Koroška tragedija. „. . . rod za rodom gine, to povest je domovine." Ponemčevanje na Koroškem vidno napreduje. Nekdanji sedež slovenskih vojvod — Gospa Sveta — je bil pred 25 leti še slovenski kraj, danes je od Gospe Svete potisDJena narodnostna meja daleč proti jugu in nekdanji sedež slov. vojvod je danes v popolnoma nemškem okraju. Na otoku Vrbskega jezera pri Oelovcu so govorili še pred 10 leti nekateri slovensko, danes ne razume od prebivalcev otoka nihče slorenski. Stari so izumrli, mladi se pa niso naučili slovenske govorice. Iu tako bi lahko našteli stotine krajev, kako se pogrezamo t nemško morje. Važen kraj je Velikovec. Nemci sami ga imenujejo ključ do slovenskega dela Koroške. Da si Nemci vse prizadevajo, da bi si Velikovec ohranili in iz njega prodirali v slovenski del dežele, je umerno samo ob sebi. Da je njihovo delo, žal, le uspešno, kaže, da smo Slovenci v zadnjih mesecih podlegli kar v treh občinah pri Velikovcu, namreč v Grebinju, Vobrah in na Budi. Branik slovenstva v mestu in okrog Velkovca je BNarodna šola" družbe sv. Oirila in Metoda y Št. Eupertu poleg Velikovca. Ko bi te šole ne bilo, bi bila slovensko na'rodnostna meja potisnjena že čez Dravo. Ta nNarodna šola" je seve Nemcem trn v peti, a nam Slovencem bi morala biti punčica v očesu. Skrbeti bi morali za njo ter jo podpirati, kolikor bi največ mogli. Z nNarodno šolo" vŠt. Rupertu stoji in pade Slovenstro na Koroškem. Pisati o pomenu te narodne šole, je pač odveč. Šolo vzdržuje družba sv. C. in M. ter si prizadeva, da jo okrepi in izpopolni. In če bi dmžba sv. 0. in M. za Koroško ničesar drugega ne storila, kakor da vzdržuje to nNarodno šolo", bi jej morali biti hvaležni vsi koroški in izvenkoroški rodoljubi. — Šolski vodja te šole je župnik Treiber, učiteljiee so šolske sestre; torej šola nikakor ni kak nliberalen" zavod; to še posebe poudarjamo. Velik nedostatek te šole je, da nima pravice javnosti, kar priznavajo vsi in kar čutijo ppsebno šolski vodja in učiteljiee. Pravico javnosti pa more šola Ie doseči, če ugodi zakonski sahtevi, da poučuje dečke telovadbo moška učna oseba, torej učitelj in da poučuje dečke na najvišji stopnji tudi učitelj. Da se tej zakonski zahtevi ugodi, je razpisala lansko jesen družba sv. C. in M. na tej šoli službo učitelja in ker je bil med prošnjiki najsposobnejši, je imenovala za tičitelja na tej šoli tov. A. Peska, ki použuje sedaj četrti deški razred in poleg tega še tudi telovadbo v ostalih razredih. Torej ne da bi se delala kaka nliberalna" propaganda, temveč Ie, da se ugodi zakonski zahtevi in da se tako pridobi za šolo toli potrebna pravica javnosti, se je nastavil poleg šolskih sester tudi posveten učitelj na nNarodni šoli" t Št. Rupertu. Da so Nemei to izprevideli, se razume ob sebi, in začeli so boj zoper tovariša Peska. Kar v z»četku so ga BFreie Stimmen" primerno »pozdravile", in razni nemški listi so mu posvečali svojo pozornost. Pred 14 dnevi pa je časopis BFreie Stimraen" priuesel nesramno notico o Pesku, in nemški listi so hiteli ter jo ponatisnili. Namena, ki ga hočejo s tem doseči, ne skrivajo, temveč pišejo odkrito, da šola, na kateri deluje tak učitelj, ne sme dobiti pravice javnosti. Ker pa je vsa notica Ie grda laž, je tov. Pesek v posebni izjavi v BMiru" in BKorošcu" imenoval dopisnika notice lažnika ter ga pozval, naj ga toži, če se upa. Jasno je torej, da je vsa gonja zoper Peska narodnosten boj za pravico javnosti BNarodne šole" v Št. Rupertu pri Velikoveu. Samo ob sebi bi bilo umljivo, da bi morali vbi Slovenci stati kot en mož na strani tov. Peska in že celo, ker ga Nemei po krivici napadajo, ker so vse njih trditve le ostudne laži. — Našel se je pa Brodoljub" v Velikovcu, kanonik Dobrovc, ki najbolj ve, da se godi tov. Pesku velika krivica, a ta ,rodoljub" je priskočil Nemcem na pomoč, ter v BSlovencu" z dne 8. t. m. tudi udaril po Pesku in dr. Hudelistu, češ, nrevčka" pobirata odpadke liberalne srajee itd. Vsa zadeva je značilna za tožne koroške razmere in torej jo podamo slovenski javnosti, da spozna nrodoljube", ki imajo patent na »narodnost". Velik nedostatek rNarodne šole" v Št. Rupertu je bil, da ni imela šolarske kuhinje in to tembalj, ker jo je nasprotna nemška šola imela. Tov. Pesek se je potrudil in res je nabral vsoto (dala je OMD 150 kron, wlikovška posojilnica 50 K itd., kar hvaležno priznavamo), da se je z novim letom otvorila šolarska kuhinja, ki jako blagodejno vpliva. V korist šolarske kuhinje je hotel tovariš Pesek v družbi z dr. Hudelistom prirediti gledališko predstavo. Zbirala sta igralce in igralke, ki so pa takoj izrekli bojazeu, da duhovniki ne bodo pustili prirediti gledališke predstave z moškimi i n ženskimi ulogami. — Dosedaj so se smele uprizoriti le take »igre" s samo moškimi ali samo ženskimi ulogami. Upoštevajoč razmere, je Pesek izbral pobožno žaloigro BMlinar in njegova hči", da bi duhovniki ne imeli povoda predstave prepovedati. BNarodna šola" v Št. Rupertu ima veliko telovadnico in v nji lep prostoren oder. Teloradnica je postavljena nljudstvu v pouk in zabavo", tako vsaj stoji napisanc v nji. Tov. Pesek je poprosil vodstvo »Narodne šole", če smejo diletantje uprizoriti žalois;ro BMlinar in njegova hči" v telovadnici, in sicer v korist šolarske kuhinje. Vodstvo je pa prošnjo o d b i 1 o, češ, BMlinar in njegova b.či" je 1 j u b ez e n s k a igra. Nemci prirejajo v telovadnici neraške šole predstave, koncerte, plese itd., ia sicer v korist nSchulvereina", drugokrat BSiidmarke", tretjič pa za Rosseggerjev sklad itd. Slovenci pa ne smejo v slovenski telovadnici prirediti niti v korist lastne šole nedolžne žaloigre To je pač abderitstvo najhujše vrste. Pač ni nič čudnega, če spričo takega nrodoljubja" moramo govoriti o tožnem Korotanu!