Iz deželnega zbora kranjskega. VI. Poročevalec pravi, da bi bili visokošolci „ ... , . , , ... , nm ne inorc oritati, da je postopal pri.stransko. Poslanec K1 u n 5e poroča o prošnji gg. nadučiteljev Fr. Raktelja in A. Žunira za zvišanje opravilnine in o prošnji županstev v Kanini Gorici in Lancovem, da se stanarina za učitelja prevzame v normalnošolski zaklad. Prvi prošnji se v toliko ugodi, da se prosilcema dovoli dopulnilna doklada j>o 50 gld., ki pa se ne všteje v pokojnino, druga prošnja se odkloni. Poslanec S t e g n a r toplo priporoča resolucijo, da bi se voditeljema dovolilo \)o 200 gld. opravilnine, ker vodita lOrazredno, oziroma 9razredno šolo in imata mnogo posla; dalje naj bi se v Ljubljani ustanovila služba namestnega ucitelja, ki bi v potrebi namestoval obolele ali drugače zadržane učitelje. Ta resolucija pa ni obvcljala. K prorac-uini nonnalno-šolskega zaklada se prvi oglasi poslanec Kersnik ter pravi, da ga veselje navdaja pri pogledu na ]>rilnerno ugodni šolski budget. A stvar tudi ni broz grenkobe, kajti le slučaj je nanesel, da je pričakovati visokih doneskov od bogatih zapuščin, na katere pa druga lota ne moremo tako gotovo računati. Zato nas prehaja še vedno orna skrb, ko vidimo kako grozno narašoa ]>otrebščina tcga zaklada. Kdaj bode konec? Kje je nieja tenni narašcanju? Ce se zgradi še 80 šol, zvišali se bodo troski za najnianj 45—5O.(KK) gld. In ee pomislinio še na naraščaj pri večrazrednih šolah, je ta skrb popolnonia upravičena. Zato jo jako umesten nasvet, uaj se ravna ])osebno štedljivo in pozorno ]>ri razširjenju šol. Dve stvari sta, ki segata globoko v življenje našega kmotijskega Ijudstva. To so nagrade za pouk o kmetijstvu in ženskih ročnili delih. Nagrada za ta pouk je gola ironija. Ce pa pogledamo ta z a k1ad i n t e ž r t v o, j e vprašanje povseni upravičeno, ali je pa tudi sad, katerega rodi naša šola, vredcn teh žrtev? Ne morem si kaj, d a j c od g o v o r 1 a h e k, a 1 i ž a 1, d a j e n e g a t i v e n. Tega ne bode tajil nihče! Kateri so ti razlogi? Dva tehtna razloga sta, ki vplivata, da šolstvo in učiteljstvo ni tako, kakor bi moralo biti po pravici. Prvič je pomanjkljivost šolskega nadzorstva. Solski nadzorniki so v prvi vrsti učitelji in nadzorniki, ki morajo uciti svoje določene ure in kadar so prosti, na leto jedenkrat ali k večjemu dvakrat nad- 11* zorujejo šole. Poleg tega pa še ona grozna odvisnost od predsednika okrajnega šolskega sveta, od okrajnega glavarja! Tako sc je na Kočevsketn okrajni solski nadzornik na zahtevo okrajnega glavarja odstavil brez vsake disciplinarne preiskave. Treba bi bilo torej stalnih šolskih nadzornikov, ki bi bili bolj samostojni. Druga rana pri šolstvu pa je čudno postopanje pri oddajanji učiteljskih služeb. Tu je v prvi vrsti merodajna brezpogojna služnost prošnjikova. Govornik naved«.* dva slučaja. Ta služnost učitelje dovaja do tega, da iie gledajo več na svojo veljavo. U č iteljstvo je važen faktor tudi za n a s v b o j n z a naš n a r o d n i o b- stanek in to tembolj, ker s« bojini, da bo pri drugem važneni fak- t o r j u n a r o d n a i d e j a s to p i 1 a n a drugo mesto. Glejino torej, da obdržimo vsaj jodnega. (Odobravanji! pri somišljenikih.) (Konec prili.j ^