-.••v///.v.-.:«/iAI-*v>::;,;*>b GLASILO SLOVENSKIH ORLOV. ▼TTTTTTTTTTTTTTTTTVTTTTTTTTTTTTTTTTTTYTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTYTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTVTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTtTTTTTTTTTTTTTT ŠTEV. 2 IN 3. MARC 1914. LETNIK VIL NAŠ NARAŠČAJ. V zadnji številki moravskega Orla je izšel kratek članek, poln zlatili naukov zlasti za voditelje naraščaja. Zato ga priobčujemo v dobesednem prevodu. Članek se glasi: Naloga naših telovadnic je, odgojiti iz mladine čvrste, neustrašene bojevnike. Pa kaj nam koristi lepo, stasito in močno telo, a k o je duh slab! Zato pa mora biti ideal Orla: Krepko telo z bistrim umom in močno, dobro’ voljo. Pogosto se vidi, da ravno starejši telovadni odseki v svoji notranjosti hirajo. Telovadbe same se marsikateri naveliča, — na vzgojo duha, uma in volje sc je pa pozabilo. In tako često tam, kjer pričakujemo po dolgem in napornem delu sad, vidimo le puste in prazne veje. Nikar torej ne pozabimo pri telesnih vajah na izobrazbo duha! Razjasnil jmo, poučujmo, bistrimo um in krepimo voljo pri vsaki priliki. _ Najbolje pač vzklije seme izobrazbe v dobri zemlji — v nepokvarjenem srcu. Posebno na voljo mladine lahko izdatno vplivamo. Vsak odsek naj zato posebno skrbno in pazljivo izbere voditelja naraščaju; kajti voditelj naraščaja mora biti navdušen, v krščanskih načelih dobro utrjen brat, ki ima obenem tudi čut za potrebe in želje malih. Njegovo mišljenje in srce mora biti tako-rekoč z njimi eno; govorjenje njegovo naj bo nežno, način vsega delovanja V. H jasen. Vsak korak voditelja mora biti dobro premišljen; po dobrih stezah mora voditi tiste, ki so mu izročeni, kajti otroci galne le opazujejo, marveč tudi posnemajo. Voditelj naj od mladine ne zahteva nič nemogočega, kar bi vzbujalo nevoljo; tudi prav priproste vaje naj proizvaja z navdušenjem in ljubeznijo, da bo bolj priganjal z vzgledom kakor z besedo. Do mladih duš bodi p r i j a z e n; varuj se posmehovanja in ne trpi prerekanja in prepirov med mladimi telovadci. Vsak razpor poravnaj na primeren način in poučuj, kadarkoli se ti nudi prilika, o pravi orlovski ljubezni in bratstvu. Toda samo strokovni pouk ne zadostuje, vaditelj mora skrbeti tudi za splošno izobrazbo; v ta namen lahko prebira »Orličem« kratke črtice in povesti, vzete iz življenja ljudstva, zgodovine, zlasti iz življenja velikih mož. S tem se bo vnela v mladih srcih ljubezen do poštenega, pametnega berila. Kratke pesmice, katerih se člani naraščaja igraje nauče, naj se deklamirajo pred telovadbo. Tako se bo naraščaj naučil pogumno nastopati in lepo govoriti. Tudi vaje v korakanju lepo ožive, ako se poprej naraščaj nauči kake lepe, narodne pesmice, ki jo potem pri korakanju poje. Na ta način se v dečkih vzbudi tudi ljubezen do petja in s tem postavi trden temelj pevskim odsekom v naših društvih. Seveda je v mladih srcih tudi dovolj plevela. To so razne n a p a k e i n razvade, katerih nikakor ne sme voditelj prezirati, ampak nasprotno, trudi naj se, da bi vse člane naraščaja vzgojil v trdne, resnične značaje. Brezpogojna pokorščina, resnicoljubnost, vzajemna ljubezen — treznost, to so čednosti, katerih voditelj ne sme zanemarjati. Vzgledno obnašanje no le v telovadnici, ampak tudi izven nje, spoštovanje in dostojno vedenje nasproti starejšim — to so najvažnejše točke našega programa pri vzgoji naraščaja. Glejte, kako težavna in polna odgovornosti, pa obenem kako vzvišena in lepa je naloga voditelja naraščaja! On j e kakor vrtnar, ki je poklican v to, da iz vseh cepljencev vzgoji plodonosna drevesa. Dober voditelj naraščaja je živ-1 jenska.moč vsakega odseka. Zato pa skrbite vsi odseki za vzorne voditelje! SLOVENSKIM FANTOM-NABORNIKOM. JERNEJ HAFNER. V času, ko prežehe solnčna toplota zimski mraz in premagajo njegovi žarki moč teme, takrat, ko se vzbuja narava k novemu življenju in nad svežo njivo zopet zakroži škrjanec svojo pesem, kliče svitli cesar svoje fante k naboru. Od kraja do kraja roma cesarska komisija, da z veščim očesom premotil godne fante in sposobne odbere za vojaško službo. V tem času se tudi v slovenskih hribih trgajo plazovi čvrstih fatntov-na-bornikov in hrume tja doli v dolino pričevat, da rod, ki je nekdaj branil Evropo pred turško povodnijo', še ni izumrl, temveč še vedno pošilja tisoče svojih sinov v obrambo oltarja in prestola, na branik domovine. — Med temi fanti pa je tudi od leta do leta več Orlov. In ker je dolžnost in posebna odlika Orla ta, da z besedo in zgledom, povsod, kjer more in kakor more, dela za blagor naroda in napredek ljudstva, bodi opo-zorjemo na tem mestu, kako naj Orel, posamezni član in cela organizacija, stremi za. tem, da se bodo vojaški nabori na slov. zemlji vršili dostojno, v čast celemu narodu. To pa zato, ker se fic. da tajiti, da so prizori ki sc leto za letom odigravajo pred, pri in po jiaboru, ugledu našega ljudstva na kvar in nabornikom samim v veliko škodo. 1. Orel naj razširja pravo umevanje o važnosti nabornega dne. Eden najbolj važniii, za celo življenje odločujočih dogodkov v mladeniški dobi je vojaški nabor. Pri naboru se odloči, kdo bo vojak, kdo bo moral mase vzeti težke dolžnosti vojaške službe. Tn ker se pameten človek pri vsaki važni stvari vpraša: »zakaj?« vprašajmo se tudi mi najprej: zakaj j c nabor tako važen dogodek? Zato, ker je stan, kateremu p r i pati e , k d o r j e p o t r j e n p r i n a b o r u, v a ž e n s t a n. O važnosti in potrebi vojaškega stanu priča zgodovina vseh časov in narodov in ne pozna nobene države brez vojaštva. Rimljani, ki so se naj višj e povzpeli v vo jni vednosti in drža voznanstvu, so izrazili svoje mnenje o važ'nosti tega stanu v reku: Ako hočeš mir, pripravljaj se na vojsko. Ker pa je ta stan za ohranitev reda in miru, za obrambo pravice in varnosti, teh predpogojev in stebrov blagostanja človeške družbe, tako važen in potreben, ker dalje zahteva težkih žrtev v miru in še težjih v vojski, je tudi časten. Ali kaj naj bi bilo bolj častno, kakor pripravljen biti vsak čas, če treba, za domovino žrtvovati tudi kri in življenje? Zato ukazujejo predpisi vojaškega zakonika, da »naj vojak teži za spoštovanjem in priznanjem, za odlikovanjem in slavo seveda le na poti poštenega izvrševanja službenih dolžnosti.« (Služ-bovnik, 16.) Dostojno v e doto j e mora vojaka v vseh razmerah odlikovati. Njegovo zadržanje bodi moško jn neprisiljeno, njegovo vedenje pametno in skromno, govorjenje in mišljenje prostodušno« (t. 18). Vojaški stan je pa tudi t e ž a -v en in n e v a r c m. Težka je že ločitev od rodne hiše, ločitev od vseh, med katerimi je človek zraste! in so mu pri-rastli k srcu. Živeti daleč v tujem kra- ju, mied tujimi ljudmi, biti od vseli strani zastražen in omejen, ni ravno prijetno. Iz Vsakega kota kasarne zre v vojaka železna dolžnost vojaške službe, vsak čas ga vznemirja trdi glas višjih in nižjih predstojnikov. Hujša in težja kakor katerakoli šola j,e šola vojakova. Napori telesnih vaj, strogost predstojnikov, pičla hrana, natančni red in drugo mu obtožuje življenje. Mož mu pravijo in vendar mora ubogati bolj kakor otrok. Doma, v domači vasi, je nekaj pomenil, v kasarni mora biti vesel, če ga na miru puste in se zanj dosti ne zmenijo. Starši, ki so ga z mnogimi žrtvami izredeli, so upoštevali, da je odrasel fant; tu pa je mož, vojak, pa mora brez najmanjšega ugovora ubogati ljudi, ki jih niti ne pozna in še nikoli nič dobrega od njih ni prejel. Te in druge take težave so vsakdanji kruh vojakov. Trda, bolj kot star komis, je ,vojaška služba in velike zahteve stavi na dušo in telo vojakovo. Težave pa povečujejo tudi mnoge nevarnosti. Kako lahko se pripeti nesreča vsled nerodne rabe orožja; kako hitro se človek spomladi ali jeseni prehladi, ce mora ležati na mokri zemlji, če nosi na sebi mokro obleko ali stoji na vetru; koliko vojakov zboli in tudi umrje vsled 'napornih vaj in pohodov poleti! Mnogim sc pri vojakih izgubljeno zdravje nikoli več ne povrne, celo svoje življenje trpe na posledicah bolezni, ki so jih iztaknili v voj. službi. In če se vpošteva še možnost vojske, je jasno, da je stan vojakov res težaven in nevaren. — Ni na samo telo, še bolj je duša vojakova v nevarnosti. Dnevi službe kmalu minejo in z njimi tako težave kakor tudi radosti vojakove. Zato je še bolj kakor z'°, ki vtegne zadeti telo vojakovo, trena upoštevati dušno škodo. Tisoči poštenih, skozinskoz} dobrih fantov vsako . o.na novo vstopijo v kasarno, toda lz nic se mnogi vračajo popolnoma iz-ni emenjeni nazaj domov. Pošteno krst ansko življenje in delo jih več ne ve-r! n govorjenje in obnašanje njegovo ■:zo< eXa. snačenost srca. Mnogi celo v anioti iščejo časti in sc s preklinje-anjem, grdim govorjenjem, s predr-Yum. zabavljanjem čez svete reči in n.n"1?11- napakami naravnost bahajo! ucikod m zakaj tako? Zato. ker se v v oiaskem stanu, v tujih mestih, v naj-»oij vihravih letih, nahajajo v največji nevarnosti za svoje poštenje. V cerkev k sv. maši, k pridigi in sv. zakramentom dostikrat ne morejo, še večkrat pa ne gredo, ker se iz malomarnosti ali napačnega sramu pred brezbožnimi tovariši in predstojniki premalo potrudijo. K molitvi jih nihče ne priganja, mnogi celo odvračajo; dobrih knjig in časopisov ne bero; slabe, brezverske pogovore in grde kletve pogosto slišijo in mnogo pohujšljivega v kasarni in v mestu vidijo. Odtujeni e poštenemu krščanskemu življenju, odtujcnje preprostim razmeram rodne hiše, pomeh-kuženje, mržnja do dela, verska mlačnost ia celo brezverstvo — postanejo žalostna dedščina vojaških let za premnoge, ki se ne znajo ali nočejo uspešno ustavljati nevarnostim, ki obdajajo vojaka. Največ po lastni krivdi taki reveži postanejo nesrečni za celo življenje, in če jih milost božja na poseben, izreden način ne razsvetli, za celo nc-skonč.no večnost. — Vse te »dobrote«, ki čakajo potrjenega nabornika, po moji pameti ne dajejo prav nobenega povoda za mnoge nevarnosti, s katerimi se mnogi fantje pripravljajo na vojaški stan. Pamet sama se upira misli, da bi se človek pripravljal na častni, težavni in nevarni vojaški stan, s pijančevanjem, kletvijo, norim obnašanjem; kaj ti zdrava pamet pravi: d a j e n a j v e č j i j u n a k , kdor samega sebe premaga! 2. Orel naj vpliva na fante-naborni-ke, da opuste surove navade o priliki nabora.. Žalostno sliko kažejo kraji ob nabornih dneh. Že zgodaj zjutraj se zibljejo gruče pijanih nabornikov od gostilne do gostilne. Hripavo petje, surovo vpitje, bahavi vzkliki, nespodobno govorjenje, pridušanje, preklinjevanje in nadlegovanje mirnih ljudi — vse to si dovolijo nekateri fantje ta dan. Neredko pride do krvavih spopadov med fanti različnih vasi, seveda brez pametnih vzrokov. Reveži pač ne pomislijo, kaj delajo, oziroma zmotno menijo, da jim je tačas vse dovoljeno in da s tem kažejo kdovekakšno junaštvo. Ne zavedajo se pa, da s takim obnašanjem delajo sramoto soj im staršem in rodni vasi; sramoto duhovnikom in učiteljem, ki so tako »lepe« uspehe dosegli pri nvo- Stran* 20 MLADOST ^■.^.\v.-v.v:.^ št. 2 in 3 j ih gojencih. Ne spomnijo se, da je njihov nastop sramota in udarec za vsako družbo, kateri pripadajo: za izobraževalno društvo — kaj ti izobražen človek se dostojno vsaj na javnem prostoru obnaša; za Marijino d r u ž b o — ker Marijini sinovi posnemajo ponižnost, krotkost, sramežljivost in brezmadežnost svoje Vzornice in Matere; za Orla, ki zahteva, da se njegovi člani viteško obnašajo ter z besedo in zgledom napeljujejo k dobremu tudi druge; sramota naposled za ves njihov stan in ves narod — ker tujci, ki vidijo surovosti, ki se dogajajo po cestah in gostilnah ob naboru, sodijo narod, zlasti našega kmeta, da mora biti še zelo zaostal, ker izhajajo iz njegove srede taki sinovi. Macedonski kralj Filip je ukazal svojemu strežaju, da ga vsako jutro opomni: »Filip, spomni se, da si človek!« in vsak večer vpraša: »Filip, ali si pozabil, da si človek?« Naj bi se tako opomnil in vprašal tudi vsak nabornik v jutro in na večer nabornega dne. Naj bi pomislil, da zahteva ozir na svoje lastno človeško in krščansko dostojan- stvo, ozir na svoje starše, sorodnike, prijatelje, rojake, ozir na svoje vzgojitelje in na čast društev, katerih član je, in naposled ozir na čast in ugled naroda, da sc spodobno in pametno zadrži tudi ta dan. Bodi mož! Če boš potrjen, ti bodo dali časten naslov: mož. Skrbi, da boš vreden tega imena že na dan nabora. Zato imej po naročilu velikega Slovenca škofa A. M. Slomška tudi na dan nabora tri reči pred očmi: oko božje, ki vse vidi, uho božje, ki vse sliši in pa tisto knjigo, v katero Bog vsako tvoje dejanje zapiše. (Zl. knj. str. 135.) — Fantje! Poskrbimo, da se bodo vršili tudi vojaški nabori na lepih slovenskih tleh v čast našega naroda! Potrobimo z lepe naše rodne zemlje grde, nečastne in škodljive razvade nabornih dni, da bodo pametni ljudje hvalili današnjo, v vsem dobrem napredno mladino. »Bratje! Postrgajte stari kvas, da boste novo testo! — Kakor po dine vi pošteno hodimo, ne v požrešnosti in pijanosti, ne v nečistoti in besramnosti, ne v prepiru in nevoščljivost!« — Bodimo možje! ČUDEŽI — SLEPARIJA. Veliko prahu je dvignila znana vo-. diška afera. Hudobna in častihlepna ženska je več mesecev varala ljudi s hlinjeno zamaknjenostjo. Da bi imela več sličnosti s svetniki, je na izredno premeten način povzročala ob gotovih časih umetno krvavljenje, v kar ji je služila živalska kri. Ljudje, ki so jo videli — in bilo jih je zelo mnogo si niso znali tega drugače razlagati, kot da sc godi to čudežnim potom. Le previdnejši, v prvi vrsti duhovščina, so z nezaupanjem gledali ta pojav. Katoliški časopisi so samo bilježili nejnavaden slučaj in opozarjali ljudi, naj bodo previdni. Cerkvena oblast, ki je edina upravičena soditi, če je bilo na celi stvari kaj nadnaravnega, je previdno čakala, da se zadeva polagoma sama pojasni, ni pa izrekla nobcRie sodbe. Medtem je duhovnik odkril prevaro. Ker si je »zamaknjenka« na nepostaven način prilaščevala tuj denar, se je vsa zadeva končala pred sodiščem, tako kot je bilo pričakovati, usodno za sleparico. DB. ANDR. SNOJ. To je kratka zgodovina dogodkov, ki so toliko razburili slovensko javnost. Stvar je, hvala Bogu, sedaj končana, naj bi bila tudi kmalu pozabljena! Na nekaj ipa pri spominu na te dogodke ne more in ne sme pozabiti nobeden, kdor katoliško čuti in katoliško misli: na satansko -zlobno' in b r e z s tid n o pisanje veri sovražnih slovenskih časopisov, ki so hoteli zadevo izrabiti v svoje svobodomiselne namene. Stvar sama na sebi nikakor ni zaslužila tiste pozornosti, katero ji je posvetilo slovensko liberalno-svobodomi-selno časopisje. Ta slučaj zopet jasno kaže, s kako silo in kako premišljeno deluje svobodomiselstvo, da izpodkoplje ugled naši duhovščini in obe,'nem izruje ljudem iz srca naj dražjo svetinjo — sveto vero. To pot se je po časopisih in brošurah posebno mnogo blatilo čudeže. Vodiški »čudež« naj bi naenkrat podrl vse temelje, ina katerih sloni naša vera v čudeže, in dokazal, da so čudeži le sleparija, da čudežev sploh ni, da so nemogoči, da moderna znanost, zlasti naravoslovje ne more več dopustiti čudežev v stvarstvu. Ker se je ravno o čudežih zadnji čas toliko govorilo in pisalo, bo gotovo pošteni slovenski mladini ustreženo, če tudi »Mladost« o tem vprašanju nekaj misli izpregovori. Kaj je čudež? O tem moramo hiti najprej na jasnem, prodno hočemo nadalje govoriti. Ali je čudež morda že vsak pojav, ki si ga s svojim omejenim razumom ne znamo razlagati? Preveč hi bilo čudežev, če bi vse šteli mednje, kar nasprotuje našemu lastnemu izkustvu in vzbuja naše občudovanje. Da dostikrat strmimo, ko kaj vidimo, je kriva naša preplitva izobrazba in naše slabo poznanje narave. Česar si mi ne znamo razlagati in kar m i občudujemo, je morebiti drugemu čisto umljivo. I r a v i čudeži so pa taki učinki ali pojavi v vidnem svetu, ki jih naravnim potom sploh ni mogoče razložiti, učinki, za katere v naravi ni najti sorazmernega vzroka. Vsakdo, ki tak pojav vidi, mora priznati: tega ni mogla povzročiti nara-va sama, ampak je morala vmes poseči višja moč, ki ima neomejeno gospodstvo rnad vso naravo, t. j. sam Bog. Dobro boste razumeli na par zgledih. Mislimo si zamorca, ki je zrastel v najbolj zapuščenem kraju Afrike, kjer ga ni obsijal še noben žarek kulture. Ta naj bi po kakšnem (naključju zašel v moderno evropsko mesto. To bi strmel, k° bi videl vozove, ki brez vprege z največjo naglico drve po ulicah, ko bi se mogel po telefonu pogovarjati z ljudmi, ki so več sto kilometrov oddaljeni! Kam, kajne, se vse to zdi naravno in umljivo, ker poznamo učinke elektrike, Paro, magnetizma i. dr., in nobeden ne bo tu mislil na čudež. i i slučaj! Vsi vemo, da prah in > a o škoduje zdravemu očesu, kaj šele m nemu. Mislimo si pa sedaj slepega c ovčka, kateremu noben zdravnik in nobeno zdravilo ne more več povrniti vida K temu hi-nekdo prišel, bi pljunil vpneo njega rm tla, vzel blato, ki je na-s alo, ko se je slina zmešala s prahom, n ga namazal s to zmesjo no očeh n slepec bi naenkrat izpregledal! Kaj bi nehote vsakdo rekel, ki bi bil priča takemu prizoru? Če bi bil pošten in odkritosrčen, bi moral priznati: nemogoče je, da bi blato samo po svoji moči tako učinkovalo, ampak je morala vmes poseči neka višja sila, ki jo mora vsa narava brezpogojno ubogati. Dotičnik, ki je slepega tako ozdravil, je ali Bog, ali pa je vsaj orodje, ki se ga je Bog poslužit, da ozdravi slepca. Zgodil se je pravi čudež, ki ga ni mogoče utajiti. Iz navedenega že lati ko spoznate, da ne more pojmovati čudežev, kdor ne veruje v Boga. Vera v osebnega Boga, ki je vse ustvaril in še sedaj s svojo vsemogočnostjo in po svoji previdnosti vse neskončno modro vodi in vlada, je temelj, na katerem sloni vera v čudeže. Kdor nima vere v Boga, mora seveda dosledno tajiti čudeže. Vprašajmo sedaj tiste, ki odklanjajo vero v čudeže, po vzroku njih nevere. Kaj bodo odgovorili? Največkrat bodo dejali, da jih taje zato, ker so čudeži sploh nemogoči. Če so pa mogoči, jih ni, in naj bodo še tako jasno izpričani, in naj še tako verodostojne priče potrjujejo njih resničnost. Na podobnem stališču je stal svoj čas zvezdo-slovec Libri v Pizi in nekateri njegovi vrstniki, ki nikdar niso hoteli pogledati skozi daljnogled, ker so že naprej vedeli, da planet Jupiter ne more imeti nobenega meseca (zvezde spremljevalke); in vendar jih ima vsega skupaj sedem, kakor je natanko dokazano. Zakaj naj bi bili čudeži nemogoči? Pravijo, da zato, kor so nezdružljivi s pojmom božjim. S čudeži se Bogu odreka modrost in n e i z p r e m e n 1 j i -v o s t. Brez teh lastnosti pa, kakor sveta vera uči, Bog neha biti Bog. — Ti sklepajo in mislijo tako-le: Bog je vsemu stvarstvu vdihnil gotove, stalne zakone, katerim se brezpogojno pokoravajo no samo živa bitja, ampak tudi mrtva stvar (materija). Vsak čudež je pa kršitev ep ega ali več naravnih zakonov. Z vsakim čudežem Bog torej sebe korigira (izboljšujie). Kdor pa sam svoje lastno delo izboljšuje, ni niti neskončno moder, ker ni njegovo delo popolno, niti neizpremenljiv, ker je njegova volja sedaj drugačna, kot je bila prej. Seveda, kdor tako otročje Boga pojmuje, da si ta sproti izmišlja, kako bo svet vodil, mora priti do zaključka, da se pravi priznavati čudeže toliko kot tajiti bistvo božje. Vsak pameten človek pa ve, da je Bog že od vekomaj neskončno modro zamislil vse, kar se tekom časa zgodi. — Svet je bil usvarjen šole pred toliko in toliko tisočletji (učenjaki si v tem niso edini), v božjem načrtu pa je stalo stvarjenje sveta že od vekomaj. — Pred 191-i leti se je učlovečila druga božja oseba, in vendar je Sin božji že od vekomaj hotel vzeti nase človeško naravo. — Kristus je obudil Lazarja, ko je ta tri dni v grobu ležal in že začel razpadati, pa vendar ni sklenil, da bo za ta posamezni slučaj nekoliko preobrnil naravni red, šele takrat, ko sc mu je sporočila novica o smrti njegovega prijatelja Lazarja, ampak je že od vekomaj vedel, da, bo to storil. Vse, kar se v času zgodi, ni drugega kot uresničenje volje božje, ki je od vekomaj enaka, neizpremenljiva. Nikakor torej še ni treba tajiti čudežev, da se ohrani pravi pojem o Bogu. Drug vzrok, ki se prav mnogokrat navaja proti možnosti čudežev, je tako-imenovana ko n s t a n t n o s t (stalnost) narav«sJ<(S!![(®),4s5,ggt<I>0 TELESNE VAJE PRI NAJSTAREJŠIH NARODIH. O telesnih vajah pri narodih starega veka imamo malo virov. Edino, iz Cesar moremo kaj posneti, so slike na stenah svetišč in grobov in posamezni izdelki starega kiparstva in slikarstva. Razne skupine borilcev ija bojne slike nam dokazujejo, da so že najstarejši narodi v nekem smislu gojili telovadbo. Seveda so imeli pri tem le praktične namene. Predvsem so izkušali utrditi telo za različne nevarnosti in težave v vojni. Vadili so se v jahanju, streljanju z lokom, Iučanju kamnitih ali železnih kosov, metanju in tekanju in v teh strokah so se izobrazili do viška. Drugi namen teh telesnih vaj je bil verski; tako So zlasti krasili in poveličevali s telovadnimi vajami slovesnosti službe bož-ie Sele v tretji vrsti so mislili na pov-ziUgo m ohranitev zdravja. Ni pa še mio nobenega zakona, ki bi iz kateregakoli namen določeval, uriti telo; vsak 10 Prostovoljno uril za boj in lov. Za-o se ne smemo čuditi, date telesne va|e niso imele nobene podlage, ker niso bile last celega naroda in torej zc-° odvisne od razmer, kajti prve ovire, IVO PIRC. ki so se nastavilo njihovemu razvoju, so jih pokopale. Med vsemi naj starejšimi kulturnimi narodi v Aziji so najmanj gojili telesne vaje Kitajci. Enoličnost v njihovem življenju, v njihovih šegah ih. navadah zapušča posledice že v njihovih postavah in telesnih oblikah. Po sporočilih o čudoviti enakosti v obrazu in postavi in v enoličnem tipičnem značaju moramo sklepati, da sploh niso imeli smisla za kako telesno izobrazbo. Pa tudi v razvoju narodnega življenja ni bilo nobene prilike za to. Ker je bil kitajski narod izključno miroljubnega značaja, mu je bilo orožje le breme in množica starih pesmi, v katerih kitajski vojaki le jokajo in jadikujejo, nam priča o mržnji in sovraštvu, ki ga je gojil kitajski narod do vojne. Poleg tega jim je tudi njihova vera, ki je suhoparna in hrez slovesnosti in ceremonij, dajala le malo prilike za telesno izobrazbo. Nikomur ni prišlo na misel, da bi se uril v svojo korist; saj po deželnih zakonih in narodnih šegah ni smel nihče misliti na korist in pomen lastne osebe, vladal in veljal je le skupni blagor. Nekaj ugodnejše so bile življenske razmere pri Indijcih. Tudi najdemo že precej zmisla za telesno utrjenost in gibčnost. Vojna in lov izpodbujata k temu. Hrabri vojaki se slave v »zakoniku junakov«, zaničuje in sramoti pa se bojazljivo, neodločno obnašanje v vojni nevarnosti. Iz množice predpisov o uspešnem vojevanju, o razpostavljanju čet, pešcev, konjikov in bojnih voz se more z gotovostjo sklepati, da so se tudi v mirnem času pripravljali za vojno z različnimi telesnimi vajami in se urili v orožju. Vendar pa predpisi o vzgoji in izobrazbi mladine niso določali nikako gojitve telesnih vaj; zato so telesne vaje ostale omejene le na vojaški stan. Tudi na lov so hodili le kralji in vojaki. Pač pa se je gojila telesna gibčnost pri verskih obredih in slavnostih z običajnim svetim plesom svečenikov in svečenic. Seveda se je ta ples razvil sčasoma v divje itn surovo skakanje, ki pač nima s telesno vajo nič skupnega. Veliko veljavo je užival tisti, ki je na naj hitre iši in naj surovej ši način zatrl v sebi čut za bolečino- ali slast. Kot najbolj priljubljeno sredstvo za utrjen j e telesa je bilo — stoja na emi nogi, v dvignjenih rokah pa različne težke predmete. — Na spomenikih indijskega podobarstva pa ne inajdemo še nobenih sledov o kaki resni telesni vzgoji. Večjo skrb so posvečevali telesnim vajam P e r ž a n i. Pisatelji sporočajo enoglasno, da so bile predpisane za vzgojo mladine posebne telovadne vaje. Do sedmega leta so ostali dečki pod nadzorstvom matere; prava telesna vzgoja pa se je pričela s petnajstim letom. Sinovi imenitnejših stanov so se vzgoje vali na kraljevem dvoru. Tekanje. jahanje, lov in streljanje z lokom so hila (njihova opravila. Poleg tega so si utrjevali telo z različnimi vajami proti podnebnim izpremembam, pomanjkanju i. dr. Grški pisatelj Kseno-ton pripoveduje o peržanskem kralju Čiru Mlajšem, da ni mogel použiti zajtrka, preden se ni utrudil z delom na vrtu ali drugimi telesnimi vajami. Pa ne samo kralj, ampak tudi plemstvo je zelo ljubilo delo na vrtu ih polju. Z lovom so se pripravljali na vojno. Kralj je hodil na lov po večkrat na mesec in ž njim polovica dvora; druga polovica dvora pa sc je doma vadila v streljanju, jahanju in drugih vojnih spretnostih. Prirejali so javine tekme, pri katerih so bili zmagovalci odlikovani z darili. Ksenofon pravi, da je bila ta naprava za peržansko vojsko zelo koristna. Cir sam se je udeleževal takih tekem in si v njih večkrat priboril prvenstvo. Stari Babilonci in Asirci so bili začetkoma divji narod, ki se je hranil večinoma z lovom in ribarstvom, kar je že samo-obsebi v zvezi s telesnimi vajami. Znano je, da je bila obrt pri njih na visoki stopnji in tudi umetnost je bila razvita. To Dam dokazujejo svetišča, palače, vrtovi in druge umetne naprave. Ni čuda torej, da so pri tako ugodnih okoliščinah skrbeli tudi za razvoj telesne moči in gibčnosti. Pač je bil tudi pri Babiloncih začetek in konec takih telesnih vaj lov. Ko so pa zavladali v deželi izurjeni Asirci, je tudi gojitev telesnih vaj dobila večjo veljavo. Asirce ločimo od Babiloncev po manjši, toda širši in močnejši, bolj mi-šičavi rasti, iz česar sklepamo na pridnost, s katero so gojili telesne vaje. Tudi pri njih je bil lov središče telesnih vaj. Mnogi asirski spomeniki nam predstavljajo nevarni boj z levi in drugimi zvermi, kar dokazuje, kako spretni in pogumni so bili Asirci; pa tudi vojne slike nam pričajo o njihovi visoki telesni izobrazbi. V naj starejši zgodovini Izraelcev najdemo le slabe sledove o telesnih vajah, ki se niso mogle prav razviti; saj izvoljeno ljudstvo ni maralo za vojno. Sele z Mozesovimi postavami, v katerih je silil ljudstvo, naj se uri v možatosti, hrabrosti in v prenašanju vsakovrstnih težav, je napočila za telesne vaje ugodnejša doba. Mnoga mesta ohranjenih poročil o takratnih življenskih razmerah pri Izraelcih dokazujejo, da so tudi predpisi in zakoni skrbeli do gotove meje za telo in njegovo izobrazbo. Seveda je bil začetkoma pri Iraelcih kakor povsod namen telesnih vaj le enostranski; sčasoma pa, ko so Izraelci prišli v stik z bojevitimi sosednimi narodi, so začeli resnejše in bolj vneto gojiti tudi telesne vaje, zlasti v dobi, ko so potu joči narodi napadali deželo. Poročila iz te dobe nam poročajo o nenavadni hrabrosti in telesni moči. Gedeon, Jefte, Samson in kakor se že imenujejo ti z nenavadno močjo obdarjeni junaki in vojskovodje, so izvršili dela, kakršnih je malo v zgodovini. Rod Benjaminov je bil dobro izurjen v luČanju kamenja in streljanju z lokom in se je mnogokrat proslavil. Sploh sojini bile maj ljubše vaje lu Čanje in vzdigovanje kamenja z desno in levo roko, streljanje z lokom, borenje, plavanje, tekanje, skakanje, lovenje in suvanje žoge. Najboljši vir za to je sveto pismo, in sicer druga knjiga Makabejcev. Vzporedno z grško kulturo sc je pri Izraelcih razvijala gojitev telesnih vaj. Mnogo zaslug ma tem polju si je pridobil veliki duhovnik Jazon, ki je pod gradom sezidal posebno hišo, ki je bila namenjena mladini za igre in telovadbo. Koliko je bilo navdušenje in veselje za take teleisne zabave, spoznamo Iz dejstva, da so colo duhovniki zanemarjali daritve in svetišče ia hodili raj še gledat na igrišče. Vzlic temu pa se telovadba med ljudstvom ni razširila. Zanimivo je, da so pri Izraelcih imeli posamezni rodovi telesne vaje takorekoč v zakupu in prav to je oviralo splošni razvoj telovadbe med ljudstvom. ludi E g j p č a n i , kakor kažejo mnogi zgodovinski ostanki, so telesne va je visoko cenili. Že na naj starejših spomenikih egipčanske umetnosti vidi-nm krepke postave z lepo razvitimi mišicami. Glavni .namen telesnih vaj je bil tudi pri njih vojna izurjenost. Vsa poročila so edina v tem, da so najbolj skrbeli za vojaški stan. Skozi stoletja so imeli Egipčani stalno vojaštvo iin vojna služba je bila v veliki časti. Že Herodot poroča, da vojaki niso smeli imeti nobene obrti in so se morali pogosto vaditi v orožju. Njihova vsakdanja opravila so bile vaje s sulico, mečem, lokom in pšico. Nešteto slik nam predstavlja borilce, iz česar sklepamo, da so posebno pozornost posvečali borenju in metanju. Vprašanje pa je, če je bil namen telesnih vaj, ki nam jih v tako raznovrstnih oblikah predstavljajo egipčanski spomeniki, res lep, ali če so jih kazali morda samo pri različnih slovesnostih. Glavna točka pri njihovih verskih slovesnostih jo bil namreč ples. Poleg tega so obstojale že takrat razne glumaške družbe, ki so zabavale ljudi. Zato je naš dvom upravičen. Gojili pa so Egipčani tudi mladinske igre, posebno žoganje. Kakor vidimo, so Egipčani dosegli v telesnih vajah že precej visoko stopnjo. Samo kratek pregled telesnih vaj pri naj starejših narodih zadostuje, da uvidimo, da noben izmed naštetih narodov ni vplival na poznejši razvoj telesnih vaj in telovadbo. Prava telovadba se začenja šele pri Grkih, ki so dali podlago in vodilna načela tudi naši moderni telovadbi. G'£3KSj«S>ictS)>«Sj)ag),ag),«St4S>4Sjc(Stt(S)H3)>aS);4Sjali, ampak smo delali, kolikor je bilo v slabih razmerah mogoče. Odsek, ustanovljen pred enim letom, šteje 25 rednih in 10 podpornih članov. Telovadimo enkrat na teden in vsakih 14 dni imamo skupni sestanek vseh članov. V preteklem letu smo imeli 3 predstave, več predavanj in javno telovadbo. Nabavili smo si tudi bradljo, katere se člani kaj pridno poslužujejo. Seveda se dobijo tudi pri nas ljudje, ki pravijo, da vse-Jta tega ni nič treba, da je to sama neumnost. — Dragi bratje, pokažimo ljudem brez strahu svoje krščansko prepričanje in ne strašimo se ne boja ne znoja, kadar se gre za naše vzore! Brezje pri Radovljici. Dne 11. januarja 1914 je bil 5. občni zbor tukajšnjega Orla. Predsednikom zborovanja je bil soglasno izvoljen samostanski predstojnik preč. g. p. Jeronim Kno-blehar. Po kratkem pozdravnem nagovoru se izvoli odbor, ki se je radi pomanjkanja časa konstituiral v prvi redni seji dne 18. januarja. Vzklicno je bil izvoljen predsednikom br. Jan. Novak, gostilničar na Brezjah; načelnikom pa br. Rudolf Kleindienst. Telovadni odsek šteje letos 20 članov. Meseca februarja smo začeli zopet s telovadbo. Odsek bi lahko bolje uspeval; samo malo več zanimanja in poguma bi bilo treba in člani bi lahko bolj hladnokrvno prenašali zbadanja nasprotnikov. Radovljiško okrožje Orla se je združilo z jeseniškim, ker je telovadni odsek v Podbrezjah zaspal in hira tudi radovljiški odsek. Brezjanske brate Orle vabimo na delo, katerega naj se lotijo z veseljem in mladeniško navdušenostjo! Črnuče. Malo se sliši in bere o našem odseku. Dne 8. februarja t. 1. smo imeli občni zbor. Iz poročil sklepamo, da odsek deluje zadovoljivo. Telovadimo po dve uri na teden. Za enkrat vadimo samo proste in redovne vaje, a v kratkem dobimo tudi drog. Imamo tudi iz-venšolski naraščaj, ki telovadi vsako nedeljo popoldne. Vse prospeva še dovolj dobro, le nekaj je, kar ni prav: Premalo zavednosti in trdne volje, te manjka pri nekaterih telovad- cih! Fantje, pogum in trdna volja, ta velja! Discipline se moramo držati; res, da je včasih trda, a ravno tedaj moramo pokazati svojo voljo. — Vsak prvi torek v mesecu ima odsekov odbor sejo, nato je predavanje za vse člane. Predava redno odsekov predsednik g. župnik Anton Tomelj, za kar mu izrekamo naj iskrenejšo zalivalo. In še nekaj, vsi člani še niso naročeni na »Mladost«. Na delo! Vsak Orel imej svoje glasilo! Dravlje. Naš »Orel« kupi b r a d 1 j o. Ponudniki naj javijo svoje zahteve uredništvu v Št. Vidu nad Ljubljano. Mekinje pri Kamniku. Naš »Orel« želi kupiti h radi j o. Ako jo ima kak odsek naprodaj, naj se javi naravnost na odsek. ŠTAJERSKA PODZVEZA. Gradec. Poročam kratko in jedrnato, kakor zahtevate. O našem odseku se še ni pisalo v »Mladosti«. Popolnoma ločeni od domovine tu med Nemci nismo imeli nobenega stika z domovino. Naš odsek ni tak, kakor so širom Slovenije drugi odseki. In ravno v tej razliki obstoji pomen in važnost našega Orla. Fant pride iz domovine semkaj v »fremd«, ostane tu eno, dve leti in gre nazaj. V našem odseku najde pošteno druščino, najde pa tudi dovolj prilike izobraziti se duševno in telesno. Imamo 25 dečkov naraščaja. To so slovenski in hrvatski vajenci, ki so se prišli v Gradec učit rokodelstva. Ko bodo izučeni, se bodo razkropili in v najslabšem slučaju jih bo polovica ostala gotovo zavednih. S pomočjo »Slov. Straže« smo si najeli dvorano, kjer telovadimo lahko tudi na orodju, česar dozdaj nismo mogli. Telovadbo imamo dvakrat na teden, enkrat na teden fantovski večer, kjer fantje pridno debatirajo o aktualnih dogodkih v politiki in zgodovini. Enkrat na teden se vrši nemški kurz. Tam buran j e je zadnje čase malo ponehalo. Vaditeljske vaje delamo vsi. Zdaj vadimo nove proste vaje in vaje s palicami. S palicami, ki jih do letos nismo imeli, nas je oskrbel eden naših bratov. Napravil nam bo tudi skok in bomo tako brez posebnih stroškov prišli do najpotrebnejšega orodja, ki ga mora imeti vsak odsek. V programu imamo še več stvari. Veselja in korajže nam ne manjka. Na zdar! Rajhenburg. Zdaj šele vidimo, kako prav je, da smo ustanovili telovadni odsek, četudi našim Sokolom to ni všeč. Fantje, agitirajte, da pridobimo novih članov! V novem lotu naj se naše vrste pomnože, da bo tem večji naš pogum! Posnemajmo druge odseke, ki tako vrlo delujejo! Na zdar! GORIŠKA PODZVEZA. Prvačina. Ker še malokrat oglasimo v »Mladosti« in ne delamo bogvekakega prahu, bi morda širom naše domovine mislili, da smo že mirno v Gospodu zaspali, ali pa da se bližamo brzih korakov poginu. Res je sicer, da smo morali prestati lansko leto veliko krizo in vse je kazalo, da se morda nikdar več ne vzdignemo, a videli .smo ob tej priliki nenavadno veliko idealizma v srcu naših fantov, videli smo, da tli v n jihovih srcih še l jubezen do naše lepe organizacije. Da, odkar imamo lastni krov, zaznamujemo lahko napredek pri našem telovadnem odseku. Izposodili smo si drog, telo- vadimo trikrat na teden, in ako Bog da, da se navadimo tudi potrebnih vaj na bradlji, lahko nastopijo nekateri izmed nas pri prihodnji zvezni tekmi. Upamo tudi, da začnemo lahko v kratkem zopet z naraščajem. V zimski sezoni nam je preč. g. župnik razlagal različna vprašanja in upamo, da to stori tudi letos. Vemo namreč, da ne obstoja naša organizacija samo v telovadbi, ampak tudi v izobrazbi duha. Sedaj šteje odsek 30 članov; mnogo starih je sicer odstopilo, a pristopilo je pa mnogo mladih, tako da je število od začetka sem skoro vedno isto. Le nekaj moramo tukaj obžalovati, to namreč, da je pri zadnjem občnem zboru, ki se jo vršil dne 23. decembra 1013, odstopil prejšnji brat predsednik od svojega predsedniškega mesta. Ker vemo, kaj nam je bil ta brat kot predsednik od postanka našega odseka, koliko dobrega je napravil v naš blagor, koliko časa je zamudil in kako uspešno je vodil odsek posebno ob njegovem rojstvu, mu izrekamo tukaj javno pohvalo in želimo, da bi odslej podpiral novega brata predsednika vsaj z dobrim svetom. Manj zadovoljen, kakor smo mi, je najbrž brat okrožni predsednik, ker se nismo parkrat udeležili okrožne seje. Ker vemo, da so okrožne seje velikega pomena, ga prosimo, da nam ta prestopek blagovoli oprostiti, ker so prišle vmes različne stvari, ki so nas vsakikrat zadržale. Upamo, da se v prihodnje to ne zgodi več. Ker sem preje že govoril o občnem zboru, naj povem še, kako se je konstituiral novi odbor: predsednik je br. Janez Ker-pan, podpredsednik br. Franc Zorn, tajnik brat Janez Baveru, blagajnik br. Alojzij Gregorič, odbornika brata Jožef Budal in Jožef Mervič. V načelstvu sta brata Pavel Vodopivec kot načelnik in Alojz Budal kot podnačelnik. — Dal Bog, da bi novi odbor še uspešneje deloval kot prejšnji, da bi vodil odsek od zmage do zmage in pripravil odsek kdaj do tega, da bi bila edina življenja zmožna organizacija v liberalni in s sokolskim duhom prepojeni Prvačini. Zunanjim podzvezam. Zunanje podzveze premalo poročajo v list in vendar goriški in štajerski — v zadnjem času tudi koroški odseki povečini dobro delujejo. Zakaj ni nobenega glasu od njih? Ali ni »Mladost« skupno orlovsko glasilo ? — Kakor beremo, je prenehalo izhajati izvrstno štajersko mladinsko glasilo »Naš Dom«. Škoda! Štajerci, segajte sedaj pridneje po »Mladosti« in širite jo od hiše do hiše! Li s t n i c a uredništva : Člankarju iz Š. pod Š. g.: Ali ste me mislili z obema člankoma, ki sem ju prejel, malo potegniti, da bi ju priobčil? Članka sta namreč doslovno prepisana. Odkod, dobro veste. — Branica: Pride prih. na vrsto. — Pa. Kr.: Radi drugih podobnih člankov v tej štev. priobčim Tvojo stvar prilično. — I. P. v G.: Došla sta mi, kakor vidite, dva izpopolnjujoča se članka, ki sem ju združil, upam, da ne stvari v škodo. Brez zamere! Drugo pride polagoma na vrsto. — Nekaj dopisov je bilo odloženih za prihodnjo številko. — Vaje druge Zvezine tekme priobčimo v prihodnji številki.