Zobozdravstveno varstvo prebivalstva no območiu občine Moste-Polje SKRB ZA ZDRAVE ZOBE Z uredništvom Naše skupnosti smo se dogovorili, da v naslednjih številkah spregovorimo o pro-blemu, ki prizadeva prav vsakega od nas. Gre za zdravje naših zob in za vse, kar spremlja to proble-matiko. Prav zato, ker smo vsi prizadeti — od prvih let življenja do pozne starosti, je veliko vprašanj iz področja zobozdravstvenega varstva prebivalstva vseh starostnih skupin. Prav je, da se seznanimo s težavami in z možnostmi za preprečevanje posledic. Naraščanje zobne gnilobe, bolezni obzornih tkiv (paradentoza), nepravilnosti v razvoju zob, čeljusti in obraza je socialno-medicinski problem po svetu in tudi pri nas. Preprečevanje širjenja bolezni, ki ogroža prav vse, je zato naš skupni - družbeni problem. Le s skupnimi močmi bomo lahko vsaj zadržali to širjenje in preprečili, da bi bile po-sledice zamujenega čim manjše tako pri posamezniku kot v skupnosti. Za začetek naših pogovorov, ki predstavljajo seveda tudi možnost za izmenjavo izkušenj in tudi mnenj o načinu tn možnostih boja proti bo-lezni, ki nas ogroža, je prav, da se zbližamo in seznanimo. Za danes bi vam radi posredovali nekaj po-datkov o naši javni zobozdravstveni službi, ki je zadolžena za izvajanje zobozdiavstvenega varstva prebi-valstva na območju naše občine. Iz službenih navodil smo izpisali nekaj bistvenih podatkov, s katerimi mo-rajo biti scznanjeni naši občani. Pio-simo, da jih preberete in jih skušate upoštevati. A ne samo to. Gre za vaše izkušnje pri iskanju uslug in po-moči. Verjetno ne bo odveč, če nam pišete, kaj stc doživeli, saj bomo tako s skupnimi prizadevanji laže odptavljali pomanjkljivosti. Hkrati pa je prav, da na enak način izrečemo tudi zasluženo priznanje vsem tistim prizadevnim, ki nese-bično in požrtvovalno v ordinacijah in laboratorijih naše zobozdrav-stvene službe rešujejo vsak dan pri-sotno in perečo problematiko zobo-zdravstvenega varstva nas vseh. Dr. ZORAN ARNEŽ SPREJEMANJE BOLNIKOV Zaradi doslednega izvajanja zobo-zdravstvenega varstva vseh staiost-nih skupin prebivalstva uvajamo na-črtno zobozdravstveno varstvo otrok, mladine, nosečnic, otročnic, vajencev, študentov in odraslih. Glede na posebnosti posameznih bioioških skupin prebivalstvaje tudi način spiejemanja in obravnavanja za vsako skupino svojstven. UVODOMA POUDARJAMO: VSAK BOLNIK, KIIŠČE ZOBO- ZDRAVSTVENO POMOC V ZOB- NIH AMBULANTAH ZD LJUB- MANA, MORA BITl ŠE 1STI DAN .SPREJET IN PREGLEDAN. SPREJEMANJE ODRASLIH Mreža zobnih ambulant na ob-močju občin je organizirana tako, da je število zobozdravstvenih de-lavcev sorazmerno s številom pre-bivalstva. Na vsakem območju je določeno število zobozdravnikov, ki so za-dolženi za zobozdravstveno varstvo odraslih, otrok, šolarjev in mladine. Enako so zadolžene tudi zobne inštrumentarke in zobotehniki v la-boratorijih. Piebivalstvo na območju naše občine lahko prejema zobozdrav-stveno pomoč v naslednjih zobnih ambulantah: ZA Moste - Prvomajska 5 (vse prebivalstvo) 316-155, ZA Jarše - Smaiiinska 152 a (šoLindeLkol.) 310-776, ZA Saturnus - Ob železmci 16 (delovni kolektiv) 313-666, ZA Kolinska - Šmartinska 30 (delovni kolektiv) 321-241 ZA Polje - Vevče (vse prebi-valstvo) 48-045 ZA Dolsko - Dolsko (vse prebi-valstvo), ZA Prežganje - Prežganje (vse prebivalstvo), ZA Studenec - Klinične bol. za psih. (bolniki in kolektiv) 48-021. SPREJEMANJE OTROK, ŠOLARJEV IN MLADINE Te zobne ambulante tvorijo mre-žo naše zobozdravstvene službe, kjer lahko posamezne skupine prebi-valstva iščejo zobozdravstveno po-moč. Razen tega pa imajo zobo-zdravniki, ki skrbe za zobozdrav-stveno varstvo otrok, šolarjev, gim-nazijcev, vajencev in visokošolcevife posebna strokovna navodila, po ka-terih načrtno pregledujejo določene starostnc skupine in šolske razrede tei najbolj ogioženim nudijo še po-sebno skrb ter načrtno zdravljenje. DELOVNI CAS V ENOTAH ZOBOZDRAVSTVENE SLUŽBE Delovni čas zobozdravstvenih de-lavcev je določen z zakonom. Vsak je dolžan delati. 42 ut na teden. Za-sedba delovnih mest moia biti tako organizirana, da je OMOGOCENO SPREJEMANJE PREBIVALCEV V DOPOLDAN-SKEM IN POPOLDANSKEM CASU VSAK DAN - VKLJUCNO TUDI OB SOBOTAH. Zato delajo zobozdravstveni de-lavci v izmenah, ki ustrezajo tem zahtevam, od 7. ure zjutraj do 19. ure zvečer. Od 19. ure zvečer do 7. ure zju-traj vsak dan in ob nedeljah ter praz-nikih skoz ves dan pa je organizirana za vse prebivalstvo iz območja ZD Ljubljana v enoti ZA Center -Kidričeva 1 (Nebotičnik) redna de-žurna služba, ki po potrebi nudi prvo pomoč vsem prebivalcem. Skoiaj v vseh enotah so ordinacije razdeljene tako, da je možno ločeno sprejemati predšolske otroke, šolarje in odrasle. Delovni čas v teh večjih enotah je razporejen tako, da sta prebivalstvu na voljo vsako dopoldne in vsako popoldne vsaj dva zobozdiavnika -eden za otroke in šolarje ter eden za odiasle. Kjer pa je zasedba delovnih mest večjja, je temu ustrezrio tudi večje število zobozdravnikov. V manjših enotah in v disloci-ranih zobnih ambulantah, kjer nudi zobozdravnik zobozdravstveno var-stvo vsemu prebivalstvu, je delovni čas določen tako, da je omogočeno ločeno sprejemanje otrok in mla-dine ter odiaslih v dopoldanskem in popoldanskem času. Zaradi pogostih nujnih primerov, ko ]i potrebno nuditi prvo pomoč, mora biti na območju vsake občine v zobnih ambulantah vsak dan za-dolien zobozdravnik v obeh de-lovnih izmenah, ki tisti dan spre-jema nujne primere in novo došle bolnike. S tem zadolženi zobo-zdravnik sprejme tudi osebno od-govornost za dosledno izpolnjevanje strokovnih in službenih navodil. V vsaki enoti mora biti ,,knjiga odsotnosti", v katero se vpišejo vsi, ki po odobritvi odgovorne osebe zapuste delovno mesto za krajši čas. Samovoljno žapuščanje delovnega mesta in kiajšanje delovnega časa predstavlja kršitev delovne dolž-nosti, na kar so bili vsi člani delovne skupnosti ZD Ljubljana že pismeno opozorjeni POSTOPEK PRI SPREJEMANJU BOLNIKOV Bolniki, ki so v redni zobozdrav-stveni oskrbi pri določenem zobo-zdravniku, so dolžni z naročilnim Ustkom in zdravstveno knjižico (za-varovane osebe) ob uri, ki je raz-vidna iz naročilnega listka, in iz ambulantne knjige naročanja pa-cientov, priti v čakalnico oz. ordi-nacijo. Praviloma je zobozdravnik tisti, ki od časa do časa pogleda v ča-kalnico in pokliče bolnika, ki je na vrsti. To je zlasti važno v primerih, ko jc čakalnica polna, ker se nabere tudi več naročenih in nenaročcnih bolnikov ter takih, ki so potrebni prve pomoči. V takih primerih zobozdravnik vse novodošle in nenaročene bol-nike vpraša, za kaj gre, kakšne te-žave imajo, če Lahko počakajo, da pridejo na vrsto za tistimi, ki so red-no naročeni, oz. če žele, da jih na-roči za določen dan in uro. Če pa gre za nujne primere prve pomoči pri sicer rednih, a nenaročenih bol-nikih, prosi zobozdravnik druge redno čakajoče v čakalnici za do-voljenje in potrpljenje, da lahko nudi prizadetemu prvo pomoč. Neposredni stik z bolniki v ča-kalnici, človeški odnos in oboje-stransko razumevanje odstranjujejo težave in zbližujejo Ijudi. Tako je v primerih, ko se javljajo v čakalnicah bolniki, ki so v te-kočem koledarskem letu že bili sprejeti in vpisani v eni izmed ZA -ordinacij, ki so se torej že registrirali pri enem od zobozdravnikov, kar je razvidno iz bolnikove zdravstvene knjižice in naročilnega listka. V primerih pa, ko bolnik v teko-čem letu še nikjer ni bil vpisan, ko se torej tisto leto prvič javlja v zobo-zdiavstveni enoti, je novodošli bol-nik dolžan piedložiti dokumente (zdravstveno knjižico, čekovni od-rezek, potrdila itd.), na podlagi ka-terih zadolžena asistentka ugotovi plačnika zobozdravstvenih storitev. Bolniki brez dokumentacije oz. z nepopolnimi podatki plačajo stro-ške za opravljanje usluge v celoti sami. Po izpolnitvi kartoteke z zahte-vami podatki je asistentka dolžna vprašati bolnika, v kateri ambubnti in pri katerem zobozdravniku je bil zadnjič v oskrbi ter istočasno pre-veri istovetnost podatkov v zdrav-stveni knjižicL Ce želi bolnik na-daljevati zdravljenje pri istem zdrav-niku kot v preteklem letu, ga asistentka napoti v čakalnico tega zobozdravnika, kartoteko novo-došlega bolnika pa preda v ordi-naciji. Zobozdravnik je dolžan tega bolnika še isti dan sprejeti ter se z njim sporazumeti glede sprejema na zdravljenje in časovnega tazdobja naročanja, upoštevaje pri tem stop-njo nujnosti in stiokovno prioriteto. Ko se bolnik sploh pivič javlja v ZA, ko torej v preteklih letih ni bil v oskrbi pri nobenem od zobo-zdiavnikov, ko ni bil še nikjei vpisan, mora asistenska po izpolnitvi administrativnih podatkov upo-števati željo bplnika glede izbire zdravnika, pri katerem bi bolnik želel biti v oskrbi. Tudi v tem pri-meru je izbrani zdravnik dolžan bolnika še isti dan sprejeti, ga pre-gledati, ugotoviti stopnjo nujnosti glede ^)tejema na zdravljenje ter določiti časovno razdoblje na-ročanja, upoštevaje pri tem tudi svojo obremenjenost s številom bol- nikov, ki jih če ima v oskrbi ter se o tem sporazumeti z novodošlim bol-nikom. Če sc bolnik ne bi strinjal z na-ročiinim datumom in bi želel pričeti zdravljenjc pred možnim rokom, izbrani zobozdravnik pa mu zaradi svoje preobremenjenosti ne bi mogel ugoditi, ima bolnik možnost izbrati drugega zobozdravnika v isti ali v drugili enotah zobozdravstvene službe ZD Ljubljana. Ce bolnik v tekočem letu ni še i nikjer vpisan in nima posebne želje 1 pri izbiri zdravnika, ga napoti asistentka k zobozdravniku, ki tisti dan nudi v zobni enoti prvo pomoč. Ta zobozdravnik novodošlega bol- nika šc isti dan ,sprejme, ga vpiše v seznam svojili odcrbovancev in ga naroči. V NUJNIH PRIMERIH (PRVA PRVA POMOC) NI DOVOLJENO POŠIUATI BOLNIKA IZ ENE ENOTE V DRUGO, TEMVEČ JE DOLŽNA AMBULANTA, V KA-TERI SE JE BOLNIK JAVIL, NU-DITl PRVO POMOČ, NATO PA GA S PISMENIM OBVESTILOM O IZVRŠENI INTERVENCUl NA-POTITI K NJEGOVEMU RED-NEMU ZOBOZDRAVNIKU. Strokovna navodila določajd tudi prednostni vrstni red sprejema bol-nikov v primerih, ko se zobo-zdravnik težko odloča, kateremu bolniku bi dal prednost pri spre-jemu. Odločajo strokovni, ob-jektivni kriteriji, diagnostika, pri kateri ni drugih, subjektivnih vpli-vov ali pristranosti, ki bi upravičeno vzbujala nezaupanje in očitke. Zato mora zobozdravniic upoštevati vrstni red, ki je tazviden iz naročilne knji-ge in iz narooilne kartice, kjer sta označena dan in ura. Izjeme v vistnem redu in sprejemanje skozi stranska vrata upravičeno vzbuja ne-razpoloženje čakajočfli in jemlje ugled povzročiteljem nereda. 1Z KARTOTEKE, KI JE IZ-POLNJENA PRI VSAKEM NOVO-SPREJETEM BOLNIKU, MORA BITI RAZVIDNO NJEGOVO ZDRAVSTVENO STANJE OB SPREJEMU Z VSEMI STRO-KOVNIMI PODATKI IN DIAGNO-ZAMI, KAJTI V SPORNIH PRl-MERIH BO LE-TO ODLOCILNO PRI OBRAVNAVANJU NAClNA IN CASOVNEGA ZAPOREDJA ZDRAVLJENJA. Ločena navodila določajo dolž-nosti odgovornih zobozdravstvenih delavcev v enotah, naloge kontrolne službe in strokovnega nadzora, ča-sovne termine za administrativno-fmančno poslovanje, evidenco pri-hajanja na delo in odhajanja z de-lovnega mesta med delovnim časom ter druga pojasnila, ki so potrebna za tekoče poslovanje zobo-zdravstvene službe. Zobozdravstveni delavci so dolzni vsa ta navodila, ki so bila dostav-ljena vsem delovnim mestom že ja-nuarja 1968 in jih zdaj ponovno po-sredujemo vsem delavcem, imeti na svojih delovnih mestih in jih upo-števati pri svojem delu. Vsak občan, ki una v zvezi s po-slovanjem zobozdravstvene službe v določeni enoti na območju ZD Ljubljana kakršnekoli pripombe, pritožbe in morebitne nasvete za izboljšanje naših skupnih priza-devanj, lahko le-te posreduje OD-GOVORNEMU ZDRAVNIKU ENOTE, ta pa o tem poroča vodji zobozdravstvene službe in po po-trebi tudi direktorju ZD Ljubljana; občasno pa o celotni problematiki zobozdravstvenega vaistva prebi-valstva na območju občinske skup-ščine razpravlja pristojni svet za zdravstvo in občinska skupščina. Vodja zobozdrav. službe dr. ZORAN ARNEŽ, s. r. Direktor ZD Ljubljana dr. IVAN CIBIC