Zgodovina v ljudski šoli. (Dalje.) Avstrija pa je tnnogojezična deržava, ki obsega narode raznih plemen, šeg in navad. Vse te narode je božja previdnost skupaj združila, da se posamesen ohrani, vsi skupaj pa čversto rastejo. Osoda avstrijanske deržave je ozko sklenjena z osodo slavne vladajoče habsburske rodovine, zato pa imajo naša berila nekoliko čertic iz zgodovine presvetle cesarske rodovine in prodeda slavne rodovine Rudolfa habsburskega. Ker pa narod spoštuje in čisla narod le takrat, kedar pozna njegov jezik in njegovo zgodovino, zato so pa (udi po berilih kralki odlomki iz zgodovine nenemskih narodov. Posebno dobra so tukaj nemska berila, ker se ozirajo na vse kronovine avstrijanske deržave. Ker imamo pa sedaj nemška berila za nenemške šole — tedaj tnenda odločena le za nektere kronovine, bi bilo bolje, da bi se n. pr. drugo berilo ,,Zweites Lesebuch fiir den dcutschen Sprachunterricht", bolj strogo deržalo naše ožje domovine; še le berilo za IV. razred ,,Drittes Lesebuch in nicht deutschen Volksschulen" naj bi se oziralo po nasi širji domovini po avstrijanskem cesarstvu. ^Drugo (slovensko} berilo" je izverstno sestavljeno, in ima mnogo dobro odbranega gradiva. Dobro pa bi liilo, ko bi imeli za III. razred glavnih sol posebno slovensko berilo, v kterem bi bila Ivarina enako razdeljena, kakor v nemškem, da bi se razlaganje beril v obeh jrzikih vzajemno podpiralo. Kakor pa je dosihmal tvarina v ncmškem in slovenskem berilu razdeljena, pa otroci ravno tisto reč v 3. razredu po nemški, v četertem pa po slovenski berd. (c. f. 2. ,,Lesebuch" st. 144. in ,,Drugo berilo" st. 130 i. t. d.) Oddelek ,,Spoznava sveta in narave" naj bi se odložil na konec te knjige in jemal še le zadnjega polleta v IV. razredu. Otroci naj se naj poprej po zemlji ozirajo, preden zrejo v zvezdno nebo. Napačno je po mojih niislih otroka voditi po neznanih nebnih prostorih in mu odkazovati tek nebeških svetov, dokler zemlje nekoliko ne pozna. Tedaj morda ludi ni prav, zemljepisje začeti naj prej z naj bolj abstraktnim delom, z mateniatičniin. — Pa da se vernem v svoj predmet, na zgodovino. Rekel sem že, da učitelj v Ijudski šoli ne more sistema