LOJZE ČAMPA - OBLIKOVALEC ABSTRAKTNIH FORM Te dni sem obiskala Lojzeta Čampo iz NovDi Jarš, kiparja, ki je ves svoj prosti čas posvetil iskanju in odkrivanju novih oblik abstraktnega kiparstva. Ze iz prvih stavkov najinega razgovora sem lahko sklepala, da je Lojze Čampa res umetnik, samorastnik, ki je krenil po svoji poti abstraktnega oblikovanja plastičnih figur, da bi potešil svoj notranji nemir. Ki-parsko delo Lojzeta Čampe na svoj način ter doživeto posreduje zasnovani in ponazorjeni abstraktni svet prehajajočih oblik. Morebiti je v življenju mladega kiparja, ki išče sebi najprimernejši način izražanja, uvodna pretomnica, ko se zave, da ne tiči pravi kiparski izraz v samem obrisu telesa, >rSem Ribničan! Moj oče je bil rešetar!" tudi ne v strukturnosti površin ali ritmiki de-tajlov, marveč je polnokrvni kiparski izraz vselej govorica volumnov. Čampa je v sedmih letih ustvaril dolgo vrsto skulptur in jih tudi že predstavil jav-nosti. Zadnja letošnja razstava je bila maja v Kostanjevici na Kiki. Povejte, prosim, kaj vas je spodbudilo, da ste postali kipar — oblikovalec lesa? ,,Sem Ribničan," je dejal in se nasmehnil. ,,Moj oče je bil rešetar. Morda je nekaj prirojenega, da sem se že kot gimnazijec tudi jaz oprijel lesa. Nekaj je bilo, kar me je ne-prestano gnalo, notranje tiščalo, dokler ni-sem vzel v roke dleta in lesa ter začel rezljati." Zakaj ste v študentskih letih opustili les? ,,V študentskih letih sem se začel ukvar-jati z umetniško fotografijo in se ji predal z vso gorečnostjo mladega fanta. Pri tem sem se dokopal do novih spoznanj." Res, Lojze se je dokopal do novih spo-znanj in tudi do lepih dosežkov, kajti raz-stavljal je doma in v tujini in marsikatera njegova fotografska stvaritev je dosegla pri-znanja in zbudila pozornost. Kdaj ste se ponovno vrnili k dletu in lesu? ,,Šele leta 1968. Po končanem študiju sem se zaposlil v Iskri in se posvetil delu kot elektro inženir. Toda ves čas me je neka ne-premagljiva želja potihem vlekla nazaj k dle-tu in lesu. Cutil sem neko notranjo potrebo po rezljanju. Začel sem najprej z realističnim oblikova-njem figur in reliefov in nato secesijsko orna-mentiranih plastik. Tu sem iskal svoje zado-ščenje. Toda nisem ga našel in sem odne-hal." Zakaj ste odnehali z realizmom in začeli novo pot - svojo pot kiparetva? ,,Z realizmom sem odnehal zato, ker je to bflo prirejeno delo po nekih slikovnih pred-logah in mi je puščalo premalo možnosti za uveljavljanja lastnih idej in izrazov. Tako sem zašel na pot abstraktnega kiparstva, lah-ko bi rekel, da setn ubral pot iskanja po čisti fomu." Ali ste kje iskali snov za razmišljanje ali je moida kdo vplival na vas? ,,Mislim, da je k moji odločitvi o novi poti iskanja pripomoglo srečanje s kiparjem Jar-mom. Snov za razmišljanje pa sem našel pri velikanih kiparstva, kot so Arp, Brancusi in Moore. Morda sem ob njihovih delih naletel na problem plastike, ki pa takiat v meni še ni bil popolnoma dozorel. Šele kasneje sem zaslutil bistvo notranje energije plastike kot oblikovalke zunanje površine." Zadnjikrat ste razstavljali letos v Kostanje-vid na Ktki. Ali ste se dolgo pripravljali nanjo? ,,Moja zadnja razstava je bila v Idriji leta 1973. Od takiat do letos v Kostanjevici na Krki nisem več razstavljal. Veste, po vsaki razstavi nastopi pri meni obdobje kiize. Ta-krat iščem v sebi novo formo, novo organ-sko obliko. Včasih se odpravim v hribe in že med hojo začnem premišljati. Vsako misel si zapišem in ko dozori, jo začnem oblikovati v les. Ponavadi se tudi podredim strukturi dre-vesnega debla ter tako izrabljam igro naklju-čij." Nato mi je Campa pokazal sobo, kjer so vsa njegova dela spravljena in razvrščena po obdobjih nastajanja. Ko gledaš vse te ogrom-ne volumne plastike, ki ti začnejo zbujati zavest, ugotoviš, da dosegajo nek ritem in da imajo tudi estetski efekt. Ob koncu prijetnega pogovora sem Čampo vprašala, kaj je zanj umetnost. Dejal je: ,,Umetnost ni racionalni fenomen in je tudi ni moč razlagati. Umetnost je treba do-življati in doživlja jo lahko samo likovno občutljiv človek." S Campo se bomo verjetno še srečali, morda na razstavah ali v Novih Jaršah v nje govi hišL Upravičeno lahko trdim, da od tega preprostega človeka — umetnika lahko pričakujemo nove, še popolnejše kiparske stvaritve. ANKICA MARJANOVIČ Včasfli nastopijo krize, ko iščem po sebi nove forme in ...