Psiholo.ka obzorja / Horizons of Psychology, 10, 2, 129-131 (2001)* © Dru.tvo psihologov Slovenije 2001, ISSN 1318-187* Recenzija* Ocena knjige .Psihologija otro.ke igre. Od rojstvaRdo vstopa v .olo.R LUDVIK HORVATy*y Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, Ljubljana* eview of the book .Psychology of Child.s play.RFrom infancy to school.R LUDVIK HORVATy University of Ljubljana, Department of Psychology, Ljubljana, Slovenia* Kljuene besede: maleek, razvoj, otro.ka igra, razvojna psihologija, teorijey Key words: infant, develpoment, childhood play, developmental psychology, theoriesy CC=2800y Marjanovie Umek, L. in Zupaneie, M. (ur.) (2001). Psihologija otro.ke igre. Od* rojstva do vstopa v .olo. Ljubljana: Znanstveni in.titut Filozofske fakultetey(ISBN: ISBN 86-7207-130-1).y Knjiga z naslovom »Psihologija otro.ke igre. Od rojstva do vstopa v .olo« avtoricyLjubice Marjanovie Umek, Maje Zupaneie, Tine Kaveie, Ur.ke Fekonja, Petre Le.nikyMusek in Sa.e Ceeia Erpie, v kateri sta besedila uredili Ljubica Marjanovie Umek inyMaja Zupaneie, je novo delo v zbirki izdaj Znanstvenega in.tituta Filozofske fakultete.yNa Filozofski fakulteti v Ljubljani namree poteka bogata zalo.ni.ka in izdajateljskaydejavnost s podroeja humanistike in dru.boslovja v treh razlienih segmentih. Tiskovnaykomisija fakultete izdaja raznoliko uebeni.ko literaturo, ki se primarno uporablja zayizvajanje posameznih izobra.evalnih programov na sami fakulteti in pogosto .e priy .tudiju drugih visoko.olskih zavodov. Mnogi od teh uebenikov predstavljajo tudi sintezoy Naslov / address: red. prof. dr. Ludvik Horvat, Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, A.kereeva 2,* 1000 Ljubljana, Slovenija, e-mail: ludvik.horvat@ff.uni-lj.si* 130RL. Horvat* dolgoletnega raziskovalnega dela posameznih avtorjev. Znanstveni institut FF pa seyosredotoea na izdajanje skorajda izkljueno del, ki predstavljajo raziskovalne dose.keyna posameznih raziskovalnih programih ter projektih; toda tudi ta dela, zlati monografije,yso pogosto - poleg medija za objavo samih rezultatov raziskovanja - dobrodo.li .tudijskiypripomoeki. V to kategorijo del spada knjiga, ki jo predstavljam na tem mestu. Tretji inymanj.i segment objav na fakulteti so posamezne izdaje, ki jih izdajajo posamezni oddelkiyza svoje .tudijske potrebe, ali pa kot prigodne publikacije ob obletnicah posameznihydogodkov in jubilejih uglednih profesorjev.y Predstavljeno delo je rezultat obse.nega veeletnega raziskovalnega dela skupine,yki deluje v okviru Katedre za razvojno psihologijo na oddelku za psihologijo. Nekatereyavtorice delajo na tem podroeju .e od pet do dvajset let; mlaj.e avtorice posameznihydelov knjige pa so bile v zadnjih letih vkljueene v obse.no empirieno raziskovanjeyzlasti zgodnjih pojavnih oblik igre. Zato v knjigi ni le prikaz najnovej.ih domaeih in tujihysistemsko-teoretskih spoznanj o igri, ampak tudi bogato empirieno gradivo iz lastnegay .e ne objavljenega raziskovanja. Prav ta moment pa je avtoricam tudi omogoeil bogatoyilustracijo posameznih zahtevnih tem s konkretnimi opisi in analizami otrokove igralneyaktivnosti.y Za .e tako dobrega poznavalca in raziskovalca otrokove igre je napisatiymonografijo o tej problematiki izredno zahtevna naloga. Da ne bi za.le v stranskoyulico, so se avtorice .e na samem zaeetku spretno zavarovale s samim podnaslovomyali dodatkom naslovu, ko bralcu povedo, da se bodo ukvarjale le s problematiko otrokoveyigre od rojstva do vstopa v .olo. To nam pove, da se avtorice ukvarjajo le zyontogenetskim vidikom otrokove igre in to na razvojno jasno opredeljenem obdobju.yDruga omejitev pa je razvidna iz istega konteksta samega naslova, ko omejijo obravnavoypojava igralne aktivnosti le na psiholo.ka vpra.anja. Kot tretjo varovalko lahko omenimoykolektivno ustvarjanje, kjer se posamezne avtorice ukvarjajo le s posameznimi segmentiypsihologije otrokove igre. Iz konteksta same knjige je to razvidno pri vsakem poglavjuyposebej, ker ga spremlja obse.en in relevanten seznam virov za obravnavanoyproblematiko.y Ee za uvod v predstavitvi knjige povzamem misli velikega ruskega psihologayL.S. Vigotskega, lahko trdim, da je igra nespecializirana in nediferencirana aktivnost;ykot taka ima specifieno vlogo v elove.ki ontogenezi du.evnosti. Izgleda, da je igrayidealen poligon za razvoj in testiranje najrazlienej.ih du.evnih procesov, kajti v igralniyaktivnosti otrok sam prevzame obe vlogi . vlogo drugega nasproti sebi in obratno . inyna ta naein postopno razvije kontrolo nad vsem, kar bi sicer lahko obvladal le s pomoejoyodraslih. Za igro kot funkcionalni sistem ni karakteristiena le kompleksnost njeneystrukture, ampak tudi fleksibilnost vlog, ki jo odigrajo njene strukture; tako lahko isteyreakcije otroka udejanimo na povsem drug naein in pride do zamenjave ene psihieneyfunkcije z drugo.y Knjigo tvori devet poglavij posameznih avtoric, kjer predstavlja vsako poglavjeyzaokro.eno celoto. Osrednji avtorici knjige sta profesorici L. Marjanovie - Umek iny Recenzija*131R M. Zupaneie, ki sta prispevali tudi uvodno poglavje, katero govori o teorijah otro.keyigre. Za opredelitev igre sta vzeli naslednje kriterije: namernost, usmerjenost naypredmete, odsotnost posledic, notranjo motivacijo in oblikovanje alternativne stvarnosti.yAvtorici pa se .e posebej zadr.ita pri razlagi igre skozi posamezne razvojno psiholo.keyteorije (biologistiene, kognitivistiene, jezikovne, psihodinamske in strukturalististienoytaksonomske).y V nadaljevanju knjige je posebej obravnavana igra pred.olskega otroka naydeskriptivni ravni, ki zajema opise posameznih glavnih oblik igre: funkcijska,ykonstrukcijska, dojemalna, simbolna in igre s pravili. V tretjem poglavju knjige je natoy .e posebej podrobno obdelana igra mlaj.ega otroka . maleka v povezavi z otrokovimygovornim in socialnim razvojem. K temu se nave.e naslednje poglavje o igri pred.olskegayotroka, kjer je te.i.ee na igri kot podpori razvoja mi.ljenja, socialne kognicije inygovornega razvoja. Naslednja poglavja podrobno obravnavajo sredstva ali pripomoekeyza igro, vlogo odraslih v otrokovi igri in pomen igre v kurikulumu za pred.olske otroke;yv zadnjem primeru je .e posebej zanimiva analiza vloge vzgojiteljice in vpliv sovrstnikovyna otrokovo igralno aktivnost. V predzadnjem poglavju avtorice obravnavajo osnovnaymetodolo.ka vpra.anja proueevanja igre. Kritieno lahko zapi.em, da bi to poglavje poysvoji naravi sodilo bolj v prvi kot v drugi del knjige. Knjiga se zakljueuje s pregledomyigre v razlienih kulturah glede na dani socio-kulturni kontekst.y V tem kratkem prikazu knjige, od izvorov za njeni nastanek do poskusa grobeypredstavitve vsebine, ni bilo mo.no razelenjevati posameznih podpoglavij in se spu.eatiyv podrobno vsebinsko recenzijo. Navkljub vsemu pa lahko zapi.emo, da smo v slovenskiypsihologiji dobili .e dolgo prieakovano delo, ki na izviren naein z vidika psiholo.keyznanosti obravnava otrokovo igro od rojstva do vstopa v .olo. Na ta naein se mladaygeneracija raziskovalk na nek naein vraea k primarnim empirienim psiholo.kimyraziskovanjem v slovenski razvojni psihologiji, ki jih je prieel na. ueitelj prof.dr. IvanyTolieie. Knjiga bo dragocen pripomoeek za .tudij otrokove igre ne le psihologom,yampak vsem tistim, ki se profesionalno ukvarjajo z nego in vzgojo pred.olskega otroka.y Prispelo/Received: 26.03.200a