ŠOLSTVO IN PRAVO Obligatornost enoizmenskega pouka v osnovni šoli mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Nekatere osnovne šole pokajo po šivih in pri nekaterih se je v zadnjih letih pojavilo vprašanje uvedbe dvoizmenskega pouka, saj obstoječi šolski prostori le še komajda zadostujejo številu učencev in normativom o največjem številu učencev v oddelku. K sreči so povsod našli neko (tudi zgolj začasno1) rešitev, pri čemer je potrebno poudariti, da odgovornost za premajhne šolske kapacitete za osnovnošolsko izobraževanje nosi lokalna skupnost/občina kot ustano- viteljica osnovnih šol, in ne ravnatelj kot odgovorna oseba osnovne šole. Normativni okvir S Pravilnikom o šolskem koledarju za osnovne šole Zanimivo je, da v veljavnih predpisih s področja je urejeno tudi trajanje pouka, in sicer da pouk traja osnovnošolskega izobraževanja ni najti nobene prav- pet dni v tednu, razen če minister, pristojen za izo- ne norme, ki bi določala pravico učencev do eno- braževanje, zaradi nadomeščanja dneva pouka v po- izmenskega pouka, niti ni določen postopkovnik v drobnejših navodilih o šolskem koledarju ne določi primeru odločanja ob uvedbi dvoizmenskega pouka. drugače, in da lahko pouk v posameznem tednu tra- ja šest dni, če je tako določeno v letnem delovnem Pravilnik o šolskem koledarju za osnovne šole2, ki načrtu šole. V pravilniku je določen tudi urnik pouka, najbolj neposredno ureja področje trajanja pouka in odmorov, podaljšanega bivanja, jutranjega varstva in urnika v osnovnih šolah, nima določbe, ki bi se nepo- drugega vzgojno-izobraževalnega dela. sredno dotaknila vprašanja enoizmenskega ali dvo- izmenskega pouka. S tem pravilnikom je določeno, Edina določba v Pravilniku o šolskem koledarju za da se šolsko leto začne 1. septembra in konča 31. av- osnovne šole, ki neposredno ureja časovni vidik pri gusta, da vzgojno-izobraževalno delo po obveznem dnevni izvedbi pouka, je določba, da se pouk ne predmetniku (v nadaljnjem besedilu: pouk) osnov- sme začeti pred 7.30 uro, nikjer pa ni, kot smo že po- na šola izvaja v dveh ocenjevalnih obdobjih: udarili, urejenega vprašanja glede uvedbe dvoizmen- skega pouka, npr. z zapisom, da pouk ne sme poteka- - prvo ocenjevalno obdobje traja od 1. septembra ti dvoizmensko ali da se mora pouk začeti pred 10.00. do 31. januarja, - drugo ocenjevalno obdobje traja od 1. februarja Na nekaterih srednjih šolah poteka pouk tudi popol- do 24. junija, razen za učence 9. razreda, za katere dne (npr. dan na teden za posamezni letnik dijakov traja do 15. junija. itd.). Pravilnik o šolskem koledarju v srednjih šolah3 KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o. V kolikor še nimate imenovane strokovne pooblaščene osebe za varstvo osebnih podatkov (po GDPR), se obrnite na KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o.. Nedvomno najbolj ugodna in strokovna rešitev za posodobitev in uskladitev do- kumentov s področja varstva osebnih podatkov. Zaupa nam že veliko število vrtcev, osnovnih šol in glasbenih šol. Prepričajte se še vi! Kontakt: info@kurikulum.si www.kurikulum.si 80 Didakta v drugem odstavku 7. člena določa, da »se pouk za- - letni razporeditvi in občasnih prerazporeditvah čenja praviloma ob osmih zjutraj, razen če svet šole delovnega časa, v soglasju s svetom staršev in učiteljskim zborom - predlogu letnega delovnega načrta5. odloči drugače«. Ob tem bi bilo potrebno upoštevati tudi določbo Smiselno bi bilo, da bi bila podobna ureditev nor- 19. člena Kolektivne pogodbe za dejavnost vzgo- mativno urejena tudi za področje osnovnošolskega je in izobraževanja, ki določa, da mora ravnatelj 15 izobraževanja, četudi bi lahko posredno postopek dni pred sprejemom odločitve zahtevati predho- sprejemanja odločitve utemeljili na podlagi določ- dno mnenje reprezentativnih sindikatov o začet- be 31. člena Zakona o osnovni šoli, ki ureja letni de- ku in koncu delovnega časa in razporeditvi teden- lovni načrt šole, zlasti v delu, ki določa razporeditev skega delovnega časa. vzgojno-izobraževalnega dela. Z letnim delovnim načrtom se namreč določijo vsebina, obseg in raz- Vsled vsega zgoraj navedenega bi moral odločitev o poreditev vzgojno-izobraževalnega in drugega dela uvedbi dvoizmenskega pouka sprejeti svet šole, pri v skladu s predmetnikom in učnim načrtom ter čemer bi moral predhodno pridobiti mnenje sveta obseg, vsebina in razporeditev interesnih in drugih staršev, delavcev oziroma sindikata, prav tako pa dejavnosti, ki jih izvaja šola. Letni delovni načrt sprej- tudi soglasje Ministrstva za izobraževanje, znanost me svet osnovne šole do konca meseca septembra in šport v okviru financiranja novih oddelkov, kot to v vsakem šolskem letu. izhaja iz Pravilnika o normativih in standardih za iz- vajanje programa osnovne šole6, saj brez odobritve V kolikor bi se katera od osnovnih šol odločila za dodatnih finančnih sredstev za (nove) zaposlene, ki uvedbo dvoizmenskega pouka, bi morala to v skla- bi izvajali dvoizmenski pouk, nikakor ne bi šlo. du z 31. a členom Zakona o osnovni šoli urediti tudi v internem Hišnem redu, saj se v tem internem aktu Covid(ik) določi tudi poslovni čas, uradne ure šole in uporaba V luči ukrepov omejitve širjenja virusa covid-19 bo šolskega prostora. lahko v prihodnosti z odlokom Vlade RS začasno do- ločena tudi možnost uvedbe dvoizmenskega pouka Dvoizmenski pouk s perspektive zaposlenih za učence osnovnih šol, pri čemer bi seveda učen- Z vidika delovnega prava in pravic delavcev, ki bi ci višjih (ne pa tudi nižjih) razredov obiskovali pouk izvajali delo v dvoizmenskem pouku, je potrebno v popoldanskem času, kar prinese s seboj številne opozoriti tudi na določbo 17. člena Kolektivne po- druge posledice (obiskovanje glasbenih šol, športnih godbe za dejavnost vzgoje in izobraževanja v Repu- dejavnosti, prevoza učencev itd.) in posege v organi- bliki Sloveniji4, ki določa, da mora ravnatelj obvešča- zacijo družinskega življenja. ti delavce o: - spremembah organiziranosti, organizaciji dela V luči varovanja javnega zdravja celotnega prebival- in delovnih postopkih, stva, izvajanja izobraževalnega procesa v živo in fizič- - letnih programih dela in poslovanja in njihovem nih medčloveških odnosih (med sošolci, učitelji itd.) uresničevanju, morda v aktualnih razmerah celo sprejemljiva opcija …. 1 Npr. mobilne enote, pouk v cerkvenih prostorih itd. 2 Pravilnik o šolskem koledarju za osnovne šole (Uradni list RS, št. 50/12, 56/12 – popr., 20/19 in 36/19). 3 Pravilnik o šolskem koledarju v srednjih šolah (Uradni list RS, št. 30/18 in 9/20). 4 Kolektivna pogodba za dejavnost vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 52/94, 49/95, 34/96, 45/96 – popr., 51/98, 28/99, 39/99 – ZMPUPR, 39/00, 56/01, 64/01, 78/01 – popr., 56/02, 43/06 – ZKolP, 60/08, 79/11, 40/12, 46/13, 106/15, 8/16 – popr., 45/17, 46/17 in 80/18). 5 Ravnatelj mora obveščati delavce tudi o drugih zadevah, ki vplivajo na socialno-ekonomski položaj, pravice ter obveznosti delavcev iz dela in delovnega razmerja. O zadevah se delavce pisno obvesti najkasneje osem dni pred sprejemom odločitev ravnatelja ali sveta zavoda. 6 Pravilnik o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole (Uradni list RS, št. 57/07, 65/08, 99/10, 51/14, 64/15, 47/17 in 54/19). 81 Didakta