Scpteîoad. m svitlobo dane krajnske kmetijske družbe. Tečaj V. srédo 1. kimovca 1847. List Prerokovaiije vremena 'i? za vsako leto gotovo. koz strehe stergane Bo v hiše zlo dezvalo ; So njive zmolzene, Skoz kôzelc sonce sjalo. Skoz plajše luknjaste Bo bur ja zlo pikala; Za lacne stradovce Bo cei dan megla stala. y Za gerde ohernke Dobrota bo merzéla ; Tati zasáčene Bo leskovica grela. Vse žejne pjančike Bo sus a zlo morila; Pa moca jim bo še Skor nar več škode strila. V zakonu semtertje Bo včasi tud gr omelo, Pa kdaj jezičnice Med gr om am bo %adèlo Hudé zapravljence Bo toca zlo zadela; Dekleta fantovske, y O joj! bo slana vzela. Nedolžnim, dobrim bo Prijazno sonce sjalo ; Pa vreme tud hudó Ne bo jim dosti djalo. Potočnik 0 Fraiicozko klepalo (Sensen-Dengelgeschirr.) (S podobo.) Priložena podoba kaže klepálo, ktero je nek Francoz v Z gornji Vi eni znajdel, in ki je že tudi na Nemškim po vec deželah znano in zavoljo svoje potrebne koristi tudi v rabi. C. k. kmetijska družba v Lineu je za Novice 1600 obrisov po slala ? torej imajo tudi vsi nemški nadpis. Hvale vredne prednosti tega klepála so : 1. Kôsa se per tem klepálu skoz in skoz enako gladka in cista skleplje, kar se per navadnim kle panji storiti ne da; kose po ti šegi sklepane se pa tudi lože brusijo in delj časa ojstre ostanejo, brez de bi jih bilo treba takó pogostama brusiti. 2. Sklepana kosa že sama takó rada reže, de je ni treba berž brusiti. 3. Na tem klepálu zna vsak kosec, naj bo še tako okórin, práv dobro klepáti, ja še clo v tami se da klepán e opraviti. * ) Ta pesmica je vzeta iz nove pratike, ki je v današnji do-kladi oznanjena. Kér se nam toliko prijetna zdí, smo jo dali za priporočilo pratike tudi v Novicah natisniti. Vredništvo. 4. v še takó skerhana minutah se da po ti novi šegi vsaka ojstro sklepáti 9 per na vadnim klepálu mora tudi priden kosec dostikrat skerhano koso klepáti, če hoče po pol ure sedeti in popraviti. Kader se kosa pod kladvo ali klepáč déne, se mora na to gledati, de med zarezama ravno takó leží, kakor na tleh takrat, kader se z njo kosí, zató kér je per tem klepálu kladvo drugačno, kakor per našim navadnim. Razun tega se mora kosa v zarezah na ravnost sèmtertje pomikovati, zató, de per klepánji ne pride z ojstríno na rob babice, i To klepálo práv lično narejeno veljánaNem gold, in pol; per nas bi se morebiti še boljši škim kup narediti dalo. Stroški za tako koristno orodje si kosec na času pri se kmalo poplačajo s tem, kar dobí, ki ga je sicer po navadnim dolgočasnim kle • « panji pogubih Obrisi bojo napravo tega klepála vsacimuko vaču natanjko pred očí postavili, de ga bo nare diti razumel. A na pervi proti nam obernjeni podobi je ba bica, ktera se s svojim špičastim koncam B. v kak les zabije, de terdno stojí. Z njo je kladvo ali klepáč C. sklenjen, ki se na klinu ali luníku 1). gori in doli premikva, kteriga peróv ktero je pod kladvovim ročnikam, kviškotiší. Ce se tedej kôsa na babico položí in s kakim drugim lesenim batam na glavo železniga klepáča pri F. tolče, bo peró kladvo zmirej kviško vzdigovalo. De pa kladvo vedno na pervi kraj bij e, in de nikoli preveč od kraja ne sega, sta na obedveh straneh babice dva pleha z majhnima zarezama G. G. napravljena, ka mor se kôsa, ktera se ima klepáti, vtakne. Z eno rokó se kôsa derží, z drugo se pa z lesenim bat cam po glavi železniga kladva F. tolče. Med tem se kôsa vedno od desne proti levi strani naprej pomiče, dokler ni sklepana ; klepáti se pa začne večidel pri péti. Srednji podobi ti kažete obstojné dele kle pála; zadnja je pa obris po strani postavljeniga klepála. Kakó poliistva v mestili in po kmetlli ognja varovali. (Dalje.) Práv bi bilo, ko bi vse pristave, skednji ali pôdi nar manj saj po 10 sežnjev sak sebi stali, kér bi takó veliko bolj ognja varni bili. Stresni žlebi bi ne smeli nikdar lese ni biti, kér &e tacih naglo oginj prime, ce pri sosedu gori. Tudi les ene okna na strehah so silno nevarne in bi ne smele nikjer biti. Leseni pio ti ali ograje, ki po vaséh veeidel od ene hiše do druge sežejo, peljejo kakor nalaš zató napravljeni oginj od eniga poslopja do druziga, in so dostikrat edini vzrok, de cela vas pogorí. Razun tega so leseni ploti tudi prava potrata draziga lesá, ki bi se dali práv pametno z živi mi ploti nadomestiti, kakor so v Novicah svetovani bili. Sušilnice ali dimnice (Rauchkammer), kjer se mesó in slanina suši, bi ne smele nikdar lesene, ampak zidane in ob okane biti. Jame, kjer lan suše, naj bojo deleč proč od vaší, in za vsako sosesko je dovelj ená. Se veči varnost pohištev bi se dala doseči s po-sebnimi mazili, kterih pa naši ljudjé ne špogajo veliko, zató kér veeidel le na to gledajo, de se vse le práv po ceni napravi, in sin nar rajši takó delà, kakor je oče dělal. V H- ■ Ze v ieti 1781 je gosp. Angermajer na Estrajskim svetoval, naj bi se vès za pohištva namenjeni les skozi 24 ur v slani n a m a k i namakoval (pacal) , ktere se les takó napije, de potem ne gnjije, pa tudi ne gori rad. Ta namaka obstojí iz sledečih řečí: iz 1 funta kuhinske solí (Kochsalz), 1 lota galúna (Alaun), 1 lota salmijaka (Salmiak), 2 lotov potašeIjna (Pot-asche). Namést salmijaka se zamore tudi 1 lot galú na več vzeti. — Na en štirjaški čevelj (□ Sehuh) lesá vsaktere debelosti se vzame en lot imenovane na-make. Namakva se pa les v primérjenih trugah, v ktere se les takó položí, de ne plava po verhu, ampak takó, de se s kamnam obložen od vsih straní dobro namoci in vsak dan enkrat oberne. Namést od lesa popité namake se ne sme nikdar voda, ampak nova namaka pritočiti. Ali bi se ne dale take namaknice, kakor je od cégelnic svetovano bilo, od večih sosesk vkupej napraviti ? (Dalje sledí.) Velki zïior c. k. Ljubljanske kmetijske družbe 20. dan véliciga travna. ; (Dalje.) Potem so se vzdignili gosp. fajmošter Vertovc — in vsih očí so se na-nje oberniie, slišati, kaj bojo slo-veči mojster „v i n o r e j e" in „k e m i j e" povedali. Namenili so si nektere opomine zastran terto-in vinoreje med občinstvo dati, in speljali so ta namén s takó krepko in gorečo besedo, de jih je vse takó vérno poslušalo, de bi bili slišali miško laziti; takó tiho je bilo po celim zboru. Njih ogovor je razpadel v 2 delà: v pervim so se potegnili za laske vina, kterim so začeli nekteri nespodobno zabavljati in sicer takó, de se je neki gospod pri velkim zboru v Padovi pred 5 leti prederznil reci : de Lahi v vinoreji od Noetovih časov niso ne stopinice naprej storili! Tako zabavljivo oponašanje je gosp. Vertovca zgrabilo in vprašali so: *) Unterricht, wie auf eine unkostbare Art das Bauholz wider Feiier, Fâulniss und Wurmsticli zubereitet werden kann , nebst einem Anhange, wie den Stroh- und Rohrdâchern die Feuergefáhrlichkeit rait geringen Kosten zu benehmen ist. Wien-bei Trattner 1781. 1) V kteri deželi Evrope se narejajo samo žlahne vina? ali se ne prideljujejo povsod, če ne ravno nizke, vunder saj srednje vina? 2) Tudi Lahi imajo, kot Francozje in Nemci, ime-nitne in sloveče vinorejce. 3) Lahi prideljujejo na gričkih pod planinami (zakaj le na goricah prek sončja in v zavetjih rastejo nar žlahnejši vina) in na gričih Toškanskiga, Rimskiga in Napolitanskiga posebno žlahne vina; visoka tertna reja na velicih laških ravninah pa daje le srednje in veliko tudi nizkih vin. Te visoke reje so se Lahi od starih Rimcov in njih suznih naučili, in ja valne bodo v svojih nogradih že jutro to šego opustili, kér zraven grojzdja zdej tudi veliko žita prideljujejo. Pa še več druzih okolišin je, de se laški vinorejci zlo srednjih in nizkih vin deržé, in tem se zamore tudi Laško na-jemstvo (Colonial- oder Paehtsystem) prišteti. Kolón ali najemnik na Laškim mora večidel polovico svojiga pridelka posestniku nograda odrajtati, torej ne gleda na to , de bi zlahno vino přiděloval, ampak na to, de ga veliko přiděla, de mu ga tedej tudi več ostane. Tudi so srednje in nizke vina za proste in delavne ljudi veliko zdravši in tećniši od žlahnih; in postavimo, de bi se vse srednje in nizke vina cele Evrope na enkrat v žlahne spremenile, bi vinorejci javalne veliko več dobička imeli. 4) Laham se tudi očituje, de imajo slabe vinske kleti ali hrame ; ali skušnja nam pa ne kaže — so rekli gosp. Vertovc — de tudi v kletih veliko bolj merzlih nemških in francozkih deželá srednje in nizke vina velikrat pod zlo gréjo, koliko lože se to tedej na gorkim Laškim zamore zgoditi? In kleti, ki bi poleti in pozimi zmirej en ako méro gorkote in sicer 8 stopnic po Reaumuru imele, se bojo težko kje dobile! Rajnčanje so se v poslednjih letih zopet prepričali, de ni práv, iz ptujih deželá si veliko tertnih sadík kupovati; kupi si raji kaj maliga, in še to malo naj bo nar boljšiga plemena, in iz tega naj si potem vsak vinorejic domá več tert zaplodi. Boljši je domaće, in že znane terte dobrih plemén saditi, kakor unanje, od kterih se še ne vé, ali se bodo po deželi oberniie ali ne. Z ojstro besedo so gosp. Vertovc potem svarili nezmérno žepljenenje vin. De je v mokrih in posebno med tergatvijo v deževnih letinah potreba, vina žepleniti, de ne nategnejo rujave in goste ne postanejo, se ne more tajiti; ali bi pa ne bilo prav, so rêkli gosp. Vertovc, ako bi se, namesto pljučam škod-ljiviga nezmérniga žepljenenja, v bolj severnih krajih vina pustile na tropínah vreti, in jih raji z zdravo grenjkozagoltnostjo kakor z žepljenim puham navdati? To vprašanje so postavili gosp. Vertovc že lani nem-škim kmetovavcam v Gradcu, pa brez de bi bil kdo to reč kaj bolj natanjko premislil, so ob kratkim odgovorili: „žlahne vina znajo na tropinah vréti, nizke pa ne." — Se več resničnih besed zoper žepljenenje vin so govorili gosp. Vertovc, ktere so tudi dopada-jenje presvitliga nadvojvoda našle, ki ne zaveržejo sploh žepljenenja, marveč ga za ukrote nje presilniga vinovrenja v vročih letih potrebniga čislajo, sicer pa tudi spoznajo, de je dostikrat nepotrebno ali clo škodljivo. (Dalje sledí.) Doiitar Skaza. ali pravđar Sebi- grabic* (Dalje.) Pravijo, de tak goljufin pravdar Zmóta ima želodec iz peklenskiga kamna (lapis infernalis), ki je napolnjen s takó imenovanimi latinskimi skorjami, z neprekuhanimí postavskimi paragrafi in zastaranimi marnjami. Mozgani so vsi zmedeni. Rogovilast je pa kakor kozel ali bivol ; pride naj mu blato ali pa škerlat in žamet na cesti pod nôge mu je eno; vse zmane in potaptá. Možgani pa večkrat ga najdeš po ulicah in kerčmah mu vedno vró in kuhajo, torej ukazov in postav prav ne razloči in ne umè. Prebiva med špehastimi popirji, , kot domá, živi se od žuljev svojiga bližnjiga; brez černila ali tinte ga nikoli ne najdeš. Pravdar Skazata zdaj vidiš v po-jslopji prostiga kmeta, ki sam brati ne zna. Urno pridejo vse okajene in sajaste pisma na dan. Jih prebira, reše- j in če je treba, tudi napàk razlaga. Kmet gre v tá mrežo, lažnjiviga dobrotnika, ki mu denar iz žepa zmika ? o-fS ostuje, je sčasama zmirej nepokojniši, prepirljivši in nesrečniši člověk. Kmalo ga zopet vidiš v kercmi vidil, kako Tu bi ga ti med očanci kozaree spraznovati. spretno se med njimi obnaša. Ko se začenja v glavah oblačiti, on svoj jezik na zadnjo stopnjo sproži; tedaj Za vinček, pečenko in emga je za njega dober lov. okrogliga je perpravljen vse storiti. Pravdar Skaza jim zdaj naredi pridigo, in kmetje zaenó zredama svoje per-tožbe razodevati. Eden se vzdigne v imenu druzih zoper tlako, ktero so dělali njih očetje, očetov očetje in tako ? dalje, dokler se kdo spomniti vé, samo njim se pretežavno zdi, in bi radi ob-njo bili. Druzih čop se vstopi pred njega, in mu začnó razlagati, kakó morajo desetino odrajtovati, zdi se jim to po krivici, in bi se je I rekel: Vidite, ljubi moji, to je takó le: Vi ste dobili radi znebili. Pravdar Zmóta, ne de bi jim razložil in zemljiša ocetov, oni od vaših dedov, vasi dedje od vaših preddedov i. t. d. Vaši predpreddedje, ali pa še pred so pa svoje zemljiša přejeli od grajšine s to pogojo, de bodo grajšini oni in njih nasledniki za vselej toliko in toliko obdelovali, toliko in toliko vsako leto odrajtovali. S to pogojo ste tudi vi zemljiša přejeli, bodite hvaležni v ? de jih imate, in takó lahko preskerbite sebe, zeno in otroke, in nikar ne poslušajte butastih glav, ki vas ho cejo k nepokorsini zapeljati in v nepotrebne stroške spraviti. Takó jím pravdoskazar ne modruje, zakaj per takim modrovanji bi mogla njegova mavha lačna ostati; temuč zdaj se on še le vname, začne podpihovati, pre- govarjati, lagati in obetati, česar ni v stanu nikdar spolniti. Se vé, de taki puntar zlasti na postavo in go sposko strelja in vdriha. Ubogi kmetje so zapeljani; pravdar Skaza se je per njih odebelil, oni pa imajo to dobička, kar so zapravili, časa zamudili, sovražtva storili, in pa marsikterih milost in dobrot, ki so jih vživali, se znebili. — pod koš. Enimu se, sicer po vsih postavah Veckrat pa pravdar Skaza posamesne dobí , storjen te- stament ne perleze; rad bi ga overgel; drugi bi rad dolg, ki mu je že placan bil, še enkrat imel plačan ; mejo, za dve ali tretji bi rad svojiga mirniga soseda za tri brazde svetá zvil; četerti bi rad svojiga dobrotljiviga Veselo plsmice vsím prijatlam sol (Konec.) Otrók, ki so jih létas v vsakdanj 1 imeli 7 je vsih skupej 159 bilo. Prid te sole, ki po neutrud ljivim perzadevanji sedanjiga gospod-kaplana tukej na Bistrici ravno tri leta terpí, se že zdej očitno kaže. Otroci sami v solo tišijo, in vsi dobri, pametni starší * jih radi posiljajo, in nekteri sami obstanejo in pravijo de nekaj časa, kar v šolo hodijo, so marsikteri otroci vsi drugačni, kakor so bili, de so veliko bolj z njimi zadovoljni. Od njih lepiga zaderžanja v cerkvi sim se sam prepričal; pa potem ? ko pred j de je tudi mežnar enkrat pravil žuganje, vse svarjenje v cerkvi ni nič pomagalo, mu jih zdej, kar je šola in je vsakterimu otroku tudi v cerkvi město odkázáno, še clo več opo-minjati ni treba. Skerben duhovni učenik in pa dober šolnik je pač v resnici velika, neprecénjena dobrota za faro, kterih truda sad v svojo casno m vecno sreco ne le en rod, ampak Pa tudi ne še rod za rodam vžíva. deljsk 1 to se vé, de se per vsim tem tudi nasprotnikov in nasprotljejev manjkalo ni — so opomnjeni gospod dobro osnovali in spe-ljali. Ljubezen, poterpežljivost in stanovitnost premore storí vse! Hódi jih zdej 82 fantov in 59 deklét v to ? šolo ? vec tudi že čez 20 lét starih fantje dopol dan nekej casa in popoldan od ene do dveh, dekléta pa po keršanskim nauku. Vadijo se po potrebi in per- méri v branji in zlasti za ži pisanji i ajtanji in keršanskim nauku j življenje dobrih in koristnih naukov prejmejo. K sklepu podučenja pa iz Ahaceljnovih ali pa kterih druzih pesem kakošno perpi radi zapojó: Ticiea j Nedolznost — od Marije i. t. d. Ali ni res lepo in hvale vredno, če mladi ljudjé še v tih létih, ko jih zapelji-vost in razujzdana dobra volja takó rada na se vleče pa radovoljno, kadar perložnost imajo Práv imate perložnost > v šolo gredó ? fantj iu dekléta kter dokler vam čas in perpustí, v šolo radi hódite in svoje učenike ubogate, de bi lepi cas svoje mladosti prav obernili ? > Sa- ne v svojo in drugih nesrećo v nesramnim pajdažtvu in razujzdanih dobrovoljah in kratkočasih zapravili, in si za prihodnje leta in za celi cas svojiga življenja koristnih in potrebnih naukov perdobili, po kterih, ako jih bote v djanji spolnovali, bote zdej in vekomej srečni. Pametna, modra glava, in pa nepopačeno, pošteno 7 nedolzno sercé to velja! »Kaj tekne lepota, posodivca smerdljiv le nuli in ? de bi mu nie ne plaçai; peti je še posebej nekoliko v Denarji, blagó Ce v serci in glavi Bi prazno bilo ? De sadjorejo po otrócih imenovane šole začeto misel vzamem, jih je pri 50 otrók, potepuh, bi na kej se rad ozenil, pa se nima ki mladih drevésc, in nekteri zmed njih že po več sto y ne ve kakó bi gosposko okanil, de bi mu imajo, in sicer hruške, jabelka, češnje, marelice, orehe, pervolila ; sestimu delo smerdi, dobro jesti pa ga zlo mika; si misli žganje in vino bom točil; pa ne vém kakó v , « r V V kostanj — nekej maliga tudi že požlahtnjenih. Šolarji in šolarce, ki čez sto mladih drevésc imajo , kakor sim bo za pervoljenje, kér je že takó prevec ostarij, in na jih na znanje dobil, so naslednji: Cuckov Janez ima kôpe zapravljivcov? Ce so pa tudi v vasi še šparovni 1236 drevesc, Jernajev Lorenc 525, Osredkov Luka v' • " v ... v ..........g £avèkov Tonèek 143 Marodnov Jakob 350, Ko- in postěni ljudjé, mu še od deleč v misii ni, de ravno zavolj njegove zganjarije in vinorije, ce si jo napravi, njarjeva Uršica 700, Pavlov Jožek 120, Cengletov bi utegnilo marsikej dobrih ljudi dušo in telo zapraviti, Andreje 428, Konjarjeva Polonca 150, Šlosarjeva Minca sn marsiktera deržína obozati, ko bo volj perloznosti jel pijancevati. njen gospodár za-Sedmi je nepošten kerčmar, ki ubogim gospodinjam krave molze; ko se pšenica mlati, po skednjih z zakljem hodi in tuje trav- 105, Gromov Janez 110, Stokalov Urban 118. Zmed otrók, ki pod sto drevésc imajo, so pa v tem nar prid Mihatova Johana, Jožefov Juri, Cučkov France Objanov Janez, Kovačev • ¥ • nisi > nike kosi. Ena ali druga o-» ospodinja ga je že večkrat 7 prosila — kamnatno sercé bi jo moglo uslišati — de naj njenimu zapravljivimu možu ne daja vina ; — pa vse njene solzé so bile zastonj. (Konec sledi.) .. Licefova Jožek in Gregor, Janez iz Broda, Anžlinov Janez, Obernekarjevi Janez Jakob in Minca, Matičev Šimen, Skalovčev Jožek, Lesni-karjev Tonček, Sodarjeva Matevž in Jožek, Silerjeva Minca, Simnovcova Minca, Plajerjeva Meta, Zabregar jeva Minca, Lepenjarjeva Lenka, Primckova Minca in Uršica, Bedenkova Urša, Žmitkova Janez in Minca 7 aški ? 13 Vajvođova Jerca, Čukov Matevž, Jakobov Jakob, Gre- Lavansko škofijo izvolijo poleg stare pravice gorinov Tonček, Kodrova Minca, Skalovčeva Nežka, nadškof. Njih Eminencija gospod Kardinal knez Svarcen Bremčev Jožek, Marodnov Janezek, Logarjeva Minca Rožmanova Urška. Le ti otroci (sploh še le od 7 berški, sadanji nadškof v Solnogradu (Salcburgu) prizna vajo v Lavanskih škofih med drugimi lastnostmi tudi drugih nekej jih je, ki so se zdej z znanje slovenskiga jezika za potrebno. To so pokazali 1 _ ____. __________^ ft« m « • i l 1 M /-v » 1 i I • V i •« let stari) in še izrejo sadnih drevésc pridne skazali, in se zavolj njih v Svoji besedi, kakor se bei mladosti za sadjorejo od njih še mnogo upati srne. v 1 ezku katoljskih listo v iz Tirola leta 1843, v kteri so za tedaj vdovlj Ponatanjknim pregledu je letasnjih drevésc y> ?? j? n ?? lanjskih predlanjskih r> n V) 4242 2318 120 Lavansko škofij o* fn ospoda Franca Ksaverja Kutnarja blagiga spomina škofa , izvolili (K ledi) Vsih skup ej . 6670. Naj se le, kakor otroci po dobrih učenikih ? po otrócih tudi mlade drevésca v njih in v prid prihodnjimu rodu prav požlahtnijo, lepo sadu obrodijo ! %alosfna prigodba dan tega mesca je pogorela razcvétajo, in obilno dobriga P. 13. dan tega mesca e pogorela blizo Tomina ena vas z imenam Dolja. Oginj se je od větra pognan takó hitro po slamnatih stréhah razširil, do je v eni uri 34 poslopij pogorelo, in de ljudjé zunej svojiga življenja in Pogled v gornje kraje» (Dalje.) V Šent-Pavlu je velik samostan, na majhn v • « * živine nic druziga niso mogli oteti. Od vsih his je bila ? kakor se sliši, le ena sama zavarovana. Kakó de se blezó de le je ogmj pričel, se še za gotovo ne ve po neskerbnosti. V 7 létih je tukaj na Tominskim 6 ve čez kterig cesta v Šent-Andrej derží. T t ^iivu, r • - j w v»—j — --------------- - se celi likih vaší in pa še veliko posamesnih hiš pogorélo in Lavodol (Lavantthal) v vsi svoji rajski krasôti, ktere vse te nesreće so se zgodile le po neskerbnosti in nerod se V Se clovek zadosti nagledati lep v • nemore, na široko odprč nosti ljudi. Premalo skerbí se še povsod na oginj ima! se neki ta dolina, ktera 15 pomiznih milj J. L b (Quadrat Meilen) méri, od Wolfsberga proti Sent-Pavlu prikaže. Pa opisati nje dražesti (Reize) naj se drugi potrudijo: jez bi samo želel, de bi vsi Dolenci til Oznanílo sèm prišli: naj bi se učili, kako se žitu delava. kako se živina rediti, kako se polj id on ob drevje saditi in snažiti moi Tù bi vidili, de se pri tolkovcu (Priigelwein) lOOkrat bolje živí, ko pri tert- smo dobili nim soku. S tem ne mislim reci ? de bi Dolenci ejo kmetijski družbi na ogled poslaniga krajnskiga sadja. (Dalje.) 26. Od gosp. M. Ravnikarja, fajmoštra na Selih, Sommergewurzapfel (morebiti ple- w kopot ali klop otec?) jabelko práv žlahtniga vinske terte opustiti, in samo sadonosno drevje rediti ména, ki zasluži, de bi si mogli (kar bi pa vender v nekterih krajih bolj ga kmetovavci prav pogo bilo) stama zasadili ampak de bi toliko prostora, na kterim samo dračje in 27. Gosp. Janez Mull posestnik na \ i kí terne raste, s sadonosnim drevjem nasadili. Pa se bo- ima veliko lep sadja in rad brez placila tudi cep • V ? de bi jih po tem vinski kupci ogibali delí, je poslal: Nr. 1. weisser Sommergewurzap fel V gori imenovanim samostanu so rnenihi reda sv. (morebiti klopotec?), ravno popřed pohvalj Benedikt je mnogim T o* so perve 4 latinske sole, v kterih se no pléme, ki je tudi rado polno (SommertaíFetapfel) ; Nr 9 laht poletinskih ospodam vklada njih sadanje slavnosti po- tofelj i • • li* « V-» v - _ _ _ Nr 3 th Som ložila. V Celoveu imajo latinske sole, šole modroslovja mer cal vili in bogoslovja svoje učenike iz tega samostana. Polovica Azzarol-Apfel (krajnskiga imena ne vémo) Nr o. vsih udov tega reda je tù slovanskiga rodů književnost si iz za příhodnost obeta teg Slovanska rediša učenosti veliko dobriga Od tod naprej do Šent-An- j Nr W Mostb pod Nr (Frauenb 4 hvale vredno pléme ki je rado polno; Nr. 7. kašnic (Flaschenbirn), lepe pa puste hruške; Nr. 8. laških medene ( Annabirn?) Nr. 9. Kirschpflaume, (krajnskiga imena ne vémo) ? dreja derzi cesta med sadonosnim drevjem in med nji-vami s bohotno (uppig) rastečo sterníno, na kteri se Nr. 10. Sommertaffetapfel zdrava gorska sapa, ki iz verha bližnjih velikanskih pla nin v dolino pihljá, kakor na širokim morji ziblje. Odborstvo sadne razstave 16. vel. serp. 1847 takim bogastvam naravske rajske doline, v čedno mestice Šent-Andrej je sedez vsakteriga lavantinskiga knezo-škofa Med lepote se pride v serce te Tukaj na kte- (Dalj sledi.) *) Oj ! de nekterih ljudi ni drugači spametovati j kakor z be « raško palico! Vredništvo. ? rim sedaj slavno poznani, in od svojih Slovencov serčno Ijublj milostljivi Gospod Anton Mart sedijo Današnjimu listu je perdjan 16. doklad list Oni so v versti vsih pastirjev na sedežu Lavanske 5, ktera je v letu 1228 po solnograškim nadško- in pa dva in dvajseti del kemij škofij fam Eberhardam II. vstavljena, dva in petdeseti: odlétá V Ljubljani Krajnju 1789 y kar je tej škofii Celjski krog pridr 5 sedmi slovenskih rojakov na imenovanim škofovskim sedežu tretj ? Kitni kup (Srednja cena). 28. vélikiga j 23. vélikiga serpana serpana Bog nam Jih ohrani dol 5 lét Vsakterig gold. skofa za Poznam nekim kraji grajšinskiga vinogradnika ki se ud gospodarskiga družtva (Landwirthschaft-Gesellschafť) Iv t H m • » m m m A . W * J ki kmete, kar jih je pod tisto grajšino, mocno odgovarj j sadili bi sadonosniga drevja v svojim kraj tem tovorniki jih dolžili, de vino s sadním mostam mešaio «i m ' « • m t. im m « a ^ _ ^ _ 4P de kér bi po bi se jih ogibali. A1 družtva velike -----UWU.HI1I JltV.OVU.IJI iiivoaj \J , zasluži tak od gospodarskiga etmje — iz usnja narejene?! Pisatelj mernik Pšenice domače • • • • I 2 > banaške«• • I 2 Turšice............I 2 Soršice Reži..............I 1 Jećmena...........I I Prosa.............I i Ajde..............I 1 Ovsa Vrednik Dr. Janez Bleitveis Natiskar in založnik Jozef Blaznik v Ljubljani / / X Vf S / D t LiZh . nat/i dew crûs. MrTeztug WTz MbertZeer Jkdust. ttreùur. (rtđr. fcč Jtrs.Tůtfker in Zïrtç*.