Kmetijske in rokodelske novi Na svitlobo dane od c. k. kmetijske družbe. Tečaj III. V srédo 2. Maliserpana. 1845. List 27. Vodnikovi napiſ sa méſez Maliſerpan. Ki bodo po létu sgodaj vſtali, Se bodo po simi sa ajdo naſpali. Visokočastitljivimu gospodu gospodu d sèrčno zaželjeniga poklica, Ki Tèbi zróčil varstvo je Ljubljáne, Pretêkla je stolétja četertnica. Za svôjiga rojáka serca vžgáne Že je takrat napólnil up veséli, De mestu očétnimu zlat čas nastáne. Up nar predèrzniši si spólnil z déli, Ki jih pred hitrih lét valóv togôto Emóne bodo letopisi otéli. Pregnàl 'z zastavnih bukev si temnôto, Pod têžkim kljúčam bogatin ne hrani Zakládov z nezaúplivo strahoto. Roké zdej pridne, umni zdej možgáni Lahkó dobé pomóč, de se razprósti Med vsaki stán obilnost, kaj ji brani? De tému, ki ne zliva v plôhi gósti Blagastva sréča, kapljice bolj skópe Do jézera zberó se visokósti, JANEZU N. HRADDCKIT c. k. svetovavcu; mestnimu poglavarju; namestniku cesarskih mést pri krajnskih deželnih stanovih; vodju Ljubljanske hranilnice; odborniku c. k. kmetijske družbe na Krajnskim; udu c. k. kmetijskih družb na Štajarskim, Koroškim in Goriškim; Krajnskiga muzeuma; spodnjo- in zgornjo-avstrijanskiga obertniskiga, in zgodovinskiga družtva; v spomín spoštovanja in hvaležnosti na dan veseliga obhajanja pet in dvajsetiga léta Njegoviga poglavarstva Ljubljanski mestnjani. *) 27. Rožnicveta 1845. Pred mnogo si hranilnico Evrópe Delèč okróg pogléj ravni bogáte, Visôcih žit na njih pogléj valóve, Jo nam oskèrbil Ti z továrši, ktéra Nje réke brég, okróg zelêne tráte ; Odvráča révšino in njé nastópe. Pogléj nje čverste, bistrih glav sinóve, Njim, ki greni potréba lét večera, Al pred je tréšila v njih barko stréla, Ki vnéma v sercih se jim žèlja svéta, Obèrnit' v dóma čast vsih zgód osnóve: Jim z jadri svôjim' plávati zavéra, In zvestoserčne nje pogléj dekléta, Napróti Tvôja je pomóč hitéla, Z dobrótlivosti zbóram si načinil, Lic rajski zor, očí pogléj nebésa , De jih podpéra méstna srenja céla. In sramožljivost, ki je varh njih cvéta; De bi v samôti révež ne poginil , Obèrni na nje méstnjane očésa , Kak ljúbijo poštènost in pravíco, De brat pomágal bratu bi nesréče, Vesêlje v persih Ti sercé pretrésa. Občinsko hišo vbógim si vlastninil. Kak Tvôje je biló sercé goréče, Al gerda délala pošast krivíco Je méstnjanam, in mesta je lepôti, Za čast, in prid, in blagorstvo Ljubljáne, Pokrivši z sívga plájša nas temníco. Ljubljáne, ljúbice nebés in sréče! Bežáti móraš, ôti al ne ôti, Ozrì se na snežnikov velikáne, Si mislil si, ki si se déla lótil, Ki jih nar mlájši žarek zore zláte Pozdravi, k' iz iztóka postlje vstáne; Z cesársko pomočjó dat' strah mokrôti. *) 27. Rožnicveta je 25 let pretêklo, kar je gosp. J. Hradecki poglavar Ljubljanskiga mesta. Spomin tega veséliga dneva ki je Ljubljanskim mestnjanam preljubljeniga poglavarja dal, je pretečêno nedeljo popoldan na praznično olišpanim strelišu družtvo mestnih strelcov vpričo rodovine in žlahte gospoda Hradeckita in veliko druzih imenitnih gostov, z veliko častjo in mnogoverstnimi veselicami obhajalo. V spomin visociga spoštovanja in serčne hvaležnosti so mu pri ti priložnosti krasno čašo (Becher) podelili, ktero mu je predstojnik imenovaniga družtva gosp. J. Karingar z slovesnim nagovoram podal. Zlat napis v marmornim kamnu, kteriga so dali v Terstu izdelati, in pa novo priličje gospoda Hradeckita, ki ga je naš gla- sovitni obraznik gosp. J. Stroj naredil, bosta še poznim vnukam znamnje tega veseliga obhajanja. Tudi z dvema poezijama je bil pri ti priliki nagovorjen, z eno v nemškim, z drugo pa v krajnskim jeziku, ktero je naš slavni pesnik, gosp. Dr. Prešérin zložil in ktero našim bravcam tukaj podamo. Gosp. Toman, učene govorništva, se je v njenim obnašanji pràv dobro skazal. Pri poslednjih besedah te pesmi so vsi pričijoči z močnim in serčnim glasam trikrat zaupili: Bog ga živi! mno- gospoštovaniga, mnogoljubljeniga gospoda Hradeckita! Briáreja *) storóčniga si vkrótil, Močirje vekolétno je pregnáno, Meglò slovó si vzét' od nas zarótil. Z mostóvmi zálšaš novimi Ljubljáno, Bogástva víre nôve ji odpéraš; Serce za célo je dežèlo vžgáno. Kmetijske drúžbe ud nje zbor podpéraš, Podpéraš z njim domáče Ti »Novíce«, Zahvale vsih Slovéncov si nabéraš, 1O6 Ki bratov tihotijo zabavljíce, De smo zarés mi Kranjci pozabili Že Slave mátere, nje govoríce, Ki stála v brán je Atilovi síli, Ki preživéla mnóge je naróde, Ki naj napréj ohrani Bog jo mili! Zató naj Ti zahvála naša bóde V del Tvôjih naj spomínj Ti tá bo čaša, Pí domorodec zdrávje 'z té posóde! Naj Tvójih dní števílo se naráša, Naj vse britkósti Têbi Bog odvèrne, Vsih méstnjanov je, in je prôšnja naša, Podóbo Tvôjo, ki se zdej odgèrne, Častí naj pôzni vnuk, Nepozabljvi! Ko dávno bómo róp mi zêmlje černe, Ki klíčemo iz serca: Bog Te žívi! *) Briarej, velikan, je imel po gerški pravlici 50 glav in 100 rok Kaj je živini po leti nar bolj potreba? Vroče poletje živini veliko bolezin naključi. Ložeji je pa večkrat bolezin odverniti, kakor jo ozdraviti. Zatorej je po leti nar bolj skerbéti, de ži- vina pomanjkanja hladne pijače nikoli ne terpí. To je poglavitna reč za odvernjenje mar- sikake bolezni, ktere včasi vsi zdravniki skupej premagati ne morejo. Strašni vrančnji prisad (Milzbrand) poterdi resnico mojih besedí. Kdor je v stanu, ob hudi vročini svoji živini vsak dan kako pést solí med pijačo dati, ta pa še bolj storí in zares živini zdravje v kri vljiva. V hudi vročini je tudi dobro, živino večkrat kopati; pri tem se mora pa na to paziti, de živi- na ni od dela vroča in pôtna. Kjer kope ni, naj jo včasih z vodo po celim truplu polivajo, kar ži- vino po leti posébno oživí. Soparčni hlevi nej bodo odperti, de ubo- ga živina vročine nepotrebno ne terpi in ji čistiga zraka ne manjka. Zraven suhe klaje živini tudi zelenjave dajati priporočimo vsim kmetam. Pretežke dela so živini v hudi vročini grozno škodljive. Kmetovavci! verjemite mojim be- sedam, de se ne boste prepôzno za ušesi praskali. Dr. Bleiweis. Kakó se da sadje čez zimo ohraniti? Kdor nima taciga kraja, kamur čez zimo hud mraz ne zahaja, ne more nikakor sadja čez zimo ohraniti, kér mu ga hudi mraz kmalo pobêre, do- stikrat na enkrat v enim dnevu ali v eni noči. Klet ali shramba za sadje nima pa tudi pre- gorka biti. Če je pregorka v nji sadje prehitro dozorí: torej se tudi dolgo časa hraniti ne da, te- muč se mora, de pod škodo ne gre, urno pojesti ali pa poprodati. To, kakó velik hram se mora za sadje napravi- ti, se po sadju razsodi, več ko je sadja, veči mora shramba za-nj biti. Razun tega mora tudi obilo pri- pravnih predalov ali polic imeti, ktere so po čevlju ali pa po poldrugi čevelj ena od druge napravljene. Predenj se sadje v imenovano shrambo dene, se mora vse obtolčeno, obtisnjeno ali objedeno, od- brati, drugo pa, potem ko se je po potenju zopet osušilo posameznim po policah lahno eno zraven druziga razstaviti. Če je pa sadje pràv žlahtniga plemena, se ne sme sad sadu tišati. Kjer pa v več krajih nimajo takó prostornih shramb, ondi naj po dva ali pa tudi po tri sade na policah eniga verh druziga položijo. Sadje se mora v hramu nar manj vsak teden enkrat skerbno prebrati, in kar je še semtertje obtišaniga ali ognjitiga, odbrati; zakaj gnjilo sadje kmalo tudi zdravo oskruni, de gnjiti začne. Pri začetku zime se morajo okna ali druge luknje in špranje, skozi ktere zrak vleče ali sapa v hram piha, zapreti in dobro zamašiti, de mraz va-nj ne zaide. Noter in vùn gredé se morajo elo vrata hitro zapirati, de gorkeji ali mokrotni zrak h sadju ne dojde. Sadje mora vedno enako mero gorkote in mraza imeti; in ravno v tem je prava umetnost in skrivnost sadje dolgo ohraniti. Pri hujim mrazu se mora sadje iz premerzli- ga hrama v topleji klet prenesti, ali pa z slamo 6 do 8 palcov na debelo pokriti, de se pred mrazam obvarje. — Zlahtne jabelka in hruške se nar ložej v pr stornih skrinjah v ovseni slami ohranijo. Ako jih hoče kdo v daljne kraje poslati, jih mora posa- meznim v popir zaviti. Kdor hoče nar bolji sadje jesti, mora čakati, de se do dobriga vleží. Duh in ſarba mu bosta tega nar bolj razodéla, kdaj je sadje popolnama zrelo. Hruške so večidel takrat nar bolji, kader se njih serdíca pod palcam vdajati jame. Skorej ravno taka je tudi pri jabelkih. Kdor nemore dočakati, de bi se sadje vležalo do dobriga, bo gotovo tudi dostikrat slabe jabelka in hruške grudil, ktere bi bile prav dobre, če bi jih bil le dalje v meči pu- stil, dokler bi ne bile popolnama dozorele. Od druge straní je treba ravno takó paziti, de sadje prezrelo ne postane, če se to pripeti, na enkrat vso dobro slast zgubí. Prezrele jabelka ja- mejo, ako predolgo ležé, znotrej gnjiti, niso do- briga pokusa, hruške pa postanejo močnate in zgu- bijo vso slast. Vsaka reč ima svoj čas; ravno takó tudi sadje. Nekterim jabelkam, posébno pa gambovcam (mušanckarjem), se zamore prav prijeten duh na- kloniti, če se kake tedne, predenj se jedó, v kako škatlo denejo, in na suho bezgovo cvétje po- stavijo. Kutne se morajo, kakor hitro se iz drevesa vzamejo, na solnce djati, dobro obrisati, od dru- ziga sadja odločiti (kterimu duh od kutin škodje) in potem na suh kraj prinesti, in pred ko se da porabiti; zató, kér se ne dajo dolgo časa hraniti, temuč kmalo gnjiti začnó. Avstrijanska obertniska razstava. (Konec.) Iz Krajnskiga so poslali: Sladkorna fa- brika v Ljubljani več sort sladkorja (cukra); od Zagorske fužine se vidi tù mnogo rudarskih pridelkov, cinka, glina, opeka, premoga; od An- tona Zamasata iz Ljubljane 3 bronaste maši- ne, ki od njegove umetnosti častno pričujejo: An- ton Loker iz Krajnja in Anton Globočnik iz Stražiša poleg Krajnja sta poslala prav prav lepih žimnatih sit in drugih žimnatih izdelkov v razsta- vo; Janez N. Dolenc iz Ipave je poslal več stekle- nic dobriga vina: Juri Blažir iz Garjuš pa krajnskih dimk ali ſaiſ; M. Primožič od sv. Katarine poleg Teržica pa furnirov. Imenitna fužina kneza Turjaškiga v Dvoru zraven Žužemberka je po- 100 slala raznih izdelkov iz litiga želeža, pečí, Kristu- sovo podobo na lesenim križu, i. t. d.; in slavne Cojzove fužine iz Bohinja razne šeleznine, ktera je clo po ptujih deželah visoko čislana. Kakó je vender, de iz Teržiča, kteriga obert- nost je bila ni davnej v Novicah po vrednosti in zaslugi povikšana, se clo nič na razstavi ne najde? Spodobilo bi se bilo, de bi Teržčani bili posebno veliko svojih izdelkov na Dunaj poslali! Iz Ko- roškiga se vidi sila veliko izdelkov iz železa, svinca, dalje žlahtne suknà slavne Morove fabrike, zerkala in nespredena svila. Iz Go- rice so poslali dosti lepe svile predene in nepre- dene, usnja, mila in sladkorja; iz glasovitne ſabrike v Ajdovšinji pavolne preje; iz Tersta razniga mila, sveč in remenarskih izdelkov. Iz slovenskiga Štajerja se vidijo lepi izdelki iz stekla: ena britka martra iz bronza; vinski cvet, rum in brinovec; žlahtne vina iz novih tert od presvitliga Nadvoj- voda Ivana, i. t. d. Obertniska razstava bo do 15. Maliserpana terpela. Tistim, ki so posebno lične in za tergovino važne dela poslali, se bodo zlate, sreberne in bro- naste svetinje podelile, ali pa častna pohvala; k temu namenu je posebna c. k. komisija zložena, ki ima vse izdelke pretehtati in po zaslugi in pravici raz- sod višjimu mestu izročiti. Nadjamo se, de bodo mnoge zapreke obertne pridnosti, kakor slabe ceste; pomanjkanje tergovine, prepir in svaja med sta- novniki v enih krajih, posebno pa neznanstvo, ki med prostim ljudstvam globoko tičí, in ki je kore- nina zlega, sčasama zginile in se poravnati dale; upamo, de bo posebno tudi ta občinska razstava dobri sad prinesla, takó de se bodo čez 5 let v drugi razstavi očitni napredki pokazali. To je in mora biti resnična želja vsakiga, ki svojo domo- E. R. vino ljubi in jo v sercu nosi! Kerčmarji! bodíte priljudni in postrežni. (Opomba na kerčmarje (birte) po deželi). Naša ljuba domovina, akoravno majhna, je vunder z tolikanj krasnimi in imenitnimi natórnimi rečmi obdarovana, de se zamore pràv lahko z vsako drugo deželo meriti. Resnico teh besedí so že do- stikrat mnogi imenitni ptujci, ki so našo deželo obiskali, spoznali in tudi očitno poterdili. Le škoda. de več ptujcov v naše lepe kraje ne zahaja, kar bi ne samo znanost in čast domovine še bolj povz- dignilo, ampak tudi — kerčmarjem obilno do- bičkov doneslo. Z težkim sercam pa moramo reči, de slišimo popotnike pràv pogostama z besedo in v pisanju tožiti, de so kerčme še clo po velkih cestah veči- del slabe, premalo snažne in de niso kerč- marji prijazni, priljudni in postrežni, kakor bi imeli biti. Ta hudi razsodik ne zadene sploh vsih kerčmarjev po deželi, najdemo sèmtertje tudi marsiktere vse hvale vredne kerčme, ampak le tiste nemarneže, kteri so srovi in zarobljeni, in bolj za pastirje, ko za postrežbo ljudí vstvarjeni. Vémo, de se od vsaciga kerčmarja na deželi ne- more tirjati, de bi nar žlahtneji vino točil, ali slastne jedila napravljal; ali pa de bi mogla kerč- marica olišpana in urna biti, ko ſertavka, kakoršne se večidel v velikih mestih najdejo; to pa se more tirjati, de je stanica snažna in hišno orodje očišeno in vredeno, de sta kerčmar in kerč- marica z družino vred priljudna, zgovorna in po- strežna. Železna cesta nam bo veliko ptujcov pri- peljala, ki se bodo, naše lepe kraje ogledovaje, po deželi razkropili, torej je zadnji čas, de se tisti kerč- marji po deželi priljudnosti vadijo, kteri še ne vedó kaj de je prijaznost, gibčnost in postrežnost! Res- nična prigodba, ki se je pred nekaj časam ne delječ od nas pripetila, bo moje besede še bolj poterdila, in pokazala, kakó gerda je nepriljudnost nekterih kerčmarjev. Neki popotnik se pripelje z svojo ženo in svo- jimi otroci o poldan v neko gostilnico (kerčmo) na velki cesti, kjer je tudi pošta. Dve ženski ste, ko de bi bile nôre, po mostovžu semtertje ſerkale, brez de bi jima mar bilo poprašati, kaj de popotniki želé. Ko imenovan popotnik vidi pri čem de je, popraša bližno ſerkuljo, če bo dobil kaj kosila za-se in za svojo družino? „Njih pa že nimamo caj- ta pedinati“ — mu ena memo njega skakljaje ošabno pol po nemško pol po slovensko odgovorí — „lih kar bo ajlbogen tukej.“ Kaj je bilo našimu dragimu popotniku druziga storiti, kakor se od teh zarobljenih ljudí naprej podati in v drugi kerčmi kosila iskati. Tode tudi tukaj se mu ni boljši godíla, ker tudi tukej ni bilo nič za kosilo pripravljeniga in ker se kerčmarici za drage de- narje ni poljubilo, popotnikam kaki dve piški za- klati, od kterih jih je bilo polno dvoriše. Pri ti priči dojde neki drugi popotnik, kteri, ker vidi, de se tukej tudi za gotov denár nič ne dobí, jo urno naprej pobriše. — Lačni otroci pa prosijo ne- prenehama kosila, kosila! Kaj je tedaj našimu po- potniku storiti? On vidi v bližni hiši, gostilnici nasproti, po mestno oblečeniga možá z prijaznim obrazam sedéti. „Sila kola lomi", si misli, ter se pod okno prijazniga možá podá, kterimu svojo zadergo toži in ga poprosi, ali bi ne bilo mo- goče pri njem kaj kosila saj za ſvoje otroke do- biti? Prijazni mož usliši prošnjo našiga popotni- ka in ukaže urno pod košatim drevesam na vertu kosilo napraviti, ktero je od urne kuharce kmalo napravljeno bilo in našim popitnikam pràv dobro dišalo. Po dokončanim kosilu stopi praznično oble- čen gostivnik k svojim gostam pod zeleno drevó na vert — in kdo — kaj mislite ljubi bravci! de je bil? Gospod ſajmošter tega kraja so bili, ki so se popotnikov usmilili in jim dobriga kosila dali! Z hvaležnim sercam so popotniki po kosilu od častit- ljiviga gospoda fajmoštra slovó vzeli in se zado- voljni od ondod podali. Prav serčno želimo, de bi se nikjer tacih prigodb ne slišalo več in de bi taki deželski kerć- marji vender enkrat razumeli, de je postrežlji- vost in perljudnost pri vsaki gostarii perva reč, in de si vsak kerčmar sam sebi škodje, če popot- nikov prijazno ne sprejema in jim priljudno ne stre- že. Tudi tega jih moramo opomniti, de nej nikar ne mislijo, de le berači péš hodijo; bogati gospodje in naravoslovci so dostikrat pešci, de zamorejo de- želo bolj natanjko ogledovati. Kerčmar mora tedaj z vsakim človekam prijazin biti; če pa ni, se bodo gotovo ljudje tudi njegove hiše ogibali in po tem takim bo, akoravno ima polno klet vina, kmalo na Kosta. suho prišel. Hvaležnost visoko postavljeniga sina do svojih kmetiških staršev. Kakó dalječ jo zamore tudi slovenskiga kmeta sin, bistriga uma in dobriga serca, pripeljati, vi- dimo nad gospodam Antonam Lavrinam, vite- zam reda železniga venca, c. k. vladarskim posve- IOS tovavcam in nadkónzulam v Egiptu, in njegovima bratama. Rojen od pobožnih sploh visoko čislanih kmetiških staršev v Ipávi, vlastnikov nekiga zem- ljištva, je vse šole z bratama dobro in srečno dognal. Mlajši, ki so mu rekli Janez, je bil dohtar zdravilstva in je pred pet letmi vodja na ži- vinozdraviliši v Milani, na neki serčni krivnosti umerl; starejši, Jožeſ po imenu, je c. k. dvorni posvetovavec in predstojnik c. k. kervave sodbe v Milani, in srednji pa Anton je c. k. generalkon- zul v Egiptu, tó je, v imeni presvitliga Cesarja Ferdinanda I. bramba, zagovarjavez, sodnik in oče Avstrijanov, ki v Egipt pridejo, ali tamkej prebivajo. Njega veljavne zasluge na poprejšnih in na pričijoči stopnji so mu čast c. k. vladarskiga posvetovavca in zadnjič čast viteza c. k. reda že- lezniga venca naklonile. C. k. nadkonzul v Egiptu je obiskal Jeruzalem, ki ni zlo dalječ od Egipta — in tam okoli vse druge sv. mesta. Za vse dobro, kar je katolškim samo- stanam in drugim kristjanam v Jeruzalemi naklonil in storil, ga je varh Božjiga groba, z nar veči častjo, ki zamore, počastil, in sv. Oče v Rimi, Gregor XVI., so mu dali imé in čast: Častitljiv- nik sv. zemlje (dignitarius terra sanctæ). On je prišel tudi po Egiptu gori blizo Nubije, kjer je v nekim kamnolomu blizo mesta Siene neko čez 3000 lét staro skrinjo (trugo) za merliče (Sarkofág) z pokrovam vred, pa ne še popolnama zdelanim, našel. To zagledavši ga misel obíde dati pokrov dodelati, in cel sarkofág iz nar terdnejšiga rudečiga granita, ali sienita, ki se ga v Evrópi cló malo vidi, za svoje drage stroške v svojo rojstno deželo in kraj poslati, de bi va-nj, kadar bi ga sreča na njegov dom pripeljala, iz velike hvaležnosti kosti svojih ranjkih staršev dal spra- viti in shraniti. Sarkofág je že več lét na Ipávskim pokopa- lišu na prihod hvaležniga sina čakal. 17. dan mesca Rožnicveta proti večeru so se gospod vitez Anton Lavrin iz Dunaja pripeljali; 19. dan pa zvečer so bile kosti njih očeta Jerneja Lavrina in ma- tere Jožeſe, rojene Uršičove, poiskane in v lepo trugo spravljene, in 20. dan ob 8 uri zjutrej so bile od častitiga ipavskiga fajmoštra in tehanta gosp. Jurja Grabrijana med streženjem njego- vih kaplanov z veliko cerkveno častjo vzdignjene, in v krasni procésii gospod viteza, drugih veljav- nih gospodov, obilne žlahte in velike trume druzih ljudi, ki so bili k temu obhajilu skupej pervreli, kakor je sicer šega druge merliče častitljivo poko- povati, v cerkvico v sredi pokopališa sprejete, in po dokončanim petju, daritvi sv. maše, in druzih na- vadnih molitev, v kamnito škrinjo ali sarkoſág k počitku položene in zakrite.*) To je bilo pač ganljivo in omečljivo obhaja- nje! Preteklo je kaj lét, de ni bilo na ipavskoterž- kim pokopališu tolikanj solz pretočenih. Ako so ravno gospod vitez takó visoko povikšani, vender niso nikoli svojih kmetiških staršev pozabili, in se njih ne sramujejo, ampak jih z visoko hvaležnostjo vedno časté. Sarkofag, kamor so ostanjke svojih lju- bih staršev spravili, ne bo le samo tem k častitimu počitku, ampak bo tudi pobožno in ljubezni polno hva- ležnost sina prihodnjim naródam na tavžente lét ozna- noval. — Blagor slednjimu, kdor hvaležno svoje sta- riše ljubi in jih spoštuje! tacimu je Gospod že v pričijočim življenju svoj poseben blagoslov obljubil. Po vsih dokončanih molitvah so gospod vitez Anton Lavrin še večno mašo z biljami po svo- jih starših ukazali opravljati, so jo z potrebno zalogo previdili, ubozih se usmilili, in potem so se precej čez Gorico in Tèrst na pot podali. — Naj pràv srečno popótvajo! V. M. Domača povest. 22. dan pretečeniga mésca popoldan so pre- svitli Nadvojvoda Janez z Svojo Gospo in Svojim Vojvodičam iz Tersta v Ljubljano prišli. Pred- stojnikam vsih cesarskih služilstev je bilo pripušeno Jih obiskati. Namesto vodja kmetijske družbe, ki ravno zdej niso v Ljubljani, so mestni poglavar in namestnik imenovaniga vodja, gosp. J. Hradecki, tudi od opravkov kmetijske in obertniske družbe z presvitlim Vojvodam se pogovorili, ki niso pozabili, tudi za naše Novíce poprašati! Glejte, dragi Slovenci! kakó ljube so Jim naše Novice. — Drugo jutro so se presvitli Nadvojvoda zopet na pot v Gradec podáli. Urno, kaj je noviga? (Goveja kuga na Českim) je jenjala. (Cestno blato v Parizu) je za 500.000 frankov v najèm dano; najémnik dela gnoj iz njega, ki mu veliko dobička prinêse. (Na Španskim) etas po večih krajih kobilce hude razsajajo; rume se vlacijo semtertje in pojedajo, kar dobijo rastljin. V severni Afriki je ta žival domá, ktero prebivavci teh deželá posebno radi jedó. Po noči ali zgodej zjutro, ko so kobilce še od ponočniga hlada oterpnjene, jih nabirajo in potem v osolèni vodi kuhati dajo. Kakor raki, tudi te kobilce kuhane rudeče postanejo, in kar dobro jed dajo. Opomba sa tiſte, ki ſo jeli na novizh Novize prejemati. Novi pravopiſ ſe med Slovenzi zhesdalje bolj rasſhirja in Novize ſe v temle smirej bolj blishajo sasheljeni edinoſti v pi- ſanju. Bog daj, de bi vſi naſhi piſatelji in bravzi ſe ſploh tega piſanja poprijeli, in de bi ne bilo vezh treba dvojniga piſanja ra- biti, ktero od ene firani bravze moti, od druge pa obrasu Noviz lizhnoſt jemlje. De bodo samôgli novi priſtopniki nov — sdej she ſtar — pravopiſ lahko brati, jim povémo, de ſe s v novim pravopiſu bêre, kakor ſ v ſtarim; š pa kakor ſh Z „ „ S „ „ ; ž „ „ sh c „ „ z „ „ ; č „ „ zh Vſe drugo je po ſtarim. Tudi udárki (Accente) ſo v no- vim takó kakor v ſtarim:" pomeni de ſe ſamoglaſnik (Selbst- lant) satégama, de ſe naglo in ſhiroko, A pa be ſe ſhe ſhirji in satégama mora isrezhi. Vredniſhtvo. V Ljubljani V Krajnju Shitni kup. 28. Roshni- zveta. 23. Roshni- zveta. gold. kr. gold. kr. *) H popolnimu popisu moramo še pristaviti, de so čast. gospod fajmošter Vertovc proti koncu tega miliga obhajanja v lepim nagovoru vsim pričijočim imenitnost tega djanja glo- boko v serce vtisnili in jih pobožniga, pravičniga in dobrot- ljiviga življenja ranjcih starišev gospoda viteza Lavrina opomnili, ki je lep izgled prave ljubezni in hvaležnosti vsim otrôkam danes dal! Vredništvo. 1 mernik Pſhenize domazhe . » banaſhke.. » Turſhize........ Sorſhize ....... » Rèshi ......... Jezhmena .. . . . .. Proſa .. . . . . . . . . Ajde .... . . . . . . . . Ovſa . . . . . . . . . . . 1 1 1 21 52 10 57 40 Vrednik Dr. Janez Bleiweis. — Natiskar in založnik Jožef Blaznik v Ljubljani.