285 Iz noveje rusinske knjievnosti. Cerkasenko: Na ahte" (Trenotki). Zbirka poezij. Mladi in nadarjeni rusinski pisatelj Cerkasenko je izdal lani dva zvezka svojih spisov. Prejnje leto je pa izdal: Otrokom" in drame: V starem gnezdu", Na debelo" in ala ivljenja". Začel je pisati s pravljicami za otroke, v najnovejem delu se je pa obrnil na socialno polje in nam slika ivljenje rudarjev. Preveliko vlogo igra slučaj v njegovih povestih. Sicer je pa Cerkasenko brez dvoma nova svea sila na polju rusinske knjievnosti. Javornickij: Vburso! Vburso! Vburso!" Katerinoslav 1908. Ta povest je iva slika kulturnih razmer med ljudstvom in pravoslavno duhovčino v juni Rusiji. Bursa" je neke vrste dijaki konvikt, kjer imajo gimnazijci hrano in stanovanje. Djaka" (djak je pri pravoslavnih nekaj takega, kot pri nas menar in organist) Polu-nickij in Gromnickij, velika prijatelja in kuma, peljeta vsak svojega sina v mesto v olo. Med potjo se jima pridrui ljudski zdravnik Najdenko, tudi velik prijatelj dobre kapljice in potem prično vsi trije pravo pijansko odisejo. Najprej se na-pijejo doma do poloenja r:z". (Riza ali rjasa je suknja, katero nosijo popje in djaki.) Potem stopijo v krčmo in pijejo na učenost bodočih tudentov, slednjič zajdejo e k nekemu popu in prirede tam resnično homersko gostijo. Ko se djaka napijeta, pričneta drug pred drugim hvaliti svojo filozovsko premo-drost", pripovedujeta anekdote, razsipata prave biserje djakov-skega humorja, pojeta zdravice. Slednjič pričneta hvaliti nadarjenost svojih sinov in ju pričneta izpraevati iz raznih predmetov. Ukrainska Muza - poetična antologija, zgodovinska hrestomatija od začetka do naih dni. Uredil Aleksa Kovalenko. Kijev 1909. Slovenci nimamo doslej e nobene večje pesnike antologije, dasiravno bi marsikdo rad čital in kupil pragmatično sestavljeno zbirko naih najlepih pesnikih umotvorov v zgodovinskem redu. Rusini so imeli e poprej več bolj ali manj srečno sestavljenih antologij, kakor Rozvaga", Vik", Dosvitni ognji". Zdaj je v Kijevu izla nova pesnika zbirka pod naslovom Ukrajinska Muza", ki podaje najbolj celotni pregled rusinske poezije. Dela P. R. Kulisa. Izdanje H. M. Kulisa. Pod urednitvom I. Kamanina. Kijev 1908. Pantalejmon Aleksandrovič Kulis je ena najmarkantnejih postav v slovstvu vseh slovanskih narodov, ki je razvijal najivahnejo delovanje v različnih vrstah knjievnosti. Pisal je epične in lirične poezije in drame, bil je zgodovinar, etnograf in pedagog. Rodil se je 1. 1819. v mestecu Voroneu v Černigovski guberniji, kot potomec starega kozakega rodu. Njegovi predniki so pod vodstvom Konecpolskih in Vinoveckih branili meje poljske drave na jugu, pozneje pa zavzemali v ruski dravi razna uradna in vojaka mesta. Oče Aleksander je bil silno strog in ga je .večkrat tepel, mati ga je pa ljubila in ga učila kozakih pravljic in pripovedek. V mladosti je čutil silno nagnjenje do slikarstva in je slikal s kredo po stenah vse, kar je videl: cerkve, konje, ljudi, kar mu je od očeta prineslo marsikakno kazen. Ko ga je djak učil iz psalterja brati, mu je poslikal ves psalter. Pisati je začel e jako zgodaj, e v gimnaziji. Najprej je napisal po pripovedovanju svoje matere povestico Cigani", katero je izdal Grebenka v svojem almanahu Lastovka". TOPNIČARJI NAZNANJAJO S STRELI, DA JE NASTOPIL NOVI SULTAN MOHAMED V. Njegov najbolji prijatelj in soolec Serdukov je razumel nemko ter je čital Goetheja in Schillerja, Kulis pa Artemovskega-Gulaka, Maruo Kvet-čino in Gogol a, ter sta si izmenjavala misli. Odločilno je zanj bilo, ko je nekje slučajno zagledal maloruske narodne pesmi, katere je izdal Maksimovič v Moskvi 1.1834. Na vseučiliču v Kijevu se je seznanil z ruskim pisateljem Mihajlom Maksimovičem samim, ki ga je sprejemal v svojem stanovanju ter imel nanj velik vpliv. Obenem se je pa tu seznanil s poljskim pisateljem Mihajlom Grabovskim, ki ga je povabil na počitnice k sebi na dom pri Čihirinu, kjer je pisal zgodovinske dume Ukraina". Tu ga je Grabovski seznanil z etnografom Konstantinom Svindzinskim, katerega je potem obiskaval na njegovem posestvu v Hodorkovu, rabil njegovo knjinico, izkopaval z njegovo pomočjo stare mogile in tu je napisal krasno 286 poemo O ris j a. V Kijevu se je seznanil tudi s Sev-čenkom, toda dasiravno sta delovala na istem polju, vendar se nista mogla sprijateljiti topleje. Kulis je bil tip kozaka aristokrata, evčenko pa prosti kozak va-gabund. Ob istem času se je seznanil tudi z velikim ukrajinskim zgodovinarjem Kostomarovim. Pod temi vplivi se je razvil njegov duh in Kulis je postal eden izmed glavnih rusinskih pisateljev in soustanovnik njihovega slovstva, ter spada sploh med najbolje slovanske pisatelje. Na slovenski jezik je prevedena njegova dalja povest Mihael Carnienko, prevedel L. G. Podgoričan, Letopis M. SI. 1874. "::hH1ii:::7~[Tb]| ""nlllmi:: To in ono. Razstava slovenskih umetnikov. R.Jakopičev paviljon v Latermanovem drevoredu. V nedeljo dne 6. junija se otvori v R. Jakopičevem paviljonu razstava slovenskih umetnikov. Razstavijo skorej vsi upodabljajoči slovenski umetniki, priblino 30 umetnikov kiparjev in slikarjev. Umotvorov je poslanih nad 300. Juru, obstoječ iz gospodov, ki so e najmanj trikrat v inozemstvu razstavili, namreč gospodje: R. Jakopič, J. Grohar, Strnen, mitek, Zaje i. dr., bo izbral izmed njih najbolja dela za razstavo. Pozneje razstavijo za slovenskimi baje e hrvaki, čeki in poljski umetniki. 693693 Slovanske revije. (Dalje.) wiat slowiariski (Svet slovanski), mesečnik, posvečen slovanoznanstvu in pregledu slovanskih zadev s poljskega staliča. Izhaja začetkom vsakega meseca na 4 do 5 po!ah. Naročnina obenem s poto 10 kron, četrtletno 2 K 50 v. Posamezen zvezek 1 krono. Urednik profesor dr. Feliks Ko-nečni, Krakov, Podzamče 14. Upravnitvo Krakov, Groble 15. Letnik V. Slovanski svet je zasedaj največji in najvaneji organ slovanski in obenem edini organ, ki obravnava slovanske zadeve z nekega programatičnega staliča. Glavna, osode-polna napaka slovanskega gibanja je doslej bila, da ni imelo nobenega programa. Načelovali so mu ali moje poteni, idealni, polni svetega navduenja, toda veliki fantasti, ki sami niso konkretno razumeli, česa hočejo, in so vedno glasili le velike fraze o skupni ljubezni, o slovanski krvi in bratstvu, ali pa osebe, ki so pri tem iskale le osebnih koristi in slave. Slovanski svet se ni oddal nobenim frazam in sentimentalnosti, ampak se je lotil treznega dela, da ustvari skupni slovanski program, na katerem se bo moglo v prihodnosti razvijati nae gibanje. Od poljskih politikov je sprejel načelo, da je za Poljake kakor sploh za avstrijske Slovane potrebna silna in mogočna Avstrija (Palackijeva formula). Dalje je dokazal, da je za Poljake tudi neobhodno potrebna velika in mogočna Rusija. Rusija pa ne more biti mogočna in dobro urejena, ako se ne izpremeni sedanji njen zgodovinski sistem. Oficielna Rusija in oficielni ruski slovanofili so največji kodljivci slovanstva. Velika, mogočna Rusija mora biti v prijateljski zvezi z veliko, mogočno Avstrijo in z zahodnimi dravami, Francijo in Hnglijo (Kavniceva formula). To so glavne misli krakovskega slovanskega programa, kakor ga razvija slovanski klub v Krakovu in Svet slovanski". Svet slovanski" je pisan mirno in stvarno, strogo znanstveno. Sotrudniki so mu najbolji poljski pisatelji in politiki. Poleg večjih, znanstvenih, aktualnih člankov prinaa knjievne ocene, pregled slovanskega časopisja, kroniko najvanejih dogodkov po vsem slovanskem svetu itd. Kdor se resno peča s slovanskim vpraanjem, mora citati in tudirati predvsem tudi wiat slowiariski". C59693 estdesetletnica poljskega tiska v leziji. L. 1848. je izel v Teinu na lezijskem prvi poljski list Tygodnik Cieszunski", list je bil majhen (pol pole v osmerki) in izhajal je enkrat na teden. Poljski tisk v leziji, ki se je 1. 1848. HHMED RIZH novi veliki vezir, mladoturki voditelj začel v obliki Tygodnika Cieszunskega", je obhajal lani estdesetletnico v izpopolnjeni svoji obliki dnevnega lista Dziennik Cieszunski". Izpočetka se je list Tyg. Ciesz." boril z velikimi teavami. List so izdajali P. Stalmach, R. Cienciala in dr. L. Klucki. L. 1851. se je list izpremenil v Gwiazdko Cieszyrisko" list znanstven in leposloven. L. 1883. je Gwiazdka" prela v lastnino katolikega tiskovnega drutva in postala je glasilo narodne katolike duhovčine. Ta okolnost je vplivala na ustanovljenje narodnega glasila poljsko-protestantskega ljudstva, ki je 1. 1885. začelo izhajati pod naslovom Przyjaciel ludu" s prilogo Przeglqd poli-tyczny". Potreba strokovnega lista za kmečko drutvo te-inske kneevine je istega časa provzročila ustanovitev lista Rolnik lgski" tudi s prilogo Przeglqd politiczny". Le-ta