Zbornik gozdarstva in lesarstva, 44, 1994, s. 215 - 246 GDK: 921 (497.12) SPREMEMBE LASTNINSKE STRUKTURE GOZDOV ZARADI DENACIONALIZACIJE IN NJIHOVE GOZDNOGOSPODARSKE POSLEDICE Iztok WINKLER* , Mirko MEDVED"'* Izvleček S političnimi in gospodarskimi spremembami po l. 1990 se v Sloveniji spremmJa lastninska struktura. Za gozdove je zlasti pomemben proces denacionalizacije po II. svetovni vojni podržavljenih gozdov. Dosedanja raziskovanja kažejo, da je povprečna velikost vrnjene zasebne gozdne posesti 30 ha, vendar jo bodo v povprečju dobili 3 dediči. 40% denacionalizacijskih upravičencev oz. njihovih dedičev doslej ni imelo gozdov. Z denacionalizacijo se bo sicer povečalo število lastnikov gozdov, povprečna zasebna gozdna posest pa le malo. Polovica denacionalizacijskih upravičencev in dedičev je nekmetov. Ključne besede: denacionalizacija, zasebni gozdovi, Slovenija, zasebni lastniki gozdov, gospodarjenje z gozdovi CHANGES IN THE FOREST OWNERSHIP STR UCTURE DUE TO DENATIONALISATION AND THE IMPACT ON FOREST MANAGEMENT Abstract After 1990, political and economical changes were introduced in Slovenia, which in turo are bringing about marked changes in the ownership structure. The ownership structure of forests will be affected particularly by the process of undoing the nationalisation of forests that followed World War II. Recent surveys say that the average size of a forest property returned to the private sector is 30 hectares, which is to be shared on an average by three heirs. Forty percent of the rightful claimants or their heirs have not had a forest property so far. The process of denationalisation will lead to an increase in the number of forest owners, though the average size of a private forest property will remain virtually unchanged. Half of the rightful claimants or their heirs are non-farmers. Key words: denationalisation, small-scale private forests, Slovenia, non-industrial private forest owners, management of forests. • Dr., red. prof., Oddelek za gozdarstvo Biotehniške fakultete, 61000 Ljubljana, Večna pot 83 •• Mag., asistent, Gozdarski inštitut Slovenije, 61000 Ljubljana, Večna pot 2 216 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 44 KAZALO 1 UVOD ....................................................................................... 217 2 JAVNO MNENJE IN DENACIONALIZACIJA .............. 218 3 TEMELJNE ZNAČILNOSTI DOSEDANJE LASTNINSKE IN POSESTNE STRUKTURE GOZDOV ................................................................................. 219 4 ZNAČILNOSTI ZAKONA O DENACIONALIZACIJI.. 219 5 PROCES DENACIONALIZACIJE GOZDOV ................. 220 6 RAZISKAVA MED UPRAVIČENCI IN DEDIČI DENACIONALIZIRANIH GOZDOV ................................ 222 6.1 Odnos in stališča do pomena gozdne posesti ................... 223 6.2 Pravice in obveznosti lastnikov gozdov ............................... 227 6.3 Gospodarjenje z gozdom in opravljanje dela v gozdu ..... 230 6.4 Oprema in varnost pri delu v gozdu .................................. 235 7 POVZETEK ............................................................................. 239 SUMMARY ............................................................................. 242 VIRI .......................................................................................... 245 1 UVOD 217 Winkler, I., Medved, M: Spreminjanje lastninske strukture ... Politične in gospodarske spremembe po letu 1990, ki so dosegle vrh z osamosvojitvijo Slovenije in sprejemom nove Ustave (1991) bistveno vplivajo na lastninsko strukturo v državi in tudi v gozdovih. Dosedanja tki. družbena lastnina dobiva povsem jasno opredeljenega lastnika. V gospodarskih podjetjih je stekel proces lastninskega preoblikovanja v smeri privatizacije, premoženje večine negospodarskih organizacij pa je postalo državna last. Družbeni gozdovi, s katerimi so doslej upravljala in gospodarila gozdnogospodarska podjetja, so na podlagi Zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij postali državna last in z njimi gospodari Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov. Drugo premoženje gozdarskih podjetij se lastnini enako kot v drugih dejavnostih. Z ustavo je zajamčena pravica do zasebne lastnine, ki ni več kakorkoli omejena v obsegu (doslej največ 45 ha gozdov, razen v gorskih predelih), vendar je treba lastninsko pravico izvrševati tako, da je zagotovljena njena ekološka, socialna in proizvodna funkcija. Hkrati pa je stekel drug, enako pomemben proces. Na podlagi Zakona o denacionalizaciji se je začelo nekdanjim lastnikom vračati tisto premoženje, ki jim je bilo odvzeto po II. svetovni vojni z ukrepi agrarne reforme in na podlagi podobnih predpisov. V gozdarstvu bo ta proces zajel okoli 180.000 ha, gozdov kar bo bistveno spremenilo lastninsko in posestno strukturo slovenskih gozdov. Ta proces spremljamo tudi raziskovalno, pri čemer nas posebej zanimajo gozdnogospodarske posledice denacionalizacije gozdov. V začetku l. 1994 smo na treh območjih Slovenije analizirali 132 odločb o denacionalizaciji, ki se nanašajo na 4075 ha gozdov (10% površine, vrnjene do konca leta 1993). Anketirali smo 183 upravičencev oziroma dedičev denacionaliziranih gozdov. V analiziranih primerih je denacionalizacijski postopek trajal povprečno 7 mesecev. 218 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 44 2 JAVNO MNENJE IN DENACIONALIZACIJA Center za raziskavo javnega mnenja in množičnih komunikacij pri Fakulteti za družbene vede v Ljubljani spremlja v okviru javnomnenjskih raziskav tudi odnos do procesov privatizacije in denacionalizacije. Na splošno imajo državljani Slovenije pozitiven odnos do vračanja odvzetega premoženja, čeprav se kaže, da je ta vse bolj kritičen. V preglednici 1 je prikazan odnos Gavno mnenje) do vračanja premoženja v letih od 1991 do 1993. Preglednica 1: Odnos do vračanja premoženja (v % ) Table 1: Puhlic opinion about the retum of property (in %) Leto Zelo Pozitiven Nevtralen Negativen Zelo Ne vem Skupaj pozitiven negativen Year Veiy Positive Neutral Negative Veiy I don't Tota/ JJOSitive ne1