fteu. 44. MT Posebna izdaja. V Ljubljani, v petek, dne Z3. februarja 1906. Velja po posti: erie odločbe: Za volišča veljajo občine in deli občine, ki so v razdelitvi vol.okr. posebno omenjeni. Za občine, ki nimajo 500 prebivalcev, so preskrbljena skupna volišča. Vsak voli vec ima le en glas. Enakost volivne pravico se te.iaj izrecno prizna in je izključena vsaka oblika pluralnega sistema V načrtu ni d^ločtna volivna dolžnost. Voiivna pravica se ima vršiti v oni občini, v katcii opravičenec biva na do dne razpisa volitve najmanj še eno leto. Od volivne pravice so izključeni le aktivni vojaki. Vzroki, radi katerih kdo izgubi aktivno in pasivno ve- livno pravico so: Pomanjkanje samoprav-nosti; uživanje ubožne eskrbe iz javnih ali občinskih sredstev; konkurz; odvzetje očetovske oblasti nad otroci po sodišču; sed-nijska ebsodba radi kakega zlečina ali gotovih prestopkov, namreč tatvina, poneverba, udeležba pri poneverbi ali tatvini, goljufija, kovaistvo, oderuštvo, preprečenje ekseku-cije, prestopki proti zakonu o vlačugarstvu, prestopki preti brambenetsu zakonu: če se kde odtegne naboru, begunstvo, če se kdo sam poškoduje. Med kaznjivimi dejanji, radi katerih volivec izgubi volivno pravico, so tudi prestopki proti določbam zakona, ki ga bo sedaj sklenil tudi drž zbor, v varstvo volivne svobode. Iz določil, ki naj varujejo pravilno izvršitev volitev, je omenjati sledeče: Volivni imeniki, ki jih sestavijo župani, so položiti v občinski pisarni skozi 14 dni vsakemu na vpogled. V krajih, kjer je več ko 20.000 prebivalcev mora biti volivni imenik razpoložen najmanj 8 ur na dan; poleg tega se mora volivni im*nik v teh krajih pravočasno v zadostnem številn dati tiskati ter na zahtev® vsakemu dati proti povračilu stroškov, ki odpadejo na en eksemplar. Reklamacije proti volivnim imenikom lahko vlože vse osebe, ki imajo v oai volivni skupini volivno pravico. O reklamacijah odločujejo okrajna glavarstva, oz. politične deželne oblasti. Pri volitvi sami se imajo volivci, preskrbljeni z legitimacijo, le posamič puščati v volivni lokal, ki ga morajo takoj zopet zapustiti, ko oddajo svoj glas. Med volitvije so vsi nagovori na volivce prepovedani v lokalu samem, nadalje v poslopju, v katerem se vrši volitev in tudi zunaj poslopja v obsegu, ki ga določi polit. okr. oblast. Ravno tako so tudi tu prepovedane vse volivne agitacije. Skrbeti je, da se promet volivcev k volišču in od volišča vrši nemoteno. Volivne komisije so, kakor doslej, sestavljene tako, da tri člane imenuje občin, zastop onega, kraja, kjer se vrši volitev, tri določi volivni komisar, sedmega člana pa izvoli komisija. Ako je iz ene volivce skupine voliti enega poslaaca tedaj odločuje absolutna večina veljavnih glasov. Ako pa odpadeta na eno volivno skupino dva poslanca, kar se zgodi le v kmečkih galiških okrajih, tedaj zadošča relativna večina glasov, ako znaša ta več kot tretinja oddanih glasov. Predpisi o izročitvi volivnega certifikata na izvoljene poslance in o agnosciranju volitev po poslanski zbornici ostanejo neiz-premenjeni. Zakonski načrt o kazenskih določbah v varstvo volilne svobode. Določitve tega zakona bodo veljale pri volit v« h za državni zbor, za volitve v deželne zbore, za občinske volitve in za volitve v okrajna zastopstva. V načrtu predlagane kazni so naperjene proti uplivanju na volitve in če se velilcempreprečioddajagla-sovnice,pretivolivnislepariji, preprečenju določitve volivnega i z i d a , p r o t i kršenju volivne tajnosti in preprečenju voliv-nih shodov. Zauplivanje na volitve se smatra : volivno podkupovanje, ako se koga k volitvi prisili in javno razširjevanje neresničnih reči, da se vpliva s tem na oddajo glasov. Kol kaznjivo preprečenje izvrševanja volivne pravice se smatra: pretipestavna prilastitev tujih volivnih legitimacijskih papirjev, pridržavanje istih, da jih volivec ne dobi v roke in preprečenje volivca, da ne more oddati giasu. Kar se tiče volivne sleparije je predloga popolnoma v okvirju sedajne postave. Kaznovan bo, kdor bo izvrševal volivno pravico, ki mu ne gre in naj b# tO v sporasumljenju z volivcim opravičencem ali brez sporazumljenja, kdor bo potvoril glasovauje in izid glasovanja. Kot posebtn slučaj volivne sleparije se označuje izpolnitev volivnega listka v nasprotju z danim naročilom. Ta določba hoče posebno ščititi | analfabete, da se njihovo neznan'e ne bo ! izkoriščalo. Kar se tiče motenje volivnega akta je predloga naperjena proti prepre čenju konstatiranja volivnega izida po od stranitvi razmetavanju in ako se oddane glasovnice ali volivna lista narede za nerabne Nasilno motenje jvolivnega akta se bo tudi nadalje kaznovalo po splošnem kazenskem zakoniku kot javno nasilstvo. Ako se kako glasovanje ali volitev ne more vsled nesklepčnosti izvršiti, tedaj predsednik sejo zaključi ali jo za gotovi čas pretrga. Načrt obsega dalje določbe o disciplinarnem redu v obeh zbornicah. Ako kak poslanec ali več poslancev hudo razžali zbornico ali predsednika, tedaj sega lahko izključi iz zbornice za najmanj en teden. Vsako izključenje se lahko izvrši na predlog predsednika in s sklepom zbornice, ki pa mora imeti dvetretjinsko večino. Predlog za izključitev mora biti predložen v prihodnji seji po dogodku, nakur zbornica takoj in brez debate odloči. Poslanec, ki je izključen, za časa izključenja ne dobi dnevnin. Da se zagotovi še nadaljna volivna svoboda, d«bi volilna tajnost posebno zakonito varstvo z zajamčeno prepovedjo, vsled katere ne bo mogoče protipostavno izvedeti, kako so glasovali posamezni volilci. Ker se je v novejšem času opetovano pripetilo, da s® bili volilni shodi s silo pregnani, ukrenilo se je potrebno, da se bodo taki shodi mogli nemoteno vršiti. Načrt predlaga, da se kaznujejo vsi oni, ki bi ob času volilnih shodov komurkoli ovirali pristop, ki bi se nepoklicano tja hoteli vriniti, ali ki bi hoteli mogoče šiloma izriniti ali pa celo odstraniti one, ki so shod sklicali, ki istega vodijo — oziroma ki bi se na-redbam slednjih šiloma ustavljali. Posamezna kaznjiva dejanja smatrala se bodo po okolnosti kot pregreški ali prestopki. Posledica obsodbe vsled kakega prekoračenja določil volilnega zakonskega načrta bo, da izgubi vsak, kdor bo kaznovan, pravico voliti in biti voljen za dobe treh let. Zakonski načrt o izpremembi § 16 osnovnega zakona v državnem zastopstvu. Zakonski načrt, ki se tiče izpopolnitve §16 osnovnega zakona z dne 21. decembra 1867, drž. zak. št. 141 o drž. zastopstvu, ima namen, izpolniti nekatere pomanjkljivosti navedenega zakona, ki so se tekom časa izkazale kot potrebne esobito v imunitetnih zadevah. Sedaj veljavna določila glede imunitete, izvzemši slučaj, da se storilca prime takoj, ko stori čin — določajo, da se sme člapa državnega zbora med zasedanjem prijeti in proti njemu kazensko postopati le, če to dovoli zbornica. — Ta ima tudi pravico dovoljevati, da se pred zasedanjem uvedeno kazensko postopanje ali pa zapor, ki se je odredil takoj, ko je dotičnik zagrešil dejanje, začasno ustavi, oziroma razveljavi. Ta določba ovira sodišča, ki morajo vsled kazenske ovadbe proti članu državnega zbora kazenskim potom postopati, dobiti od zbornice pravočasnega dovoljenja uvesti kaz. postopanje in dognati taktično dejanje, predno morejo prositi dovoljenja za izročitev. Posledica tega je, da se dostikrat prosi za izročitev, četudi se pozneje izkaže, da je bila prvotna ovadba neutemeljena. Ce bi se dala sodiščem prilika, popred preiskovati zadevo, bi se v takih slučajih ne bilo treba obračati za dovoljenje izročitve na zbornico, ker bi se kazensko postopanje že popred ustavilo. Pa tudi zbornica, na katero se obračajo sodišča s takimi vlogami, je sedaj v nejasnem položaju, ker mora presojati kazenski slučaj na podlagi čestokrat v ovadbi pristranski opisovanega dejanskega položaja. Po novem vladnem zakonskem načrtu se bo omenjeni § 16 v toliko izpremenil, da se sodišča pooblaščajo, že predno prosijo zborničnega dovoljenja za izročitev, uvesti predpoizvedbe ia zaslišanje prič ter izvedencev. Druga velika pomanjkljivost sedanjega zakona obstoji v tem, da kaznjiva dejanja, pri kterih je rok zastaranja le kratek, zlasti razžaljenja časti, med tem ke se prosi izro- čitve navadno zastarajo, ker po veljavnem pravu vsled te prošnje čas zastarenja ne more biti niti ustavljen niti zadrževan. Temu nedostatku namerava vladna predloga — ednako kot je v nemškem kazenskem zakoniku — priti v okom s tem, da se rok zastarenja določi le za toliko časa, kolikor ©vira uvedenje in nadaljevanje kazenskega postopanja omenjena določba osnovnega zakona. Š tem obdrži vsled napada razžaljenji kazensko-pravno varstvo, katerega vsled pomanjkljivosti zakona sicer ne uživa. Konečno obsega vladna predloga na-daljno izpopolnitev § 16. omenjenega osn. zak. v toliko, kolikor se tiče kaznjivih dejanj, ki so jih storili člani državnega zbora med obzidjem in v prostorih državnozbor-skega poslopja samega. V teh slučajih naj se uvede, če ni kake posebne imunitetne zadeve, najhitreje izročitveno postopanje. Postavodajna korporacija mora imeti varstvo nele proti zunanjim napadom, ampak tudi proti izgredom v lastnem kraju svojega delovanja. Predsedniku se bo dala pravica, takoj narediti ovadbo na imunitetni odsek, ns da bi bilo treba pričakovati šele prošnje pristojnega sodišča. — Imunitetni odsek ima nalogo, v takem slučaju poročati zbornici tekom treh dni. Ce se ta rok prekorači, ali pa če v aa-daljnih osmih dneh zbornica ne stori drugega sklepa, se ima smatrati te kot zbornično dovoljenje za kazensko zasledovanje. Na zahtevo najmanj desetih članov je predsednik primoran, podati ovadbo. To enostavno izpremembo izročitvenega postopanja je priporočati zlasti zato, da ima zbornica v sličnih slučajih že popolen in natančen pregled vseh meredajnih podrobnosti, ki so potrebni za odločitev, torej ne potrebuje šele informacij od sodišč. Načrt, ki se tiče izpremembe zakona o poslovnem redu. Načrt, ki se tiče izpremembe zakona o poslovnem redu, obstoji bistveno v tem, da pospešuje rešitev vladnih predlo g , na ta način, da se zanje določijo v poslanski zbornici gotovi dnevi v tednu. — Ti naj bi bili torek, sreda in četrtek, ves ostali čas pa naj bi ostal za drugo parlamentarno delovanje. Po potrebi pa bi imel predsednik pravico, sporazumno z vlado, porabiti te določene dneve tudi za druga zborovanja, ali pa dotične seje celo opustiti. Varstvo za čast neposlanoev. Novi zakonski načrt obsega tudi nova določila za obrambo časti onim osebam, ki niso poslanci. Vsak, ki nima pravice, da se udeleži zborničnih razprav, ima pravico vložiti pri predsedniku pismeno pritožbo, ako ga obdolži kak poslanec bodisi v zbornici ali pa v kaki vlogi kaznjivega ali nečastnega dejanja z ozirom na njegove rodbinske in zasebne zadeve. Tako pritožbo mora dobiti predsednik tekom štirih tednov. Vsako pravočasno došlo pritožbo nakaže predsednik odseku, ki ima devet članov. Odsek ima pravico, da zasliši pritožitelja in razžaljivca. Odsek pa tudi lahko sklene, da ne poroča o pritožbi zbornici. Ako se zdi odseku potrebno, da poroča zbornici o pritožbi, lahko predlaga, da prestopi zbornica preko pritožbe na dnevni red ali pa da zbornica ukori razžaljivca. Redovne kazni za varstvo časti neposlanoev. Za varstvo časti osebam, ki niso v zbornici, namerava načrt le razširili že obstoječe postopanje za redovne kazni in se pri tem ozira že na obstoječa deločila za grajalni odsek. Zakonito pa imajo pravico za varstvo časti po zak. načrtu osebe, ki nimajo pravice, da bi se udeležile razprav v zbornici, ne pa poslanci in oni člani vlade, ki imajo pravico, da se udeležujejo zborničnih razprav, torej s člani gosposke zbornice vred vse osebe, ki niso člani državnega zbora in nimajo tudi drugače prilike, da bi mogli dobiti besedo v zbornici. Zi presojo vsakega slučaja bo izvoljen odsek kot nekak častni svet, ki ne bo izvoljen za vsak slučaj, kakor grajalni odsek, marveč je namišljen kot stalna po oddelkih izvoljena korporacija. V načrtu se misli zadeti pravo srednjo pot, da se omeji pravosodje tega častnega sveta na one slučaje, kjer so nt varni parlamentarni izgredi važnim osebnim pravicam, ki žugajo pod okolščinami tudi uničiti osebno eksistenco, katerih ni mogoče sodnijsko zasledovati. Zbornica bo priznala opravičenost takih govorniških izgredov tembolj za pravično, ko taka oblika kritike za izvršitev poslaniškega pekJica ne more spadati pod imuniteto. Zbornici js pogrešala dozdaj tako pri motsnju parlamentarnega reda kakor pri napadih na zasebno čast vsako uspešno disciplinarno sredstvo proti lastnim članom in je malone edino večje ljudsko zastopstvo, ki ne razpolaga z ostrejšimi disciplinarnimi sredstvi. Zato so pa v zakonskem načrtu določila za sredstva, ki bodo dvignila redovna kazenska določila zbornice, dasi bodo pričetkoma omejena le na najnujnejše slučaje. Utemeljevanje zakonskega načrta. Načrtu je priloženo temeljito utemeljevanje. Splošno se sklicujejo pojasnilne opazke na dejstvo, da med evropskimi zbornicami edino avstrijska ni izpremenila za celo dobo človeškega življenja svojega poslovanja, clasi je bilo v tem času izvedenih več jako važnih ustavnih izprememb, ki niso ostale brez vpliva na poslovanje. V več slučajih se je pokazala potreba po izpremembi v poslovanju zbornice. To sta priznali tudi že večkrat obe zbornici in bilo je že več brezuspešnih poizkusov, odpraviti nedostatke. Vlada ima zato dolžnost v teh okolščinah, da prične z izpremembo parlamentarnega postopanja, ki se ne da več odlašati. Vlada smatra za opravičeno in za svojo dolžnost, da zahteva od drž. zbora, da v primernem času, ki je potreben za vestno posvetovanje, ustavno pritrdi, izpremeni ali pa jasno odkloni po vladi predložene predloge. Vlada se zadovoljuje, da pripravi pot za odstranitev dejanskih, večkrat že čutenih hib, a pri tem zaostajo v marsikaterem oziru za pridobljenimi izkušnjami. Jugoslovani in volivna reforma. Slovenskih poslancev bode po vladni predlogi 23 ( d o s I e j j i h je 15) tedaj za osem več, nego sedaj. Hrvaških (vštevši srbske) bode 13 (doslej 12), tedaj za 1 mandat več. Jugoslovanskih poslancev bode tedaj po vladni predlogi 36 (sedaj jih je27). Volivni okraji na Kranjskem. Za Kranjske so določeni naslednji volivni okraji: 1. Mestna občina Ljubljana. 2. okraj: Politični okraj Postojinski in sodni okraj Lož. 3. okraj: Politični okraj Kočevje in sodni okraj Žužemberk. 4. okraj: Sodni okraj Krško, Kostanjevica, Mokronog in Trebnje. 5. okraj: Sodni okraj: Kranj in Škofja Loka. 6. okraj: Sodni okraj Ljubljana (okolica). 7. okraj: Politični okraj Litija in sodni okraj Radeče. 8. okraj: Sodni okraji Idrija, Logatec, Cirknica in Vrhnika. 9. okraj: Politični okraj Radovljica in sodni okraj Tržič. 10. okraj: Politični okraj Kamnik. 11. okraj: Sodni okraj Rudolfov«, Črnomelj in Metlika. Sedanji posebni mestni okraji izvzemši Ljubljane, odpadejo. — Mesta bodo volila s kmeti. Volilni okraji na Koroškem so sledeči: 1. Mesto Celovec. Dalje sodni okraji: 2. Celovec okolica. 3. Borovlje, Doberlaves £eiezna kaplja, Pliberk. 4. Velikovec, Arvež, Stari dvor. 5. Volšperg, St. Pavel, Št. Lenard. 6. St. Vid, Breže, Krka. 7. Trg, Rožek, Milštat. 8. Beljak. 9. Smohor, Paternion, Podklošter, Trbiž, Koteče. 10. Spita!, Grajfenburg, Voglje, Zg. Bela, Savodje.