Glasilo Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija Lapajnetova 19, 5280 Idrija tel: (05) 37 34 750 OBVESTILA MAREC 2024 AKTUALNO VISOKI STROŠKI ELEKTRIKE Zahteva po ponovni regulaciji cen elektrike V letu 2024 cena električne energije ni več regulirana, računi za male poslovne odjemalce so na januarskih računih tudi za 30 do 40 % višji. Višje cene električne energije izjemno otežujejo poslovanje slovenskih obrtnikov in znižujejo njihovo konkurenčnost. Obrtno-podjetniška zbornica je že konec lanskega leta napovedovala veliko povečanje cene elektrike in je bila s strani distributerjev deležna precejšnje kritike glede izračunov. OZS bo pripravila analizo podatkov o zvišanju zneskov pri različno velikih subjektih in v različnih dejavnostih, s katero bo vladi, ki določa cene, dokazala, da so dvigi zneskov na položnicah občutno previsoki (višja cena elektrike in napovedana sprememba načina obračuna omrežnin). Zbornica napoveduje, da bo z analizo dokazala, da so zvišanja zneskov na položnicah neupravičena. Po napovedih bodo obrtniki v dopoldanskem času, ko delajo, plačevali višji znesek omrežnine. OZS bo vladi posredovala poziv za ponovno regulacijo cen električne energije za male poslovne uporabnike. NOVI PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA IN DRUŽBENIKA Nova zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za prispevke za socialno varnost samostojnega podjetnika je od februarja 2024 dalje 1.332,57€ (60% povprečne plače za leto 2023, ki je 2.220,95€). Najnižja osnova za socialno varnost družbenika, ki je poslovodna oseba (zavarovalna podlaga 040) je od februarja 2024 dalje 1.998,86€ (90% povprečne letne plače za leto 2023, ki je 2.220,95€), Najvišja osnova za prispevke samostojnega podjetnika in družbenika je od februarja 2024 dalje 7.773,33€ (3,5 kratnik PP 2023 ). Višina prispevkov Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnika plačuje od februarja 2024 dalje, so v višini 544,04€ (vključno s pavšalnim prispevkom za obvezno zdravstveno zavarovanje v višini 35€). Najnižji prispevki za socialno varnost družbenika, ki je poslovodna oseba (zavarovalna podlaga 040) je od februarja 2024 v višini 798,56 € (vključno s pavšalnim prispevkom za obvezno zdravstveno zavarovanje v višini 35€). Najvišji prispevki samostojnega podjetnika in družbenika so od februarja 2024 dalje 3.004,40€. ROK ZA ODDAJO DAVČNEGA OBRAČUNA IN LETNEGA POROČILA Zadnji rok za oddajo davčnega obračuna in letnega poročila za leto 2023 je 2. april 2024 Zakon o davčnem postopku določa, da davčni zavezanec predloži davčni obračun najpozneje v treh mesecih po poteku koledarskega leta za preteklo koledarsko leto. Rok za oddajo davčnega obračuna davka od dohodkov pravnih oseb (obračun DDPO) ter davčnega obračuna akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti (obračun DohDej) za leto 2023 je potrebno oddati elektronsko najpozneje do 2.aprila 2024 prek sistema eDavki. POROČANJE O ODPADKIH Poročanje o odpadkih do 31. marca 2024 V skladu z Uredbo o odpadkih morajo izvirni povzročitelji odpadkov, zbiralci odpadkov in izvajalci obdelave odpadkov, preko aplikacije IS-Odpadki, Agenciji za okolje predložiti letno poročilo o odpadkih najkasneje do 31. marca 2024. Izvirni povzročitelji odpadkov (iz 29. člena Uredbe) morajo predložiti poročilo o nastalih odpadkih in ravnanju z njimi (poročilo ODP-nastajanje). Izvirni povzročitelj odpadkov je vsaka pravna ali fizična oseba, katere delovanje povzroča nastajanje odpadkov ( gospodarske družbe, podjetniki, obrtniki, zadruge, zavodi, kmetijska gospodarstva, trgovci, gostinci, agencije, vrtci, šole, fakultete, državni organi, lokalne skupnosti, samozaposlene osebe, gospodinjstva (posamezniki) ..., če pri njihovem delovanju nastajajo odpadki. OBVESTILO O LETNEM DOPUSTU Pisno obvestilo do 31. marca Delodajalec mora delavce pisno obvestiti o odmeri letnega dopusta za tekoče koledarsko leto najpozneje do 31. marca 2024. Pri odmeri letnega dopusta je potrebno upoštevati določila Zakona o delovnih razmerjih (ZDR-1), kolektivne pogodbe, splošne akte delodajalca, v kolikor jih ima in delavčevo pogodbo o zaposlitvi. Na podlagi zakonskih določb mora delodajalec pri odmeri letnega dopusta upoštevati še: – predpisano trajanje letnega dopusta (minimalni letni dopust), – dodatni letni dopust, – pridobitev pravice do celotnega letnega dopusta, – pravica do sorazmernega dela letnega dopusta. Trajanje letnega dopusta Letni dopust v posameznem koledarskem letu ne sme biti krajši kot štiri tedne, četudi delavec dela skrajšan delovni čas. Minimalno število dni letnega dopusta pa je odvisno od razporeditve delovnih dni v tednu za posameznega delavca: – 16 delovnih dni, če dela 4 dni na teden, – 20 delovnih dni, če dela 5 dni na teden, – 24 delovnih dni, če dela 6 dni na teden. Zakon o delovnih razmerjih (159.člen ZDR-1) določa, da imajo pravico do najmanj treh dodatnih dni letnega dopusta delavci: − starejši od 55 let (197. člen) − invalid z najmanj 60-odstotno telesno okvaro, − delavec, ki neguje in varuje otroka, ki potrebuje posebno nego in varstvo v skladu s predpisi, ki urejajo družinske prejemke, − delavec z otrokom do 15 let starosti, Delavec, ki še ni dopolnil 18 let starosti (194. člen) ima pravico do dodatnih sedem dni letnega dopusta. Daljše trajanje letnega dopusta se v skladu z določbo 160. člena ZDR-1 lahko določi s kolektivno pogodbo, splošnimi akti delodajalca ali pogodbo o zaposlitvi. Izraba letnega dopusta Letni dopust se določa in izrablja v delovnih dneh. Kot dan letnega dopusta se šteje vsak dan, ki je po razporeditvi delovnega časa pri delodajalcu za posameznega delavca določen kot delovni dan. V odmero letnega dopusta se torej ne vštevajo prazniki in dela prosti dnevi, odsotnost zaradi bolezni ali poškodbe, drugi primeri opravičene odsotnosti. Če je delavec med letom zamenja delodajalca, ima pri vsakem delodajalcu pravico izkoristiti le sorazmerni del dopusta za tekoče leto. Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) določa, da delavcu za vsak mesec v koledarskem letu pripada 1/12 dopusta. Čeprav je delodajalec delavcu do 31. marca tekočega leta predal odmero, koliko dni letnega dopusta mu pripada, lahko ob prekinitvi sodelovanja za tega delavca pripravi nov izračun za letni dopust. V primeru, ko delavec in delodajalec skleneta delovno razmerje po tem datumu, je najbolje, da delodajalec delavca o sorazmernem delu dopusta obvesti ob sklenitvi delovnega razmerja. V primeru, ko delavec službo zamenja, sorazmernega dela dopusta pa pri prvem delodajalcu še ni izkoristil, se lahko s starim delodajalcem dogovori za odškodnino za neizrabljeni dopust, vendar le v primeru, če do izteka pogodbe o zaposlitvi – v odpovednem roku oziroma še pred tem – pri njem ni mogel izkoristiti sorazmernega dela dopusta. Za neizrabljen letni dopust delavec lahko dogovori z novim delodajalcem. Če je delavec pri delodajalcu do izteka pogodbe o zaposlitvi že v celoti izrabil odmerjen letni dopust za tekoče leto, delodajalec zaradi tega ne more zahtevati nobenega nadomestila. Delavec lahko vedno izkoristi le cele dneve dopusta, ob obračunu števila dni dopusta za vsak koledarski mesec z dvanajstinami pa se najmanj pol dneva dopusta vedno zaokroži navzgor. Prav tako se lahko pri dveh različnih delodajalcih razlikuje število dni dopusta zaradi zahtev delovnega mesta, internih aktov, kolektivne pogodbe ali razporeditve delovnih dni. Pri enem delodajalcu ima lahko delavec predvidenih več dni dopusta kot pri drugem, v vsakem primeru – tudi če dela za krajši delovni čas od polnega – pa ima pravico do najmanj štirih tednov dopusta. Kazni za nevročitev obvestila o letnem dopustu V kolikor delodajalec ne vroči pisnega obvestila o odmeri letnega dopusta, je to kršitev po Zakonu o delovnih razmerjih in visoka globa (217.b člen ZDR-1) v višini od 750 do 2.000 € za delodajalca. Z globo od 100 do 800 € se kaznuje tudi odgovorna oseba delodajalca pravne osebe. Za manjšega delodajalca, za katerega se smatra tisti delodajalec, ki zaposluje 10 ali manj delavcev (ne glede na svojo statusno obliko) je predvidena globa v višini od 200 do 1000 €. ZAKONODAJA PRIMERI, KO DELODAJALEC NE MORE ODTEGNITI ZDRAVSTVENEGA PRISPEVKA Obračun obveznega zdravstvenega prispevka Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ-T) je s 1. januarjem 2024 uvedel nov obvezni zdravstveni prispevek (OZP). V zadnjem času se v zvezi z Obveznim zdravstvenim prispevkom (OZP) pojavljajo vprašanja delodajalcev, kako ravnati v primeru, ko mesečni dohodek delavca ne zadošča za njegovo odtegnitev, delodajalec pa bo za ta mesec kljub temu glavni delodajalec delavca in kot tak zavezanec za odtegnitev OZP v njegovem imenu. Do opisane situacije lahko pride v primerih ko: − bo delavec upravičen do plače oziroma nadomestila plače, ki bo nižji ali enak znesku 45 € (OZP v višini 35 € + 22,1 % prispevki za socialno varnost), kar velja do februarja 2025, nato se znesek OZP uskladi − bo delavec celoten mesec na neplačani odsotnosti in mu za ta mesec ne bosta izplačana niti plača niti nadomestilo plače (bruto I je 0,00 €) − delavec bo v zavarovanje na podlagi delovnega razmerja vključen le na nedelovne dni v mesecu, zato delavec za ta mesec ne prejme niti plače niti nadomestila plače (bruto I je 0,00 €) Nastalo problematiko je rešil 35. člen Zakona o interventnih ukrepih na področju zdravstva, dela in sociale ter z zdravstvom povezanih vsebin (ZIUZDS), ki je določil, da v takšnem primeru OZP pobere Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS), na podlagi podatka/obvestila o nezmožnosti odtegnitve OZP za posamezni mesec. V opisanem primeru bo moral delodajalec kot plačnik davka, v roku za obračun in plačilo tega prispevka, o nezmožnosti njegove odtegnitve obvestiti: 1. zavarovanca/delavca in 2. FURS na obrazcu, ki ga bo na spletni strani objavil FURS. Plačnik davka/delodajalec bo FURS obvestil preko portala eDavki z obrazcem, ki bo na eDavkih objavljen najkasneje do maja 2024. Po pojasnilih FURS bo tako delodajalec o nezmožnosti odtegnitve OZP, zaradi prenizkega mesečnega dohodka delavca, obvestil FURS šele v mesecu maju 2024 tudi za vse pretekle mesece (od januarja 2024 do vključno aprila 2024). FURS bo podatke, ki jih bodo na predpisanem obrazcu posredovali plačniki davka, posredoval ZZZS, ki bo zavarovancu/delavcu poslal plačilni nalog (UPN) in bo tako delavec sam poravnal obveznost OZP za posamezni mesec. ZZZS bo začel pobirati OZP po vzpostavitvi ustreznih tehničnih zmožnosti, vendar najpozneje 1. januarja 2025. V teh primerih se bo OZP lahko poravnal v roku 6 mesecev od izstavitve obračuna. Obrazec za obveščanje o nezmožnosti odtegnitve OZP za zavarovanca/delavca ni predpisan, zajemati pa mora bistvene vsebine, glede na konkretno situacijo (obvestilo o nezmožnosti odtegnitve OZP s pojasnilom razloga, navedbo konkretnega meseca nezmožnosti odtegnitve, obvestilo o sporočanju FURS, prejem UPN ipd.). Če delodajalec, o nezmožnosti odtegnitve OZP, ne bo obveščal FURS in zavarovanca oz. ne bo obveščal pravočasno ali na predpisan način, gre za prekršek, za katerega je zagrožena globa (38. člen ZIUZDS). Vir: OZS DAVČNI OBRAČUN PRAVNIH OSEB ZA LETO 2023 Davčni obračun pravnih oseb že za leto 2023 po novem V zadnjih dneh leta 2023 sta bila sprejeta Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o davčnem obračunu akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti in Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb, ki sledita interventni zakonodaji oz. določbam Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč (ZOPNN-F) in Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 (ZIUOPZP), ter posledično spreminjata metodologijo in obrazce davčnega obračuna, ki so priloga obema pravilnikoma. Oba spremenjena pravilnika s spremembo obrazca davčnega obračuna se bosta uporabljala že za davčni obračun za leto 2023. INFORMACIJE DAVEK IZ DEJAVNOSTI ZA NORMIRANCE Višja obdavčitev za samostojne podjetnike s krajšim delovnim časom zaradi starševstva in tiste, ki dejavnost prenehajo opravljati pred oktobrom tekočega leta Po spremembi Zakona o dohodnini, ki je začela veljati januarja 2023, so samostojni podjetniki, ki se odločijo za obdavčitev na osnovi dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov ( normiranci) glede višine davka v bistveno slabšem kot so bili do konca leta 2022. Na Ustavno sodišče je bila posredovana pobuda za ustavno presojo ali je sprememba Zakona o dohodnini v neskladju z ustavo, vendar sodišče o tem še ni odločalo. Davek iz dejavnosti za leto 2023 je namreč bistveno višji za samostojne podjetnike, ki uveljavljajo skrajšan delovni čas zaradi starševskega varstva in za tiste, ki prenehajo opravljati dejavnost pred oktobrom tekočega leta. Ključna sprememba za samostojne podjetnike s polovičnim delovnim časom zaradi starševstva je podaljšanje neprekinjene zaposlitve najmanj pet mesecev na devet mesecev davčnem letu. V noveli zakona je določeno, da mora biti oseba obvezno zavarovana za polni delovni čas neprekinjeno najmanj devet mesecev. Kdor tega pogoja ne izpolnjuje, je obdavčen kot popoldanski samostojni podjetnik. To velja predvsem za tiste samostojne podjetnike, ki so zaradi starševstva zavarovani sicer za polni delovni čas ( 40 ur na teden), zaradi starševstva pa dejavnost opravljajo polovični delovni čas ( 20 ur tedensko). Za delovni čas, ko ne delajo ( 20 ur na teden), jim država plačuje prispevke za socialno varnost. Ti samostojni podjetniki so skladu veljavnim Zakonom o dohodnini obdavčeni enako kot popoldanski samostojni podjetniki. Če njihovi prihodki iz dejavnosti v letu 2023 presegajo 12.500 €, bodo plačali bistveno več davka kot pred spremembo zakona. Podobno velja tudi za samostojne podjetnike, ki prenehajo opravljati dejavnost pred oktobrom v tekočem letu. Novela zakona dohodnini vsebuje dve davčni lestvici za normirance. Za samostojne podjetnike, ki dejavnost opravljajo s polnim delovnim časom in imajo do 50.000€ tisoč evrov prihodkov, ni sprememb in imajo priznanih 80% normiranih odhodkov. Nova davčna lestvica pa velja za normirance, ki delajo manj kot 40 ur na teden in za popoldanske samostojne podjetnike, ki imajo več kot 12.500 € prihodkov. Zanje normirani odhodki veljajo le do višine 40%, kar pomeni višjo davčno osnovo. Normiranci polovičnim delovnim časom zaradi starševstva in prihodki na primer 50.000 € evrov bodo tako za leto 2023 morali plačati za 5.000 €, medtem ko so pred spremembo zakona plačali 2.000€. Obrtno-podjetniška zbornica si je že pred spremembo zakona prizadevala, da se v zakonu uredi položaj zavezancev normirancev, ki uveljavljajo starševsko varstvo in zavezancev, ki prenehajo opravljati dejavnost pred oktobrom tekočem letu. Ti zavezanci so v neenakopravno obravnavani, saj nikakor ne morejo izpolniti pogoja vključenosti zavarovanje neprekinjeno najmanj devet mesecev, kar jih postavlja manj ugoden položaj, vezano na višino normiranih odhodkov in ugotovljeno davčno osnovo. VARNOST IN ZDRAVJE PRI DELU Elektronski obrazci za lažjo uporabo Pravilnika o zagotavljanju varnosti in zdravja delavce Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je izdelalo elektronske obrazce, ki so namenjeni lažji uporabi Pravilnika o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev in služijo kot pomoč pri vnašanju vrednosti in izračunih v zvezi s presejalnim testom in metodami ključnih kazalnikov za ocenjevanje in načrtovanje telesnih delovnih obremenitev na delovnem mestu Ocena tveganja bremen pri ročnem premeščanju Elektronski obrazci za lažjo uporabo Pravilnika o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen. OIRA - ocenjevanje tveganja Brezplačne interaktivne spletne aplikacije, namenjene mikro in malim podjetjem za ocenjevanje tveganja. Naredite si breme lažje Spletna aplikacija Naredite si breme lažje vsebuje osnovne informacije in navodila o varovanju delavcev pred tveganji za poškodbe in okvare hrbtenice na delovnem mestu. Z njo želimo delodajalcem in delavcem poljudno približati ukrepe za varovanje pred tovrstnimi okvarami. Prva pomoč Spletna aplikacija Prva pomoč vsebuje napotke za ukrepanje v posameznih situacijah, ko delavec potrebuje pomoč (nezavest, poškodbe, zastrupitve, postopki oživljanja). Prenehajte s tem hrupom! Spletna aplikacija Prenehajte s tem hrupom! je namenjena ozaveščanju delavcev in delodajalcev o vplivu hrupa pri delu. Slovar izrazov s področja varnosti in zdravja pri delu Slovar izrazov s področja varnosti in zdravja pri delu Obrazci so objavljeni na Portalu varnosti in zdravja pri delu pod zavihkom Spletne aplikacije KOLIKO UR DEJANSKO DELAMO odmori za malico v večini držav niso vključeni v delovni čas. Za izračun v nadaljevanju so pomembne zakonsko zagotovljene pravice delavcev v Sloveniji in statistični podatek o povprečni bolniški odsotnosti. Delavec dobi plačilo za delovne dneve. V delovne dneve so bili v letu 2023 vključeni delovniki (248 dni) in prazniki (12 dni), skupaj 260 delovnih dni. V izračunu izhajamo iz 40-urnega delovnega tedna, ki vključuje tudi plačan 30-minutni odmor, saj tak delovni čas še vedno velja za večino zaposlenih v Sloveniji. Za posamezno leto moramo najprej izračunati delovne dneve in na njihovi podlagi letni fond ur, kot pogovorno poimenujemo delovne ure. Izračunamo jih kot zmnožek števila delovnih dni in dolžine delovnika. V izračunih je uporabljen 8-urni delovni dan, kar za leto 2023 znaša 2.080 ur (260 dni x 8 ur = 2.080 ur). Vendar pa tako izračunano število ur prestavlja zgolj informacijo o tem za koliko ur bo delavec prejel plačilo. Delodajalca zanima koliko ur bo delavec razpoložljiv za delo. Teh ur je veliko manj, saj mu pripadajo različne pravice do odsotnosti, ki so odvisne tudi od osebnih okoliščin ( v izračunu so upoštevane nekatere ocene). Pri odmoru za malico so upoštevani dneve, ko je delavec na delu. Torej tudi odmor za malico je v izračunu upoštevan kot odsotnost, čeprav je delavec prisoten na delovnem mestu. Pri izračunu so upoštevane naslednje odsotnosti: − 96 ur za 12 praznikov (12 dni x 8 ur = 96 ur), − 200 ur za dopusta (25 dni x 8 ur = 200 ur), − 80 ur bolniške odsotnosti (10 dni x 8 ur = 80 ur), ki bremeni delodajalca − 24 do 80 ur za dodatno (obvezno) izobraževanje, − v povprečju 110 ur za odmor za malico (0,5 ure za vsak razpoložljivi dan za delo). Spodnja tabela prikazuje tri različna delovna mesta in nazorno pokaže, da je od 2.080 delovnih ur delavec razpoložljiv za delo največ 1.550 ur, oziroma zaposleni vsaj 25 % delovnih ur niso na delu. Ko delodajalec izračunava lastno ceno izdelka ali storitve, mora upoštevati več dejavnikov, ki poleg stroškov dela, vključuje še znesek, potreben za pokritje vseh ostalih stroškov poslovanja. Če pri izračunu dela lastne cene delodajalec upošteva le strošek dela (plač in povračil), mora upoštevati naslednje podatke: − Izračun razpoložljivih ur za delo − Izračun letnega stroška plače in povračil − Preračun letnih stroškov plače in povračil na razpoložljivo uro − Ocenitev možnih zaračunljivih ur Podatki uporabljeni pri izračunu za leto 2023 Podatek o tem, koliko zaposleni delajo v državah EU in da smo v Sloveniji na vrhu te lestvice, je treba jemati z rezervo, saj so v izračun povprečja vključeni tudi zaposleni s skrajšanim delovnim časom, pa tudi Spodnja tabela prikazuje pet različnih delovnih mest in nazorno pokaže, da je od 2.080 delovnih ur delavec razpoložljiv za delo največ 1.575 ur. Delovni čas dnevno (ur) Letni fond ur Delovni dnevi v letu Prazniki (dnevi) Dopust (dnevi) Bolniška, osebne okoliščine (dnevi) Dodatni dopust – izobraževanje (dnevi) Regres (eur / letno) Malica dnevno (eur) Prevoz na delo dnevno (eur) 8 2080 260 12 25 10 3 2.000 8 5 Izračun pri 25 dneh dopusta Dnevi odsotnosti za izobraževanje Izračun ur razpoložljivih za delo Letno število delovnih ur Izobraževanje Prazniki Dopust Bolniška, osebne okoliščine Odmor za malico Ure razpoložljive za delo Delež razpoložljivih ur v delovnih urah v % 3 5 10 OSEBA 1 OSEBA 2 OSEBA 3 2.080 2.080 2.080 -24 -96 -200 -40 -96 -200 -80 -96 -200 -80 -105 1.575 -80 -104 1.560 -80 -102 1.523 76% 75% 73% V spodnji tabeli so vključeni stroški plač in povračil zaposlenim v zvezi z delom in sicer stroški za prevoz na delo ter stroški zagotovitve prehrane med delom (zneski so zaokroženi). Strošek plače in povračil Bruto mesečna plača s prispevki delodajalca Regres na mesec Malica Prevoz na delo Mesečni strošek plače in povračil Letni strošek plače in povračil OSEBA 1 OSEBA 3 1.400 OSEBA 2 1.800 167 140 88 167 139 87 167 135 85 1.794 2.192 2.787 21.530 26.304 33.439 2.400 Strošek plače in povračil + OSEBA 1 dodatni dopust Bruto mesečna plača s prispevki delodajalca 1.400 Regres mesečno 167 Malica mesečno 138 Prevoz na delo mesečno 86 Mesečni strošek plače in povračil 1.791 5 OSEBA 1 OSEBA 2 OSEBA 3 1.575 21.530 1.560 26.304 1.523 33.439 13,67 16,86 21,96 1.553 21.491 1.538 26.265 1.500 33.400 13,84 17,08 22,27 Kot je razvidno iz tabele je za delodajalca najnižji strošek za razpoložljivo uro skoraj 14 €. Tudi, če bi znižali znesek regresa in povračil za prehrano na najnižjo raven se strošek ne zniža pod 13 €. Delavci vedno razmišljajo o neto plači, ko dokazujejo, kako slabo so plačani za svoj delo. Za delodajalca so stroški dela več kot le bruto plača zaposlenih. Vključujejo tudi povračila, ki jih delodajalci zagotavljajo zaposlenim, kot so regres, malica in prevoz na delo. Vključujejo tudi enkratna plačila kot je nagrada za poslovno uspešnost. Vir: TFL Glasnik NOVI POSTOPKI NA PORTALU SPOT Izračun pri dodatnih dneh odsotnosti Dnevi odsotnosti za izobraževanje 3 Izračun ur razpoložljivih za OSEBA 1 delo + dodatni dopust Letno število delovnih ur 2.080 Izobraževanje -24 Prazniki -96 Dopust -224 Bolniška, osebne okoliščine -80 Odmor za malico -104 Razpoložljive ure 1.553 Delež razpoložljivih ur v delovnih urah v % 75% Strošek plače in povračil na razpoložljivo uro 25 dni dopusta Število ur razpoložljivih za delo Letni strošek dela Strošek dela na razpoložljivo uro Dodatni dopust Število ur razpoložljivih za delo Letni strošek dela Strošek dela na razpoložljivo uro 10 OSEBA 2 OSEBA 3 2.080 -40 -96 -224 2.080 -80 -96 -224 -80 -103 1.538 -80 -100 1.500 74% 72% OSEBA 2 OSEBA 3 1.800 167 137 85 2.400 167 133 83 2.189 2.783 Na osnovi podatkov o stroških in o številu ur, ko je delavec na razpolago za delo, lahko izračunamo strošek dela na uro. V spodnji tabeli je prikazan izračun še za primer, ko je delavec poleg dopusta odsoten tudi iz drugih razlogov. Letni strošek dela se le malenkostno spremeni, vendar pa je število ur razpoložljivih za delo kar precej nižje. Na portalu SPOT so na voljo novi elektronski postopki, ki poslovnim subjektom olajšujejo poslovanje z državo. Novi elektronski postopki so: 1.Pridobitev licence za opravljanje prevozov v cestnem prometu (GZS, OZS) Postopek je namenjen pravnim osebam ali samostojnim podjetnikom, ki želijo opravljati dejavnost cestnega prevoza in omogoča elektronsko vložitev vloge za pridobitev licence za opravljanje prevozov v cestnem prometu na Gospodarsko zbornico Slovenije ali na Obrtnopodjetniško zbornico Slovenije. 2. Vpis v razvid izvajalcev javno veljavnih programov vzgoje in izobraževanja (MVI) Postopek je namenjen izvajalcem javno veljavnih programov vzgoje in izobraževanja in omogoča elektronsko oddajo predloga za vpis v razvid pri ministrstvu, pristojnem za predšolsko vzgojo oziroma šolstvo. 3. Dovoljenje za prenos v EU, uvoz, izvoz in tranzit eksplozivov, streliva ali pirotehničnih izdelkov (MNZ) Postopek je namenjen pravnim osebam ali samostojnim podjetnikom, ki nameravajo uvažati, izvažati ali prenašati eksploziva, strelivo ali pirotehniko v Evropski uniji in omogoča elektronsko vložitev vloge na Ministrstvo za notranje zadeve. 4. Oprostitev plačila letne dajatve za vozila za prevoz invalidov (MZI) Postopek je namenjen invalidskim organizacijam, ki želijo uveljavljati oprostitev plačila letne dajatve za prevoz invalidov in omogoča elektronsko vložitev vloge na pristojno upravno enoto. 5. Registracija podjetja z dejavnostjo povezano z materiali ali izdelki, namenjeni za stik z živili (ZIRS) Postopek je namenjen pravnim osebam ali samostojnim podjetnikom, ki proizvajajo, predelujejo in prva dajejo v promet materiale in izdelke, namenjene za stik z živili in omogoča oddajo elektronske vloge za registracijo pri Zdravstvenemu inšpektoratu RS. 6. Sprememba/izbris distributerja oz. uvoznika medicinskih pripomočkov (JAZMP) Postopek je namenjen poslovnim subjektom, ki se ukvarjajo z dejavnostjo distributerja oziroma uvoznika medicinskih pripomočkov in omogoča oddajo elektronske vloge za spremembo ali izbris poslovnega subjekta Javni agenciji RS za zdravila in medicinske pripomočke. 7. Sprememba/izbris proizvajalca, pooblaščenega predstavnika, proizvajalca pripomočka po meri (JAZMP) Postopek je namenjen poslovnim subjektom, ki se ukvarjajo z dejavnostjo proizvajalca, pooblaščenega predstavnika ali proizvajalca medicinskih pripomočkov po meri in omogoča oddajo elektronske vloge za spremembo ali izbris poslovnega subjekta Javni agenciji RS za zdravila in medicinske pripomočke. Ker gre za nove e-postopke, bodo zakoniti zastopniki lahko urejali tudi pooblastila za dostop do novih postopkov. Vnos pooblastil za ta postopek je prav tako že omogočen. NADZOR PRI PRODAJI TOBAČNIH IZDELKOV IN ALKOHOLA Tržni inšpektorat bo izvajal nadzor Tržni inšpektorji bodo v marcu in aprilu izvajali poostren nadzor prodaje tobačnih in povezanih izdelkov ter alkoholnih pijač mladoletnim osebam. Zakon o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov prepoveduje prodajo tobačnih in povezanih izdelkov osebam, mlajšim od 18 let. Prav tako Zakon o omejevanju uporabe alkohola prepoveduje prodajo alkoholnih pijač osebam, mlajšim od 18 let. Oba zakona pa prodajalcem omogočata, da lahko od vsake osebe, ki kupuje tobačne ali povezane izdelke oziroma alkoholne pijače, zahtevajo, da izkaže svojo starost z javno listino. Če oseba to odkloni, ji tobačnega ali povezanega izdelka oziroma alkoholne pijače ne smejo prodati. V izogib morebitnim nevšečnostim, povezanimi s prodajo tobačnih in povezanih izdelkov ter alkoholnih pijač mladoletnim osebam, Tržni inšpektorat poziva vse ponudnike tobačnih in povezanih izdelkov ter alkoholnih pijač, da dosledno spoštujejo zakonska določila in teh izdelkov ne prodajajo mladoletnim osebam. NADZOR INŠPEKTORATA ZA DELO Izvajanje nadzora v marcu in aprilu Inšpektorat za delo bo v marcu in aprilu 2024 izvajal akcijo usmerjenih v preprečevanje nezgod pri delu. V akciji, ki bo potekala na celotnem ozemlju Republike Slovenije, bo sodelovalo 15 inšpektorjev s področja nadzora varnosti in zdravja pri delu. Nadzor bo izveden v mikro, majhnih in srednje velikih podjetjih iz dejavnosti kmetijstva, gozdarstva, gradbeništva (tudi krovstvo in inštalacije) in cestnega prevoza, ki so v letu 2023 na Inšpektorat za delo prijavila nezgode delavcev pri delu. Kako se pripraviti na morebiten nadzor na povezavi Pravočasno ozaveščanje in preprečevanje ter nadzor inšpektorata PRISPEVKI IN DAVKI PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2N) določa od 1. januarja 2023 za samostojne podjetnike in druge fizične osebe z dejavnostjo poenoten rok za plačilo predhodne akontacije dohodnine in prispevkov za socialno varnost. Obe obveznosti je potrebno plačati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. 1.Plačilo prispevkov z enim e-računom Družbeniki in samozaposlene osebe lahko prispevke plačujejo poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) na podlagi eračuna. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa FURS, davčna številka 77695771. V prijavi se za »Referenčno oznako izdajatelja eračuna« vpiše davčna številka zavezanca, ki prijavo oddaja. FURS zavezancu na podlagi obračuna dajatev pripravi zbirni plačilni nalog in ga pošlje zavezancu v obliki eračuna v njegovo spletno banko. Zavezanec plačilni nalog potrdi in s tem poravna obveznosti. Izdaja e-računa je vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in akontacije davka. Na ta način lahko predhodno akontacijo dohodnine in vse štiri obvezne prispevke za socialno varnost samostojni podjetniki poravnajo z enim plačilnim nalogom - e-računom. Kako uporabniki Flika izvršijo plačilo iz eDavkov? 1. Na vpogledu eKarticaO določite obveznosti, ki jih želite plačati in izberite možnost »Pripravi plačilna navodila za označene«. Plačilna navodila se lahko pripravijo tudi iz menija "Prejeti dokumenti", kar pomeni, da se lahko plačilo izvede tudi takoj ob vročitvi odločbe. Uporabnikom mobilne aplikacije eDavki pa je ta storitev na voljo tudi v "Koledarju" in obvestilu, ki ga zavezanec prejme kot opomnik tri dni pred iztekom roka za plačilo svoje obveznosti. 2. Na pregledu pripravljenih plačilnih navodil izberite možnost "ePlačilo" in nato način plačila Flik. 3. Vnesite svojo telefonsko številko ali elektronski naslov in potrdite plačilo. Postopek plačevanja davkov s Flikom preko eDavkov je predstavljen tudi v kratkem filmu. Prijavo na prejem e-računa za plačilo obveznih dajatev oddajte v svoji spletni banki. E-račun, ki ga boste prejeli v spletno banko nekaj dni pred iztekom roka za plačilo, bo vseboval vse podatke potrebne za izvršitev plačila. Prav tako se zmanjša tveganje, da bi pozabili plačati davčne obveznosti. Rok za plačilo akontacije in prispevkov je do 20. v mesecu za pretekli mesec. 2.Plačilo s Flikom preko eDavkov Finančna uprava je v sodelovanju z Upravo za javna plačila omogočila plačevanje davkov preko sistema eDavki s pomočjo Flika. Plačilo s Flikom omogočajo vse slovenske banke (razen trenutno Sparkasse, ki še pripravlja podporo), kar zagotavlja široko dostopnost in uporabnost storitve za vse davčne zavezance. Prednosti plačevanja s Flikom preko eDavkov: − takojšna izvedba plačila: Flik omogoča takojšnje izvajanje plačil, kar pripomore k nemotenemu poteku postopkov; − enostavna uporaba: plačevanje davkov s Flikom preko eDavkov je izjemno enostavno. Z le nekaj kliki v eDavkih lahko zavezanci hitro in brez težav izvedejo plačilo svojih obveznosti brez izpolnjevanja plačilnega naloga; − uporabniku prijazno: z enim plačilom se lahko plača več različnih obveznosti, ki se sicer plačujejo na različne račune. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Mesečna zavarovalna osnova je zavezancu določena glede na dosežen dobiček. Zavezanci, ki nimajo plač, plačujejo prispevke od osnove, od katere plačujejo prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, do 20. dne v mesecu za pretekli mesec. Do 15. dne v mesecu je potrebno preko sistema eDavki davčnemu organu predložiti obračun prispevkov na predpisanem obrazcu (OPSVZ), oziroma se obračun šteje za predložen na osnovi predizpolnjenega obrazca POPSV, ki ga pripravi FURS. Minimalna osnove za plačilo prispevkov Od leta 2018 dalje je osnova za prispevke za socialno varnost 60 % povprečne plače za preteklo leto. Povprečna letna plača za leto 2023 je 2.220,95€, najnižja osnova za plačilo prispevkov je 1.332,57€ (60% x 2.220,95€), najvišja pa 7.773,33€ (3,5 kratnik PP 2023 = 3,5 x 2.220,95€). Najnižji prispevki, ki jih samostojni podjetnik plačuje od februarja 2024 dalje so v višini 544,04€, (vključen tudi obvezni zdravstveni prispevek v pavšalnem znesku 35€), najvišji pa 3.004,40€. Če želi samozaposleni zavezanec plačevati prispevke od višje zavarovalne osnove, kot je tista, ki mu je določena na podlagi doseženega dobička, v obračunu prispevkov – OPSVZ obrazcu, v polju 110 vpiše znesek zavarovalne osnove, od katere želi prispevke plačevati. Posebno obvestilo davčnega organa o zvišanju zavarovalne osnove ni potrebno. Zasebniki plačajo prispevke na prehodni račun: − akontacijo dohodnine do 10. v mesecu, − prispevke do 20. v mesecu za pretekli mesec, − dajatve za zaposlene na dan izplačila plač Obrazec obračun prispevkov Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (PODO-OPSVZ) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vroči zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v obračunu niso pravilni in/ali popolni, ali če obrazec PODO-OPSVZ ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti obračun najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PLAČEVANJE PRISPEVKOV Pri plačilu davkov, prispevkov in drugih obveznih dajatvah zavezanci z referenco na plačilnem nalogu določijo vrsto dajatve ali pa izberejo način plačila s katerim poravnajo več vrst dajatev, in sicer tako da, združijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni oziroma istemu IBAN računu. Uporabljena referenca pri plačilu vpliva na način zapiranja terjatev s plačili v davčnem knjigovodstvu. 1. Primer: plačilo z referenco na izbrano dajatev ali izvršilni naslov (npr. SI19 DŠ-45004; pri čemer DŠ pomeni davčno številko zavezanca in šifra dajatve 45004 za prispevke za zdravstveno varstvo) zapre zapadle in nezapadle terjatve za izbrano vrsto dajatve. 2. Zapiranje s plačilom s splošno referenco (SI19 DŠ99996; oznaka 99996 določa, da se plačilo uporabi za vse dajatve na podračunu) pa se izvede šele, ko terjatve dospejo v plačilo in sicer znotraj prehodnega davčnega podračuna na katerega je prispelo. Pri uporabi splošne reference se prednostno zapirajo terjatve, ki so prej dospele v plačilo. 3. Z enim plačilom se lahko plača več vrst dajatev z združitvijo obveznosti, ki pripadajo isti javnofinančni blagajni, istemu IBAN računu: IBAN Referenca SI19 namen SI56 01100-8881000030 DŠ-99996 akontacija davka, prispevki (st. varstvo, zaposlovanje) SI56 01100-8882000003 DŠ-99996 Prispevki PIZ SI56 01100-8883000073 DŠ-99996 Prispevki ZZ Pravilno izpolnjen plačilni nalog je pogoj za pravilno evidentiranje prejetega plačila v knjigovodsko evidenco. V primeru pomote pri vpisovanju se lahko plačilo knjiži na napačnega zavezanca ali zapira napačno odprto postavko. V primeru odprte terjatve in obveznosti, lahko predlagate pobot, v primeru preveč ali napačno plačane dajatve lahko predlagate vračilo ali preknjižbo. Plačilo z enim e-računom Zavezanec lahko prispevke plačuje poenostavljeno, z enim plačilom vseh štirih prispevkov (PIZ, ZZ, prispevke za starševsko varstvo in prispevke za primer brezposelnosti) in akontacijo davka na podlagi e- računa. Zavezanec se pri svoji spletni banki prijavi na prejem e-računa. Izdaja in plačilo e-računa sta neposredno vezana na predložitev obračuna prispevkov za socialno varnost in plačilo te obveznosti. V eDavke FURS 10. v mesecu vloži obračun prispevkov. Do 15. v mesecu zavezanec tako vložen obračun lahko popravi (v primeru bolniške ali druge odsotnosti z dela). Obveznosti je potrebno poravnati najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI Pavšalni prispevki za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko zavarovanje za popoldanski s.p. Osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic (popoldanci), morajo biti obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti (PIZ) in za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (ZZ). Popoldanci plačujejo pavšalni prispevek za zdravstveno zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. 2. Od 1.1.2024 je višina pavšalnega prispevka za zdravstveno zavarovanje v višini 46,87€ in sicer 11,72€ (povprečna plača oktober 2023 = 2.210,78€ x 0,53%) in dodaten prispevek v višini 35,15€ (25% povprečne plače oktober 2023 = 25% X 2.210,78€ x 6,36%). Zavezanci plačajo prispevek za ZZ ne glede na število dni opravljanja dejavnosti v posameznem mesecu. 3. Od 1.4.2023 do 31.3.2024 je pavšalni prispevek za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 42,19€ (doslej 41,04€). Prispevek se določi s Sklepom o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Ur.l.30/2023 z dne 10.3.2023) in velja za obdobje od aprila tekočega koledarskega dela do marca naslednjega koledarskega leta. V primeru, da zavezanec v posameznem mesecu začne na novo opravljati dejavnost ali preneha opravljati dejavnosti in jo opravlja dejavnost manj kot 15 dni, plača polovičen znesek prispevka PIZ. Skupni pavšalni prispevki od 1.1.2024 do 1.4.2023 so 89,06€ (42,91€ + 46,87€), ki se jih plača na prehodni račun do 20. v mesecu za pretekli mesec. Primer plačila (obrtniki popoldanci): Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki PIZ DPD - ZPIZ 0110 0888 2000 003 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 44008 42,19€ do 31.3.2024 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Prispevki ZZV DPD - ZZZS 0110 0888 3000 073 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 45004 46,87€ od 1.1.2024 Namen Prejemnik: TRR: Sklic: Znesek: Akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti DPD 0110 0888 1000 030 SI19 VAŠA DAVČNA ŠTEVILKA - 40002 X,XX € Obračun prispevkov – oddaja obrazca v eDavke Obračun prispevkov za socialno varnost za osebe, ki opravljajo dejavnost kot postranski poklic, so morali zavezanci (popoldanci) prvič oddati za januar 2018. Zavezanec mora oddati obračun do 15. v mesecu za pretekli mesec, če FURS do 10. v mesecu v sistem eDavkov ne odloži predizpolnjenega obračuna oz. je ta obračun napačen. PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za družbenike, ki so poslovodne osebe (zavarovalna podlaga 040) je od januarja 2020 90% povprečne letne plače za preteklo leto. Od februarja 2024 dalje je najnižja zavarovalna osnova 1.998,86€ (90% povprečne letne plače za leto 2023, ki je 2.220,95€), najvišja pa 7.773,33€ (3,5 kratnik PP 2023 = 3,5 x 2.220,95€). Zavezanec plača prispevke za socialno varnost najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec in sicer najmanj v višini 798,57€ (vključen tudi obvezni zdravstveni prispevek v pavšalnem znesku 35€) in največ v višini 3.004,40€. Davčni organ sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVL najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE Zavarovalna osnova za plačilo prispevkov Od leta 2015 dalje so najnižje osnove za plačilo prispevkov za socialno varnost za zavarovance iz delovnega razmerja vezane na znesek zadnje znane povprečne letne plače v RS, preračunane na mesec. Za izplačila od 1. 1. do vključno 28. 2. se za izračun minimalne osnove za zavarovance iz delovnega razmerja uporablja znesek povprečne plače predpreteklega leta, za izplačila od 1. 3. dalje pa znesek povprečne plače preteklega leta. Najnižja osnova za obračun prispevkov za delavce v delovnem razmerju je 60 % zadnje znane povprečne letne plače v Sloveniji, preračunane na mesec (144.člen ZPIZ-2). Če je izplačana plača oziroma nadomestilo plače nižje od minimalne osnove, se od razlike do minimalne osnove obračunajo in plačajo vsi prispevki. Ta razlika vpliva le na obračunavanje in plačevanje prispevkov. To pomeni, da delodajalcem razlike do najnižje osnove ni treba prišteti k bruto plači v enakem smislu kot to velja za dodatke, torej se zaradi te razlike delavčeva bruto plača ne spremeni. Zaradi obračunanih prispevkov pa ta razlika posredno vpliva na delavčevo neto plačo. Za izplačila od 1.3.2023 do 28.2.2024 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.214,35 € (60% povprečne bruto plače za leto 2022, ki je 2.023,92 €). Za izplačila od 1.3.2024 do 28.2.2025 je najnižja osnova za obračun prispevkov za socialno varnost za osebe v delovnem razmerju v višini 1.332,57 € (60% povprečne bruto plače za leto 2023, ki je 2.220,95€). Minimalna plača 2024 za delo s polnim delovnim časom, opravljeno od 1. januarja 2024, je 1.253,90 €. PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO Prispevek za kratkotrajno delo od 1. januarja 6,63€ Kratkotrajno delo je brezplačno opravljanje dela v mikrodružbi ali zavodu z najmanj enim in največ desetimi zaposlenimi ali pri samozaposleni osebi z največ desetimi zaposlenimi. Opravlja ga lahko zakonec ali zunajzakonski partner, starši ali otroci lastnika mikrodružbe ali samozaposlene osebe, ki lahko opravljajo pomoč v podjetju največ 40 ur mesečno in za to ne prejmejo plačila. Delodajalec mora voditi evidenco o opravljenem kratkotrajnem delu (ime, naslov in davčno številko osebe, ki opravlja kratkotrajno delo, uro začetka in zaključka opravljanja kratkotrajnega dela, skupno mesečno število ur opravljenega kratkotrajnega dela). Delodajalec mora osebo, ki opravlja kratkotrajno delo, zavarovati za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12) in za čas opravljanja dela preko eDavkov oddajati REK-O (vrsti dohodka 1509). Znesek za zavarovanje za poškodbe pri delu in poklicne bolezni je od 1. 1. 2024 v višini 6,63€ (0,30% PP za oktober 2023 = 0,3% x 2.210,78€) in se plača na TRR: SI56 0110 0888 3000 073, sklic: SI19 davčna številka 45004. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO Minimalna urna postavka od 3. februarja 7,21€ Odredba o uskladitvi najnižje bruto urne postavke za opravljeno uro začasnih in občasnih del (Ur.l.9/2024 z dne 2.2.2024) določa od 3. februarja 2024 minimalno bruto urno postavko za začasno in občasno delo dijakov in študentov v višini 7,21 € (doslej 6,92€). Zakonsko določena bruto urna postavka za opravljeno uro začasnih in občasnih del dijakov in študentov (na podlagi 130. c člena Zakona za uravnoteženje javnih financ) ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Minister, pristojen za delo, je na podlagi 6. člena Zakona o minimalni plači določil znesek minimalne plače, ki za plačilo dela, opravljenega od 1. januarja 2023 do 31. decembra 2023, znaša 1.203,36 €. Začasno in občasno delo dijakov in študentov je vključeno v pokojninsko in invalidsko zavarovanje (pokojninska doba) in zdravstveno zavarovanje. Od zneska na študentski napotnici se plačujejo prispevki za PIZ v višini 15,5%. Delodajalec na znesek na napotnici plača prispevek za PIZ v višini 8,85%, prispevek za zdravstveno zavarovanje 6,36%, prispevek za poškodbe pri delu in poklicne bolezni v višini 0,53%, koncesijsko dajatev v višini 16% in dodatno koncesijsko dajatev v višini 2%. MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV Minimalna urna postavka od 1. marca 7,21€ Zakona o urejanju trga dela (ZUTD) določa, da začasno ali občasno delo lahko upokojenec opravlja v obsegu največ 60 ur v koledarskem mesecu, pri čemer neizkoriščenih ur ni mogoče prenašati v naslednji koledarski mesec. Ne glede na navedeno lahko upokojenec opravlja začasno ali občasno delo tudi največ 90 ur v koledarskem mesecu, vendar največ trikrat v koledarskem letu, pri čemer seštevek ur opravljenega začasnega in občasnega dela v koledarskem letu ne sme preseči 720 ur. Sprememba Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-G), Ur.l.54/2022 z dne 20.4.2022 je določila, da bruto urna postavka upravičenca za opravljeno uro začasnega ali občasnega dela ne sme biti nižja od zneska minimalne plače, preračunanega na uro dela povprečne mesečne delovne obveznosti za polni delovni čas, tako, da se upošteva, da povprečna mesečna delovna obveznost za polni delovni čas znaša 174 ur. Od 1. marca 2023 do 29. februarja 2024 bruto dohodek za opravljeno začasno in občasno delo v seštevku v koledarskem letu ne sme presegati 10.346,52 €, od 1. marca 2024 do 28. februarja 2025 pa ne sme presegati 10.781,07€. Višina bruto urne postavke in višina bruto dohodka za opravljeno začasno ali občasno delo se usklajujeta z rastjo minimalne plače v Republiki Sloveniji, kot jo določa zakon, ki ureja minimalno plačo, ter ju enkrat letno določi minister, pristojen za delo, in objavi v Uradnem listu Republike Slovenije najpozneje do konca februarja v koledarskem letu. Višina bruto urne postavke na osnovi spremembe zakona velja od marca tekočega koledarskega leta do vključno februarja naslednjega koledarskega leta. Od 1.marca 2023 do 29.februarja 2024 urna postavka za opravljeno začasno ali občasno delo upokojencev ne sme niti nižja od 6,92 €, od 1. marca 2024 do 28. februarja 2025 pa ne nižja od 7,21€. PODATKI O PLAČAH Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Sloveniji za december 2023 je znašala 2.348,32€, neto plača pa 1.529,86€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar december 2023 je znašala 2.220,95€, neto 1.445,12€. Povprečna mesečna bruto plača za obdobje oktober december 2023 je znašala 2.328,74€, neto 1.519,48€. UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE Člani Območne obrtno-podjetniške zbornice Idrija lahko koristijo članske ugodnosti - svetovanje na davčnem, knjigovodskem, računovodskem področju, gospodarsko pravnem in delovno pravnem področju (davek od dobička pravnih oseb, davčni postopek, dohodnina, DDV,…). Ob prijavi na svetovanje predstavite vprašanje (tema svetovanja). Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05) 37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si PRAVNO SVETOVANJE Območna obrtno-podjetniška zbornica Idrija svojim članom nudi možnost pridobitve pravnih nasvetov odvetnika. Naročilnico za svetovanje dobite na zbornici, kjer boste dobili tudi termin glede dneva in ure storitve. Ugodnost za člane: prvo svetovanje (do ene ure) je za člane brezplačno. Prijave: OOZ Idrija, tel. (05)37 34 750, E-pošta: ivica.podgornik@ozs.si MOZAIK PODJETNIH Kartica Mozaik podjetnih, kartica tisočerih ugodnosti za člane OZS. S kartico Mozaik podjetnih zlahka prihranite letno članarino. Uporabite svojo kartico Mozaik podjetnih in prihranite! Preverite aktualni seznam. partnerjev in njihovih ugodnosti, ki ga ki ga članom OZS, imetnikom kartice Mozaik podjetnih nudijo partnerji projekta. MOJ OBRTNIK Članom Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, portal Moj Obrtnik nudi: brezplačno spletno predstavitev vašega podjetja, 90 dnevno brezplačno prejemanje povpraševanj, ugodnejši prejem povpraševanj, brezplačen prejem SOS povpraševanj. https://www.mojobrtnik.com/ IZ URADNEGA LISTA 12 12 12 18 9.2. 9.2. 9.2. 1.3. Zakon o tržni inšpekciji (ZTI-1) Sprememba Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2T) IDRIJA - Pravilnik o spremembi Pravilnika o enkratni denarni pomoči ob rojstvu otroka v Občini Idrija Poročilo o gibanju plač za december 2023 PRISPEVKI - FEBRUAR 2024 PRISPEVKI ZASEBNIKA in DRUŽBENIKA prispevek PIZ ZZ Starš. var. Zaposl. najnižji ZASEBNIK Bruto zavarovalna osnova v EUR TRR SI56 SI56 SI56 SI56 0110 0110 0110 0110 stopnja 0888 0888 0888 0888 2000 3000 1000 1000 003 073 030 030 referenca SI19 SI19 SI19 SI19 24,35% 13,45% 0,20% 0,20% DŠ-44008 DŠ-45004 DŠ-43001 DŠ-42005 najnižji DRUŽBENIK najvišji 1.332,57€ 1.998,86€ 7.773,33€ (60% PP 2023=60% X 2.220,95 €) (90% PP 2023=60% X 2.220,95€) (3,5 kratnik PP 2023) 486,72 303,85 4,00 4,00 798,57 1.892,81 1.080,51 15,54 15,54 3.004,40 324,48 214,23 1,19 2,66 2,67 544,04 PRISPEVKI SKUPAJ DOLOČITEV ZAVAROVALNE OSNOVE - individualno osnova 1. ZASEBNIK: Najnižja osnova za prispevke je 60% PP za leto 2023 (PP je 2.220,95€), prispevki skupaj 544,04€ ( vključen OPZ 35€) 1.332,57 € 2. ZASEBNIK: Osnova za prispevke = dobiček, povečan za obračunane prispevke, preračunan na mesec in znižan za 25%, vendar najmanj do višine 60% PP za leto 2023 (60% x 2.220,95€= 1.332,57€) individualno 3. DRUŽBENIK: Najnižja osnova za prispevke družbenika = 90% PP za leto 2023 (PP za 2023 je 2.220,95), prispevki skupaj: 798,57€ ( vključen OPZ 35€) 4. ZASEBNIK IN DRUŽBENIK: Najvišja zavarovalna osnova = 3,5 x povprečna letna plača 2023 (3,5 x 2.220,95€), prispevki skupaj: 3.004,40€ ( vključen OPZ 35€) OLAJŠAVE 1. Splošna olajšava - letni dohodek do 16.000,00 € (mesečni do 1.333,33 €) - letni dohodek nad 16.000,00 € (mesečni nad 1.333,33€) mesečna olajšava € 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,47 224,83 244,42 407,67 291,67 241,97 2. Posebna olajšava: 1. otrok 2. otrok 3. otrok 3. za rezidenta, ki se izobražuje (dijaka ali študenta) 4. za prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje 5. za dohodke iz delovnega razmerja: - mesečni bruto dohodek do 1.330,33€ - mesečni bruto dohodek nad 1.333,33€ - za osebe do dopolnjenega 29. leta starosti 6. za zavezanca po dopolnjenem 70. letu starosti 7. za invalida s 100% okvaro 416,67 + (1.563,45 -1,17259 x bruto dohodek) 416,67 108,33 125,00 1.515,72 OBRTNIKI - POPOLDANCI namen akontacija davka na dejavnost SI56 0110 0888 1000 030 SI19 DŠ 40002 PIZ nesreče pri delu SI56 0110 0888 2000 003 SI19 DŠ 44008 ZZV pavšalni prispevek SI56 0110 0888 3000 073 SI19 DŠ 45004 SKUPAJ Znesek € 7.773,32 € letna olajšava € 5.000,00 + (18.761,40 -1,17259 x skupni dohodek) 5.000,00 2.698,17 2.933,00 4.892,00 3.500,00 2.903,66 Če delojemalec ne želi, da se mu upošteva povečana splošna olajšava, se davčna osnova zmanjša za 416,67€ 1.300,00 1.500,00 18.188,61 DELOVNI DNEVI sklic prehodni račun 1.998,86€ DELOVNI PRAZNIKI 20 160 1 8 DELOVNI DNEVI FEBRUAR 2024 OBRAČUN UR 42,19 46,87 SKUPAJ 21 168 89,06 PODATKI O PLAČAH Povprečna plača DECEMBER 2023 Povprečna plača JANUAR -DECEMBER 2023 Povprečna plača OKT - DECEMBER 2023 Povprečna bruto plača (PP) 2023 Povprečna bruto plača (PP) 2022 Minimalna plača od 1.1.2024 bruto € 2.348,32 € 2.220,95 € 2.328,74 € 2.220,95 € 2.023,92 € 1.253,90 € neto € 1.529,86 € 1.445,12 € 1.519,48 € 1.445,12 € 1.318,64 € STOPNJE PRISPEVKOV PRISPEVEK Pokojninsko, inval. zavarovanje Zdravstveno zavarovanje DELAVEC DELODAJALEC KONTO 15,50% 8,85% SI19 DŠ-44008 6,36% +35€ 6,56% + 0,53% SI19 DŠ-45004 Starševsko varstvo 0,10% 0,10% SI19 DŠ-43001 Zaposlovanje SKUPAJ: 0,14% 0,06% SI19 DŠ-42005 22,10% 16,10% Dohodnina LESTVICA SI19 DŠ-40002 POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM Vrsta izplačila ( neobdavčeno do zneskov po Uredbi) Znesek za prehrano Terenski dodatek Prevoz na delo Kilometrina za službeno potovanje Regres za letni dopust Dnevnice za službeno pot v Sloveniji na dan prisotnosti, najmanj 4 ure dela, prisotnost na delu nad 10 ur za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur + 0,99€ (Uredba Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.162/2022) Uredba (Ur.l.87/2022) Uredba (Ur.l.114/2021) Uredba (Ur.l.87/2022) Najvišji znesek od katerega se ne obračuna prispevke je povprečna plača za predpretekli mesec 6-8 ur 8-12 ur Uredba (Ur. l. 162/2022) nad 12 ur LETNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad osnova do € dohodnine € € 8.755,00 25.750,00 50.000,00 74.160,00 8.755,00 25.750,00 51.500,00 74.160,00 1.400,80 5.819,50 14.317,00 23.154,40 Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja SKUPAJ 16 % + 26 % nad 8.755,00 + 33 % nad 25.750,00 + 39 % nad 51.500,00 + 50 % nad 74.160,00 7,96 € + 0,99 € 4,49 € 0,21 € 140 € mesečno 0,43 € 2.348,32€ 9,69 € 13,88 € 27,81 € MESEČNI OBRAČUN AKONTACIJE neto davčna neto davčna znesek DOHODNINE osnova nad € osnova do € dohodnine € 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 729,58 2.145,83 4.291,67 6.180,00 116,73 484,96 1.193,08 1.929,53 SKUPAJ + 26 % + 33 % + 39 % + 50 % 16 % nad 729,58 nad 2.145,83 nad 4.291,67 nad 6.180,00 VSEBINA AKTUALNO ............................................................................................................................................................................ 1 VISOKI STROŠKI ELEKTRIKE ........................................................................................................................................... 1 NOVI PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA IN DRUŽBENIKA ..................................................................................... 1 ROK ZA ODDAJO DAVČNEGA OBRAČUNA IN LETNEGA POROČILA ..................................................................................... 1 POROČANJE O ODPADKIH .............................................................................................................................................. 2 OBVESTILO O LETNEM DOPUSTU .................................................................................................................................... 2 ZAKONODAJA........................................................................................................................................................................ 3 PRIMERI, KO DELODAJALEC NE MORE ODTEGNITI ZDRAVSTVENEGA PRISPEVKA ............................................................ 3 DAVČNI OBRAČUN PRAVNIH OSEB ZA LETO 2023 ............................................................................................................ 3 INFORMACIJE ....................................................................................................................................................................... 4 DAVEK IZ DEJAVNOSTI ZA NORMIRANCE ........................................................................................................................ 4 VARNOST IN ZDRAVJE PRI DELU..................................................................................................................................... 4 KOLIKO UR DEJANSKO DELAMO...................................................................................................................................... 5 NOVI POSTOPKI NA PORTALU SPOT................................................................................................................................ 6 NADZOR PRI PRODAJI TOBAČNIH IZDELKOV IN ALKOHOLA ............................................................................................. 7 NADZOR INŠPEKTORATA ZA DELO .................................................................................................................................. 7 PRISPEVKI IN DAVKI ............................................................................................................................................................ 7 PLAČILO AKONTACIJE DOHODNINE IN PRISPEVKOV Z ENIM NALOGOM ........................................................................... 7 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA ....................................................................................................................... 8 PLAČEVANJE PRISPEVKOV .............................................................................................................................................. 9 PRISPEVKI SAMOSTOJNEGA PODJETNIKA - POPOLDANCI ................................................................................................ 9 PRISPEVKI DRUŽBENIKA – POSLOVODNE OSEBE ........................................................................................................... 10 PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE OSEBE ................................................................................................................................. 10 PRISPEVEK KRATKOTRAJNO DELO ................................................................................................................................ 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA ŠTUDENTSKO DELO ................................................................................................... 10 MINIMALNA URNA POSTAVKA ZA DELO UPOKOJENCEV .................................................................................................. 11 PODATKI O PLAČAH ..................................................................................................................................................... 11 UGODNOSTI ZA ČLANE OOZ IDRIJA .................................................................................................................................. 11 DAVČNO IN RAČUNOVODSKO SVETOVANJE ................................................................................................................... 11 PRAVNO SVETOVANJE .................................................................................................................................................. 11 MOZAIK PODJETNIH ..................................................................................................................................................... 11 MOJ OBRTNIK .............................................................................................................................................................. 11 IZ URADNEGA LISTA .......................................................................................................................................................... 11 PRISPEVKI - FEBRUAR 2024 ............................................................................................................................................... 12