VESTNIK Požtni urad 9020 Celovec E Veriagspostamt 9020 Klagenfur! = izhaja v Ce!ovcu Erscheinungsor! Klagenfurt = Posamezni izvod 3 žitinge E mesečna naročnina 12 žilingov ) P. b. b. 5!tn)tm)m))nmt)imn!Mtim)i!«)inutmnmmm)mmnminnii? LETNtK XXX!. CELOVEC, PETEK, 5. NOVEMBER 1976 ŠTEV. 4S (1786) Hujskanje nemških nacionaiistov in neonacistov rodi sadove: Ziočinski atentat rta partizanski spomenik na Komeijnu „Z gnusom in z vso odiočnosljo obsojamo ziočinsko razslreiitev spomenika v čas! padtim partizanom na Komeijnu, ziočin, ki je komaj nekaj dni po avstrijskem državnem prazniku in ie en dan pred dnevom mrtvih, ko se ves oiikani svet spominja svojih mrtvih in junakov ne giede na to, na kateri strani so padii, že posebno brezobziren. V takem sovražnem ozračju in spričo ponovnega bombnega nasiija tudi pri jezikovnem ugotavtjanju 14. novembra ne more biti govora o demokratični odiočitvi. Zato korožki Stovenci že vnaprej odrekamo vsakržno veijavo kakržnim koti rezuitatom in vidimo ob tem atentatu ponovno potrjeno praviinost naie odiočitve, da ugotavijanje manjžine oz. jezikovno ugotavijanje bojkotiramo. Tudi viadi, če z jezikovnim ugotav-tjanjem res požteno misii, ne preostane ob tej situaciji ničesar drugega ko! to, da opusti jezikovno ugotavijanje 14. novembra, ki ne more biti demokratična odiočitev niti uporabna orientacijska pomoč, že ztasti pa ne more dati objektivne stike o dejanski moči manjžine. Edina orientacijska pomoč, ki je v takih razmerah možna na Južnem Korožkem, bi bito ugotavijanje moči tistih sit, kt štej ko prej odobravajo — ko! to ponovno prihaja do izraza v razstretitvi spomenika — nekdanjo nacistično potitiko iztrebtjenja korožkih Stovencev ter jo hočejo ohraniti in nadatjevati." Ogorčeni obsojamo gnusni ziočin Nadzorni in Upravni odbor Zveze siovenskih organizacij na Korožkem sta na skupni seji dne 2. 11. 1976 razpravijaia o situaciji po razstretitvi spomenika na Komeijnu in o poioiaju pred prežtevanjem ter skieniia nasiednjo izjavo: Zveza siovenskih organizacij na Korožkem z vso ogorčenostjo obsoja gnusni ziočin razstreiitve spomenika v čast padtim partizanom na Komeijnu. Ta atentat je nujna posiedica hujskažke gonje nemžkih nacionaiistov proti antifažistični borbi korožkih Stovencev, kakor je pri-žia do izraza tudi ob odiikovanju partizanskih borcev in ponovni postavitvi razstreijenega spomenika na Robeiu. Zveza siovenskih organizacij na Korožkem ugotavija, da gre predvsem tudi za ustrahovanje korožkih Stovencev pred prežtevanjem, kar ponovno dokazuje praviinost odiočitve osrednjih organizacij, da pre-žtevanje bojkotirata. Zato pri prežtevanju 14. nov. t976 ne more biti govora o demokratični odiočitvi, že posebej tudi zaradi tega, ker žtetje pretvarjajo v ponoven piebiscit. Zato Zveza siovenskih organizacij odreka v naprej rezuitatom iz tega žtetja vsako veijavnost in spričo zaostrenega poiožaja že boij odtočno poziva vse korožke Siovence kakor tudi pripadnike večinskega naroda na bojkot te nedemokratične obiike reževanja iivijenjskih vpra-žanj siovenske narodne skupnosti. Zveza siovenskih organizacij apeiira na obiasti, da čimprej izsie-dijo krivce in jih kaznujejo, pri čemer opozarjamo, da gre pri spomeniku na Komeijnu za spomenik borcem proti fažizmu in s tem spomenik zaveznižkim vojakom v smisiu čiena 19 avstrijske državne pogodbe in zveznega zakona z dne 7. jutija 1948 [zvezni zakonski iist 176), ki oba zahtevata zažčito grobov in spomenikov zaveznižkih in asociiranih vojakov. Korožki Siovenci se čutimo doižne, da iz hvaiežnosti in pietete antifažističnim borcem čimprej postavimo novo obeieije. Manjšinsko vprašanje na letni konferenci UNESCO Tako je poudari) predsednik ZSO dr. Franci Zvvitter, ko je zadnjo ne-detjo v svojem kratkem nagovoru ob odkritju obetežja, ki ga je našemu zastuinemu pevovodji Folti-ju Hartmanu poklonil Slovenski oktet, zavzel stališče tudi k zločinskemu atentatu na partizanski spomenik na Komeijnu. Doslej .neznani storilci" so namreč v noči od sobote na nedeljo izvedli dinamitski atentat na spomenik, ki ga je Zveza koroških partizanov 28. maja 1972 v okviru veličastne slavnosti odkrila v čast in spomin Domenovi četi, katere borci so bili izdani in 12. oktobra 1944 zahrbtno pobiti na Apovnikovi kmetiji na Komeijnu nad Pliberkom. Takrat, pri odkrivanju spomenika, je govornik naglasi), da je spomenik namenjen borcem, ki so se borili tudi za svobodo Avstrije in Koroške *— .brez dvoma ne za .Karnten deutsch, (rei und ungeteilt', pač pa iskreno in junaško za .Koroško dveh enakopravnih narodov' — za nov, iepši svobodnejši svet bratstva in razumevanja med narodi." Ravno tega pa nemškonacionali-stični in neonacistični krogi na Koroškem nočejo. Nočejo slišati o pro- tifašističnem boju, ker jim spomin na tiste čase obuja slabo vest zaradi zločinov, pri katerih so zelo aktivno sodelovali; zato partizane in borce za svobodo nesramno žalijo, partizanske spomenike pa skrunijo in razstreljujejo. Oblastem se pri preiskavah ne bi bilo treba sprenevedati in se delati, kakor da ne bi vedeli, kje je storilce treba iskati. Tisti, ki partizane zmerjajo z .morilci* in .klavci", tisti, ki v spomenikih protifašističnim borcem vidijo .izivanje domovini zvestih", so vsaj posredno krivci in zato neposredno odgovorni za take zločine. Sadovi, ki jih rodi ta nacionalistična in hujskaška gonja proti Slovencem in njihovi protifašistični borbi, pa so hkrati tudi ostra obsodba oblasti in političnih dejavnikov, ki nosijo odgovornost za tak razvoj, ker dopuščajo, da sile fašizma spet lahko neovirano dvigajo glavo in razvijajo svojo dejavnost. Ta dejavnost je bila v preteklosti in je tudi danes naperjena proti neodvisni in demokratični Avstriji, ki se je v državni pogodbi svečano obvezala, da ne bo dovoljevala obnavljanja nacistične aktivnosti in širjenja nacistične miselnosti. Razvoj na Koroškem, v sklopu katerega je atentat na partizanski spomenik le eden iz dolge vrste takih in podobnih dogodkov, zato pomeni resen opomin odgovornim dejavnikom v deželi in državi, da neizpolnjevanje mednarodnih obveznosti nevarno izpodjeda temelje, na katerih je osnovana avstrijska republika. Tega bi se morali zavedati tudi tisti, ki so aktivno sodelovali pri odkritju spomenika nacistu Steina-cherju, zdaj ob razstrelitvi partizanskega spomenika pa nenadoma odkrivajo .nevarnost" postavljanja spominskih obeležij. N^ letnem zasedanju UNESCO (specializirane organizacije Združenih narodov za vzgojo, znanost in umetnost), ki poteka v Nairobiju v Ugandi, je na dnevnem redu tudi vprašanje manjšin in njihovih pravic ter zaščite. To vprašanje je sprožil vodja jugoslovanske delegacije Trpe Jakov-levski, ki je problematiko manjšin povezal s prizadevanji za zagotovitev človekovih pravic in za krepitev miru. Praksa je pokazala — je naglasil jugoslovanski predstavnik — da povsod, kjer izvajajo asimilacijo manjšin, „ki v bistvu ni nič drugega kot izraz in oblika rasne diskriminacije, celo tedaj, kadar jo prikazujejo kot demokratično pravico", to pelje v poslabšanje odnosov med sosedi, s tem pa tudi mednarodnih odnosov. In Jakovlevski je — ne da bi posebej imensko navajal kakšno državo — obsodil primere, ko „našim manjšinam v sosednih državah odrekajo temeljne državljanske pravice in svoboščine ali celo negirajo njihov obstoj". Pri tem je jugoslovanski predstavnik očitno mislil tudi na razmere v Avstriji, kjer prav zdaj gor do najvišjih vrhov manjšinam širokogrudno ponujajo .pravico" asimilacije oziroma ko z bližnjim preštevanjem praktično tudi postavljajo v dvom obstoj manjšin sploh. V luči teh dejstev je morala nujno izzveneti kot dvoličnost izjava avstrijskega zunanjega ministra dr. Pahra, ko je trdil, da Avstrija podpira vsa prizadevanja za sestavo konvencije o zaščiti manjšin. Kajti dokazov, kako Avstrija svojih mednarodnih obveznosti ne izpolnjuje, imamo že dovolj. Poziv ZSO koroškim Slovencem Neposredno pred prežtevanjem Nadzorni in Upravni odbor Zveze siovenskih organizacij na Korožkem spričo zaostrene situacije ponovno pozivata vse korožke Stovence, da 14. novembra 1976 bojkotirajo prežtevanje, ki so ga preobiikovati v ponoven pte-biscit, medtem ko domačo in svetovno javnost sku-žajo zavajat), čež, da gre za objektivno ugotavljanje materinega jezika. Pod pritiskom sovražne propagande in ustrahovanja potom terorističnih ztočinov je vsaka demokratična odiočitev nemogoča in nam korožkim Sioven-cem ne preostane nič drugega, kot da prežtevanje bojkotiramo in mu že vnaprej odrekamo vsako ve-tjavnost. Korožki Siovenci smo biti vseiej za sporazumno režitev z viado na podiagi čiena 7 in smo kot prizadeta narodna skupnost tudi siej ko prej pripravljeni za tako porazumno reževanje. Z vso odiočnostjo pa odkianjamo .reževanje " potom prežtevanja. Zato se ne damo prežtevati in bomo žtetje bojkotirati! Zato se 14. novembra ne bomo zapisati za Siovence, marveč bomo izbrati eno izmed nastednjih možnosti bojkota: # Zapisati bomo drug jezik. # Gtasovaii bomo neveijavno. # Oddati bomo prazno gtasovnico. # Ostati bomo spioh doma. Zvexa siovenskih organizacij na Koroškem ..Pravica" do asimiiacije je najboij grda obiika rasne diskriminacije Prejšnji leden je imelo predsedstvo republiške konference SZDL Slovenije sejo, ki je bila v glavnem posvečena razpravi o dogajanju v Avstriji pred ugotavljanjem manjšine. Sejo je vodil predsednik Mitja Ribičič, uvodno zelo obširno in temeljito poročilo pa je podal Jože Hartman, predsednik komisije za manjšinska in izseljenska vprašanja. V svojem prikazu položaja v Avstriji neposredno pred preštevanjem je ugotovil, da je Avstrija v minulih 21 letih po podpisu državne pogodbe postopno zmanjševala pravice manjšin, zadnja dva ,manjšinska" zakona pa pomenita neposreden pričetek enostranske revizije državne pogodbe. Pogojevanje pravic s številčnost- jo ni samo v nasprotju s 7. členom državne pogodbe, ampak tudi v nasprotju s človekovimi pravicami nasploh, je poudaril Jože Hartman. Ta številčnost je problematična sama po sebi, saj so že dosedanji redni popisi 1951, 1961 in 1971 vsebovati vrsto nepravilnosti in po teh štetjih Slovenci izginjajo od popisa do popisa v deseftisočih. „Ko Avstrija trdi, da sta ta dva zakona vrhunec manjšinske zakonodaje, pa mi lahko trdimo, da je v svetu bržkone med prvimi, ki je s temi zakoni vezala pravice narodnostnih skupnosti na njihovo številčno moč, namesto da bi jo zaščitila tem bolj, čim šibkejša je. Tako pojmovanje je še zelo daleč od reševanja nacionalnega vprašanja na sodobni podlagi, kaj šele od zagotavljanja nemotenega razvoja narodnosti." V svojem poročilu je Jože Hartman zavzel stališče tudi k tako imenovani .pravici" do asimilacije, ki jo — kakor znano — zdaj zelo širokogrudno ponujajo koroškim Slovencem in gradiščanskim Hrvatom. Toda .pravica" do asimilacije z neko drugo .boljšo" nacijo ni nič drugega kot .herrenvolkovska" teorija o večvrednih in manjvrednih narodih in je zato najbolj grda oblika rasne diskriminacije, je naglasil govornik in potem prešel k vprašanju tako imenovanega .pra-strahu": ..Avstrijski reakcionarji — prete-tekli in sedanji — so nam dovolj blizu, da lahko spremljamo njihovo razdiralno delo, ki jim tudi razne demokratične fraze ne morejo zakriti pravega obraza, zlasti še, ko istočasno ljudi zavajajo s .prastrahom'. Ta prastrah pa je lahko le prastrah pred resnico, ki jo zgodovina razkriva kot nasilno germanizacijo Slovencev, ki pa so jo Slovenci kljub temu preživeli." Ko je govoril o bojkotu preštevanja, je Jože Hartman poudaril, da se je manjšina odločila za fak korak, ker ne more pristati na številke in procente kot osnovo za dosego pravic oziroma priznanja svojega obstoja. "Preštevanje je že danes v bistvu propadla stvar, saj je kompromitirano od vsega začetka z nasprotovanjem same manjšine kot tudi tistih demokratičnih sil v avstrijski družbi, ki vidijo v raznarodovalni politiki avstrijske oblasti in v njenem povezovanju ter komplotiranju z neonacizmom grožnjo svoji lastni demokraciji." Tudi dunajski dijaki odklanjajo protimanjšinsko politiko Avstrije Skupina dijakov akademske gimnazije na Dunaju se je mudila pretekli teden na Koroškem in se je med drugim srečala tudi s predstavniki obeh osrednjih organizacij koroških Slovencev. Do tega srečanja je prišlo na pobudo predsednika dVP, dr. Tausa. To pa ne zaradi tega, ker bi bil Taus poseben prijatelj Slovencev, ampak ker ni bil zmožen, da bi pred dijaki zagovarjal sedanjo protimanjšinsko politiko Avstrije in vseh parlamentarnih strank. Dijaki so ga namreč na neki diskusiji na šoli napadli zaradi jezikovnega štetja in jih ni mogel prepričati, da je to pametna in demokratična rešitev. Predstavniki obeh osrednjih slovenskih organizacij so dijake informirali o našem stališču do vseh treh protimanjšinskih zakonov, ki jih je parlament sklenil 7. julija; odgovarjali so na razna vprašanja iz zgodovine, pravnega stanja itd. Slovencev na Koroškem. Dijaki so v tem soglašali, da preštevanje danes odklanjajo kot nedemokratično rešitev. Heimatdienst je odklonil pogovor z dijaki, ker mu pisanje v njihovem časopisu o manjšinskem problemu ni ustrezalo; bolj enostavno je seveda tistega, ki skuša o tem vprašanju povedati resnico, razglasiti za „Schmierfinka". Vsekakor je tudi ta obisk pokazal, da se stranke pri svojih protimanjšinskih ukrepih po krivici sklicujejo na avstrijsko ljudstvo, kajti laž je njihova trditev, da stoji 95 "/a Avstrijcev za temi ukrepi; v resnici se gibanje za manjšinske pravice širi po celi Avstriji, vedno več nemškogovorečih Avstrijcev spoznava, da je to tudi njihova zadeva. Ugran^re - M niso ugranire/ # Mi dijaka, ne absotventa Zvezne gimnazije za Siovence, ki bi pomnit, da je bit kdaj celodnevni iztet stoven-ske gimnazije v jesenskem času. V vsem skoraj 20-letnem obstoju še ni bit kljub zadevnemu predpisu. Sedaj — pred 14. novembrom 1974 — je bil izveden in odrejen celo ob vsakem vremenu. In zakaj: ker je bilo treba dokazati miroljubne stike z nemško gimnazijo iz Spittala, stike, ki jih vse dotlej še nikdar niso gojili. Kaj čuda, da sta izvedela za to stvar tudi avstrijski radio in televizija in stučajno prišla na kraj programiranega dogajanja. In gotovo zgolj po naključju so naši slovenski dijaki prepevali: „Mi se imamo radi .. .!" # Mi ga med nami, ki bi pomnit, da je ie kdaj stišat tako prekrasen prenos maše v stovenskem in nemškem jeziku. Nikoli v nad tridesetletnem prenašanju tudi slovenskih oddaj v avstrijskem radiu še ni bilo tako prekrasnega prenosa slovenske maše. Tudi ga ni med nami, ki bi pomnil v cerkvi Sv. duha v Celovcu mašo, v kateri bi mogli nastopiti združeni slovenski cerkveni pevski zbori ter solisti. Nikdar še ni bilo slišati tako kvalitetne slovenske cerkvene glasbe. Leta 1947 slovenskim izseljencem ne maše ne molitve v celovški stolnici niso dovolili. Sedaj — pred 14. novembrom 1976 — je prenašal avstrijski radio to programirano dogajanje v poslednji kotiček naše dežele in preko nje v dokaz, kako vsestranska je pravica na cerkvenem področju na Koroškem in kako se čudovito razumemo ... # Mi ga med nami, ki bi pomnit cetostranski stovenski inserat v koroških nemških potitičnih tistih! Nikoli v zadnjih petdesetih letih ni bilo takšnega slovenskega inserata v nemških koroških listih. Sedaj — pred 14. novembrom 1976 — je možno skoraj vse! Tudi to, da izide celostranski stovenski inserat v nemškem koroškem listu, ki Slovencem niti malo ni naklonjen. Proti visokemu plačilu seveda, ker denar — kot znano — ne smrdi! Vse to velikodušno programirano speljevanje in slepljenje plačuje avstrijska zvezna vlada tudi z našimi davki. (Naj bo ob robu omenjeno, da sta Slovenski vestnik in Naš tednik kljub ponujenemu dobremu plačilu odklonila sodelovati pri tem uradnem, iz javnih sredstev financiranem zavajanju javnosti in širjenju laži). tn čemu vse to! Da bi nas speljali na led! Da bi slepili s takimi akcijami široko javnost, posebno pa nas in zakrili pravi namen tako imenovanega jezikovnega štetja 14. novembra 1976! Vsa zlaganost avstrijske politike pri takih in podobnih akcijah pa se kaže že v tako imenovani .informacijski kampanji" sami, v kampanji, v katero so investirali milijone denarja, samo da bi na zunaj prikrili pravi značaj jezikovnega štetja. V dokaz zlaganosti ponatisnemo popolnoma nespremenjeno inserata avstrijske zvezne vlade v nemškem in slovenskem jeziku, kot so izšli v nemškem koroškem listu. Zvezna deieia: !\J Brii.ki polllHnž okraj: 4Jr!sr!nt< Krhchong Jer MnHcrvprarhc kraj: TAJNI JEZIKOVNI POPIS Cr!.rn Sit !hrt Muttfr.prAcke durch Aniocuiea t!nt< Jtr MgtnJtn Katlcbtn tn: Navedite Vaš materinski jezik, a tem da prekrižale eno od naslednjih okenct d.ul.tk [J nemško krMli-th hrvaško .k.. slovensko .n:.ri