Nitilnt platen« t gotarial. IZHAJA VSAK TOREK, ČETRTEK IN SOBOTO. Cena posaniesmi Številki Din 1-fit, TRGOVSKI LIST časopis za trgovino, Industrijo in obrt. Jtaročnina za ozemlje SHS: letno 180 Din, za Vi leta 90 Din, za lA leta 45 Din, -■eaečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani v Gregorčičevi ulici štev. 28. Dopisi se ne vračajo. — Številka pri poštni hranilnici v Ljubljani 11.958. LETO XII. Telelon št. 2552. LJUBLJANA, v torek, dne 26. februarja 1929. Telefon št. 2552. ŠTEV. 25. Ivan Mohorič: Deerarizaclja pošt. V »Službenih Novinah« z dne 18. februarja t. 1. je bil objavljen odlok ministra pošt in brzojavov št. 6001, po katerem se ima v celi državi 207 pošt deerarizirati, to pomeni, da se imajo iz državnih izpremeniti v pogodbene pošte. Od teh 207 pošt odpade 76 pošt, torej nad ena tretjina, ■na področje poštnega ravnateljstva v Ljubljani. Ukrep je torej važen in dalekosežen in je zato potrebno, da mu gospodarski krogi posvetijo posebno pažnjo. Poštna organizacija v naši kraljevini še ni izjednačena. Dočim imamo v prečanskih krajih poleg državih pošt še pogodbene pošte in nabiral-■nice kot pomožne pošte, odnosno na Hrvaškem agencije, je v Srbiji še iz predvojne udomačen tip občinskih •pošt, katerih nameščenci so občinski 'uradniki in vrši država samo nadzor nad njih poslovanjem. Ako motrimo statistiko zadnjih štirih let, opažamo v letih 1925 in 1926 velike izpremem-*>e v stanju državnih in pogodbenih "pošt. Po uradni statistiki ministrstva pošt in telegrafov za leta 1924—'1927 se je kretalo celokupno število pošt v naši državi po posameznih vrstah lako-le: Po&te 1924 1925 192« 1927 a) državne: 1. Stalne 491 995 777 817 2. Sezonske 8 3 7 7 3. Ambulantne 107 122 126 134 b) Pogodbene 1077 586 882 899 c) Pomožne: 1651 1. Občinske 1428 1415 1482 2. Nabiralnioe 251 253 251 360 3. Agencije 175 152 134 — Skupno 3537 3526 3659 3868 Izpremembe, ki jih opažamo v letu 1926, so nastale vsled novega pravil-nika o pogodbenih poštah, ki določa, da morajo vse pošte, ki imajo nad 15.000 delovnih enot, biti podržavljene. Takrat je bilo tudi na področju ljubljanske poštne direkcije podržavljenih nad 70 pošt in izgleda številčno, da se z novim odlokom, ki ga je sedaj izdal poštni minister pravzaprav vračamo na prejšnje stanje. Vendar je v stvari položaj bistveno drugačen. Načelno smo vedno zagovarjali stališče deetatizacije in zato s tega vidika ukrepu ministra ni ugovarjati. Število državnih uradov v Sloveniji je bilo v predvojni dobi zelo majhno in z razrednimi ter pogodbenimi poštami se je razmeroma dobro izhajalo. Ce iščemo vzroke sedanjega ukrepa poštnega ministra, vidimo, da je bil namen predvsem ta, da doseže za državno blagajno nekaj prihrankov. Da se zamorejo praktične posledice ministrovega ukrepa bolje oceniti, hočemo navesti pregled razvrstitve novih pošt in prejemkov poštarjev. Pogodbene pošte se dele po odredbah ■člena 5 pravilnika po številu delovnih enot na 5 razredov in 14 skupin in sicer: do 2.001— 8.001- 4.001— 5.001— 6.001— 7.001— 8.000. 9.001-10.001-11.001-12.001— 13.001- 14.001— 2.000 tlel. 3.000 del. 4.000 det. 5.000 del. 6.COO del. 7.000 del. 8.000 del. 9.000 del. 10.000 del. 11.000 de*l. 12.000 del. 13.000 del. 14.000 del 15.000 de J. enot enot enot enot enot enot enot enot enot enot enot enot enot enot V. razr. 2. V. razr. 1. IV. razr. 3. IV. razr. 2. IV. razr. 1. III. razr. 3. III. razr. 2. III. razr. 1. II. razr. 3. II. razr. 2. II. irazr. 1. I. razr. 3. I. razr. 2. I. razr. 1 skiup. ek u p. skup. skup. skup. skup. skup. skup. skaip. sik up Sik,up. skup. eknp. skup. Kakor hitro katera pošta prekorači število delovnih enot sedanje stopnje, oziroma razreda za najmanj 100 enot, se ima prevesti ob prvem preurejanju v višjo stopnjo oz. razred. Prejemki pogodbenih poštarjev znašajo: Razred Redni Ddklada Skupno Din Din Din V/2 3.000 1.500 4.500 V/l 3.600 1.800 5.400 1V/3 4.200 2.100 6.300 IV/2 4.800 2.400 7.200 IV/1 5.400 2.700 8.100 LII/3 6.000 3.000 9.000 III/2 6.600 3.300 9.900 III/l 7.200 3.600 10.800 II/3 7.800 3.900 11.700 11/2 8.400 4.200 12.600 II/l 9.000 4.500 13.500 1/3 9.600 4.800 14.400 1/2 10.200 5.100 15.300 I/l 10.800 5.400 16.200 iK temu pridejo še, ako ima pošta, brzojav ali telfon 240 Din, izredne nagrade in če ima oboje, pa 360 Din na leto za opravljanje brzojavne in telefonske službe. Nagrada za ostalo izredno in prekourno delo se kreta med 52 in 364 Din na leto. Končno prejemajo nekateri pogodbeni poštarji še pavšal za prenos pošte, ki je določen z maksimalno 1-50 Din na 1 km in za selsko dostavo, ki se odmerja po velikosti dostavnega okraja. Ako vse to skupaj seštejemo, znašajo maksimalni dosegljivi bruto dohodki posamezne pogodbene pošte z velikim okolišem za selsko dostavo ter v visokem plačilnem razredu ne celih 25.000 Din. Za večino post, ki pa so sedaj deerarizirane, se bodo kretali dohodki kot pogodbene pošte med 12.000 in 18.000 Din. Število vseh poštnih uradov v Sloveniji znaša 364, od katerih je bilo do 18. februarja 164 državnih. Z omenjenim odlokom je bilo 76 spremenjenih v pogodbene pošte tako, da ostane še nadalje eramih 88, kar odgovarja prilično staležu leta 1925. Od deerariziranih ima 70 uradov brzojav, odnosno telefonsko centralo in samo 6 uradov je brez brzojavnega in telefonskega prometa. Po številu delovnih enot pa presega od deerariziranih 76 pošt pri 69 uradih število delovnih enot 15.000, torej maksimalno po pravilniku dopustno mejo. Zato je ukrep poštnega ministra samo pri 7 poštah, namreč pri Juršincih, Križevcih v Prekmurju, Moravčah, Planini pri Rakeku, Ptujski gori, Str-nišču in Ločah pri Poljčanah, v skladu s pravilnikom, pri ostalih pa v nasprotju z odredbami pravilnika. Nastaja torej neobhodna potreba, da so pravilnik izpremeni in dopolni s ponovno razvrstitvijo pogodbenih pošt v razredne skupine in sicer tako, da se za pošto nad 15.000 delovnih enot pa do 70.000 določijo novi razredi in tudi delovnim enotam in prometu primerni prejemki poštarjev. Ta remedura je nujno potrebna še predno se razpiše oddaja deerariziranih pošt, kar se ima zgoditi, kakor čujemo, že najbližje dni. Sicer preti nevarnost, da se bo razpisala oddaja pogodbenih pošt v zmislu razvrstitve, ki jo je odredilo poštno ministrstvo v uvodoma omenjenem razpisu, kar se je zgodilo brez delovnih enot in višine denarnega prometa. Ako se bo razpis oddaje izvršil na podlagi te razvrstitve, potem bodo največje pošte, kakor so v mestu Metliki, trgu Velenju in Št. Jurju, v Beltincih, Poljčanah in v Šmartnem ob Paki razpisane za malenkostne vsote od 12.000 do 24.000 Din, za katero vsoto ne bo mogoče prevzeti tako velikih poštnih uradov in vzdrževati prometa v redu. Pomislimo, da se nahaja na teh poštnih uradih večje število nameščencev uradniških kategorij, dnevničarjev in slug, ki vsi skupaj danes komaj zmagujejo naraščajoč poštni promet in katerih prejemki znašajo 2- do 3-kratno vsoto tega, za kar bo sedaj dotična pošta kot pogodbena razpisana v oddajo. Pogodbeni poštar, ki bo prevzel tako pošto, na kateri je bilo dosedaj zaposlenih 4 do 5 oseb, bo z nagrado borih 1.000 do 1.500 Din mesečno komaj kril izdatke za svojo osebo in ne bo mogel namestiti niti vzdrževati poleg sebe še drugih nameščencev, ki so bili dosedaj v teh uradih zaposleni. Taka redukcija osobja, ki mora neizogibno na deerariziranih poštah nastopiti, pomeni veliko težkočo za trgovski promet, ker se poslovanje ne bo moglo vršiti v dosedanjem obsegu. Zastoji in nepri-like, zakasnitve, izguba časa za stranke je torej brezdvomna posledica tega ukrepa, ako se pravilnik pravočasno ne izpremeni. Kolikor nam je znano, se je tekom lanskega leta za gotove pogodbene poštne urade na Hrvaškem preko določb pravilnika, dovolilo individuelno posebne višje prejemke baš z ozirom na veliko število delovnih enot in denarnega prometa. Smatramo, da imamo pravico reklamirati enako postopanje tudi za naše pogodbene pošte v Sloveniji, da se jim vsaj kolikor toliko omogoči, da ostane poslovanje uradov na dosedanji višini. Ta zahteva je tembolj utemeljena, ker gre tu za velike dohodke, ki jih ima država iz poštnega regala, ker se upravlja in posluje z milijonskimi zneski državnega denarja 'in ker gre končno za interese poštnega, brzojavnega in telefonskega prometa, katerega brezhibno funkcioniranje je eden od najvažnejših predpogojev za uspešno gospodarsko delo. Če pogledamo natančneje seznam deerariziranih pošt, vidimo, da je na primer poštni urad v Metliki po novi naredbi uvrščen v 3. skupino II. razreda, kamor spadajo pošte s pod 10.000 enotami, dočim ima Metlika sama nad 60.000 enot in nad 30 milijonov dinarjev denarnega prometa ter brzojavno in telefonsko postajo. Z ozirom na ta promet bi bilo treba Metliko kot gospodarski centrum Belokra-jine uvrstiti vsaj v najvišji razred pogodbenih pošt, ne pa v 3. skupino II. razreda. Še slabeje je odrezalo Velenje, ki ima sigurno preko 50.000 delovnih enot in nad 40 milijonov dinarjev denarnega prometa, brzojavno in telefonsko službo, veliko rudarsko industrijo, živahen blagovni promet itd. Velenje je uvrščeno v 2. skupino III. razreda, kamor spadajo uradi z do 8.000 delovnimi enotami. Ne moremo si drugače razlagati, kakor da se je taka uvrstitev izvršila le pomotoma. (Dalje prihodnjiC.) Anketa o odpiranju in zapiranju trgovinskih in obrtnih lokalov, ki se je imela vršiti dne 1. marca t. 1., se je po nalogu g. ministra socijalne politike preložila na soboto, dne 2. marca t. 1. Velika oblastna vinska razstava v Ptuju se vrši 3., 4. in 5. marca t. 1. Priprave za to razstavo so v polnem teku. Do sedaj je prijavljenih že črez 300 vinskih vzorcev. Slovesna otvoritev bo v nedeljo, dne 3. marca t. 1. ob 10. uri. Dr. M. Dobrila, gl. tajnik Ljublj. borat: Tačaji industrijskih delnic v dobi od 1. 1925 do 1928 na Ljubljanski borzi. V slovenski žumalistiki se je v zadnjem času vzbudilo zanimanje za gospodarske prilike. To inicijativo moramo z veseljem pozdraviti, kajti zanimanje za to panogo, ki je bila dosedaj prav mačehovsko upoštevana, tvori pomembno osnovo za presojo gospodarskih razmer, reorganizacijo gospodarskih prilik in dvig življen-skega standarda. Dočim so se druge po vojni nastale — torej takozvane nasledstvene — države oprijele te naloge prav intenzivno koj po njihovem rojstvu, se je pri nas ta naloga povsem prezrla in le malo je bilo ljudi, ki so se pričeli iz lastne inicijative z vnemo in veliko požrtvovalnostjo baviti s to suhoparno vedo. Razlogi neinteresiranosti za to panogo so gotovo različni. Vidik, da je Jugoslavija že po naravi bogata dežela, je menda največ pripomogel k naziranju, da je statistično razmotri-vanje gospodarskih prilik le potrata časa in papirja in končno, če že obe premisi ne držite, je pa naš aksiom »Ima vremena«. Toda prišli smo nazadnje do treznejšega spoznanja, da bas »naše vreme nema vremena« ter se moramo oprijeti tega deja z reelnejšim in hitrejšim opazovanjem, večjo vnemo in učinkovitejšim razmotrivanjem. Posegli smo torej po dolgem obotavljanju v panogo, v ikojo so — kakor omenjeno — segle druge države že pred desetletjem in na temelju tega dela dosegle velike — reči morem — da skoro nepričakovane uspehe. Navedem naj mimogrede samo naše sosedne države Nemško Avstrijo in Madžarsko. Statistika, indeksi, številke to so bila sredstva, kojih so se najuspešnejše posluževale za dosego mnogobrojnih, velikih inozemskih posojil. Če se pa ozremo na bratsko Češko, potem bodemo šele razumeli, kako globoko in vsestransko je ta država spoznala in negovala to številčno vedo, da danes lahko s ponosom gledamo nazaj na njen desetletni obstoj in kar je najpomembnejše, na njeno vsestransko urejeno gospodarstvo. Toda Slovenci nismo Čehi. Mali je slovenski narod in temu primemo njegovo obzorje. Domači prepiri prevevajo nuše življenje, rekel bi, strežemo si po njem sami, ne opažamo pa pogubnosti te naše kratkovidnosti. Ko sem zasledoval ugotavljanja cen indeksa, sem ostrmel. Ne vem na kateri podlagi je ta indeks sestavljen, soglašam sicer tudi z navedbo, da tržne razmere v Sloveniji ne odgovarjajo onim v drugih delih naše države. Posebno se strinjam z izjavo, da so pri zbiranju statističnega materijala velike težkoče, ker so dosedaj ni nihče med nami s tem bavil in je Ljubljana postala pomembno gospodarsko središče še le po vojni. Ker me je pa osupnila ugotovitev, ki pravi, da so cene delnic industrijskih podjetij narasle od 1. 1925 do konca 1. 1P28 za 30 odstotkov, ji hočem posvetiti posebno pažnjo. Navesti hočem na osnovi številčnega gradiva, ki mi je na razpolago, edino številčne podatke. Na ljubljanski borzi notirajo od leta 1S25 nar/rej sledeči efekti industrijskih podjetij: 1. Strojne tovarne in livarne d. d., Ljubljana. 2. Trboveljska premogo-Icopna družba, Ljubljana. 3. Združene papirnice Vevče, Goričane in Medvode d. d., Ljubljana. 4. Split, anon. družba za cement ^Portland«, Split. 5. Nihag, d. d. za industriju i trgovinu drvora, Zagreb. 6. Stavbna družba d. d., Ljubljana. 7. >šešir«, tovarna klobukov d. d., Škofja Loka. Od avgusta meseca 1. 1927 pričenjata po vstrajnem prizadevanju borznega svetnika g. dr. Fran Windischer-ja notirati tudi efekta takozvane težke industrije in sicer: 8. Kranjska industrijska družba, Ljubljana in 9. Tvomica za dušik d. d., Ruše. Po tečajih je porast oziroma padec 3x>edirtih efektov od leta 1925 do leta 1928 vključno — ne vpoštevaje efektov, ki v letu 1928 ne zaznamujejo nobene notacije — sledeči: Efoktl V letu 1923 notacija v januarju S , , " • a 5-G E •j n * ■a S TJ > C "D a. •L 1. Strojne tovarne ta Ibarn* 154 100 — — 54 2. TrboveljfVa premog, dr. 42f> 475 +50 — ■ 3. Zdruient papirnice 120 135 +15 — 4. Split. anon. dr. 1400 — — — 5. Ntttag d. d. 48’/, — — — S. Stavbna dr. 290 56 — -234 J. Sej r, ta ar n. klobukov 153 Od leta <927 avgusti 105 — : -48 8. Kranjska ind d-. 360 298 — -62 9. Tvornlca za duilk 270 280 + 10 +75 -398 Predstoječa tabela nam torej pred-«čuje porast za »kupno 75 točk na-pram padcu s skupno 398 točkami. Padec cen teh industrijskih delnic glede slovenske industrije je torej skoro 5 in polkrat vočji od porasta, kar je vsekakor v dijametralnem nasprotju z ugotovitvijo indeksa, da so pozdravil vse navzoče člane in delegat« Zveze gosp tajnika Podgorška. Nato je poročal o delovanju gremija v minuli poslovni dobi, v kateri je gremijalni odbor posvečal izčrpno pažnjo vSom perečim trgovskim vprašanjem, kakor odpiranju in zapiranju trgovin, nabavi soli. krošnjarstvu, novemu železniškemu voznemu redu, osnutkom konkurznega in izvršilnega reda, oblastnim davščinam itd. Njegovo poročilo je dopolnil tajnik gosp. Osenjak, navajajoč, da je bilo leta 1928. prijavljenih 33 obrti, odjavljenih pa 22. Članov je imel .gremij koncem lota 1928. 188, torej 8 več kot leta 1927. Nameščencev je bilo prijavljenih 14. odjavljenih 84, celotno ■stanje koncern leta 1928.: 137. Vajencev ■no je prijavilo 2(5, oprostilo 15, pri petih pa še je učno razmerje razveljavilo, tako je bilo stanje koncem leta 49. V -trgovsko nadaljevalno šolo se je za šolsko lefo 1928/29 vpisalo 35 vajencev in •sicer 'v j. razred 3, v 2. razred 16 in v -f. razred 11. Učnih pisem je bilo izdanih 21. Spričeval je bilo potrjenih 26 in ■sicer 13 pomočniških, 13 pa učnih. (iremij je prejel 188 dopisov, število «*lposIanih pisem in vlog je znašalo 28. V preteklem letu se je vršil 1 redni obeni zbor, 12 rednih in 1 izredna seja. t protestno zborovanje, 1 seja paritetne komisije ter tridnevno predavanje o no-Vfl/n davčnem zakppu. Razsodišče se ni sestalo, neikatere male spore je poravnal g. načelnik sum. (Iremij je bil zastopan na zveznem občnem zboru in na vtseh plenarnih sejah Zveze. Prisostvo- vla je tudi anketi v zadevi odpiranja in zapiranja trgovin v Celju ter oblastni vinski razstavi v Ptuju. Nato je imel obširen referat o naših gospodarskih prilikah ter Zveznem delovanju gosp. Podgoršek. Po izčrpanih poslovnih poročilih se je oglasil k besedi agilni gremijalni odbornik gosp. Lenčar, poudaril zaslužno delovanje gremija, kakor tudi Zveze ter naglasil nekatere probleme, ki jim je treba posvetiti temeljito pažnjo v interesu našega trgovstva. Tako potreba osamosvojitve naše Trgovske bolniške blagajne, kontingentiranje davkov za posamezne pokrajine in čim večjega izboljšanja državne administracije, za kar pa je v prvi vrsti potrebna absolutna stalnost in čim boljši gmotni položaj državnega uradništva. Blagajniško poročilo je podal blagajnik gosp. Urbančič, ki je po večletnem vestnem delu uredil gremijalne finance. Dohodki in izdatki -znašajo 21.000 dinarjev, premoženje gremija pa znaša 33.000 dinarjev. Nato je bil na predlog gosp. Leniarja sprejet sklep načelstva, da se sprejemajo v uk samo vajenci, ki so dovršili dva razreda meščanske ali osrednje šole, v izjemnih slučajih pa po odobrenju gre-mijalnega odbora tudi oni, ki so s prav dobrim uspehom dovršili 5 razredov ljudske šole. O delovnem času je poročal g. Urbančič. Za anketo, ki se vrši v kratkem v Zagrebu, je gremij stavil predlog, da se dovoli ob delavnikih tudi deseturno, ob nedeljah pa štiriurno delo. Pri slučajnostih so bile sprejete resolucije glede zopetne uvedbe prejšnjih ugodnih vlakovnih zvez s Ptujem, radi uvedbe obveznega usposobljenostnega dokaza in predlog g. Slaviča, da po-krene gremij vse potrebne korake za ohranitev meroizkusnega urada v Ptuju. Občni zbor Gremija trgovcev v Ormožu. V četrtek, drje 21. ,t. m., a? je vršil v Ormožu krasno obiskan letni .redni <>bčni zbor tamošnjega gremija, ki je nudil najlepše izpričevalo za jako -jtanovsko zavednost in solidarnost gr