29pATRISTIKA AVGUŠTIN Govor 229/P Ta govor je Avguštin imel na velikonočno soboto leta 412. Pri govoru so bili navzoči tudi novokrščenci, ki so krst prejeli med velikonočno vigilijo. To je bilo namreč obdobje, v katerem so novokrščenci poglabljali svoje versko znanje. V tem govoru razmišlja o Petrovi trikratni zatajitvi in o Jezusovem trikratnem vprašanju Petru, ali ga ljubi. Gospodov pogled je tisti, ki je po zatajitvi ozdravil Petra. V tej pridigi Avguštin predstavi tudi svoje razumevanje prenašanja izvirnega greha. O PETROVI LJUBEZNI 1. Beremo o dejanjih, ki so se po evangelistu Janezu zgodila po Gospodovem vstajenju. Med temi dogodki je tudi ta, o katerem smo brali danes, ki govori o tem, kako je Gospod spraševal Petra, če ga ljubi bolj kot drugi (prim. Jn 21,15–17). V tem Petru (lat. Petrus) se spomnite na skalo (lat. petra). On je namreč tisti, ki je na Gospodovo vprašanje učencem, za koga ga imajo, odgovoril: »Ti si Kristus, Sin živega Boga.« Ko je to slišal, mu je Jezus rekel: »Blagor ti, Simon, Jonov sin, kajti tega ti nista razodela meso in kri, ampak moj Oče, ki je v nebesih. In jaz ti povem.« – Kakor da bi rekel: Rekel si o meni, jaz pa pravim o tebi. Kaj? »Ti si Peter in na to skalo bom zgradil svojo Cerkev in peklenska vrata je ne bodo premagala; kar boš zavezal na zemlji, bo zavezano v nebesih; kar bož razvezal na zemlji, bo razvezano v nebesih« (Mt 16,13–19). V Petru vidimo primerno skalo. Apostol Pavel pa, ko govori o predhodnem (starozaveznem) ljudstvu, pravi: »Pili so iz duhovne skale, ki jim je sledila. Skala pa je bil Kristus« (1 Kor 10,4). Ta učenec je Peter, poimenovan po skali, tako kot se kristjan imenuje po Kristusu. Zakaj sem želel najprej govoriti o tem? Da bi vam priporočil, da v Petru spoznate Cerkev. Kristus Cerkve namreč ni zgradil na človeku, ampak na Petrovi izpovedi. Kaj je Petrova izpoved? »Ti si Kristus, sin živega Boga« (Mt 16,16). Glejte skalo, glejte temelj, glejte, kje je zgrajena Cerkev, ki je peklenska vrata ne bodo premagala (prim. Mt 16,18). Kaj so peklenska vrata, če ne napuh krivovercev? 2. Tega Petra, ki ima tako pomembno vlogo, kot sem vam jo priporočil, je namreč Gospod po vstajenju vprašal, kot smo brali, in mu rekel: »Simon, Janezov« – Simon je namreč imenovan od svojega rojstva: bil je Janezov Tretji dan_1-2_2019 b.indd 29 3/25/2019 5:21:36 PM 30 TRETJI DAN 2019 1/2 sin – »Simon, Janezov, ali me ljubiš bolj kakor tile?« Kdo sprašuje? Tisti, ki vse ve. Ali je on, ki je izročil znanje (prim. Ps 94,10), podoben tistemu, ki ne ve? Ni bil Gospod tisti, ki je želel biti poučen, ampak je želel, da bi on (Peter) izpovedal svojo ljubezen. Vpraša ga enkrat in on mu odgovori: »Gospod, veš, da te ljubim.« In on: »Pasi moja jagnjeta.« Ponovno ga vpraša, kot da bi enkrat ne zadoščalo: »Simon, Janezov, ali me ljubiš?« Ponovno reče: »Rad te imam, Gospod, ljubim te, Gospod.« In on mu ponovno reče: »Pasi moja jagnjeta.« In tretjič. Komu ne zadošča, da vpraša enkrat? Nevedne- žu zadošča. Koliko bolj zadošča tistemu, ki vse ve vnaprej! Tretjič ga vpraša: »Ali me ljubiš?« Peter je užaloščen, kakor da bi ga Jezus večkrat vprašal isto vprašanje, ker bi dvomil o njem, in je rekel: »Gospod, ti vse veš, ti veš, da te ljubim.« Če bi ti bilo karkoli prikrito, bi bilo dobro, da me vprašaš. Če pa vse veš, veš tudi vse podrobnosti glede tega, kar sprašuješ. In on: »Pasi moje ovce« (Jn 21,15–17). Trikrat je izpovedal ljubezen tisti, ki ga je zaradi strahu trikrat zatajil. Gospod ga je zato trikrat vprašal, da bi s trojno izpovedjo izbrisal trojno zatajitev (prim. Lk 22,57–60). 3. To je tisti Peter, ki zataji in ki ljubi. Zataji zaradi človeške šibkosti, ljubi zaradi božje milosti. Ko je namreč Peter zatajil, je sam sebi pokazal, kakšen je. Ko je rekel: »Gospod, s teboj sem vse do smrti« (Lk 22,33), si je namreč na nek način domišljal svojo moč in podpihoval prevzetno ošabnost; predpos- tavljal je namreč, da je močan. Potem pa je dejansko slišal, kdo je. Bolan si je namreč domišljal, da je močan sam iz sebe, zdravnik pa se je dotaknil srčne žile. V notranjosti je odkril, da je bolan, in kakor da bi mu pravi in resnicoljubni zdravnik napovedal, kar se bo zgodilo. Kot da bi rekel: Samemu sebi se zdiš zdrav. Ker ne veš, da ti bo zdajšnja vročina kmalu razodeta. Vznemiril se boš, ko se bo to zgodilo. Ko ga torej dekla vpraša, se je izpolnilo to, kar je napovedal zdravnik, in ne to, kar si je domišljal bolnik, namreč to, da bo ta služabnik prej Gospoda trikrat zatajil, kot bo zapel petelin. Kaj je zapisano v evangeliju o trikratni zatajitvi (prim. Lk 22,57–60)? »Gospod ga je pogledal … in (Peter) je bridko zajokal« (Lk 22, 61–62). Peter ne bi nikoli objokoval, če ga Gospod ne bi pogledal. Končno želim, da razumete, na kakšen način je rečeno: »Pogledal ga je.« Poglejte evangelij in videli boste, da je bil Gospod, ko ga je Peter zatajil, na takšnem kraju, da ga Peter s telesni- mi očmi ni mogel videti. Judovski voditelji so namreč zasliševali Gospoda v notranjosti hiše. Peter pa ga je zatajil na dvorišču. Toda kam ne more pogledati tisti, ki je povsod? 4. Zaradi tega je Gospod Petra vprašal o ljubezni in so mu izročene Kristusove ovce. Rekel mu je: »Pasi moja jagnjeta. Pasi moje ovce« (Jn 21,15.17). Jagnje mu je izročilo jagnjeta. Svoja jagnjeta mu je izročil tisti, ki jih je naredil za svoja jagnjeta. Kako je Jagnje naredilo jagnjeta za svoja? »Glejte, Jagnje Božje.« O njem je bilo rečeno: »Glejte, Jagnje Božje.« In kako jih je naredilo za svoja jagnjeta? »Glejte, on, ki odjemlje greh sveta« (Jn 1,29). Tako je to naredil tudi s tistimi, ki jih vidimo v belih oblačilih.1 O, da jih volkovi ne bi požrli! Ti, Gospod, ohrani tiste, ki si jih izročil Petru. Ti jih ohrani, ki ohranjaš tudi Petra. On (Gospod) je ovca, o kateri je pisano: »Kakor ovca, ki jo peljejo k žrtvovanju« (Iz 53,7). On je vedno jagnje, ker je vedno brez greha. Ne bodite presenečeni, da je bil brez greha: »V začetku je bila Beseda, Beseda je bila pri Bogu in Beseda je bila Bog« (Jn 1,1). Od kje bi potem lahko bil greh? Poglejte na njegovo človeško rojstvo. Njega, ki se je želel roditi brez greha, je spočela devica in si ga ni zaželelo meseno poželjenje. Sin je bil spočet zaradi materine vere. »Rojen je iz Svetega Duha in device Marije.«2 Od Adama ni prejel izvirnega greha, ni ga prejel in k njemu ni nič dodal. Nedolžen se je rodil, nedolžen živel in nedolžen umrl.3 »Glejte, Jagnje Božje; glejte njega, ki odjemlje greh sveta.« Ko je Petru izročil svoje ovce, mu je izročil nas. Ko nas je izročil Petru, je Cerkvi izročil svoje ude. Izroči, Gospod, svojo Cerkev svoji Cerkvi, naj se ti izroči tvoja Cerkev. Pravimo namreč: »Ne nam, Gospod, ne nam, ampak svojemu imenu daj slavo« (Ps 115,1). Ali Tretji dan_1-2_2019 b.indd 30 3/25/2019 5:21:37 PM 31pATRISTIKA smo brez tebe kaj drugega, kot Peter v trenut- ku, ko te je trikrat zatajil? Da bi Gospod Petru razodel njega samega, to je, da bi Petru razodel Petra, se je za kratek čas obrnil stran od njega in Peter ga je zatajil. Ko se je spet obrnil k njemu in ga pogledal, je Peter zajokal (prim. Lk 22,61–62). S solzami je izmil krivdo, z vodo, ki je tekla iz oči, je krstil vest. Poglejmo, kar je zapisamo v Psalmu: »Jaz pa sem v polnosti sebe rekel: ne bom se premaknil na veke« (Ps29,7). O kom, če ne o Petru, je rečeno: »S teboj bom vse do smrti« (Lk 22,33) in »tudi če bi bilo treba umreti za tebe, ne bom šel stran od tebe« (Mt 26,35)? Govori v polnosti sebe. Kaj pravi? »Ne bom se premaknil na veke.« Toda potem, ko so ga spraševali, ko je zatajil in ko je jokal, poglejte, kaj je dodal – to so namreč že spokornikove besede –: »V polnosti sebe sem rekel: Ne bom se premaknil na veke. Gospod, v svoji dobrohotnosti si moji lepoti dal moč. Svoj obraz si obrnil stran od mene in postal sem zmeden« (Ps 29,7–8). Obrnil si svoj obraz in razodel si mi moj obraz: »Ne vem, kaj praviš; ne poznam tega človeka« (Mt 26,70–72). Glejte Petra v samem sebi, glejte, kaj pomeni: »Obrnil si svoj obraz in postal sem zmeden.« Gospod je torej ponovno obrnil svoj obraz, Petra pogledal in ga okrepil. Prevedel: Gregor Lavrinec 1 Po krstu so novokrščenci osem dni, torej do bele nedelje, nosili bela oblačila. Ti, ki so jih videli v belem, so torej novokrščenci. Omembi novokrščencev takoj sledi prošnja, da bi jih Gospod obvaroval pogube. 2 Apostolska veroizpoved. 3 V tem delu Avguštin predstavi svoje razumevanje prena- šanja izvirnega greha. Izvirni greh se prenese oz. podeduje ob spočetju, ki je posledica poželenja. Jezus Kristus pa ni bil spočet s poželenjem, ampak po delovanju Svetega Duha in Marijini veri. Tretji dan_1-2_2019 b.indd 31 3/25/2019 5:21:37 PM