Drobtinice prestavljenim in nastopnini učiteljem. Spisal Fr. Oovekar. n. Da more učitelj presoditi in previditi, koliko sadti sme pričakovati v svoji novi službi, in da more svoje delovanje prav m primerno vravnati, je potrebno, da zve, kaj vaščanje od sole mislijo, in v kaki razmeri žive med seboj. Učitelj se Iahko kmali prppriča o značajnosti vaščanov, ter opazuje njih dobre in slabe lastnosti. Naj bolje je pa, če učitelj verjame Ie svojim očern in skušnjam, ne pa kakim opravljivcem in dolgojezičnikom. *} Tako opazovanje pa naj ne bode zavoljo radovednosti ali kakega drugega slabega namena, ampak le zato, da se ve učitelj v svoji službi modro obnašati, sicer bi mu pa to opazovanje več škodos^alo, kakor koristilo, ter ga pri Ijudeh pripravilo. ob potrebno čast in veljavo. 0 ljudeh nikar prenaglo ne sodi! **) Velikokrat boš zapazil pod slabo, borno lupino izverstno zerno, dostikrat boš pa tudi vidil, da je lično poveršje vse, kar ima kdo na sebi. Prepričal se boš, da si le prepogostoma in preveč verjel praznitn in sladkim besedam in pa vnanjeniu bli.šču, skusil pa boš tudi, da, ako le ti nisi preojster in prepust, ter se vsake vgodne priložnosti o pravpm casu modro poslužiš, sebi in drugim več koristiš, kakor pa, ako se misliš za naj bolj zvedenega in skušenega v vasi, in se zato z nikotnur ne meniš. Potrebno je, da je učitelj inoder, prijazen in resnoben. Vedi, da kdor hoče Ijtidi boljšati, jih more prej poznati; pot do glave in do serca pa ni vsakemu in vselej odperta! — Prizadevaj si pa tudi, da se pnpolnoma prepričaš o svojih učencih, koliko imajo dobrih, koliko slabih lastnosti. Potrudi se, da dobiš vir, iz kterega izvirajo vse slabe navade in zaderžki, ktere te v tvojem delovanji in trudu opovirajo in zaderžujejo, ter poišči zoper nje pripomočke in zdravila, ktere potem pridno rabi. Sicer pa nikar ne misli, da bodeš v šoli vse naenkrat zboljšal in preobernil. Potrebno je, da veš, da kdor misli, da bode vse naenkrat naučil, on ne nauči nič, in kdor *) nObrekovavec in tisti, ki ga posluša, oba imata hudieke; pervemu sedi na jeziku. drugemu v ušesih", pravi sv. Bernard. — ,,Zagradi s ternjem svoja ušeea. nikar ne poslušaj hadobnega jezika, in napravi svojim ustom vrata in ključavnice«. Sir. 28, 22, 28. PiS. *•) ,,Ne sodite, in ne bote eojeni". — Sv. Duh uči: MSmert in življenje je v jezikovi oblasti",— in dalje: nKar imaš zlata in srebernine, stdpi, in napravi tehtnico, da tehtuješ vsako besedico, preden jo govoriš". . pi». niisli vse na mah zboljšati, tudi malokdaj kaj zboljša! Ravnaj tedaj modro v vsakein obziru in pri vsaki priložnosti! Prizadevaj si, da vse, kar jeslabega, koj s začetka zatiraš in uničiš; vse, kar je pa dobrega, vterjaj in žlahtni.