PODJETJE ZA AVTOMATIZACIJO PRON3TA n.sol.o. ZAČASNI KOLEGIJSKI P03L0V0DITI CKGAI7 POROČILO o izvajanju začasnih ukrepov družbenega varstva v delo*"ni orga-nizaciji PAP Ljubljana obdobje avgust - november 1983 PODROČJE VODEKJA IH SPREMLJAHJA TEKOČIK C-CSFOCARSKIH GIBAITJ Začasni KPO usmerja pr.imarno skrb ic nrpore za oživitev proizvod-nje in za doseganje plansko zastavljenili ciljev. Devet-nesečno poslovanje je bilo zakloučeno pozitivno, vendar izpod pričakova-nih rezultatov. Sredstva za alounulacijo so bila doseženn le s 36% napram planu, kar vse kaže, da nan ."e ni uspelo dovolj oSivi-ti proizvodnje in doseči kontinuiteto v proizvodnem procesu. 10-mesečna realizaoija je bila doseSenc- 70% na plan ozirona 1.060.000,000 din. Vzroki za nizko realizacijo niso toliko v pomanjkanju dela, temveč predvsem v naslednjem: - pogosto prekinjanje proizvodnega procesa ca posamezni teh.-nološki liniji oziroma delovnem nalogu - neredna in pogosto neustrezna preskrba s surovinami in rep-romateriali - pomanjkljiv planski pristop in orgr.niziran.ie proizvodnje - nekaj je tudi v zaostajanju pri uveljo.vljanju novih cen pri naraščajočih izdelavnih stroških. Hekatere temeljne organizacije so v 9-mesecih resno zaostajale pri doseganju plana (Gradnje l\7}'°, Inšeniringi 37%, PHsstika 3?/», Kovina '+4% z izgubo 1.669.000.- din) , kar pomeni, da morano v zadnjem četrtletju izkoristiti vse možnosti in sposobnosti, da se rezultati popravijo in pozitivno zaključi poslovno leto. De-Iovdo organizacijo pritiska problen nelikvidnosti kot posledioa povečanja zalog surovin in repromateri"lov, nedokončane proizvod-nje in pomanjkanj^ trajnih obratnih sredstev. V tem času primanj-kuje DO najmanj l'00.000.000 din obratnih sredstev, kar se pokri-va s kratkoročnimi krediti. Rekateri premiki so na gospodarskem področju že doseženi. Vzduš-je Je bolj delovno, ne moremo pa biti zadovoljni z osebr.o in tehnološko disciplino. V toku je prestrukturiranae kadrov na delovna mesta, kjer je defioit oziroma ni ustreznih strokovnih. profilov. Preusmerjanje ae izvaja predvsem iz režijskega dela, hkrati pa se ustvarja in gradi vzdušje zaupanja v^to delo kot nujno sestavino skupnega rezultata gospodarjenca. V izdelavi Je gospodarski plan za leto 1984, ipdelane so smer-nice razvoja 198^ v katerih so opredeljeAi preavsem naslednji cilji razvoja: - dvig izkoriščenosti delovnih sredstev in materialov ter kadrov-skega potenciala - dvig individualne in skupne produktivnosti - zagotovitev kontinuiteto proizvodnje - uveljavitev temeljnih prinoipov nagrajevanja - dopolnitev oz.postavitev nove notranjje organiziranosti in planiranja proizvodnje - naSrtovanJe novih razvojnih pristopov na podrooju: a) programskih usmeriteT b) investicijske dejavnosti za tehnološko modernizacijo in odpravo ozkih grl - dvig samoupravljalske odgovornosti in kulture ter medsebojnih odnosov v vseh okoljih. Osnovni pogo^i in okviri gospodarjenja v letu 1984 Kategori.ia__________________________Okvirne stopn.ie rasti - celotni prohodek najmanj 28 - MS + AM 2o - DOHOD.cK , najmanj 28 - SMD 15 Čisti dohodek , 3o - OD vsaj 25 - SPP 2o - RMOD _____________________________________ 7o__________ - OD/ delavec vsaj 25 - stop.zaposl. 0 - iZTOZ večja rast kot v 1983 REOKGANIZACIJA Začasni KPO je pripravil elaborat o družbeno-ekonomski upraviče-nosti in smotrnosti obstoja sedanje organiziranosti s credlogi za spremembe. Temeljno izhodišče Je bilo doseči tako organiziranost, ki bo zagotavljala večjo racionalnost, učinkovitosi;, smotrnost in razvoj t poslovanju. DO PAP je sedaj organizirana v lo TOZD in DSSS, predlog reorga-nizaoije pa je bil novo združevanje v 4 TOZD in DSSS. Od organiziranja TOZD leta 1978 do sedaj, so nastale bistvene spremembe v materialni osnovi dela oz. v proizvodnji in v tehnično-tehnološkem pogledu, zato se je pokazala potreba, da se dosedanja organiziranost glede na programsko poslovno usmeritev delovne organizacije, spremeni. Neuetrezna organiziranost povzroca tudi podvajanje in celo multi-pliciranje posameznih poslovnih funkcij, tako v sami necosredni proizvodn;ji» kakor tudi na področju del in nalog sktronega pomena. Vse to ima za posledioo občutno in nadpovpreSno povečanje Stevila neproizvodnih delavcev, kar bistveno povečuje režijo in s tem zmanjšuje produktivnost dela ter ekonomičnost in rentabilnost poslovanja. Končna posledica takšnega stanja Je v tem, da se ne ustvarja ustrezen dohodek, da je na tako doseženem dohodku udeleženo preveliko število delavcev in zaradi tega prevelika poraba in v končni posledici sorazmerno nizek osebni dohodek zaposlenih delavcev in nizek standard na podrooju skupne porabe. Če nastanejjo pozneje po organiziranju TOZD takšne spremembe na področju materialne osnove dela, na tehnično-tehnološkem codro-oju in na področju proizvodne usmeritve, kot je ugotovljene za delovno organizacijo PAP, potem so delavci v smislu 326. člena zakona o združenera delu, upravičeni in celo dolžni opraviti ustrezne spremembe v orgamziranju TOZD. V danem primeru gre za spremembe pogojev iz 32o.člena zakona o združenem delu v tem smislu, da je treba glede na delovno povezanost, možnost vredno-•fcenja rezultatov dela na domačem trgu in tujem trgu ter možnost uresnioevanja družbeno-ekonomskih in samoupravnih pravio delav-oev, sedanje 3 temeljne organizacije s podrooja proizvodnje, združiti v eno temeljno organizacijo in sedanje 3 temeljne orga-nizacije podrooja montaže, združiti v eno temeljno organizacijo. Iz istih razlogov in utemeljitev se sedanje tri teraeljne organi- zacije(Trženje,IRR,Inženiring) združijo v novo temeljno organi- zaoijo. Sedanja TOZD Avtoservis BMW po svoji naravi ne sodi v sestav delovne organizacije PAP, niti v njeno programsko poslovno usme- ritev. Zato so podani pogoji, da se ta temeljna organizacija izloči iz sestave DO PAP in združi v drugo, sorodno delovno organizacijo, y kateri bi bila medsebojna povezanost delovnega procesa vecja in tesnejša. Zastavlja se vprašanje, kaj nam prinašajo predlagane spremembe v organiziranju temeljnih organizacij in delovne organizacije, Z novo organiziranostjo želimo predvsem odpraviti Domanjkljivosti sedanje organiziranosti, ali drugače povedano ur-kladiti organi- ziranost s široko zastavljenim..in razdrobljenim delovnim proce- som v DO PAP ter polobrtniškim in maloserijskim načinom proi- zvodnje. To pomeni, da bo delovni proces v DO PAP povezan po normalnem in logičnem zaporedju noegovega poteka in tako koncen- triran, da oblikuje gospodarne tehnično-tehnološke in delovne oelo- te. Glede na povezan delovni proces in druge pogoje na področju pro- izvodnje, montaže in del skupnega pomena, bodo v novih TOZD, nas- talih z združitvijo, ustvarjeni objektivni pogoji za povečanje produktivnostl dela. To Je bistveno in osrednje vprašanje v celot- nem postopku reorganizacije, saj bo mogoče z manjšim številom delavcev ustvariti-proizvesti več novih oroizvodov. Z zmanjševanjem števila TOZD in organov bo predvsem bol;J poeno- stavljeno njihovo medsebojno sodelovanoe in usklajevanje poslovnih in drugih funkcij. Poleg tega se bodo bistveno zmanjšali proiz- vodni atroški in stroški režije. Na nov način organizirane sluzbe, ki opravljajo dela skupnega po- mena, pa bodo bistveno zmanjšane in bolj učinkovite.Tendenca je, da se zmanjža število neproizvodnih delavcev na optimalni obseg. Te službe naj bi bolj kot do sedaj uspešno in kvalitetno opravlja- le delo na področju razvoja, nabave in prodaje,inženiringa in dru- gih področjih ter tako bistveno prispevale k nemoteni proizvodnji in doseganju prihodka oz.dohodka. Zmanjšanje števila TOZD torej ne pomeni tudi zmanjšanje vpliva delavcev na pogoje in rezultate njihovega dela. Nasprotno, z ureditvijo razraer, z ustvaroanjem večjega dohodka in z izboljša-njeiošamoupravne organiziranosti bodo zagotovljene boljše in bolj objaktivne možnosti za to, da bodo delavoi lahko vplivali na vse Itar je povezano z njihovira življenjem in delom v TOZD in delovni organizaciji. Vsi tisti, ki s svojim vestnim delom in nravilnirn odnosom do saraoupravnega socialističnega sistema, prispevajo -ustrezen delež ori ustvarjanju prihodkat^vidijo v novi samoupravnj organizi-ranosti moznost za izboljnanje pogojev dela, "za vecji vpliv na odločitve, kakor tudi zs večjo socialno varnost. V dneh od 3. do 11. oktobra so v vseh TOZD in DSSS potekali zbori delavoev na katerih so delavci razpravljali o predlogih za reor-ganizacijo in v veliki večini podprli in spre^eli predlagane spre-membe in donolnitve o organiziranju TOZD, DSSS in DO. Predlog nove samoupravne organiziranosti je bil naslednji: j D 0 P A P J~~TOZD FROiaVOJSJIKt |~TO2Tr5T3RTWHTTO| l TOZD AVTCEa^VIS I JTCZD 3KUPNIH I J . „ . I | D5JAVT:OST1 j H DEJATOOSTI \ |________BMff _________| U SmOKOVIJIH STGE ¦ jj D b S S j I ŠZKTOfi rRIFRAVE 1 I SEKTOH PKJPirtVE | IBAZVOJFI SHKTOR i | wnr\jfj*na\i I 1 FBOIZVOKI.Ta I ~| 5TPBITEV ___j j_________^J_________] ^ SEKTOB ___j \ * HL«^»™ 1 \ SUir-CHEJ |SOTOBTF,?E»» | \ '^^"^ fjLKKT.0^^1 M^vTomTIKA | . ] "I^" 1 j™*™ ™™«° \ \ DS K07IH1 I 14 SEKTOt CRAIfliJE I LlsEIfTOR KAKOVOSTI j i__________________________i i'__________________________\ l__________________________t j DE PLftSTIKA I j-j CIJE W TLJil-ŠPOR^ * 7. novembra 1983 so se delavci lo TOZD delovne organizacije PAP na voliščih v L^ubljani, na Vrhniki, vCelju, v Šentjurju pri Celju, Y¦ Sodražici in na deioviščih v črni gori, z veliko večino glasov ZA , odločili za novo organiziranost DO PAP. Od 81? volilnih upravičencev (delavci DSSS niso imeli refrenduma) Je na voliščih glasovalo 762 delavcev ali 93* in bilo ZA 595 delavcev ali 72« volilnih upravioencev. Odlični rezultati z volišč so ponoven dokaz, da je bila usmeritev za reorganizacijo delovne organizacije, za katero so se odločili na zborih delavcev v poprejšnji obravnavi, pravilna in umestna. Tudi neuspešen izid referenduma v eni od desetih sredin (v TOZD IRR Je ZA glasovalo le 4-3* volilnih upravičencev) niti najmanj ne zmanjjšuje skupnega uspeha in niti za korak ne zaustavlja akcije, ki smo si jo zastavili. Vzroki za neuspel referendum v TOZD IRR so predvsem v nerazumevanju in nepripravljenosti sprejeti predvinene spremembe v organizira-noati razvojnega dela, ki povzrooa tudi preusmerjanje dela delav-cev v drugo temeljno organizacijo. Z nadaljnim pojasnevanjem in politiono akcijo bo uetvarjeno razpoloženje za ponovi-' tev referenduma. V drugi fazi postopka reorganizacije bodo pripravljeni in sprejeti ustrezni samoupravni splošni akti, nova notranja organizacija služb-oddelkov in izvoljeni samoupravni organi ter konstituirane nove TOZD in DOPAP. Po sprejetera rokovniku bo naslednji referendum za sprejem teh samoupravnih splošnih aktov izveden pred koncem leta 1983, volitve v samoupravne organe pa bodo izvedene v januarju 1984. UGOTAVLJANJE ODGOVORNO5TI ZA STANJE V PELOVNI ORGANIZ-tCIJI Začasni kolegijski poslovodni organ izvaja tudi postopek za ugo-tavljanje odgovomosti določenih delavcev (zlasti poslovodnih organov in delavcev s posebnimi pooblastili in odgovornostmi) za stanje oz. napake in pomanjkljivosti, katerih posledica je bil tudi sklep o uvedbi začasnega ukrepa družbenega varstva v delovni organizaciji in nekaterih TOZD. V ta namen je ZKPO imenoval posebno delovno skupino, ki s pomočjo ustreznih strokovnih služb izvaja celoten postepek za ugotavljan-nje odgovornosti. Pri ugotavl^anju dejstev in dejanskega stanja za pripravo ustreznih predlogov pristojnim organom za izrekanje ukrepov delovna skupina prevzema in uporablja ugotovitve organov Službe družbenega knjigovodstva,Družbenega pravobranilstva samoupra vljanja, Skupšoine občine, Ekonomskega centra Maribor in drugih. Na poalagi ugotovljenega dejanskega stanja ZKPO glede na vse okoliščine in težo ter naravo kršitev predlaga pristojnim organom zoper odgovorne delavce ustrezne ukrepe (glede na to ali gre za moralnopolitiono odgovornost, disciplinskOj materialno ali kazen-sko odgovomost). Ob tem je treba pUpomniti , da so nekateri delav* ci še na delu v delovni organizaciji, medtem ko so nekateri drugi delavci prenehali delati v delovni organizaciji oz. temeljnih organizacijah združenega dela in DSSS. Nekateri delavci s posebnimi pooblastili so že zapustili DO, za druge pa so bile izvedene premestitve ali pa so v pripravi v okviru izvedbe ciljev sanacije gbspodarskega in organizacijskega stanja in v okviru uresnioevanja koncepta nove organiziranosti DO PAP, ki predvideva zmanjšanoe režijskega dela iz 8edanjih 17% na 35# v obsegu DO PAP. Z predvideno reorganizacijo DO PAP bodo odprte nove možno6ti za vse kadre, ki so strokovno sposobni, predani in delovno usmerjeni v stabilizacijo gospodarskih in samo-upravnih razmer v DO PAP. Pri ugotavljanju osebne odgovornosti za prilike in razmere, ki so pripeljale do uvedbe začasnih ukrepov družbenega varstva pa Je po8ebna delovna skupina že pripravila predlog za konkretno ugotav-ljanje odgovornosti posameznih delavcev na samoupravnih organih (dicsiplinski komisiji) oz. na drugih pristojnih organih. V teku Je ugotavljanje moralne politične odgovornosti rv olrviru osnovnin organizaoij sindikata in osnovnih organizacij Zveze komu-*i nistov. Tudi ta del odgovornosti je sestavni del celovite vloge posameznika t življenju, delu in razvoju DO PAP. SAMOUPRAVLJANJE Uveljavljanju samoupravnega odlooanja delavca je posvečena tioseb-na skrb zaoasnega KPO. Izhajajoč iz ugotovitve, da so nerazviti samoupravni odnosi v DO, neuveljavljen mehanizem samoupravne odgovornosti za izvrševanje sklepov samoupravnih organov in slabe informiranosti delavcev slaba podlaga za odločanje Je začasni KPO v sodelovanju z DPO in samoupravnimi organi zastavil delo tako, da pospešeno odpravlja ugotovljene pomanjkljivosti. Delegati za samoupravne organe so bili nezadovoljni in so pogosto izrazali kritiko na nepravočasno in nestrokovno pripravo gradiv s strani strokovnih služb DSSS, ravno tako tudi na nedosledno in neodgovorno izvajanje sprejetih odločitev. Za te najpogostejse zahteve, uveljavljamo odgovornost strokovnih služb za Jedrnato vsebino gradiv, dosledno spoštovanje rokov in uresničevanje skle-pov samoupravnih organov. Tako so vsi temeljni dokumenti, posredovani ne samo delegatora samoupravnih organov temveč vsem delavcem preko "informat«rj'aB ali preko glasila DO. Še vedno pa ni dosežen neposredni samouprar-ni odnoe v samoupravnih oz.sindikalnih skupinah.Na nivoju DO imajo DPO zelo pozitivno vlogo na akcijako učinkovitost in usklajenost, konferenca OOZS in akcijska konferenca OOZK se z vsebino delovanja ito z odgovornim pristopom do aktualnih nalog vse bolj uveljavljata. V vaeh OOZS in OOZK v TOZD-ih in DSSS pa še ni dosežena akcijska učinkovitost in željena politična mobilnost. Navajamo še tudi pozitiven korak s poziTom ZKPO oz.konference sindi-kata, da se vse 3eje samoupravnih organov in DPO opravijo izven delov-nega časa.V delovanju delegaci^ in konferenc delegacij se še vedno zatika, to še posebej velja za delegacije SIS.Z ucinkovitejšim delo-vanjem DPO predvsem OOZS in strokovnih služb ter z neposrednejSim organiziranoem vodstvenih delavoev in otipljivejšimi rezultati delo-vanja delegatskega sistema bo tudi na tem delu samoupravnega odločanja dosežen večji premik. Zažasni kolegijski poslovodni organ Predsednik