Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. Natočnina za avstro-ogrske kraja za celo leto 10'40 K, za pol leta 5-20 K, za četrt leta 2 60 K, mesečno 90 vin.; za Nemčijo za celo leto 12 K, za pol leta 6 K, za četrt leta 3 K; za Ameriko za celo leto 14 K, za pol leta 7 K. Po«am*xHa fcte vilka 10 *. Reklamacije so poitnm» prs.u. Nefrankirana plima h b« iptt-j«wij». Rokopisi H vriMji, lM«fkU. Sa.itepna pttii-vriUn (llrlu 88 ■■) u «akni 10 rta., *«ftkrat p* ta|mn. 70. štev. V Ljubljani, v sredo, dne 2. septembra 1908. Leto XI. N'A SLOV A: Za doplM in rokopis* sa U»l: Uiataiit»« .R4o6eca Prapora», Ljubljana. - Zadenarn. poldjatr., uročila na list, reklamacij., ini.rat« i. t. d.: Upra»nti«rro ak človek jetnik. Strah, ti je zopet znotraj votel, zunaj ga pa nič ni* Če bi socializem res vtelesil tak smoter, je nad vse gotovo, da ne bi mogel obstati teden dni. Nate ječe, prisilnice i. t d. so pač le zato mogoče, ket so samo otoki v morju drugačnega sveta. Naj se spuntajo vsi prisiljenci enega zavoda: Vodstvo razpolaga lahko z dvakrat, trikrat, desetkrat, stokrat večjo močjo, ki igraje premaga upornike. Socialistični svet pa bi bil po mnenju strahovidcev ves ena ječa; vsi ljudje, izvzemši morda nekoliko pri-ganjačev, bi bili prisiljenci, Kdo naj verjame, da bi trpeli nasilje, ko pač ne bi mogla priti z Marsa armada, da bi jih premagala? Delati bo že treba v socialistični družbi. Toda ta beseda pomeni vse kaj druzega kakor dandanašnji. Kajti navadna logika povč, da bodo ljudje pač od dela zahtevali vse, kar potrebujejo, a da si bodo tudi olajšali delo kolikor bo le mogoče. Bogastvo plodov se mora pomnožiti vsled ureditve dela. Trud se pa zmanjša, ker postane družbinski delavec za družbo tako dragocen, da bo za njegov blagor vse drugače poskrbljeno, kakor sedaj, če se dandanes žrtvujejo bogastva za rejo žlahtnih in močnih konj, bo bodeča družba skrbela za ople-menitev in okrepčan je človeka v prvi vrsti. Interesi družbe se bodo v tem oziru povsem vjemali z interesi posameznika; mnogoštevilnost človeštva je v sedanji gospodarsko anarhični družbi nevarna za one, ki posedujejo in vladajo. V socialistični družbi bo blagoslov, kajti čim več rok, tem večje bo družabno bogastvo in tem laglje bo ustvarjanje. Novim, bolje rejenim, pred vsakovrstnim boleznim in nezgodam bolje zavarovanim ljudem bo marsikaj igrača, kar je sedanjim velik trud* Ker izpopolnitev delavnih sredstev ne bo nikogar poganjala v bedo, pač pa koristila vsem, se bo teh- nični razvoj povzdigoval tem bolj, ker bo tudi veliko več talentov prostih za njega pospeševanje. KrepkejSi človek bo torej imel lažje delo in manje dela. Če bi ob sedanjih sredstvih zadostovalo šti-riurno dnevno delo za vse potrebščine, je jasno, da se bo delavni čas neznansko skrajšal v novih razmerah, ko bodo mehanični pripomočki boljinbolj prevzemali človeško delo. Tisti trud, ki končno Se ostane človeku kot obligatorična dolžnost, bo tako malenkosten, da bi bilo smeSno, bati se ga in t njim konstruirati «ječe» in «prisilne delavnice». Bojazljivci najdejo že še drug strah, če ne bo dosti dela, bodo ljudje zarjaveli od same lenobe. Ampak —• kako da ne zarjavd dandanes tisti, ki jim ni treba ne kopati zemlje ali premoga, ne kovati železa, ne prenašati tovorov, sploh ne opravljati dela v ožjem pomenu P Namesto da po sili iščejo take ugovore, naj rajši nekoliko pogledajo v večja mesta, kjer so socialistično organizirane pro-letarske množice. Recimo na Dunaj. Več let predavajo že vseučiliški profesorji v takozvanih poljudnih vseučiliSkih tečajih. Ustanovljeno je veliko društvo «Volksbildungsverein» z znanstvenimi kabineti, knjižnicami i. t. d. Na tisoče delavcev, učiteljev, malih uradnikov, ki so delali ves dan, pobiti zvečer na predavanja, k eksperimentacijam, v društvene čitalnice. Dokler ni bilo tega, so si delavci sami s težkimi žrtvami in z velikim trudom snovali svoja izobraževalna društva, ki so se razvila v velike institucije. Profesorji so večkrat pri« povedovali, da je to delavsko občinstvo najhvalet* nejsi uCeniški material» bili za češko državo Čelu na Nižjem in Gorenjem Avstrijskem, za gališko avtonomijo Poljaki v Šle-ziji. Namesto enega centralizma in ene hegemonije bi jih imeli več, povsod pa bi se narodni boji nadaljevali še z večjo silo. Da bi se končali narodni boji, se morajo kolikor mogoče odpraviti narodna nasprotja. To je pa le tedaj dosežno, če se izpolnijo vsakemu narodu njegove opravičene želje. Narodno vprašanje je bistveno različno od državnega ali pokrajinskega. Slovencem ne bi rešitev v češkem ali poljskem smislu prav nič zalegla. Historičnega državnega prava itak nimamo — sklicevanje na Napoleonovo Ilirijo in na beljaški okraj je nezmiselno in smešno — deželna avtonomija bi pa obsodila vse Slovence izven Kranjske in Goriške na vsodo večne manjšine. Deželna avtonomija bi pospešila germanizacijo na Štajerskem in Koroškem, italiani-zacijo v Trstu in y Istri ter bi popolnoma zlomiia slovensko narodno moč. Z načelnega stališča pravičnosti in s stališča slovenskih interesov je edino narodna avtonomija priporočljiva in umestna. Korupcija. Uprava «Zlate Prage» je dosegla, da se peča ž njo ves svet. Star je škandal, da tako veliko mesto nima pitne vode in da je z vsakim pažirkcm najnaravnejše pijače združena nevarnost tifusa. Po neskončno dolgih pripravah, študijah, razpravah i. t. d. bi imela Praga s predmestji končno dobiti vodovod. Določeno sicer š9 ni, odkod se bo dobivala voda, ampak mesto naroča cevi za vodovod in to bi bilo vsaj nekaj stvarnega, Toda iz tega naročanja se je izlegel nov škandal. Praška občina je dobila dvoje ponudb: Eno od avstrijskega kar-tela za železo, drugo od francoskega delniškega podjetja Pont-a-Mousson. Razlika je bila ta, da je bila avstrijka ponudba znatno cenejša od francoske; vendar je pa mestno starešinstvo sklenilo oddati dobavo francoski tvrdki, če izpolni nekatere pogoje, kar se gotovo zgodi. Utemeljila je občina ta sklep, da je avstrijski kartel nemški in germanizatoričen. Kartel za železo samposebi ni nič simpatičen. Vsa avstrijska industrija stoji pod njegovim pritiskom in znano je, da je vodstvo kartela najbolj vplivalo na carinsko politiko. Visoka carina na železo je v prid kartelu in nikomur drugemu. Napram delavstvu so nastopala podjetja, ki so v kartelu združena, vedno kolikor so mogla trdo in vsak najneznatnejši napredek so si morali delavci pribaviti s težkimi boji. Toda v Avstriji pride za tako dobavo, kakršno potrebuje praška občina, edino kartel za železo v poštev. Od take naročbe, ki gre v milijone, ni le odvisno, ali pojde dobiček v tujino, ali ostane domačemu kapitalu, temveč tudi vprašanje, ali Težko je, dokazovati onemu, ki v teh pojavih ne vidi dokaza, da je ljudstvu potreba po kulturi globoko vcepljena v organizem ... Odkar se je ustanovilo prvo delavsko izobraževalno društvo, se je delavni čas v industriji precej skrajšal. V marsikaterem podjetju, kjer se je pred par desetletji garalo 16, 16 ur na dan, se dela sedaj po devet. In kakšna je posledica? Ljudstvu namenjene kulturne institucije se pomnožu-jejo, povečavajo, število obiskovalcev iz delavskih krogov narašča, programi se razširjajo. Pred dvajsetimi leti bi se bil smejal človek, če bi bil slišal, da hočejo industrialni delavci pogledati Rim, Pariz, Kristianijo. Z Dunaja hodijo sedaj vsako leto velike skupine delavcev z dobrimi voditelji na take izlete, kjer se osvežujejo in poučujejo obenem. Samo v izprideni družbi, v kateri se smatra delo za ponižujoče, je prebitek časa nevaren. Kjer Vsi delajo, je tudi tekmovanje v plemenitem užitku splošno. To pa ne pomeni nič druzega, kakor p o-Višanje kulture. Kdor vidi v socializmu strahove, naj izpraša svojo vest. Prepriča! se bode, da mu jih le ona vstvarja, če je slaba, Pošasti strašijo v kapitalističnem svetu, v temni noči in o belem dnevu, socializem pa je magična moč, ki jih premaga in trešči v brezdno, kakor so svetli bogovi mitologije premagali Titane. Ponočni ptiči, ki se boje svet^ lobe, krokajo nad socializmom; komur je mila solnčna luč, ga pozdravlja, kajti kadar zmaga socializem, se bo zasvetilo po zemlji in strahov bo konec. & Kristan. bodo domači delavci dobili delo ali ne. Zadnja leta je bila v monarhiji izvrstna konjunktura, ki pa že dlje časa pojema in kažejo se znamenja prave krize. Ge avstrijska podjetja ne dobe dela, je zelo verjetno, da, skoraj gotovo, da pride nekoliko tisoč delavcev ob delo. Delavci v karteliranih podjetjih pa večinoma Gehi, potem Slovaki in Poljaki. Tem ljudem jemati zaslužek torej gotovo ni nacionalno. Vrhu vsega se je pa zgodilo še nekaj drugega. Centralni ravnatelj kartela Kestranek je izjavil, da je bil neki član občinske uprave pri njem in da mu je dejal, da bi kartel lahko dobil dobavo, če bi plačal kaj provizije posredovalcem. Kestranek pravi, naj ga občiuska uprava toži, pa bo povedal ime dotičnega občinskega svetovalca pred sodiščem. Ta je toraj afera, ki ima na sebi vsa znamenja korupcije. Kestranek pa še ra?š:rja svoje obtožbe. V «Prager Tagblattu» pripoveduje, da so tudi nekateri parlamentarci poskušali, delati čudne kupčije s kartelom. V afero je vpletel tudi trgovinskega ministra. V svojem odprtem pismu pravi sledeče: Poslantc Brdlik, ki se je zanimal za ustanovitev neke tovarne za vijake, je naprosil ravnatelja Kestraneka, naj bi kartel dal novi tovarni železo za znižane cene. Ravnatelj je to odklonil. Na to je šel Brdlik k trgovinskemu ministru Fied-lerju, da bi pritisnil na vodstvo kartela. «Namesto da bi bil trgovinski minster odgovoril, da ni njegova naloga, mešati se v pop lnoma privatne kup-čijske zadeve, je poslal sekcijskega predstojnika Rostlerja, naj napravi pritisk name (namreč na Kestranka). Sakcijski predstojnik Rojsler me je opozarjal, da je češka stranka zelo močna in da se mi je bati, če ne izpolnim Brdlikovc želje, da spravijo njegovi tovariši poslanci vprašanje kartela na dnevni red. Da, preuzvišeni go3pod je šel celo tako daleč, da mi je zažugal, da se razvije tudi vprašanje znižanja carine na železo. Te naravnost otročje grožnje niso učinkovale name in smehljaje sem odgovoril njega prezvišenosti, da ne verjamen, da bi Ogrsko glasovalo za znižanje carin?, ker se ni izpolnila želja češkega poslanca. Izjavil sem tudi, da smatram tako ravnanje za politično korupcijo.» Ce so Kestrankovi podatti resnični, kar se menda dožene pred sodiščem, je tukaj res mnogo korupcije. Kar se tiče dobave cevi, je v interesu delavstva obsojati, da se mu jemlje zaslužek in čiški socialni demokratje so v nedeljo na velikem shodu v Pragi izjavili to. Z ozirom na celo že močno zamotano afero pa nam bodi dovoljeno povedati, da nas ne more presenetiti, tudi če se izkaže, da je vse do pičice resnično, kar trdi Kestranek, za kogar delavstvo tudi ne more čutiti nič simpatij. Vstali bodo v vladajoči diužbi moralisti, ki bodo z Diogenovo svetilko iskali grešaikov ter se bodo tembolj škandalizirali, čim bolj bodo mogli zadeti nacionalnega nasprotnika. Vse to moralistov-sko prizadevanje pa je zavedna ali nezavedna hi-navščina; za korupcijo, kise kaže v sedanji družbi vsak hip v drugi podobi, enkrat kot panama na Francoskem, drugič kot panamino v Italiji, z bančnimi aferami na Nemškem, z ogromnimi bankroti v Ameriki i. t. d. i. t. d., je odgovoren kapitalistični zistem; da se uniči korupcija, je treba strmoglaviti kapitalizem, Korupcija je nujen plod kapitalističnega družabnega reda; na kapitalistični podlagi mora korupcija rasti kakor trava na travniku. Od časa do časa se pojavljajo afere, ki zbujajo senzacije in tedaj pišejo glasila največjih izkoriščevalcev bombastične članke o korupciji. Toda koliko je korupcije, ki je nikdar ne obsije solnce? Ali ni, če posežemo stvari prav na dno, ravnanje trustov, ki uničujejo ali pa podkupujejo manjša podjetja, le za to, da potem trust lahko brez ovire izkorišča prebivalstvo, koruptno? Ali ni korupcija, vzgajati stavkokaze s podjetniškim denarjem, zato da obgrizejo svoje tovariše? Ali ni vsako oddajanje služb po protekciji koruptno? Ali ni vsaka «umazana konkurenca» korupcija? Kako naj pogine korupcija v družbi, v kateri jc namen najvišji bog? Kapitalizem pomeče vsako leto na tisoče in tisoče ljudi v najhujšo bedo in potem se zgražajo moralisti nad «izpridenimi» ljudmi, ki v obupu vzamejo, kjer kaj morejo; kapitalizem daje denarju skoraj nadnaravno moč, a etiki se čudijo, da se pehajo ljudje za tistim denarjem, od katerega pričakujejo brezskrbttosti in svobode in gospodstva in časti! Namesto da bi se zgražali nad sistemom, ki vabi v greh kakor si* rena mornarja, ki siplje neprenehoma cvetni prah korupcije, da ga raznaša veter na vse strani za razploditev! Boj proti korupciji je pravi boj proti kapitalizmu ; vse moraliziranje na kapitalistični podlagi je pa prazno čenčanje. Zakaj sem izstopil iz reda Jezuitov? v „Corriere della Sera" italijansko objavil bivši pater Jurij Bartoli. Čvrsto sem se bil namenil, in sicer zlasti zsi-radi močnih razlogov krščanske ljubezni, da ne izpregovorim besedice o svojem izstopu iz jezu-itične družbe, ampak časnikarski napadi, inspiri-rani od družbinih patrov, me naravnost silijo, prijeti za pero. Pred vsem to. Darazlože korak, ki sem ga storil, ko so me mnogi občudovali, so mi hudobno očitali, da se mi je zmešal um, ko sem se vrnil iz Indije, kjer sem bil profesor in kjer sem zbolel. Proti temu bedastemu in neverjetnemu mnenju postavljam sledeča tri važna dejstva: V Indiji sem trpel ob bolezni, ki ne le da ne more pokvariti duševnega stanja, ampak je celo najgotovejše varstvo proti vsakemu zmešanju pameti. Razven tega sem na prošnjo sotrudnikov pri «Civilta Cattolica» prestopil iz Indije naravnost v uredništvo tega lista. Ali je pač mogoče verjeti, da bi bili tako previdni ljudje, kakor so jezuitje iz ulice Ripetta v Rimu odprli vrata človeku, ki ni pri svoji pameti? Temu se pridružuje še dejstvo, da jim nisem bil neznan, kajti sodeloval sem za časopis nekaj let, ko sem Še prebival v Indiji. Naposled vprašam mnogoštevilne čitatelje mojih del, vse ljudi, ki sem z njimi občeval v Rimu, in tiste, ki so se obračali do mene za kak svet, če sem se jim kdnj dozdeval kot človek, ki ni pri zdravi pameti? Ampak seveda: ohromljene domorodke na Kitajskem smatrajo Evropejko za nekako čudno in abnormalno prikazen, ker ne kvarijo svojih nog na umeten načid po modi božanskega kraljestva. Koliko jih je hromih, koliko jih sodi po kitajsko v krogih, ki jih dobro poznam! Za tiste, ki jih zanima moj slučaj, povem vse po pravici, kako je s to rečjo. Jezusova družba me ni izgnala iz svojih vrst. Izstopil sem svobodno, po svojem spoznanju, zaradi mnogih razlogov, zaradi katerih mi vest ni več dopušča'a, ostati mfd njimi, zaradi katerih nimam dajati računa nikomur razven bogu, in zaradi nekaterih vzrokov, ki jih navedem. Leto dni je Že tega, kar so mi moji predpostavljeni na slepo vero in brez vsakega suma prepovedali najprej bivanje v velikih mestih in v kul-turn h središčih zaradi raznih proti meni vloženih doktrinarnih tožb. Vzeli so mi potem vsako sredstvo in vsako primerno priložnost, da bi bi! mogel občevati z učenimi ljudmi; nemogoče mi je bilo, praktično se učiti, pisati in tiskati svoje stvari; ko sem bil naprošeu, naj prevzamem ravnateljstvo nekega vseučiliščnega penzionata, so to zabranili moji predpostavljeni; naposled so mi prepovedali pridige in so me odpravili kakor v zapor, v malo mesto, mrtvo središče za kulturo, brez dela, z nalogom, da smem izhajati samo v spremstvu tovariša) da bo (to so lastne besede mojih predpostavljenih) strogo pazil na moje privatne razgovore, — In to vse v imenu Kristusovem! Ali je bila opravičena taka strogost proti meni? Ali sem v resnici tisti krivoverec in modernist, za katerega so me smatrali? Na to vprašanje odgovarjam enostavno: Bil sem obsojen, ne le da nisem poznal svojih tožiteljev (za katere še danes ne vem), ampak še tega nisem vedel, zakaj da sem tožen. Izvedel sem pozneje; po resnici trdim, da se nikoli nisem držal mnogih naukov, ki mi jih oni predpisujejo; proti nekaterim sem celo javno pisal in pridigal. Druge sem sprejel; ali nekateri imajo malo važnosti, nekatere je pa zagovarjalo mnogo teologov in učenjakov naše dobe. Na vsak način: Večina se jih je nanašala na svobodo materije brez obzira na katoliške dogme. Vprašal sem predpostavljene, če mi ni morda naložena taka kazen zaradi krivic, ki jih ni ali pa ki se mi ne morejo dokazati. Ampak zato jim nI bilo nič mar. Predpostavljeni so pismeno potrdili, da nisem nikdar javno pridigal krivih naukov, vendar so pa ostali pri kasni, ki so mi jo bili na* ložili. Podal sem vzklic predpostavljenim. Vprašal sem, če smem v Rim, da se opravičim. Vse je bilo zaman. Informiral sem se pri kompetentni osebi, če bom mogel imeti zaščito in obrambo pr» višji cerkveni sodniji. Ona oseba mi je rekla, da se moj slučaj ne bo mogel uvaževati. Os'alo mi ni nič druzega, kakor živeti leno, potlačeno, ne-plemenito življenje brez smotra v Jezusovi družbi, ali pa vzeti pravico v svoje roke in maščevati tisto svobodo mišljenja, ki mi jo je podelil bog in njegov Kristus. Izbral sem zadnje. Pisal sem glavarjem reda in sem dal demisijo. Potem, ne da bi bil počakal, če bo moja demisija sprejela, sem vzel klobuk in sem šel svojo pot. * * * Konec prih. Sodrugi,so«nISljeaitWei, prapor!» Politični odsevi. Trgovinska pogodba s Srbijo je uveljavljena po podlagi pooblastilnega zakona. Brez posledic pa stvar vendar ni ostala in kako se bode končala, so še ne ve. Vitez Hohenblum, vodja avstrijskih agrarcev, je namreč izjavil, da sta mu dva ministra obljubila, da se srbska pogodba ne uveljavi brez posebnega državnozborskega sklepa. Na to je minister Gefimann izjavil, da ni imel nič opraviti s Hohenblumom. Ker se na GeBmanna sploh ni moglo misliti, kajti njega se trgovinska pogodba ne tiče, je bila njegova iz.ava nepotrebna in zato čudna. Oglasil se je pa tudi Ebenhoch, ki je v svoji izjavi dejal: «V tem štadiju nisem z nikomur govoril o pogodbi.» Že ta izjava je bila sumljiva, ker je dopuščala mnenje, da je v kakšnem drugem štadiju obljubil to, kar trdi Hohenblum. Ali prvi izjavi je sledila druga, da ni z n o-benim žurnatistom govoril o stvari. Hohenblum pa itak ni žurnalist. On trdno vztraja ob svoji trditvi. Misli se, da sta bila Ebenhoch in Prašek ona dva ministra, o katerih govori Hohenblum. Ker je dejal, da pove več na prihodnji seji agrarne zveze, se z napetostjo pričakujejo njegova pojasnila. Prevzetnost avstrijskih agrarcev izvrstno označuje izjava agrarnega geaerala viteza Huhen-bluma, ki nastopa tako, kakor da ima vso vlado na vrvici. Mož je dejal: «Naša organizacija je seveda tako močna, da se brez nje ne sme vladali. V vseh agrarnih vprašanjih mora vlada poiskati slike z nami, kajti naši centrali pripadajo vse agrarne zveze, tudi vsi deželni kulturni sveti od Bukovine do Istre in Dalmacije. Od agrarne centrale izdana parola lahko v hipu povzroči takojšen protest vsega avstrjbro, po CVftiiit*. tvneal/itxrpotovali nyjt>gtifiMl nSimon^MneteiXm vjgubQanilXbto&vonkm. i l več strani sožalje, za kar se toplo zahvaljujem. LJUBLJANA, dne 30. avgusta 1908. Jakob PoglaJ. r=zJn=Jr=Jr- ■Jr=jJr=Ji=Jr=lr=]r=i>i=) 2-2 Brezplačno se ozdravi jecljajoči organiziran delavec ali njegov otrok. Naslov pove upravništvo «Rdečega Prapora». Vabilo na železnlcarsbo VESELICO katera bode v nedeljo, dne 13. septembra v gostilniških prostorih g. Petri Mc, Rcsljctfa «sta it. 22. Začetek ob 2. uri popoldne. Vstopnina 30 vin. za osebo. m*n>« Zabava najraznovrstnejia. zanimivo protiklerikalno brošuro: II i meri u ki bo obsegala nad vse poučno čtivo o klerikalizmu. Želimo, da bi se te dve brošuri kar najbolj razširili med slovensko ljudstvo. S tem. se bo tudi najbolj proslavil spomin Primoža Trubarja. Jta dele tedaj! .. i i.II . i.....m mmmmmmmmmmmmmm i '■IM-hii' Izdajatelj la odgovorni urednik Fran Ö«rti. Tiska Iv, Pr, Larapret t Kranju,