, ki kažejo na obstoj sive ekonomije: − v tekočem letu je FURS na podlagi izvedenih nadzorov sive ekonomije na področju davčnih blagajn z nadzori mobilnih oddelkov opravil 5.283 nadzorov in ugotovil skoraj 21% nepravilnosti. Poleg tega je izvedel 671 inšpekcijskih nadzorov, kjer je bilo ugotovljenih nekaj več kot 36% kršitev. − na področju nadzora zaposlovanja na črno so v tekočem letu z nadzori mobilnih oddelkov opravili 5.824 nadzorov in v 27,35% ugotovili nepravilnosti. Poleg tega je bilo z nadzori v inšpekciji izvedenih 170 nadzorov, kjer so bile kršitve ugotovljene v 62,35%. Decembra 2023 bo FURS na področju davčnih blagajn in zaposlitev nadzore okrepil. ELEKTRONSKA OSEBNA IZKAZNICA Nova osebna izkaznica je veliko več kot identifikacijski dokument Elektronska osebna izkaznica omogoča elektronsko identifikacijo in elektronski podpis, pri čemer pa ima v primerjavi s klasičnim digitalnim potrdilom, ki ga DIGI INFO TOČKA V IDRIJI IN CERKNEM Elektronsko osebno izkaznico lahko aktivirate na Digi info točki Digi info točka na območju Občine Idrija in Občine Cerkno deluje na: − Območni obrtno-podjetniški zbornici Idrija, Lapajnetova ulica 19, Idrija in v − Večnamenskem centru Cerkno, Bevkova ulica 22, Cerkno Za pomoč pri aktivaciji elektronske osebne izkaznice na DIGI INFO TOČKI, morajo občani s seboj prinesti: pametni telefon ali prenosni računalnik, novo elektronsko osebno izkaznico in začetno geslo, ki jo je prejel z novo osebno izkaznico, .... Za prijavo v elektronske storitve in elektronsko podpisovanje je osebno izkaznico potrebno aktivirati. Aktivacija se opravi le enkrat. Zanjo potrebujemo enkratno geslo, ki ga prejmemo po pošti oziroma prevzamemo na upravni enoti. Ko osebno izkaznico aktiviramo, začetnega gesla ne potrebujemo več. Za redno uporabo si v postopku aktivacije nastavimo svojo kodo PIN. Kodo PIN bo potrebna pri prijavi v elektronske storitve in pri elektronskem podpisovanju. − oddaja vlog za vpis bodočih študentje na fakulteto (portal eVŠ) − poročanje o porabi elektrike, pregledujete različne račune porabe (portal mojElektro), − uporaba storitev zavarovanj (portal iTriglav), − pregled trga nepremičnin in vrednotenja nepremičnin (portal ePROSTOR) DELA PROSTI DNEVI LETA 2024 Elektronsko osebno izkaznico lahko uporabljamo na različnih državnih portalih. Z njo lahko dostopamo do portalov in vsebin, kot so npr.: Portal e-uprava − potrdila o nekaznovanosti − oddaja vloge za očetovski dopust, otroški dodatek, za znižano plačilo vrtca − sprememba prijave začasnega prebivališča − oddaja vloge za štipendije − vloga za pridobitev lokacijske informacije − vloga za pridobitev subvencije za električna vozila − preverjanje kazenskih točk (prometni prekrški) − pregled podatkov naših nepremičninah − pregled podatkov o našem vozilu, veljavnost prometnega dovoljenja, … Portal eDavki − oddaja vloge za olajšave za vzdrževane družinske člane, − oddaja vloge za davek na motorna vozila, − napoved za odmero dohodnine od dohodka iz oddajanja premoženja v najem, − izjava za namenitev dela dohodnine za donacije, Za oddajo vlog na portal eDavki, mora biti fizična oseba obvezno prijavljena na eVročanje, sicer vloge ne more oddati. Portal eZPIZ − kronološki pregleda zaposlitev − oddaja obrazcev, vezane na pokojnino − vpogled v podatke o izpolnitvi pogoja za upokojitev − vpogled v podatke o višini pokojnine ob izpolnitvi pogoja za upokojitev Portal zVEM Portal omogoča vpogled o: − zdravstvenem zavarovanju in po njej zavarovanih družinskih članih − statusu dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja − evropski kartici, − izbranih zdravnikih − prejetih zdravstvenih storitvah − receptih, naročanju na preglede − izdanih eBOL oz. bolniških listih − izdanih zdravilih na recept − prejetih medicinskih pripomočkih − o izdatkih za zdravstvene storitve izvedene v Sloveniji, Drugi portali − − − − − − − − − − − − − 1. januar (ponedeljek): novo leto 2. januar (torek): novo leto 8. februar (četrtek): Prešernov dan 1. april (ponedeljek): velikonočni ponedeljek 27. april (sobota): dan upora proti okupatorju 1. maj (sreda): praznik dela 2. maj (četrtek): praznik dela 25. junij (torek): dan državnosti 15. avgust (četrtek): Marijino vnebovzetje 31. oktober (četrtek): dan reformacije 1. november (petek): dan spomina na mrtve 25. december (sreda): božič 26. december (četrtek): dan samostojnosti in enotnosti POTREBE PO KADROVSKIH ŠTIPENDISTIH Poziv delodajalcem za oddajo potreb po kadrovskih štipendistih za šolsko/študijsko leto 2024/2025 Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije je objavil Poziv delodajalcem za oddajo potreb po kadrovskih štipendistih za šolsko/študijsko leto 2024/2025. Namen javnega poziva je zbrati ponudbo kadrovskih štipendij z namenom informiranja učencev, dijakov in študentov o vseh razpoložljivih kadrovskih štipendijah pred izbiro izobraževanja in s tem podporo njihovemu odločanju za izobraževanje glede na potrebe na trgu dela in ponuditi delodajalcem enotno oddajanje potreb po kadrovskih štipendistih in promocijo potreb med učenci, dijaki in študenti. Prijavo potreb po kadrovskih štipendistih za šolsko/študijsko leto 2024/2025 so dolžni oddati vsi delodajalci, ki želijo dijakom oziroma študentom podeliti kadrovsko štipendijo in sicer preko spletne strani sklada https://www.srips-rs.si tako, da se prijavijo v Izmenjevalnico. Objavljena so tudi navodila, kako oddati potrebo v Izmenjevalnici. Delodajalec se lahko odloči ali želi, da je njegova objava javna ali ne. Rok za oddajo potreb: 31. januar 2024 Informacije: pri skladu po e-pošti kadrovske@skladkadri.si ali na telefonski številki 01 43 45 882. PRISPEVKI IN DAVKI PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2N) določa od 1. januarja 2023 za samostojne podjetnike in druge fizične osebe z dejavnostjo poenoten rok za plačilo predhodne akontacije dohodnine in prispevkov za socialno varnost. Obe obveznosti je potrebno plačati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. Plačilo prispevkov z enim e-računom Družbeniki in samozaposlene osebe lahko prispevke plačujejo poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa FURS, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja eračuna« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. FURS zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravi zbirni plačilni nalog in ga pošlje zavezancu v obliki eračuna v njegovo spletno banko. Zavezanec plačilni nalog potrdi in s tem poravna obveznosti. Izdaja e-računa je vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in akontacije davka. Na ta način lahko predhodno akontacijo dohodnine in vse štiri obvezne prispevke za socialno varnost samostojni podjetniki poravnajo z enim plačilnim nalogom - e-računom. Prijavo na prejem e-računa za plačilo obveznih dajatev oddajte v svoji spletni banki. E-račun, ki ga boste prejeli v spletno banko nekaj dni pred iztekom roka za plačilo, bo vseboval vse podatke potrebne za izvršitev plačila. Prav tako se zmanjša tveganje, da bi pozabili plačati davčne obveznosti. Rok za plačilo akontacije in prispevkov je do 20. v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2022 je 2.023,92€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.214,35€ (60% x 2.023,92€), najvišja pa 7.083,72€ (3,5 kratnik PP 2022 = 3,5 x 2.023,92€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2023 dalje so v višini 463,87€, najvišji pa 2.705,97€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (PODO-OPSVZ) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v obračunu niso pravilni in/ali popolni, ali če obrazec PODO-OPSVZ ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti obračun najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PLAČEVANJE PRISPEVKOV Pri plačilu davkov, prispevkov in drugih obveznih dajatvah zavezanci z referenco na plačilnem nalogu določijo vrsto dajatve ali pa izberejo način plačila s katerim poravnajo več vrst dajatev, in sicer tako da, združijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni oziroma istemu IBAN računu. Uporabljena referenca pri plačilu vpliva na način zapiranja terjatev s plačili v davčnem knjigovodstvu. 1. Primer: plačilo z referenco na izbrano dajatev ali izvršilni naslov (npr. SI19 DŠ-45004; pri čemer DŠ pomeni davčno številko zavezanca in šifra dajatve 45004 za prispevke za zdravstveno varstvo) zapre zapadle in nezapadle terjatve za izbrano vrsto dajatve. 2. Zapiranje s plačilom s splošno referenco (SI19 DŠ99996; oznaka 99996 določa, da se plačilo uporabi za vse dajatve na podračunu) pa se izvede šele, ko terjatve dospejo v plačilo in sicer znotraj prehodnega davčnega podračuna na katerega je prispelo. Pri uporabi splošne reference se prednostno zapirajo terjatve, ki so prej dospele v plačilo. 3. Z enim plačilom se lahko plača več vrst dajatev z združitvijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni, istemu IBAN računu: IBAN Referenca SI19 namen SI56 01100-8881000030 DŠ-99996 akontacija davka, prispevki (st. varstvo, zaposlovanje) SI56 01100-8882000003 DŠ-99996 Prispevki PIZ SI56 01100-8883000073 DŠ-99996 Prispevki ZZ Pravilno izpolnjen plačilni nalog je pogoj za pravilno evidentiranje prejetega plačila v knjigovodsko evidenco. V primeru pomote pri vpisovanju se lahko plačilo knjiži na napačnega zavezanca ali zapira napačno odprto postavko. V primeru odprte terjatve in obveznosti, lahko predlagate pobot, v primeru preveč ali napačno plačane dajatve lahko predlagate vračilo ali preknjižbo. Plačilo z enim e-računom Zavezanec lahko prispevke plačuje poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) in akontacijo davka na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. V eDavke FURS 10. v mesecu vloži obračun prispevkov. Do 15. v mesecu zavezanec tako vložen obračun lahko popravi (v primeru bolniške ali druge odsotnosti z dela). Obveznosti je potrebno poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 2. Od 1.1.2023 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 42,91€ in sicer 10,73€ (povprečna plača oktober 2022 = 2.024,03€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 32,18€ (25% povprečne plače oktober 2022 = 25% X 2.024,03€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 3. Od 1.4.2023 do 31.3.2024 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 42,19€ (doslej 41,04€). Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.30/2023 z dne 10.3.2023) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki od 1.4.2023 so 85,10€ (42,91€ + 42,19€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila – 1. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 42,19€ do 31.3.2024 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 42,91€ od 1.1.2022 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Primer plačila – 2. Način (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevki PIZ DPD 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 42,19€ do 31.3.2024 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek : Prispevek ZZV DPD 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA -99996 42,91€ od 1.1.2023 Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2023 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.821,53€ (90% povprečne letne plače za leto 2023, ki je 2.023,92€), najvišja pa 7.083,72€ (3,5 kratnik PP 2022 = 3,5 x 2.023,92€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 695,82€ in največ v višini 2.705,97€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1. 3. 2022 do 28. 2. 2023 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju 1.181,75 € (60 % povprečne bruto plače za leto 2021, ki je bila 1.969,59€). Za izplačila od 1.3.2023 do 28.2.2024 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.214,35 € (60% povprečne bruto plače za leto 2022, ki je 2.023,92 €). Minimalna plača 2023 za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2023, je 1.203,36€. PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-O (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2023 v višini 6,07€ (0,30% PP za oktober 2022 = 0,3% x 2.024,03€) in se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.7/2022 z dne 20.1.2023) določa od 21. januarja 2023 minimalno bruto urno postavko za začasno in občasno delo dijakov in študentov v višini 6,92 € (doslej 6,17€). Zakonsko določena bruto urna postavka za opravljeno uro začasnih in občasnih del dijakov in študentov (na podlagi 130. c člena Zakona za uravnoteženje javnih financ) ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Minister, pristojen za delo, je na podlagi 6. člena Zakona o minimalni plači določil znesek minimalne plače, ki za plačilo dela, opravljenega od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2023, znaša 1.203,36 €. Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV Zakona o urejanju trga dela (ZUTD) določa, da začasno ali občasno delo lahko upokojenec opravlja v obsegu največ 60 ur v koledarskem mesecu, pri čemer neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Ne glede na navedeno lahko upokojenec opravlja začasno ali občasno delo tudi največ 90 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Sprememba Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-G), Ur.l.54/2022 z dne 20.4.2022 je določila, da bruto urna postavka upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako, da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Od 4. maja 2022 do 28. februarja 2023 bruto dohodek za opravljeno začasno in občasno delo v seštevku v koledarskem letu ne sme presegati 9.237,96 €, od 1. marca 2023 do 28. februarja 2024 pa ne sme presegati 10.346,52 €. Višina bruto urne postavke in višina bruto dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajujeta z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo, ter ju enkrat letno določi minister, pristojen za delo, in objavi v Uradnem listu Republike Slovenije najpozneje do konca februarja v koledarskem letu. Višina bruto urne postavke na osnovi spremembe zakona velja od marca tekočega koledarskega leta do vključno februarja naslednjega koledarskega leta. Od 4.maja 2022 do 28.2.2023 urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev ne sme niti nižja od 6,17 €, od 1. marca 2023 do 28. februarja 2024 pa ne nižja od 6,92€. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za september 2023 je znašala 2.174,70€, neto plača pa 1.413,16€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar september 2023 je znašala 2.184,85€, neto 1.420,21€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje julij september 2023 je znašala 2.199,51€, neto 1.427,84€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje predstavite vprašanje (tema svetovanja). Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05)37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ IZ URADNEGA LISTA 113 113 114 115 116 117 118 118 118 121 121 121 121 121 122 122 10.11. 10.11. 15.11. 15.11. 17.11. 20.11. 24.11. 24.11. 24.11. 1.12. 1.12. 1.12. 1.12. 1.12. 5.12. 5.12. Sprememba Uredbe o odpadkih Sprememba Pravilnika o dostavi podatkov za odmero dohodnine Sprememba Zakona o delovnih razmerjih (ZDR-1D) Sprememba Zakona o tujcih (ZTuj-2H) IDRIJA - Sprememba Odloka o proračunu Občine Idrija za leto 2023 Sprememba Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 (ZIUOPZP-A) Pravilnik o določitvi rokodelskih panog Sklep o dopolnitvah Sklepa o določitvi upravičencev do donacij za leto 2023 Poročilo o gibanju plač za september 2023 IDRIJA - Odlok o prenehanju veljavnosti Odloka o ustanovitvi javnega podjetja Regijski center za ravnanje z odpadki Nova Gorica d.o.o. IDRIJA - Odlok o spremembi Odloka o proračunu Občine Idrija za leto 2024 IDRIJA - Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o ustanovitvi javnega zavoda – Zavod za turizem Idrija IDRIJA - Sklep o vrednosti točke za določitev višine nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča za leto 2024 IDRIJA - Sklep o prenehanju statusov grajenega javnega dobra lokalnega pomena Sprememba Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1N) Sprememba Zakona o štipendiranju (ZŠtip-1C) PRISPEVKI - NOVEMBER 2023 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 0888 0888 0888 2000 3000 1000 1000 003 073 030 030 referenca SI19 SI19 SI19 SI19 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji ZASEBNIK najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.214,35€ 1.821,53€ 7.083,72€ (60% PP 2022=60% X 2.023,92 €) (90% PP 2022=60% X 2.023,92€) (3,5 kratnik PP 2022) 443,54 244,99 3,63 3,63 695,80 1.724,89 952,77 14,16 14,16 2.705,98 295,69 163,33 1,19 2,42 2,43 463,87 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke je 60% PP za leto 2022 (PP je 2.023,92€), prispevki skupaj 463,86€ 1.214,35 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2022 (60% x 2.023,92€= 1.214,35€) individualno 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2022 (PP za 2022 je 2.023,92), prispevki skupaj: 695,80€ 1.821,53€ 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2022 (3,5 x 2.023,92€), prispevki skupaj: 2.705,98€ 7.083,72 € OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 16.000,00 € (mesečni do 1.333,33 €) - letni dohodek nad 16.000,00 € (mesečni nad 1.333,33€) mesečna olajšava € 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,47 224,83 244,42 407,67 291,67 241,97 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.330,33€ - mesečni bruto dohodek nad 1.333,33€ - za osebe do dopolnjenega 29. leta starosti 6. za zavezanca po dopolnjenem 70. letu starosti 7. za invalida s 100% okvaro 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,67 108,33 125,00 1.515,72 OBRTNIKI - POPOLDANCI namen letna olajšava € 5.000,00 + (18.761,40 -1,17259 x skupni dohodek) 5.000,00 2.698,17 2.933,00 4.892,00 3.500,00 2.903,66 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 416,67€ 1.300,00 1.500,00 18.188,61 DELOVNI DNEVI sklic prehodni račun akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ Znesek € PRAZNIKI 21 168 1 8 OBRAČUN UR 42,19 42,91 SKUPAJ 22 176 85,10 PODATKI O PLAČAH Povprečna plača SEPTEMBER 2023 Povprečna plača JANUAR - SEPTEMBER 2023 Povprečna plača JULIJ - SEPTEMBER 2023 Povprečna bruto plača (PP) 2022 Minimalna plača od 1.1.2023 bruto € 2.174,70 2.184,85 2.199,51 2.023,92 1.203,36 neto € 1.413,16 1.420,21 1.427,84 1.318,64 STOPNJE PRISPEVKOV PRISPEVEK Prevoz na delo Kilometrina za službeno potovanje Regres za letni dopust Dnevnice za službeno pot v Sloveniji SI19 DŠ-44008 6,36% 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje, starševsko varstvo SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% LESTVICA 8.755,00 25.750,00 51.500,00 74.160,00 1.400,80 5.819,50 14.317,00 23.154,40 SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.755,00 + 33 % nad 25.750,00 + 39 % nad 51.500,00 + 50 % nad 74.160,00 SI19 DŠ-40002 Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela, prisotnost na delu nad 10 ur za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (Uredba Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.162/2022) Uredba (Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.114/2021) Uredba (Ur.l.87/2022) Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec 6-8 ur 8-12 ur Uredba (Ur. l. 162/2022) nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € KONTO 8,85% Vrsta izplačila ( neobdavčeno do zneskov po Uredbi) Terenski dodatek DELODAJALEC 15,50% POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Znesek za prehrano DELAVEC Pokojninsko in invalidsko zavarovanje Zdravstveno zavarovanje Dohodnina € 8.755,00 25.750,00 50.000,00 74.160,00 DELOVNI DELOVNI DNEVI NOVEMBER 2023 7,96 € + 0,99 € 4,49 € 0,21 € 140 € mesečno 0,43 € 2.174,70€ 9,69 € 13,88 € 27,81 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 116,73 484,96 1.193,08 1.929,53 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 729,58 nad 2.145,83 nad 4.291,67 nad 6.180,00 VSEBINA AKTUALANO .......................................................................................................................................................................... 1 PRIZNANJE OBRTNIK, PODJETNIK IN NAJSTAREJŠI OBRTNIK LETA .................................................................................. 1 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 2 ZAKON O DELOVNIH RAZMERJIH .................................................................................................................................... 2 ČEZMEJNO OPRAVLJANJE STORITEV ............................................................................................................................... 5 ZDRAVSTVENO ZAVAROVANJE ........................................................................................................................................ 5 OCENA POŽARNE OGROŽENOSTI .................................................................................................................................... 5 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 6 MINI BLAGAJNA ZA NEGOTOVINSKA PLAČILA .................................................................................................................. 6 UKREPI NA PODROČJU ZDRAVSTVENEGA VARSTVA ......................................................................................................... 7 OBVEZNO IZDAJANJE IN IZROČANJE RAČUNOV ............................................................................................................... 7 ELEKTRONSKA OSEBNA IZKAZNICA ................................................................................................................................. 7 DIGI INFO TOČKA V IDRIJI IN CERKNEM ......................................................................................................................... 7 DELA PROSTI DNEVI LETA 2024...................................................................................................................................... 8 POTREBE PO KADROVSKIH ŠTIPENDISTIH ...................................................................................................................... 8 PRISPEVKI IN DAVKI ............................................................................................................................................................ 9 PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM ........................................................................... 9 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ....................................................................................................................... 9 PLAČEVANJE PRISPEVKOV .............................................................................................................................................. 9 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI .............................................................................................. 10 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ........................................................................................................... 10 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 10 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 11 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 11 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 11 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 12 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA .................................................................................................................................. 12 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE ................................................................................................................... 12 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 12 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 12 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 12 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 12 PRISPEVKI - NOVEMBER 2023 ........................................................................................................................................... 13